Print side | Luk vindue

Synology DSM 5.1 og OneDrive

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Cloud Services
Forumbeskrivelse: Her kan du diskutere forskellige cloud services. F.eks. Dropbox, Bitcasa, Onedrive, Evernote osv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136170
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 10:49


Emne: Synology DSM 5.1 og OneDrive
Skrevet af: Silentbob
Emne: Synology DSM 5.1 og OneDrive
Skrevet den: 11-November-2014 kl. 08:51
Synologys nyeste opdatering til DSM (5.1) er lige kommet. Den inkluderer understøttelse af af OneDrive i Cloudsync.

Men jeg har en lille smule svært ved at tolke hvilke veje den kan synkronisere.

1) Synkronisering af en mappe på NAS til OneDrive

2) Synkronisering af en mappe på OneDrive til NAS

3) Begge veje

CloudSync guides fra Synology indikere det er nr. 1. Men kan ikke rigtig blive klog på om det er tilfældet.

Nogen der ved det?

Hvis det er nr. 1 eller alternativt nr. 3 er jeg en glad lille julegris. Da vi har Office 365 og det vil løse min ekstern backup problem.



Svar:
Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 11-November-2014 kl. 17:45
Præcis, det er en lignende tegning jeg også har set.

Men efter jeg er kommet hjem fra arbejde og prøvet det i praksis, kan jeg ikke få det til at fungere. Jeg kan kun få den til at synkronisere indhold fra OneDrive ned på min Synology NAS.

Måske pilene henviser til at den synkroniserer ændringer foretaget begge veje.

Det er simpelthen irriterende. Fra mit optik er det mest naturlige, at backup indhold fra NAS til skyen (Onedrive), så man har en ekstern backup. Forstår simpelthen ikke den funktion ikke er implementeret. Men kan være jeg er alene om det ønske.

Lige pt. kopiere jeg manuelt mine mapper over i OneDrive appen på min bærbar. Hvorefter OneDrive uploader det til skyen. Men med cirka 100 GB billeder og hjemmevideoer er det en sindsyg langsomlig proces.

Håbede lige den tid var over.




Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 11-November-2014 kl. 18:56
Det er ikke helt samme problem de har. De kan ikke få CloudSync til at autorisere sig på de enkelte cloud tjenester.

Jeg kan sagtens få CloudSync til at fungere. 

Det jeg efterspørger er en funktionalitet  i appen. Backup af en mappe på min Synology NAS til OneDrive. Men det mener Synology åbenbart ikke er en nødvendig funktion.

Hvilket jeg slet ikke forstår. Men sådan er der så meget...  




Skrevet af: larsstampe
Skrevet den: 11-November-2014 kl. 20:04
Hej
Har helt samme problem. App kan kun synce fra odrive ned til nas. Jeg vil også omvendt ,,trorvde fleste vil hvis man har en nas. Der er noget deres udvikler heltvhar misforstået

-------------
Mvh
Lars


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 12-November-2014 kl. 14:46
Ren interesse: Understøtter Synology ikke eksvis Amazon S3, Elephantdrive, CrashPlan, Symform eller anden 3.part til cloud-replikering af data? Det kan jeg da på min Qnap, hvor Google Drive er tilgængelig som app til mit NAS, hvor jeg kan lave sync fra NAS og til min konto.

Bruger selv Elephantdrive, som er integreret i Qnaps firmware.


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 12-November-2014 kl. 18:11
Kiggede lige hurtigt. Den har officielle apps til Amazone Glacier, Elephantdrive og HiDrive. 

Men alle tre koster så vidt jeg ved penge.

Pointen med CloudSync (Der understøtter DropBox, Google Drev, OneDrive mfl.) var at jeg kunne bruge en allerede eksisterende cloud lager uden det kostede yderligere penge. 

Men som sagt har de desværre ikke inkluderet backup fra NAS til cloud i appen.


Skrevet af: binne
Skrevet den: 15-November-2014 kl. 07:13
Jeg kører sync mod BOX.com, og det virker fint med både up og ned.


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 15-November-2014 kl. 09:26
Min står og sync'er med OneDrive fra min NAS. Det går sygt langsomt men filerne er på vej op. Den er nået 4 GB ud af mine 140 GB.

PS. sync betyder begge veje, ellers ville/burde det hedde upload eller copy.


