Print side | Luk vindue

Placering af bag højttalere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137254
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 15:06

Emne: Placering af bag højttalere
Skrevet af: Jesna
Emne: Placering af bag højttalere
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 07:36
Hej alle

Her kommer lige et newbie spørgsmål igen.... Smile

Skal have fat i et par Lektor 1 som bag højttalere. Optimal placering vil være at de er ved siden/eller lige trukket lidt tilbage af lytte position efter dolby og thx. 

Men til min venstre side er der ca 3,5 meter og hul ud til køkkenet - til højre side er der ca 1,5 meter og vinduer. Det vil sige at at de begge skal op under loftet hvis det skal være der.

2 mulighed er at sætte dem på bagvægen som er ca 1,5- 2 meter fra sofaen/lytte position og så bare lade dem pege lige ud.

Hvad er bedst ? :)

Jeg er nok mest til bagvægen, men...

Hilsen Jakob
Godt nytår

Edit - grov skitse 

-------------
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005

Svar:
Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 07:55
Jeg har mine oppe under loftet, til siden. Du kan se min tråd i signaturen. Men jeg syntes du skal prøve begge opstillinger for at finde det du syntes lyder bedst.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 10:16
Højtaler-stander er vel også en mulighed?

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 14:17
Er nok ikke så meget for standere. Højttalerne skal vel også op i en hvis højde - 160-180 cm.

-------------
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 28-December-2014 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Jesna Jesna skrev:

Er nok ikke så meget for standere. Højttalerne skal vel også op i en hvis højde - 160-180 cm.
Der er delte meninger om højden, mine Dali 2002 er 90 cm oppe (nederste kant) og da de har bas nederst sidder diskanten lige over øre-højde hvilket følger Dolbys anbefaling.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro

Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 28-December-2014 kl. 12:21
Jeg har altid haft mine bagkanaler med diskant oppe i ca 60 cm over lytte position. Mener det er diskant højde på 140 ca.

MEN - efter at jeg har flyttet om og nu har mine bagkanaler på siden og minimalt tilbagetrukket fra lytteposition, syntes jeg faktisk jeg for en bedre lyd, med bagkanalerne, blot 20-30 cm over. 
Jeg syntes ikke jeg har rummet til at opleve den difuse lyd bagkanalerne skal give, tilgengæld har jeg vundet et godt punch fra dem, som jeg ikke kunne få "deroppe".

For mig har det været lidt en nødvendighed ift lyden at lade bagkanalerne være dernede, men jeg syntes faktisk også  jeg har vundet noget.

Nu ser det dog ud til du har noget luft bag din sofa, så umiddelbart ville jeg personligt nok få lidt højde på dem. Bedst er at forsøge ihvertfald inden beslutning:)

Skrevet den: 28-December-2014 kl. 17:02
Ja regner med at prøve dem af lidt i højden.

Hvor langt skal der være mellem baghøjttalerne? er det samme afstand som de 2 fronter? så front og bag kigger lige på hinanden? eller...'

/Jakob

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 28-December-2014 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Jesna Jesna skrev:

Ja regner med at prøve dem af lidt i højden.

Hvor langt skal der være mellem baghøjttalerne? er det samme afstand som de 2 fronter? så front og bag kigger lige på hinanden? eller...'

/Jakob

Det betyder mindre, eftersom du sætter receiveren op med afstand til højttalerne. Så indlægger receiveren automatisk en lille forsinkelse, alt efter afstanden til højttalerne. De højttalere som er tættest på lyttepositionen, får mest forsinkelse.

M.v.h.

Skrevet den: 28-December-2014 kl. 19:53
[/QUOTE]

Det betyder mindre, eftersom du sætter receiveren op med afstand til højttalerne. Så indlægger receiveren automatisk en lille forsinkelse, alt efter afstanden til højttalerne. De højttalere som er tættest på lyttepositionen, får mest forsinkelse.

M.v.h.[/QUOTE]

Jeg tænkte mere på afstanden imellem dem på bagvæggen - altså de 2 baghøjttalere imellem. Om det er samme afstand som er mellem fronterne eller....

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 28-December-2014 kl. 20:07
Jeg ved hvad du mener - og det var det jeg svarede på! Igen, du kan sætte den ene baghøjttaler oå, så der er en meter til den, og den anden så der er tre meter til den. Det betyder ikke noget, eftersom receiveren vil lægge forsinkelse ind, på de højttalere som er tættest på, og skrue op for den højttaler der sidder længst væk. Dette gør at det ikke behøver at sættes op symmetrisk.

M.v.h.

Skrevet den: 28-December-2014 kl. 20:28
Takker for svarene :)

Ved godt receiveren laver forsinkelse på højttalerne så de rammer spot on på samme tid. Jeg tænkte mere på forskellen mellem at have dem med ½ meters mellemrum og så 3 meter, for at give et surround billede. Om højttalerne kan fx, blive sat for tæt sammen eller omvendt

-------------

Print side | Luk vindue