Print side | Luk vindue

Hvad har fremtidens hjemmebio projektorer?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136842
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 20:17

Emne: Hvad har fremtidens hjemmebio projektorer?
Skrevet af: Chaospling
Emne: Hvad har fremtidens hjemmebio projektorer?
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 11:35
Jeg er ikke up-to-date vedr. projektorer til hjemmebioen, men jeg kan forestille mig, at 4k projektorer er til at betale om 1-3 år; jeg går i hvert fald ud fra, at de lige nu ligger over kr. 20.000,-. 4k-TV er jo så småt ved at blive nemme at få fat på - vil det samme gælde projektorer?

Hvad med HFR? Er det noget, som vil gøre en projektor ekstrem dyr, eller kan det også gå hen og blive mere eller mindre hvermands eje?

Nogle af taler endda om at 4k ikke når at komme ordentligt ind før 8k banker på, men jeg ved ikke, om det er den sædvanlige dommedagssnak....

Svar:
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 12:14
Lige nu sker der ikke særligt meget.
Ud over lidt 4K nyheder i ny og næ.

Jeg har besluttet at vente med opgradering af hele biffen til
BD 4K er på plads, Dolby Atomos og DTSs modspil.
Nyt udstyr bliver jo så projektor, receiver, mere effektforstærker og flere højtalere.

-------------
SVP03

Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 15:40
Ah ok - er HFR utænkeligt til hjemmebio-projektorer i den nære fremtid?

Blu Ray 4k formatet skulle være på plads sommeren 2015, siger rygterne, sådan at produkterne med det skulle komme ultimo 2015/primo 2016, men jeg tør som sagt ikke sige, hvad prisleje man kan forvente...

Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 17:09
Er langt mere interesseret i fremtidens projektorers håndterering af og udnyttelse af farver og kontrast, samt ikke mindst lysstyrke. 4K er for mig den gimmick, som nok sælger bedst, men som i kvalitetsmæssig henseende for et "godt billede", betyder mindst, set ifht. lærredstørrelse, siddeafstand og mulighed for at skelne opløsning med et normalt syn.

RED skulle have leveret en laserprojektor for allerede et par år siden. Der er åbenbart stadig ikke sket noget på den front. Det lød ellers spændende.

Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 08-December-2014 kl. 18:40
Mon denne her kommer ned i 20.000 kr. ?

http://store.sony.com/4k-ultra-short-throw-projector-zid27-LSPXW1S/cat-27-catid-collections-ifa

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-December-2014 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Ah ok - er HFR utænkeligt til hjemmebio-projektorer i den nære fremtid?

HFR er ikke dyrt at lave, det er jo bare 48 eller 60 Hz, og alle projektorer kan køre 60 Hz. Det er kildematerialet der mangler. Mht. 48 Hz vil det kræve at projektorernes software er gearet til den opløsning, men det kræver ikke nogen teknologiske landvindinger som sådan.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-December-2014 kl. 09:32

Jeg er ikke up-to-date vedr. projektorer til hjemmebioen, men jeg kan forestille mig, at 4k projektorer er til at betale om 1-3 år; jeg går i hvert fald ud fra, at de lige nu ligger over kr. 20.000,-. 4k-TV er jo så småt ved at blive nemme at få fat på - vil det samme gælde projektorer?

P.T. koster den billigste (ægte) 4K projektor mig bekendt 50K. At få én til 20K om 3 er er nok ikke urealistisk, men jeg tror ikke på det om 1 år. Dertil kommer at vi formentligt vil se nogle 4K LCD'er, i et prisleje hvor man kan diskutere om det ikke var klogere at købe 1080P LCOS i stedet for.

Nogle af taler endda om at 4k ikke når at komme ordentligt ind før 8k banker på, men jeg ved ikke, om det er den sædvanlige dommedagssnak....

To ting: For det første, så sætter optikken i billige projektorer en begrænsning i hvor meget værdi der vil være i højere opløsninger, og processorer til billedbehandling som kan håndtere så høje opløsninger, uden at gå på kompromis med effektiviteten af billedbehandlingen, er kostbare. Det er altså ikke kun prisen på panelerne der skal ned, alt det "udenom" er også dyrere efterhånden som du bevæger dig opad. Så jeg tror bestemt der er plads til en generation af 4K, før 8K bliver til at betale. Og selv når det er, så vil du med den samme processorkraft kunne lave f.eks. bedre color management hvis du holder opløsningen nede. Jeg vil tro der går en hel del år før du kan købe en 8K projektor. 8K fladskærme i størrelser hvor opløsningen er inderligt ligegyldig, det skal du dog nok få. Men på den lange bane, så vil vi nok se teknologier med 8K opløsning der vil gøre selve konceptet i projektion forældet. 8K er under alle omstændigheder ikke noget du skal forvente at se om 3 år.

