Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere).
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136818
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 12:02
Emne: Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere).
Skrevet af: Thorvald
Emne: Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere).
Skrevet den: 07-December-2014 kl. 16:32
Hej. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Jeg har det som oftest sådan at når jeg har købt et eller andet - så laver jeg ikke noget væsentligt om på det. Produktet er sådan og sådan skal det være.
Men i forbindelse med et andet emne her på forummet, har jeg fået øjnene op for en mulighed som jeg ikke havde tænkt på før. Jeg har en gang for rigtigt mange år siden opdateret Ram i den bærbare jeg havde dengang. Men ellers har jeg aldrig ændret på især elektronik produkter. I hvert fald har jeg aldrig tænkt på at man ret simpelt kunne opgradere harddisken, ved at skifte den ud med en SSD - i stedet for at vente på at SSD bliver så udbredt at de i større grad erstatter HDD i bærbare computere. Jeg havde tænkt at når jeg skal skifte den bærbare jeg har nu, så kunne jeg nok få en med ren SSD. Men det er jeg ikke så sikker på længere, da udviklingen for SSD's overtagelse af HDD'ens plads ser ud til at gå ret langsomt. Det har også lært mig at hvis jeg skal kigge på en ny bærbar, kan det være en fordel at gå efter at skifte harddisken ud med SSD fra starten af, i hvert fald så længe SSD ikke er mere udbredt.
Den computer jeg har idag er en http://https://www.komplett.dk/asus-g73sw-173-full-hd-120-hz-3d/632116#!tab:extra - Asus G73SW . Den har relativt pæne specifikationer og burde med de specifikationer kunne holde i en del år endnu. Men i forbindelse med snakken i det andet emne har jeg fået ret meget lyst til at skifte harddiskene i denne computer med SSD'ere og se hvor meget det ville booste oplevelsen af brugen af computeren. Dvs. f.eks. med 2 stk. http://www.proshop.dk/Harddisk/Samsung-840-EVO-SSD-500GB-2413900.html - Samsung 840 EVO, 500 GB .
Men start spørgsmålet er: Når nu der er 2 harddiske, hvordan ved man så hvilken en man skal klone? Fortæller klonings softwaren det, eller giver valgmuligheder, omkring hvilken HDD der skal klones? De 1000 GB er delt i 3 partitioner, 2 data partitioner og 1 software partition. Princippet er at den ene HDD er én stor partition til alle primære data (D-drevet). Og den anden HDD er delt i C-drev til installation af software og et E-drev til sekundære data (primært kopier af installations CD'er til forskellige programmer, og sikkerhedskopier af visse data, f.eks. kopier af tegnings projekter som de var på et bestemt tidspunkt). Dette spørgsmål er jo interessant, hvis nu man af en eller anden årsag, vælger kun at skifte den ene af diskene, eller hvis man vælger at skifte begge to, men bruger f.eks. 1 250 GB SSD til C- og E-drev og 1 500 GB SSD til D-drevet.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-December-2014 kl. 17:09
At bruge SSD til installations cd'er er fuldstændig spild af SSD plads. Køb SSD til dit systemdrev og behold en af de oprindelige til data. Systemdrevet behøves ikke at være på mere end 128 GB, alternativt 256GB.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 07-December-2014 kl. 17:53
Thorvald, den ASUS du har er med 2 x 500 GB hybriddrev, så den er allerede hurtigere end almindelige harddiske.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 07-December-2014 kl. 18:27
#KlausDM: Er brug af SSD til data (generelt) spild af SSD plads? Til C-drevet alene vil 128 GB være nok ja, men så vil 500 GB ikke være nok til de andre data. Men jeg kunne også vælge at installere en 250 GB SSD til C- og E-drevet og en 500 GB SSD til D-drevet. Men hvis jeg skal fremtidssikre computeren, så jeg ikke behøver at skifte den før om flere år, bør jeg nok vælge 2 stk. 500 GB SSD (som jo så evt. kunne flyttes over i en ny computer til den tid).
#Brixen. Jo jo - det er jo også rigtigt - det ved jeg godt. Men ren SSD ville vel booste den meget, spare på strømforbruget og spare på kølingen?
Thorvald.
|
Skrevet af: LaustS
Skrevet den: 07-December-2014 kl. 22:19
DEt er min erfaring at det overhovedet ikke betaler sig at spekulere i at blande HDD og SSD i laptops. SSD til det hele! prisforskellen er til at overse. Og resultatet er spektakulært. Så slipper du også for at tænke dybt over hvad du skal klone. mvh
------------- Steinway/Lyngdorf system.
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 06:59
LaustS skrev:
DEt er min erfaring at det overhovedet ikke betaler sig at spekulere i at blande HDD og SSD i laptops. SSD til det hele! prisforskellen er til at overse. Og resultatet er spektakulært. Så slipper du også for at tænke dybt over hvad du skal klone.mvh |
Det er også lidt det jeg tænker. Prisforskel er der dog, vil jeg sige - om man skal have 1 eller 2. Så tilbage til det oprindelige spørgsmål:
Når man skal skifte 2 harddiske ud med 2 SSD'ere, hvordan finder man så ud af hvad man faktisk skifter? Man skal jo ikke have f.eks. to kloninger af den samme harddisk og så får man ikke klonet harddisk 2..... ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
- Og så må jeg tænke over hvordan jeg vil "konfiguere" diskene:
a) 1 stk. Samsung Evo SSD 120 GB. C-drev. 1 stk. Samsung Evo SSD 750 GB. E- og D-drev. (evt. bare D-drev). 599 + 2994 = 3593 kr. 4,13 kr/GB.
b) 1 stk. Samsung Evo SSD 250 GB. C- og E-drev. 1 stk. Samsung Evo SSD 500 GB. D-drev. 899 + 1599 = 2498 kr. 3,33 kr/GB.
c) 1 stk. Samsung Evo SSD 250 GB. C- og E-drev. (Evt. kun C-drev). 1 stk. Samsung Evo SSD 750 GB. D-drev. (Data fra E-drev, evt. med her). 899 + 2994 = 3893 kr. 3,89 kr/GB.
d) 1 stk. Samsung Evo SSD 250 GB. C- og E-drev. (Evt. kun C-drev). 1 stk. Samsung Evo SSD 1000 GB. D-drev. (Data fra E-drev, evt. med her). 899 + 2999 = 3898 kr. 3,90 kr/GB.
e) 1 stk. Samsung Evo SSD 500 GB. C- og E-drev. 1 stk. Samsung Evo SSD 500 GB. D-drev. 1599 + 1599 = 3198 kr. 3,20 kr/GB.
Priserne er primært fra Proshop. Dog har de ikke 750 GB versionen, så den pris er fra B. J. Trading EDB.
Men jeg kan se to ting: - Det kan ikke betale sig at købe en 750 GB SSD i forhold til en 1000 GB. - 120 GB versionen, ville jeg nedstemme, fordi den har dårligere skrivehastighed end de andre (410 MBps mod 520 MBps).
Man kan selvfølgeligt lave flere kombinationer, men det er lidt ærgeligt at 120 GB versionen ikke er på højde med de andre. Det havde ellers været logisk og smart at have denne mindre SSD kun til C-drev.
Thorvald.
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 08:41
Du kan vel nøjes med en enkelt 1TB?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 09:36
Ja, den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på, fordi nu er der jo to pladser til diske. Men det ville være lidt billigere end de andre løsninger. Men er det ikke også bedst at have en separat disk til software og en til data? Nu ved jeg godt at de fleste computere kun har 1 disk og det fungerer jo fint f.eks. ved at lave 2 partitioner - 1 til software og 1 til data. Men er det aller bedste ikke at have 2 separate? Hvis nu f.eks. den ene disk brænder af eller bliver ødelagt af virus eller et eller andet - hvilket typisk ville være software drevet det sker med - så har man stadig den anden disk, med i dette tilfælde alle data.
Men jeg kunne jo også starte med én 1 TB disk og så når 120 GB eller 250 GB SSD bliver endda bedre/hurtigere (de udvikles vel til stadighed), købe sådan én og så migrere C-drevet over på den. Det ville måske være smart nok - enten i den nuværende computer eller i en ny, afhængigt af situationen.
Thorvald.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 10:49
Jeg ville - som Klaus foreslår - købe én stor SSD. Og ville jeg tage de to ud, som sidder i idag, og smide dem i eksterne kabinetter. Så har du læse backup-diske til sikkerhedskopier. Resultatet vil være: Bedre sikkerhed, hurtigere hastighed, mindre varmeudvikling, længere batteritid og lavere vægt.
MEN! Jeg ville IKKE købe en Samsung SSD! Jeg skal ikke være forsøgskanin, for Samsungs udviklingsafdeling! Evo 840 er hurtig og billig ja, men til gengæld fejlramt! Jooee, der er kommet en ny firmware, som angiveligt læser problemet, men hvad betyder det for SSD'ens levetid?
