Print side | Luk vindue

Pc måske ved at dø??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136540
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 03:39


Emne: Pc måske ved at dø??
Skrevet af: jacobthor91
Emne: Pc måske ved at dø??
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 20:35
hej alle.

Jeg har den sidste uge oplevet at min computer pludselig laver en fejl som føre til blå skærm med en fejlmeddelelse som jeg ikke kan nå at læse. Herefter beder computeren mig reparere Windows, men dette kan heller ikke lade sig gøre. Efter computeren har været slukker noget tid (5-10 minutter) kan den så tænde igen. Jeg har scannet for virus og forsøgt mig med at slette alle mulige forskellige programmer men uden nytte.

Er der nogen af jer klogere hoveder som måske kan fortælle mig hvad der sker, og om det er ved at være tid for en udskiftning? Computeren er lidt over 2,5 år gammel, og har det sidste års tid kørt rigtig meget eftersom den er blevet delings center for musik og film til hele huset.

Håber i kan hjælpe mig selvom det er ikke er meget jeg kan fortælle.

Det er en Windows 7 pc.



Svar:
Skrevet af: len61
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 20:51
Memory på Bund/grafik Kort, Diskfejl ,og (dog ikke så ofte) Cpu. Den rækkefølge ville jeg fejlfinde.

-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 21:07
Ok, så mit næste måske dumme spørgsmål, hvordan gør jeg som du siger? :( jeg har ikke oplevet dette før


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 22:20
Prøv lige at gå dine blæsere igennem. Det kan skyldes at der er noget der bliver for varmt grundet støv eller defekte blæsere.


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 22:26
Det er Hjort, men hjalp desværre ikke. Andre forslag?


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 25-November-2014 kl. 23:50
Det er det der sker med alle Win PCer
Løsning:
Kopier dine dokumenter/mail/billeder osv ud på en USB stick eller en USB Harddisk
Reinstaller Windows og kopier dine filer tilbage
Sker det igen efter reinstall af Windows, så er det relevant med en evt. hardware fejl, men jeg tror nu det er en SW fejl


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: kurt54
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 01:26
Og når du alligevel skal 'slette' disken så partioner den i 2 dele c: til windows og d: til data. sørg for at alle dine data havner på D drevet. Så bliver det hele lettere næste gang du skal installere windows om. Og måske er de C-drev så så lille at du mens windows kører fint og er opdateret med servicepacks mm kan tage en partionsbackup til D-drev eller ekstern usb-disk - så bliver det let næste gang windows skal 'reinstalles'.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 02:18
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Det er det der sker med alle Win PCer


Vrøvl!!

M.v.h.


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 06:21
Kig i Windows loggen under system og læs fejlmeddelelsen her. Når du ved hvad der er galt kan du starte fejlsøgning. Det kunne godt lyde som et varmeproblem, nu du har støvsuget har du så også tjekket on alle blæsere kører?
 
Mvh BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: xozzi
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 07:46
Du kan prøve næste gang at den blå skærm kommer op at trykke på "Pause/break" så burde det være muligt at læse hvad der står på skærmen.


Skrevet af: Gooferen
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 08:22
Lyder mest som et hardware problem.
Hvis du ikke kan nå at læse teksten, kan du måske tage et billede af skærmen med dit kamera/smartphone og så lægge billedet op her på forumet.

Som flere er inde på kan det også være en ide, hvis du formatere din computer, huske dog at tage backup af alt hvad du ønsker at beholde. Derudover vil det spare dig en del tid, hvis du har en ekstra harddisk liggende, som du kan erstatte din eksisterende harddisk med. Dermed kan du se om en geninstallation hjælper og hvis ikke du blot bytte rundt på de to harddiske igen.

Venlig hilsen
Jonas B


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 08:24
Hvis du ikke kan nå at se fejlmeddelelsen så er det fordi dit windows er sat til at genstarte ved fejl, prøv lige følgende:

Højreklik min computer og vælg egenskaber, vælg nu "advanced system settings" tryk på settings under "startup and recovery" og fjern fluebenet ved "automatically restart" under "system failure".

Nu genstarter den ikke ved blå skærm, og du har mulighed for at læse fejlkoden

EDIT: Undskyld engelske betegnelser, men jeg har ikke en DK windows i nærheden



Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Det er det der sker med alle Win PCer


Vrøvl!!

M.v.h.
Det er nu bare min erfaring efter 35 år i branchen. Herunder mine egne oplevelser med Windows, som jeg selv har brugt siden den allerførste Windows 1.0. Det er dog ikke altid det ender med BSoD. Oftest bliver en Win PC så gabende langsom, at man enten skal rydde op med et værktøj som f.eks. TuneUp eller reinstallere 

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 12:23
Mit bud er varmeproblemer.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

hej alle.

Jeg har den sidste uge oplevet at min computer pludselig laver en fejl som føre til blå skærm med en fejlmeddelelse som jeg ikke kan nå at læse. Herefter beder computeren mig reparere Windows, men dette kan heller ikke lade sig gøre. Efter computeren har været slukker noget tid (5-10 minutter) kan den så tænde igen. Jeg har scannet for virus og forsøgt mig med at slette alle mulige forskellige programmer men uden nytte.

Er der nogen af jer klogere hoveder som måske kan fortælle mig hvad der sker, og om det er ved at være tid for en udskiftning? Computeren er lidt over 2,5 år gammel, og har det sidste års tid kørt rigtig meget eftersom den er blevet delings center for musik og film til hele huset.

Håber i kan hjælpe mig selvom det er ikke er meget jeg kan fortælle.

Det er en Windows 7 pc.

Har kun læst det første indlæg her.
I og med du har problemer med at reparerer, og noget tid efter kan du, så ville jeg helt klart kigge på evt. køling af CPUén/bundkort eller evt. strømforsyning.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Det er det der sker med alle Win PCer


Vrøvl!!

M.v.h.
Det er nu bare min erfaring efter 35 år i branchen. Herunder mine egne oplevelser med Windows, som jeg selv har brugt siden den allerførste Windows 1.0. Det er dog ikke altid det ender med BSoD. Oftest bliver en Win PC så gabende langsom, at man enten skal rydde op med et værktøj som f.eks. TuneUp eller reinstallere 

Har man behov for Tuneup eller andre såkaldt "oprydningsprogrammer", så er man langt bedre tjent med at starte forfra, og fremover tænke sig en smule om.

En windows der bliver gabende langsom med tiden, er en windows der er blevet brugt. Længere er den ikke. Om det er en god/dårlig ting, det må folk sgu selv afgøre. Jeg har set folk smide praktisk talt ALT ud på skrivebordet (for så var det nemt at komme til), samtidig med at de undre sig over, at den er ekstremt gabende langsom til opstart. Det kaldes manglende viden!




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 14:38
Jeg havde for et års tid siden et lignende problem med min PC. Det viste sig at være en dårlig forbindelse i min strømforsyning.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 16:16
Alle kølere er aktive og fungere, har jeg lige tjekket, køleren til strømforsyninger har jeg forsøgt at booste men uden nogen hjælp. Nu kan jeg ikke engang få adgang til selve computeren, den køre simpelthen bare i ring nu uden egentlig at åbne Windows. Tror som andre siger at jeg skal igen med en formatering af styresystemet. Desværre.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Tror som andre siger at jeg skal igen med en formatering af styresystemet. Desværre.
Nu ved jeg ikke om du har data på disken, du ikke vil miste. Du kunne evt. gøre som jeg tit anbefaler. Køb en SSD disk, flå den gamle disk ud, i med SSD, put den gamle disk i en harddisk boks. Så kan du redde dine data, og har nu en god ekstern harddisk evt. til backup. Du vil ikke fortryde at du isatte en SSD disk. Der er en verden til forskel både når du starter dyret op og i den daglige brug

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Nu kan jeg ikke engang få adgang til selve computeren, den køre simpelthen bare i ring nu uden egentlig at åbne Windows.


Hvilken fejlmeddelelse får du?
Har du prøvet at starte i fejlsikret tilstand?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 17:29
Har forsøgt fejlsikret tilstand, men det ændre desværre ikke noget, er lidt bange for det er harddisken til styresystemet der er stået af, det giver en mærkelig summen fra sig under opstarten.


