SSD i stationær computer
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135159
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 19:23
Emne: SSD i stationær computer
Skrevet af: Packer
Emne: SSD i stationær computer
Skrevet den: 28-September-2014 kl. 12:16
Hej
Kan se der findes adskillige guides på nettet men spørger nu lige her om der nogle med gode erfaringer. Vil gerne have isat en SSD i min stationære computer.
1. Fjerne alt overflødigt fra HDD i dag (dog mere end 800 GB) så noget af et oprydnings arbejde. Derfter lave en kopi af det hele. Erfaringer med dette søges.
2. Kan jeg egentligt isætte den nye SSD også boote på den nye og gamle. Her går jeg udfra jeg skal ud at investere i ny Windows. Kan jeg så evt. vælge om den skal starte op på SSD eller HDD. 3. Nogle der har gjort noget helt tredie.
Hilsen Jesper
|
Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-September-2014 kl. 12:28
Noget helt tredje....
Din nuværende disk deler du op i to partitioner (hvilket du skulle have haft gjort fra dag et, men det er så noget helt andet). Du flytter så alle dine brugerdata over på partition nummer to (typisk D: drevet) og formindsker dit C: drev til samme størrelse som den SSD du vil købe. Når dette er gjort, kloner du dit nuværende C: drev over på SSD'en og sætter den herefter ind som det drev computeren skal boote fra.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 28-September-2014 kl. 12:43
Hej Klaus
Men kan jeg godt dele min nuværende harddisk med indhold.
Jesper
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 28-September-2014 kl. 13:33
1. - med din SSD følger som regel en applikation til at lave en 1:1 kopi af din gamle harddisk. Dette er KLART den bedste løsning når du har fået ryddet godt og grundigt op på den når du skal migrere systemet over på SSD, og foregår totalt smertefrit hvis du har et lille usb-kabinet du kan smide SSD'en i første gang inden du sætter den i maskinen. 2. til at starte med er det ikke muligt at lave dualboot på windows uden at lave noget specifikt om i maskinen. Men det kan sagtens lade sig gøre og virker fortrinligt når det er sat op (søg på windows dualboot) 3. Afhængig af hvad det er for operativsystemer du vil installere er der ingen som helst problemer med at se data på de forskellige diske. Der kan selvfølgelig være noget hvis du har sat rettighedsbegrænsninger på (såsom at du har lagt alle data under din egen bruger i win7 og frem. Så kan andre af sikkerhedsårsager ikke få lov at se data i den folder. - så skal de ligge et andet sted på disken som ikke er "låst af". (dette er ENDELIG blevet en standard siden win vista, og har været standard på alle andre operativsystemer end windows siden gud ved hvornår) - Så når du booter fra en SSD vil du altså ikke få lov at få adgang til den folder der ligger på HDD'en under den bruger du nu vil kigge under.
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 28-September-2014 kl. 15:15
Er Windows på den stationære installeret fra et fysisk medie eller er det en OEM installation som fulgte med computeren da du købte den?
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 03:58
Hej
att. claus_jac - tak for en god og fyldig beskrivelse af muligheder.
att. tipsen - Ja det er nok OEM (Win7) har dog efterfølgende købt en (Win8) opgradering men det er vil stadigvæk OEM???
Jesper
|
Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 06:40
Packer skrev:
Hej Klaus
Men kan jeg godt dele min nuværende harddisk med indhold.
Jesper
|
Ja, det kan du - du skal bare finde et program der kan gøre det - og jeg ville klart også fortrække at gøre som Klaus beskriver det.
Få det dit C drev op i to partitioner (med det korrekte program) og sørg for at få ryddet op på C så indholdet kan være på dit nye SSD drev.
Køber du den rigtige SSD disk, følger der ofte noget kloningssoftware med - jeg mener at Kingston har et kit med både et ekstern lille kabinet som du kan smide SSD'en i første gang, OG en kloningssoftware, og det koster ikke meget mere ned bare disken.
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet af: titan_jtl
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 09:44
Packer skrev:
Hej
Kan se der findes adskillige guides på nettet men spørger nu lige her om der nogle med gode erfaringer. Vil gerne have isat en SSD i min stationære computer.
1. Fjerne alt overflødigt fra HDD i dag (dog mere end 800 GB) så noget af et oprydnings arbejde. Derfter lave en kopi af det hele. Erfaringer med dette søges.
