Print side | Luk vindue

Surround og stereo?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136180
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 19:24

Emne: Surround og stereo?
Skrevet af: Portuz
Emne: Surround og stereo?
Skrevet den: 11-November-2014 kl. 17:12
Hej

Pt. består mit setup af følgende.

NAD M3
NAD 51 DAC
2 x Dali Helicon 400 MK2
2 x Dali Helicon 300 MK2

Min stue er ikke særlig stor, men det er gået op for mig, at jeg holder rigtig rigtig meget af film og derfor bør overveje at implementere surround i hjemmet. Dog ønsker jeg samtidig at beholde min fine stereolyd.

Jeg har kigget på NADs nye master serie (M17 og M27) samt at anskaffe mig en C200 og og S600, begge gerne MK2 modellen. Det skal her siges, at jeg elsker Helicon serien og særligt farven rosenrød. Design/farve udgør alligevel en bemærkelsessværdi andel af det, jeg opfatter som et rigtig godt anlæg.

Har søgt og søgt og fundet lidt frem til, at det kan lade sig gøre, at beholde min M3 til, når jeg skal afspille musik. Er dette muligt eller er det unødvendigt, fordi M17 og M27 sagtens kan håndtere musik på samme niveau? Kan subben slås fra, når jeg hører musik? Dette ønsker kun muligt, såfremt jeg ikke skal skifte kabler hele tiden.

Min viden omkring surround er meget begrænset i forhold til stereo.

På forhånd tak! :)

Svar:
Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 11-November-2014 kl. 19:00
Din M3 kan bruges som stereo forstærker i et surround setup da den nyeste firmware giver mulighed for HT input, ifølge en her fra siden.
Om M17/M27 spiller ligeså god stereo som din M3 ved jeg ikke. Men din sub sætter du til M17 så den bruges ikke i stereo.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet den: 11-November-2014 kl. 22:34
Så hvis jeg har alle 3 dele tilsluttet, så kan jeg høre stereo på min M3 og surround på M17+M27 - samtidig med min M3 er tændt? Det ligner jo bare, at alle højttalere skal være tilsluttet M27.

Skrevet den: 12-November-2014 kl. 06:55
Du skal forbinde Front L+R preout på M17 til HT input på M3 og så højtalerne til M3. M3 indstilles på HT input i surround og f.eks. CD i stereo.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet af: Jesper Flamand
Skrevet den: 15-November-2014 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af SosFarum<b> SosFarum skrev:

Din M3 kan bruges som stereo forstærker i et surround setup da den nyeste firmware giver mulighed for HT input, ifølge en her fra siden.
Om M17/M27 spiller ligeså god stereo som din M3 ved jeg ikke. Men din sub sætter du til M17 så den bruges ikke i stereo.

Jeg kan bekræfte dette.

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 14:48
Kan der ligeledes sætte både front- og baghøjttalere til M3? Således at center og sub ikke spiller med på stereo delen.

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af Portuz Portuz skrev:

Kan der ligeledes sætte både front- og baghøjttalere til M3? Således at center og sub ikke spiller med på stereo delen.
Det tror jeg ikke - stereo er jo kun 2 højtalere.

-------------

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 17:06
Nej. M3 har kun 2 udgange. Det ville give mest mening at bruge den til 2 fronter, 1 højre 1 venstre.

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 19:34
Selvom jeg lige pt. kører med 2 fronter og 2 bagved? Det er M3 jo bygget til.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-November-2014 kl. 19:40
Det r zone2, og har intet med surround at gøre. Der er kun to forstærkere indenbords

Skrevet af: André S
Skrevet den: 17-November-2014 kl. 19:52
Du skal gøre op med dig selv om du vil beholde din M3 og bruge den som ren effekt.
Jeg kan garantere dig for at M17 vil levere varen alene i stereo. Specielt vis du køber et audyssey pro kit og kalibrere M17.

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 21:55

Som kampus skriver så er det nok zone 2 som du beskriver. Der er 4 terminaler bag op din M3 men det er 2xstereo(2xZONER), som kan bruges til at høre samme musik 2 steder. 1 sæt stereo højtaler i køkken, og 1 sæt stereo højtaler i stuen. Dette har intet med surround og gøre.

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af André S André S skrev:

Du skal gøre op med dig selv om du vil beholde din M3 og bruge den som ren effekt.
Jeg kan garantere dig for at M17 vil levere varen alene i stereo. Specielt vis du køber et audyssey pro kit og kalibrere M17.
Der er så ikke nogen effekt del i en M17 så det skal du have ved siden af.