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 17:30
Hvad er en sdd disk i forhold til alm diske? Hvis man da kan sige almindelige diske idag😄


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Hvad er en sdd disk i forhold til alm diske? Hvis man da kan sige almindelige diske idag��
Meget hurtigere, lydløse, ingen bevægelige dele og mindre varme
Når jeg booter mine pcer, går der kun få sekunder fra slukket til fuld kørende. Hvis det er slumre/dvale så er den øjeblikkelig klar
Eneste minus er pris og kapacitet. en 128 gb. kan dog fås til en fornuftig pris


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 20:20
det vil jeg da absolut lige tage et kig på, men skal ssd'en kun bruges til styresystemet, drivere, og andre programmer, hvor stor bør den så være? Tænker lidt det fylder jo ikke alverden, men ærlig talt ved jeg ikke rigtig hvad det fylder:/


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 20:52
en sandisk extreme 256GB kan fås for en små 700,- i dag. så er der egentlig plads til både OS, programmer og de fleste bruger dokumenter, data som film, musik og billeder bør generelt lægges på alm HDD (og generelt er en 2disk løsning i enhver maskine i dag en fremragende strategi)


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 21:45
Tjek lige om du har nogle filer i Mappen c:\windows\Minidump hvis du har det så send dem til mig en pm så kigger jeg på dem i morgen så kan vi måske få en fornemmelse af hvad der forårsager blå skærm. Og det er noget fis med at windows skulle blive dårligere over tid sammenlignet med andre os som nogen er inden på. Harddisken og andet degradere over tid men det største problem er alt det skidt man får ind og det er altså en fejl 40 og ikke windows skyld. Min pc blev installeret i 2009. Og den kører 24/7 og bliver måske genstartet hver 3-4 måned. Jeg har windows servere kørende der ikke har været nede i over 1000 dage.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 21:49
MCenterFreak alene det faktum at du er nød til at bruge programmer som Tuneup regcleaner eller lign. Fortæller mig at dine 35år i branchen ihvertfald ikke er i en support eller drift organisation.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 26-November-2014 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

MCenterFreak alene det faktum at du er nød til at bruge programmer som Tuneup regcleaner eller lign. Fortæller mig at dine 35år i branchen ihvertfald ikke er i en support eller drift organisation.
Slap nu af.
Jeg skrev: "at man enten skal rydde op med et værktøj som f.eks. TuneUp eller reinstallere"
Hvorfor fanden hidser i jer op over det. TuneUp er ikke et obskurt værktøj. Det er ejet at firmaet AVG, som anses som et af de bedste antivirus firmaer (jeg bruger dem nu ikke). TuneUp kan bruges af den almindelige bruger til at fjerne de mest almindelige årsager til en langsom PC. Fungerer fint. Jeg selv vil aldrig bruge det, men finde årsagen (ender som regel med at indlæse et image, tager 6 minutter)
Om mine 35 år i branchen kan jeg orientere om at jeg har været chef for support og drift i flere af  Skandinaviens største IT leverandør firmaer, så lidt ved jeg dog om support. Jeg har desuden været ansvarlig for driften af IT i en af Danmarks største detailkæder, så lidt ved jeg om drift af IT


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Jeg har windows servere kørende der ikke har været nede i over 1000 dage.
Ja selvfølgelig. Min server er også kun nede når der sker væsentlige opdateringer, men det har jo intet at gøre med klienterne. Du blander æbler og bananer
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

men det største problem er alt det skidt man får ind og det er altså en fejl 40 og ikke windows skyld.
Jeg er ikke enig i at det er en fejl 40. Mennesker er nysgerrige, skal ikke komme dem til last. Windows burde tilbyde en "sandkasse" hvor brugeren kan lege i, og rulle tilbage. Jeg bruger Acronis som har sådan en feature. Kan anbefales


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 09:13
MCenterFreak > Nu lyder det selvf. altid hårdere på tekst. Det var egentlig ikke ophidset ment. Uanset hvem der laver disse programmer så udfører de blot manuelle ændringer per guided basis. Og i min verden er det lidt omsonst at installere programmer som bruger din PCs resourcer på at fjerne andre der bruger resourcer.

Men jeg kan fortælle at mine 15-20 år med support og drift, ikke som chef, men rent faktisk som teknikker/udvikler i Danmarks næststørste IT leverandør, KMD. Og derfor arbejder med den slags til daglig.

Kan fortælle at det er en gang bullshit :) Windows bliver ikke mere sløv med tiden sammenlignet med Linux og MacOSX/BSD.

Forskellen er mulighederne. Og brugen af systemerne. linux/BSD bruges primært at system folk som ved noget om det. Faktum er her at de ikke indlæser software der har samme effekt, fordi de ved hvordan de skal undgå det. MacOSX har mere eller mindre samme brugerskare som Windows, dog med den undtagelse at de trodsalt kun har 6% af markedet. Det betyder også at der ikke udvikles specielt meget malware eller andet snot da det rammer så få samlet set. Derudover har leverandører af PCer en kedelig kedelig tildens til at fylde deres PC'er med såkaldt bloatware fra starten, allerede fra start af yder deres sprit nye PC derfor kun 75% af det den skulle. Og det er jo igen ikke Windows skyld.

Jeg ser slet ikke gavn af en sandkasse, folk kan jo bruge VirtuelPC eller lign hvis de vil lege. Næ det er ikke fordi folk vil lege de får det på PC'en, det er skam blot fordi de opdatere deres Java Klient for at komme på NemID, eller de installere software til en HP (eller whatever) printer som tilfældigvis er proppet med 20 forskellige ligegyldige applikationer.

Som alle i øvrigt har en opdaterings agent med som opdatere og henter uden du ved det og som alt sammen kører i baggrunden ved start.

Så jeg er helt sikker på at den menige bruger ikke ønsker at lege i en sandkasse, men bruger blot sin PC til det han skal/burde, og uden at vide det får installeret "malware" som det er i mine øjne uanset hvilken producent de kommer fra.

Og det bunder ud i at hele denne diskussion bygger på uvidenhed, om kun at installere det nødvendige, dvs kun installere selve printdriveren fra HP og ikke alt muligt andet, eller vælge ask toolbar fra når du installere Java, eller vælge chrome eller andet fra når du installere Adobe Reader.

Med hensyn til det med at blande æbler og pærer, Så er referencen jo netop lige præcis for at vise at det ikke er Windows isoleret set der bliver langsommere med tiden. Men alt det møg folk bevidst eller ubevidst installere på PC'en.


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 09:35
Amen :)


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 09:40
Jeg har før brugt tweakinf.com til at afhjælpe mine problemer på mine Windows pc'er, jeg fik endelig adgang til min computer igår, og benyttede mig derefter af tweaking programmet, dette løste problemet.

Der blev fundet nogle skjulte filer som jeg efterfølgende søgte efter på Google, det viste sig at være noget virus som folks kalder blue screen of death. Er der nogen af jeg som kender den virus? Der var 26 filer som indeholdte spor af denne.


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Der blev fundet nogle skjulte filer som jeg efterfølgende søgte efter på Google, det viste sig at være noget virus som folks kalder blue screen of death. Er der nogen af jeg som kender den virus? Der var 26 filer som indeholdte spor af denne.

Blue Screen Of Death er "kælenavnet" for den blå skærm med fejlmeddelelsen du har set tidligere..
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Screen_of_Death - http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Screen_of_Death
Er du helt sikker på du har fundet en virus?


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 10:20
Ja, avg advarede om de 26 filer som efter tweaking var blevet synlige, og så fjernede jeg naturligvis disse, og problemet er indtil videre løst. Jeg kan slukke og tænde samt genstarte uden nogle fejlmeddelser dukker op. Og computeren har kørt skanninger hele natten uden fejl.


Skrevet af: JesperCph
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 10:38
[Nm]...

