Print side | Luk vindue

Er det her lovligt..?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136997
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 11:09

Emne: Er det her lovligt..?
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Emne: Er det her lovligt..?
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 06:16
er faldet over denne annonce på dba.dk..

brugereren har flere annoncer hvor fremgangsmåden er den samme..

http://www.dba.dk/playstation-4-call-of-duty/id-1011564250/ - http://www.dba.dk/playstation-4-call-of-duty/id-1011564250/

jeg overvejer kraftigt at købe et par spil da der er mange penge at spare, men jeg magter det ikke hvis det viser sig at det er ulovligt, og spillene bliver slettet om 1 måned..

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 06:34
Det er da en høj pris ?     Af og til kan spil jo købes på tilbud for 350.- hos f.eks cdon.com

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 06:58
syns da bestemt ikke at 249,- er dyrt..!

det er næsten for billigt til at være sandt..

er mig lidt en gåde hvordan han kan sælge dem så billigt, hvilket også er grunden til at jeg er skeptisk..

Skrevet af: LeChuck
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 07:16
Det med at man kan købe et spil til en US konto, sætte den som sin primære og derefter spille spillet på sin danske konto, skulle ihvertfald være muligt. At dømme efter annonce teksten, er det ihvertfald en del af grunden til at spillene er så billige.

Problemet er bare at på Amazon.com (som skulle være et af de billigste steder), koster download versionen af spil han sælger omkring en kr. 350. Så måske udnytter han dele funktionen? Det tænder ihvertfald advarsels lygterne med hans forbehold, og at man ikke kan hente spillet mere end en gang.

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 07:36
Er det ulovligt og er der risiko for at spillene pludselig forsvinder fra ens konto.?

Skrevet af: LeChuck
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 07:53
Det er ihvertfald noget rod. 
Jeg vil tro at Sony har sikret sig lovmæssig hjemmel, til at lukke kontoen hvis de opdager misbrug.

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 07:54
ja det er der vist ingen tvivl om..

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 08:10
En ting er sikkert.

Det er ikke lovligt at sælge download, som er tabt hvis der sker en fejl.

Så har man jo ikke fået sin vare.

Det lyder som noget man skal holde sig væk fra.

Måske skulle du tage kontakt til DBA og gøre dem opmærksom på at der muligvis foregår noget ulovligt.

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 08:15
jeg er ikke lige typen der "sladrer", mon ikke han bliver snuppet før eller siden.?

Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 09:27
"sladrer" er det en skolegård eller hvad?

Det er en slatten holdning at have :)

Det er da trist hvis andre der er knap så skeptiske springer på den og bliver snydt. 

Jeg tvivler på dette er lovligt da der med garanti ikke er svaret moms mv af importvaren.

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 09:44
""Muligvis forgår noget ulovligt""
""Tvivler på dette er lovligt""

jeg har da ikke tænk mig at stemple en mand som kriminel og melde ham for noget som helst på de grundlag..!!!

ligemeget om vi er i skolegården, på gaden eller handler på dba.dk, så er stikkeri ikke en mulighed i min verden..
men har taget kontakt til personen og bedt om en opklaring..

Skrevet af: Autechre
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 10:04
Du kan roligt regne med, at det ikke er i overensstemmelse med Sony PlayStations EULA...

Så når vedkommende bliver opdaget, så tror jeg godt at du kan vinke farvel til dit spil.

Om 249,- er billigt eller ej er lidt individuelt - det skal jo også være billigt, når man nu bliver "gift" med en digital udgave. Den fysiske kan man jo altid skyde af, hvis man biler træt af spillet eller er færdig med det o.lign.

-------------
*Don't take life too seriously - nobody gets out alive anyway...*

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 10:22
Syntes jo ikke det er billigt når usikkerheden skal regnes med.

Pludselig har man måske intet spil. Ved køb af orginal incl skiven har den jo værdi på brugtmarked

Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 11:22
Det må være noget med, man låner hans PSN konto og får downloadet spillet, hvorefter man benytter det på sin egen konto. Det kan næppe være lovligt. Man er vel ude i noget piratkopiering her.

Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 11:46
Hvis prisforskellen er sølle 100,- så vælger man vel det originale spil så man har det fysisk ved hånden og kan bruge det ligeså mange gange man vil - Lovligt Wink

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 11:53
fra de 249,- han tager og så til de 449,- som et spil normalt koster, er der trods alt 200,- til forskel..

Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

fra de 249,- han tager og så til de 449,- som et spil normalt koster, er der trods alt 200,- til forskel..

Så sølle 200,- da

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 12:18
200,- er sgu meget at spare, men det kræver jo så at der er styr på det hele, og det er nok ikke tilfældet på den dba annonce..

Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 13:26
ENIG i nedenstående.

Det er da trist hvis andre der er knap så skeptiske springer på den og bliver snydt. 

Jeg tvivler på dette er lovligt da der med garanti ikke er svaret moms mv af importvaren.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 13:42
Det er sgu da ens borgerpligt at gøre opmærksom på at der måske sker noget ulovligt. Så må det være op til DBA at tage den diskussion med brugeren.
At "sladre" er ildeset i rockerkredse og hos politikere. Tror de fleste andre kan se det fornuftige i at opretholde en form for retsstat.

Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af brfcjon brfcjon skrev:

ENIG i nedenstående.

Jeg må være enig med Strecker. Der er ingen af jer der med sikkerhed har givet udtryk for at det ikke er validt, og fordi det er imod Sony's EULA er det ikke nødvendigvis imod dansk lov. 

Der er 1000vis af accounts til salg på DBA, til forskellige spil. I langt største delen af disse tilfælde er det imod leverandørens EULA, og altid forbundet med en vis usikkerhed. Det er dog lovligt jf. dansk lov... Hvad vil i have at DBA skal gøre ?

Desuden, i har jo selv været inde på artiklen, hvorfor har i ikke bare selv "meldt" personen ?

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Oprindeligt skrevet af brfcjon brfcjon skrev:

ENIG i nedenstående.

Jeg må være enig med Strecker. Der er ingen af jer der med sikkerhed har givet udtryk for at det ikke er validt, og fordi det er imod Sony's EULA er det ikke nødvendigvis imod dansk lov. 

Der er 1000vis af accounts til salg på DBA, til forskellige spil. I langt største delen af disse tilfælde er det imod leverandørens EULA, og altid forbundet med en vis usikkerhed. Det er dog lovligt jf. dansk lov... Hvad vil i have at DBA skal gøre ?

Desuden, i har jo selv været inde på artiklen, hvorfor har i ikke bare selv "meldt" personen ?
Nu er artiklen så vidt jeg kan se væk - så ikke meget at anmelde :)

Falder jeg selv over lignende "det er for godt til at være sandt" anmelder jeg dem da til DBA. Men jeg sidder sgu ikke og trawler nettet igennem for grå produkter...

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 13:51
Jeg har taget kontakt til annoncøren, så må vi høre hva han siger.

Men som prospect skriver, så står det jer frit for selv at reagere på annoncerne, men det er bare ikke min stil at kontakte "ordensmagten", da man ofte selv kan ordne tingene meget hurtigere.

Skrevet den: 15-December-2014 kl. 13:54
Ja kan se at brugeren har fjernet alle sine annoncer, så det tyder lidt på dårlig samvittighed..

Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 14:15
Jeg har alle mine spil igennem US store og har ingen problemer med at køre dem på min danske konto.. men 250kr virker lidt for billigt.. jeg giver 60$ (ca 350kr) for de nyeste spil..

Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 14:27
Så billig er det ikke. Cdon solgte det til 249 da det var black friday :)

-------------
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4

Skrevet af: aerik
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Så billig er det ikke. Cdon solgte det til 249 da det var black friday :)

Nu havde de faktisk også nogle ret skarpe tilbud den pågældende fredag.

Skrevet af: daddyd
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 16:08
Mit bud er, at det er ulovligt (for sælger).

Det er lovligt nok at importere spil, film mv. fra andre regioner (f.eks. USA), men det er ulovligt at videresælge dem inden for EU (infosoc-direktivet). 

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Det er lovligt nok at importere spil, film mv. fra andre regioner (f.eks. USA), men det er ulovligt at videresælge dem inden for EU (infosoc-direktivet). 

