SONY Experia Z3 Compact
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Android udstyr
Forumbeskrivelse: Udstyr baseret på Google Android som smartphones og tablets
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135461
Udskrevet den: 13-December-2024 kl. 17:49
Emne: SONY Experia Z3 Compact
Skrevet af: kiuls
Emne: SONY Experia Z3 Compact
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 15:36
Hej folks,
Jeg har netop erhvervet mg en sådan og det er en rigtig dejlig telefon.
Det er min første 4G telefon og jeg har bøvlet med den i hele weekenden.
Problemet er, at hvis jeg sætter den til UTMS, som skulle være 3G, så kører alt perfekt og jeg har en signalstyrke på omring -61 dBm, som jeg har googlet mig til, skulle være OK..
Hvis jeg derimod skifter over til LTE, som er 4G, så falder min signalstyrke til -107 dBm og jeg ligger på 0-1 bjælke i styrke...
Det kan ikke være rigtigt at den ikke kan være på 4G uden at jeg risikerer at miste både forbindelsen og evt opkald...
Jeg har forsøgt mig med diverse Telenorbutikker og med kundeservice uden den store success.
Jeg er mest tilbøjelig til at tro at det er et hardware problem, men der kan jo være noget jeg har overset ...
Nogen som har et bud på hvad som kan være galt ???
mvh Kim
|
Svar:
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 16:32
hvor god skulle 4G dækningen være? - og hvorfor lader du ikke bare telefonen vælge det bedste net?
|
Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 16:52
Har du undersøgt Telenors dækningskort om du er i et område med dårlig 4G dækning?
------------- LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 17:03
Hej,
Det har jeg og da jeg bor i Valby burde det ikke være noget problem - deres kort siger ialtfald fuld dækning.
Iøvrigt hvis der ikke var dækning, skulle telefonen vel automatisk stille om til 3G uden at påvirke modtagelsen. Jeg har ladet mig fortælle at 4G ikke har noget med tale at gøre, men udelukkende er data, men alligevel kan telefonen tilsyneladende ikke håndterer begge dele samtidigt og det burde den vel kunne ...
mvh
Kim
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 17:05
Det er også det jeg prøver, men når den vælger 4G gør det min samtale modtagelse så dårlig at den ligge på 0-1 bjælke, hvor den ved 3G har fuld power...
/Kim
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 17:06
Ovenstående er svar til Steve Jones - Jeg er ikke helt fortrolig med dette forum endnu :-)
|
Skrevet af: HomeTheater
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 18:05
Kan du ikke sætte den til auto?
------------- PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
|
Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 18:06
kiuls skrev:
Ovenstående er svar til Steve Jones - Jeg er ikke helt fortrolig med dette forum endnu :-)
| Hvis du trykker på "Svar m. citat" på den kommentar, du gerne vil svare på, kommer det til at se ud som min kommentar her
------------- LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 18:21
HomeTheater skrev:
Kan du ikke sætte den til auto? |
Jo, Jeg kan sætte den til "LTE (foretrukken)/WCDMA/GSM" og det skulle vel betyde at den burde vælge det bedst mulige net i en given situation og det tror jeg såmænd også at den gør, men når den så vælger 4G falder min signalkvalitet til næsten ingenting, hvorimod at så længe den bliver på 3G er det ingen problemer...
Jeg ved ikke om det kan være nogen antenneproblemer eller anden hardwarefailure - jeg er helt lost - jeg må evt. prøve at tale direkte med SONY i morgen og høre hvad de siger ...
/Kim
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 19:02
På min adresse, eller rettere i byen, er der også 100% 4G dækning. Men min telefon siger noget andet. Og sjovt nok efter, at man gik Telia på klingen, har de "skjulte kort" der viser nærmest nul dækning på min adresse. Hvis jeg sætter min telefon til auto 2,3 og 4G, går der ikke lang tid førend, at telefonen signalmæssigt går død(og bruger mere strøm). Jeg har derfor valgt 3G som foretrukkent net, og oplever ingen problemer overhovedet. Ved surf udenfor mit lokale net, sætter jeg igen telefon til fuld auto på alle netværk.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 19:14
JeTex skrev:
På min adresse, eller rettere i byen, er der også 100% 4G dækning. Men min telefon siger noget andet. Og sjovt nok efter, at man gik Telia på klingen, har de "skjulte kort" der viser nærmest nul dækning på min adresse. Hvis jeg sætter min telefon til auto 2,3 og 4G, går der ikke lang tid førend, at telefonen signalmæssigt går død(og bruger mere strøm). Jeg har derfor valgt 3G som foretrukkent net, og oplever ingen problemer overhovedet. Ved surf udenfor mit lokale net, sætter jeg igen telefon til fuld auto på alle netværk. |
Tja, det kan godt være at du har ret, men det får jeg dem formentlig aldrig til at indrømme .. :-)
Jeg bor vel ca. 3-4 km fra Telenor's hovedkvarter i Sydhavnen, så man skulle mene at jeg havde et OK signal, men jeg har som nævnt også haft den med rundt i byen og det virker til at være den samme overalt og de har jo trods alt "Danmarks stærkeste netværk" :-), eller det siger de ialtfald ....