-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 15-November-2014 kl. 11:36
Jeg har ikke gjort noget specielt. Det virkede i første forsøg.
Jeg ville dog ønske at der var en indstilling der gjorde at den kun uploadede til OneDrive og aldrig slettede på NAS. Jeg frygter at filerne forsvinder fra OneDrive og derved også bliver slettet lokalt.


-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 07:02
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Min står og sync'er med OneDrive fra min NAS. Det går sygt langsomt men filerne er på vej op. Den er nået 4 GB ud af mine 140 GB.

PS. sync betyder begge veje, ellers ville/burde det hedde upload eller copy.

Sync i stedet for backup er som sådan også fint for mit vedkomene.

Men i opsætningen af CloudSync får jeg blot ikke muligheden for at vælge en mappe på NAS jeg vil synce.

Jeg får kun muligheden for at vælge mapper på OneDrive jeg vil synce og en destinatonsmappe på NASen.


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 10:07
Underligt fordi jeg kunne ikke vælge en folder på OneDrive, men kun lokalt hvor jeg valgte en Photo share. Alle billederne lander derfor i roden af OneDrive hvilket er lidt irriterende men jeg tror bare jeg dedikerer den konto til billede backup.

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 20:22
Ja jeg er i gang med at uploade 140 GB billeder til OneDrive. Det går meget langsomt.
Jeg satte det bare op. Gjorde intet specielt. Loggede ind i OneDrive og valgte lokale folder som jeg ville sync'e og herefter begyndte den.


-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 16-November-2014 kl. 21:02
Nej fra min NAS til OneDrive. Min OneDrive startede med at være tom. Pt er der kopieret 5 GB fra min NAS til OneDrive. Kommer til at tage året ud med den fart

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 17-November-2014 kl. 09:19
For at Synology kan sync'e med cloud services, behøver man ikke åbne noget.

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 19-November-2014 kl. 14:04
I er klar over at Microsoft med OneDrive forbeholder sig retten til at slette data fra din konto til enhver tid og at bruge jeres data efter forgodtbefindende? Og at datastrømmen fra din NAS til OneDrive, eller omvendt, ikke er krypteret?

OneDrive, som Google Drive, er fint men jeg ville IKKE anbefale det som backupdestination for vigtig data pga ovenstående.



Skrevet af: bleze
Skrevet den: 19-November-2014 kl. 16:45
Davidp, hvor ved du fra forbindelsen ikke er krypteret fra Synology? Jeg har selv lavet kode der sync'er filer med OneDrive og der bruger jeg denne adresse; https://apis.live.net/v5.0. Vil tro Synology bruger samme API.

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

I er klar over at Microsoft med OneDrive forbeholder sig retten til at slette data fra din konto til enhver tid og at bruge jeres data efter forgodtbefindende? Og at datastrømmen fra din NAS til OneDrive, eller omvendt, ikke er krypteret?

OneDrive, som Google Drive, er fint men jeg ville IKKE anbefale det som backupdestination for vigtig data pga ovenstående.


For mit vedkommende er det absolut ingen problem.

Det jeg skal have backet up er personlige billeder og hjemmevideoer. Så hvis nogen har lyst til at opsnappe og bladre igennem cirka 100 gb af hele den pukkelryggede familie, fred være med det...

Det ville måske være en smule enerverende, hvis Microsoft valgte at slette det hele. Men mon ikke det er noget de forbeholder ulovligt materiale. Mit gæt er de ikke går rundt og slette og deler dit materiale i flæng. Vil nok være pænt dårlig forretning.

Så jeg er ikke så bekymret.


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Davidp, hvor ved du fra forbindelsen ikke er krypteret fra Synology? Jeg har selv lavet kode der sync'er filer med OneDrive og der bruger jeg denne adresse; https://apis.live.net/v5.0. Vil tro Synology bruger samme API.

Så har jeg nok været for hurtig. Jeg fandt blot sites som argumenterede for, at filer sendt fra Windows OneDrive applikationen til OneDrive ikke var krypteret. Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at man ved brug af andre metoder ikke kan kryptere sine data inden de sendes til OneDrive.


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

I er klar over at Microsoft med OneDrive forbeholder sig retten til at slette data fra din konto til enhver tid og at bruge jeres data efter forgodtbefindende? Og at datastrømmen fra din NAS til OneDrive, eller omvendt, ikke er krypteret?

