Print side | Luk vindue

Starwars, hvilken rækkefølge?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137121
Udskrevet den: 22-Februar-2025 kl. 11:25

Emne: Starwars, hvilken rækkefølge?
Skrevet af: MulleB
Emne: Starwars, hvilken rækkefølge?
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 18:31
Hejsa,

Jeg er blevet færdig med bygge min biograf, og vil gerne se Star wars med knægten som ikke har set dem.

Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men i hvilken rækkefølge ville I se dem.

1-2-3-4-5-6 eller 4-5-6-1-2-3?

Svar:
Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 18:32
123456 :)

-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup

Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 18:35
Har lige set dem med kæresten og vil helt klart sige 456123 da det giver mest mening. Prøv google på nettet mange foretrækker også den rækkefølge.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 18:35
1 til 6 med en forklaring til knægten mellem 3 og 4 af nu går vil tilbage i tiden.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 18:37
Jeg foretrækker altså 1,2,3,4,5,6. Det er rigtig kronologisk.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 18:47
Den tungest vejende grund jeg har til at se 456123 er ganske simpelt; "I am your father". Udover det, så er der referencer i 123 som man kun fanger hvis man har set 456 først.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet af: hifreak
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Den tungest vejende grund jeg har til at se 456123 er ganske simpelt; "I am your father". Udover det, så er der referencer i 123 som man kun fanger hvis man har set 456 først.

Fuldstændig enig også min pointe.

Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af hifreak hifreak skrev:

Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Fuldstændig enig også min pointe.
Plus, der ryger altså lidt af den awesomeness der er Darth Vader når man ser det whiny brat der portrætteres i 2 og 3...

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 19:56
Den rækkefølge, de blev udgivet i, er klart den bedste efter min mening:

A New Hope
The Empire Strikes Back
Return of the Jedi
The Phantom Menace
Attack of the Clones
Revenge of the Sith

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 20:13
Jeg ville også se 456 123. Dels er der en del CGI, som går hen og fremstiller 456 som en tilbagegang rent teknisk (dog ikke handlingsmæssigt), og dels så er kampscenerne og tempoet noget langsommere i 456, hvilket kan være lidt mærkeligt når man kommer fra 123.

Og helt ærligt: havde jeg set 1'eren først, så havde jeg sq nok ikke fundet SW universet særlig specielt. Det er godt nok en ærgerlig film at starte på.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 20:24
Helt enig! De ældste 4 5 6 og så de nye 1 2 3

Er dog ikke helt enig i at de nye er ringe. Jeg synes de fuldender sagaen på bedste vis. Og så er de altså skideflot lavet.

Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 20:30
og skal man se 4-6 skal det være de gamle udgaver inden georg fik en hjerneblødning og lavede sine åndsvage SE versioner som er til at kaste bræk op over

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Er dog ikke helt enig i at de nye er ringe. Jeg synes de fuldender sagaen på bedste vis. Og så er de altså skideflot lavet.

Jeg sagde ikke at de alle var ringe. 1'eren er bare ikke en der ville give mig en voldsom trang til at se 5 mere... Både Jar Jar og Anakin er lidt belastende i den film.

-------------

Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg sagde ikke at de alle var ringe. 1'eren er bare ikke en der ville give mig en voldsom trang til at se 5 mere... Både Jar Jar og Anakin er lidt belastende i den film.

Anakin er da mere eller mindre belastende i dem alle, sådan en forskruet krukke, han virker mest som en møg forkælet teenager,  ik så sært at han var så nem at få over på The dark Side

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Det var en hentydning til den generelle opfattelse jeg synes der er. For nogen er kun 4 5 6 den rigtige saga.

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 20:53
Ok. Det var heller ikke for at starte en ny diskussion. Det kan hurtigt blive en følelsesladet diskussion når emnet er Star Wars

-------------

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 21:08
Det tror jeg på. Syntes ikke om sagaen, da den blev sendt på TV for mange år siden. Men blev grebet af den da jeg så BD udgivelsen på storskærm og med surround.

