Print side | Luk vindue

3rd Row Cinema & Mixing Studio -Billeder på side 1

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893
Udskrevet den: 18-Maj-2024 kl. 12:27


Emne: 3rd Row Cinema & Mixing Studio -Billeder på side 1
Skrevet af: dr gonzo
Emne: 3rd Row Cinema & Mixing Studio -Billeder på side 1
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 13:07
63m2 ombygget fritstående garage. Bygningen er blevet lydisoleret og delt op i en biograf på 33m2, en klippe suite/mødelokale med tekøkken og et toilet.

7.4.4 ATMOS - UDSTYRS LISTE:

Hardware:
Panasonic PT-AE6000
Seymore AV Premiere frame, XD 2.37 curved 125" screen
Anthem AVM 60
6 x Crown XLS 1500
2 x Klipsch KA-1000 THX
Dune HD Max
Philips BDP3490

Højtaler setup:
3 x Klipsch KL-650 THX
4 x Klipsch KL-525 THX
4 x Klipsch KW-120 THX
4 x XTZ S2 Atmosphere

Akustik forbedring leveret af GIK Acoustic:
4 x
244 Bass Trap
4 x
GIK Tri-Trap Corner Bass Trap
9 x
GIK 242 Acoustic Panel

Ekstra Akustik forbedring:
35m2 Troldtekt loft.
17m2 Rockfon Industrial Black
8m2 Professionel Pyramide skum.













Jeg vil løbende opdatere tråden med nye billeder og info.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema



Svar:
Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 13:10
Jeg søger et rum-design-program som er velegnet til hjemmebiografer. Jeg har kigget på et par stykker, men ingen af dem, jeg har prøvet, har mulighed for at lave forskudte plan på gulvet, hvilket er et krav.Nogen der kal anbefale et program?


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 15:02
Lyder som et spændende projekt, glæder mig til at se nogle billeder af bygge fasen.

Det der klipperum, er det noget med dit arbejde ? eller hvad skal du lave der ?


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 15:11
Jeg er selvstændig klipper og lyd producer, så jep det er til arbejdsbrug.


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 15:15
Jeg kan se at det er dette THX sæt fra klipsch du bruger

http://www.klipsch.com/thx-ultra2-home-theater-system

Ser prof ud, må jeg spørge hvad sådan et sæt koster.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 17:25
Jeg har købt det hos http://soundzdirect.com/ til en meget god pris. Men da jeg har forhandlet prisen hjem, synes jeg ikke det er fair overfor forhandleren, at oplyse hvad vi er blevet enige om. Men herhjemme hos AV-Connection står til 76.190,- men de kan vel også forhandles ned i pris, hvis man køber hele sættet på en gang.


Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 18:30
Wow er projekt du har gang i. Min hjemmbio er også lavet i vores garage på 60kvm, dejligt langt væk fra naboer og familien, så godt op med lyden, uden det kommer til at genere nogen.
Husk at ligge billeder op som projekter skrider frem :)


Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 18:35
Hvordan har du tænkt dig at placere subwooferne? og hvad med fremtidig udvidelse med flere subwoofere? kommer de til at stå under/bag ved lærredet, eller i hjørnerne?


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 16-September-2014 kl. 18:53
Jeg ved endnu ikke hvor subwooferne skal stå, da Auralex først skal ha' en tegning over rummet med info om material og højtarere osv. Så laver de en beregning, der viser, hvor jeg skal ha' akustiske elementer, og hvor det vil være bedst at stille subs. Det er ikke utænkeligt at der skal flere subwoofere til at spille rummet op, men nu starter jeg med de to. 


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 08:04
Dr Gonzo - prøv at kigge på Google Sketchup til tegning af bio.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 09:55
Tak det prøver jeg!


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 12:17
Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget. Men en af mine bekendte er professionel producer/master. Han har fornylig bygget sin Home Mastering Studio i en lille garage i sit hjem. Det er selvfølgelig noget lidt andet når det "kun" er stereo. Men måske du kan bruge noget af det.
Man kan følge hans byggeri i 4 stk Youtube afsnit. Desværre har han smidt dem i en samlet bunke sammen med en masse andet video. Så jeg linker dem direkte her. 

