Flatpanels test af LG55EC930
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135036
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 05:43
Emne: Flatpanels test af LG55EC930
Skrevet af: hopgreve
Emne: Flatpanels test af LG55EC930
Skrevet den: 22-September-2014 kl. 17:09
http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1411377263 - http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1411377263
Som altid en super fornøjelse af læse en test på Flatpanels.dk
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Svar:
Skrevet den: 22-September-2014 kl. 17:12
Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen Synes det er et problem at det ikke er så godt til at vise bevægelser , det er trods alt det et tv skal gøre , det meste af tiden. Lad os håbe det bliver bedre fremover MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 22-September-2014 kl. 21:19
Dette problem kunne i teorien fikses ved at lade skærmen blinke via Black-frame-Insertion. Der skal noget ala scanning backlight til før vi slipper for slør på OLED. Men lad os nu lige sætte det i perspektiv - der er INGEN skærme, der er helt uden slør. EC930 er bare ikke blandt de skærme med mindst slør.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 10:04
Torben Rasmussen skrev:
Dette problem kunne i teorien fikses ved at lade skærmen blinke via Black-frame-Insertion. Der skal noget ala scanning backlight til før vi slipper for slør på OLED. Men lad os nu lige sætte det i perspektiv - der er INGEN skærme, der er helt uden slør. EC930 er bare ikke blandt de skærme med mindst slør. |
Hvordan var den tidligere flade model (880) så i forhold til dette nye tv med hensyn til bevægelser? kunne noget eksternt forbedre dette problem ? - Det handler vel til dels at det er en dårlig scaler / deinterlacer som sidder i (uden jeg har fuldstændig styr på det)
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet af: Mr-Finkel
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 12:16
Som vanlig en fornøjelse at læse Flatpanels test, denne gang af LG 55EC930. Dog vil jeg dog gerne anholde begrebet "2-generations" OLED tv. Jeg vil egentlig gerne stille spørgsmålstegn ved, om der reelt er tale om et 2-generations OLED TV, eller om der er tale om en videreudvikling af 1-generation. Jeg mener man bør være skarpe på, og bevidste om, hvornår der er tale om et egentlig generationsskifte, altså at der er foretaget væsentlige ændringer på Hardware og/eller Software, således at kvaliteten er så væsentligt forbedret, at det berettiger til at man taler om et regulært generations skifte. Der er muligvis i dette tilfælde tale om et generations hop fra 1 til 2, det må jeg indrømme jeg ikke helt kan gennemskue, men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan se/læse mig til om det er tilfældet. Jeg kunne godt ønske mig, at man ikke bare pr. automatik kalder det næste generation hver gang en producent kommer med noget nyt, men reelt har en eller anden form for målestok der definerer generationsskiftet. Er der nogen der har kendskab til en definition eller en kendt målestok for, hvornår man rettelig kan kalde en udvikling af et produkt for et generationsskifte.
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 12:25
Mr-Finkel skrev:
Som vanlig en fornøjelse at læse Flatpanels test, denne gang af LG 55EC930.Dog vil jeg dog gerne anholde begrebet "2-generations" OLED tv. Jeg vil egentlig gerne stille spørgsmålstegn ved, om der reelt er tale om et 2-generations OLED TV, eller om der er tale om en videreudvikling af 1-generation. Jeg mener man bør være skarpe på, og bevidste om, hvornår der er tale om et egentlig generationsskifte, altså at der er foretaget væsentlige ændringer på Hardware og/eller Software, således at kvaliteten er så væsentligt forbedret, at det berettiger til at man taler om et regulært generations skifte. Der er muligvis i dette tilfælde tale om et generations hop fra 1 til 2, det må jeg indrømme jeg ikke helt kan gennemskue, men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan se/læse mig til om det er tilfældet. Jeg kunne godt ønske mig, at man ikke bare pr. automatik kalder det næste generation hver gang en producent kommer med noget nyt, men reelt har en eller anden form for målestok der definerer generationsskiftet. Er der nogen der har kendskab til en definition eller en kendt målestok for, hvornår man rettelig kan kalde en udvikling af et produkt for et generationsskifte. |
Det er vitterligt ikke så kompliceret.
2013 modeller = 1. generation 2014 modeller = 2. generation
Capishce?
|
Skrevet af: mathias1
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 12:31
Steve Jones skrev:
Capishce? |
Det er vitterligt forkert. Ellers ville vi ikke være ved 4. generation af mobil signaler...
|
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 12:37
mathias1 skrev:
Steve Jones skrev:
Capishce? |
Det er vitterligt forkert. Ellers ville vi ikke være ved 4. generation af mobil signaler... |
Det er sådan det hedder indenfor tv - du kan givet vis finde undtagelser, men såvidt jeg ved laver man heller ikke en ny version af 3G / 4G hvert år.. Der er der en meget længere release schedule.
|
Skrevet af: Mr-Finkel
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 12:53
Ja man må jo sige at Steve Jones har ganske ret nå han beskriver sig selv: som et hundehoved,hængerøv, lusede amatør, elendige klamphugger, talentløs skiderik, impotent grødbonde, småbørnspædagog og socialdemokrat! HR Steve.. du har angiveligt ikke fattet en hujende bjælde af mit indlæg............du kan til enhver tid forbeholde dig retten til at være uenig i mit synspunkt, at hvert ÅR...IKKE....og jeg gentager....IKKE nødvendigvis berettiger til betegnelsen generationsskifte...... CAPISHCE!!!! Jeg tillader mig at udfordre begrebet, men mon ikke der her på Recordere er plads til et lidt mere intelligente medspil/modspil, det plejer da at være tilfældet...
|
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 13:04
Bevægelse er ikke anderledes end på de gamle model. Der er lidt ændringer i hvad man skal aktivere i menuen for at forbedre det, men for mig virker det mere som en bug i den gamle firmware og ikke en reel forskel.
Hvorvidt vi skal kalde det anden eller første generation mener jeg ikke er så vigtigt for lige netop denne model. 4K panelerne der kommer senere må nødvendigvis være en smule anderledes ikke mindst fordi pixels er blevet lidt mindre, men vi kan godt blive enige om, at EC930 ikke er specielt meget anderledes end den første model. Ud over måske de designmæssige forskelle og styresystemet.
|
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 14:27
Torben Rasmussen skrev:
Bevægelse er ikke anderledes end på de gamle model. Der er lidt ændringer i hvad man skal aktivere i menuen for at forbedre det, men for mig virker det mere som en bug i den gamle firmware og ikke en reel forskel.
