Print side | Luk vindue

Stop subwoofer leak til naboer?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136791
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 17:45

Emne: Stop subwoofer leak til naboer?
Skrevet af: Bruger udmeldt 29
Emne: Stop subwoofer leak til naboer?
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 15:06
Hej gutter
Jeg har lige snakket med min nabo,og han har udtrykt mindre begejstring over at jeg har anskaffet mig 2 styk SVS PB-2000,og vil i den forbindelse høre om i har erfaring med at holde bas i jeres biografer?

Jeg bor i eget seperat rækkehus,som ikke hænger sammen med andre,men min nabos hus ligger kun 1m fra mit forskudt,og selvom jeg prøver at holde bas på et nogenlunde niveau,så går den jo igennem alt stort set.

Min biograf ligger på 2 sal,og fylder hele den etage,ca. 40m2 med vægge af gips,en skunk uden ret meget isolering,og endevægge i mursten/beton med 2 vinduer på 120x120 i hver ende

Jeg har limet trolltek loft plader på endevæggene på hver side af vinduerne og det har taget meget af det stående bass i hjørnene,men det er langt fra nok. Loftet består oprindeligt af gips,hvor jeg har opsat træloft udenpå,der er ikke isoleret i mellem gipsen og træloftet.

Gulvet er det almindelige med strør,og gulvplader,derefter gulvtæppe,og subberne står direkte på gulvet uden nogen spikes eller noget.

Jeg er planer om at få fyldt skunken ud med papiruld,samme med mit loft,hvor der pt kun er 200mm rockwool,men det har lidt lange udsigter da det er ret omkostningsfuldt.

Så til at begynde med ville jeg lave 6 absorbenter til at hænge langs med side væggene af rockwoll beklædt med scene molton, samtidig får jeg lavet scene molton gardiner til alle vinduer,vil dette have nogen effekt på bas?

Nogen forslag til hvad jeg ellers kan gøre uden at gå på kompromis med bio lyden?

Svar:
Skrevet af: mikkelfrost
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 15:27
kikker lige med da jeg har lidt af samme problem  (lejlighed - nabo ).

pt er det blivet lidt bed ved at jeg flyttet basen væk fra vægen og sat den på en flise.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 15:35
En betonflise under, er en god start. Og så få indstillet så sub kun går op til 80 Hz, og med lidt mindre dominans, så bassen flyder naturligt ind i lydbilledet.

Skrevet den: 06-December-2014 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

En betonflise under, er en god start. Og så få indstillet så sub kun går op til 80 Hz, og med lidt mindre dominans, så bassen flyder naturligt ind i lydbilledet.

Problemet er jo ikke vibrationerne,men den lavfrekvente "støj" som går igennem alt.

I kender vel allesammen den med et hus på vejen hvor ungerne holder fest og alt man kan høre er den dump,dump,dump af bassen, det er den jeg vil holde i min bio.

Da vores huse ikke hænger sammen,mærker naboerne ikke vibrationerne.

Jeg bruger min onkyo 3009 til at styre dele frekvenser,og audessey sætter stort set altid subs til 80hz, jeg har dog ikke kørt audessey efter jeg har skiftet sofaer og fået SVS, erne,da jeg afventer mine nye Emotiva effekt trin.

Skrevet den: 06-December-2014 kl. 17:01
Det hjalp med betonflisen da jeg boede i et træhus. De dybe dump blev inde i huset, selv ved høj vol.

Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 17:10
De eneste muligheder jeg kan komme på, er at stille subs'ne på fliser, jo tungere de er, jo bedre. Og så anskaffer dig nogle seriøse basstraps. Det handler om at prøve at undgå at dit rum spiller med, således at du bevare lyden i luften i rummet, og ikke forstærker den, ved at dine vægge, gulv og loft spiller med.

Troldtekt og gardiner har ingen indvirkning på bas!

Selv om du ikke kan mærke viberationer, er de der stadig, og disse viberation sætter også svingninger i gang i luften udenfor rummet, og skaber dermed lyd.

Hvis du vil gå til ydeligheder, kan du lukke dit vindue af, evt. med en plade som kan sættes op og tages ned igen efter behov, på denne plader kan du eksperimentere med at lime 50mm Rockfon på begge sider.

Derudover lyder det som en meget god ide at efterisolere din skunk og dit loft.

Held og lykke.