Afsnit 1


Afsnit 2


Afsnit 3


Afsnit 4





-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 12:58
Tak for links. Jeg er dog færdig med at designe opbygningen og der har været et par professionelle studie-byggere ude og give råd og vejledning.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 14:59
Bliver et mega fedt projekt. Glæder mig til at se det!

Lidt spørgsmål omkring de tanker/løsninger du har valgt:
Hvordan kan det være du har valgt Auralex? Er sikker på det er fine produkter, men de gør umiddelbart ikke så meget godt under 500hz (deres egne specs) - specielt ikke sammenlignet med andre produkter (GIK f.eks). 

Hvorfor har du valgt Klipsch modellen? Jeg har hørt dem og synes de lyder rigtigt godt og spiller underholdende og stort, men det er alt andet end hvad jeg vil kalde en neutral højttaler. 
Bygger du baffle wall i bioen?

Derudover kan jeg bestemt tilslutte mig anbefalingen af Google Sketchup som design-redskab. Hvis du ikke selv vil udregne platform osv,, kan du bruge denne:  http://calc.xn--f5a.net/ - http://calc.xn--f5a.net/



Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 15:44
Google sketchup er mega smart, jeg har selv brugt det til at lave tegninger og modeller af fremtidige byggeprojekter herhjemme


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 17:02
Brugte også sketchup til min bio. Godt redskab!




-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 17-September-2014 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Bliver et mega fedt projekt. Glæder mig til at se det!

Lidt spørgsmål omkring de tanker/løsninger du har valgt:
Hvordan kan det være du har valgt Auralex? Er sikker på det er fine produkter, men de gør umiddelbart ikke så meget godt under 500hz (deres egne specs) - specielt ikke sammenlignet med andre produkter (GIK f.eks). 

Hvorfor har du valgt Klipsch modellen? Jeg har hørt dem og synes de lyder rigtigt godt og spiller underholdende og stort, men det er alt andet end hvad jeg vil kalde en neutral højttaler. 
Bygger du baffle wall i bioen?

Derudover kan jeg bestemt tilslutte mig anbefalingen af Google Sketchup som design-redskab. Hvis du ikke selv vil udregne platform osv,, kan du bruge denne:  http://calc.xn--f5a.net/ - http://calc.xn--f5a.net/



Jeg har valgt Auralex fordi jeg synes at de tilbyder en god service. Får jeg problemer med bassen, må jeg købe bastraps et andet sted fra. Umiddelbart er jeg dog mest optaget af at få styr på lyden i mellemtone området i første omgang. Og da det er et dyrt projekt, må jeg prioritere. Opgraderinger kan altid tilføjes.

Jeg har valgt Klipsch fordi at jeg er ret begejstret for deres filmiske lyd. Valget stod mellem dem og MK, som jeg ikke kunne få til noget nær den samme pris. Samtidig har jeg haft en film-lydmand med ude at lytte på dem, og han sagde at han vil elske at arbejde på dem, i et near-field-studie.

Jeg bygger ikke en baffle wall, da det skal være nemt at udskifte højtalere, hvis lejere af studiet ønsker at arbejde på et andet setup. Der placeres i stedet to søjler foran højtalerne, som lærredet kan hænge på.

Jeg kigger på Sketchup senere i dag.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 08:35
Jonas_h >>> jeg har kigget lidt nærmere på GIK, og kontakter dem senere på dagen, for at høre hvilken løsning de vil forslå.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 08:36
Tak for svar :) Jeg er helt enig i Klipsch meget filmiske lyd, så kan sagtens forstå valget. Jeg troede dog bare de farvede lidt for meget til at kunne bruges til kritisk mixing.