2. Kan jeg egentligt isætte den nye SSD også boote på den nye og gamle. Her går jeg udfra jeg skal ud at investere i ny Windows. Kan jeg så evt. vælge om den skal starte op på SSD eller HDD. 3. Nogle der har gjort noget helt tredie.
Hilsen Jesper |
1. Du bliver SÅ glad for en SSD :-) 2. SSD er ikke så dyr i dag, køb mindst 250 GB. F.eks. Samsung 840 EVO (den har også kloningssoftware med) 3. Slet / kopier ting til din NAS, så du kommer ned på en størrelse der kan være på SSD'en. 4. Sæt SSD i din computer som sekundært drev - Klon disk. 5. Boot fra SSD, nyd hastigheden ;-)
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 10:07
Så vidt jeg husker er der nogle SSD-specifikke indstillinger der konfigureres under installation af Windows, når det installeres på en SSD. Hvis en eksisterende installation klones til fra en HDD til en SSD, vil disse indstillinger ikke være korrekte. Kan ikke længere huske, hvad de præcise indstillinger var, men det var årsagen til at jeg selv valgte en ren installation da jeg for ca. 3 år siden smed en SSD i den stationære. Derudover er det også rart med en helt ny og frisk installation uden alt det skrammel som der stille og roligt samles sammen på en Windows gennem årene. Hvis du har mulighed for at lave reetablerings-dvd'er fra din Windows installation, ville jeg gøre det og derefter lave en ren installation på din SSD. Data fra den gamle HDD vil jeg kopiere ud via den gamle Win-installation og derefter formatere den som rent Data-drev (NTFS). Her er det vigtigt at der er lavet reetablerings-skiver, hvis genoprettelsespartitionen også slettes ved denne lejlighed. Derefter kan filer kopieres tilbage til harddisken i den struktur det nu ønskes. Dette giver i mine øjne et bedre resultat end hvis du hopper på klonings-vognen.
PS: Sørg for at din SSD er flashet til nyeste firmware fra producenten inden du installerer noget på den!
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 11:28
tipsen skrev:
Så vidt jeg husker er der nogle SSD-specifikke indstillinger der konfigureres under installation af Windows, når det installeres på en SSD. Hvis en eksisterende installation klones til fra en HDD til en SSD, vil disse indstillinger ikke være korrekte. Kan ikke længere huske, hvad de præcise indstillinger var, men det var årsagen til at jeg selv valgte en ren installation da jeg for ca. 3 år siden smed en SSD i den stationære. Derudover er det også rart med en helt ny og frisk installation uden alt det skrammel som der stille og roligt samles sammen på en Windows gennem årene. Hvis du har mulighed for at lave reetablerings-dvd'er fra din Windows installation, ville jeg gøre det og derefter lave en ren installation på din SSD. Data fra den gamle HDD vil jeg kopiere ud via den gamle Win-installation og derefter formatere den som rent Data-drev (NTFS). Her er det vigtigt at der er lavet reetablerings-skiver, hvis genoprettelsespartitionen også slettes ved denne lejlighed. Derefter kan filer kopieres tilbage til harddisken i den struktur det nu ønskes. Dette giver i mine øjne et bedre resultat end hvis du hopper på klonings-vognen.
PS: Sørg for at din SSD er flashet til nyeste firmware fra producenten inden du installerer noget på den! |
Hvis du installerer eller kloner en moderne Windows (7,8), så skal der ikke gøres noget, de systemer genkender selv en SSD og ordner det der skal gøres. Man kan gå den lange vej med en ny installation, men jeg har haft gode resultater med en almindelig kloning. (Det gør ikke så meget hvis din gamle installation er blevet lidt sløv, det mærker du alligevel ikke). Rigtigt godt tip med nyeste firmware! Nogle SSD'er kan ikke få ny firmware uden at slette indholdet på disken. Så det skal gøres først. mvh Jan
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 11:41
Så måtte jeg jo slå op det jeg ikke længere kunne huske - alignment og trim-problemer er noget af det der skal styr på: Ved ikke om alignment-problemer på SSD'en løses automatisk nu - ellers kan man læse lidt om det her, hvor der også er en god vejledning: http://www.howtogeek.com/97242/how-to-migrate-windows-7-to-a-solid-state-drive/ - http://www.howtogeek.com/97242/how-to-migrate-windows-7-to-a-solid-state-drive/ Kig også på TRIM-settings (det var dem jeg svagt kunne mindes) - de nævnes nederst i vejledningen. Vil stadig mene at en ren installation er at foretrække.