OneDrive, som Google Drive, er fint men jeg ville IKKE anbefale det som backupdestination for vigtig data pga ovenstående.


For mit vedkommende er det absolut ingen problem.

Det jeg skal have backet up er personlige billeder og hjemmevideoer. Så hvis nogen har lyst til at opsnappe og bladre igennem cirka 100 gb af hele den pukkelryggede familie, fred være med det...

Det ville måske være en smule enerverende, hvis Microsoft valgte at slette det hele. Men mon ikke det er noget de forbeholder ulovligt materiale. Mit gæt er de ikke går rundt og slette og deler dit materiale i flæng. Vil nok være pænt dårlig forretning.

Så jeg er ikke så bekymret.

Ja jeg har så den stik modsatte holdning. Jeg kunne aldrig drømme om at smide billeder op i til en service, som forbeholder sig retten til at bruge mine ting i kommercielt øjemed. Er godt klar over at det nok er usansynligt at MS vælger at poste dine feriebilleder på diverse hjemmesider o.l. men rent principielt mener jeg ikke at det er OK. Så vil jeg hellere betale 5$ om måneden hos en anden service for 100GB.

Men bare man er oplyst og har taget stilling. Det er jo det vigtigste Smile


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

 Men bare man er oplyst og har taget stilling. Det er jo det vigtigste Smile

Helt enig


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:06
Davidp, hvor står det skrevet at de forbeholder sig ret til at bruge ens data?

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:07
Er der en der der kort vil forklare mig det smarte i at synkronisere sin NAS med OneDrive (eller en af de andre cloud services)? Din NAS kan fungere som storage hvor dine filer er tilgængelig alle steder. Det kan en cloud service også. Men hvad er fidusen ved at synkronisere flere løsninger? Jeg håber vi alle er enige om, at det ikke har noget med backup at gøre, men hvorfor så?



-------------
Mvh. HamDenFede


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:08
Fede, har du hørt om tyveri og brand? :)

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Davidp, hvor står det skrevet at de forbeholder sig ret til at bruge ens data?

Alle terms of use står i EULA'en for Microsofts services: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/microsoft-services-agreement


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

Jeg håber vi alle er enige om, at det ikke har noget med backup at gøre, men hvorfor så?


Det er jo netop af backuphensyn at man synkroniserer date fra NAS op til en cloud storage service. I tilfælde din NAS bliver stjålet eller RAID'et ryger sig en tur, så kan du lave restore fra cloud til din nye NAS eller nye diske.
 




Skrevet af: bleze
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:13
David, ja dem læser de fleste aldrig så det er godt at få lys på det.
"When you transmit or upload Content to the Services, you're giving Microsoft the worldwide right, without charge, to use Content as necessary: to provide the Services to you, to protect you, and to improve Microsoft products and services."
Er glad for at jeg kun tester OneDrive, fordi jeg køber ikke deres 200 GB plan pga sådan noget samt at det simpelthen er for langsomt (muligvis Synology's skyld).
Jeg tror jeg skifter til Box som jeg ser som et mere seriøst firma.


-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

David, ja dem læser de fleste aldrig så det er godt at få lys på det.
"When you transmit or upload Content to the Services, you're giving Microsoft the worldwide right, without charge, to use Content as necessary: to provide the Services to you, to protect you, and to improve Microsoft products and services."
Er glad for at jeg kun tester OneDrive, fordi jeg køber ikke deres 200 GB plan pga sådan noget samt at det simpelthen er for langsomt (muligvis Synology's skyld).
Jeg tror jeg skifter til Box som jeg ser som et mere seriøst firma.

Ja, jeg syntes også at ovenstående er en kæmpe dealbreaker. Man skal være klar over at "gratis" ikke betyder gratis, når man går med til sådan nogle vilkår.

Jeg har været 3 dage om at synkronisere 50GB billeder fra min QNAP NAS til Elephantdrive (har en 20/2 linje fra TDC).


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:18
Ved du om der gælder andre vilkår hvis man betaler for en pakke til OneDrive?  Uanset hvad er det dog ubrugligt med den hastighed som det virker ved nu. Tager 2 timer at uploade et enkelt billede.

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Ved du om der gælder andre vilkår hvis man betaler for en pakke til OneDrive?  Uanset hvad er det dog ubrugligt med den hastighed som det virker ved nu. Tager 2 timer at uploade et enkelt billede.