Hvorvidt vi skal kalde det anden eller første generation mener jeg ikke er så vigtigt for lige netop denne model. 4K panelerne der kommer senere må nødvendigvis være en smule anderledes ikke mindst fordi pixels er blevet lidt mindre, men vi kan godt blive enige om, at EC930 ikke er specielt meget anderledes end den første model. Ud over måske de designmæssige forskelle og styresystemet. |
Og det højere strømforbrug hmm, virker ikke så godt med det bevægelse jeg synes selv at mit Panasonic V20 kan have besvær med hurtige bevægelser både via 1080i tv signal + 1080P24 så det skal helst være langt bedre end dette før jeg overvejer konkret et nyt tv. Var det stort set samme performance i gråtonerne som i den ældre generation? Jeg havde også en fornemmelse af at farverne var bedre på gen 1 - det er måske sammenligneligt?.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet den: 23-September-2014 kl. 21:01
Farverne var ganske gode, som jeg også skriver i testen. Det krævede dog en del fiflen for at komme dertil.
|
Skrevet af: Schroinx
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 12:58
Så venter man bare på et 65“ i 1080 til under 10k med gode sortniveauer
|
Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 13:48
Schroinx skrev:
Så venter man bare på et 65“ i 1080 til under 10k med gode sortniveauer |
Tror du kommer til at vente længe så
|
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 14:48
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 14:51
Det gør de ikke. Grunden til at du kunne se et prisfald på så meget var, at den nye fabrik kom op og køre og de fik reduceret kassationsraten. Hvis man smider 30% af panelerne ud, så må de resterende blive dyrere for at holde pengene hjemme. Med et højere yield, så kan prisen også sænkes.
Det er dog ikke usandsynligt, at yield kan øges endnu mere i 2015, så priserne igen kan falde, men forvent ikke at priserne tager et dyk der er tilnærmelsesvist lige så stort i år.
|
Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 16:11
jo men et 65" OLED til under 10.000 - det er i min optik lige optimistisk nok - men håber da du har ret
|
Skrevet af: ThomasNorge
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 21:06
Hvor finder du Oled 4K til 20.000?
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 22:12
ThomasNorge skrev:
Hvor finder du Oled 4K til 20.000? |
Flatpanels skrev:
Hvor EA980W blev lanceret til en pris på godt 80.000 DKK, så koster EC930V kun 20.000 DKK på lanceringsdagen. |
Men det er vist ikke 4k.
|
Skrevet den: 08-Januar-2015 kl. 22:42
Nej den er ikke 4K. Kæmpe forskel! Ved ikke hvor du har fra at Oled 4k Skulle koste 20k, da de slet ikke er udkommet endnu!
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet den: 09-Januar-2015 kl. 08:08
Billigste 4K OLED rammer godt 30.000 DKK i 55" modellen. Men igen, så er EC930 kun faldet 5000 DKK i den tid den har været på markedet og det er her op til CES.
|
Skrevet den: 09-Januar-2015 kl. 10:08
ThomasNorge skrev:
Nej den er ikke 4K. Kæmpe forskel! Ved ikke hvor du har fra at Oled 4k Skulle koste 20k, da de slet ikke er udkommet endnu! |
Slap af
|
Skrevet den: 09-Januar-2015 kl. 10:12
Torben Rasmussen skrev:
Billigste 4K OLED rammer godt 30.000 DKK i 55" modellen. Men igen, så er EC930 kun faldet 5000 DKK i den tid den har været på markedet og det er her op til CES. |
Der skal et par generationer til af nye paneler, for de her at alt for dyre at producere endnu til at prisen bliver lav. Men over tid vil det gå som med plasma og lcd, at de kommer ned i pris. Spørgsmålet er om det tager to eller tre generationer af paneler.
|
Skrevet den: 09-Januar-2015 kl. 11:36
Torben Rasmussen skrev:
Billigste 4K OLED rammer godt 30.000 DKK i 55" modellen. Men igen, så er EC930 kun faldet 5000 DKK i den tid den har været på markedet og det er her op til CES. |
Hej Torben
Udover formene på de forskellige serie fra LG, hvad er der af nævneværdige performance eller feature forskelle?
Kan man antage at så længe det er OLED, så er billed behandlingen lige god lige meget om man tager den ene eller anden serie?
|
Skrevet den: 09-Januar-2015 kl. 12:20
Nu er OLED jo bare panelet ligesom i et LCD-tv. Billedbehandlingen er en særskilt del som der vil væreforskellig fra model til model.
Det er ikke fordi OLED er et vidunder som automatisk gør Friends fra 90'erne til en god billedoplevelse i 4k.
|
Skrevet den: 09-Januar-2015 kl. 12:49
Nej, billedbehandlingen er typisk forskellig på kryds af modelserier, men om det så også gælder OLED-serien er svært at spå om. WebOS kører dog i forskellige versioner, hvor nogle er 1.0 og andre er 2.0 og det samme gør gældende med processoren i TV'ene. Det alene kan sikkert retfærdiggøre en prisforskel, således at TV'ene ud over software og hastighed er ens.
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 16:12
http://ing.dk/artikel/nu-satser-tv-giganterne-paa-nanokrystaller-173339
|
Skrevet af: Absolution
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 17:12
Schroinx skrev:
http://ing.dk/artikel/nu-satser-tv-giganterne-paa-nanokrystaller-173339
|
Super artikel. Nu når man lige troede OLED var det nye :)
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 20:22
Husk dog på, at det kun giver noget på farverne. Alle de dårligdomme, som LCD slæber rundt på går ikke væk, dvs. clouding, dårligt sortniveau og dårlige betragtningsvinkler påvirkes overhovedet ikke af QuantumDot-teknologien.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 20:47
Torben Rasmussen skrev:
Husk dog på, at det kun giver noget på farverne. Alle de dårligdomme, som LCD slæber rundt på går ikke væk, dvs. clouding, dårligt sortniveau og dårlige betragtningsvinkler påvirkes overhovedet ikke af QuantumDot-teknologien. |
Nu har jeg jo ligesom forstået, at du forståeligt nok, er en meget stor tilhænger af OLED - og med de uhensigtsmæssigheder den teknologi den trods alt stadig har. Jeg tror bestemt også at jeg hopper på et OLED når teknikken er blevet (forhåbentlig), mere "Voksen".