M.v.h.
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 12:08
En fordel ved at køre med to diske eller alternativt to partitioner på een disk er, at det er enklere at tage backup af systemdisken (eller partitionen) uafhængigt af data-delen - eller omvendt.
En ulempe ved en opsplitning er, at man ofte undervurderer størrelsen på systemdisken og på et tidspunkt løber tør for plads til nye programmer. Hvis man ikke går op i at micro-manage sine programmer skal man også huske på, at systemdisken ofte benyttes som lager for temp-filer og forskellige programmers caching-funktioner og nogle af disse kan optage endog særdeles megen plads hvis man ikke konfigurerer dem til at bruge en anden disk til formålet.
Mine egne erfaringer siger mig, at det er for besværligt og resulterer i for megen spild at sprede sig over flere diske og/eller partitioner. Med SSD er der heller ikke helt det samme behov for at sprede forskellige typer opgaver ud på separate, fysiske diske som tilfældet er det for HD.
Man får mest for pengene ved at købe een stor SSD frem for to på den halve størrelse hver. At der er plads til to i maskinen betyder ikke at man SKAL benytte begge pladser.
@ Henrik B: Samsung lavede en fejl. De rettede den. Ikke anderledes end så mange andre. Andre producenter leverer også firmware-opdateringer til deres produkter. At man har hørt så meget om EVO'ens problem er fordi denne model er blandt de mest populære på markedet. Hvis man stadig er skeptisk overfor EVO'en findes der andre modeller fra Samsung. Husk også på, at visse MacBook Air anno 2012 blev ramt - eller var i risiko for at blive ramt - af et problem der skyldtes brugen af Toshiba SSD mens de maskiner, der brugte Samsung SSD gik fri. Hvis ikke Samsung, hvilken producents udviklingsafdeling vil du så være forsøgskanin for?
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 12:57
Nu har jeg allerede en ekstern harddisk og har i princippet ikke brug for flere. Men jeg kunne i hvert fald lave den ene til en ekstern harddisk, som jeg så kunne bruge til backup af min kones computer. Og så kunne jeg gemme den anden som ekstern HDD også, til hvis jeg får brug for den.
Da jeg kiggede på SSD'ere, var Samsungs dem der så ud til at være de bedste (dem med de bedste specifikationer). Der var også Sandisk som havde tilsvarende gode specifikationer, men den var lidt dyrere.
Jeg vil fortsætte med at køre med 2 partitioner. Jeg ved hvor meget plads C-drevet bruger nu. C-partitionen er på 95 GB og der er 15 GB ledig - så noget tilsvarende burde være fint næste gang også. De gange jeg har gjort det, har jeg stort set ikke regnet forkert og kommet til at mangle plads. Og man kan jo også justere på partitionernes størrelse selv i en færdig installation. Har prøvet det og det virker fint. Min personlige erfaring er at det er nemt at arbejde med partitioner, når man sætter en ny computer op. Jeg ville ikke bryde mig om at have indholdet på C-drevet blandet sammen med mine øvrige data - det ville blive rodet. Jeg kan godt lide at have system og orden i mapperne. Normalt tager man ikke sikkerhedskopi af systemdisken - jeg tager kun backup af mine data - derfor er det også en fordel at de to ting er skilt ad.
Men med en 1000 GB disk ville jeg også have plads nok foreløbigt, selv hvis jeg giver C-partitionen lidt ekstra plads. Mit dataforbrug er tilsyneladende steget med ca. 200 GB på 3½ år. Fordi den Toshiba bærbare jeg havde før havde 400 GB harddisk plads og idag bruger jeg ialt ca. 600 GB.
1 stk. 1000 GB SSD koster ca. 200 kr. mindre end 2 stk. på 500 GB. Så jeg kan godt forestille mig at det er den vej jeg vil gå, men ikke pga. den lille prisforskel. Og så måske senere bruge den anden harddisk plads til en SSD på 120 eller 250 GB til et rent C-drev. F.eks. når SSD'erne bliver endnu bedre og endnu mere effektive.
Thorvald.
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 14:14
1. Hvis systemdisken (OS + programmer + konfiguration) er af ubetydelig størrelse er der heller ikke den store omkostning ved at inkludere denne del når man tager backup af datadelen. Hvis systemdisken derimod er af en betydelig størrelse (i mit tilfælde 200GB) og en nyinstallation indebærer omfattende arbejde med installation og konfiguration af programmer så er der netop god grund til at tage backup af systemdisken. Men du kender bedst dine egne behov.
2. Besparelsen ved 1x1TB i stedet for 2x512GB kan være meget større end 200 kr. afhængigt af den valgte model.
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 14:34
1. Når sandt skal være har jeg sat min backup (så vidt jeg husker både min lokale og min online backup) til at tage kopi af visse ting fra C-drevet. Det gælder mit installerede tegneprogram, som er en del nemmere at flytte / "genindstallere" over på en ny computer ved simpelthen at kopiere den pågældende mappe fra C-drevet. Det er en fordel fordi tegneprogrammet jo over tid indeholder nogle brugertilpasninger, materialer som selv har lavet i materialedatabasen osv. Desuden tager jeg backup af backup programmets indstillinger, tegneprogrammets materiale database samt (Internet) favoritter. Det sidste burde jeg måske kigge på, da jeg på et tidspunkt skiftede fra IE til Chrome, så det kan godt være at jeg ikke kopierer favoritterne, gemte hjemmesider osv. fra Chrome. Resten af C-drevet tager jeg ikke backup af, da det jo bare er programinstallationer som det er bedre at installere friskt på en ny computer. Men jeg kan godt forstå at for nogen i nogen situationer kan det være en fordel at tage backup af hele C-drevet.
2. http://www.proshop.dk/Harddisk/Samsung-840-EVO-SSD-500GB-2413900.html - Samsung 840 EVO SSD 500 GB, 1599 kr . og http://www.proshop.dk/Harddisk/Samsung-840-EVO-SSD-1TB-2413902.html - Samsung 840 EVO SSD 1000 GB, 2999 kr . Forskel i pris for 1000 GB: 199 kr.
Har du kendskab til andre 1000 GB SSD'ere som er bedre og evt. billigere?
Thorvald.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 15:22
Der er fundet en meget graverende fejl på Samsung EVO 840, jeg har ikke sat mig ind i om fejlen er rettet i nye versioner. Men de har udgivet et fix som afhjælper, men ikke løser problemet.
Fejlen består i at data der er over en måned gammel begynder at blive langsomt at læse. De har løst problemet ved at genskrive gammel date hele tiden, så hastigheden kommer op igen. Men nu er levetiden nedsat ved at genskrive gammel data og man bruger også tid på genskrivningen.
Jeg ville holde mig fra EVO 840, indtil at jeg kan se dokumenteret at fejlen ikke er på nye drev.
Samsung har forresten lige kommet med den nye 850 serie, som har 10 års garanteret levetid.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 17:35
Du bør vel også benytte en Pro model hvis vi snakker om en seriøs arbejdsstation.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 17:41
LaustS skrev:
DEt er min erfaring at det overhovedet ikke betaler sig at spekulere i at blande HDD og SSD i laptops. SSD til det hele! prisforskellen er til at overse. Og resultatet er spektakulært. Så slipper du også for at tænke dybt over hvad du skal klone.mvh |
Det kommer dælme an på, hvor meget/lidt data du har på den maskine. Jeg vil nødig have SSD til det hele. Jeg bruger over 250GB data. Så jeg skal minimum have 500GB SSD Det er slet ikke nødvendigt for "almindelig" data (Fyld om du vil). Så at give en faktor 2 for en SSD, der ikke bidrager med den store fordel, det er helt hul i hovedet. SSD til system disk, og så enten hybrid eller almindelige diske til data.
Når SSDérne engang kommer ned i pris i de store størrelser, så er der mening med det. Men 1TB SSD til små 2000,- kroner, det er altså hul i hovedet, hvis behovet er til data (Dvs. film, billeder, musik osv.).
Thorval har en væsentlig fordel i hans bærbar, da den allerede kan rumme 2 diske. Der vil jeg slet ikke tøve. Een SSD 250GB til system, og så en 1TB til data, evt som hybrid disk.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 18:52
Cyberguyen skrev:
Der er fundet en meget graverende fejl på Samsung EVO 840, jeg har ikke sat mig ind i om fejlen er rettet i nye versioner. Men de har udgivet et fix som afhjælper, men ikke løser problemet.
Fejlen består i at data der er over en måned gammel begynder at blive langsomt at læse. De har løst problemet ved at genskrive gammel date hele tiden, så hastigheden kommer op igen. Men nu er levetiden nedsat ved at genskrive gammel data og man bruger også tid på genskrivningen.