Jeg havde håbet at 4G efterhånden fungerede rimeligt problemfrit, men det er åbenbart ikke tilfældet - jeg håber lidt at det er en hardwarefejl på telefonen, men ellers må jeg tage til takke med 3G selvom den primære årsag til at jeg skiftede telefon, var 4G ....
Lidt surt :-(
/Kim
|
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 19:21
JeTex og OP: I kan med fordel købe app'en Tasker. Med den, kan I vælge, at når den har forbindelse med sendemasten/sendemasterne ved jeres hjem, så skal den foretrække 3G, når den så skifter over på andre sendemaster, så skifter den over til, at foretrække 4G. Tasker er en virkelig powerful app. For at bruge den omtalte funktion, så kræver det dog muligvis root. Så det er muligt, at det fraskriver jer med det samme. Det er dog et forslag.
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 19:31
Nagash skrev:
JeTex og OP: I kan med fordel købe app'en Tasker. Med den, kan I vælge, at når den har forbindelse med sendemasten/sendemasterne ved jeres hjem, så skal den foretrække 3G, når den så skifter over på andre sendemaster, så skifter den over til, at foretrække 4G. Tasker er en virkelig powerful app. For at bruge den omtalte funktion, så kræver det dog muligvis root. Så det er muligt, at det fraskriver jer med det samme. Det er dog et forslag. |
Nu kan jeg jo ikke svare for JeTex, men root tror jeg ikke at jeg har mod på .. :-)
Tak for forslaget, det kan jo være at jeg bliver desperat nok en dag, til at prøve det ;-)
/Kim
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 19:43
Du kan jo prøve trail versionen af tasker. Så hut jeg visker, er den gratis de første 30 dage. Det er nemlig ikke alle funktioner, der kræver root. Når det så er sagt, så findes der et Windows program, der hedder easyroot for Xperia. Det er dog muligt, at Z3'erne er for nye til, at de kan klares med den endnu.
Alternativt til at lade den styres af sendemaster, kan den også indstilles, så den slår over til, at foretrække 3G, når den får forbindelse til din WIFI.
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 19:59
Nagash skrev:
Du kan jo prøve trail versionen af tasker. Så hut jeg visker, er den gratis de første 30 dage. Det er nemlig ikke alle funktioner, der kræver root. Når det så er sagt, så findes der et Windows program, der hedder easyroot for Xperia. Det er dog muligt, at Z3'erne er for nye til, at de kan klares med den endnu.
Alternativt til at lade den styres af sendemaster, kan den også indstilles, så den slår over til, at foretrække 3G, når den får forbindelse til din WIFI. |
Takker .. :-)
Jeg prøver at kigge lidt på den ...
/Kim
|
Skrevet af: joensson
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 20:33
I forhold til Telenors eget dækningskort, så tag og tryk på "Indendørs" knappen - så er der huller i deres dækning - også i Valby - både på 4G og 3G.Min arbejdsplads har Telenor som udbyder (efter at have haft en anden udbyder der brugte TDCs net). Alle de kollegaer jeg har talt med oplever mere ustabil forbindelse end før (i Øst- og nordjylland). Om det så er udefra kommende faktorer som også berører TDCs net nu, eller om TDCs net er bedre ved jeg ikke.
