Print side | Luk vindue

NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135755
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 20:19


Emne: NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?
Skrevet af: Seal
Emne: NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 11:17
Hej,

Jeg har kigget lidt på edbpriser, men syntes godt nok det er lidt en jungel mht. hvilken NAS jeg i mit tilfælde vil få størst udbytte af.

Skal man virkeligt op i 5-6000,- kr for at få fornemmelse af at man er lidt fremtidssikret mht. plads ?

Jeg vil gerne opnå at kunne rippe ca. 2000 gamle DVD'er jeg har, således at de også ligger på NAS og er fuldt tilgængelige, derudover vil jeg jo ligeledes gerne have plads til fremtidige filer af endnu større format end som DVD, nok nærmere det dobbelte pr. stk.

Hvis det er korrekt opfattet så vil 2000 x DVD format = 9 TB

Ser mange NAS med plads til 4 HD, men kun med max. 4TB pr. stk, i det tilfælde vil det give 7 TB plads til "fremtiden", selvom jeg ikke har erfaring med NAS, så føler jeg at 7 TB ikke er meget.


Så et par spørgsmål, hvis der er nogle der sidder med et svar derude:

1. Vil det sige jeg er tvunget til at gå efter NAS med minimum 6 HD slots for at opnå større kapacitet/fremtidssikret, eller kan man koble flere NAS sammen senere, hvis jeg eks. startede med en 4 slots nu ?

2. En NAS der pt. har 4TB som max pr. disk, er det permanent, eller kommer der normalt opdateringer til NAS således at de kan tage endnu større diske senere ?


EDIT:

3. Hvis man eks. ligger hele sit billede arkiv ind på en NAS, kan man så evt. lave en kode til nogle undermapper så ikke alle bare har adgang ?



OPDATERING 261014:

Tak for alle de svar og indlæg der er kommet, har været meget nytterig information iblandt! :)

Har brugt flere timer i dag på edbpriser.dk for så at granske nærmere hvad jeg evt. skal vælge (fandt dog først sent ud af at EDBpriser.dk tilsyneladende ikke har alle Synology's NAS servere med i deres oversigt hmmmmm og øv).

Men Synology har jeg valgt, ud fra tråde/brugere herinde, som bl.a. nævner et højt niveau af brugervenlighed, og da jeg er helt ny mht. NAS så passer det nok godt til mig :)


Jeg har umiddelbart fundet frem til 3 muligheder:


DS415+ // 4 Bays / 2,4 Ghz Quad Core / 6 GBps / maks 24 TB / Pris ca. 4200,-

DS 1813+ // 8 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 48 TB / Pris ca. 6300,-

DS1513+ // 5 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 30 TB / Pris 5300,-


På nuværende tidspunkt hælder jeg nok mest til DS415+, umiddelbart pga. de høje læse/skrivehastigheder som jeg kan forstå den har.

Jeg har så tanken om at starte op med 2 Western Digital 6TB diske.



Et par spørgsmål iht. ovenstående setup er så:

1:

Wolff sendte mig et link til tjek af Raid setup. Og når jeg lige prøver at ligge 2 x 6TB diske i en DS415+, ja så melder den umiddelbart ikke muligheden for at køre RAID 5 med kun 2 diske hvis jeg opfatter korrekt ? (jeg skal altså have minimum 3 x 6 TB til at starte med)

Til gengæld er der en mulighed med 2 diske i SHR mode, hvilket dog koster 50% af TB kapaciteten ? (hvis jeg igen opfatter korrekt)

Og hvad hvis jeg vælger SHR mode med 2 x 6 TB i starten (må så vente med at ligge alle DVD'er ind), men kan jeg så bare skifte alt over til RAID 5 når jeg engang så sætter en disk mere i ?


2:

Jeg kan dog også via det link Jacobask sendte mig, se at en evt. udvidelse til en DS415+ via en DX51X, ja det vil den kun fungere som ekstra lager, og altså ikke indgå i selve RAID setuppet.

