Konvertering t. andvendelig mpeg2 format.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=13504
Udskrevet den: 31-Maj-2025 kl. 08:25
Emne: Konvertering t. andvendelig mpeg2 format.
Skrevet af: Thorvald
Emne: Konvertering t. andvendelig mpeg2 format.
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 11:52
Jeg overfører en rækker optagelser fra min DR-MH30 til computer - via DVD-RW, VR-mode. VR-mode er valgt, da jeg så kan high-speed kopiere, selvom optagelserne er klippet i.
Efterfølgende bliver optagelserne så gemt på computeren vha. TMPGenc DVD Author 2.0.
I tilfældet hvor jeg har optaget i LP-mode, er der nogle tilfælde (men ikke altid) hvor DVD Author 2.0 siger at den ikke kan arbejde med optagelsen fordi den er i 480x576, hvilket ikke er mpeg2 standard.
Jeg har nu to alternativer:
- Gå tilbage til DR-MH30 og formattere DVD-RW i videomode og så klare det ad den vej. Det virker, men tager længere tid (real-time overspilning).
- Konvertere den ikke mpeg2 kompatible fil til mpeg2 standard.
Jeg er interesseret i gode råd til punkt 2. Til det formål tænkte jeg at anvende det gratis program Streamclip. Men det kan jeg ikke rigtig finde ud af at få til at virke. Er der nogen der kender dette program - eller evt. andre konverteringsprogrammer, der med sandsynlighed vil kunne klare min opgave??
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 12:14
Hej Thorvald!
Dine optagelser i 480x576 er godt nok MPG2 standard. Derimod er de ikke DVD standard.
Ad punkt 2, så er det nemmeste og hurtigste du kan gøre at anvende gratisprogrammet DVD Patcher til at patche filerne til korrekt DVD opløsning. Dette tager kun ét sekund. Herefter kan du importere filen i Tmpgenc DVD Author, men husk at patche tilbage til 480x576 inden du starter authoringprocessen.
Flemming
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 13:07
Desværre virker det ikke helt så problemfrit i den nye version (Pro) som i den gamle (dens indbyggede re-encoder kan ikke helt finde ud af det).
Så hvis du vil klippe i materialet (og det vil du jo nok, da der ikke kan klippes på frame-niveau på recorderen), så må du først benytte f.eks. TMPEG Editor til at foretage editeringen, og så benytte patch-metoden til at få den importeret i DVD Author Pro.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 13:16
Hej Flemming og Thorvald,
Helt enig i, at det er DVD-Video kompatibiliteten den er gal med (som jeg også skrev til dig tidligere, Thorvald ).
Dog opnår du, ved Flemming's forslag med at 'patche' (ændre på
informationen om optagelsens opløsning), ikke en DVD-Video der
overholder DVD-Video specifikationerne 100% (optagelsen er jo stadig i den
'ugyldige' 480x576 opløsning).
Måske det ikke er løsning til pkt. 2, men jeg synes at en bedre løsning vil være at finde ud af hvilke forhold der resulterer i den skæve opløsning under kvik overførsel (kildematerialet på optagerens HDD må da være i en FR xx optagekvalitet?!) og undgå at optage i de kvaliteter. Måske kvaliteter mellem 2,5 og 4 timer, som vist her (dog horisontal opløsning illustreret):
 Jeg ville nok selv overveje at bruge Flemmings forslag til at overføre de eksisterende optagelser for nu (og evt. konvertere senere hvis der skulle vise sig problemer med fremtidige afspillere) alternativt om om ikke det er værd at ofre tiden på real-time kopieringen til DVD-Video allerede nu (med din DR-MH30).
Du kommer ikke udenom en gen-indkodning af MPEG2 optagelsen for at få den DVD-Video kompatibel (og sådanne kvalitets-indkodere er ikke helt billige - specielt sammenlignet med at du har en glimrende 'gratis' indkoder i din DR-MH30). F.eks. TMPGEnc http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/te4xp.html - 4.0 Express / http://www.tmpgenc.net/en/e_main.html - 2.54 eller http://www.cinemacraft.com/eng/index.html - Cinema Craft Encoder (CCE) er eksempler på kommercielle indkodere (bemærk TMPGEnc v2.54 er gratis).
