Hej bibihest.
Det er sådan med Watt og lydtryk, at det er logaritmisk. Uden at blive alt for matematisk/teknisk lyder 10W i praksis kun dobbelt så højt som 1W, der igen lyder dobbelt så højt som 0,1W.
Masser af clockradioer, mindre TV, transistorradioer m.m. kan også let høres uden at de yder mere end få Watt.
En volumekontrol er ikke lineær og procent hører derfor ikke hjemme på dens skala. Det er forstærkning i dB (også en logaritmisk angivelse), det drejer sig om, desuden vil man ved afspilning af f.eks. CD nå max. før der er skruet helt op. En tuner har lavere signal end CD har.
Volumen styrer ikke Watt direkte og slet ikke lineært, den er en udvekslingskontrol, en "trinløs gearkasse". "Motoren" er liniesignalet og "de trækkende hjul" er effekten, der kommer ud af forstærkeren.
Jeg havde tidligere en forstærker med Watt-metre, og det var yderst sjældent jeg i min stue på 20-25 kvm. kom over 2 X 1W i peaks på et sæt pænt følsomme højttalere. Ellers blev det alt for højt! Og måler man så RMS ("sinusgennemsnit") bliver tallet lavere, musik peaker stort set kun på stortrommeslagene, film kun i skud, bulder og brag og ligger ellers en hel del lavere i snit.
Der er også andre ting, der spiller ind: Hvor effektive højttalerne er, deres impedans og hvor meget tab, der er i kablerne.
Det er ikke meget udstyr, der måler korrekt ved lave effekter (det kan godt være, at dit gør og at dine målinger passer), så i stedet kunne du Ohm'e dine kabler.
Ligger den Ohmske modstand på 1 Ohm og er højttalerne på 4 Ohm, så spilder du ca. 20% i kablerne (4 Ohm er altid en tilsnigelse og hver højttaler har en impedanskurve, der bugter sig en del afh. af frekvens).
Ligger den på 0,1 Ohm, er det kun ca. 2½ %. Og så kan forstærkeren bedre styre højttaleren præcist, for alm. = dynamiske højttalere laver modinduktion og det skal dæmpes.
Det (=øget dæmpningsfaktor) og ikke lidt effekttab i kabler er HiFi-hovedgrunden til at bruge gode og pænt kraftige kabler: Lyden strammes op, anslag gengives bedre, der er mere hul igennem.
Og så længe det lyder rent, er Watt efter min mening ligegyldigt. En bil udnytter også kun yderst sjældent al sin motoreffekt. Rolls Royce har lavet en stor øse, der har et meter, der viser aktuelt effektoverskud. Kører man rundt i adstadigt tempo står meteret meget tæt på 100%. (Ja, jeg har desværre kun set det i TV )
Sådan er det også med strømforsyningen i din forstærker, der er rigeligt at gøre godt med. ![](smileys/smiley1.gif)
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|