Jeg ville holde mig fra EVO 840, indtil at jeg kan se dokumenteret at fejlen ikke er på nye drev.
Samsung har forresten lige kommet med den nye 850 serie, som har 10 års garanteret levetid. |
Der skal ikke genskrives store mængder af gamle data når man opdaterer firmwaren på en helt ny 840 EVO inden man tager den i brug - og det er det, vi taler om her.
Hvad Samsung ellers gør mht. wear leveling er vel næppe meget anderledes end hvad alle producenter er nødt til at gøre når der er tale om en TLC-baseret SSD.
Brugen af TLC er en væsentlig årsag til at man overhovedet kan købe en SSD til de nuværende priser. Jo, man får en bedre kvalitet, hvis man vil betale 40% ekstra for en MLC-baseret SSD men TLC fungerer fint for masser af brugere.
|
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 19:17
#Cyberguyen. 850'eren er noget dyrere og ikke på lager hos Proshop (her tænker jeg på ordren til min julegave til min far). Om jeg får købt til min egen computer inden jul, afhænger af om jeg får en julegave eller bonus af et af de firmaer jeg arbejder for., ellers må jeg vente og spare op.
#GlobulusDK. Lyder som om det ikke er det helt store problem og derfor kan være helt fint for min fars computer. Som sagt er det uvist hvornår jeg selv kan lave opgraderingen, så det kan jo være at fejlen bliver rettet inden da, så man ikke skal lave firmwareopdatering.
Jeg har skrevet til Samsung og Proshop for at spørge om fejlen allerede er rettet i nye SSD'ere.
#lahan. Tja måske, men de er altså også noget dyrere. Og selvom jeg bruger min computer både til arbejde og privat, ser jeg ikke rigtigt nogen grund til at gå op i Pro-udgaven. Desuden bruger den noget mere strøm efter hvad jeg kan se af http://www.samsung.com/dk/consumer/comparison?prda=MZ-7TE1T0BW&prdb=MZ-7KE1T0BW - denne sammenligning .
#Kandersen. Tja, jo, både og. Hvis man har muligheden for det kan man vel lige så godt opgradere til ren SSD. Man kan sige at da det allerede er SSHD diske der sidder i min bærbar (500 GB med 8 GB SSD), så kunne jeg nøjes med at skifte den, hvor C-drevet er på, ud med en 250 GB SSD. Men på den anden 500 GB disk er der kun 95 GB plads tilbage, så hvis jeg skulle opgradere, ville jeg et eller andet sted hellere opgradere totalt - og ikke bare med en ny og større SSHD. Også fordi de bruger væsentligt mere strøm og stadigvæk kræver mere køling end en SSD. Så et eller andet sted, ville jeg sige enten eller og så benytte mig af lejligheden til at bygge computeren om så den kan holde i en del år mere - og så det giver mening måske at flytte disken(e) over i en ny computer, hvis det er relevant til den tid - fordi computeren i sig selv er absolut god nok.
Thorvald.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 21:45
GlobulusDK skrev:
Cyberguyen skrev:
Samsung har forresten lige kommet med den nye 850 serie, som har 10 års garanteret levetid. |
Der skal ikke genskrives store mængder af gamle data når man opdaterer firmwaren på en helt ny 840 EVO inden man tager den i brug - og det er det, vi taler om her.
Hvad Samsung ellers gør mht. wear leveling er vel næppe meget anderledes end hvad alle producenter er nødt til at gøre når der er tale om en TLC-baseret SSD.
Brugen af TLC er en væsentlig årsag til at man overhovedet kan købe en SSD til de nuværende priser. Jo, man får en bedre kvalitet, hvis man vil betale 40% ekstra for en MLC-baseret SSD men TLC fungerer fint for masser af brugere. |
Nu er det heller ikke brugen af TLC jeg angriber, men derimod den firmware fejl som eksisterer på 840 EVO. Men det ser ud som om den er rettet og man bare skal flashe den som du taler om. Jeg havde misforstået at den kun løste problemet ved at den en gang imellem genskrev alle gamle data.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 09-December-2014 kl. 10:18
Thorvald skrev:
#Kandersen. Tja, jo, både og. Hvis man har muligheden for det kan man vel lige så godt opgradere til ren SSD. Man kan sige at da det allerede er SSHD diske der sidder i min bærbar (500 GB med 8 GB SSD), så kunne jeg nøjes med at skifte den, hvor C-drevet er på, ud med en 250 GB SSD. Men på den anden 500 GB disk er der kun 95 GB plads tilbage, så hvis jeg skulle opgradere, ville jeg et eller andet sted hellere opgradere totalt - og ikke bare med en ny og større SSHD. Også fordi de bruger væsentligt mere strøm og stadigvæk kræver mere køling end en SSD. Så et eller andet sted, ville jeg sige enten eller og så benytte mig af lejligheden til at bygge computeren om så den kan holde i en del år mere - og så det giver mening måske at flytte disken(e) over i en ny computer, hvis det er relevant til den tid - fordi computeren i sig selv er absolut god nok.
|
Ja, men prismæssig hænger det slet ikke sammen. Du er plads og hastighedsmæssig bedre stillet med: 1 x 250GB SSD system disk. (Evt. kun 128GB, alt afhængig af, hvordan du vil have dit system, hvad du bruger meget osv osv.). 1 x 1TB SSHD. Hvis jeg havde en bærbar med plads til 2 diske, så var det den løsning jeg ville gå efter. Alternativet i ren SSD er simpelthen al for dyr, i forhold til hvad du får ud af den temmelig store mer-pris. Du ender godt nok ud med 2 stk 500GB SSHDére, som du kan kaste over højre skuldre, (Jeg kan måske overtage den ene, hvis du påtænker at sælge ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) ), men det problem skyldes ikke diskene/hastighed, men derimod dit behov for plads.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-December-2014 kl. 21:42
+1 til Kims betragtninger - jeg ville seriøst overveje koblingen af en mindre SSD og en centraliseret lagerplads (netværksharddisk) i stedet.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 06:15
Ikke nogen netværksdisk i hvert fald. Men ellers vil jeg tænke over det. Jeg er vel mest hook på at gå all-in for SSD, men kan også se de fornuftige i Kims forslag. Jeg har det sådan nor jeg skal vælge noget (cykel, elektronik eller lignende), så vælger jeg det der er bedst og som regel ikke det der er næstbedst.
Men jeg kunne jo omorganisere mine data, sådan at C-drev og D-drev kunne være på to partitioner på en 250 GB SSD, hvor C-drevet så kun indeholde de data, der har direkte med mit arbejde at gøre, bl.a. filerne bag mit tegneprogram altså de forskellige projekter. Og så kan resten af dataene som primært er private data, så ligge på enten den nuværende 500 GB SSHD, eller på en ny og større SSHD, afhængigt af om der er plads nok på 500 GB. Men jeg bryder mig på sin vis ikke om at arbejdsrelaterede data ligger på samme disk - selvom det bliver i en anden partition - som C-drevet. Det er jo typisk C-drevet der kan inficeres af virus og den slags. Men det kunne måske gå for en periode.
Men jeg vil tænke over det. Det behøver ikke at ske lige nu. Jeg kunne godt vente til 850 EVO er kommet godt på markedet i januar og derefter.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 06:50
Thorvald skrev:
. Men jeg bryder mig på sin vis ikke om at arbejdsrelaterede data ligger på samme disk - selvom det bliver i en anden partition - som C-drevet. Det er jo typisk C-drevet der kan inficeres af virus og den slags. |
Det er da fuldstændigt lige meget om to drev er på samme fysiske disk, eller om de er på to fysiske drev, når det kommer til "virus og den slags". Desuden er dine arbejdsrelaterede data vel med i en form for backup plan, så "vælter lortet" kan du genskabe data rimeligt hurtigt?
Klaus
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 07:11
Heelt ligemeget er det vel ikke. Fordi hvis nu disken brænder af - så ryger begge partitioner. Hvis der så kun var C-drev på disken, så skulle jeg bare installere en ny disk og installere programmer igen. Dataene ville jeg ikke behøve at spekulere på. Det er en fordel, hvis nu den brænder af / står af midt som man er ved at arbejde på noget. Så mister man ikke mere end måske få minutters arbejde, alt efter hvornår arbejdet sidst er gemt.