Vil det sige at alle de diske man sætter i en DX51X tilkoblet DS415+, ja de data derpå vil ikke blive kørt med ind under det RAID setup man kører på DS415+ ? (altså risiko for at hvis disk/data på DX51X bliver defekt, så er de bare tabt ?)


3:
Syntes jeg læste i an anden tråd at de Synology modeller type PLAY, ja de kan også afvikle film direkte til en skærm, altså udenom en evt. mediafspiller - er det korrekt opfattet at det skal være en PLAY hvis man søger denne funktion også ?





Svar:
Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 11:35
Husk at en disk ryger til RAID. Dvs 1/4 plads hvis du kører RAID 5. I fleste NAS'er kan du fx nu bruge 4 TB og senere opgradere til 6 eller måske 8 TB ved at skifte en disk af gangen og når alle er skiftet udvide pladsen.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 11:42
Ok tak for meldingen, har aldrig kørt noget RAID opsætning før på PC heller, men smart at man kan "nøjes" med 1/4 af kapaciteten.

Jeg skal lige forstå når du skriver at man senere kan opgradere en 4TB disk til en 6TB eller større, er det så fordi at NAS'en også får en opdatering og dermed kan tage endnu større diske end som da man købte den - jeg kan se flere af dem siger maks. 4 TB lige nu ?


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 11:58
Producenten kan jo ikke skrive at NAS'en understøtter f.eks, 8TB HDD når de ikke findes endnu. Men typisk kan du sagtens smide større diske i efterhånden som de kommer i handlen, og de bliver testet af NAS producenten.
Du ser jo heller ikke denne type begrænsninger på et bundkort til PC

Min DS409+ understøtter jo f.eks 4TB HDD iflg Synology, men da den blev produceret mener jeg kun at man kunne få 1,5TB - måske 2TB


-------------


Skrevet af: Peter90
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 11:58
Jeg mener QNAP (måske også synology) laver nogle NAS enheder hvor du senere kan tilslutte en eller flere NAS enheder som "slaver" til den første. Således at din RAID kan fordeles ud på fx 3 forskelige NAS enheder så disse optræder som en enkel enhed for dine computere samt afspillere.
Hvis jeg var dig ville jeg BESTEM have en eller form for RAID, så alt din arbejdstid med at rippe 2000 DVD 'er ikke er spildt :) 
Personligt er jeg ved at ombygge en ældre 8-bay QNAP lavet til et RACK skab (TS-809U), så den er lidt mere "stue-venlig" (Nye low-noise blæsere plus hjemmefusket kabinet).


-------------
Hilsen Peter


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:


3. Hvis man eks. ligger hele sit billede arkiv ind på en NAS, kan man så evt. lave en kode til nogle undermapper så ikke alle bare har adgang ?

Jeg ejer en Synology, så mit svar gælder for deres produkt.

Jeg deler mine billeder fra NASen med hele familien via Synologys Photostation app. Når man opretter bruger til Photostation, er en del at processen, at definere hvilke mapper de har adgang til. Dvs. man ligger ikke en kode på mapperne, man opretter i stedet brugere med bestemte rettigheder.

Så det er bestemt muligt, det du ønsker.

Hvis du i stedet ønsker omgangskredsen skal have adgang til selve NASen, fungere det på samme måde. Man opretter brugere til de forskellige personer der skal have adgang og der igennem definere man hvad de har adgang til.


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 12:14
Synology har en udmærket Raid Beregner der er super let af forstå :)
http://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator - https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 12:31
Køb en Synology med plads til 4 diske og smid 4xWD Red 4TB i raid 5 - det giver effektivt omkring 12tb plads og den ekstra sikkerhed at én disk kan hoppe i havet uden at du mister data - hvis penge ikke er noget problem og oppetid en faktor, kan du evt. købe en ekstra 4tb disk, så du kan udskifte en evt. defekt disk med det samme og være kørende igen hurtigt.