Men du bliver altså nødt til, synes jeg jo, at give lidt ros til udviklingen, som trods alt er sket inden for LED. Jeg tror at vi er nogle stykker her på siden, som ikke mangler et rigtigt godt billede, herunder et rigtigt godt sortniveau - selv om vi mange af os kommer fra f.eks. et Pana VT60. Plasma var ikke uden billedfejl, og LED er heller ikke uden billedfejl. Pest eller kolera, sådan er det
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 21:39
Jeg forsøger her, at forhindre at Quantum Dot udvikler sig til det nye "LED TV" , hvor folk fejlagtigt tror Samsung har opfundet den dybe tallerken. Igen. Det er stadig et LCD TV. Det handler ikke om hvorvidt du er glad for LCD eller ej eller om man kan skifte fra et VT60 til noget andet fra Panasonic. Det handler om, at forbrugeren ikke skal stå i El-Giganten og tro, at OLED er blevet overhalet indenom fordi nogen har lagt et ekstra lag ind i LCD-sandwichen og kaldt det noget nyt ala SUHD...
Jeg kan se, at LG - som laver både OLED og QD - er af samme mening. Det er jo heldigt nok eftersom de er de eneste med OLED indtil videre... http://lgdnewsroom.com/products-solutions/tv/4728 - http://lgdnewsroom.com/products-solutions/tv/4728
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 21:54
Torben Rasmussen skrev:
Jeg forsøger her, at forhindre at Quantum Dot udvikler sig til det nye "LED TV" , hvor folk fejlagtigt tror Samsung har opfundet den dybe tallerken. Igen. Det er stadig et LCD TV. Det handler ikke om hvorvidt du er glad for LCD eller ej eller om man kan skifte fra et VT60 til noget andet fra Panasonic. Det handler om, at forbrugeren ikke skal stå i El-Giganten og tro, at OLED er blevet overhalet indenom fordi nogen har lagt et ekstra lag ind i LCD-sandwichen og kaldt det noget nyt ala SUHD...
Jeg kan se, at LG - som laver både OLED og QD - er af samme mening. Det er jo heldigt nok eftersom de er de eneste med OLED indtil videre... http://lgdnewsroom.com/products-solutions/tv/4728 - http://lgdnewsroom.com/products-solutions/tv/4728 |
Og det synes jeg er en glimrende idé Torben, men du bør alligevel forholde dig til, at ikke kun LED har billedfejl - når du skriver i mine øjne så bombastisk om netop LCD/LED.
Nu skrev jeg ikke kun på egne vegne omkring overgangen til LED fra plasma, men også på vegne af andre, som ikke så LED overgangen som noget stort problem
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 22:06
Hother skrev:
Torben Rasmussen skrev:
Jeg kan se, at LG - som laver både OLED og QD - er af samme mening. Det er jo heldigt nok eftersom de er de eneste med OLED indtil videre... http://lgdnewsroom.com/products-solutions/tv/4728 - http://lgdnewsroom.com/products-solutions/tv/4728 |
Og det synes jeg er en glimrende idé Torben, men du bør alligevel forholde dig til, at ikke kun LED har billedfejl - når du skriver i mine øjne så bombastisk om netop LCD/LED.
Nu skrev jeg ikke kun på egne vegne omkring overgangen til LED fra plasma, men også på vegne af andre, som ikke så LED overgangen som noget stort problem
|
Bliver du ikke lige vel rigeligt pigefornærmet Hother, når nogen skriver at LED ikke er godt? Jeg oplever ikke "billedefejl" på mit plasma, som jeg oplever på LED. Og det har et billede jeg ikke har set på LED. Men nu ser jeg også alverdens spillefilm, , fremfor at se på demovideoer lavet af en tv-producent for at fremhæve det enkelte fjernsyns stærke side.
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 22:29
Kan vi ikke prøve, bare en enkelt gang, at holde os til emnet og ikke dreje det over i, at du skal retfærdiggøre et skifte fra plasma til LCD - på egne eller andres vegne? Jeg har ikke - hverken her eller i min anmeldelse, som den her tråd jo handler om - antydet at OLED er perfekt. Når man bringer QD op her i tråden, så må jeg nødvendigvis forklare at teknikken ikke revolutionerer noget, ikke er en ny teknologi, og enddog ikke kan bruges til noget synderligt før vi får filmudgiverne til at sende film på gaden med det rette farverum. Vi smider en artikel om QD online i næste uge, hvis man vil vide mere om emnet.
Hvis vi her skal medtage QD i sammenligningen, så er det eneste der har ændret sig fra "LCD vs OLED" i 2014 til 2015 at LCD nu kan vise et lidt større farverum. Alt andet er ens.
Edit: stavefejl fra iPhones latterlige ordbog rettet. Tror jeg.
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 22:38
ThomasNorge skrev:
Hother skrev:
Torben Rasmussen skrev:
|
Bliver du ikke lige vel rigeligt pigefornærmet Hother, når nogen skriver at LED ikke er godt? Jeg oplever ikke "billedefejl" på mit plasma, som jeg oplever på LED. Og det har et billede jeg ikke har set på LED. Men nu ser jeg også alverdens spillefilm, , fremfor at se på demovideoer lavet af en tv-producent for at fremhæve det enkelte fjernsyns stærke side.
|
Næh nej, jeg bliver ikke pigefornærmet, hvis der er nogen som har skrevet om billedfejl på mit LED er det vist mig - både her og andre steder. Når det så er sagt, så ser jeg jo ikke kun producent demoer, men også mange andre ting.
Det som jeg efterlyste var fairness, eftersom alle billedteknologier har sine dårlige sider
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 22:40
Torben Rasmussen skrev:
Kan vi ikke prøve, bare en enkelt gang, at holde os til emnet og ikke dreje det over i, at du skal retfærdiggøre et skifte fra plasma til LCD - på egne eller andres vegne? Jeg har ikke - hverken her eller i min anmeldelse, som den her tråd jo handler om - antydet at OLED er perfekt. Når man bringer QD op her i tråden, så må jeg nødvendigvis forklare at teknikken ikke revolutionerer noget, ikke er en ny teknologi, og enddog ikke kan bruges til noget synderligt før vi får filmudgiverne til at sende film på gaden med det rette farverum. Vi smider en artikel om QD online i næste uge, hvis man vil vide mere om emnet.
Hvis vi her skal medtage QD i sammenligningen, så er det eneste der har ændret sig fra "LCD vs OLED" i 2014 til 2015 at LCD nu kan vise et lidt større farverum. Alt andet er ens.