Infosoc-direktivet er kun gældende, hvis det er import med videresalg for øje. Det gælder ikke, hvis du har importeret til eget forbrug og senere er blevet træt af produktet og ønsker at sælge videre.

Men det nu nok videresalg manden prøver at opnå her.

Med det sagt, så mener jeg så kun infosoc tog sig af fysiske varer. Det er aldrig blevet afprøvet ved en domstol, om det også gælder digitale varer. Så det er svært at afgøre, om det er ulovligt eller ej.

Men til OP: Hvorfor opretter du ikke bare selv en amerikansk bruger på PSN, så du kan få spilene billigt?

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Infosoc-direktivet er kun gældende, hvis det er import med videresalg for øje. Det gælder ikke, hvis du har importeret til eget forbrug og senere er blevet træt af produktet og ønsker at sælge videre.

Med det sagt, så mener jeg så kun infosoc tog sig af fysiske varer. Det er aldrig blevet afprøvet ved en domstol, om det også gælder digitale varer. Så det er svært at afgøre, om det er ulovligt eller ej.

Men til OP: Hvorfor opretter du ikke bare selv en amerikansk bruger på PSN, så du kan få spilene billigt?

Det gælder også digitale varer. Hvorfor må Laserdisken ellers ikke sælge region 1 dvd og region A blu-ray.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 19:58
Det er ikke en digital vare - det er en fysisk vare (du får en disk).

Digitale varer er dem, hvor der ikke er en fysisk genstand du modtager - f.eks. downloads (det være sig musik, film eller spil).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det gælder også digitale varer. Hvorfor må Laserdisken ellers ikke sælge region 1 dvd og region A blu-ray.

Det er godt nok digitalt det der ligger på en DVD/BD, men det er stadig en fysisk vare. Det jeg mener med en digital vare, er en downloaded film fra iTunes eller et downloaded spil, fra fx PSN.
Som jeg sagde tidligere, har der ikke været en præsidenssag vedrørende videresalg af denne slags varer. Så om det er lovligt eller ej, er bare et skøn, indtil en tager sagen op for en domstol.

Man kan så diskutere, om den slags crap overhovedet skulle være muligt. Altså at forbyde videresalg. Det er direkte imod vores frie konkurrence i EU. Men det er der intet at gøre ved indtil videre.
Som du selv nævner, så har Laserdisken fået forbud mod det. De har ellers haft den helt oppe ved EU-domstolen, men er stadig blevet afvist. Så EU gider ikke rigtig gøre noget ved det, selvom det strider mod egen lovgivning.

Men uanset hvad, så er det lovligt at sælge videre, uanset om det er digitalt eller fysisk, hvis du har købt til eget forbrug i første omgang. Og det ville nok være svært at modbevise det i dette tilfælde, da sælgeren jo skal registrere spillet på sin egen konto først, før han kan sælge videre på den måde.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: mickeynygaard
Skrevet den: 15-December-2014 kl. 20:45
Der er vel tale om samme fremgangsmåde som gk4.me ? Jeg har selv købt et par spil her - Både for at spare penge, men også fordi jeg i år 2014 ikke gider bøvle med fysiske medier.

Hverken Sony eller MS er dog interesseret i at tilbyde mig spil til fornuftige priser (Eller blot samme priser som ved fysiske spil), hvorfor jeg selvfølgelig undersøger alternativerne - Er der endvidere forskel på dette og så købe russiske Steam keys?

Jeg ved umiddelbart ikke hvordan Sony holder øje med dette, eller om de overhovedet gør, men jeg tror ikke det har en disse med "Sharing" at gøre, nærmere blot du køber adgang til en konto som har købt spillet billigt i et andet land, og benytter dette via din primære konto.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 16-December-2014 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er ikke en digital vare - det er en fysisk vare (du får en disk).

Digitale varer er dem, hvor der ikke er en fysisk genstand du modtager - f.eks. downloads (det være sig musik, film eller spil).

OK. Min fejl.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: deha2500
Skrevet den: 17-December-2014 kl. 07:20
Hvorfor ikke bare købe fra England se her prisen er ca 370 kr inkl porto.
http://www.shopto.net/video-games/ps4/PS4CA62-call-of-duty-advanced-warfare

Print side | Luk vindue