Edit: Lige en sidste ting, jo højere oppe i dit hus du befinder dig, jo mere livligt er det. Så hvis intet andet virker, må du flytte din bio til stueetagen. Her er bygningen mere stabil og vil spille mindre med på de dybe frekvenser.

Skrevet den: 06-December-2014 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

De eneste muligheder jeg kan komme på, er at stille subs'ne på fliser, jo tungere de er, jo bedre. Og så anskaffer dig nogle seriøse basstraps. Det handler om at prøve at undgå at dit rum spiller med, således at du bevare lyden i luften i rummet, og ikke forstærker den, ved at dine vægge, gulv og loft spiller med.

Troldtekt og gardiner har ingen indvirkning på bas!

Selv om du ikke kan mærke viberationer, er de der stadig, og disse viberation sætter også svingninger i gang i luften udenfor rummet, og skaber dermed lyd.

Hvis du vil gå til ydeligheder, kan du lukke dit vindue af, evt. med en plade som kan sættes op og tages ned igen efter behov, på denne plader kan du eksperimentere med at lime 50mm Rockfon på begge sider.

Derudover lyder det som en meget god ide at efterisolere din skunk og dit loft.

Held og lykke.

Edit: Lige en sidste ting, jo højere oppe i dit hus du befinder dig, jo mere livligt er det. Så hvis intet andet virker, må du flytte din bio til stueetagen. Her er bygningen mere stabil og vil spille mindre med på de dybe frekvenser.

Gardiner og trolltek har dæmpet en del, men jeg ved godt det ikke virker på lavfrekvent støj,det virker dog upåklageligt på efterklang.

Det sagt,at flytte bio er ikke en option,så det er udelukket.

Jeg har sat min tømrer kammerat i gang med at lave absorber paneler der skal sættes op i alle hjørner,samt langs skunk væggene. De skrå vægge kan jeg ikke gøre så meget ved,de virker jo som diffusere,og medmindre jeg river hele lortet ned,og bygger et nyt rum-i-rummet op, er der ikke meget mere jeg kan gøre..

Nu vil det jo også hjælpe at svs spiller ind i rummet hvor mine gamle subwoofer spillede ned mod gulvet.

Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 17:33
GIK lave basstraps der kan hænges på alle vægge og loft, hvis det bliver nødvendigt.

Troldtekt og Gardiner er rigtigt godt for lyden, man skal bare være klar over at det ingen indvirkning har på lavfrekvenslyd, som du også selv skriver.

Skrevet den: 06-December-2014 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

GIK lave basstraps der kan hænges på alle vægge og loft, hvis det bliver nødvendigt.

Troldtekt og Gardiner er rigtigt godt for lyden, man skal bare være klar over at det ingen indvirkning har på lavfrekvenslyd, som du også selv skriver.

OK, jeg prøver i første omgang med at sætte hele fronten op på 50x50x5 beton fliser samt installere de absorbere jeg havde planlagt under alle omstændigheder..

Tak for alle svarene

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 19:01
Du må prøve at lytte efter uden for, hvor lyden kommer fra. Er det vinduerne er muligheden, at skifte til lydglas. Der går meget lyd igennem vinduer. Man kan skifte dem til, som jeg har, 4 mm glas og 6 mm glas. Det dæmper lyd udefra meget og modsat.
Hvor mange lag gips er der i væggene? Mange huse bygges kun med 1 lag og det er for lidt! 2 lag skal der bruges som minimum. Det gør væggen mere stiv og det vil nok resulteret med mere slam i bassen. Så måske er løsningen et ekstra lag gips.
Vigtigt med hensyn til lydisolering er, at sørge for der ikke er utætheder. Der kommer rigtig meget lyd igennem et nøglehul.
Rockwool er nok det bedste materiale til lydisolering, da det er tungere en glasuld og papiruld.
Hvis du sætter Troldtex op med skruer, vil det nok virke modsat grundet borehullerne.

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 19:29
Du skal ikke lytte til folk som ikke aner hvad de snakker om. En flise er med til at hjælpe med det nedadrettede lydtryk, men for at stoppe en egentlig overførsel af lyd skal du over i en bass trap. En flise hjælper ikke med at stoppe lyd. 

Du skal over i noget dæmpning som har en pæn tykkelse. Lav frekvens giver en lang bølgelængde og betyder din trap skal være TYK for at virke.