Edit: stavefejl fra iPhones latterlige ordbog rettet. Tror jeg. |
Jeg troede egentlig at jeg holdt mig til emnet al den stund, at jeg besvarede et af dine indlæg. Men ellers er vi nok ikke meget uenige
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 23:13
Hother skrev:
Det som jeg efterlyste var fairness, eftersom alle billedteknologier har sine dårlige sider
|
Faktum er stadig, at LCD(LED)-teknologien lider af flest - og de störste - skavanker! M.v.h.
|
Skrevet den: 11-Januar-2015 kl. 23:28
Henrik B. skrev:
Hother skrev:
|
Faktum er stadig, at LCD(LED)-teknologien lider af flest - og de störste - skavanker! M.v.h. |
Undskyld Torben, men han skal altså lige have et svar ham Henrik
Øh faktum, hvad bygger du det på?. Bevares jeg har ind i mellem, når jeg ser 1080i, lidt dirty screen. Dog blev det væsentligt minimeret da jeg fil ISF kalibreret, og måske nok mest fordi at mit baglys blev meget nedsat. Til gengæld er der ikke noget dirty screen når jeg ser BD og UHD. Jeg observere heller ikke andre billedfejl - andre kunne måske.
Måske er det fordi at jeg alt andet lige har et ganske flot billede som jeg rigtigt glæder mig over, og at jeg ikke behøver at frygte f.eks. skærmindbrænding? Tja hvad ved jeg.
Nå, nu skal de lærde få pladsen
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 33
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 01:42
hvprdan er det med lysstyrken på de oled er er det ligeså ringe som f.eks panasonic plasma. Det kører også dynamisk kan jeg forstå på oled Hvad med genskin er de ligeså dårlige som plasma der hvor plasma jo har et godt sort niveau men pga den måde de er opbygget på ser sort sortere ud på lcd f.eks ved en bare almindelig oplyst stue. Hvad med oled har det et ligeså uroligt billede som plasma med flimren og kører der ligeså mange dynamiske kredsløb for at få gamma på plads nu hvor lysstyrken jo allerede er et problem. Larmer buzzer og er der retention burnin på de skærme ? De minder mig desværre for meget om plasma når jeg læser om oled ellers ville jeg gerne ha haft en. I kæmper med farverne. Har i prøvet at måle farverne på andet end testbilleder vil vædde med det kører så mange ting dynamisk at i kun vil kunne få gode målinger på nogen ting og ikke på andre derfor i har svært ved at indstille det. Aldrig et godt tegn sådan bar panasonic ppasma også. Man kunne blive ved. Lcd derimod gamma korrekt lyssytyrke har de som regel nok af og roligt billede også. Ta et samsung sony og andre sikkert også der er eet som regel nogen få klik for en der har forstand på det så passer farver gråskala gamma farvetemperatur osv. Mere eller mindre næsten perfekt. Billedet er lyst skarpt rigtig gamma rigtige farver har shadow detail og et Helt fast og roligt billede ingen larm ingen burin og billig i strøm. Clouding dse og sortniveau der ikke kan hamle op med oled men med plasma i oplyste rum dog ikke i mørklagte. Men er der ikke alle de problemer med oled som jeg har på fornemmelsen og at sygdommene olke minder så meget om åladma som jeg tror så er jeg klar på en. Se all de der har sværget til plasma herinde. Mange af dem har fået lcd og efter de har fået det så er ert pludselig gået op for dem at overall når man kigger på billedet er det bedre på led end plasma
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 05:24
Japer skrev:
hvprdan er det med lysstyrken på de oled er er det ligeså ringe som f.eks panasonic plasma. Det kører også dynamisk kan jeg forstå på oled |
Lavere end på LCD, men højere end på plasma. Der kommer HDR på LGs OLED-TV i år og det betyder, at de i hvert fald skal kunne peake i 800-1000 nits - og det kan de nye. Det er jeg ved at skrive en artikel omkring (HDR). Husk på, at LCDs peak-brightness er hele panelet samtidig (hvilket ikke kan bruges til HDR uden local dimming). OLED kan peaker i områder, f.esk. en sol i højre hjørne.
Japer skrev:
Hvad med genskin er de ligeså dårlige som plasma der hvor plasma jo har et godt sort niveau men pga den måde de er opbygget på ser sort sortere ud på lcd f.eks ved en bare almindelig oplyst stue. |
OLED bruger ikke flere glaslag, som plasma gjorde. Det var den største svaghed ved plasma ift. genskin. Alt i OLED sidder reelt i ét lag. Men nuværende OLED-skærme bruger lignende blanke overflade som mange LCD-skærme.
Japer skrev:
Hvad med oled har det et ligeså uroligt billede som plasma med flimren og kører der ligeså mange dynamiske kredsløb for at få gamma på plads nu hvor lysstyrken jo allerede er et problem. |
Nej, OLED bruger ikke flimmer til at skabe billedet, ligesom plasma gjorde det. OLED-pixels kan også gengive alle skridt på gråskalaen, så de bruger ikke dithering i f.eks. de mørke grå nuancer. Helt roligt billede. LG's OLED-TV drives ligesom LCD-skærme, med sample-and-hold-metoden (billedet opdateres kun, når der sker noget nyt med de fordele og ulemper det så har).
Japer skrev:
Larmer buzzer og er der retention burnin på de skærme ? |
Det debatteres stadig. OLED-panelerne bør ikke larme, men strømforsyningen kan jo altid summe lidt, når den som på plasma og OLED svinger op og ned imellem rimelig store Watt-interval.
Japer skrev:
De minder mig desværre for meget om plasma når jeg læser om oled ellers ville jeg gerne ha haft en. I kæmper med farverne. Har i prøvet at måle farverne på andet end testbilleder vil vædde med det kører så mange ting dynamisk at i kun vil kunne få gode målinger på nogen ting og ikke på andre derfor i har svært ved at indstille det. |
OLED bruger ingen dynamisk gamma eller farvekredsløb for at gengive farverne, men f.eks. EC930V-modellen har bare ikke været særlig godt kalibreret fra fabrikken. Styrken ved OLED er netop at den kan gengive perfekt kontrast, korrekte farver, nærmest perfekte betragtningsvinkler og ekstremt hurtig responstid (som dog holdes lidt tilbage af sample-and-hold) uden "overdrive"-slør og andre underlige effekter. Alle disse ting helt uden at bruge lappeløsninger, som LCD-skærme skal bruge (overdrive, local dimming, motion compensation osv.).