-------------
Panasonic P55VT50
Dynaudio Xeo 3
Sonos


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

MCenterFreak alene det faktum at du er nød til at bruge programmer som Tuneup regcleaner eller lign. Fortæller mig at dine 35år i branchen ihvertfald ikke er i en support eller drift organisation.
Slap nu af.
Jeg skrev: "at man enten skal rydde op med et værktøj som f.eks. TuneUp eller reinstallere"
Hvorfor fanden hidser i jer op over det. TuneUp er ikke et obskurt værktøj. Det er ejet at firmaet AVG, som anses som et af de bedste antivirus firmaer (jeg bruger dem nu ikke). TuneUp kan bruges af den almindelige bruger til at fjerne de mest almindelige årsager til en langsom PC. Fungerer fint. Jeg selv vil aldrig bruge det, men finde årsagen (ender som regel med at indlæse et image, tager 6 minutter)
Om mine 35 år i branchen kan jeg orientere om at jeg har været chef for support og drift i flere af  Skandinaviens største IT leverandør firmaer, så lidt ved jeg dog om support. Jeg har desuden været ansvarlig for driften af IT i en af Danmarks største detailkæder, så lidt ved jeg om drift af IT

Uanset hvad du er, så kan jeg fortælle dig, at langt det fleste problemer, de opstår som fejl 40. Folk installere hvad som helst i en strid strøm, og de læser rent konkret meget lidt af, hvad det er de har med at gøre. Faktisk var netop Java opdateringen et rigtig godt eksempel på, hvad det er der sker i folks hoveder. Når man har et bestemt fokus, så opdager man slet ikke det sker.
De to "rådne" ekstra programmer man får med Java opdatering er der ufattelige mange mennesker, som aldrig opdagede de fik. Java/Oracle var smarte nok til at lave det sådan, så man aktivt skulle fravælge dem. Og det var er meget typisk "normal" boks/vindue/tekst, som folk slet ikke bemærker, for man trykker bare fortsæt/acceptere/ok, når nu det er en opdatering man har gang i, (så kan det jo ikke være "farligt"). 
ALLE jeg efterfølgende har spurgt, hvor de fik dette fra, de har ikke været i stand til at kunne sige det præcist.. Og det er bogstavligt talt ALLE (familie og omgangskreds). Jeg har nærmest gjort det til en fast kotume at spørge, netop for at vise dem, hvad det er de gør galt.
Og det er IKKE fordi disse programmer er farlige på nogen måde. Men det viser, at langt de fleste ganske enkelt installere hvad som helst, med hovedet under armen, eller rettere, uden at sætte sig ind i, hvad det er.

DERFOR bliver windows langsom. Og DERFOR er det som regel fej 40, der er tale om. Plus selvfølgelig mange andre ting. Som jeg skrev sidst, så har jeg set eksempler fra brugere, der smider alt på skrivebordet, og med alt, der mener jeg alt. En brugers profil på en maskine har jeg set løbe op i over 10GB data, alt lå på skrivebordet. Brugerens forklaring, "så er det nemmere at finde". Så SKAL windows blive langsom, fordi den bla. læser alt ind fra skrivebordet under opstart. Men det VED folk ikke, eller tænker ikke over det. Resultat er, at de hagler windows ned for at være noget bras.. Og at man er nødt til at køre TuneUp og andre obskure programmer, for at få løst sine egne skabte problemer. Problemet med TuneUp og andre lign. programmer, der kan finde på at rode rundt i registreringsdatabasen, det er at de primært igen henvender sig til folk, der helst skal vide noget om, hvad det er de har med at gøre. Og pudsigt nok, så er det ikke disse mennesker, som sidder med behov for at bruge Tuneup eller lign. programmer.

I en supportsag findes der, som udgangspunkt, kun eet svar på spørgsmålet, "Hvad har du lavet?".
Hvis du har glemt svaret, så er det, "jeg har ikke gjort noget". 

Men det har de. De har bare enten glemt det, eller de anede det simpelthen ikke. 

Efterhånden når man kommer igennem sådan en support sag, så vil denne her lyde, "jamen, jeg gjorde jo bare..." eller "jeg var ikke klar over at....". Det er så typiske svar fra en bruger, som helt konkret ikke aner ret meget om computeren og/eller windows. Og dem er der ufattelig mange af derude.
Og det starter alle ud med, "Jeg har ikke gjort noget".

Har du siddet i en support, så VED du dette.

Uvidenhed gør ikke at fejl 40 ikke er en fejl 40. Så er uvidenhed fejl 40 i sig selv!

EDIT - Skal lige præcisere, at det er ASKtoolbar som kommer med Java opdateringen. Jeg vil tro uanset hvem du spørger som har denne installeret, de fleste vil ikke være i stand til at sige, hvor den kom fra.
ASKtoolbar kommer også fra andre programmer end Java. Men Java er meget udbredt på de fleste maskiner, så derfor ryger den lige med i "købet".



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Ja, avg advarede om de 26 filer som efter tweaking var blevet synlige, og så fjernede jeg naturligvis disse, og problemet er indtil videre løst. Jeg kan slukke og tænde samt genstarte uden nogle fejlmeddelser dukker op. Og computeren har kørt skanninger hele natten uden fejl.

Hvis du har haft virus på din maskine, uanset hvad en evt. virus scanner mener at have fjernet, så anbefaler jeg ALTID en total geninstallering, med format af harddisk(e). Alt skal væk.
Hvis du gennemtænker, hvad virus reelt er, og hvordan de er kommet ind, så kan du med lidt snilde også regne ud, hvorfor det altid er det mest fornuftige. Nogle kalder mig for skrub hysterisk, hvad dette angår. 
Et lille hint er: Ingen virus scanner er forud for en virus!!. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre!!



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 11:48
jeg vil så absolut give dig ret i at der skal laves en formatering, men jeg venter lige til jeg får min nye ssd disk hjem, gider ikke gør det 2 gange inden for en uge:)  vil i mene man også skal lave en formatering af diskene hvorpå mine film og musik ligger? der er godt nok meget arbejde i at rippe alt dette endnu en gang, så håber jeg kan undgå dette.


Skrevet af: Wolff
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 11:52
Chancen for at der skulle være virus i en musik eller video fil er tilstede. Dog vil jeg mene at den er så lille at du trygt kan lave en backup af dem. Det ville jeg personlig gøre.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

jeg vil så absolut give dig ret i at der skal laves en formatering, men jeg venter lige til jeg får min nye ssd disk hjem, gider ikke gør det 2 gange inden for en uge:)  vil i mene man også skal lave en formatering af diskene hvorpå mine film og musik ligger? der er godt nok meget arbejde i at rippe alt dette endnu en gang, så håber jeg kan undgå dette.

Data, som musik film osv. Dem behøver du ikke lave een gang til. Det er korrekt, at man kan godt få en virus ind i disse data, men det er ekstremt sjældent Jeg tror kun jeg har set det rent teoretisk, aldrig i praksis. Men du skal helst flytte dem til en anden disk, formatere disken, og så kan du flytte det tilbage. Ja det er et helvede, og som sagt, så siger nogen jeg er skrub hysterisk med dette. Ja, det er at gå med både livrem og seler, det erkender jeg. Men chancen for at en fatal virus har kopieret sig til en anden disk, den er også til stede, selvom den måske ikke lige er aktiv derfra, lige nu og her. (Derfor mit hint).



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 12:55
så er der vist ingen vej uden om.... jeg må igang med det store arbejde at flytte de 8 TB musik og film frem og tilbage. tak for hjælpen til jer kloge hoveder.:)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

så er der vist ingen vej uden om.... jeg må igang med det store arbejde at flytte de 8 TB musik og film frem og tilbage. tak for hjælpen til jer kloge hoveder.:)

Du KAN også tage chancen, og pille diskene ud, mens du reformattere og installere din system disk. Risikoen for at der ligger virus på de andre diske er måske ikke stor. Jeg siger bare, at man skal være opmærksom på dette. 8TB er immervæk noget der tager sin tid. Og endnu værre, det kræver også du har 8TB ledig plads andet sted.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 13:39
Nej! Du behøver ikke gøre en skid!!