Det vil tage dig noget tid at rippe alle dine DVD'er og når du har brugt en 6-8TB er diske med større kapacitet sandsynligvis faldet en del og du vil kunne udskifte de "små" diske on-the-fly og på den måde opgradere systemet. Ingen grund til at lave en dyr fremtidssikring, som kun tjener til at sikre dig mod et scenarie som måske opstår om 2 år - billigere at opgradere på dét tidspunkt.

Derudover kan en del af Synology's NAS'er fint tage 6TB diske og der er også kommet 8TB diske på markedet, som sikkert understøttes, men blot ikke er testet endnu.

Husk at RAID ikke er at forveksle med backup, hvor det klart kan anbefales at lave en (ekstern) backup af dine data.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 12:32
NB: Hvis din musik skal rippes, kan der ca. være 2.500CD'ere på 1TB - i tabsfrit format.


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 12:36
Ved Synology kan du senere købe en dx51X som kan bruges til at udvide kapaciteten af dit eksisterende setup:
http://www.synology.com/da-dk/products/DX513#spec - https://www.synology.com/da-dk/products/DX513#spec

Bemærk dog at der er forskel på om diskene i DX51X kan indgå i det eksisterende raid eller "bare" som ekstra lager.


Skrevet af: sickchild
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 15:36
Der er også muligheden for selv at bygge en, har jeg selv gjort. 

Jeg fandt godt og billigt hardware, som jeg har sat en i kabinet med plads til 10 hdd. 
Jeg valgte at bruge windows 7 og flexraid, som jeg har været utrolig glad for. 

Men det er nok nemmere med en færdigbygget nas, da der ikke er lige så meget som man selv skal rode med. 

Jeg ville egentlig bare fortælle om denne mulighed også.


Skrevet af: Peden
Skrevet den: 24-Oktober-2014 kl. 16:09
Jeg har selv to styk HP Microserver som jeg kun kan anbefale som alternative til NAS. Prismæssigt er det meget mere spændende, og fordi det er en "rigtig" computer er du total fleksibel.

Det er naturligvis noget der kræver mere viden, og mere roderi, men I længden er det en super fed løsning.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 26-Oktober-2014 kl. 16:27
Tak for alle de svar og indlæg der er kommet, har været meget nytterig information iblandt! :)

Har brugt flere timer i dag på edbpriser.dk for så at granske nærmere hvad jeg evt. skal vælge (fandt dog først sent ud af at EDBpriser.dk tilsyneladende ikke har alle Synology's NAS servere med i deres oversigt hmmmmm og øv).

Men Synology har jeg valgt, ud fra tråde/brugere herinde, som bl.a. nævner et højt niveau af brugervenlighed, og da jeg er helt ny mht. NAS så passer det nok godt til mig :)


Jeg har umiddelbart fundet frem til 3 muligheder:


DS415+ // 4 Bays / 2,4 Ghz Quad Core / 6 GBps / maks 24 TB / Pris ca. 4200,-

DS 1813+ // 8 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 48 TB / Pris ca. 6300,-

DS1513+ // 5 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 30 TB / Pris 5300,-


På nuværende tidspunkt hælder jeg nok mest til DS415+, umiddelbart pga. de høje læse/skrivehastigheder som jeg kan forstå den har.

Jeg har så tanken om at starte op med 2 Western Digital 6TB diske.



Et par spørgsmål iht. ovenstående setup er så:

1:

Wolff sendte mig et link til tjek af Raid setup. Og når jeg lige prøver at ligge 2 x 6TB diske i en DS415+, ja så melder den umiddelbart ikke muligheden for at køre RAID 5 med kun 2 diske hvis jeg opfatter korrekt ? (jeg skal altså have minimum 3 x 6 TB til at starte med)

Til gengæld er der en mulighed med 2 diske i SHR mode, hvilket dog koster 50% af TB kapaciteten ? (hvis jeg igen opfatter korrekt)

Og hvad hvis jeg vælger SHR mode med 2 x 6 TB i starten (må så vente med at ligge alle DVD'er ind), men kan jeg så bare skifte alt over til RAID 5 når jeg engang så sætter en disk mere i ?