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 21:28
okay, det bliver så nok 4-5-6-1-2-3, altså de gamle film først.
Han må se dem som vi "gamle" så dem.

uanset hvad glæder jeg totalt til lidt SW maraton i hjemmebio, det er noget andet med storskærm og surround, end med dåselyd på fjernsynet :-)

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 21:30
Som det foreslås her:
http://scifi.stackexchange.com/questions/1520/in-what-order-should-the-star-wars-movies-be-watched - In what order should the Star Wars movies be watched? : 4-5-1-2-3-6.

Eller, som der linkes til i det næsthøjest ratede svar: http://www.nomachetejuggling.com/2011/11/11/the-star-wars-saga-suggested-viewing-order/ - Machete Order : 4-5-2-3-6

Pointen er at benytte de to eller tre prequels som et langt flashback mellem 5 og 6.

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 21:45
nu har jeg lige skimmet begrundelsen for at se Machete Order, altså uden at se 1'eren, og umiddelbart synes jeg det giver god mening.

jeg kan godt se jeg lige må i tænkeboks :-)

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 22:26
Ja, den giver god mening. Og så har jeg en undskyldning for ikke at se Jar Jar og mini-Skywalker, så det passer mig pænt godt! Den rækkefølge får min søn dem også at se i.

Et side-spørgsmål: hvis vi lige glemmer den officielle alders-rating - hvornår bør ungerne så have lov at se disse film? Jeg kan ikke huske min debut, men jeg blev født da den 5'eren havde premiere og kan huske at jeg så dem på VHS første gang. Jeg husker også, at jeg ikke fattede engelsk og at jeg netop lærte en hel del af sproget netop ved at se de her film 100 gange... (Nå ja, ok - rumvæsnernes sprog fik man så også fejlagtigt inkorporeret i sin ordbog)

-------------

Skrevet den: 21-December-2014 kl. 22:26
Har læst det halve af Machete Order. Synes nemt det blir for uoverskueligt. Hvis filmene ses i den rækkefølge de er udgivet, giver det god mening. Især ved en marathon kigning.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

og skal man se 4-6 skal det være de gamle udgaver inden georg fik en hjerneblødning og lavede sine åndsvage SE versioner som er til at kaste bræk op over

Fuldtstændig enig - men det er efterhånden ikke til at få fat på medmindre man har dem på laserdisc.

Mine piratkopierede VHS bånd fra tankens videoudlejing er slidt ihjel. Dengang var de ikke udgivet så alm. mennesker kunne købe dem på VHS.

Noget af det mest groteske er hvor de har lavet sneen i Empire Strikes back blå.
Deres ION-cannon er også blevet lavet rød - de har åbenbart tabt sutten under reproduktionen:

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet af: wernermeyer
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 23:32
Se dem i den rækkefølge de er udgivet i. Det er det de er designet til. At se dem fra episode 1 til 6 giver ingen mening.

Skrevet af: Krjstoff
Skrevet den: 21-December-2014 kl. 23:47
Machete-order. Punktum.
1'eren er totalt overflødig i forhold til mainplottet i resten af serien.

Den kronologiske rækkefølge giver heller ikke meget mening, fordi der ikke rigtigt er nogen spæding ved at se 2 og 3, når man godt ved at Luke er søn af Darth.
Og af samme årsag giver det ingen mening at se dem i nummerorden.

-------------
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

hørt når det kommer til star wars er jeg absolut konservativ. 

Man skal begynde med A new hope. Der er alt for meget cgi i A Phantom Menace, som muligvis var flot da filmen blev lavet, men som nu ligner et ældre computerspil. Den er i øvrigt så ringe at den kan afskrække drengen for at se flere hvis han er meget mere end 6 år.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 06:36
Hvad betyder cgi??

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Hejsa,

Jeg er blevet færdig med bygge min biograf, og vil gerne se Star wars med knægten som ikke har set dem.

Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men i hvilken rækkefølge ville I se dem.

1-2-3-4-5-6 eller 4-5-6-1-2-3?

4-5-6 Så fortæller du knægten at GL har lavet yderligere tre, der tidsmæssigt befinder sig før men de er noget argert l*** og det ville tangerer børnesmishandling at vise dem for din knægt Så se hellere 4-5-6 igen.

http://ekstrabladet.dk/flash/udlandkendte/oscarvinder-star-wars-spaendte-ben-for-mig/5365265 - Natalie Portman er nok ikke uenig

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Hvad betyder cgi??