Vent til du har installeret din nye SSD - uden at have andre diske tilsluttet. Installer et ordentligt antivirusprogram. Derefter tilslutter du de diske,hvor du film/musik, og skanner dem derefter med av-programmet.

Hvordan kan du overhovedet have fået virus???? For du har selvfølgelig allerede et godt antivirus program!?

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

.

Hvordan kan du overhovedet have fået virus???? For du har selvfølgelig allerede et godt antivirus program!?

M.v.h.

Henrik, den del er rimelig simpel. Enhver der lægger sin fulde tillid til et antivirus program, de har ikke forstået det helt korrekt.. Læste du ikke mit hint i et tidligere indlæg? Wink
Ikke dermed sagt, at det er det der er sket. Men muligheden er der.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 14:17
jeg har altid brugt AVG free udgaven, jeg har kun læst og hørt godt om det, men om det er bedre end så mange andre aner jeg ikke. 

at flytte 8 TB frem og tilbage kræver meget, og jeg har heller ikke lige 8 TB til backup liggende nogen steder. men som jeg kan se det er der kun 2 mulig løsninger, at flytte det hele frem og tilbage, eller som i skriver at afkoble diskene med film og musik og derefter installere OS på den nye ssd. den 3 mulighed er selvfølgelig at slette alt hvad jeg har på de 8 TB, men dette vil jeg simpelthen ikke igennem.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 15:51
Nu springer virus filerne jo ikke bare til og fra diske også starter sig selv. Der vil altid være en proces der skal starte disse. Det kan være en ondsvag system/service fil i form af et program eller dll eller lign. som bliver startet ved system start. Hvis man som udgangspunkt med et AV program har sikret sig at der er kørt en fullscan og endvidere kører en scan med Malicious Software Removal Tool (http://www.microsoft.com/security/pc-security/malware-removal.aspx) så ville jeg som IT specialist sige at så behøver du ikke gøre mere ved det og blot kør videre på dit system uden ændringer.

Hvis det viser sig at der stadig skulle være virus, så har vi et specielt udviklet program kaldet ComboFix. Dog skal og kan man ikke bruge det hvis man ikke har en stor erfaring med virus bekæmpelse. For en ting er hvad ComboFix gør, et andet er hvad logfilen fortæller og den skal man kunne analysere for at forstå det.


Skrevet af: okaare
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 16:14

1)Har du forsøgt at boote computeren i fejlsikret tilstand?
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/start-computer-safe-mode#start-computer-safe-mode=windows-7

2) Har du forsøgt med en systemgendannelse fra et tidligere punkt, hvor du ved computeren fungerede perfekt`?


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 18:13
Jeg har forsøgt begge dele, men som skrevet tidligere har jeg fået løst problemet, men ellers tak for forslagene.

Jeg tror bare jeg holder mig til det jeg kan nu, men sker der noget igen ber jeg om hjælp fra en Pro. Jeg vil hvertfalde ikke selv risikere noget.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:24
Så skal du ud i en beslutning. Ved ikke hvordan du vil installere din SSD. Vil du restore fabrikantens image, eller vil du installere en ren Windows?
Vil du installere 32 bit eller 64 bit
Jeg spørger fordi jeg selv har brugt en uge på at kæmpe med en helt ny Dell Inspiron 7000. Fed maskine, med 64 bit Win. Men totalt fejlbehæftet, Netkort falder ud. WiFi fejler. Maskinen hænger.
Maskinen er installeret med 64 bit Windows.
Gav op!

Skiftede harddisken med en SSD. Installerede Win 8.1 Pro 32 bit. Office 2013 32 Bit
Nu kører den. Den bedste maskine jeg har haft!!
Min overbevisning er at selv ikke Intel kan lave funktionsdygtige drivere i 64 bit udgave til netkort og grafikkort
Så det korte af det lange: 64 bit er shit!

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:28
Jeg køre Windows 7 home 64 bit nu, det fungere fint, så tror jeg vil have det samme på min ssd, men gør det da nogen forskel at det er en ssd frem for min nuværende?


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:33
Jeg har aldrig oplevet problemer med 64 bit udgaven på min stationære, men min bærbar er et problem, den har de samme problemer som du nævner med wifi forsvinder osv.

Min stationære har ikke wifi, jeg er afhængig af et stabilt netværk fra den da den er delingscenter for hele huset og familien, derfor har jeg valgt at bruge den kablet. Men jeg har aldrig oplevet nogle problemer udover dette jeg lige har været igennem, men det vil jeg nu ikke beskylde 64 bit versionen for.

Desuden fik jeg fortalt engang for noget tid siden at 32 bit ikke kan håndtere ram over 3 GB, og jeg har 24 DDR 3 ram i computeren, og det vil jeg jo gerne bevare, om det er sandt eller falskt med 32 bit udgaven vil jeg dog ikke hænges op på, det var en ven der fortalte mig det, og han har noget mere forstand på pc end jeg selv har. Hvad ,ener i om dette?


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Jeg køre Windows 7 home 64 bit nu, det fungere fint, så tror jeg vil have det samme på min ssd, men gør det da nogen forskel at det er en ssd frem for min nuværende?

Det gør ingen forskel om det er SSD eller HD. For Windows ses det som en Harddisk

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:40
Ok, så holder jeg mig til 64 bit versionen, har også lige læst lidt på nettet og fået bekræftet at 64 bit versionen er meget bedre til at håndtere de store mængder ram samt at sikkerheden med 64 bit skulle være noget bedre. Om det har noget at sige i praksis skal jeg ikke kunne sige, men måske kan man finde tests på nettet omkring dette.


Skrevet af: jacobthor91
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:41
Med hensyn til din bærbare så jeg lige på nettet at der SKAL være en 64 bit CPU i den for at det skal kunne bruges til noget fornuftigt.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Desuden fik jeg fortalt engang for noget tid siden at 32 bit ikke kan håndtere ram over 3 GB, og jeg har 24 DDR 3 ram i computeren, og det vil jeg jo gerne bevare, om det er sandt eller falskt med 32 bit udgaven vil jeg dog ikke hænges op på, det var en ven der fortalte mig det, og han har noget mere forstand på pc end jeg selv har. Hvad ,ener i om dette?

32 bit kan håndtere 4 Gb. RAM, 64 bit kan håndtere langt mere. Men hvad skal du bruge det til? Jeg har aldrig haft en PC med mere end 4 gb RAM, og har aldrig oplevet at der var behov for mere RAM. Jeg er ikke Gamer, så det kan selvfølgelig være der jeg er uvidende om behov for RAM

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 27-November-2014 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Med hensyn til din bærbare så jeg lige på nettet at der SKAL være en 64 bit CPU i den for at det skal kunne bruges til noget fornuftigt.

Ikke forstået!
At du har en 64 bit CPU betyder ikke at den bliver udnyttet. Tværtimod. Næsten alle programmer kører som 32 bit, på en 64 bit processor
For at udnytte de 64 bit, skal programmet være skrevet til det, og det er de færreste. Dem der er skrevet til det, er oftest meget begrænsede. Selv Microsoft har beskrevet adskillige begrænsninger ind i deres Office pakke i 64 bit udgaven
At du får adgang til en masse RAM fordi du bruger 64 Bit, er reelt værdiløst

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nu springer virus filerne jo ikke bare til og fra diske også starter sig selv.

Korrekt. Ligesom at virus heller ikke kommer på en computer, helt af sig selv.

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

 Der vil altid være en proces der skal starte disse.

Korrekt igen. Ligesom der skal en process der i det hele taget skal få en virus på en computer.

Hvad er din pointe?

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Det kan være en ondsvag system/service fil i form af et program eller dll eller lign. som bliver startet ved system start. Hvis man som udgangspunkt med et AV program har sikret sig at der er kørt en fullscan og endvidere kører en scan med Malicious Software Removal Tool (http://www.microsoft.com/security/pc-security/malware-removal.aspx) så ville jeg som IT specialist sige at så behøver du ikke gøre mere ved det og blot kør videre på dit system uden ændringer.