Du tænker ift upload-hastighed? Aner det ikke Smile


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:27
Nej mere om de stadig mener det er deres data når jeg betaler for pladsen :)

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Nej mere om de stadig mener det er deres data når jeg betaler for pladsen :)

Nåe, men jeg tror nu ikke at de mener at din data bliver til deres data når du uploader dem til OneDrive. Det er stadig din data (det står også sektion 3.1 mener jeg). De forbeholder sig bare retten til at bruge din data som det passer dem uden at spørge dig (ejeren) om lov.

LOL Dead


Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

Det er jo netop af backuphensyn at man synkroniserer date fra NAS op til en cloud storage service. I tilfælde din NAS bliver stjålet eller RAID'et ryger sig en tur, så kan du lave restore fra cloud til din nye NAS eller nye diske.

Nå, det tog ikke længe før den første kom ud af busken Smile
Jeg er helt med på hvad I mener, men forsøger bare at prædike, at synkronisering til skyen ikke har noget med backup at gøre. Når så en hacker eller MS, eller din kæreste eller børn sletter dine filer i skyen, ja så er de væk fra din NAS også. Og selvom du kun laver envejs sync, så bør din backup ikke været placeret i et dynamisk miljø som OneDrive, som tilgås fra computere, smartphones og tablets. Men det er blot min holdning. Det er jeres data, så I bestemmer selvfølgelig selv.

Jeg bruger selv OneDrive og synes det er super fedt, men det er suppleret med en separat backup løsning.


-------------
Mvh. HamDenFede


Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

Det er jo netop af backuphensyn at man synkroniserer date fra NAS op til en cloud storage service. I tilfælde din NAS bliver stjålet eller RAID'et ryger sig en tur, så kan du lave restore fra cloud til din nye NAS eller nye diske.

Nå, det tog ikke længe før den første kom ud af busken Smile
Jeg er helt med på hvad I mener, men forsøger bare at prædike, at synkronisering til skyen ikke har noget med backup at gøre. Når så en hacker eller MS, eller din kæreste eller børn sletter dine filer i skyen, ja så er de væk fra din NAS også. Og selvom du kun laver envejs sync, så bør din backup ikke været placeret i et dynamisk miljø som OneDrive, som tilgås fra computere, smartphones og tablets. Men det er blot min holdning. Det er jeres data, så I bestemmer selvfølgelig selv.

Jeg bruger selv OneDrive og synes det er super fedt, men det er suppleret med en separat backup løsning.

Haha. Ja ok. Hvis og hvis...

Hvis nu jeg bryder ind i dit hjem og nupper din eksterne harddisk, så duer din backup jo heller ikke. Eller brander dine DVD'er eller magnetbånd, når først Egon Olsen har brudt dit Franz Jäger skab op.

Pointen er, at du kan sikre dig 99% med diverse backups, men i sidste ende er du ikke mere i kontrol end at tilfældigheder kan ødelægge det for dig.

Men du har da ret. En manuel backup på statisk medie, opbevaret i eksvis en bankboks, er da klart at foretrække. Det er bare for besværligt for de fleste. Jeg vil mene at en online sync til en god cloudtjeneste er ok for langt de fleste private. Men at have alting på NAS, uden at flytte noget væk, og tro at den hellige grav er velforvaret - det er skidt!


Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 20-November-2014 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

Haha. Ja ok. Hvis og hvis...

Hvis nu jeg bryder ind i dit hjem og nupper din eksterne harddisk, så duer din backup jo heller ikke. Eller brander dine DVD'er eller magnetbånd, når først Egon Olsen har brudt dit Franz Jäger skab op.

Pointen er, at du kan sikre dig 99% med diverse backups, men i sidste ende er du ikke mere i kontrol end at tilfældigheder kan ødelægge det for dig.

Men du har da ret. En manuel backup på statisk medie, opbevaret i eksvis en bankboks, er da klart at foretrække. Det er bare for besværligt for de fleste. Jeg vil mene at en online sync til en god cloudtjeneste er ok for langt de fleste private. Men at have alting på NAS, uden at flytte noget væk, og tro at den hellige grav er velforvaret - det er skidt!
Nu ejer jeg hverken pengeskabe eller magnetbånd, men generelt tror jeg nu vi er enige.