Men hvis du kender nogen som har en anden udbyder end Telenor og kunne få lov at prøve med deres simkort i din Z3 så kunne du afprøve om det var et "telenor"-specifikt problem. Og i så fald rapportere det til Telenor, eller skifte udbyder ;-)
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 20:44
Hvis det skulle vise sig, at funktionen kræver root, så tjek tråden her: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2784900 - http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2784900 Z3'erne er ikke klar endnu, men de arbejder på højtryk. Root er slet ikke så slemt, når man bruger disse one-click roots her. Du beholder alt indhold, alle dine apps og indstillinger. Intet går tabt. Det er først hvis du vil køre med custom ROM, at det begynder at blive langhåret. Med root på stock ROM og kernel, kan du stadig drage fuld udnytte af root access, som blandt andet kræves af Tasker, hvis du skal bruge alle funktioner. Modsat hvad mange altid advarer imod, så mister du IKKE din reklamationsret ved root. Det er først når du begynder at pille ved bootloaderen, som kræves ved custom ROM og recovery. Med andre ord: root er nemt og risikofri i forbindelse med reklamationsret.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 20:45
joensson skrev:
I forhold til Telenors eget dækningskort, så tag og tryk på "Indendørs" knappen - så er der huller i deres dækning - også i Valby - både på 4G og 3G.Min arbejdsplads har Telenor som udbyder (efter at have haft en anden udbyder der brugte TDCs net). Alle de kollegaer jeg har talt med oplever mere ustabil forbindelse end før (i Øst- og nordjylland). Om det så er udefra kommende faktorer som også berører TDCs net nu, eller om TDCs net er bedre ved jeg ikke.
Men hvis du kender nogen som har en anden udbyder end Telenor og kunne få lov at prøve med deres simkort i din Z3 så kunne du afprøve om det var et "telenor"-specifikt problem. Og i så fald rapportere det til Telenor, eller skifte udbyder ;-) |
Hvis jeg checker deres dækningskort, burde jeg have 4G dæ´kning både udendørs og indendørs - dog ligger jeg ret tætæ på et 3G område indendørs, men nu er det heller ikke så meget dækningen, som det er telefonens måde at opfører sig på - umiddelbart ser den ikke ud til at skifte automatisk hvis den kommer uden for 4G rækkevidde og desuden når den står på 4G, ryger mit signal ned på 0-1 bjælke og det smager lidt at et antenne/hardwareproblem, men jeg har fået byttet både telefon og SIM kort uden at det har virket, så det er altså stadig meget mærkeligt ...
Jeg kan indstillingsmæssigt tvinge den over på 3G og så er der ingen problemer...
Jeg vil prøve at låne et SIM kort fra en anden udbyder - bare for at se om det gør nogen forskel ...
/Kim
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 20:53
Nu overså jeg så en af de ting du sagde. Hvis problemet viser sig de fleste steder du går, så kunne det dog godt tyde på, at du har en fejlflydt antenne. Selv hvis du låner et SIM-kort fra en anden udbyder og den har bedre dækning, da de muligvis ikke bruger 4G på de samme frekvenser.
Når du bevæger dig rundt i København, så burde du få ordentlig dækning. Det gør jeg i hvert fald på både 3 og Call Me, som kører på netop Telenor/Telia netværket.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 21:35
Nagash skrev:
Nu overså jeg så en af de ting du sagde. Hvis problemet viser sig de fleste steder du går, så kunne det dog godt tyde på, at du har en fejlflydt antenne. Selv hvis du låner et SIM-kort fra en anden udbyder og den har bedre dækning, da de muligvis ikke bruger 4G på de samme frekvenser.
Når du bevæger dig rundt i København, så burde du få ordentlig dækning. Det gør jeg i hvert fald på både 3 og Call Me, som kører på netop Telenor/Telia netværket. |
Ja, det er også det som er min umiddelbare teori - altså at der er noget fysisk i vejen, men det har jeg så bare ikke rigtigt kunne trænge igennem med hos Telenor kundeservice...
Det at den finder et 4G net og connecter til det er jo godt nok, men prisen er så at jeg ikke kan bruge den til at tale i og det er jo meget rart at kunne også :-)
På påtvunget 3G kan den det hele ...
Jeg får se om jeg kan få fat i nogen hos SONY son evt. kan hjælpe mig ....
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 21:38
Det ville nok være mere brugbart, at du låner en vens telefon, når han er på besøg og så sætter dit SIM-kort i. Hvis der er ordentlig 4G dækning på den, så kan du jo hurtig konkludere, at det er din telefon der er fejl på. Så går du bare ned i Telenor butikken med en reklamation, så skal de sende den ind til rep.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2014 kl. 22:08
Nagash skrev:
Det ville nok være mere brugbart, at du låner en vens telefon, når han er på besøg og så sætter dit SIM-kort i. Hvis der er ordentlig 4G dækning på den, så kan du jo hurtig konkludere, at det er din telefon der er fejl på. Så går du bare ned i Telenor butikken med en reklamation, så skal de sende den ind til rep. |
Det er præcis også hvad jeg vil gøre ... :-)
/Kim
|
Skrevet den: 13-Oktober-2014 kl. 01:40
Jeg kan i øvrigt lige tilføje, at min kæreste fik sin Z3 Compact i onsdags og hun oplever ingen problemer med 4G. Dog bruger vi 3 på vores telefoner.
|
Skrevet den: 13-Oktober-2014 kl. 06:23
Nagash skrev:
Jeg kan i øvrigt lige tilføje, at min kæreste fik sin Z3 Compact i onsdags og hun oplever ingen problemer med 4G. Dog bruger vi 3 på vores telefoner. |
OK - tak for info - der er mere og mere som understøtter min teori om at der er noget galt med telefonen - bare underligt at jeg oplever den samme på forskellige eksemplarer, men jeg må prøve at "jagte" SONY og se om jeg kan komme videre med dem ...