Og spændende med GIK. Deres paneler med scatter-plate har jeg selv kigget meget på.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 09:17
Jonas >>> man kan mixe på en hvilken som helst højtaler. Jeg har overværet folk lave lyd på de mærkeligste setups. Der er jo heller ingen folk der høre ens.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jonas >>> man kan mixe på en hvilken som helst højtaler. Jeg har overværet folk lave lyd på de mærkeligste setups. Der er jo heller ingen folk der høre ens.

Man kan også banke søm i med et baseball-bat, men derfor er en hammer stadig det bedste værktøj :)

Men skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved meget om de krav der er til mixing osv, så det var også bare en undren fra min side, da jeg ikke har oplevet Klipsch som de mest neutrale højttalere.

Bliver din bio opsat på Sjælland eller i Jylland? HVis du inviterer til demo når det er oppe, kunne det være intressant at komme og lytte :)


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-September-2014 kl. 12:40
Københavns området ;-) En demo kan nok arrangeres.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 19-September-2014 kl. 12:10
Første post opdateret: Akustiskforbedringer leveres nu af GIK Acoustic, Tak til Jonas_h for headsup.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 19-September-2014 kl. 14:04
Glad for, at jeg kunne hjælpe :) 

Spurgte du/snakkede de om deres scatter plates man kan tilkøbe deres paneler? Jeg synes de ser meget interessante ud da de tilføjer diffusion/scattering til højere frekvenser så man  ikke får et for dødt rum.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 19-September-2014 kl. 15:26
Vi talte lidt om dem, men blev enige om at jeg skulle prøve uden først, da der stadig bliver en del "tom" vægareal og troldtekt på loftet, som burde kaste lyden fornuftigt rundt i rummet.

Hvis jeg ender op med at skulle bruge noget diffusering, skal de desuden hænge lige ud for lyttepositionerne på sidevæggene, hvor der ikke skal være traps.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 19-September-2014 kl. 17:47
Her er to billeder af garagen før håndværekerne går i gang.




Skrevet af: jan203
Skrevet den: 19-September-2014 kl. 18:29
Der er et lidt kraftig rullelærred du har☺

-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 20-September-2014 kl. 19:39
kæft det er stort Hug Så må bilerne fryse eller hvad?


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 20-September-2014 kl. 20:56
Vi har stadig massere af indkørsel, så vi bygger en mindre til bilen senere. Vi flyttede ind i maj. Og det har hele tiden været planen at bygge garagen om. Ham der boede i huset før samlede på amerikaner biler.


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 20-September-2014 kl. 22:03
Fed hobby Thumbs Up


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 30-September-2014 kl. 14:18
Der bygges ekstra tyk lydisolerende væg. Bare for at vi er sikker på ikke at få klager.




Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 30-September-2014 kl. 23:15
Elektrikeren kommer forbi i morgen, og skal ha' en tegning over hvor diverse stik skal placeres i studiet, så måtte jeg jo finde papir og blyant frem.




Skrevet af: Therien
Skrevet den: 01-Oktober-2014 kl. 07:33
Fed tegning.. Ligner planerne til et bankrøveri

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 05-Oktober-2014 kl. 17:25
første post opdateret, med seneste information.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 09-Oktober-2014 kl. 15:01
så er alt udstyret efterhånden ankommet, så venter jeg bare på at håndværkerne bliver færdig med deres del af ombygningen :-/

Kæresten er ved at være godt træt af at hele huset flyder med kæmpe papkasser.


Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 15-Oktober-2014 kl. 22:52
Kommer der ik snart lidt opdatering på det spændende projekt (flere fotos!)


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 16-Oktober-2014 kl. 11:37
Væggene er nu bygget færdige og man kan se størrelsen på det endelige rum.





Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 16-Oktober-2014 kl. 16:20
Det ser sgu godt ud Thumbs Up Jævnt stort rum du har.

Hvad skal du ha af loft?


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 16-Oktober-2014 kl. 18:02
Sort Troldtekt og nogle GIK-moduler.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 15:11
De står bare og venter på at blive sat til, jeg er spændt som et lille barn på at høre hvordan de lyder med min Anthem som kraftværk.