Jeg mener ikke at OLED minder om plasma. Jeg mener heller ikke, at OLED minder om LCD. OLED tager det bedste fra plasma og LCD, men trækker stadig fra på nærmest alle parametre. Summen af dette mener jeg er langt større end 1+1+1 = 3, nærmere 1+1+1 = 5. Ved enhver given lejlighed prøver jeg stadig at fortælle, at perfekt sort har større effekt på hele billedoplevelsen (ikke kun mørke scener) end folk tror/mener.
PS: Sammen med introduktionen af HDR kommer man i øvrigt til at redefinere hvordan gamma-kurven udregnes og gengives. Vi smider endelig den analoge last af os. Man kommer til at bruge et nyt system baseret på perceptual quantification (og et nyt format). Lidt langt at definere her, men HDR er en større nyhed end de fleste umiddelbart tror.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 06:08
Husk også, at quantum dots ikke er nye. Sony har det på skærme der er tre generationer gamle nu.
Grunden til at branchen satser så hårdt på det lige nu, er fordi de ikke kan producere OLED-skærme. De er bange for truslen fra LG, så quantum dot er en fin markedsføringsmaskine at sætte i gang på den korte bane.
Husk også, at quantum dot udvider farverummet fra Rec.709 til et sted imellem Rec.709 og DCI. Men som bekendt findes der intet indhold i forbrugerverdenen i DCI endnu. Så det man reelt får ud af quantum dots til at starte med er at de "strækker" farverne på alt indhold (tv-udsendelser, skiver, streaming) til urealistiske proportioner som aldrig var i filmen/tv-serien. Quantum dots ændrer intet mht. kontrast, responstid, betragtningsvinkler osv.
Man kan i øvrigt udvide farverummet på mange andre måder end quantum dots og det har tv-producenterne altså gjort i snart et årti nu, hvis jeg skal give et bud. Hver gang de har forsøgt er de gået væk fra det igen relativt hurtigt, fordi indholdet ikke fulgte med.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 08:32
Jeg valgte ikke at gå ind i debatten omkring nyhedsværdien af QD, men som Rasmus skriver, så har producenterne af eks. monitors jo haft udvidede farverum i temmelig mange år efterhånden. Det muligt, at skabe uden brug af QD.
At de øvrige producenter bruger QD som noget, der skal aflede opmærksomheden fra OLED er tydeligt i Samsung måde at markedsføre det på. "64 gange bedre farvegengivelse" ... come on. Hvis vi fortsat skal kalibrere til rec.709, så vil disse QD skærme komme ud med nogle ret elendige resultater - for så længe deres nye selvbestaltede farvelade-rum ikke er branchestandarden, så får de ingen credit for at indføre det!
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 08:42
Mht. plasma og OLED og hvorvidt de ligner hinanden, så er der visse træk, som går igen.
Netop fordi strømtrækket i OLED-skærmen er proportionel med hvor meget lys der er på skærmen (100% intensitet i en pixel), så vil du også kunne få samme buzz fra strømforsyningen, som man kunne få på plasma, hvor lyden vil stige og falde med intensiteten. Jeg oplevede det på EC930, men i så beskeden grad, at det kun var hørbart imens jeg sad foran skærmen og kalibrerede. Det vil dog være noget man burde kunne fikse med en solidt dimensioneret strømforsyning, men det vil den gængse forbruger nok ikke betale for.
Burn-in og retention er endnu en ting, som følger med når man skaber lyset direkte i hver enkelt pixel, hvis lyskilden er eksponeret for henfald på en tidsskala, som regnes i timer og ikke år. Vi skal nok over i en anden LED-teknologi end den organiske, hvis burn-in risikoen helt skal fjernes for faktum er, at organisk materiale vil forgå med tiden. Og jo mere effekt du hamrer igennem en pixel des hurtigere vil den forgå. Det kan simpelthen ikke være anderledes. Så kan man så arbejde hen imod at få fladet ældningskurven ud, så det ikke har betydning på den korte bane, at skærmen står med Kanal 4 logoet altid, fordi konen vil se "De unge mødre", men pt. bør man være beredt på, at sådan en behandling med tiden vil give burn-in på nutidens OLED-paneler.
Så er der den her nærmest hysteriske tilgang til motion-resolution. Ja, de eksemplarer vi har set nu har ikke vanvittig høj motion-resolution sammenlignet med det bedste derude, men hey - det har et LCD-TV altså heller ikke med mindre du aktiverer alverdens dynamiske kredsløb. Eksempelvis kan jeg godt pumpe motion resolution på en Sony X-serie op på 1080 linjer, hvis jeg giver den gas i deres motion-menu, men hvis jeg IKKE gør det, så roder disse TV også rundt på nogle hundrede linjers opløsning. At LG så ikke er 100-meter-mester i motion-systemer hjælper så ikke på problemet, for hos Sony kan jeg trods alt godt skrue lidt på håndtagene uden at jeg dør af soap-opera fnidder. Hos LG skal man passe noget mere på.
(Er der nogen derude, som er i tvivl om, at jeg virkelig godt gad se hvad eks. Panasonic eller Sony kunne få ud af et OLED panel?)
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 08:49
Henrik B. skrev:
Hother skrev:
|
Faktum er stadig, at LCD(LED)-teknologien lider af flest - og de störste - skavanker! M.v.h. |
Faktum i denne dialog virker vel også som en lidt brutal antagelse.
Vi kan være enige om mange af de positiver der er ved PLASMA vs LCD, selvom man altid har sammenlignet HIGH END plasma, med alt LCD..
men personligt hoppede jeg af Plasma vognen efter et par KURO Pioneers og Panasonic forsøg, hvor selv ved pioneer var jeg særdeles utilfreds.
de fejl Plasma havde var simpelthen mere graverende for MIG end LCD.
for mig var PLASMA issues
Coilwhine, buzzing fra ALLE paneler jeg har haft fat i, fra høje pivetoner på Pioneer som min kone klagede over i rummet ved siden af til toner der kun var trælse om natten, ved lav lyd på Panasonic V modeller
Aktive blæsere i næsten alle Plasma´er jeg har haft fingrene i
Linebleed (eller hvad det hedder) meget tydeligt ved ensfarvede baggrunde og så når der er tekst og andet.
Retention - JA det forsvinder, og rigtigt slemt på mine forældres LG PK950, men det er da stadig træls at du konstant har spøgelses billeder, omend af forskellige ting.