2:

Jeg kan dog også via det link Jacobask sendte mig, se at en evt. udvidelse til en DS415+ via en DX51X, ja det vil den kun fungere som ekstra lager, og altså ikke indgå i selve RAID setuppet.

Vil det sige at alle de diske man sætter i en DX51X tilkoblet DS415+, ja de data derpå vil ikke blive kørt med ind under det RAID setup man kører på DS415+ ? (altså risiko for at hvis disk/data på DX51X bliver defekt, så er de bare tabt ?)


3:
Syntes jeg læste i an anden tråd at de Synology modeller type PLAY, ja de kan også afvikle film direkte til en skærm, altså udenom en evt. mediafspiller - er det korrekt opfattet at det skal være en PLAY hvis man søger denne funktion også ?











Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 26-Oktober-2014 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:



Wolff sendte mig et link til tjek af Raid setup. Og når jeg lige prøver at ligge 2 x 6TB diske i en DS415+, ja så melder den umiddelbart ikke muligheden for at køre RAID 5 med kun 2 diske hvis jeg opfatter korrekt ? (jeg skal altså have minimum 3 x 6 TB til at starte med)

Til gengæld er der en mulighed med 2 diske i SHR mode, hvilket dog koster 50% af TB kapaciteten ? (hvis jeg igen opfatter korrekt)

Og hvad hvis jeg vælger SHR mode med 2 x 6 TB i starten (må så vente med at ligge alle DVD'er ind), men kan jeg så bare skifte alt over til RAID 5 når jeg engang så sætter en disk mere i ?


Du kan ganske korrekt ikke køre RAID-5 med mindre end 3 diske, men du kan køre SHR (Synology Hybrid RAID).

SHR optimerer den tilgængelige plads med de forhåndenværende diske, selv om de evt. ikke er af samme størrelse, og giver også redundans når du har mindst to diske. Ved 1 disk redundans mister du altid kapacitet tilsvarende den største disk.

Du bør så vidt jeg kan se kunne starte med 2x6TB i  SHR mode med 1 disk redundans, hvilket giver en kapacitet på 6 TB, og senere udvide med en disk på mindst 6TB og dermed få 12TB plads. Jeg har dog ikke selv prøvet dette - jeg startede med 3x4TB i SHR mode og udvidede med en 4. disk.


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 26-Oktober-2014 kl. 17:44
OK tak for meldingen vedr. HSR.

Når du skriver jeg senere kan udvide med den 3. disk, og til den tid så have 12 TB i kapacitet, tænker du så også at jeg kan skifte fra HSR til Raid 5 ?


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 26-Oktober-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

OK tak for meldingen vedr. HSR.

Når du skriver jeg senere kan udvide med den 3. disk, og til den tid så have 12 TB i kapacitet, tænker du så også at jeg kan skifte fra HSR til Raid 5 ?

Nej det kan du ikke, men SHR vil internt gå fra RAID-1 til RAID-5 på de tre diske uden at du behøver spekulere over det.


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 26-Oktober-2014 kl. 22:45
er der forskel på udvidelse fra rent raid-1, hvor man aktivt skal gøre noget for at migrere til raid-5 vs. SHR raid-1, hvor det åbenbart styres mere automatisk? (Hvad nu hvis man vil bruge den tilføjede disk som et særskilt volume under SHR - er det ikke muligt?)


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 26-Oktober-2014 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

er der forskel på udvidelse fra rent raid-1, hvor man aktivt skal gøre noget for at migrere til raid-5 vs. SHR raid-1, hvor det åbenbart styres mere automatisk? (Hvad nu hvis man vil bruge den tilføjede disk som et særskilt volume under SHR - er det ikke muligt?)

Du kan godt tilføje en ny disk og lave et nyt volume i stedet for at tilføje disken til et eksisterende SHR eller RAID-5 volume, hvis det er det du spørger om.