Skrevet af: Seal
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 19:29
Vildt sejt projekt, respekt !;)

Hvad kommer entre billetterne til at ligge på ? hehe

Mere seriøst spørgsmål, hvor meget udgangseffekt har din forstærker for at trække sådan et højtaleranlæg der ???


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 19:57
Anthem MRX 710 levere 120 watt i 8 ohm pr. kanal. Højtalerne er 8 ohm og er opgivet til en max belastning på 100 watt. Så det burde gå. Jeg er dog forberedt på, at jeg måske bliver nød til at købe nogle effektblokke, for at få mere headroom. Men nu får vi se (eller rettere, høre) hvordan det spiller.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 22:46
Klipsch siger godt nok 150w med peaks på 600.. Anyway.. Jeg bruger en MRX 510 til mine 650ere, det går fint på 3,5 m.. Hvor langt kommer du til at sidde fra dem?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 17-Oktober-2014 kl. 23:34
4 meter fra fronterne og 2,5 meter fra de fire surround kanaler. Jeg har faktisk ikke tjekket specs på 650'erne, men 150 lyder meget rigtigt, de 100 watt er det der er opgivet til 525'erne.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 09:23
Med lidt held, bliver det onsdag aften at bio'en står færdig, og jeg kan se den første film derude. Som bliver:




Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 10:36
Den glæder jeg mig sgu også til at se. Den skulle være pænt god med Dolby Surround up-mixeren.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 13:55
Sådan en meter kan have større betydning end man lige skulle regne med.. Tror du ender det samme sted som mig mht. headroom osv. Jeg mangler ikke noget, ser film mellem -8 og -5..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 14:11
15m2 Pyramideskum




Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 17:53
Hvor skal de bruges?


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 17:55
Therien >>> Det spiller jo også ind hvor meget rummet dæmper lyden akustisk, så jeg er spændt på at se om jeg har power nok, med alle de traps jeg installere.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 18:05
Ole_M >>> På væggene lige under loftet på væggene hele vejen rundt, for at dæmpe ringing.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 18:09
Glæd dig til edge of tomorrow. Jeg brugte den som 'premiere' for nyligt til mine nye højttalere. Der er intet at sætte en finger på i det mix!


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 18:46
Jonas_h >>> det er også hvad jeg har hørt, det er netop derfor den bliver den første.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 18:57
Nu ved jeg godt det er irrelevant, men filmen er faktisk også ret go

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 19:03
Det er ALDRIG irrelevant om det er god film. Dårlige film gør gør oplevelsen kedelig. 2012 har genial lyd, men jeg kunne aldrig finde på at se den igen.


Skrevet af: therazz
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 20:50
Dr Gonzo: Det pyramide skum du har liggende der, skal det bruges sammen med Troldtekt & dine GIK Acoustics paneler? 

vh Rasmus


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Oktober-2014 kl. 21:11
Jep... Læs mit svar til Ole længere oppe


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 19-Oktober-2014 kl. 02:31
Har du egentligt lavet noget sketchup af hvordan rummet kommer til at se ud? Går du op i designet eller bliver det mere et 'funktionelt' rum?


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 19-Oktober-2014 kl. 06:54
Jeg prøvede kort google sketchup, men det tog for lang tid at sætte sig ind i programmet, i forhold til at jeg nok kun kommer til at bruge det den ene gang. Så jeg gik tilbage til papir og blyant. Rummet skal kun bruges med lyset slukket, så jeg går ikke synderligt op i designet, men det behøver ikke være en øje-bæh. Men da der skal produceres lyd i rummet, kommer akustik før look. Den akustiske plan er udarbejdet med en professionel studiebygger, men som han siger, er det svært at vide præcist hvordan rummet opføre sig, før det står færdigt, så ændringer i forhold til planen kan forekomme.