Det er fair nok at sige, at dermed er muligheden minimeret betragtelig. Men at sige man IKKE behøver at gøre mere, det er straks mere vovet.
Igen, du griber det helt bagvendt an, synes jeg. Dine argumenter er fair nok. Bare du husker at få det hele med. 
Tag det evt. bagfra, analyser hvordan en virus kan komme ind på en computer. 
Tag så spørgsmålet på igen, om ikke det alligevel skulle være muligt for en virus, at "springe" fra disk til disk, netop ved at se på, hvordan en virus kommer på en computer.
Skal jeg give dig et hint, så skal du tænke i menneskelig handling og uvidenhed. Når du gør det, så er der næsten ingen hindringer for, hvor og hvordan en virus kan begå sig på en computer. Kan mennesket kopiere en fil fra en disk til en anden, så kan det selvsammen menneske kopiere en virus fra en disk til en anden. En rigtig "sjov" virus, den behøver slet ikke en menneskelig handling til at kopiere sig selv. Den skal blot have adgang til computeren, og startes een enkelt gang. Derefter kan den selv kopiere sig selv, alt det den orker, eller indtil den bliver opdaget af nogen eller "noget". Og så kan den virkelig springe, både på interne, eksterne diske, samt evt. netværks/LAN maskiner.

At det hele sker pga uvidenhed, det betyder omvendt, at der er endnu større chance for at det sker. Og "sjovt" nok, er det netop disse egenskaber ved uvidenhed, som virusproducenterne udnytter. 

Antivirusscannerne har til opgave at forsøge fange disse ting. Men de kan IKKE fange noget de ikke kender. Derfor er antivirusscannerne altid bagud i forhold til virus.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Med hensyn til din bærbare så jeg lige på nettet at der SKAL være en 64 bit CPU i den for at det skal kunne bruges til noget fornuftigt.

Ikke bare "noget fornuftigt"!!Wink
Du får ganske enkelt slet ikke lov til at installere 64 Bit windows, på en maskine som ikke har en 64 Bit CPU. Så simpelt er det.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Med hensyn til din bærbare så jeg lige på nettet at der SKAL være en 64 bit CPU i den for at det skal kunne bruges til noget fornuftigt.

Ikke forstået!
At du har en 64 bit CPU betyder ikke at den bliver udnyttet. Tværtimod. Næsten alle programmer kører som 32 bit, på en 64 bit processor
For at udnytte de 64 bit, skal programmet være skrevet til det, og det er de færreste. Dem der er skrevet til det, er oftest meget begrænsede. Selv Microsoft har beskrevet adskillige begrænsninger ind i deres Office pakke i 64 bit udgaven
At du får adgang til en masse RAM fordi du bruger 64 Bit, er reelt værdiløst

ARRRGH! Nej!!!
I dag er der ingen grund til, at IKKE installere 64bit. Medmindre der fysisk er noget der taler for kun 32bit, så er 64bit det eneste rigtige idag. At programmer IKKE er skrevet til 64bit er ragende ligegyldigt. De køre lige så godt.

Men flaskehalsen er til gengæld et problem, som der ikke kan rettes op på. 
Så hvis man installere 32bit og 3GB (4GB) RAM i dag, og i morgen står med et program der skal have mere end 2-3GB (der går jo noget RAM af til OS). Så har du i den grad skabt en elendig flaskehals for dig selv. Programmet kan fint køre, men det er dræbende langsomt, fordi det vil benytte harddisken som RAM. Og det kan bestemt IKKE anbefales.

Bortset fra det, så kører jeg med indtil flere programmer som udnytter 64bit. Og også programmer hvor jeg har voldsomt stor udnyttelse ud af både 8 og 16GB RAM, (musik og videoredigering). Rent faktisk kan jeg praktisk talt ikke få for meget RAM. Og da RAM priserne ikke rigtig er det der kvæler et computer budget i dag, så skal der igen tungt vejende argumenter for, at tale imod det.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Med hensyn til din bærbare så jeg lige på nettet at der SKAL være en 64 bit CPU i den for at det skal kunne bruges til noget fornuftigt.

Ikke forstået!
At du har en 64 bit CPU betyder ikke at den bliver udnyttet. Tværtimod. Næsten alle programmer kører som 32 bit, på en 64 bit processor
For at udnytte de 64 bit, skal programmet være skrevet til det, og det er de færreste. Dem der er skrevet til det, er oftest meget begrænsede. Selv Microsoft har beskrevet adskillige begrænsninger ind i deres Office pakke i 64 bit udgaven
At du får adgang til en masse RAM fordi du bruger 64 Bit, er reelt værdiløst

ARRRGH! Nej!!!
I dag er der ingen grund til, at IKKE installere 64bit. Medmindre der fysisk er noget der taler for kun 32bit, så er 64bit det eneste rigtige idag. At programmer IKKE er skrevet til 64bit er ragende ligegyldigt. De køre lige så godt.

Men flaskehalsen er til gengæld et problem, som der ikke kan rettes op på. 
Så hvis man installere 32bit og 3GB (4GB) RAM i dag, og i morgen står med et program der skal have mere end 2-3GB (der går jo noget RAM af til OS). Så har du i den grad skabt en elendig flaskehals for dig selv. Programmet kan fint køre, men det er dræbende langsomt, fordi det vil benytte harddisken som RAM. Og det kan bestemt IKKE anbefales.

Bortset fra det, så kører jeg med indtil flere programmer som udnytter 64bit. Og også programmer hvor jeg har voldsomt stor udnyttelse ud af både 8 og 16GB RAM, (musik og videoredigering). Rent faktisk kan jeg praktisk talt ikke få for meget RAM. Og da RAM priserne ikke rigtig er det der kvæler et computer budget i dag, så skal der igen tungt vejende argumenter for, at tale imod det.

Der er jeg helt uenig! Har lige købt en Dell Inspiron 7737 med 64 bit win 8.1. Jeg foldede fabriksimaget ud, ændrede ikke så meget som et komma. Normalt er det første jeg gør, når jeg har taget en ny PC i brug, er at lægge 32 bit OS på på grund af dårlige erfaringer med 64 bit drivere. Denne gang gav jeg den en chance. Men det var ren katastrofe Intel WiFi kortet var dræbende langsomt. Hver anden gang den vågnede fra dvale, havde den mistet forbindelsen til mit Access Point. Nogen gange, efter dvale, kunne jeg sidde i op til et par minutter og glo på en fastfrosset skærm. Tit og ofte mistede den forbindelsen til Synaptics mussepladen, hvorefter den skulle genstartes. Der var ud over det en del andre problemer, den kunne bl. a. ikke afspille streamet HD materiale uden at det hakkede helt vildt. Talte med Dell der til sidst gav op og arrangerede en ombytning. Mens jeg venter på ombytningen, beslutter jeg mig for at installere 32 bit win 8.1 på maskinen. Det var ifølge Dell ikke muligt, da der ikke fandtes 32 bit drivere til den. Jeg gennemgik de forskellige enheder, som alle viste sig at være produceret af andre end Dell. Lagde 32 bit på maskinen. Gennemgik Enhedshåndteringen, og besøgte de producenters hjemmesider, hvor Windows ikke kunne genkende og installere drivere til. Resultat: Maskinen kører fremragende nu! Alt fungerer, intet falder ud/fra. WiFi kører 300 mbit problemfrit. HD Video streames helt uden hak. Jeg har kun en Ukendt enhed i Enhedshåndteringen. Aner ikke hvad det er for alt virker som det skal.
Det med at 4 gb RAM er en flaskehals, er ikke relevant, idet der er en SSD i maskinen. Pagefilen bliver derfor spolet ud på SSDen som jo er RAM.
På min kontor PC kører jeg også 32 bit Win med 4 Gb RAM. På den er der 3 skærme. Jeg kører ofte 4-5 programmer på en gang (f.eks. Sony Vegas Pro Videoredigering, Photoshop, Excel, Outlook, DVBViewer) og oplever aldrig at der er nogen flaskehals.
Jeg er enig i at programmer skrevet til 32 bit kører lige så godt på 64 bit. Men det er ikke tilfældet med drivere. Når selv Intel ikke kan få deres 64 bit drivere til at virke, så er der noget galt med 64 bit.