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 01:20
Inden der bliver etableret et stort flot setup, så vær opmærksom på følgende:

Husk en backup af dine data, jo flere data jo sværere er det at finde en billig og effektiv automatisk backup løsning.

Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 06:53
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.



Ok ja, tak for info - hvad mener du i øvrigt at få ens data som gidsel, altså fordi data lækkes ud til andre som ikke skulle have haft dem ?


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 08:02
Hvis du er lidt teknisk og ikke har noget imod at bygge PC selv så tag et kig på UnRaid.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: mureren
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 08:18
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.



Ok ja, tak for info - hvad mener du i øvrigt at få ens data som gidsel, altså fordi data lækkes ud til andre som ikke skulle have haft dem ?


Han snakker vist om SynoLocker, som var software der blev lagt på Synology's produkter af en ondsindet 3. part (hacker). Men det er lun delvist korrekt at sige det skyldes sårbarheder i softwaren, det var i noget højere grad fordi brugerne ikke havde opdateret DSM, som er softwaren der styrer Synology's produkter.
Der kommer nok aldrig en dag hvor software/kode er perfekt fra dag 1, og det der afgør om producenterne er "gode eller dårlige" i den retning, er om de får implementeret rettelser før eller efter hackerne forsøger at udnytte fejlene. Brugernes adfærd kan ikke styres, så eksempler som SynoLocker vil uvægerligt ses fra tid til anden.
Jeg synes heller ikke det er fair at sige man ikke skal åbne porte i router eller firewall. Ja, en VPN forbindelse er nok det bedste, men hvis du åbner porte i routeren kan der i DSM sættes ret specifikke regler op for hvilke typer ip-adresser der kan tilgå din Synology. Jeg har eksempelvis kun tilladt danske ip-adresser, og sat nogle andre begrænsninger også.


-------------
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:


Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

er der forskel på udvidelse fra rent raid-1, hvor man aktivt skal gøre noget for at migrere til raid-5 vs. SHR raid-1, hvor det åbenbart styres mere automatisk? (Hvad nu hvis man vil bruge den tilføjede disk som et særskilt volume under SHR - er det ikke muligt?)

Du kan godt tilføje en ny disk og lave et nyt volume i stedet for at tilføje disken til et eksisterende SHR eller RAID-5 volume, hvis det er det du spørger om.
Det var mere automatikken jeg var overrasket over - tænkte at man selv skulle vælge, hvad der skulle ske med den ekstra disk, da der jo er flere muligheder - men det var muligt at SHR var en anderledes automatiseret løsning end "almindeligt" RAID.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 14:28
Hvis behovet ikke er større end at få plads til nogle rippede DVD'er, så kan du bruge alle 4-disks NAS'er fra Synology fra de sidste 5-6 år - de dækker rigeligt fint behovet. Med en DS415+ kan du også sætte den op til at agere download-server, styre fotoalbummet, håndtere overvågningen, holde styr på backup af PC'erne i hjemmet og meget mere - den har afsindigt meget mere power end du efterlyser til blot at kunne streame nogle film - blot så du har en idé om egenskaberne for den løsning du strikker sammen.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvis behovet ikke er større end at få plads til nogle rippede DVD'er, så kan du bruge alle 4-disks NAS'er fra Synology fra de sidste 5-6 år - de dækker rigeligt fint behovet. Med en DS415+ kan du også sætte den op til at agere download-server, styre fotoalbummet, håndtere overvågningen, holde styr på backup af PC'erne i hjemmet og meget mere - den har afsindigt meget mere power end du efterlyser til blot at kunne streame nogle film - blot så du har en idé om egenskaberne for den løsning du strikker sammen.


Jo mere konkret regner jeg jo med at den NAS trods alt kommer til at arbejde med lidt af hvert:

DVD rips (ligge alt eksisterende ind)
Blue Ray Rips fremadrettet (eksisterende + fremadrettet det format only)
Musik Archive (eksisterende + fremadrettet)
Billede Archive (eksisterende + fremadrettet)

Så den kommer da til at dække lidt af hvert - har 7000 CD'er fra min tid som DJ (og 14.000 vinyler), men regner nu ikke med at rippe hele skidtet :o)

Tipsen: Ved du iøvrigt om DS415+ kan agere som mediaafspiller også, altså streame direkte til TV uden en mediaafspiller som WD/popcorn eller lign. imellem ?