Med hensyn til udseende af rummet, er det jo også meget individuelt hvad folk synes er fedt. Jeg synes personligt ikke, at der skal være noget forstyrrende i ens synsfelt, når man ser film. Så plakater og anden form for kunst, er for mig et no-go. Optimalt er rummet kulsort, så man kun kan se filmen, når lyset er slukket.


Skrevet af: db89
Skrevet den: 19-Oktober-2014 kl. 10:01
Ser i hvert fald interessant ud.

Jeg har til gengæld et lidt mere kedeligt spørgsmål. Har du husket at undersøge om indboforsikringen fuldt dækker? Ofte kræver de vist normalt at det skal være en del af beboelsen for at få fuld dækning.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 19-Oktober-2014 kl. 11:41
Der er styr på det med forsikringen. Garagen bliver omregistreret som beboelses areal, da der både bliver vand, varme og toilet derude.


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 19-Oktober-2014 kl. 12:05
Præcis. Så længe det er godkendt som beboelse, så dækker forsikringen på normalvis. Mit rum er også godkendt til beboelse. Der skal bare stå i papirerne at det er tilbygning


Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 21-Oktober-2014 kl. 22:53
dr. gonzo - så er det snart onsdag og du skal have prøvekørt systemet! Har været spændende at følge med i :)

Håber du får en fed oplevelse og at dine Klipsch spiller som en drøm (jeg har dem selv i tankerne til mit system).

Har læst flere steder at de faktisk skulle gøre det rigtig godt til musik - bliver spændende at se om du er enig.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 22-Oktober-2014 kl. 07:11
Kedelig update: det viser sig at en del af de ting håndværkerne har lavet, er udført forkert og er ulovlige. Så der bliver ingen prøvekørsel i dag, eller lige indenfor den nærmeste fremtid.

Det er pisse træls, for at sige det på godt jysk. Så tæt på målet, og så....BANG, forfra! Jeg har nu hyret en vild advokat, som lugter blod, og er sulten, så nu går vi sammen på jagt, der skal rulle hoveder.

Update følger, når jeg ved, hvad der kommer til at ske.


Skrevet af: therazz
Skrevet den: 22-Oktober-2014 kl. 08:27
Må man spørge hvad de har lavet som er udført så forkert at det ikke umiddelbart kan rettes og en advokat skal på sagen ? 

Jeg tænker at når du er kommet dertil, så er du forbi stadiet hvor man vil forsøge at tale fornuft med entreprenøren? 

vh Rasmus



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 22-Oktober-2014 kl. 09:11
Argh, that sucks! Håber det løser sig hurtigt. 

Kender udemærket det med at man næsten er i mål og så kommer der uventede overraskelser. Giver lige et hug i motivationen.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 22-Oktober-2014 kl. 10:17
tak for interressen. Som jeg skrev kommer der en update senere, når jeg lige har fået styr på situationen. Lige nu udøver vi damage control. Jeg skal også lige ha' tid til at vurdere hvor meget eller lidt disse problemmer skal optræde på nettet, da jeg muligvis kan ende med at ødelægge en anden mands forretning, hvis jeg ikke tænker mig om.


Skrevet af: Jesper Flamand
Skrevet den: 22-Oktober-2014 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg skal også lige ha' tid til at vurdere hvor meget eller lidt disse problemmer skal optræde på nettet, da jeg muligvis kan ende med at ødelægge en anden mands forretning, hvis jeg ikke tænker mig om.

God tænkt - overskud! Thumbs Up


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 21:27
therazz >>> herunder ser du et billede af dampspærren bag en tilfældig væg vi har taget ned... En dampspærre skal være tapet sammen med en speciel tape, her er den slet ikke tapet, og det er den ingen steder, så alle vægge skal rives ned igen.



Skrevet af: therazz
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 21:37
Jeg tænker at du nok har sat dig grundigt ind i sagen nu, men faktisk så syntes jeg at have læst engang at ved indvendige vægge skal der blot være et vist overlap (kan ikke huske hvor mange cm) for at have en fungerende dampspærre... 

Jeg har dog selv, som du godt nok skriver brugt den 'blå' tape tape til de samlinger jeg har lavet.