/Lars
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 13:36
Optagelserne dette sker ved er optaget i LP-mode og ikke en "tilfældig" FR-mode. LP-mode svarer til 4 timers mode og ifølge grafen sker der netop heromkring et spring i kvalitet. Om det spring så sker ved 239 minutter eller ved 241 minutter er jo et interessant spørgsmål. Om måske dette spring, så er årsagen til at LP-optagelserne ikke bliver DVD-standard - ja, det ser jo sådan ud.
Lige nu er jeg ved, bare som eksperiment, at konvertere til DV (720x576), hvorefter jeg vil konvertere til mpeg, bare for at se om det virker. Men det tager så lang tid, at det nok er mindst lige så hurtigt og måske hurtigere at anvende løsning (1) på DR-MH30.
Flemmings foralg med DVD-patcher lyder interessant, det vil jeg også lige prøve.
laursen skrev:
Du kommer ikke udenom en gen-indkodning af MPEG2 optagelsen for at få den DVD-Video kompatibel (og sådanne kvalitets-indkodere er ikke helt billige - specielt sammenlignet med at du har en glimrende 'gratis' indkoder i din DR-MH30). |
Har denne bemærkning noget med DVD-patcher at gøre?
Thorvald.
|
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 13:59
opløsningen 480x576 er det der også hedder Super VCD.
Det er ikke direkte en del af dvd-video standarden (men dog med i DVD-VR standarden), men kan dog afspilles af næsten alle afspillere alligevel. Den manglende konformitet med dvd-standarden gør at næsten alle authoringprogrammer ikke kan lave en standard dvd ud af materialet.
Problemet er således ikke afspilning som sådan, men at få det lagt ned på en dvd-video så det kan afspilles. Konvertering af materialet kan ikke anbefales uanset hvordan det gøres, da det vil betyde kvalitetstab.
Istedet skal vi enten forsøge at snyde dvd-authoringprogrammet som flemming foreslår - ved at benytte dvd-patcher til at ændre headeren i filen så information om opløsningen ændres uden at reencode filen, hvorved det er muligt at importere det i nogle authoringprogrammer
Eller også skal man benytte et authoringprogram som understøtter import af Super VCD opløsning - det findes også - og jeg har gjort det tidligere da jeg rodede med Super VCD.
Thorvald, lad mig lige kigge i mine gemmer - så skal jeg nok finde noget til dig der løser dit problem uden at du skal lave en langvarig og tabsgivende konvertering.
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 14:04
laursen skrev:
Hej Flemming og Thorvald,
Du kommer ikke udenom en gen-indkodning af MPEG2 optagelsen for at få den DVD-Video kompatibel (og sådanne kvalitets-indkodere er ikke helt billige - specielt sammenlignet med at du har en glimrende 'gratis' indkoder i din DR-MH30). F.eks. TMPGEnc http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/te4xp.html - 4.0 Express / http://www.tmpgenc.net/en/e_main.html - 2.54 eller http://www.cinemacraft.com/eng/index.html - Cinema Craft Encoder (CCE) er eksempler på kommercielle indkodere (bemærk TMPGEnc v2.54 er gratis).
/Lars
|
Mig bekendt kan Cinema Crafts encodere ikke importere andet end AVI filer og ej heller resize, så ovennævnte encoder kan nok ikke anvendes her.
Flemming
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 14:05
Hej Thorvald,
Thorvald skrev:
laursen skrev:
Du kommer ikke udenom en gen-indkodning af MPEG2 optagelsen for at få
den DVD-Video kompatibel (og sådanne kvalitets-indkodere er ikke helt
billige - specielt sammenlignet med at du har en glimrende 'gratis'
indkoder i din DR-MH30). |
Har denne bemærkning noget med DVD-patcher at gøre? |
Nej, det var udelukkende som en konstatering af, at ville du opnå en
DVD-Video optagelse der 100% overholder standarden skal der genindkodes.
/Lars
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 14:07
spawn skrev:
Eller også skal man benytte et authoringprogram som understøtter import af Super VCD opløsning - det findes også - og jeg har gjort det tidligere da jeg rodede med Super VCD.
|
DVD-Lab understøtter denne opløsning.
Flemming
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 14:09
Hej Flemming,
fltk skrev:
Mig bekendt kan Cinema Crafts encodere ikke importere andet end AVI filer og ej heller resize, så ovennævnte encoder kan nok ikke anvendes her. |
Du har muligvis ret - for jeg har aldrig prøvet. Det var blot som eksempel på en god - men dyr - MPEG indkoder.
En løsning på import/resize kunn iøvrigt være at lade optagelsen gå gennem http://www.avisynth.org - AVISynth til CCE - men det er nok ikke noget for Thorvald... 
