Print side | Luk vindue

Hjælp til vilkår i lejekontrakt (Privat lejlighed)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135418
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 17:45

Emne: Hjælp til vilkår i lejekontrakt (Privat lejlighed)
Skrevet af: Juiceren
Emne: Hjælp til vilkår i lejekontrakt (Privat lejlighed)
Skrevet den: 10-Oktober-2014 kl. 09:28
Hej alle.
Er godt klar over at det er et lidt atypisk sted at bede om hjælp til sådan noget, men da vi er i lidt tidspres mht. indbetaling af depositum bruger jeg alle tilgængelige "kanaler" :P

Min kæreste og jeg står og skal flytte i en lejlighed i Aalborg (Ø-gaden). 
Vi bor pt. i en boligforening, men den nye lejlighed er hos "privat udlejer" som ganske vist er et selskab (Boliginvest A/S står der i kontrakten).

Nu har vi siddet og kigget kontrakten igennem og der er et par punkter som vi undrer os lidt over, og som jeg håber nogen herinde kan dele deres erfaringer omkring:

• Ved fraflytning skal man betale et synsgebyr på 500,-
  • Ved fraflytning skal man betale et gebyr på 310,- til varmeaflæsning
  • Ved fraflytning står lejer for udgifter til i stand sætning (nymalet, nylakeret over alt) og dette skal gøres af enten udlejers egen malermester eller en momsregistreret maler der er medlem af "malermestrenes garantiordning". 
  • Som tillæg til i stand sætning nævnes der at hvis ikke mindst 1 rum skal have nyt tapet (som man vil skulle betale for) skal man alligevel betale 950kr + moms, svarende til 10% af prisen for tapetsering i hele lejligheden. 
Er klar over at ovenstående nok er liiiiidt tørt at læse på en fredag, men håber meget at nogen herinde vil komme med deres erfaringer :) 

I øvrigt har jeg overvejet at sende kontrakten til Lejernes LO men da vi skal betale depositum inden på tirsdag er det lidt tidspresset. 

På forhånd mange mange tak for hjælpen! 

-------------
Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2014 kl. 09:48
I underskriver med det forbehold at Lejernes LO godkender kontrakten.

Der må være et indskud. Og ved fraflytning er det normalt at lejer betaler istandsættelse udført af maler. Udgiften til det dækkes jo af indskud.

Gennemgå lejligheden inden og noter evt mangler og slitage på det der medfølger til lejemålet, hvidevarer, vaske, kummer etc.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 10-Oktober-2014 kl. 09:57
http://www.mbbl.dk/sites/mbbl.dk/files/dokumenter/nyheder/aftale_om_lovforslag_om_forenkling_og_modernisering_af_lejelovgivningen.pdf - Den nye lejelov.

Noget ny er at der IKKE skal laves fuld istandsættelse, men kun normalistandsættelse ved fraflytning.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Juiceren
Skrevet den: 10-Oktober-2014 kl. 09:57
Ja det med LO der skal godkende er nok en god ide at have som forbehold - tak for det :)

Og ja der er et indskud som jeg er helt med på skal dække sådanne omkostninger.
Jeg synes bare det virker mærkeligt at udlejer må trække 950kr + moms hvis tapeten IKKE skal skiftes. 
Og skal det så skiftes så trækkes der jo nok en del mere... 

Gennemgang med billeder og noter bliver også gjort ned til mindste detalje hvis vi siger ja tak (jeg arbejder til dagligt med udvikling af et produkt til netop det formål). 

-------------
Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Oktober-2014 kl. 13:07
Hvis tapetet ikke skiftes, er der som regel et antal huller der skal fixes inden maling. Mon ikke beløbet er til dækning af polyfilla? Ved selv at der skal flere efterfyldninger til, da det kryber.

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 10-Oktober-2014 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis tapetet ikke skiftes, er der som regel et antal huller der skal fixes inden maling. Mon ikke beløbet er til dækning af polyfilla? Ved selv at der skal flere efterfyldninger til, da det kryber.

950 kr er da et meget beskedent beløb i forhold til prisen på en håndværker.    

Lars   :)

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Print side | Luk vindue