Computer-genereted imagery.

Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 07:49
Vi så dem forleden I rækkefølgende 1-6 og synes egentlig der var en god overgang mellem 3 og 4. Plus hvis man ikke har set dem før så er det er masse baggrunds viden i 1-3 som får en til bedre at forstå hvad der sker i 4-6

Skrevet af: Springer_dk
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Vi så dem forleden I rækkefølgende 1-6 og synes egentlig der var en god overgang mellem 3 og 4. Plus hvis man ikke har set dem før så er det er masse baggrunds viden i 1-3 som får en til bedre at forstå hvad der sker i 4-6

Hvad så med at se dem 4-5-6 [sovepause] 1-2-3-4-5-6 :-)

Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 10:29
Jeg ville nok bare nøjes med at tage 4-5-6 og beholde star wars magien intakt.

-------------
Panasonic VT50 - B&W CMs2

Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Sådan har jeg det også . synes ikke 1-2-3 er specielt gode.
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Sådan har jeg det også . synes ikke 1-2-3 er specielt gode.
MVH

De er ikke bare dårlige. De kan også ødelægge den magi som Star Wars har givet til millioner af fans over flere årtier.

Til TS så kan I godt se 1,2 og 3, men lad være med at se dem som en del af Star Wars, og se dem først til sidst. Jeg er SÅ glad for de film først kom efter jeg var blevet voksen, og jeg havde mulighed for at have en opvækst med hvad Star Wars klassisk set var.

-------------
Panasonic VT50 - B&W CMs2

Skrevet af: René M
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 16:01
4-5-6 og så 1-2-3..
Men er nok skadet af selv at have set dem sådanWink

Der er lidt mystik i 4-5-6, som ikke vil være det samme, hvis man havde set 1-2-3´erne først. 

-------------
Panasonic TX-P55VT50E
Panasonic TX-P37X20E
Panasonic SC-HTB520
Panasonic DMR-BCT730EG 500GB
Panasonic DMP-BD35

Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 16:46
Så alle for 3 uger siden, fra 1 til 6 og de første film irriterede mig gevaldigt. Anakins evige tuderi passer bare ikke ind, der må da være EN af de andre Jedis der tager sig en snak med ham, for der er ingen der kan tage ham seriøs. Han opfører sig som et lille barn der ikke får sin vilje.

Næste gang vil jeg prøve den Machete order uden 1'eren, det tror jeg kunne virke meget bedre

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 22-December-2014 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Hvad betyder cgi??
der skkulle selvfølgelig være skrevet CGI

Det betyder Computer-generated imagery

http://da.wikipedia.org/wiki/Computer-generated_imagery - Wiki-link

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet af: Kip James
Skrevet den: 30-December-2014 kl. 21:49
Machete-rækkefølgen. Uden tøven. 1,eren er ganske enkelt helt og aldeles overflødig. Man slipper for en film hvor Jar Jar Binks har alt for megen skærmtid, man slipper for at undre sig over hvordan Padme ikke har ændret sig overhovedet mens Anakin er vokset fra lille snotunge til stor snot-voksen, man slipper for alt for megen ævl om midichlorians, man slipper for et komplet ligegyldigt pod-race og ja, stort set een lang ligegyldig film. AOTC og RVOTS er ok som flashback-film efter Episode V inden the grand finale i Episode VI, og er man SW-jomfru (og har man levet en 36-37 år i en osteklokke), så får man heller ikke splittet I'am your father oplevelsen ad. Nej, Attack of The Clones er ikke perfekt, langt fra, og de ækle kærlighedsscener for fulde violin-skrald med Padme, Tude-Frans og nogle aldeles kunstige og ikke mindst latterlige ride/hoppe-dyr er direkte frygtelige, men den bidrager trods alt med lidt pre-Battle-of-Yavin-tidsregning historie og den bygger fint op til den helt hæderlige Episode III, så den bør tages med klistret-heden til trods.

Machete it is..... Ja, se bare Machete med Danny Trejo istedet for Phantom Menace - det giver ligeså meget mening.

Print side | Luk vindue