Men når det så er sagt - så er der aldrig nogen harddiske i mine computere der er brændt af, af den ene eller den anden årsag. Og som du siger så har jeg backup, både lokalt og online.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 09:34
Thorvald skrev:
Ikke nogen netværksdisk i hvert fald. Men ellers vil jeg tænke over det. Jeg er vel mest hook på at gå all-in for SSD, men kan også se de fornuftige i Kims forslag. Jeg har det sådan nor jeg skal vælge noget (cykel, elektronik eller lignende), så vælger jeg det der er bedst og som regel ikke det der er næstbedst. |
Ja, der fungerer vi anderledes - køber det der passer til mit behov indenfor budgettet, så vil eks. hellere købe end cykel til 20.000kr, hvor der også er råd til andre ting og en udskiftning indenfor overskuelig årrække - fremfor en cykel til 100.000kr som er spitzen-klasse - men alligevel også overkill i forhold til behovet (marginal-udbyttet af de sidste 80.000kr er også meget lille) - det vil dog heller ikke være mange ting, hvor jeg vil have råd til at købe det bedste af det bedste inden økonomien dikterer havregrød :-)
Thorvald skrev:
Men jeg kunne jo omorganisere mine data, sådan at C-drev og D-drev kunne være på to partitioner på en 250 GB SSD, hvor C-drevet så kun indeholde de data, der har direkte med mit arbejde at gøre, bl.a. filerne bag mit tegneprogram altså de forskellige projekter. Og så kan resten af dataene som primært er private data, så ligge på enten den nuværende 500 GB SSHD, eller på en ny og større SSHD, afhængigt af om der er plads nok på 500 GB. Men jeg bryder mig på sin vis ikke om at arbejdsrelaterede data ligger på samme disk - selvom det bliver i en anden partition - som C-drevet. Det er jo typisk C-drevet der kan inficeres af virus og den slags. Men det kunne måske gå for en periode.
Men jeg vil tænke over det. Det behøver ikke at ske lige nu. Jeg kunne godt vente til 850 EVO er kommet godt på markedet i januar og derefter. | - der kommer også nye Broadwell processorer - måske det så også var en idé at udskifte den bærbare, når processoren så har 4 år på bagen og er overhalet af nyere teknologier? Vores computere herhjemme er alle udstyret med SSD på hhv 128Gb og 256Gb. Den stationære er suppleret med 2Gb HDD, hvor "knap-så-ofte-benyttede-data" er placeret - det betyder at harddisken ofte går i standby når jeg arbejder på den. Derudover er der suppleret med en netværksharddisk som kan tilgås af alle enheder og også giver mulighed for backup, adgang til filer fra Internettet osv. Til sidst er der nogle 2.5" eksterne harddiske og usb-sticks når vi har brug for at have data med os til forskellige formål. Det giver samlet set et meget fleksibelt setup samtidig med at det ikke koster prisen af en jetjager.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 10:32
Thorvald skrev:
Ikke nogen netværksdisk i hvert fald. Men ellers vil jeg tænke over det. Jeg er vel mest hook på at gå all-in for SSD, men kan også se de fornuftige i Kims forslag. Jeg har det sådan nor jeg skal vælge noget (cykel, elektronik eller lignende), så vælger jeg det der er bedst og som regel ikke det der er næstbedst. |
Det nytter jo ikke, hvis det du mener er bedst ikke er bedst i forhold til anvendelsen. Lad mig sige det kort - Det svare til du køber verdens dyreste cykel, men du går rundt med den, og bilder dig selv ind, at du kommer "bedre"/"hurtigere" frem, mens du går. Når du så vælger at sætte dig op, så opdager du, at du kommer lige så hurtigt frem, som hvis du havde investeret i en noget billigere model.
At man kan leve med, at man kun vil have det sidste nyeste (og dyreste), det er selvfølgelig en holdning man har lov at have. Men at bilde sig selv ind, at verden dermed også bliver tilsvarende bedre, det er altså en helt anden sag. Igen, der er absolut ingen tvivl om, at en 100% SSD løsning er det absolut optimale. Og det VIL kunne mærkes. Men det er primært på pengepungen.
Thorvald skrev:
Men jeg kunne jo omorganisere mine data, sådan at C-drev og D-drev kunne være på to partitioner på en 250 GB SSD, hvor C-drevet så kun indeholde de data, der har direkte med mit arbejde at gøre, bl.a. filerne bag mit tegneprogram altså de forskellige projekter. Og så kan resten af dataene som primært er private data, så ligge på enten den nuværende 500 GB SSHD, eller på en ny og større SSHD, afhængigt af om der er plads nok på 500 GB. Men jeg bryder mig på sin vis ikke om at arbejdsrelaterede data ligger på samme disk - selvom det bliver i en anden partition - som C-drevet. Det er jo typisk C-drevet der kan inficeres af virus og den slags. Men det kunne måske gå for en periode. |
Hvad angår virus, så er det ret ligemeget hvordan du deler dine diske op. Kommer der virus, så er alt pr. definition inficeret! Jeg ved heller ikke, hvor du har den ide fra, at det er typisk C drevet der er inficeret. Det er korrekt, at det er typisk operativsystemet man går efter, (som hacker), for at skabe åbninger eller for decideret at lukke systemet ned (OSét). Men en Trojan eller lign. den ligger lige så godt og arbejder på alle de andre drev. Hvad angår virus, så skal du nok tænke meget bredere, selvom det ikke er specielt sjove tanker.
Og jeg forstår ikke dit behov for at have arbejds relateret data til at ligge på C drevet, medmindre det er nogle vanvittige store filer, som tager ualmindelig lang tid at loade ind i de respektive programmer du bruger, og dit C drev er det hurtigste.
Thorvald skrev:
Men jeg vil tænke over det. Det behøver ikke at ske lige nu. Jeg kunne godt vente til 850 EVO er kommet godt på markedet i januar og derefter. |
Jeg tror bare du skal gøre op med dig selv, hvad du vil. Hvis penge ikke er vigtig, så smid 2 stk SSDére i i den størst mulige og hurtigste konfiguration du kan finde. Hvis der skal være en vis mening med galskaben, så tænk på dit behov og hvad alternative løsninger kan give dig. Sværere er det ikke ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) ------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 10:42
tipsen skrev:
Ja, der fungerer vi anderledes - køber det der passer til mit behov indenfor budgettet, så vil eks. hellere købe end cykel til 20.000kr, hvor der også er råd til andre ting og en udskiftning indenfor overskuelig årrække - fremfor en cykel til 100.000kr som er spitzen-klasse - men alligevel også overkill i forhold til behovet (marginal-udbyttet af de sidste 80.000kr er også meget lille) - det vil dog heller ikke være mange ting, hvor jeg vil have råd til at købe det bedste af det bedste inden økonomien dikterer havregrød :-) |
Har det på præcis samme måde. Ikke så meget økonomisk, men fordi jeg hele tiden vægter mine behov op imod pris. Jeg gider ikke betale for noget, jeg enten ikke får noget ud af, eller minimalt mere ud af. Har købt alt for meget bras igennem tiden, som jeg aldrig rigtig udnytte potentialet i, fordi jeg på mange punkter gjorde som Thorvald. "Køb det dyreste, så er det nok også det bedste, og man behøver ikke tænke mere over, om det så også er godt nok". Problemet er, at det koster vanvittigt meget, og efterhånden som man prøver det, så opdager man, at man ganske enkelt slet ikke opnår at udnytte det alligevel. Jeg bruger SSD diske, men de er alle installeret med fokus på optimal brug af operativsystemer. Det funger ganske glimragende til mit/familiens formål, selvom jeg temmelig ofte kan være ekstrem utålmodig. Men jeg synes de store SSD diske er så vanvittig dyre, så resultatet efter min mening på ingen måde kan stå mål med prisen. Når de når ned i et prisleje omkring det halve af deres nuværende pris, så begynder det at give mening, som data drev.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:25
Thorvald skrev:
Heelt ligemeget er det vel ikke. Fordi hvis nu disken brænder af |
Nå ja, nu er det jo Samsung diske du har "forelsket dig i".......
Klaus
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:35
Kandersen skrev:
.....Igen, der er absolut ingen tvivl om, at en 100% SSD løsning er det absolut optimale. Og det VIL kunne mærkes. Men det er primært på pengepungen.
Og jeg forstår ikke dit behov for at have arbejds relateret data til at ligge på C drevet, medmindre det er nogle vanvittige store filer, som tager ualmindelig lang tid at loade ind i de respektive programmer du bruger, og dit C drev er det hurtigste.
|
Nu har jeg ikke noget problem med at betale 3000 for 1000 GB i stedet for 800 kr, når jeg ved at den til 3000 er så meget bedre og at det er det mest optimale. Specielt ikke hvis én af dem jeg arbejder for vil give mig sådan en som betaling for arbejde i stedet for penge, men heller ikke hvis jeg selv skal betale den.
Undskyld - jeg mente D-drevet. Altså i det eksempel hvor jeg lader et C-drev og et D-drev ligge på en 250 GB SSD, hvor D-drevet så indeholder mine arbejdsdata. Herunder data-/tegningsfilerne til mit tegneprogram som er et 3D konstruktionstegneprogram (til huse).