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Tipsen: Ved du iøvrigt om DS415+ kan agere som mediaafspiller også, altså streame direkte til TV uden en mediaafspiller som WD/popcorn eller lign. imellem ?
Den kan agere DLNA-server og streame til enheder der understøtter dette - kvaliteten/brugervenligheden afhænger dermed af de klienter der skal modtage - men tvivler kraftigt på at det kan hamle op med de dedikerede mediestreamere. Derudover vil jeg tro at der kan installeres PLEX medie server på den, da den er baseret på en Intel Atom processor og så er der plads til lidt mere brugervenlighed - skulle fint kunne transcode 1080p indhold til andre opløsninger on-the-fly.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Tipsen: Ved du iøvrigt om DS415+ kan agere som mediaafspiller også, altså streame direkte til TV uden en mediaafspiller som WD/popcorn eller lign. imellem ?
Den kan agere DLNA-server og streame til enheder der understøtter dette - kvaliteten/brugervenligheden afhænger dermed af de klienter der skal modtage - men tvivler kraftigt på at det kan hamle op med de dedikerede mediestreamere. Derudover vil jeg tro at der kan installeres PLEX medie server på den, da den er baseret på en Intel Atom processor og så er der plads til lidt mere brugervenlighed - skulle fint kunne transcode 1080p indhold til andre opløsninger on-the-fly.


Tak for infor Tipsen ;)

Nu du er så prompte med svar, så tillader jeg mig også lige at stille yderligt spørgsmål jeg mangler afklaring på:

Jeg kan vi Synology's side se at en evt. udvidelse til en DS415+ via en DX51X, ja da vil DX51X kun fungere som et ekstra lager, og altså ikke indgå i selve RAID setuppet.

Vil det sige at alle de diske man sætter i en DX51X tilkoblet DS415+, ja de data derpå vil ikke blive kørt med ind under det RAID setup man kører på DS415+ ? (altså risiko for at hvis disk/data på DX51X bliver defekt, så er de bare tabt ?)

eller hvordan skal jeg forstå det, er jo ret blank hvad det her angår ;)


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:17
Dér må jeg være dig svar skyldig - men det lyder som en rigtig konklusion! (Husk backup-løsning til dine data - specielt når der er så meget manuelt arbejde forbundet med at producere dem!)


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Dér må jeg være dig svar skyldig - men det lyder som en rigtig konklusion! (Husk backup-løsning til dine data - specielt når der er så meget manuelt arbejde forbundet med at producere dem!)


Ok takker anyway ;)

Hmmm ja backup, det er så lidt en anden udfordring.

Har lige bestilt en sådan DS415+, samt 2 x 6TB WD diske (hvoraf 50 % jo så går til HSR)

Så tror jeg starter i det små, og venter med at rippe alle DVD til senere - Netop ud fra Backup opgaven, man skal jo reelt have indkøbt dobbelt så mange diske så, for evt. at kunne lave backup på diske man ligger i skabet..... der er vel ikke andre måder når vi taler så store mængder ?



Skrevet af: TBK
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:31
Som tidligere nævnt så er HPs MicroServer et godt alternativ til Syno...

Den billigste kan pt. fås til 2411 kr. http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=hp%20proliant%20microserver%20gen8 - http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=hp%20proliant%20microserver%20gen8


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Som tidligere nævnt så er HPs MicroServer et godt alternativ til Syno...

Den billigste kan pt. fås til 2411 kr. http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=hp%20proliant%20microserver%20gen8 - http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=hp%20proliant%20microserver%20gen8




Takker TBK, og du har sikkert ret i den vinkel du præsenterer for mig.