/Lars
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 14:23
laursen skrev:
Hej Flemming,
En løsning på import/resize kunn iøvrigt være at lade optagelsen gå gennem http://www.avisynth.org - AVISynth til CCE - men det er nok ikke noget for Thorvald... 
/Lars
|
Ser ud som om du kender ham Thorvald ret godt.
Flemming
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 14:28

Det var lige præcis dvd-lab jeg også tænkte på Flemming.
Testede det lige hurtigt, og det fungerede, også med AC3 audioen
Testede også dvd-author/dvd-patcher - det virkede også
Patchede første header only til 720, importerede i dvd-author og gjorde klar til output, patchede filen tilbage til 480 mens dvd-author var åben, og lavede outputtet/dvd-folder i dvd-author. Spillede fint i Neros dvd-player.
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 15:43
Brugte du så DVD-Lab til at patche med? (jeg er lettere forvirret nu).
Med DVD-patcher har jeg prøvet at, konvertere både til 704x576 + sørge for samme bitrate og jeg har prøvet de indstillinger den selv foreslår - ingen af dem kunne læses i DVD-author - måske fordi jeg gjorde det på hele filen og ikke kun header?
laursen skrev:
En løsning på import/resize kunn iøvrigt være at lade optagelsen gå gennem http://www.avisynth.org/ - AVISynth til CCE - men det er nok ikke noget for Thorvald... |
ftlk skrev:
Ser ud som om du kender ham Thorvald ret godt. |
Ja, den AVIsynth, ser godt nok lidt langhåret ud - ikke fordi jeg ikke kan finde ud af computerting, der måske kræver lidt ekstra, men i mange tilfælde vil jeg helst have en nem grafisk brugergrænseflade - jeg skal konvertere fra det til det, tryk start og så kører det bare...
Efterhånden har jeg været på forummet længe og har altid været ret aktiv, så det kan nok ikke undgåes, at Spawn f.eks. "kender" mig.
Thorvald.
|
Skrevet af: stigc
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 15:46
hvad så med streamclip, den er da grafisk, og det er 3 klik med musen og så kører det ;-)
------------- Stig
Blot min ringe mening !
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 15:47
Du skal først patche filen til 720x576 med dvd-patcher, og kun første header, ikke hele filen.
Prøv derefter om den vil importere den.
Når du har importeret, og valgt output, patcher du så filen tilbage til 480x576, igen kun første header, inden du trykker ok under output i dvd-author.
Jeg bruger dvd-author 1.6 - ikke den nye pro, så der kan være en forskel der.
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 15:48
Ja, men jeg synes ikke Streamclip virker efter hensigten som fortalt ovenfor.
Thorvald.
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 15:48
Thorvald skrev:
Brugte du så DVD-Lab til at patche med? (jeg er lettere forvirret nu).
Med DVD-patcher har jeg prøvet at, konvertere både til 704x576 + sørge for samme bitrate og jeg har prøvet de indstillinger den selv foreslår - ingen af dem kunne læses i DVD-author - måske fordi jeg gjorde det på hele filen og ikke kun header?
laursen skrev:
En løsning på import/resize kunn iøvrigt være at lade optagelsen gå gennem http://www.avisynth.org/ - AVISynth til CCE - men det er nok ikke noget for Thorvald... |
ftlk skrev:
Ser ud som om du kender ham Thorvald ret godt. |
Ja, den AVIsynth, ser godt nok lidt langhåret ud - ikke fordi jeg ikke kan finde ud af computerting, der måske kræver lidt ekstra, men i mange tilfælde vil jeg helst have en nem grafisk brugergrænseflade - jeg skal konvertere fra det til det, tryk start og så kører det bare...
Efterhånden har jeg været på forummet længe og har altid været ret aktiv, så det kan nok ikke undgåes, at Spawn f.eks. "kender" mig.
|
Hvis du bruger DVD-Lab skal filen ikke patches. DVD Lab kan importere din fil direkte.
Det var nu Lars "Laursens" bemærkning der fik mig til at tro, at han kendte dig ret godt. 
Flemming
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 15:58
Har lige prøvet med streamclip også bare for sjov, og kunne også få dette til at virke.
Importer mpegfil i streamclip, vælg convert to headed mpeg, derefter kunne den nye fil importeres i dvd-author, og generere en dvd folder uden problemer. Den spillede efterfølgende fint i Neros dvd-player, men jeg har ikke testet på en standalone player.