Tusing tak for din hjælp .. :-)
/KIm
|
Skrevet den: 13-Oktober-2014 kl. 07:49
Nu kan jeg ikke huske de forskellige udbyders frekvenser, men hvis du oplever det med flere Z3'ere, så kunne noget måske tyde på, at lige de frekvenser Telenor/Telia bruger, giver problemer med antennen på den telefon. Om det så er hardware, hvilket vil kræve at hele serien skal have skiftet sine antenner, eller om det er radio-firmwaren, som de kan opdatere sig ud af, er ikke til at sige.
Men hvis det er tilfældet, at du oplever det på flere Z3'ere, så giver det også mening, at den fint kan modtage på 3, da de, så hut jeg visker, bruger nogle andre frekvenser.
Det er da i hvert fald oplysninger, du kan tage med i en evt. reklamationssag.
|
Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 13-Oktober-2014 kl. 08:06
Du er godt klar over at 4g net kun er ren data? Man kan kun bruge Egde/2G/3G til samtale. Alle mobiler skifter til 3G eller under, når der samtales over mobilnettet.
|
Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 13-Oktober-2014 kl. 08:20
Jeg mener, at jeg skulle hente indstillinger på min HTC One via BiBob før 4G og dækning dækkede optimalt. Måske skal du noget lignende via din operatør?
|
Skrevet af: cjoens
Skrevet den: 13-Oktober-2014 kl. 17:51
Udbyder Telia - Telefon Xperia Z1 compact Jeg har ikke pillet ved opsætningerne. Når min har mulighed for det forbinder den til 4G, men det medfører også en ganske lav signalstyrke ifølge bjælkerne. Så snart jeg ringer op hopper den på 3G eller H+ Det virker fint. Jeg ved ikke om 4G signalstyrken kan blive så lav at den ikke modtager opkald, min forventning er at så længe den har fat i masten så får man også opkaldet, men så snart den ikke kan se 4G hopper den selv på 3G. Jeg har dog ind i mellem oplevet at få en sms om ubesvaret opkald selvom telefonen har ligget lige ved siden af mig og helt sikkert ikke har ringet ... måske er det pga. dårlig 4G dækning. Det er dog ikke noget der sker særlig tit, og jeg har generelt ikke problemer med lydkavilteten ved opkald.
|
Skrevet den: 13-Oktober-2014 kl. 18:54
Beanie skrev:
Du er godt klar over at 4g net kun er ren data? Man kan kun bruge Egde/2G/3G til samtale. Alle mobiler skifter til 3G eller under, når der samtales over mobilnettet. |
Ja, det er jeg klar over - derfor undrer dig mig også at det i den grad kan påvirke min signalkvalitet på samtaler.
Tak for alle de gode kommentarer og forslag - jeg får forhåbentligt i morgen mulighed for at prøve med et SIM kort fra en anden udbyder og så må vi se om det gør en forskel....
Jeg har iøvrigt også talt med SONY idag og det var li'så uforstående over dette, så det peger lidt på udbyderen.
Jeg skal nok melde tilbage hvis jeg får det løst .....
/Kim
|
Skrevet den: 14-Oktober-2014 kl. 18:07
Hej Folkens,
Jeg lovede at lukke den her, så nu har vi eksperimenteret med en anden mobiltelefon og det viser sig at når den modtager et opkald, skifter den automatisk til 3G så signalkvaliten er i orden.
Det som var mit problem var at når den lå på bordet og var på 4G, så det ud som om den ikke have noget talesignal, men det har den, sålænge der ikke er et kryds over bjælkerne.
I bud og grund er det noget psykologisk, da jeg på min 3G telefon altid har været vant til at have fuld signal og det skal jeg så lige vænne mig til at jeg nu kun har ved samtaler.
4G data har hele tiden virket som det skal ...
Problem solved - tak for al jeres hjælp og gode forslag..,, :-)
mvh
Kim
|
|