Skrevet af: André S
Skrevet den: 17-November-2014 kl. 21:59
Det korrekt ja men nu ser han også på M27 så syntes ikke der var nogen grund til at nævne det

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af André S André S skrev:

Det korrekt ja men nu ser han også på M27 så syntes ikke der var nogen grund til at nævne det
Også bare så der ingen tvivl var :-)

Skrevet den: 17-November-2014 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Jesper Flamand Jesper Flamand skrev:

Som kampus skriver så er det nok zone 2 som du beskriver. Der er 4 terminaler bag op din M3 men det er 2xstereo(2xZONER), som kan bruges til at høre samme musik 2 steder. 1 sæt stereo højtaler i køkken, og 1 sæt stereo højtaler i stuen. Dette har intet med surround og gøre.

Det er jeg fuldstændig med på, men derkan for der vel godt være 4xhøjttalere, som stereo og ikke surround, hvis M3 bruges sammen med M17 og M27?

Skrevet den: 18-November-2014 kl. 08:53
Ja men så så vil de 2 zone 2 højtalere også spille når du ser surround....

-------------

Skrevet den: 18-November-2014 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Ja men så så vil de 2 zone 2 højtalere også spille når du ser surround....

Men det er jo også meningen, de er jo baghøjttalere - både i stereo og surround, ikke?. Det er lidt forvirrende :)

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-November-2014 kl. 13:08
Der bruges ikke baghøjttalere i stereo!

Du får ikke surroundlyd ved at sende frontsignal til baghøjttalerne!

Skrevet den: 18-November-2014 kl. 15:22
Portuz - tror du lige skal læse lidt mere om surround inden du begiver dig ud og købe M17 og M27.

-------------

Skrevet den: 18-November-2014 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvad hedder det så, når man bruger baghøjttalere sammen med fronthøjttalere på et stereoanlæg?

Skrevet den: 18-November-2014 kl. 17:44

Portuz - tror du lige skal læse lidt mere om surround inden du begiver dig ud og købe M17 og M27.

Nej det skal jeg ikke. Surround i sig selv er meget simpelt, men det er at blande dem, som jeg ikke har erfaring med, hvilket netop er derfor jeg henvender herinde. Jeg er HELT med på, at surround 5.1 kræver 2 front, 2 bag, 1 center og 1 sub. Stereo er to kilder som sendes ud via to kanaler. At jeg så har valgt at køre med 2 front og 2 bag, hvor begge zoner er i min stue, som havde jeg 2 bag i surround har absolut intet med mit oprindelige spørgsmål at gøre - det er mit helt eget valg.

Jeg har fået svar på, at jeg kan bruge mine 2 fronter mens jeg kører surround - tak.

Når du så siger at "de 2 zone 2 højtalere også spille når du ser surround" betyder det så, at de spiller som de 2 bagerste de skal i et surround, eller spiller de på samme kanal som fronterne?

Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 18-November-2014 kl. 18:23

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvad hedder det så, når man bruger baghøjttalere sammen med fronthøjttalere på et stereoanlæg?

Jeg vil gætte på 2 x stereo ... det har jeg også i mit pc anlæg altså at stereo signal sendes til både front og bag ht'er... men det bliver aldrig surround :-)

Du skal bruge stereo til fronterne og med preout til front fra surround forstærkeren.
surround bag, subwoofer og center tilsluttes direkte på surround forstærkeren.

Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 18-November-2014 kl. 19:59
Behold endelig din Nad M3 til stereo. Som det bliver beskrevet er det muligt ved at bruge den til at drive de to forreste højttalere. Den er simpelt så lækker og velbygget (har selv haft en), fuld balanceret, kæmpe kraftoverskud og velspillende til det den er bygget til, nemlig stereo. Den er efter min menings Nads mesterværk og lyder bedre end fx Nad M2 som klart mangler karisma og indlevelse.
Det et bare kram og saft hele vejen igennem : )
Med de højttalere du har vil det være synd at gå af med den. . Solgte kun min pga manglende brug.

-------------
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD

Skrevet den: 18-November-2014 kl. 20:01

Nej det skal jeg ikke. Surround i sig selv er meget simpelt, men det er at blande dem, som jeg ikke har erfaring med, hvilket netop er derfor jeg henvender herinde. Jeg er HELT med på, at surround 5.1 kræver 2 front, 2 bag, 1 center og 1 sub. Stereo er to kilder som sendes ud via to kanaler. At jeg så har valgt at køre med 2 front og 2 bag, hvor begge zoner er i min stue, som havde jeg 2 bag i surround har absolut intet med mit oprindelige spørgsmål at gøre - det er mit helt eget valg.

Jeg har fået svar på, at jeg kan bruge mine 2 fronter mens jeg kører surround - tak.

Når du så siger at "de 2 zone 2 højtalere også spille når du ser surround" betyder det så, at de spiller som de 2 bagerste de skal i et surround, eller spiller de på samme kanal som fronterne?

Hvis du tilslutter de to bagerste højtalere til din M3 kommer til til at spille i stereo, ligesom dine fronter gør det.

Skrevet den: 19-November-2014 kl. 16:31
Mange tak for svar. Kan være jeg vender tilbage, når jeg skal bruge hjælp til al ledningsarbejdet :)

Print side | Luk vindue