Og jeg tror ikke I skal ligge for meget i 'det med småt'. Jeg har endnu ikke hørt eller læst om nogen der har  oplevet at deres data er blevet brugt eller på anden vis eksponeret af leverandøren. Og fordelen ved at anvende en cloud løsning overgår i de fleste tilfælde risiciene. I hvert fald når vi snakker til hjemmebrug.


-------------
Mvh. HamDenFede


Skrevet af: Bamseline
Skrevet den: 23-November-2014 kl. 20:54
Det er simpelthen ikke korrekt; MS bruger ikke data fter forgodtbefindende. Google gør det derimod. Det er grunden til at jeg bruger OneDrive.


Skrevet af: Bamseline
Skrevet den: 23-November-2014 kl. 20:57
Hej David. Det er ikke korrekt og ved ikke hvor du har den historie fra
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:



Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:


I er klar over at Microsoft med OneDrive forbeholder sig retten til at slette data fra din konto til enhver tid og at bruge jeres data efter forgodtbefindende? Og at datastrømmen fra din NAS til OneDrive, eller omvendt, ikke er krypteret?

OneDrive, som Google Drive, er fint men jeg ville IKKE anbefale det som backupdestination for vigtig data pga ovenstående.




For mit vedkommende er det absolut ingen problem.

Det jeg skal have backet up er personlige billeder og hjemmevideoer. Så hvis nogen har lyst til at opsnappe og bladre igennem cirka 100 gb af hele den pukkelryggede familie, fred være med det...

Det ville måske være en smule enerverende, hvis Microsoft valgte at slette det hele. Men mon ikke det er noget de forbeholder ulovligt materiale. Mit gæt er de ikke går rundt og slette og deler dit materiale i flæng. Vil nok være pænt dårlig forretning.

Så jeg er ikke så bekymret.



Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 21-Marts-2015 kl. 07:22
Vækker lige en gammel tråd.

Det ser ud til at den funktion jeg og andre efterspurgte bliver tilgængelig i den næste DSM opdatering.

http://https://www.synology.com/en-global/support/beta_dsm_5_2 - http://https://www.synology.com/en-global/support/beta_dsm_5_2




-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-Marts-2015 kl. 08:42

Link fix:
http://www.synology.com/en-global/support/beta_dsm_5_2 - http://www.synology.com/en-global/support/beta_dsm_5_2


Dette er sgu også en fed ting:
"•You can set a timing offset to sync subtitles with video playback."

M.v.h.


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 24-Marts-2015 kl. 08:22
Hov, har fuldstændig overset din besked ChrisJJ.

Tak for hjælpen Henrik B.


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 13-Maj-2015 kl. 12:04
Så bringer vi lige tråden til live igen.

Efter update til 5.2 syntes jeg stadig ikke jeg kan få den til at gøre som jeg ønsker.

Backup min "/photo" folder fra Synology til specifik folder i OneDrive.

Efter update kan jeg nu få den til kun at synkronisere fra Synology til OneDrive. Men den tager alle underfolder i "/photo" og placere dem i roden af OneDrive, så resultatet bliver et stort rod.

Nogen der ved om man kan vælge en destinations folder i OneDrive, for jeg syntes ikke at kunne finde muligheden?


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: ceefive
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 13:31
Hej - jeg har også arbejdet med at bruge Onedrive som et "backup arkiv" og vil gerne dele nogle erfaringer her.
I forbindelse med mit Office365 - home abonnement har jeg i dag 10tb gratis storage til mig selv - og 4 andre i familien har 1 tb hver. Det er jo rimeligt attraktivt til prisen synes jeg.
MEN - upload hastigheder er ikke specielt gode - og I skal være opmærksom på at Onedrive har en begrænsning på max 20000 filer - og en max filstørrelse på 10gb. D.v.s. det der med backup af 150gb billeder - og mine hjemmevideoer - der ramte jeg den begrænsning og bruger ikke Synologys integration til Onedrive.