Dernæst, så skal man vænne sig til en helt anden tankegang omkring hvad "standarden" er. Fremtiden er, at der ikke er nogen fastlagt standard, slet ikke på opløsning. Du vil blive præsenteret for kildemateriale i mange forskellige opløsninger, og et udvalg af displays i mange forskellige opløsninger, og især når vi rammer 4K og op, så er det lidt lige meget om dit display passer til kildematerialet. Det mest sandsynlige er at du køber et 4K display, og det bruger du så til at se materiale i mange forskellige opløsninger, måske helt op til 8K. Men lang tid endnu vil jeg forvente at 8K bruges til produktion, og max 4K til udsending.

Du vil iøvrigt også se display-markedet brede sig ud til "skæve" konstruktioner. Eksempler på dét er Sharp, der af uransagelige årsager mener der er brug for en gul grundfarve, og JVC der laver projektorer med en mellemting mellem 1080P og 4K.

Fælles for alt det her er, som Bruce er inde på, at opløsningen i sidste ende ikke er særligt afgørende. Forskellen mellem en god og en dårlig projektor er i stigende grad kvaliteten af konstruktionen, mere end hvor ny teknologien er. Og "kvalitet" falder ikke i pris på samme måde som teknologi. Dette gælder i højere grad for projektorer end for fladskærme. Derfor skal du ikke forvente at dén kvalitet der koster 100.000,- i dag, kan fås til 20.000,- om 3 eller 5 år. På enkelte områder, såsom opløsning og måske sort-niveau, vil det gå sådan, men den totale billedkvalitet afhænger af mange ting som allerede er modnet.

De nærmeste større landvindinger inden for projektion, er udover opløsning, lyskilden. Laser ser ud til at overhale LED som afløseren for lamper, men igen tvivler jeg på at prisen hedder 20K om 3 år, og i virkeligheden kommer det ikke til at flytte noget særligt for billedkvaliteten. Fordelene ved laser ligger mere i det praktiske område, dvs. mere stabil lysstyrke og farvegengivelse, instant-on, ingen behov for at skifte pærer, og det skulle være nemmere at lave ultra short throw, uden at jeg kan forklare årsagen til dét. Men det meste af billedkvaliteten er betinget af panel, optik og billedbehandling, og ikke af lyskilden.

Problemet for udviklingen inden for hjemmebio projektion, er at massemarkedet er kraftigt på vej væk fra projektion og over på store fladskærme. Det betyder at udviklingen er drevet af projektorer til professionel brug, og så må hjemmebio-markedet tage de nedfaldne æbler. Derfor vil vi se en masse spændende nytænkende projektorer, som vi ikke kan bruge til en hat i hjemmebio-sammenhæng.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 09-December-2014 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Forskellen mellem en god og en dårlig projektor er i stigende grad kvaliteten af konstruktionen, mere end hvor ny teknologien er. Og "kvalitet" falder ikke i pris på samme måde som teknologi. Dette gælder i højere grad for projektorer end for fladskærme. Derfor skal du ikke forvente at dén kvalitet der koster 100.000,- i dag, kan fås til 20.000,- om 3 eller 5 år. På enkelte områder, såsom opløsning og måske sort-niveau, vil det gå sådan, men den totale billedkvalitet afhænger af mange ting som allerede er modnet.
Jeg er meget enig. Det er dog spøjst at brugtmarkedet ikke afspejler dette. Jeg har en ven som fornyligt har købt en 3-chip DLP projektor som for få år siden var top-model fra Sim2 med en nypris på et godt stykke over 200.000 kr. Den tæsker det meste i billedekvalitet, inkl. nye 4K-maskiner. Stand som ny, med meget begrænset brug på original pære, til under 10% af nyprisen. Og dette er bare ét eksempel.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-December-2014 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Problemet for udviklingen inden for hjemmebio projektion, er at massemarkedet er kraftigt på vej væk fra projektion og over på store fladskærme. Det betyder at udviklingen er drevet af projektorer til professionel brug, og så må hjemmebio-markedet tage de nedfaldne æbler. 

Det må skyldes de problemer som projektoren hele tiden har haft med lys og mørke. Der er jo reelt set ingen sammenligning med projektore og store fladskærme som sådan. De "mindste" projektore/lærred er vel standard 92", mens fladskærme stadigvæk roder rundt omkring 46/55"

Min egen holdning, eller måske rettere afvigelse fra projektoren, det skyldes helt klart det ekstra besvær man har det med. Og så lige den detalje, at detailbranchen jo heller ikke ligefrem gør nogen synderligt ud af at ville sælge projektore. I stort set alle forretninger ser du vægge klistre til med fladskærme. Men skal du se på en projektor, så står den, (max 2-3 stykker) i bedste fald på en hylde, og aldrig tilsluttet noget som helst.
Projektoren er simpelthen så forunderligt, så den skal sælge sig selv. Og det klare den ikke oppe imod fladskærmen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Print side | Luk vindue