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 11:45
Jeg er sådan set enig i at en ren installation er det bedste, MEN det er et stort arbejde at få alt ens "shit" til at køre som før. Jeg er simpelthen blevet for gammel/doven til at lave en ren installation uden grund :-) Men har man tiden og lysten, så er det super.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 13:12
titan_jtl skrev:
Hvis du installerer eller kloner en moderne Windows (7,8), så skal der ikke gøres noget, de systemer genkender selv en SSD og ordner det der skal gøres. |
Det er så ikke helt korrekt. F.eks anbefaler alle producenter at man slår defragmentering og indexering fra, når man skifter til SSD. Hverken windows 7 eller 8 slår dette fra automatisk, når man skifter til SSD. Jeg har lige opgraderet min egen stationær til en større SSD, og i den forbindelse fandt jeg ud af, at windows 8 ihvertfald ikke slår defragmentering (automatiske defragmentering) fra. Og det er endda på trods af, at denne windows 8 er installeret direkte til en SSD fra start. (Det er en windows 8.01 pro).
Min windows 7 ultimate, gjorde det heller ikke, da jeg installerede en SSD på den (klonede den). Det skete først, da jeg kørte Samsungs medfølgende program til SSDén.
Så jeg tror ikke man skal regne med windows selv gør det. En god ide er, som også nævnt, at bruge det oftest medfølgende program, eller google sig frem til de optimale indstillinger og gøre det selv.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 14:18
Det er rigtigt, det kan man slå fra og spare sin SSD for nogle reads/writes. Det troede jeg faktisk selv Windows klarede.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 14:38
Kandersen skrev:
(Det er en windows 8.01 pro).
|
Jeg kender ikke den version, hvor han du fundet den. ![](smileys/smiley2.gif)
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 14:41
titan_jtl skrev:
Det er rigtigt, det kan man slå fra og spare sin SSD for nogle reads/writes. Det troede jeg faktisk selv Windows klarede.
|
Troede jeg også. Undrede mig også, da jeg så den var aktiv til standard een gang om ugen.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 14:42
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 16:37
titan_jtl skrev:
2. SSD er ikke så dyr i dag, køb mindst 250 GB. F.eks. Samsung 840 EVO
|
Lige nøjagtig Samsung 840 EVO er en rigtig dårlig anbefaling! De mister hastighed over tid, forstået på den måde, at filer som ikke har været skrevet/ændret i et par måneder, bliver ekstremt langsomme at læse - helt ned til 20-30 MB/s.
Hvis man vil have noget som er stabilt, vil jeg klart anbefale Intels SSD'er!
M.v.h
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 16:45
Henrik B. skrev:
titan_jtl skrev:
| Lige nøjagtig Samsung 840 EVO er en rigtig dårlig anbefaling! De mister hastighed over tid, forstået på den måde, at filer som ikke har været skrevet/ændret i et par måneder, bliver ekstremt langsomme at læse - helt ned til 20-30 MB/s. | Hvis du omtaler det relativt nye issue der er fundet, så er der fiks på vej i form af ny firmware fra Samsung - se eks http://www.anandtech.com/show/8570/firmware-update-to-fix-the-samsung-ssd-840-evo-read-performance-bug-coming-on-october-15th - dette link .
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 17:13
tipsen skrev:
Henrik B. skrev:
titan_jtl skrev:
| Lige nøjagtig Samsung 840 EVO er en rigtig dårlig anbefaling! De mister hastighed over tid, forstået på den måde, at filer som ikke har været skrevet/ændret i et par måneder, bliver ekstremt langsomme at læse - helt ned til 20-30 MB/s. | Hvis du omtaler det relativt nye issue der er fundet, så er der fiks på vej i form af ny firmware fra Samsung - se eks http://www.anandtech.com/show/8570/firmware-update-to-fix-the-samsung-ssd-840-evo-read-performance-bug-coming-on-october-15th - dette link . |
Men løser firmware'n problemet? Hvad skyldes problemet? Vil firmware'n gøre så data konstant flyttes omkring på drevet, for at holde hastigheden oppe? Hvad vil det betyde for drevets levetid? Hvor meget vil levetiden blive forkortet?
Alt sammen ubesvarede spørgsmål, som vil afholde mig fra at investere i en Samsung 840 (EVO) SSD!
M.v.h.