Har gjort følgende:
Brugt Winrar til at lave arkiver af f.eks mine fotos. Winrar kan sættes til at splitte arkiverne i filer af f.eks. 5gb - og jeg har brugt deres "kryptering" - så der skal benyttes et password for at pakke filen ud. - så har jeg uploaded disse filer til onedrive manuelt - og med win8 kan man i onedrive sige at de skal være tilgængelige "offline" - d.v.s. de så nu ligger i foldere på onedrive uden at blive synkroniseret efterfølgende til min laptop. På min Win7 maskine kan jeg også specificere hvilke foldere der skal synkroniseres. Så de midlertidige Winrar arkivfiler sletter jeg lokalt - og der er så en backup i "skyen". OK den er ikke så dynamisk som jeg kunne tænke mig - men er der nogen der stjæler min NAS - så har jeg trods alt mulighed for at genskabe mine arkiver - og ikke alt er tabt.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af ceefive ceefive skrev:

Har gjort følgende:
Brugt Winrar til at lave arkiver af f.eks mine fotos. Winrar kan sættes til at splitte arkiverne i filer af f.eks. 5gb - og jeg har brugt deres "kryptering" - så der skal benyttes et password for at pakke filen ud. - så har jeg uploaded disse filer til onedrive manuelt - og med win8 kan man i onedrive sige at de skal være tilgængelige "offline" - d.v.s. de så nu ligger i foldere på onedrive uden at blive synkroniseret efterfølgende til min laptop. På min Win7 maskine kan jeg også specificere hvilke foldere der skal synkroniseres. Så de midlertidige Winrar arkivfiler sletter jeg lokalt - og der er så en backup i "skyen". OK den er ikke så dynamisk som jeg kunne tænke mig - men er der nogen der stjæler min NAS - så har jeg trods alt mulighed for at genskabe mine arkiver - og ikke alt er tabt.
Det var dog noget af det mest besværlige som jeg længe har hørt.
Ville det ikke være lettere at benytte et backup program og få det til at lave diskarkiver i 5 GB størrelse med indbygget kryptering?

Så kan du søge i alle dine filer og lave en restore, hvis noget skal genskabes.

Man kan jo mounte et onedrive i Windows som netværksdrev, uden at synkronisere og have backup programmet benytte det som drev.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: ceefive
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 14:04
Jo det kunne man sikkert godt. Hvilket backup program vil du anbefale ?
Det med Mount af et drev direkte til onedrive har jeg testet - og jeg finder bare at overførsels-hastighederne er meget langsomme. Har fundet strategien med at lave mine arkivfiler lokalt - og så bagefter overføre dem - bedre...Jeg kører noget video-redigering på den maskine der benyttes til det hele - og der sker nogle gange det - desværre - at jeg er nødt til at reboote maskinen - det kræver jo lidt af backup-systemet at det kan overleve en reboot (for det kan tage dage hvis backuppen skal afleveres direkte til onedrive). Derfor krumspring - som er lidt besværlige :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 16:57
Undskyld, men Onedrive har altså ubegrænset plads! Det skal bare aktiveres af MS. Mit står også til 10 GB, men vil automatisk blive udvidet, efterhånden som jeg bruger pladsen!

M.v.h.


Skrevet af: ceefive
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 17:08
Jeg har også "ubegrænset plads" - d.v.s. p.t. 10 TerraByte (TB)
Men en enkelt fil må stadig ikke være større end 10gb - og du må max have 20.000 filer i alt. Det er så der begrænsningen ligger.


Skrevet af: Boost
Skrevet den: 05-Juli-2015 kl. 07:28
Umiddelbart er det kun OneDrive for business, der har en begrænsning på 20.000 filer.

-------------
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny
Yamaha RX-V473


Skrevet af: ceefive
Skrevet den: 05-Juli-2015 kl. 11:58
du har ret Boost - det ser ud til at begrænsningen på 20000 filer kun er i Onedrive for Business. Jeg har privat og bør så ikke have den begrænsning så - dejlig info - tak.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 06-Juli-2015 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af ceefive ceefive skrev:

Jo det kunne man sikkert godt. Hvilket backup program vil du anbefale ?
Det med Mount af et drev direkte til onedrive har jeg testet - og jeg finder bare at overførsels-hastighederne er meget langsomme. Har fundet strategien med at lave mine arkivfiler lokalt - og så bagefter overføre dem - bedre...Jeg kører noget video-redigering på den maskine der benyttes til det hele - og der sker nogle gange det - desværre - at jeg er nødt til at reboote maskinen - det kræver jo lidt af backup-systemet at det kan overleve en reboot (for det kan tage dage hvis backuppen skal afleveres direkte til onedrive). Derfor krumspring - som er lidt besværlige :)
Nu gør jeg mig ikke selv i de små backup programmer men en hurtig søgning tyder på at der findes nogle stykker billige eller gratis backup programmer, der kan skrive til netværksdisk.