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 16:52
Hmmm hos mig lavede headed mpeg noget underligt noget - hentet ind i DVD Author 2.0 har videoen en bred grøn stribe i højre side og resten af billedet er komprimeret i bredden.
- Måske skal jeg prøve DVD-patch igen. - eller DVD-lab (er det gratis?).
Thorvald.
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 17:10
Den grønne stribe du ser er fordi opløsningen i virkeligheden ikke er 720 men 480 pixels. Det skal du bare ignorere mens du er i DVD-author. Når afspilleren skal afspille den færdige DVD vil den automatisk skalere de 480 pixel til fuld skærm, ligesom når du afspiller den normalt. Patchningen gøres bare midlertidigt for at få lov at importere den, når først den er importeret skal du så helst patche tilbage igen, inden du laver din dvd-folder i dvd-author for at undgå at den grønne stribe kommer med i afspilningen.
DVD-lab er ikke gratis.
http://www.mediachance.com/ - http://www.mediachance.com/
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 21:02
Javel - så lyder det da til, at det måske er værd at prøve alligevel - jeg var ellers ved at sige til mig selv, at det er ligemeget - jeg ville bare anvende DR-MH30's konvertering til DVD-standard. Men det andet ville nu være hurtigere totalt set.
Thorvald.
|
Skrevet den: 17-Juli-2006 kl. 21:56
Konklusion indtil videre:
- Det lader ikke til at DVD-patcher virker i mit tilfælde - DVD Author 2.0 vil ikke kendes ved filerne, selv efter konvertering af første header. Ærgeligt da det er hurtigt.
- Mpeg Streamclip virker muligvis, men har den ulempe at processen er lidt langsom, men jeg vil give den en chance lidt endnu. Desuden kan man sætte den til at konvertere flere film på samme tid hvis man har lyst.
- Nemmest, mest simpelt og måske med bedst garanti for god kvalitet er at lave DVD-RW, video mode på DVD-optageren. Men skal man hurtigt have optagelser væk fra DVD-optagerens harddisk, kan arbejdet via Mpeg Streamclip nok anvendes (så skal man bare lige holde styr på hvilke optagelser, der er konverteret og hvilke ikke).
Jeg tror jeg primært vil anvende DVD-RW, videomode til disse tilfælde. Og fremover optage film i f.eks. FR-230, der er tæt på LP, men måske i en mere anvendelig opløsning.
Mange tak for hjælpen, til at få afklaret hvordan tingene hænger sammen. 
Thorvald.
|
Skrevet den: 18-Juli-2006 kl. 07:48
ftlk skrev:
Det var nu Lars "Laursens" bemærkning der fik mig til at tro, at han kendte dig ret godt. |
Nå ja...
Ok - konvertering på computer med Streamclip og DVD-patcher virkede ikke efter hensigten.
Da jeg var klar til at brænde DVD'en anvendte jeg DVD-patcher til at konvertere tilbage til 480 (jeg kunne ikke bruge Streamclip).
DVD-building tog 7½ timer, brænding forløb normalt. Resultatet på fjernsynet var forkert. Selve billedet var komprimeret og fyldte ikke skærmen ud, både i bredden og i højden, undertekster og TV2 logo f.eks. stod henholdsvist foroven og nedenunder billedet ude i de sorte kanter.
Så jeg har slettet disse hjælpeprogrammer fra computeren og er nu igang med realtime overførsel til DVD-RW, video mode, da jeg ikke havde slettet optagelserne fra DR-MH30 - jeg skulle være sikker på om det virkede først.
Thorvald.
|
Skrevet den: 18-Juli-2006 kl. 08:48
Thorvald skrev:
Konklusion indtil videre:
- Det lader ikke til at DVD-patcher virker i mit tilfælde - DVD Author 2.0 vil ikke kendes ved filerne, selv efter konvertering af første header. Ærgeligt da det er hurtigt.
-
|
Hej Thorvald!
Det er vigtigt, at du gør det i denne rækkefølge:
Patch filen (som regel er det kun nødvendigt at patche headeren). Luk ikke DVD Patcher ned. Importer den patchede fil i DVD Author. Luk ikke DVD Author ned. Patch filen tilbage til oprindelig opløsning. Start authoringprocessen i DVD Author.
Så skulle det gerne virke.
Flemming
|
Skrevet den: 18-Juli-2006 kl. 09:53
Jooe, men - nåå ok på den måde - ja, det kan jeg så måske prøve en anden gang.
Thorvald.
|
|