Lavere lysniveau
højere strømforbrug
Blødt billede / bevægelser
LCD
Clouding
generelt dårligere farver
dårligere visnings vinkel
utroligt meget "Lort" imellem de forskellige tv
garanteret utallige ting, dog mange ikke generelle blandt tv
Jeg er enig i at for visse folk så er Plasma helt klart det korrekte valg, måske du i ideelle omgivelser, i et snapshot, hvis du ikke kigger bredt på issues, men kun på PQ, vil kunne sige at PLASMA er bedre end LCD, ikke overlegent, den vil jeg godt gå med til, der er bare så mange issues, og det er ikke småting, som kun er på 0.5% af panelerne, jeg har endnu at opleve et tv som ikke har de issues.
det skal dog siges mine LCD´ere alle i dag er fyldt med issues, da jeg simpelthen har opgivet at finde et godt tv, så jeg har helt ændret mine købevaner fra DYRE PLASMA / LCD topmodeller, til billige tilbuds modeller, som mit kontor F6500, som jeg gav 4k for i 46" i Media markt, det er billigt, kønt, og fungere..
Jeg er mere nervøs for en ting ved OLED end så meget andet, jeg sad en nat med min VITA, og da det blev tudse mørkt, så kom dette frem, og når man først har set det på et OLED panel, så ser man det på alle, tog et overeksponeret billede af min vita.
det sjove er at det kun er når der er en smulle billede på skærmen, da VITA´en helt slukker panalet, ved sort skærm... men når man først har set det, så virker det som om der er malet med 2 meget sorte nuancer, når du har noget sort på skærmen, det er virkeligt ikke kønt, og har set det på alle MOBIL Skærme jeg har haft fingrene i.
og når man først finde de rigtige søge parametre så er de overalt
http://i.imgur.com/kdAhk.png - http://i.imgur.com/kdAhk.png
jeg håber sådan at det er rettet i tv versionerne af oled paneler der er folk der simpelthen aldrig opdager det på deres skærme, men når man først har set det, så irriterer det en konstant.
eller at det er en FEJL i touchscreen laget (omend jeg har hørt det også er på touchscreen fri oled skærme, men jeg vælger at tro på det er løgn
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 09:20
Jeg kan ikke se, at vi behøver at blande fordele/ulemper ved selve plasma-teknologien isloeret set ind i tråden. Plasma er dødt og kommer ikke igen. Vi lader også CRT ligge på hylden...
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 13:09
Til Rasmus, Tak for et godt svar.
Dine svar giver forhåbninger om at oled måske kunne gå hen at blive godt, så der er vel ikke andet for at vente og se tiden lidt an endnu. Hvor meget tiltro man har til Lg er så lige det.
Gad nu godt se en der brugte en ekstern ja hvad hedder sådan en ? scaler/billedbehandler :-) til at indstille sådan et lg oled med for at se om det hele kunne komme på plads med sådan en tilsluttet. Jeg har bare en mærkelig fornemmelse af at det er begrænsinger i selve skærmen og at de muligvis vil få de samme problemer eller andre. Men kun en gisning.
Hvad skulle tale for at Lg næste gang kan gøre det bedre med de nye Oled De har lavet, Deres billedbehandling har de vel haft længe ?
Er deres billedbehandling også så dårlig på deres led tv, tænker bare at ellers må det være fordi der er noget de bliver nødt til at ta hensyn til ved deres Oled tv og de derfor har svært ved at få det ok.
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 13:19
Brug af en ekstern scaler ændrer jo ikke på, at indstillingerne af farver og motion-systemet skal ske i selve skærmen via dens eget interface. Alle de tests vi laver foregår via udstyr tilsluttet via HDMI, og de fleste sekvenser er enten leveret i 1080p eller også har vi klaret konverteringen før materialet havner i skærmen - via en ekstern scaler.
En ekstern scaler kan ikke ændre på problemer vedrørende slør og motion resolution. Der skal der ændres i selve styringen af skærmen og det kan du ikke gøre med ekstern udstyr. En ekstern scaler kan redde forkert detektion af eks. frekvens, dårlig opskalering eller forkert håndtering af eks. interlace-signaler. Det vil helt klart kunne rette på nogen af de anker jeg selv har mht. SD-signaler på skærmen, men det er ikke noget der virkelig rykker.
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 13:34
Nej slør og motion men Hvad med gråskala farver og alt det der. Kan se de på hdtvtest har store problemer med gråtoneskalaen. Hvis de rører bare lodt ved den fukker den det hele op
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 13:37
Men ok kan nok godt se at man selvfølgelig ryger ind i en indgang og man skal vælge en billedmotiv biograf eller deslignende men lader man nu alt dtå i nul og så retter grå farver osv på sin scaler ved ikke synes bare jeg har læst om nogen der har en scaler der kan dette. Måske er det så på en ren monitor
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 13:46
Det du fremlagde som din tese, var at der var en masse kredsløb, som ødelagde tingene. Dem kan du jo - uanset hvad du gør - ikke komme mere udenom, end vi allerede gør nu. Vi har slået alt fra - både når vi ser TV og når vi ser på noget via en HDMI-kilde. Du kan ikke slå noget ekstra ekstra fra ved at gøre noget ved din HDMI-kilde. TV'et har jo sit eget liv den lever når du har sendt tingene ind via HDMI-porten og hvis de ikke kan slås fra i en menu, så lever de videre uanset hvad du så end gør med kildematerialet eller din scaler.
Justeringen af farverne giver bøvl pga. forskellen i lysstyrke ved forskellige belastninger af skærmen. Det vil ligeledes ikke ændre sig hvis du kalibrerer via en scaler - med mindre man kan lave profiler, som har forskellige indstillinger afhængigt af hvor stor en %-del af skærmen der er lys i. Det vil så kræve en kalibrering fra 0-100 IRE for 0-100% dækning af skærmen. Det lyder noget teoretisk...
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 15:11
Nu fra jer der har lidt mere forstand på det tekniske aspekter. Så syntes jeg også det lyder til at der faktisk er et generelt problem med det Oled tv- Nok det jeg prøver at komme frem til og det ikke bare er "soft/hardwaren som styrer det.