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 18:02
Det er noget fis!! Det er ikke 64-bit's skyld, at Intel ikke kan finde ud af det, eller at Dell laver en dårlig implementering af deres WiFi!!

Jeg tror på, at det er andre problemer end driverne! Der har trods alt være lavet 64-bit drivere i 10 år!!!

Jeg har aldrig haft lignende problemer med bærbare, og WiFi. Så lad være med at give 64-bit skylden!

M.v.h


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 18:17

Kan du så forklare mig hvorfor det virker når jeg installerer 32 Bit OS og 32 bit drivere?

Det er ikke Dell der har leveret 64 bit drivere til WiFi implementeringen, men Intel. Da jeg søgte på nettet efter løsninger, kunne jeg se at der var andre der havde problemer med netop det Netkort fra andre leverandører, bl. a. Lenovo. Fælles var dog at det var 64 bit OS. Mussepladen og driverne til dem er leveret af Synaptics.
Ja du har ret i at 64 bit har eksisteret i mange år, men hver eneste gang jeg har prøvet en 64 bit implementering, har jeg haft problemer med dårlige drivere, uanset hvilken leverandør PCen kom fra. Når jeg har skiftet til 32 bit, er problemerne forduftet. Begge mine Win ISO 32 og 64 bit er originale og kommer direkte fra Microsoft

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Desuden fik jeg fortalt engang for noget tid siden at 32 bit ikke kan håndtere ram over 3 GB, og jeg har 24 DDR 3 ram i computeren, og det vil jeg jo gerne bevare, om det er sandt eller falskt med 32 bit udgaven vil jeg dog ikke hænges op på, det var en ven der fortalte mig det, og han har noget mere forstand på pc end jeg selv har. Hvad ,ener i om dette?

32 bit kan håndtere 4 Gb. RAM, 64 bit kan håndtere langt mere. Men hvad skal du bruge det til? Jeg har aldrig haft en PC med mere end 4 gb RAM, og har aldrig oplevet at der var behov for mere RAM. Jeg er ikke Gamer, så det kan selvfølgelig være der jeg er uvidende om behov for RAM

Det er da en modsætning der vil noget... LOL

Kender ingen som har været IT chef og 35 år i branchen som aldrig har kørt med en maskine der har mere end 4 GB ram.

Hvad for en slags IT arbejde har du da lavet på din maskine?

Management software, dokumentation, kompilering og nogle VM'er hist og pist tager alt din ram.
Men hvis du som chef kun har siddet og tappet på word, så kan jeg godt forstå at du kun har behov for 4 GB.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 28-November-2014 kl. 23:21
Der skal godt nok pisses noget territorie af her!!
Jeg har sgu da aldrig brugt Virtuelle Maskiner på min PC, og hvilken relevans har det i den her diskussion. Kompilering osv. tænk dig nu om. Som it chef sidder jeg sgu da ikke og kompilerer kode
Det havde jeg Digital efterfulgt af Compaq, og senere HP til at udføre
 
Som privatperson kan jeg deltage i diskussionen her på linie med alle andre, og ja 4 Gb. er nok, som beskrevet til selv krævende brugere, De har ikke behov for VM, management software osv.


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-November-2014 kl. 01:03
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Der skal godt nok pisses noget territorie af her!!
Jeg har sgu da aldrig brugt Virtuelle Maskiner på min PC, og hvilken relevans har det i den her diskussion. Kompilering osv. tænk dig nu om. Som it chef sidder jeg sgu da ikke og kompilerer kode
Det havde jeg Digital efterfulgt af Compaq, og senere HP til at udføre
 
Som privatperson kan jeg deltage i diskussionen her på linie med alle andre, og ja 4 Gb. er nok, som beskrevet til selv krævende brugere, De har ikke behov for VM, management software osv.

Virker lidt som om du er en by-the-book skolelært it chef som ikke besidder den naturlige nysgerrighed som mange i faget har. Det måske også derfor du aldrig har haft en test VM på din maskine.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 29-November-2014 kl. 02:58
Så Lad da være med at købe dell hvis dine erfaringer er så dårlige. nu vil jeg sige at jeg for gentofte Kommune har installeret (sammen med flere kolegaer godt nok) små 4000 dell maskiner og jeg har sgu ikke oplevet nogle problemer med 64bit drivere så du må være meget uheldig anlagt. 64bit er på ingen måde et problem på alle de maskiner jeg igennem tiden har installeret og noget tyder på det er nogen flere end du som 35 år som chef har. Måske et nyt erhverv er tiltrængt. ;) og en lige en side note. En ssd disk er hurtig men sammenlignet med din RAM så er det en snegl så jeg kan fortælle at ingen ønsker at swappe for meget hvis man kan undgå det uanset om det er en almindelig disk eller ssd. _


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-November-2014 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Som privatperson kan jeg deltage i diskussionen her på linie med alle andre,


Øj ja, men nu var det dig selv, som førte an med aaaaal din erfaring indenfor IT!!

M.v.h.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 01:41
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Der skal godt nok pisses noget territorie af her!!
Jeg har sgu da aldrig brugt Virtuelle Maskiner på min PC, og hvilken relevans har det i den her diskussion. Kompilering osv. tænk dig nu om. Som it chef sidder jeg sgu da ikke og kompilerer kode
Det havde jeg Digital efterfulgt af Compaq, og senere HP til at udføre
 
Som privatperson kan jeg deltage i diskussionen her på linie med alle andre, og ja 4 Gb. er nok, som beskrevet til selv krævende brugere, De har ikke behov for VM, management software osv.

Virker lidt som om du er en by-the-book skolelært it chef som ikke besidder den naturlige nysgerrighed som mange i faget har. Det måske også derfor du aldrig har haft en test VM på din maskine.
Jeg ved ikke om jeg er en "by-the.book" skolelært. Jeg har arbejdet med alt fra MS Dos, CP/M, Concurrent CP/M, AT&T Unix, Xenix, OS/2 og alle Windows versioner siden ver, 1.0 (jeg har den stadig på diskette!). Jeg har oversat MS DOS vers. 4 til og med 5 til dansk (i vores udviklingscenter i Cupertino, Californien). Så lidt nede i sovsen har jeg da været!

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 30-November-2014 kl. 02:10
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Så Lad da være med at købe dell hvis dine erfaringer er så dårlige. nu vil jeg sige at jeg for gentofte Kommune har installeret (sammen med flere kolegaer godt nok) små 4000 dell maskiner og jeg har sgu ikke oplevet nogle problemer med 64bit drivere så du må være meget uheldig anlagt. 64bit er på ingen måde et problem på alle de maskiner jeg igennem tiden har installeret og noget tyder på det er nogen flere end du som 35 år som chef har. Måske et nyt erhverv er tiltrængt. ;) og en lige en side note. En ssd disk er hurtig men sammenlignet med din RAM så er det en snegl så jeg kan fortælle at ingen ønsker at swappe for meget hvis man kan undgå det uanset om det er en almindelig disk eller ssd. _
 
Jeg har netop ikke kritiseret Dell
Den Dell jeg har købt fungerede ikke
Dell er helt som de skal være: De vil bytte den
Jeg bruger tiden indtil de bytter den på at installere Windows 32 bit
Efter installation af 32 bit OS virker alt perfekt
Jeg prøver ikke at gøre mig klog på 64 kontra 32 bit. Jeg fortæller bare mine erfaringer
Og mine erfaringer er at 64 bit ikke er godt for mig, men er det godt for andre: FINT MED MIG
At du fiskerendk har installeret 4000 Dell maskiner, er jo ingen garanti for at netop den Serie
< id=browser = value=RTE name=browser>
   