Comodo ser ud til at være ét af dem:  http://www.comodo.com/home/backup-online-storage/ - https://www.comodo.com/home/backup-online-storage/

Men ellers er der flere at finde her:  http://pcsupport.about.com/od/backup/tp/free-backup-software.htm - http://pcsupport.about.com/od/backup/tp/free-backup-software.htm

Hvis man mounter sit OneDrive som en WebDAV netværksdisk, så vil alt overførsel først blive lagt på system-drevet. Kopieringen vil derfor ske med den hastighed, som systemdrevet kan levere. Herefter bliver det automatisk overført til OneDrive og pladsen frigivet på systemdrevet.
Så hvis man benytter et backup program, så skal første backup ikke værre større end den plads der kræves på system-drevet.
Jeg har ikke undersøgt om WebDAV netværksdrev kan køre på andet end systemdisken, eller om den pauser overførsel indtil at der igen er plads.
Pladsen vil jo blive frigivet når data langsomt er overførst til OneDrive


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 17:59
er bare super nysgerrig på at om man KAN sync fra NAS > Onedrive..... For står lidt og lader det være grunden til at invitere i en ny NAS, opdatere min gamle 107+ til 115 med lidt flere funktioner og muligheder.


Skrevet af: Boost
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 18:09
Man kan sagtens sync fra nas til Onedrive.

-------------
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny
Yamaha RX-V473


Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 21:00
du lyder overbevisende og som noget der virker?? Hvordan er hastigheden med at uploade - det ville primært være billeder jeg skal taget backup af fra NAS til Onedrive 


Skrevet af: Boost
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Stay_Bamboocha Stay_Bamboocha skrev:

du lyder overbevisende og som noget der virker?? Hvordan er hastigheden med at uploade - det ville primært være billeder jeg skal taget backup af fra NAS til Onedrive 

Jeg har en Synology DS214play, og via Cloud Sync kan jeg sagtens synce fra NAS til OneDrive og vice versa.
Jeg synes faktisk upload hastigheden er god. Jeg har 20mbit i upload, og det går ret hurtigt med at uploade.


-------------
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny
Yamaha RX-V473


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 08:01
Jeg har pt. en backup til at køre fra min 214+ via Cloudsync til Onedrive.

Det drejer sig om alle vores billeder og hjemmevideoer, cirka 131 GB eller 23000 filer.

Jeg har blot valgt at den kun skal synce ændringer foretaget på NAS til Onedrive og ikke omvendt.


Man skal blot være opmærksom på at den per default backer up til roden af din Onedrive. Dvs. hvis din mappe layout er sådan her:

/photo -> Alle dine forskellige billede mapper

Vil alle billede mapper ligge i et stor virvar i roden af OneDrive.

Jeg løste det ved at ligge en ekstra mappe ind:

/photo -> Foto -> Alle mine billede mapper

Herved placere den alt i mappen med navnet "Foto" på OneDrive.


Indledende backup tog lidt tid, men husker ikke at det var forfærdeligt. Efterfølgende har jeg ikke bemærket noget. Jeg har sat den til at backe up hver 10. time.


Mit eneste problem er, at der en lille forskel i størrelse på min backup på Onedrive og foto mappen på NAS. Cirka 200 MB. Men det er muligvis de thumbs.db filer den generer til Photostation, den har valgt ikke at backe up. 


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: Boost
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg har pt. en backup til at køre fra min 214+ via Cloudsync til Onedrive.
Kommer jo an på hvordan man definere en backup, men Cloud Sync er i mine øjne IKKE et backup værktøj.
Det bruges til synkronisering. Så hvis man sletter noget, ja så bliver det også slettet på OneDrive.

En backup i mine øjne er noget man kan vende tilbage til efter x antal måneder.
Gerne med filversioner, så man kan vælge mellem flere versioner af samme fil.

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg har sat den til at backe up hver 10. time.
Så din "backup" er kun gældende 10 timer.

Det er ikke en kritik eller noget. Det er blot noget man skal tænke over.
Jeg har selv alle mine billeder på OneDrive, men jeg vil gerne have en rigtig backu løsning, har dog bare ikke fundet en jeg er helt tilfreds med.