Du snakker om lysstyrke som gør det svært uanset hvad og hvordan i prøver gør dette problem at det er nærmest umuligt at få et godt resultat ud af det. Min frygt er at det er en af de problemer vil vil høre om konstant hver gang der kommer en ny model at ja i kan få den på plads ved nogen testbillder men så snart der er en ny sammensætning af billedet får i en ny måling netop fordi det kører dynamisk og det pga kompromis ved denne teknologi eller i forhold til hvor stor strømforsyning man må bruge eller kan bruge pga grøn bølge. Plasma havde de samme problemer, ihvertfald panasonics. Håber da ikke det forholder sig sådan. Rasmus har vel på et tidspunkt givet noigen svar direkte på mine spørgsmål som så siger at det burde kunne lade sig gøre. Vi kunne også se på pioneer tv at de havde færre problemer med de vigtige ting end panasonics tv. Efter vi skal ned under det halve i strømforbrug er der kommet nogen problemer som de åbenbart havde svært ved at løse. Ved ikke om det var det der var galt, altså strømmen men ihvertfald kunne man også kalibrere disse skærme og hvis man fik det ene godt så blev noget andet bare ringere, hvor ved en ordentlig designet skærm vil forbedringer kun lede til at det hele falder i hak. Jeg har bare en eller anden ide om at med Oled bliver det det samme. Nogen fejl på billedsiden der er så irriterende at kigge på at det ødelægger alle de andre gode ting ved billedet og at du aldrig kan få det helkt godt. Du rører ved x i den gode retning så smutter y ad helvede til og i den dur. På det område synes jeg Led er bedre. De er ikke så irriterende at kigge på selom de har deres fejl. Man får så bare heller aldrig den der virkelig lækre dybde man kan få fra et tv der virkelig kan vise sort og har nogenlunde korrekt e farver gamma.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 15:26
Er LG egentlig ikke hovedsalig kendt for low-end produkter og tvivlsom kvalitet (i hvert fald på vaskemaskiner og HiFi..)?
Det lyder lidt som om man nu lovpriser deres OLED TV, men er det ikke bare fordi der ikke er nogen alternativer. Jeg husker ikke at deres Plasma TV fik mange roser.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 15:41
LG laver vel det bedste tv på marked lige nu.
Om få år er de andre sikkert også kommet på banen.
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 16:14
Pallec skrev:
Er LG egentlig ikke hovedsalig kendt for low-end produkter og tvivlsom kvalitet (i hvert fald på vaskemaskiner og HiFi..)?
Det lyder lidt som om man nu lovpriser deres OLED TV, men er det ikke bare fordi der ikke er nogen alternativer. Jeg husker ikke at deres Plasma TV fik mange roser. |
Man roser ikke LG for deres kvalitet, men for at de vælger at producere, og sælge, OLED skærme, når alle andre producenter ikke tør! Og så roser man OLED billedkvaliteten. Det har som sådan ikke så meget med LG at gøre, men mere hvad teknologien kan frembringe. Jeg kan godt se at det er bittert, at Samsung har valgt - i første omgang - at trække sig fra at sælge OLED skærme, når nu du er så glad for deres produkter! Men så kan du jo glæde dig over, at når du fremover køber Samsungs "fremragende" skærme, så får du "64 gange flere farver"....
M.v.h.
|
Skrevet af: Bladerunner
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 16:22
hansie skrev:
LG laver vel det bedste tv på marked lige nu.
Om få år er de andre sikkert også kommet på banen. |
Er der kommet en anmeldelse, der underbygger dette ?
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 16:56
Check hvem der har flatpanels reference Award 2014
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 17:08
lahan skrev:
Check hvem der har flatpanels reference Award 2014 |
Interessant valg.... set i lyset af den anmeldelse der foreligger.
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 17:17
Bladerunner skrev:
lahan skrev:
|
Ikke så meget et valg, men ganske enkelt det bedste billede på markedet p.t.! Anmeldelsen fortæller blot også indgående om, hvilke ulemper OLED har, og i særdeleshed LG'en har. Men det fortæller de øvrige anmeldelser af LCD-skærme også. Det handler måske mere om, hvordan man læser det skrevne, og i endnu højere grad, om man forstår det man læser.
Men som jeg skrev til Pallec, så er det selvfølgelig også træls for dig, at dit favoritmærke, har valgt ikke at satse på OLED, men forsøger at sælge skærme på noget, foreløbigt, ligegyldigt - Quamtum dot!
M.v.h.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 17:37
Henrik B. skrev:
Pallec skrev:
Det lyder lidt som om man nu lovpriser deres OLED TV, men er det ikke bare fordi der ikke er nogen alternativer. Jeg husker ikke at deres Plasma TV fik mange roser. |
Man roser ikke LG for deres kvalitet, men for at de vælger at producere, og sælge, OLED skærme, når alle andre producenter ikke tør! Og så roser man OLED billedkvaliteten. Det har som sådan ikke så meget med LG at gøre, men mere hvad teknologien kan frembringe. Jeg kan godt se at det er bittert, at Samsung har valgt - i første omgang - at trække sig fra at sælge OLED skærme, når nu du er så glad for deres produkter! Men så kan du jo glæde dig over, at når du fremover køber Samsungs "fremragende" skærme, så får du "64 gange flere farver"....
M.v.h. |
Øhhh... har du tabt sutten...
Jeg har ét Samsung produkt (faktisk har jeg ikke 2 produkter fra samme fabrikant), så jeg ved ikke hvad du har har fået galt i halsen? Jeg har heller ingen planer om at købe flere Samsung produkter, så det ved jeg heller ikke hvor du har fra?
Jeg er ikke mærkefanatiker (hverken positivt eller negativt) og kan godt se objektivt på fordele/ulemper ved de forskellige mærker...
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 17:44
Henrik B. skrev:
Bladerunner skrev:
lahan skrev:
|
Ikke så meget et valg, men ganske enkelt det bedste billede på markedet p.t.! Anmeldelsen fortæller blot også indgående om, hvilke ulemper OLED har, og i særdeleshed LG'en har. Men det fortæller de øvrige anmeldelser af LCD-skærme også. Det handler måske mere om, hvordan man læser det skrevne, og i endnu højere grad, om man forstår det man læser.
Men som jeg skrev til Pallec, så er det selvfølgelig også træls for dig, at dit favoritmærke, har valgt ikke at satse på OLED, men forsøger at sælge skærme på noget, foreløbigt, ligegyldigt - Quamtum dot!
M.v.h. |
Det er nu ikke fordi jeg har et foretrukket mærke. Da jeg stod og skulle bruge et nyt TV valgte jeg det bedste indenfor det budget jeg havde og det blev så en Samsung denne gang.