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 17:23
Tjahh - jeg har stor tiltro til at Samsung laver et fornuftigt fix til dette problem og deres Evo 840 er en ganske habil SSD til prisen - så jeg vil ikke have problemer med at bruge penge på den (har i dag Samsung 840 Pro, Sandisk Extreme og Intel 520 og synes de alle er ganske udemærkede - ingen problemer dér).
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 17:28
Hej alle
Sikke da en tråd jeg fik startet. Meeeen jeg bliver jo altid i tvivl selvom jeg syntes i alle har bidraget godt.
Hvis nu jeg tager den version men at rydde godt op så kræver det vel en ny Windows installation (altså helt ny kode, købe et system).
Eller kan jeg rydde så godt op og bruge min nuværende (klone).
--- Jeg elsker recordere.dk / rec.dk lige for dette god saglig debat og hjælp.
/Jesper
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 17:31
Henrik B. skrev:
Lige nøjagtig Samsung 840 EVO er en rigtig dårlig anbefaling!
|
Det er ellers et drev der har fået topkarakterer i tests i diverse computermagasiner.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 17:43
fltk skrev:
Henrik B. skrev:
Lige nøjagtig Samsung 840 EVO er en rigtig dårlig anbefaling!
|
Det er ellers et drev der har fået topkarakterer i tests i diverse computermagasiner.
Flemming |
Nu siger tests jo så udelukkende noget om en SSD's hastighed/ydelse, og intet om produktets fejle/holdbarhed!
M.v.h.
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 18:05
Packer skrev:
Hvis nu jeg tager den version men at rydde godt op så kræver det vel en ny Windows installation (altså helt ny kode, købe et system).
Eller kan jeg rydde så godt op og bruge min nuværende (klone).
|
Det burde ikke være nødvendigt at købe ny Windows, der sidder vel en label med licens key et sted på maskine? Hvis den er ødelagt og ikke læsbar findes der programmer som kan læse key ud, inden du går i gang med operation. Var der CD/DVD med til reparation/geninstallation? Det er dog sjældent på nyere maskiner, men der kan være en restore partition på maskine, og evt. mulighed for at brænde en DVD til geninstallation på ny harddisk.
Mvh. JørgenT
|
Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 29-September-2014 kl. 19:50
Det er altid en god ide at downloade et program som henter Key'en hvis man ikke har den skrevet ned i forvejen. En del installerer dog noget snask ved siden af - som man så lige skal afinstaller igen. Jeg har selv været det igennem og det tog en krig at få slettet programmer så det kunne være på disken. Indtil nu klarer jeg min dual boot med bios - dvs. jeg skal bare trykke f12 ved opstart og så kan jeg vælge boot disk.
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 30-September-2014 kl. 08:43
overvej hybrid disk istedet for ,ydelsen ligger meget tæt på ssd
jeg har lige instaleret en 2 tb seagate i en stationær og win7 pro starter op på få sek
http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-Desktop-SSHD-2TB-2415159.html
Du får noget mere for pengene end i en ssd disk
|
Skrevet den: 30-September-2014 kl. 08:51
jetdirect skrev:
overvej hybrid disk istedet for ,ydelsen ligger meget tæt på ssd
jeg har lige instaleret en 2 tb seagate i en stationær og win7 pro starter op på få sek
http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-Desktop-SSHD-2TB-2415159.html
Du får noget mere for pengene end i en ssd disk | Hvis trådstarter i forvejen har en harddisk til data er udskrivningen på ca det samme for en 250gb ssd og en hybrid-disk som du foreslår - men løsningen med en 250gb ssd og en harddisk til knap-så-ofte-brugte-data bliver hurtigere.
|
Skrevet den: 30-September-2014 kl. 12:10
Kan se debatten er ved at tage en drejning, så måske vi skal vende tilbage til dit oprindelige.
Packer skrev:
Vil gerne have isat en SSD i min stationære computer. |
Køb den. Det er simpel ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Packer skrev:
1. Fjerne alt overflødigt fra HDD i dag (dog mere end 800 GB) så noget af et oprydnings arbejde. Derfter lave en kopi af det hele. Erfaringer med dette søges. |
Oprydning er altid godt, både på computerens harddisk, og uden for computeren. Men det er et møjsommeligt og kedeligt arbejde. Skift til SSD kan dog være en motivationsfaktor.