Har kigget på Glacier/Amazon S3, men deres pris sammensætning er for uoverskuelig.
Ville gerne bruge Hubic backup, men det understøtter NAS ikke.



-------------
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny
Yamaha RX-V473


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 08:36
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din post.

Den løsning jeg har beskrevet og som jeg anvender, dækker til fulde mit behov for backup. Jeg er netop interesseret i at ændringer foretaget på min NAS bliver overført til Onedrive løbende, også når det inkludere sletning af filer. 

Jeg er ikke interesseret i versioneringer og muligheden for at vende til at ældre backup version. Det er i min optik spild af plads. Mit ønske er blot er 100% kopi af min NAS foto mappe som den ser ud på et given tidspunkt.

Jeg har overvejet mit setup og din beskrivelse af backup, har ingen interesse.

Oprindeligt skrevet af Boost Boost skrev:

 
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg har sat den til at backe up hver 10. time.
Så din "backup" er kun gældende 10 timer.

Den forstår jeg ikke?


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: Boost
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 09:16
Lad os sige du får slettet alle billeder fra den sidste ferie, og du ikke lige tænker over det.
Kan være et uheld, som du ikke lige opdager, eller et program gør noget ved dine billeder som det ikke skal.

11 timer efter filerne er slettet/ændret, opdager du fejlen. Hvordan får du dine filer igen ?
Du har ikke længere en "backup" du kan vende tilbage til.



-------------
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny
Yamaha RX-V473


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 09:40
Det betragter jeg som en meget tænkt tilfælde.

Jeg har endnu aldrig slettet noget ved en fejl og jeg kan slet ikke forestille mig en situation hvor man gør det uden at opdage det. Men selvfølgelig alt er muligt.

Det samme med et program der ud af det blå begynder at slette mine billeder. Det betragter jeg også som en meget urealistisk scenarie. Men igen, alt er selvfølgelig muligt.

Jeg er udemærket klar over, at min version af backup er ikke 100% idiot sikker og lever ikke op til mange andres definition på backup. Men den dækker ved brand, nedbrud af NAS osv og det er fint til mig.

Men som sagt, jeg har for lang tid siden gjort disse overvejelser. Så hvorfor stille spørgsmål til min backup løsning? Jeg er vel i min gode ret til at lave det setup jeg ønsker.

Min post var et indspark til hvordan jeg gør det og ikke et spørgsmål om hjælp.


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: Boost
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg er udemærket klar over, at min version af backup er ikke 100% idiot sikker og lever ikke op til mange andres definition på backup. Men den dækker ved brand, nedbrud af NAS osv og det er fint til mig.
Det er også sådan mit setup kører pt. og det dækker for så vidt også mit behov. 

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Men som sagt, jeg har for lang tid siden gjort disse overvejelser. Så hvorfor stille spørgsmål til min backup løsning? Jeg er vel i min gode ret til at lave det setup jeg ønsker.

Min post var et indspark til hvordan jeg gør det og ikke et spørgsmål om hjælp.
Det er slet ikke ment som kritik, og stiller heller ikke spørgsmål til det Smile
Jeg skriver blot at man skal tænke over om det reelt er en backup, og de tanker har du allerede gjort.




-------------
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny
Yamaha RX-V473


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg har endnu aldrig slettet noget ved en fejl og jeg kan slet ikke forestille mig en situation hvor man gør det uden at opdage det.

Må jeg få din autograf?
Du er den første i verdenshistorien, som ikke begår fejl! LOL


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Silentbob
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg har endnu aldrig slettet noget ved en fejl og jeg kan slet ikke forestille mig en situation hvor man gør det uden at opdage det.

Må jeg få din autograf?
Du er den første i verdenshistorien, som ikke begår fejl! LOL

Hehe....uha, jeg har lavet mange fejl på en PCSmile Men slettet en mappe eller fil ved en fejl, den har jeg ikke begået.


-------------
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!


Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 18:55
er der så nogle NAS som passer bedre til Mac-bruger, spiller bedre sammen og kan udnytte nogle andre eller flere funktion i forhold til måske nogle programmer (Foto, iMove, Office, osv) med f.eks. bavkup eller sync??

Og kan en NAS/DS115 afspille film via Airplay på et AppleTV - har den indbygget Airplay??? Smile



Print side | Luk vindue