Jeg har dog valgt en Synology (er bestilt nu) ala jeg jo er helt nybegynder med NAS server, setup osv., så tænkte det nok var det letteste at gøre for en start.



Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.



Ok ja, tak for info - hvad mener du i øvrigt at få ens data som gidsel, altså fordi data lækkes ud til andre som ikke skulle have haft dem ?


Han snakker vist om SynoLocker, som var software der blev lagt på Synology's produkter af en ondsindet 3. part (hacker). Men det er lun delvist korrekt at sige det skyldes sårbarheder i softwaren, det var i noget højere grad fordi brugerne ikke havde opdateret DSM, som er softwaren der styrer Synology's produkter.
Jeg ved ikke om man kan sige at det kun er delvist korrekt.
Sandheden er jo at et upatchet system og åbne porte med næsten sikkerhed ville gøre at man fik besøg af en bot som installerer SynLocker. Det var bare et spørgsmål om tid.

Men nu kan vi jo komme på den igen med ShellShock hullet, som en del af Synology's modeller også er sårbare overfor. Så er det bare at modificere SynLocker koden og så vil vi igen se en bølge af folk som mister date selvom de jo "lige" har opdateret for at yndgå den første SynLocker.

Lad nu være med at åbne huller fra internettet og ind imod sin NAS, hvis man ikke vil risikere at folk får fingre i data eller smadrer systemet. Exclamation

Slå Plug'n'play protokol fra på router og benyt VPN clienter for at få adgang til det interne netværk.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 27-Oktober-2014 kl. 19:35
Ok jeg skal da vist lige sikre mig hvad jeg gør, således jeg ikke nosser helt i det her i starten.

Men hvis jeg i starten udelukkende har interesse i at bruge min NAS internt her i huset så er det vel sikkert og ligetil ?

Og altså ingen behov for at gå på min NAS fra anden IP / lokation i verden - ja så har jeg vel heller ikke brug for at åbne porte osv ?


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 12:20
Nej. Ikke hvis det kun er inden for huset fire vægge.

Du bliver dog nød til at sætte nogle brugere op på den.
 Havde et værre hyr med kæresten der ikke helt kunne forstå at man ikke bare kunne smide et kabel i bæstet og *bang* så havde man adgang til ALT på nas'en gennem netværket, uden brugere... Blev faktisk kørt ud i at jeg skulle have noget at skjule! Pinch
 
Typisk... 




Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Nej. Ikke hvis det kun er inden for huset fire vægge.

Du bliver dog nød til at sætte nogle brugere op på den.
 Havde et værre hyr med kæresten der ikke helt kunne forstå at man ikke bare kunne smide et kabel i bæstet og *bang* så havde man adgang til ALT på nas'en gennem netværket, uden brugere... Blev faktisk kørt ud i at jeg skulle have noget at skjule! Pinch
 
Typisk... 



Hahaha, kvinder...

http://www.demotivation.us/media/demotivators/demotivation.us_Im-a-woman.-I-dont-know-what-I-want-But-I-can-get-mad-if-I-dont-get-it_12998570864.jpg - http://www.demotivation.us/media/demotivators/demotivation.us_Im-a-woman.-I-dont-know-what-I-want-But-I-can-get-mad-if-I-dont-get-it_12998570864.jpg


-------------
Samsung - UE65ES8005U - Benq W1070 - Pioneer VSX-827-K - Synology DS1815+ - iPhone 6S - Philips Hue - Nvidia Shield TV


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 12:32
Har vi ikke alle sammen været der på et eller andet tidspunkt? ;)


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Nej. Ikke hvis det kun er inden for huset fire vægge.

Du bliver dog nød til at sætte nogle brugere op på den.

Kan da bare køre med din windows bruger så bliver man da ikke spurgt om navn/pw


-------------


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 12:48
Hahaha, ja sgu godt man kan grine af det bagefter - for kan jo også godt være pisseirreterende når man står midt i sådan noget helt misfortolket noget ;)


Har lige fået den DS415+ ind af døren, samt de 2 x 6TB RED WD'er.