Min computer er tændt fra kl. 5 om morgenen til kl. 10-11 stykker om aftenen. Så hvis jeg med ren SSD ville spare bare en lille smule strøm og køling, så hvorfor ikke tage det med også. ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Der jo dog forskel på en SSHD der bruger 5 W og en SSD der bruger 0,1 W.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:43
tipsen skrev:
.... - der kommer også nye Broadwell processorer - måske det så også var en idé at udskifte den bærbare, når processoren så har 4 år på bagen og er overhalet af nyere teknologier?
|
Nej, computeren i sig selv fejler ikke noget og kan sagten holde et par år endnu. Desuden er det mit arbejde, der betaler når jeg skal have ny computer (men det er min computer, ikke firmaets - dvs. jeg kan gøre med den hvad jeg vil). Og firmaets økonomi har længe ikke været for god, så jo længere jeg kan få computeren til at holde jo gladere tror jeg min chef vil være. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
I og for sig er det ikke strengt nødvendigt at skifte til SSD - men det kunne være sjovt..... ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif) Men jeg kan sagtens vente 1 måned eller 2, til 850 EVO'en er kommet på markedet, da den jo lige er en tand bedre end 840'eren. Så har jeg også tid til at finde ud af om jeg kun vil skifte den ene disk - eller om jeg går grasat og går all-in. ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:47
Thorvald skrev:
Nu har jeg ikke noget problem med at betale 3000 for 1000 GB i stedet for 800 kr, når jeg ved at den til 3000 er så meget bedre og at det er det mest optimale. Specielt ikke hvis én af dem jeg arbejder for vil give mig sådan en som betaling for arbejde i stedet for penge, men heller ikke hvis jeg selv skal betale den. |
Seriøst? Vil du have betaling for din arbejdstid til noget du kun får prestige og ikke performance ud af? At opbevare data du sjældent skal have tilgang til på en SSD disk, svarer til at købe en 50.000 kroners racercyken for at køre i Brugsen efter slik. Cyklen til 5.000 kroner bringer dig i Brugsen på samme tid, selvom racercyklen på papiret burde kunne gøre det bedre.
Thorvald skrev:
Min computer er tændt fra kl. 5 om morgenen til kl. 10-11 stykker om aftenen. Så hvis jeg med ren SSD ville spare bare en lille smule strøm og køling, så hvorfor ikke tage det med også. ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Der jo dog forskel på en SSHD der bruger 5 W og en SSD der bruger 0,1 W. |
Når de er i dvale?
Klaus
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:47
KlausDM skrev:
Thorvald skrev:
Heelt ligemeget er det vel ikke. Fordi hvis nu disken brænder af |
Nå ja, nu er det jo Samsung diske du har "forelsket dig i".......
Klaus
|
Og?? ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Det er vel ikke videre sandsynligt at en Samsung SSD brænder af, ligesåvel som de diske jeg har nu eller SSD'ere fra andre producenter. Desuden er det Samsung's SSD'er der har de bedste specs, skarpt efterfulgt af Intel og måske især Sandisk. Mens f.eks. Kingston's bruger væsentligt mere strøm.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:52
Thorvald skrev:
Nu har jeg ikke noget problem med at betale 3000 for 1000 GB i stedet for 800 kr, når jeg ved at den til 3000 er så meget bedre og at det er det mest optimale. Specielt ikke hvis én af dem jeg arbejder for vil give mig sådan en som betaling for arbejde i stedet for penge, men heller ikke hvis jeg selv skal betale den. |
Nu har jeg sat streg under og forøvrigt skiftet farven på teksten herover, på det der får mig til at sige, at dit syn på sagen er farvet af en forkert opfattelse. Den disk til 3000,- er NETOP ikke så meget bedre, som den til 800,- Den er det måske rent teoretisk (selvom det også har mine tvivl), men den er det IKKE i praksis. Og det er præcis den del af sætningen jeg hentydede til i forrige indlæg. Du forstår det ikke, førend du sætter dig op på cyklen og opdager, at der er ikke den store forskel.
Dine argumenter er fair nok, når du siger andre betaler for det. Men fordi andre betaler, så gør det ikke denne investering "så meget bedre...".
Håber du forstår, hvor jeg vil hen med det her. Dit valg i to stk SSDére er ikke forkert. Det er dine forvetninger/formodninger til, at det så også bliver "så meget bedre..", der er forkert.
Thorvald skrev:
Undskyld - jeg mente D-drevet. Altså i det eksempel hvor jeg lader et C-drev og et D-drev ligge på en 250 GB SSD, hvor D-drevet så indeholder mine arbejdsdata. Herunder data-/tegningsfilerne til mit tegneprogram som er et 3D konstruktionstegneprogram (til huse). |
Det giver mere mening ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Thorvald skrev:
Min computer er tændt fra kl. 5 om morgenen til kl. 10-11 stykker om aftenen. Så hvis jeg med ren SSD ville spare bare en lille smule strøm og køling, så hvorfor ikke tage det med også. Der jo dog forskel på en SSHD der bruger 5 W og en SSD der bruger 0,1 W. |
Hmm.. Apropos at gå efter det bedste uden at spare på noget, og så at ville spare, på noget der betyder så lidt som strømforbruget, i det her tilfælde.. Regn på det og se, hvor mange år der skal til, førend du har sparet prisforskellen (3000,- vs 800,- ), i størmforbrug. Mit bud er temmelig mange år. Dine dyrt indkøbte 3000 kroners diske er sandsynligvis afgået ved døden, meget længe inden.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:52
I dvale: SSD 0,045 W / aktiv 0,1W. http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Black%C2%B2-SSHD-Hybrid-120GB-og-1TB-2429958.html - WD Black2 SSHD , 0,9 W og 1,8 W i aktiv tilstand - synes jeg så én der var meget værre i aktiv tilstand. Men det er stadig omkring en faktor 20.
Nu tænkte jeg på et fritidsjob jeg har, ikke mit primære job, men i enkelte tilfælde ja.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 11:59
Thorvald skrev:
Desuden er det Samsung's SSD'er der har de bedste specs |
Yes yes, specs siger bare ikke alt....
Klaus
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:02
Kandersen skrev:
.......
Hmm.. Apropos at gå efter det bedste uden at spare på noget, og så at ville spare, på noget der betyder så lidt som strømforbruget, i det her tilfælde.. Regn på det og se, hvor mange år der skal til, førend du har sparet prisforskellen (3000,- vs 800,- ), i størmforbrug. Mit bud er temmelig mange år. Dine dyrt indkøbte 3000 kroners diske er sandsynligvis afgået ved døden, meget længe inden. |
Sikkert - har ingen anelse om det. Men det hjælper jo alt sammen. Men som sagt, har jeg ikke besluttet mig for noget endnu. Nu har jeg fået en del inputs som jeg vil tænke over. Så kan vi altid se.
I denne http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Black%C2%B2-SSHD-Hybrid-120GB-og-1TB-2429958.html - WD Black2 SSHD , som egentligt også er ret interessant - Er SSD-delen og HDD delen, delt sådan at SSD er sin egen partition og HDD sin egen partition fra starten af??? Dvs. jeg kunne lave C-drevet på SSD'en og data-drevet på HDD'en??
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:06
Thorvald skrev:
I dvale: SSD 0,045 W / aktiv 0,1W. http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Black%C2%B2-SSHD-Hybrid-120GB-og-1TB-2429958.html - WD Black2 SSHD , 0,9 W og 1,8 W i aktiv tilstand - synes jeg så én der var meget værre i aktiv tilstand. Men det er stadig omkring en faktor 20. |
Hvorfor købe så dyr en disk til "dum dataopbevaring", når http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Red-NAS-HDD-2.5-1TB-2423479.html - denne dybest set kan give dig det samme?
Klaus
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:09
Thorvald skrev:
Kandersen skrev:
.......
Hmm.. Apropos at gå efter det bedste uden at spare på noget, og så at ville spare, på noget der betyder så lidt som strømforbruget, i det her tilfælde.. Regn på det og se, hvor mange år der skal til, førend du har sparet prisforskellen (3000,- vs 800,- ), i størmforbrug. Mit bud er temmelig mange år. Dine dyrt indkøbte 3000 kroners diske er sandsynligvis afgået ved døden, meget længe inden. |
Sikkert - har ingen anelse om det. Men det hjælper jo alt sammen. |
Du ville "hjælpe" bedre, om du købte billigere diske, som giver dig det samme, og så brugte "overskuddet" på et par gode trøjer. På den måde kan du skrue lidt ned for varmen/strømmen, og spare en temmelig stor del ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Jeg forstår godt hvad du mener, og som udgangspunkt er jeg også enig. Men i det konkrete eksempel, så bruger du ufattelig mange penge, for at spare en ekstrem lille mængde strøm. Og så forsvinder min logik altså. Håber du kan leve med jeg er lidt sær skruet sammen, hvad angår logik ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Thorvald skrev:
I denne http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Black%C2%B2-SSHD-Hybrid-120GB-og-1TB-2429958.html - WD Black2 SSHD , som egentligt også er ret interessant - Er SSD-delen og HDD delen, delt sådan at SSD er sin egen partition og HDD sin egen partition fra starten af??? Dvs. jeg kunne lave C-drevet på SSD'en og data-drevet på HDD'en?? |
Nej, det har du misforstået.. Du kan ikke bruge en hybrid disk på den måde. Du har ikke selvstændig kontrol over SSD og HDD delen. Hvis du inddeler den i C og D drev, så udnytter begge drev SSD delen og HDD delen. Du skal opfatte SSD delen som en slags lyn hurtig cache til HDD delen.