Men så er det jo i gang med spartel og slibe arbejde igen... :(


Skrevet af: Jesper Flamand
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

therazz >>> herunder ser du et billede af dampspærren bag en tilfældig væg vi har taget ned... En dampspærre skal være tapet sammen med en speciel tape, her er den slet ikke tapet, og det er den ingen steder, så alle vægge skal rives ned igen.

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert på området, men er dette ikke kun et krav hvis det skal være tryk tæt?


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 22:09
Der er tale om et fritstående træhus og billedet er taget af en væg ud til en ydervæg. Altså er der tale om en væg der i den grad bliver belastet af fugt.

I følge de oplysninger jeg har, er det i dag et krav med hermetisk forseglingstape, reglen med overlap er ikke gældende længere, og bestemt ikke i et træhus.


Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Jesper Flamand Jesper Flamand skrev:


Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

therazz >>> herunder ser du et billede af dampspærren bag en tilfældig væg vi har taget ned... En dampspærre skal være tapet sammen med en speciel tape, her er den slet ikke tapet, og det er den ingen steder, så alle vægge skal rives ned igen.

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert på området, men er dette ikke kun et krav hvis det skal være tryk tæt?


Anvendes der dampspærre skal den naturligvis laves korrekt. En damspærre med klemte samlinger bliver aldrig god nok (lever ikke op til tæthed). Som hovedregel skal alle samlinger udføres med særlig tape eller fugebånd. Samlinger skal udføres over et "stærkt modhold" - f.eks. et bræt eller stykke plade og have et overlæg på mindst 100 mm.


Skrevet af: therazz
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 22:23
Så må han jo i gang med at lave det om.

Surt både for ham og ikke mindst for jer :-(


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 23-Oktober-2014 kl. 23:48
Den mand er færdig. Min advokat har hvis planer om at køre ham over med en juridisk damptrommel.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 06:13
nægter han at lave det om?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 07:05
Han har ikke nogen penge. Hans ansatte har ikke fået løn, og vi vil rejse krav om dagsbøder for overskredet tidsfrist, som var for 14. dage siden. Så vi kan ikke helt se hvordan han kan forsætte. Men vi har ikke fyret ham, han skal selv trække sig, det er også grunden til, at jeg ikke længere har nogen ide om hvornår vi kan blive færdige.

Der er tale om et fritstående træhus på 63m2 hvor han har bygget alt det indvendige. Gulv, loft og vægge er behæftiget med ulovlige dampspærre, så det HELE skal ned igen.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 07:17
ja - det er dyrt ikke at lave tingene rigtig første gang

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 08:29
Håber i har kontrolleret at han er med i Byggegarantifonden !

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 14:10
AAAAARGH! Det lader til vi skal ha' "Syn og Skøn" på - ventetid 1-3 mdr. pris mellem 10-20.000 kr.

Advokat udgifter 10.000+

Jeg er grædefærdig. Jeg har fandeme sparet op til det projekt længe, og selv om jeg har indregnet en god buffer, ender det nu med, at jeg skal ud og låne penge. Og jeg har slet ingen idé om hvad der kommer af flere udgifter. Mit hjem flyder med kasser og alt er bare noget lort... Mit værste mareridt EVER!


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 14:20
Jeg føler inderligt med dig - men det er bedre, at i finder ud af noget med det "sjusk" nu, end om eksempelvis 5 år, hvor det er for sent, og der evt. er kommet fugt.... Det er en ringe trøst... Men lidt positivt skal man prøve at se i den uheldige situationEmbarrassed

Håber det bedsteSmile


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 14:24
Jeg er helt enig. Jeg skylder en god brandert til elektrikeren, som var ham der kom hen og sladrede om, at der altså var noget helt galt med de vægge.