Kort spørgsmål, skal jeg gøre noget ved de 2 WD diske inden, altså klarer synology klargøringen af diskene, eller skal jeg formatere dem inden ?


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 13:01
Bare ind i boksen med diskene, smid den på netværket og start op med Synology Assistant på PC'en og derefter på GUI'en via en webbrowser. Check også den glimrende manual - mange af problemstillingerne er rigtigt pænt beskrevet og forklaret - endda oversat til dansk, hvis man er til det.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Bare ind i boksen med diskene, smid den på netværket og start op med Synology Assistant på PC'en og derefter på GUI'en via en webbrowser. Check også den glimrende manual - mange af problemstillingerne er rigtigt pænt beskrevet og forklaret - endda oversat til dansk, hvis man er til det.


Ok fedest, er i gang, takker ;)


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Nej. Ikke hvis det kun er inden for huset fire vægge.

Du bliver dog nød til at sætte nogle brugere op på den.

Kan da bare køre med din windows bruger så bliver man da ikke spurgt om navn/pw

Det kunne man godt hvis man vidste hvad kæresten brugte på sin bærbare..

Eller tænker du generelt? For jo, syns helt sikkert der skal oprettes brugere på sådan en. Diverse programmer man installere skal eks ikke have rettighed til at redigere i ens arkiv, det er også fint at gæster har læse rettigheder på alt, hvis det er det man ønsker, men efter min mening er det kun admin og filejer der skal have redigerings rettigheder. I hvert fald som minimum.


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 14:40
Ja jeg sætter også kun 1 bruger op med alle rettigheder, hvor gæst må nøjes med at kunne læse, og kun i udvalgte mapper

Er ved at flytte de første 100 GB fra PC over på NAS, ca.18 minutter melder den, men fakta kan jo godt blive noget andet i sidste ende ;)

Tror jeg skal kontrolleret jeg ikke har droslet mine drev i PC til 50% af den mulige hastighed.

Men bliver sgu dejligt at få flyttet noget data væk fra PC og over i Arkivet ;)

OBS:

Qucik connect muligheden, er det sikkert at bruge ift. adgang udefra ?


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 14:50
Det er vel i omegn af 95MB/s - er det ikke ok?


Skrevet af: Seal
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det er vel i omegn af 95MB/s - er det ikke ok?


Jo men den svinger noget op og ned, så skal lige holde øje med hvad gennemsnittet egentligt ligger på.

Mener sgu også den disk jeg flytter fra i PC kan køre 600 mbps, og ikke kun 300, men bliver lidt i tvivl - vil jo være lidt kedeligt hvis der ikke er helt hul igennem bare pga. gamle diske ;)


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det er vel i omegn af 95MB/s - er det ikke ok?


Jo men den svinger noget op og ned, så skal lige holde øje med hvad gennemsnittet egentligt ligger på.

Mener sgu også den disk jeg flytter fra i PC kan køre 600 mbps, og ikke kun 300, men bliver lidt i tvivl - vil jo være lidt kedeligt hvis der ikke er helt hul igennem bare pga. gamle diske ;)

Hvis det passer med 95MB/s, så er da en fin hastighed. Jo der kunne være være plads til en smule mere, men mener ca. 120MB/s svarer til 1Gigabit som dit kablede netværk sikkert kører med.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 28-Oktober-2014 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det er vel i omegn af 95MB/s - er det ikke ok?


Jo men den svinger noget op og ned, så skal lige holde øje med hvad gennemsnittet egentligt ligger på.

Mener sgu også den disk jeg flytter fra i PC kan køre 600 mbps, og ikke kun 300, men bliver lidt i tvivl - vil jo være lidt kedeligt hvis der ikke er helt hul igennem bare pga. gamle diske ;)

Din diske kører nok med 6Gbit/s som er ca. 750 Megabyte i sekundet, eller halvdelen hvis du har dem på den tidligere standard.

Men det er jo stadig nok til at du kan fylde din båndbredde på netværket.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.



Print side | Luk vindue