Og så er det forøvrigt sådan en jeg ville installere som ekstra disk. Altså en SSD til system en SSHD til data/alt det andet. EDIT.. NEJ det var ikke sådan en SSHD jeg ville investere i, ikke lige den model. 120GB SSD som cache til data drev, det er for meget. Gå efter mindre SSHDére (mindre SSD del). De er billigere. Og igen, du får det samme ud af det.. Sorry, fik ikke lige set ordentlig på dit link.. Den er svine dyr, den du linker til.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:10
Thorvald skrev:
<span style="line-height: 1.4;">I denne http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Black%C2%B2-SSHD-Hybrid-120GB-og-1TB-2429958.html - WD Black2 SSHD , som egentligt også er ret interessant - Er SSD-delen og HDD delen, delt sådan at SSD er sin egen partition og HDD sin egen partition fra starten af??? Dvs. jeg kunne lave C-drevet på SSD'en og data-drevet på HDD'en??</span> | Ovennævnte er ikke en rigtig SSHD, men en dual SSD/HDD disk - og ja, du får to separate volumes i modsætning til en SSHD, hvor SSD og HDD er merged i ét volume.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:13
tipsen skrev:
Thorvald skrev:
<span style="line-height: 1.4;">I denne http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Black%C2%B2-SSHD-Hybrid-120GB-og-1TB-2429958.html - WD Black2 SSHD , som egentligt også er ret interessant - Er SSD-delen og HDD delen, delt sådan at SSD er sin egen partition og HDD sin egen partition fra starten af??? Dvs. jeg kunne lave C-drevet på SSD'en og data-drevet på HDD'en??</span> | Ovennævnte er ikke en rigtig SSHD, men en dual SSD/HDD disk - og ja, du får to separate volumes i modsætning til en SSHD, hvor SSD og HDD er merged i ét volume. |
Øhh er du sikker på det??
------------- Mvh
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:19
En hybrid styrer da netop selv hvilke data der skal ligge på NAND og hvilke der ligger på HDD. Ellers går fidusen vel af det?
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:27
Ok - nu skal vi lige.....
Normalt er SSHD lavet sådan at der blot er 8 GB SSD, måske lidt mere (flash hukommelse) - som speeder systemet op.
Denne fra WD er - som jeg lige læser det - en helt ny type, hvor SDD-delen og HDD-delen er mere adskilt. De har simpelthen været så smarte at lægge en 120 GB SSD og en 1 TB HDD ned i samme kabinet. Nu skal vi ikke kigge på prisen (vel Kim... ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) ), det er da rigtigt at den er dyrere end en 120 GB SSD og en 1 TB HDD hver for sig. Men det forhindrer ikke at den er svinesmart. Hvis den fungerer sådan som jeg læser det: 2 diske i ét kabinet og ikke en traditionel hybrid disk.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:35
Thorvald skrev:
Ok - nu skal vi lige.....
Normalt er SSHD lavet sådan at der blot er 8 GB SSD, måske lidt mere (flash hukommelse) - som speeder systemet op.
Denne fra WD er - som jeg lige læser det - en helt ny type, hvor SDD-delen og HDD-delen er mere adskilt. De har simpelthen været så smarte at lægge en 120 GB SSD og en 1 TB HDD ned i samme kabinet. Nu skal vi ikke kigge på prisen (vel Kim... ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) ), det er da rigtigt at den er dyrere end en 120 GB SSD og en 1 TB HDD hver for sig. Men det forhindrer ikke at den er svinesmart. Hvis den fungerer sådan som jeg læser det: 2 diske i ét kabinet og ikke en traditionel hybrid disk. |
Jeg kan IKKE holde prisen udenfor ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) 2 diske i et kabinet, der tilsammen er EKSTREMT dyrere end de selvsamme 2 diske i 2 kabinetter. Og du kalder den svinesmart? Jeg kalder det komplet idioti. Medmindre argumentet var/er, at man kun har plads til een disk. Det er så ikke tilfældet, i dit tilfælde ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 12:52
Kandersen skrev:
tipsen skrev:
Thorvald skrev:
I denne http://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Black%C2%B2-SSHD-Hybrid-120GB-og-1TB-2429958.html - WD Black2 SSHD , som egentligt også er ret interessant - Er SSD-delen og HDD delen, delt sådan at SSD er sin egen partition og HDD sin egen partition fra starten af??? Dvs. jeg kunne lave C-drevet på SSD'en og data-drevet på HDD'en?? | Ovennævnte er ikke en rigtig SSHD, men en dual SSD/HDD disk - og ja, du får to separate volumes i modsætning til en SSHD, hvor SSD og HDD er merged i ét volume. |
Øhh er du sikker på det?? | Jeps.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 13:13
Nu er det jo noget nyt, så det er klart at det er dyrere. Alt nyt er dyrere indtil det ikke er en så stor nyhed længere. Og ja, jeg synes det er genialt og er der noget jeg godt kan lide så er det når noget er genialt tænkt. Man kan så sige at det ville blive endnu mere genialt, hvis de have lavet det med en SSD + SSHD.
Men jeg synes slet ikke det er idioti - det er ret godt tænkt. Hvis jeg så er rigtigt fræk og alligevel synes at den rene SSD løsning er for dyr, så kunne jeg købe sådan én her og lægge mine arbejdsdata på SSD-delen og mine private data på HDD delen og så købe en 120 GB SSD til system drev. Sådan!! ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Det ville med dagens priser koste ca. 2600,- for ialt 1240 GB, i modsætning til f.eks. ca. 4250,- for 1 TB SSD + 120 GB SSD (med priserne fra EVO 850 serien). Eller blot 3000 for en 1000 GB SSD. Man kan så sige at så er prisforskellen ikke så stor.
Men ok - nu tænker jeg bare frækt og vildt. Jeg vil se tiden an - og se om priserne måske falder på WD's smarte løsning.
Thorvald.
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 13:20
Jeg kan se det smarte hvis du har en bærbar, som kun har plads til 1 disk. Hvis du har plads til flere diske, så kan jeg ikke se det smarte.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 13:27
Torben Rasmussen skrev:
Jeg kan se det smarte hvis du har en bærbar, som kun har plads til 1 disk. Hvis du har plads til flere diske, så kan jeg ikke se det smarte. |
Ja, det vil jeg give dig ret i. Med mindre man ønsker sig "3" diske, men kun har 2 pladser. Hvilket i sig selv kan være smart i nogle tilfælde. Men ellers har du ret - det er dér hvor man kun har 1 plads, den virkelig er smart - hvis man har brug for pladsen vel at mærke - ellers er det billigere at købe en 250 GB eller 500 GB SSD.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 15:27
Så forstår jeg ikke den disk, (jo, til bærbar/kompakte computere, hvor der kun er plads til en fysisk disk, der gør jeg, ellers ikke).
------------- Mvh
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 15:29
Thorvald skrev:
Nu er det jo noget nyt, så det er klart at det er dyrere. Alt nyt er dyrere indtil det ikke er en så stor nyhed længere. Og ja, jeg synes det er genialt og er der noget jeg godt kan lide så er det når noget er genialt tænkt. Man kan så sige at det ville blive endnu mere genialt, hvis de have lavet det med en SSD + SSHD.
Men jeg synes slet ikke det er idioti - det er ret godt tænkt. Hvis jeg så er rigtigt fræk og alligevel synes at den rene SSD løsning er for dyr, så kunne jeg købe sådan én her og lægge mine arbejdsdata på SSD-delen og mine private data på HDD delen og så købe en 120 GB SSD til system drev. Sådan!! ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Det ville med dagens priser koste ca. 2600,- for ialt 1240 GB, i modsætning til f.eks. ca. 4250,- for 1 TB SSD + 120 GB SSD (med priserne fra EVO 850 serien). Eller blot 3000 for en 1000 GB SSD. Man kan så sige at så er prisforskellen ikke så stor.