Dette bliver den dyreste lektie jeg nogen sinde har lært.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 14:57
Ja, man skal sgu have kort snor i sine håndværkere... det er ikke alle der kan finde ud af at gå uden opsyn :(


Skrevet af: Treated
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:18
må sku ikke håbe for dig at de bare lukker firmaet, det er jo i dagens danmark alt for nemt at slippe udenom problemerne desværre.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91668&title=treateds-hjemmebio-nu-med-sonos-playbar - Min hjemmebio


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:26
jeg vil næsten ønske at han lukker firmaet, for så kan jeg hyre nogle nye til at lave det færdigt. Det må jeg ikke som tingene er nu. Loven tilgodeser, efter min overbevisning, i denne sag alt for meget entreprenøren.

http://www.bolius.dk/saadan-slipper-du-af-med-en-daarlig-haandvaerker-18455/ - http://www.bolius.dk/saadan-slipper-du-af-med-en-daarlig-haandvaerker-18455/


Skrevet af: K_J
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:53
Er alle vægge spartlet og malet.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 16:45
Nej. Det store rum var. Men han har været i gang med at pille alt ned. Vi har dog forbudt ham at komme mere før der har været en byggesagkyndig. Han prøver jo på at slette spor af uforsvarligt arbejde.


Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 21:38
Kedelig sag...

Afhængig af kontrakten (her regner jeg med AB92 kontrakt) skal man passe meget på med at fratage entreprenøren muligheden for at udbedre skaden.

Her er lidt råd fra mig ang. hvad jeg mener er "den normale vej at gå", over for sådan en entreprenør som har begået væsentlige fejl og mangler:

I kontrakten bør der være en dagbodsgivende dato samt være aftalt en dagbod.

1. Huske at varsle entreprenøren hurtigst muligt om, at du vil gøre dagboden gældende (og angiv størrelsen og startdato), såfremt han overskrider den dagbodsgivende dato (som er tidsplanens deadline) - da det må formodes at der er tale om en _væsentlig_ manglen (og ikke blot en mangel) ved en evt. afleveringsforretning.
Husk også du kan miste retten til dagbod hvis du ikke varsler i tide.

2. Er der tale om en væsentlig mangel ved en aflevering af byggeriet, så skal der fastsættes en frist for skriftlig afhjælpning.
Jf. AB92 er det sådan at du (som bygherre) inden 10 arbejdsdage fra udløbet af den skriftlige fastsatte frist for afhjælpning af mangler skal meddeler entreprenøren om hvilke mangler der fortsat udestår. Her er entreprenøren så forpligtet til straks, at udbedre de udestående mangler. Foretager han ikke straks udbedringen af manglerne kan du lade udbedringen foretage for entreprenørens regning eller kræve nedsættelse af den aftalte pris for byggeriet.
Desuden kan du overveje mulighederne for at trække på hans garantistillelse.

3. Husk at lave en dokumentation af at entreprenørens fejl ikke er udført fagmæssigt korrekt (hvilke typisk er en syn & skøn vurdering om de er det). Optag hans fejl og mangler på video sammen med vidner (f.eks. advokat og byggesagkyndig så du er godt stillet mv.) + foretag fotoregistrering.

4. Husk at få afklaret om entreprenøren her vil kunne gøres ansvarlig for accessoriske omkostninger som bl.a. dækker over udgifter til syn & skøn, bistand ved udbedring af mangler mv. (omkostningerne skal selvfølgelig være relevante/nødvendige). Afhænger meget af kontraktformuleringer men det kan være at din ret til dagbod også dækker dette emne.

5. Behøves jeg at nævne at alt skal ske skriftligt (men også gerne pr. telefon/mundtligt), så det kan dokumenteres...


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 08:39
Alle de råd der skulle jeg ha' spurgt til inden jeg gik i gang. Der er ikke lavet en aftale om dagsbæder og aftale om slutdatoen, som var søndag d. 19/10, er kun mundtlig, og er jo for længst overskredet. Vi har ikke kunne få ham til at skrive under på nogen former for papir siden. Han er stoppet med at svare min advokat. Der kommer en byggesagkyndig ud og kigger i dag, som han desværre har nægtet at betale til. Så lige nu må jeg bare vente og se hvor slemt den sagkyndige siger at det står til, for at min advokat kan planlægge vores næste træk.