Skrevet af: chr1213
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 20:45
Jeg har min SB 2000 4 X 2 SD fødder Det hjælper utroligt. Og nok lidt letter at akseper hvis man har en kvinde i huset. end store beton flisser. Kan eventuelt farves med en Perment tuds   

Skrevet den: 06-December-2014 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Du må prøve at lytte efter uden for, hvor lyden kommer fra. Er det vinduerne er muligheden, at skifte til lydglas. Der går meget lyd igennem vinduer. Man kan skifte dem til, som jeg har, 4 mm glas og 6 mm glas. Det dæmper lyd udefra meget og modsat.
Hvor mange lag gips er der i væggene? Mange huse bygges kun med 1 lag og det er for lidt! 2 lag skal der bruges som minimum. Det gør væggen mere stiv og det vil nok resulteret med mere slam i bassen. Så måske er løsningen et ekstra lag gips.
Vigtigt med hensyn til lydisolering er, at sørge for der ikke er utætheder. Der kommer rigtig meget lyd igennem et nøglehul.
Rockwool er nok det bedste materiale til lydisolering, da det er tungere en glasuld og papiruld.
Hvis du sætter Troldtex op med skruer, vil det nok virke modsat grundet borehullerne.

Jeg kan ikke udefra høre hvor lyden kommer fra,som jeg nævnte i et tidligere indlæg,er det ligesom når ungerne nede på vejen holder fest,jeg kan kun høre det kommer fra mit hus,ikke decideret hvorfra,og kun den dybe dump,dump/dump som er irriterende.

Jeg har læst en del om dette,og hverken gips lag eller rockwool hjælper på lavfrekvent lyd,da det er vibrationer i konstruktionen der forplanter sig,så det vil give mere mening at forhindre vibrationerne i at nå kontruktionen ved at bruge gummifødder/absorbenter osv.

Mit trolltek er limet op direkte på muren uden skruer eller andet,og det hjælper ikke en disse på bas,kun på efterklang og til dels de høje frekvenser.. Trolltek er jo skabt til at dæmpe tale osv i kontor lokaler/kantiner osv,ikke til lavfrekvent støj.

Ellers tak for alle jeres ideer,men short of bygge hele huset om, tror jeg ikke der er meget jeg kan gøre.

I mellem tiden vil jeg bruge dolby volume om aftenen for at forhindre de store udsving selvom dynamikken nedsættes,ihvertfald indtil jeg får lavet mine traps og væg absorbenter.

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Du skal ikke lytte til folk som ikke aner hvad de snakker om. En flise er med til at hjælpe med det nedadrettede lydtryk, men for at stoppe en egentlig overførsel af lyd skal du over i en bass trap. En flise hjælper ikke med at stoppe lyd. 

Du skal over i noget dæmpning som har en pæn tykkelse. Lav frekvens giver en lang bølgelængde og betyder din trap skal være TYK for at virke.

Hvor tyk? Jeg regner med 100mm rockwool på side absorbenterne,og trekanter i hjørner på en 20-30 cm hver side

Skrevet den: 06-December-2014 kl. 23:02
Du skal ikke lytte til folk der ikke aner hvad de snakker om. En flise forhindrer at bassen går direkte i bygningsdele, da rystelser i kabinettet forplanter sig via gulvet.

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 06-December-2014 kl. 23:38
Kampus: tror du snakker om tilkobling/afkobling. Med en flise tilkobler du ved at tilføre masse. Det er noget helt andet end en subwoofer som brager gennem vægge over til naboen. Det er lydbølger som gør det og til det skal der bruges basstraps. 

Skrevet den: 07-December-2014 kl. 10:18

Kampus: tror du snakker om tilkobling/afkobling. Med en flise tilkobler du ved at tilføre masse. Det er noget helt andet end en subwoofer som brager gennem vægge over til naboen. Det er lydbølger som gør det og til det skal der bruges basstraps. 

Det er så min egen erfaring, at afkobling til bygningsdele, har en positiv effekt på dæmpning ift omgivelserne. Og betonflisen AFKOBLER enheden fra gulvet, der har forbindelse til væggene.

Skrevet af: Ning
Skrevet den: 07-December-2014 kl. 11:42
Tricket med store fliser under subs er jo ikke en bekostelig affære at prøve, og den store skade er jo ikke sket hvis ikke det hjælper.. så syntes da det er forsøget værd

-------------
Ning

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 07-December-2014 kl. 14:35

Først stopper man den mekaniske energi (som langt de fleste subs har for meget af), bagefter kan man overveje andre muligheder.

-------------
.....

Print side | Luk vindue