Men ok - nu tænker jeg bare frækt og vildt. Jeg vil se tiden an - og se om priserne måske falder på WD's smarte løsning. |
Ok, der stod jeg af igen. Hvorfor vil du have en SSD til dine data, - Fordi du kan! Det er fair nok, så længe vi lader det blive ved det ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 15:52
Kandersen skrev:
Så forstår jeg ikke den disk, (jo, til bærbar/kompakte computere, hvor der kun er plads til en fysisk disk, der gør jeg, ellers ikke). | Det er jo også lige præcis formålet - man vil gerne have SSD, men har større mængder data som gør det til en bekostelig affære - så tager man mellemvejen med denne løsning selvom man kun har plads til én disk i maskinen.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 16:03
En meget god opsummering af WD Black2's eksistensberettigelse eller mangel på samme kan findes her: http://www.anandtech.com/show/7682/the-wd-black2-review/10 - The WD Black2 Review: World's First 2.5" Dual-Drive - Final Words .
Forholdsvis mange brugeranmeldelser på newegg og Amazon er ikke just positive. En relativt dyr løsning rettet mod et lille segment.
Positivt at man har brugt MLC NAND og giver 5 års garanti men bortset fra det er det småt med roserne til dette produkt.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 16:34
tipsen skrev:
Kandersen skrev:
Så forstår jeg ikke den disk, (jo, til bærbar/kompakte computere, hvor der kun er plads til en fysisk disk, der gør jeg, ellers ikke). | Det er jo også lige præcis formålet - man vil gerne have SSD, men har større mængder data som gør det til en bekostelig affære - så tager man mellemvejen med denne løsning selvom man kun har plads til én disk i maskinen. |
En dyr mellemvej, synes jeg. Hvis der ingen forbindelse er mellem SSD og HDD, så kunne man lige så godt vælge en SSD intern og en ekstern løsning, (forudsat der er interface til det bedre end USB2), eller en rigtig hybrid løsning. Hvis man alligevel har så gammel en bærbar, så får man næppe tilnærmelsesvis de hastigheder ud af den løsning.
Underligt produkt!
------------- Mvh
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 16:39
Tja - jeg synes den er meget smart tænkt. Men endnu mere smart hvis det havde været SSD + SSHD.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-December-2014 kl. 22:18
Nå nok om det - det var i virkeligheden slet ikke det jeg spurgte om. Jeg spurgte - når man ønsker at opgradere en computer, der har to harddiske, ved at udskifte enten den ene eller begge med noget andet (og hvad det bliver og med hvilken konfiguration bestemmer jeg jo helt selv), ved hjælp af upgrade kit med klonings software og den slags - hvordan ved man så hvilken én man kloner, når man tager den første (og for den sags skyld evt. nr. 2) - og hvordan ved man hvilken af harddiskene man skal tage ud som værende den første man skifter???
Thorvald.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 06:39
Afmonter den ene disk i den laptop.
Kan den stadig boote op med windows. Ja så er det sikkert C drev du har tilbage i laptoppen 😄
|
Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 09:10
Hvis du er bange for at dine lagre brænder sammen, må risikoen da være dobbelt så stor, med et kombineret drev?
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 09:25
Beanie skrev:
Hvis du er bange for at dine lagre brænder sammen, må risikoen da være dobbelt så stor, med et kombineret drev? |
Nej jeg er ikke bange for det. Ingen af mine harddiske i mine computere er nogensinde brændt af eller stået af på nogen måde. Kombineret drev? Njaa - det er jo ikke så meget anderledes end at lægge alle partitioner på én disk.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 09:26
hansie skrev:
Kan den stadig boote op med windows. Ja så er det sikkert C drev du har tilbage i laptoppen 😄 |
Ok - så trial and error metoden...... ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Jeg troede at "skifte harddisk" hjælpe softwaren måske hjalp med dette.
Thorvald.
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 11:37
@Thorvald - kan du ikke se serienummeret på harddiskene fra Windows? På Mac kan jeg serienummer på bl.a. harddisk og ram.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 12:27
Thorvald skrev:
Nå nok om det - det var i virkeligheden slet ikke det jeg spurgte om. Jeg spurgte - når man ønsker at opgradere en computer, der har to harddiske, ved at udskifte enten den ene eller begge med noget andet (og hvad det bliver og med hvilken konfiguration bestemmer jeg jo helt selv), ved hjælp af upgrade kit med klonings software og den slags - hvordan ved man så hvilken én man kloner, når man tager den første (og for den sags skyld evt. nr. 2) - og hvordan ved man hvilken af harddiskene man skal tage ud som værende den første man skifter??? |
Du kan se det i disk håndtering. Og hvis ikke det er angivet i din bærbar, hvilken SATA port der er hvad, så må du som forslået, tage den ene diske ud, og bruge udelukkelsesmetoden.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 12:31
Thorvald skrev:
hansie skrev:
Kan den stadig boote op med windows. Ja så er det sikkert C drev du har tilbage i laptoppen 😄 |
Ok - så trial and error metoden...... ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Jeg troede at "skifte harddisk" hjælpe softwaren måske hjalp med dette. |
Det gør det også..
Vil du kopiere partioner, (C,D,etc) Eller hele fysiske diske. Plain and simple! Softwaren kan fortælle dig, hvilken disk der sidder i hvilken port. Men hvis ikke du kan se forskel på portene, så er denne oplysning lige fedt for dig. Det skal din bærbar jo fortælle dig rent fysisk på bærbaren.
Har du kigget på din bærbar, altså sådan løftet låget/lågene til harddiskene? Som regel kan det give svar på nogle af de usikre spørgsmål ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Alternativ er, udelukkelsesmetoden. Der er ikke rigtig andre muligheder.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 13:00
Jo, det er ikke så lang tid siden jeg havde bunden af den åben, for at blæse ventilationen ren. Men det sagde mig ikke rigtigt noget om hvad der er hvad (sådan lige umiddelbart, men nu var det heller ikke det jeg kiggede efter på det tidspunkt) - men umiddelbart så det ret anonymt ud. Det synes jeg også det gør i enhedshåndtering:
Men ok, så må jeg bare prøve mig frem og se hvad der sker, når jeg på et eller andet tidspunkt har fået købt ny disk(e) og skal igang med arbejdet.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 13:28
Thorvald skrev:
Jo, det er ikke så lang tid siden jeg havde bunden af den åben, for at blæse ventilationen ren. Men det sagde mig ikke rigtigt noget om hvad der er hvad (sådan lige umiddelbart, men nu var det heller ikke det jeg kiggede efter på det tidspunkt) - men umiddelbart så det ret anonymt ud. Det synes jeg også det gør i enhedshåndtering: |
Read my lips.. DISKHÅNDTERINGEN ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
Thorvald skrev:
Men ok, så må jeg bare prøve mig frem og se hvad der sker, når jeg på et eller andet tidspunkt har fået købt ny disk(e) og skal igang med arbejdet. |
Som sagt, i værste fald flår du den ene disk ud, (der sker ikke noget farligt ved det). Kan maskinen ikke boote i windows derefter, så er det din system disk, du har taget ud. Og den anden er dermed din data disk (eller hvad du nu engang bruger den til).
I DISKHÅNDTERINGEN ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) , der kan du se, hvilke partitioner der er på de fysiske diske.
Når først du får kigget på det, så er jeg ret sikker på, at du nok skal hitte ud af det. Hvis du skal clone 2 nye diske, så start med din data disk. Du kan altid clone og skifter din system disk bagefter.
Btw. en god ide er at have en ekstern tilslutning (selvfølgelig i USB3 eller eSATA), hvor i du sætter dine ny-indkøbte diske i, når du skal clone med dine eksisterende. På den måde kan du clone begge de gamle diske med de nye, og kun omskifte een gang for alle.
------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 13:46
Er lidt usikker på, hvad du mener med Diskhåndteringen - det som man førhen kaldte "Min computer", som idag bare hedder computer:
Men ja - hvis jeg bliver enig med mig selv om at skifte begge diskene med to ny, kan jeg jo bare klone den ene først, lægge den til side, så klone den næste og så sætte dem i. Og hvis jeg udskifter de to med f.eks. én stor, så er det jo stort set det samme. Så ja, det er vel egentligt enkelt nok.
Men når der er noget man ikke har prøvet før, så er man måske lidt forsigtig. Første gang jeg skulle vaske min bil i vaskehallen, skulle jeg da også lige tænke mig om, hvordan gør man.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 14:07
Thorvald skrev:
Er lidt usikker på, hvad du mener med Diskhåndteringen |
Prøv med google......
http://www.it-artikler.dk/2008/05/20/sdan-bruges-diskhndtering/ - http://www.it-artikler.dk/2008/05/20/sdan-bruges-diskhndtering/
Klaus
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 14:23
Aha ok. Men det siger ikke så meget at der er en disk 0 og en disk 1. Så Diskhåndteringen siger (så vidt jeg kan se) ikke så meget.