Jeg var naiv da jeg indgik kontrakten fordi mande var sød og flink og havde lavet noget mindre ting for os før ud problemer, så jeg ville ikke mistænkeliggøre ham. Entreprenøren har fået halvdelen (125.000kr.) af den aftalt sum på hele byggeriet, og jeg er lige nu meget i tvivl om det udførte arbejde modsvare den udbetalte sum. Desuden kan jeg jo ikke stole på ham til at gøre det færdigt, da han nu er så sur på mig, at han nemt kunne finde på at lave alvorlige skjulte fejl.


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 21:57
Årh shit da. Bliver næsten helt mundlam og rystet over jeres oplevelse samt helt trist. Ingen burde have lov tilst dreve et firma på den måde, det er ikke fair for dem som bare betaler og stoler blindt på folk, det kunne have været mig selv som kom i situation. Så føler med jer og håber at jeres advokat får hængt ham så godt op i hans løgpose til han skriger. Det er bare ikke fair.

Held og lykke

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 09:24
Min advokat har i dag givet entreprenøren to muligheder. Betal et arkitektfirma for at lave tegninger og byg det hele om under opsyn, for egen regning. Eller bliv slæbt i retten. Han skal svare i dag senest kl. 16. Update følger.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 09:26
En byggesagkyndig kiggede på det i går og der er begået en lang række fejl, så der er ikke kun tale om en ulovlig dampspære.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 09:26
Krydser fingre for dig. Går ud fra, at du selv håber på første løsning?

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 09:53
Kan man gøre sådan? Give entreprenøren under én dag til at træffe et valg? Misforstå mig ikke - jeg ville selv gerne gøre kort proces i sådan en sag, så man hurtigt kan komme videre, men jeg troede bare ikke, at den slags frister var lovlige...


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 10:08
Mit bud vil være ja. De kunne jo også vælge at trække ham direkte i retten uden varsel. Nu giver de ham faktisk en mulighed for at slippe for en lang og tung retssag. Hvor lang betænkningstid de giver, bestemmer de vel selv, så længe retssystemet ikke er blandet ind i sagen endnu.

Men jeg er bestemt ikke jurist, så jeg kan sagtens tage fejl.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 10:12
Mødet med byggesagkyndig, advokat og entreprenør var i går, kl. 16. Og han fik de to valgmuligheder lige efter mødet. Så han har fået ca. et døgns betænkningstid. Jeg fortrækker løsning 1. Men vælger han ikke den, har jeg en ekstrem god sag, men så har jeg bare først mit studie en gang næste år ;-(


Skrevet af: osbech
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 10:27
Røv..... 

Håber han vælger nr 1.. Den slags sager har desværre ikke altid højeste prioritet.. Så det kan godt trække ud... (den langhåret er selv på 4år med hendes lejlighed vedr. noget sjusk som har gjort der er kommet skimmelsvamp)


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 10:58
aaaargh - gru og rædsel... Gad vide hvornår jeg må sætte en anden til at bygge, hvis vi skal i retten???


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 13:08
Ja hvis jeg en dag skal have entreprenør på, skal jeg da lige sende dig en pm, så jeg kan være sikker på, at jeg ikke vælger den samme! Damn vi er mange, som føler med dig...


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 29-Oktober-2014 kl. 14:52
Entreprenøren har valgt: Betal et arkitektfirma for at lave tegninger og byg det hele om under opsyn, for egen regning.

Så nu er der lyd forude. Han turde alligevel ikke gå i retten. Men jeg tør næsten ikke tro på noget længere.

Chaospling >>> Man er velkommen til at skrive til mig, hvis man har spørgsmål. Jeg ønsker dog ikke at hænge manden offentligt ud på nettet. Om ikke andet kan man også få et par råd til at undgå de faldgrupper jeg røg i.



Print side | Luk vindue