Jeg kan så berette at Samsung ikke har problemer med at vise levende billeder men det er da muligt at OLED viser bedre still billeder.
Thumbs up for din altid aggresive stil i dine indlæg
|
Skrevet den: 12-Januar-2015 kl. 20:30
Det her hysteri med "motion resolution" må I skrue ned for. Har I testet motion resolution på jeres egne TV? OLED er pt. ikke i toppen af poppen mht. motion resolution, men hvis man ikke aktiverer en masse motion-systemer på LCD, så er de heller ikke!
EC930 har ikke vores reference-award af den simple grund, at LG laver en flad model med samme panel. De buede paneler kan de kyle i havet så længe vi kan få en flad i stedet.
Som jeg skrev tidligere, så ville jeg virkelig gerne se hvad andre producenter kan få ud af LG's panel, hvis de fik lov at lave et TV med det. Jeg forbinder generelt heller ikke LG med eliten inden for billedbehandling, så der så jeg gerne, at Sony eller Panasonic gav det et skud.
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 04:15
Hvis man ikke aktiverer men det gør man jo og det virker. Hvad sker der hvis man aktiverer dem på lg hvis det har nogen da. ja du ville gerne at sony og panasonic skulle lave oled, hvorfor ? Som jeg ser det må du jo synes at de har lavet noget der virker på de led tv der ikke virker
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 08:11
På LG's modeller kan du stille 2 settings for at kompensere for hhv. blur og judder.
Grunden til, at jeg gerne så eks. Pana eller Sony arbejde med OLED er, at de generelt har ret godt styr på ting som de-interlacing, opskalering og billedbehandling generelt. Panasonic har stadig et issue med at få 50 Hz signaler vist rigtigt, men derudover så er signalbehandlingen i TV'ene ret gode. At de to producenter ikke har vores reference-award skyldes nok nærmere, at de bruger LCD-paneler...
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 14:19
Samsung er vist bedre end Panasonic på billedbehandling
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 15:02
Lad mig sige det på en anden, måske lettere diskriminerende, måde så: Jeg vil gerne se en en japaner prøve.
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 16:13
Ok køber et lg oled næste gang 4k til 15k Håber den får en god anmeldelse Glæder mig allerede til at se kung fu hustle og a space odyssey med perfekt sort Uh jaaa good shit Og death proof wuahh Bullit jaaa Og hvad med badehotellet flot billede den har på tv ihvertfald Men svar lige på dette hvordan er lysstyrken i real life ved almindelig blu ray tv kigning meget bedre end panasonics par sidste generationer.
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 16:19
Et oled 4K til 15K? Held og lykke med at finde sådan et.
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 20:18
Japer skrev:
Ok køber et lg oled næste gang 4k til 15k Håber den får en god anmeldelse Glæder mig allerede til at se kung fu hustle og a space odyssey med perfekt sort Uh jaaa good shit Og death proof wuahh Bullit jaaa Og hvad med badehotellet flot billede den har på tv ihvertfald Men svar lige på dette hvordan er lysstyrken i real life ved almindelig blu ray tv kigning meget bedre end panasonics par sidste generationer. | Jeg oplevede ingen problemer med den generelle lysstyrke af TVet ift. plasma. Den kan ikke hamle op med LCD ved en fuld hvid skærm.
Du finder dog ikke 4K OLED til 15.000 kr i år.
|
Skrevet den: 14-Januar-2015 kl. 14:18
Tak for svar..
Det bliver nok svært, men alligevel sidst på året
|
Skrevet af: emaguina
Skrevet den: 29-Januar-2015 kl. 12:23
Torben Rasmussen skrev:
Det her hysteri med "motion resolution" må I skrue ned for. Har I testet motion resolution på jeres egne TV? OLED er pt. ikke i toppen af poppen mht. motion resolution, men hvis man ikke aktiverer en masse motion-systemer på LCD, så er de heller ikke!
EC930 har ikke vores reference-award af den simple grund, at LG laver en flad model med samme panel. De buede paneler kan de kyle i havet så længe vi kan få en flad i stedet.
Som jeg skrev tidligere, så ville jeg virkelig gerne se hvad andre producenter kan få ud af LG's panel, hvis de fik lov at lave et TV med det. Jeg forbinder generelt heller ikke LG med eliten inden for billedbehandling, så der så jeg gerne, at Sony eller Panasonic gav det et skud. |
Har lige opdateret mit ec930 med den seneste update fra LG tyske side. Jeg har lidt svært ved at sammenligne, men umiddelbart ser bevægelser mindre slørede ud og billedet er lidt skarpere på både hd og sd signaler. Samme oplevelser bliver der skrevet om på både engelske og amerikanske forums. Nogle synes som jeg også at smart delen er blevet lidt hurtigere.
Bla. her: http://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/1731802-official-owners-thread-2014-oled-lg-55ec9300-part-ii-40.html
https://www.avforums.com/threads/lg-55ec930v-oled-tv.1898778/page-145
mvh.
Morten
|
Skrevet den: 27-Maj-2015 kl. 21:02
Nu kan dette tv fås for 15000kr i Elgiganten...Havde købt det hvis det var fladt MVH
|
Skrevet af: buller1
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 22:50
hopgreve skrev:
Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen Synes det er et problem at det ikke er så godt til at vise bevægelser , det er trods alt det et tv skal gøre , det meste af tiden. Lad os håbe det bliver bedre fremover MVH |
Bekræfter igen http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139984&title=oled-unaturlig-billedegengivelse - OLED = unaturlig billedegengivelse
|
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 13:16
Jer der har set det tv her. På 3 meter er pixel "enhederne" tydelige, altså ses ved almen tv kigning??
Tror det var en 920 model eller så´ noget jeg så på hvor man tydeligt kunne se alle pixels, det var enormt forstyrrende på lyse scener
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 17:11
Diverse testsites, som sammenligner med hvad der ellers er på markedet af plasma og LCD - er ikke i tvivl om at OLED overall tører gulv med de andre teknologier , såhhh . .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 20:05
Pixelgrid er en af de ting, som man må finde sig i med fuld HD modellen. Det forsvinder i 4K modellerne.
|
Skrevet af: andmm
Skrevet den: 07-Juni-2016 kl. 11:15
På hvilken afstand forsvinder dette? Jeg har købt 910v og kan ikke umiddelbart se det på 3 m afstand
------------- Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
Skrevet den: 08-Juni-2016 kl. 20:11
Så er der jo ingen ko på isen.
|
|