Men det er måske heller ikke så væsentligt, som vi jo har fundet ud af.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 15:13
Som jeg skrev, så vil diskhåndteringen vise dig dine fysiske diske og partitioner. Du kan nemlig ikke se dette i fx stifinderen. Men det er/kan være relevant alt afhængig af, om du vil klone hele fysisk disk eller partitioner. Og det vil igen være afhængig af, hvilken konfiguration du vælger af nye diske, fx en lille ssd til system, og dermed en partition, eller en større med to eller flere partitioner på. Det er nemmest at lave det rigtig første gang. Og det kan du bruge din nuværende konfiguration til at vurdere ud fra. Derfor er diskhåndteringen din ven nu.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 15:37
Thorvald skrev:
Men når der er noget man ikke har prøvet før, så er man måske lidt forsigtig. Første gang jeg skulle vaske min bil i vaskehallen, skulle jeg da også lige tænke mig om, hvordan gør man. |
Det forstår jeg godt. Og specielt fordi det kan være fatalt at lave noget forkert. Men som jeg også prøvede at sige, så sæt dig stille og roligt ned, og gør op med dig selv, hvilken konfiguration du vil have med 2 nye diske, (som jeg formoder er det du går efter).
Og når nu vi ved, at penge ikke er et issue, så vil jeg klart anbefale dig at købe sådan en ekstern løsning til dit kloningsarbejde. (Ekstern HDD dock). Det minimere også muligheden for, at du ikke pludselig står med 4 stk løse diske i hånden, og ikke kan huske, hvad der skal hvor, (det er set før ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) ).
Den nemme og mest sikre løsning er: 1. Du laver en 100% kloning af dine nuværende to diske over på to nye diske. 2. Du tager de to gamle diske ud af maskinen. (og lægger dem væk med det samme). 3. Du sætter de to nye diske i maskinen. 4. Start op. Jeg ved godt du vil stå med 4 løse diske her, men det er også det eneste tidspunkt. Og det vigtige er, at du kan kende dine gamle, (du har jo lagt dem væk), og dermed ved, at DE skal ihvertfald ikke i maskinen igen. Ergo er der kun to tilbage du skal bryde dine små grå med. Hvis du ikke ved, hvor dine nye skal sidde, så prøver du dig bare frem. Der sker som sagt ikke noget. Og i tilfælde af at der gør, så kan du altid sætte dine gamle diske i, og du er tilbage til start.
Den svære løsning er, når du skal til at tænke over at om-konfigurere dine diske/partitioner. Det kan reelt set godt gøres bagefter, men det er en noget mere besværlig løsning, og meget afhængig af din nuværende konfiguration og så den nye du vil have. Det er den del vi har brugt en del sider på at debattere, bare så du ikke er i tvivl ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 16:50
Hvis du ikke er bekendt med Diskhåndtering, tror jeg du skal lade en mere it-kyndig står for din opgradering.
Men det koster jo heller ikke andet end andres tid at snakke sig varm om idéen om en ny disk.
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 16:55
Beanie skrev:
Hvis du ikke er bekendt med Diskhåndtering, tror jeg du skal lade en mere it-kyndig står for din opgradering. |
+1
Klaus
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 18:15
Thorvald skrev:
Ja, den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på, fordi nu er der jo to pladser til diske. Men det ville være lidt billigere end de andre løsninger. Men er det ikke også bedst at have en separat disk til software og en til data? Nu ved jeg godt at de fleste computere kun har 1 disk og det fungerer jo fint f.eks. ved at lave 2 partitioner - 1 til software og 1 til data. Men er det aller bedste ikke at have 2 separate? Hvis nu f.eks. den ene disk brænder af eller bliver ødelagt af virus eller et eller andet - hvilket typisk ville være software drevet det sker med - så har man stadig den anden disk, med i dette tilfælde alle data.
Men jeg kunne jo også starte med én 1 TB disk og så når 120 GB eller 250 GB SSD bliver endda bedre/hurtigere (de udvikles vel til stadighed), købe sådan én og så migrere C-drevet over på den. Det ville måske være smart nok - enten i den nuværende computer eller i en ny, afhængigt af situationen. |
Så er der vist kogt nok suppe på den høne. Du modsiger ligefrem dig selv.
OVER AND OUT
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 18:28
Beanie skrev:
Hvis du ikke er bekendt med Diskhåndtering, tror jeg du skal lade en mere it-kyndig står for din opgradering.
Men det koster jo heller ikke andet end andres tid at snakke sig varm om idéen om en ny disk. ![](smileys/smiley29.gif) |
Det var vel ikke helt fair sagt. Jeg tror faktisk jeg har set den diskhåndtering før - men det er længe siden. Det er ikke ret ofte at jeg har bruge for at lave noget specielt "service" på mine eller andres computere, der kan nemt gå mange år imellem. Eller måske var det noget tilsvarende den diskhåndtering, fordi jeg brugte på et tidspunkt Easus partition manager eller noget i den retning, dels til at oprette partitioner og til at justere størrelsen på dem. Jeg har også tidligere opgraderet ram i en bærbar. Så jeg ved en del om computere, følger lidt med i udviklingen osv. Så jeg kan sagtens gøre det her selv.
At debatten blæste op er slet ikke min skyld. Jeg spurgte bare om hvordan man mon skulle forholde sig, når der er to diske i computeren og hvordan man kunne være sikker på at tage den rigtige. Det aller første svar var noget helt andet end det jeg spurgte om - og så kørte løbet ellers derudad..... ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-December-2014 kl. 18:31
Beanie skrev:
Thorvald skrev:
Men jeg kunne jo også starte med én 1 TB disk og så når 120 GB eller 250 GB SSD bliver endda bedre/hurtigere (de udvikles vel til stadighed), købe sådan én og så migrere C-drevet over på den. Det ville måske være smart nok - enten i den nuværende computer eller i en ny, afhængigt af situationen. |
Så er der vist kogt nok suppe på den høne. Du modsiger ligefrem dig selv.
OVER AND OUT |
Det var jo bare et eksempel på hvorfor det kan være en fordel med to partitioner på to forskellige diske. Ikke at jeg er bange for at de brænder af. Over and out too (med hensyn til den del af debatten i hvert fald). Og det jeg spurgte om har jeg omsider fået svar på.... ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Selvom det tog lidt tid at få Jer til at svare på det jeg spurgte om og ikke alt muligt andet.... ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-December-2014 kl. 13:22
Bare lige som et kuriosium, i øvrigt uden for det oprindelige emne - jeg faldt over denne http://www.billigmedien.de/index.php?page=products&product_id=16505 - ekstremt lille USB-stick - som har plads til 64 GB. Og så til en ret ok pris - sådan umiddelbart. Ok - lidt dyr pr. Gigabyte måske. Men i teorien - hvis man nu ikke havde andre muligheder overhovedet, ikke havde mulighed for at skifte harddisk - kunne man så bruge sådan en til systemdrev?? Eller er USB3 trods alt for langsom i forhold til f.eks. en HDD?? Jeg kan ikke lige komme i tanke om hvilke tilfælde det kunne være nyttigt - det var mest en sjov tanke.
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-December-2014 kl. 13:34
Ideen med OS på et USB stik er som sådan ikke galt. MEN hastigheden bliver helt hen i vejret, og det er i stik modsat retning af, hvad du oprindelig startede ud med. Det kan næsten ikke blive værre. Men jo, det kan lade sig gøre, og det kan virke. Jeg ville dog personligt ikke selv gøre det, medmindre det var for at teste et OS, (pt tester jeg windows 10, og dertil har jeg valgt en old gammel bærbar med dertilhørende ekstrem langsom disk.. Det er dræbende kedeligt, skal jeg lige hilse og sige. Nåja, plus at windows 10 altså har nogle store problemer endnu, og at jeg slet ikke bryder mig om det nye "metro" look).
------------- Mvh
|
Skrevet den: 12-December-2014 kl. 13:58
Ja - til tests af OS eller måske hvis man har behov for at "flytte" sit OS mellem enheder, så kunne det måske være praktisk. Men som jeg nævnte er det off-topic i forhold til mig, jeg kunne ikke finde på at gøre det - har ikke behovet.
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-December-2014 kl. 14:06
Hmm, det er godt nok en stor julefrokost dag i dag, og jeg formoder ikke du har drukket dig i hegnet endnu ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Så ved at henlede din opmærksomhed til din egen tekst:"Men i teorien - hvis man nu ikke havde andre muligheder overhovedet, ikke havde mulighed for at skifte harddisk - kunne man så bruge sådan en til systemdrev?? Eller er USB3 trods alt for langsom i forhold til f.eks. en HDD??"
Kort svar: JA! (til begge spørgsmål). Hvorvidt du så kunne finde på det, har behov eller en hvilken som helst anden forklaring, det interessere mig ikke synderlig meget.
------------- Mvh
|
|