 < =21 = value=True name=forumCodes>Benyt javascript:winOpener%28BBcodes.asp,codes,1,1,610,500%29 - Forum-koder til at formatere besked
   < =22 id=signature = value=True name=signature>Medtag underskrift   < =23 id=email = value=True name=email>Send svar til min email-adresse 
< id=mode = value=quote name=mode> < id=FID = value=25 name=FID> < id=TID = value=136540 name=TID> < id=PID = value=1377089 name=PID> < id=PN = value=6 name=PN> < id=pre = name=pre>
< id=ID = value=341z3b38 name=ID>
getFormData(); function getFormData(){getAjaxData('ajax_session_alive.asp?XID=341z3b38','ajaxFormFields'); setTimeout('getFormData()',60000);}
< =".'message'.value=.'WebWizRTE'....inner;" =26 id=Submit =submit value=Besvar name=Submit> < =".'pre'.value=.'WebWizRTE'....inner; Preview.frmMessage;" =27 id=Preview = value="Vis kladde" name=Preview> < =28 id= = value="Ryd ular" name=>
(Inspiron) jeg har købt er problemfri.
Til den uendelige diskussion om Swapfilen
Kan nogen dokumentere at de har skulle "vente" i et 32 bit miljø med en SSD på f.eks, 128 gb. Jeg har aldrig ventet så meget som et nanosekund. Det er klart at hvis man har svinet Registreringsdatabasen til og samtidigt placeret 40+ programmer/genveje osv på skrivebordet, så bliver det langsomt


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 01:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

...
Men flaskehalsen er til gengæld et problem, som der ikke kan rettes op på. 
Så hvis man installere 32bit og 3GB (4GB) RAM i dag, og i morgen står med et program der skal have mere end 2-3GB (der går jo noget RAM af til OS). Så har du i den grad skabt en elendig flaskehals for dig selv. Programmet kan fint køre, men det er dræbende langsomt, fordi det vil benytte harddisken som RAM. Og det kan bestemt IKKE anbefales.

Tæt på, men det er ikke så simpelt. Swapfilen har absolut ingen betydning i denne sammenhæng.
Maskiner med 32-bit Windows kan udnytte ca 3,5 GB RAM incl hardwareresourcer (3GB til Windows), men du kan ikke allokere mere end 2GB RAM til et enkelt 32-bit program.  Dog har 32-bit programmer en højere grænse på 3-3,5GB RAM på en 64-bit Windows. Og skal et program bruge mere end 4GB RAM, så skal det være et 64-bit program på en 64-bit Windows.

@MCenterFreak
Jeg har aldrig haft problemer med 64-bit drivere efter Vista.
Mht 64-bit drivere på Dell Inspiron 7737 (eller en hvilken som helt pc) så vil jeg vædde en fadbamse på at det er bloatware/fancy software fra producenten, som skaber problemet.
Min erfaring at de mest stabile kommer i denne rækkefølge: Windows Update (ikke de nyeste eller mest optimerede, men de virker stort set altid), derefter hardwareproducenten, PC-leverandøren og til sidst forrige version eller beta driver fra hardwareproducenten.




Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:


@MCenterFreak
Jeg har aldrig haft problemer med 64-bit drivere efter Vista.
Mht 64-bit drivere på Dell Inspiron 7737 (eller en hvilken som helt pc) så vil jeg vædde en fadbamse på at det er bloatware/fancy software fra producenten, som skaber problemet.
Min erfaring at de mest stabile kommer i denne rækkefølge: Windows Update (ikke de nyeste eller mest optimerede, men de virker stort set altid), derefter hardwareproducenten, PC-leverandøren og til sidst forrige version eller beta driver fra hardwareproducenten.


Jeg er enig i at Bloatware er problematisk, men jeg er ikke enig i at Bloatware kan bevirke at et WiFi netkort ikke kan levere en stabil forbindelse, dvs. ofte mister forbindelsen til sit Access Point, samt elendige hastigheder.
Det korte af det lange er: Min Dell fungerer nu 100% stabilt med 32 bit OS og drivere

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 09:51
Ja din Dell fungere perfekt med 32bit og super fint med det. Det viser bare at det som du tidligere sagde nemlig at 64bit er problemet, er ændret til at det er Dell Inspiron (et eller andet) der er problemet.
 
Også behøver vi ikke trække mere langhalm på den.
 
Vedr. din swapfil, så kan du jo heller ikke dokumentere det andet. Min erfaring viser bare noget andet end din tilsyneladende. Trods at jeg altså arbejder med det hver eneste dag på teknikker niveau. Og det gør du ikke. Vi behøver egentlig ikke diskutere det længere for vi bliver ikke enige.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Der er jeg helt uenig! Har lige købt en Dell Inspiron 7737 med 64 bit win 8.1. Jeg foldede fabriksimaget ud, ændrede ikke så meget som et komma. Normalt er det første jeg gør, når jeg har taget en ny PC i brug, er at lægge 32 bit OS på på grund af dårlige erfaringer med 64 bit drivere. Denne gang gav jeg den en chance. Men det var ren katastrofe Intel WiFi kortet var dræbende langsomt. Hver anden gang den vågnede fra dvale, havde den mistet forbindelsen til mit Access Point. Nogen gange, efter dvale, kunne jeg sidde i op til et par minutter og glo på en fastfrosset skærm. Tit og ofte mistede den forbindelsen til Synaptics mussepladen, hvorefter den skulle genstartes. Der var ud over det en del andre problemer, den kunne bl. a. ikke afspille streamet HD materiale uden at det hakkede helt vildt. Talte med Dell der til sidst gav op og arrangerede en ombytning.

Jeg skal slet ikke afvise der kan være fejltagelser. I det hele taget, så er netop computerverden så smæk fyldt med fejltagelser, så hvis man ikke kan leve med det, så bør man overveje at holde sig helt væk fra computere. 

Hvis Dell ikke magter at løse problemet, så maskinen kan køre 64bit, fuldstændig som hvis det var 32bit, så bør man i den grad holde sig fra Dell. Der er INGEN undskyldning for, at ikke have drivere til 64bit i dag. 
At der kan være fejl i dem, det må man så leve med. Det selvsamme kan ske på 32bit.

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

 Det med at 4 gb RAM er en flaskehals, er ikke relevant, idet der er en SSD i maskinen. Pagefilen bliver derfor spolet ud på SSDen som jo er RAM.

Øhh, den del har du da ikke forstået så. Det er et helt andet interface. Så at begrunde det med SSD, viser du slet ikke har forstået interfacet som RAM køre på. Vi snakker altså adskillige Gigabit i hastighed på RAM interfacet, i forhold til SSDéns, måske tæt på 3-400MB/Sek reelle max hastighed. Det er altså helt hen i vejret, selvom du har ret i, at en SSD vil være hurtigere end en traditionel disk. Men den slår altså ikke RAM hastigheden. Det er IKKE det samme. Hvis det var, så var der nok ingen der gad bruge RAM i dag.


Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

 På min kontor PC kører jeg også 32 bit Win med 4 Gb RAM. På den er der 3 skærme. Jeg kører ofte 4-5 programmer på en gang (f.eks. Sony Vegas Pro Videoredigering, Photoshop, Excel, Outlook, DVBViewer) og oplever aldrig at der er nogen flaskehals.
Jeg er enig i at programmer skrevet til 32 bit kører lige så godt på 64 bit. Men det er ikke tilfældet med drivere. Når selv Intel ikke kan få deres 64 bit drivere til at virke, så er der noget galt med 64 bit.

Med 32bit og 4GB RAM, så må du være mere tålmodig end mig. Længere er den såmænd ikke. Jeg bruger selv flere af ovennævnte programmer.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

...
Men flaskehalsen er til gengæld et problem, som der ikke kan rettes op på. 
Så hvis man installere 32bit og 3GB (4GB) RAM i dag, og i morgen står med et program der skal have mere end 2-3GB (der går jo noget RAM af til OS). Så har du i den grad skabt en elendig flaskehals for dig selv. Programmet kan fint køre, men det er dræbende langsomt, fordi det vil benytte harddisken som RAM. Og det kan bestemt IKKE anbefales.

Tæt på, men det er ikke så simpelt. Swapfilen har absolut ingen betydning i denne sammenhæng.
Maskiner med 32-bit Windows kan udnytte ca 3,5 GB RAM incl hardwareresourcer (3GB til Windows), men du kan ikke allokere mere end 2GB RAM til et enkelt 32-bit program.  Dog har 32-bit programmer en højere grænse på 3-3,5GB RAM på en 64-bit Windows. Og skal et program bruge mere end 4GB RAM, så skal det være et 64-bit program på en 64-bit Windows.