Du skal dog mindst af alt gøre op med dig selv, HVORFOR du vil skifte til SSD. De fleste skifter for at få et lyn hurtigt reagerende OS. Men det kræver visse former for disciplin. 1. Lageret er oftest begrænset. Så installer programmer med omhu. 2. Data (dokumenter, film, billeder, musik osv.) bør lægges på en anden fysisk disk. Dette er en detalje man tit opdager sent i forløbet, og deraf besværliggøre oprydningen yderligere. Men det er fornuftigt uanset hvornår man foretager sig det.
Når du har ryddet op og fundet ud af, hvad der skal ligge på din boot disk, og hvad der ikke behøver, så kender du også størrelsen på den SSD du skal have. Du skal selvfølgelig tillægge plads til fremtid, og til at windows kan arbejde. Dvs. hvis du ender ud med at have din boot partion på 100Gb, når du er færdig med oprydningen, så ville jeg vælge en 250GB SSD, og specielt fordi de efterhånden er til at betale. Husk i den forbindelse og, at der kan være programmer, som skal bruge temp biblioteker. F.eks både mit musik program og video redigering bruger temp biblioteker. Og da begge programmer opererer med forholdsvis store filer, så kan det være en ide at flytte disse temp biblioteker til et andet drev (fysisk disk), hvis det er muligt i programmerne.
Derefter er det egentlig bare at clone din disk, skifte den ud, og boot op. Jeg synes ikke du skal tage hensyn til, om det er en gammel eller ny windows installation du køre med. Det problem vil være et problem, hvad enten du cloner før eller efter.
Packer skrev:
2. Kan jeg egentligt isætte den nye SSD også boote på den nye og gamle. Her går jeg udfra jeg skal ud at investere i ny Windows. Kan jeg så evt. vælge om den skal starte op på SSD eller HDD. |
Du kan godt bruge dual boot. Det er vi mange der gør, og på forskellige måder. Dog vil jeg lige sige, at windows har det altså med at overtage diske, som fysisk er tilstede. Så hvis du køre med nogle bestemte låste brugerstyringer, så kan du risikere, at windows pludselig overtager disken, som du ellers ikke har bootet fra. Og det kan blive et problem. når du så booter op på din anden windows. Jeg kan ikke helt forklare dig, hvorfor eller hvor windows gør det præcist, men nu har jeg prøvet det flere gange, specielt på eksterne diske. Pludselig får man at vide, at man ikke har rettigheder til et drev eller en mappe på den "anden" disk. Det resulterede for mit vedkommende i, at min "dual boot" er fuldstændigt adskilt. Jeg skifter fysisk diske (SSD), når jeg starter op i henholdsvis windows 8 eller windows 7. Jeg tror nu nok mit bundkort kunne gøre det lidt nemmere for mig, men jeg har har skiftet disken på ca. 10 sekunder, hvilket er hurtigere end at skulle til at sætte mig ind i dual boot på mit bundkort.
Packer skrev:
3. Nogle der har gjort noget helt tredie. |
Det tror jeg ikke.
------------- Mvh
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 30-September-2014 kl. 19:31
Kandersen skrev:
Husk i den forbindelse og, at der kan være programmer, som skal bruge temp biblioteker. F.eks både mit musik program og video redigering bruger temp biblioteker. Og da begge programmer opererer med forholdsvis store filer, så kan det være en ide at flytte disse temp biblioteker til et andet drev (fysisk disk), hvis det er muligt i programmerne. |
Det ville jeg netop ikke gøre. SSD'en er langt hurtigere end almindelig harddisk, så man kan miste meget af fordelen ved en SSD hvis man bruger HDD til midlertidigt arbejdsområde i stedet for den langt hurtigere SSD.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 01-Oktober-2014 kl. 22:36
DrageMester skrev:
Kandersen skrev:
Husk i den forbindelse og, at der kan være programmer, som skal bruge temp biblioteker. F.eks både mit musik program og video redigering bruger temp biblioteker. Og da begge programmer opererer med forholdsvis store filer, så kan det være en ide at flytte disse temp biblioteker til et andet drev (fysisk disk), hvis det er muligt i programmerne. |
Det ville jeg netop ikke gøre. SSD'en er langt hurtigere end almindelig harddisk, så man kan miste meget af fordelen ved en SSD hvis man bruger HDD til midlertidigt arbejdsområde i stedet for den langt hurtigere SSD.
|
Jo, men nogle programmer har det bedst med et stort midlertidigt lager - så det afhænger af den plads man har. Man kan som regel også opdele midlertidigt lager flere steder hvis det skulle være. Photoshop har det i øvrigt bedst med seperate disks for Startup, Data & Scratch lager.
|
|