Du snakker om den mængde RAM et program alene kan allokere. Jeg snakker om den samlet mængde.
Jeg aldrig set en Windows maskine, hvor der kun er eet aktivt program igang ad gangen. I det hele taget er OS jo en temmelig stor del af processer og services, som ligger og køre i baggrunden. Og så er der det som auto-starter.
Min workstation (Win 7 ultimate) bruger lige godt 2GB RAM, når den er startet op. Jeg kunne sikkert godt optimere den, så jeg kommer længere ned, men arbejdet i forhold til at bare smide mere RAM i, det er ikke det værd. Min Workstation (Win 8.1) bruger omkring 1.4Gb RAM når den er startet op. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Du snakker om den mængde RAM et program alene kan allokere. Jeg snakker om den samlet mængde.
Jeg aldrig set en Windows maskine, hvor der kun er eet aktivt program igang ad gangen....


Ja. Jeg tænkte mere på denne sætning, da et 32bit program ikke kan bruge mere end 2GB uanset om swapfilen er 4 eller 400GB.
"og i morgen står med et program der skal have mere end 2-3GB"



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 12:39
Det er lidt forudindtaget skrevet af mig, da det ikke var ment som den fysisk grænse for programmet, men derimod det som programmet kan bruge via swapfilen/temp filer osv. Jeg kan ikke lige komme på nogle programmer, der i sig selv kræver 2-3GB ledig ram for overhovedet at virke. Det er dog muligt jeg ikke har været opmærksom på det.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 12:48

ja altså de bedste SSD diske kan læse med med 500-600MB/s og søgetiden er ca. 2-3ms.

Alene PC3-10600 som jo ikke er de hurtigtste ram idag har til forskel 10666MB/s altså 20x så meget :) og søgetid er ca 10-15ns (nanosekunder)
 
En ting er hvad SSD vs RAM performer hver for sig.
Men det du tilsyneladende har udeladt i din viden omkring det er netop hvor RAM vs HDD er placeret i forhold til CPU'en. Det er sådan at ram er tilsluttet direkte nordbroen som er den CPU har alt snak med. Derimod har diskene adgang via en PCI-Bussen som er tilsluttet Sydbroen. Derfor er hastigheden mange gange større. Og derved ville man aldrig og jeg gentager gerne. Aldrig erstatte RAM med hverken en alm. disk eller en SSD. Mere ram er den eneste mulighed. Og da 32bit ikke understøtter det, ihvertfald ikke som klient OS så er 64bit din eneste mulighed. Men hvis du har det fint med din PC så er det jo rigtig fint. Også skal vi jo selvf. ikke prakke dig andet på. Men det må være en fejl fra Dells side og ikke isoleret set 64bit som du for det til at lyde.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

 Men det må være en fejl fra Dells side og ikke isoleret set 64bit som du for det til at lyde.

Som det ses her  https://communities.intel.com/thread/47940?start=0&tstart=0 - https://communities.intel.com/thread/47940?start=0&tstart=0  er det alle de store leverandører der har problemet. Jeg har googlet flere af de nævnte maskiner, og fælles for dem alle er at de kører 64 bit. Som tidligere nævnt havde jeg alle de problemer beskrevet i tråden. Et sted i tråden er man nået frem til at man kan mindske problemet ved at slå 802.11 N fra og gå ned til 54 mbit hastighed. Hos mig er alle problemerne forsvundet efter installation af 32 bit. Jeg har fuld hastighed (300 mbit) og kører 802.11 b/g/n 
Så derfor tror jeg ikke det er et Dell problem

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 17:32
Men igen det er jo ikke 64bits skyld at Intel har lavet ét dårligt kort eller et sæt dårlige drivere til lige det kort.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 01-December-2014 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men igen det er jo ikke 64bits skyld at Intel har lavet ét dårligt kort eller et sæt dårlige drivere til lige det kort.
Nej, men det er heller ikke det jeg siger. Som jeg skrev tidligere, er det flere ting der ikke virkede stabilt, bl. a. Synaptics mussepladen. Og sådan har det været hver gang jeg har forsøgt mig med 64 bit OS, ustabilt, indtil jeg vendte tilbage til 32 bit. På min TV server forsøgte jeg også tidligere både Win 7 og Vista i 64 bit, begge gange havde jeg problemer med driverne til min FireWire og til en PCI Sata controller, hvilket resulterede i mistede optagelser og BSOD

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 02-December-2014 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men igen det er jo ikke 64bits skyld at Intel har lavet ét dårligt kort eller et sæt dårlige drivere til lige det kort.
Nej, men det er heller ikke det jeg siger. Som jeg skrev tidligere, er det flere ting der ikke virkede stabilt, bl. a. Synaptics mussepladen. Og sådan har det været hver gang jeg har forsøgt mig med 64 bit OS, ustabilt, indtil jeg vendte tilbage til 32 bit. På min TV server forsøgte jeg også tidligere både Win 7 og Vista i 64 bit, begge gange havde jeg problemer med driverne til min FireWire og til en PCI Sata controller, hvilket resulterede i mistede optagelser og BSOD

PCI controllere begyndte da at blive udfaset i 2007 og Windows 7 kom først på banen i 2009.
Det er da ikke mærkeligt at du havde problemer med en controller som står med det ene ben i graven.
Der er jo ikke lige frem velvillighed til at lave driver til 2 år gammel hardware.

Men du har jo nok haft det samme problem med din firewire, hvis det er en virkelig gammel chip som fabrikanten ikke har ønsket at lave drivere til.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 02-December-2014 kl. 23:06
Nu er det ikke fabrikantens drivere jeg benyttede/benytter til PCI/FireWire, men Microsofts
 
Det korte af det lange: Det virker med 32 bit, ikke med 64 bit
Men skal vi ikke lægge den død der.
Jeg kan ikke leve med 64 bit, og er godt tilfreds med 32 bit. Andre kan ikke leve med 32 bit og er godt tilfreds med 64 bit


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2014 kl. 00:54
Så du kører altså reelt med nogle tudsegamle XP-drivere. Men det er garanteret ikke de samme drivere til 64-bit? Eller er det?

M.v.h.


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 03-December-2014 kl. 01:28
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så du kører altså reelt med nogle tudsegamle XP-drivere. Men det er garanteret ikke de samme drivere til 64-bit? Eller er det?

M.v.h.

Det er tvivlsomt om der overhovedet er lavet 64-bit drivere til så gammel hardware


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 03-December-2014 kl. 08:13
Som udgangspunkt bruger jeg de drivere som Microsoft finder passende ved installation af OS. Jeg henter dog opdaterede drivere fra producenterne af grafikkort, chipset, netkort og lydkort 

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 03-December-2014 kl. 08:18
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så du kører altså reelt med nogle tudsegamle XP-drivere. Men det er garanteret ikke de samme drivere til 64-bit? Eller er det?

M.v.h.

Det er tvivlsomt om der overhovedet er lavet 64-bit drivere til så gammel hardware
Nu er det lang tid siden jeg forsøgte mig med 64 bit på den maskine, men når jeg installerer OS checkker jeg altid at enhedshåndtering er "ren", dvs. uden ukendte enheder eller enheder der ikke fungerer, så der var 64 bit drivere, men det var ikke stabilt

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-December-2014 kl. 11:16
Jeg tror jeg skal 5-6 år tilbage, siden jeg installerede en 32bit windows sidst. De få problemer jeg har haft, det har været i forbindelse med old gammelt hardware, (printer/scanner osv). Jeg valgte ganske enkelt at skiftet det hardware ud.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 03-December-2014 kl. 16:25
Jeg har mødt en del ting som ikke virker med 64-bit.

Men det er ofte ting som en gammel printer fra 2002 som kunden lige har købt ny toner til for en formue og insisterer på at få til at virke.
Ellers Canons photoprintere som de ikke gider opdatere.

Jeg har intet derhjemme eller i firmaet som ikke virker med 64-bit.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.



Print side | Luk vindue