Print side | Luk vindue

Surroundlyd

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Stofa digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af Zaptor og de øvrige modtagere til Telia Stofa
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137255
Udskrevet den: 10-Maj-2025 kl. 11:14

Emne: Surroundlyd
Skrevet af: pjoska
Emne: Surroundlyd
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 09:26
Spurgte om dette for ca. et halvt år siden og fik at vide det snart var løst, men nope! Jeg har alle dage kørt rent digital opsætning og det har virket uden bøvl. Motorola boks er kablet med hdmi kabel til min pioneer surround forstærker, lyden på motorola boks var altid sat på digital lyd: ja (hdmi, s/pdif,toslink) dette dur ikke mere og har ikke gjort det siden en opdatering af softwaren for mindst et halvt år siden. Så nul surround til mig og masser kanaler uden lyd hvis jeg ikke slår det fra.
Er der nogen som ved hvorfor det holdt op med at virke og om det nogensinde kommer til at virke, jeg betaler jo ligesom en formue for tv signal!

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 09:42
Motorola eller Pioneer der ikke virker ?   

Kan du høre stereo lyd over hdmi ?   Husk at DR ikke sender 5.1 lyd mere.

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 10:01
Har du prøvet at vælge engelsk som foretrukken sprog, det står i manualen? Ikke at det giver mening altså, men det kan være det virker

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 10:04
Fin stereolyd over hdmi

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 10:05
Det med sproget er det noget nyt? for det har jo stået sådan i årevis

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 10:15
Nu har jeg testet sprog, det ændrede ikke noget. Når jeg sætter den på hdmi så har jeg surround på bla, TV2 men nul lyd på alle de kanaler som ikke køre på ac3 lyd. Hvad pokker er det Stofa har ændret

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 10:22
Alle DR kanaler kører nu analog 5.1 lyd - det har ikke noget med det at gøre?

M.v.h.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 11:15

TV2 kører med DD lyd, det gør andre kanaler også, men der er mange der kun bruger MPEG, deriblandt DR kanalerne. For en modtager der funger rigtigt/sat rigtigt op, er det ikke noget problem, den vil bare sende det videre som modtages. Der er ingen problemer med det her på You See. Der skal/er ikke ændret noget på udstyret.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 13:37
Jeg ikke i tvivl om det Stofa der har lavet et eller andet fikumdik for det har virket altid

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 14:26

Har du prøvet med en anden modtager.?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 14:30
Har 2 motorola bokse og samme med begge, har for god ordens skyld tjekket andre indgange i forstærker og med andre lydkilder i forstærker og ingen problemer

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 14:38

jeg mente prøvet med anden modtager som ikke er fra udbyder, da det kunne tyde på at det er der problemet ligger.

-------------

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 14:42
Det ikke prøvet, findes der andre som virker med Stofa incl deres smart tv osv

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 14:49

Der kan købes mange forskellige modtagere/TVer der virker på diverse udbydere med DVB-C, men der er naturligvis ingen der virker med udbyderens diverse påfund, udover deres egen, men det kan man jo nok leve uden, bruger ikke selv udbyder udstyr, da de på punkter er dårligere end andet. Har udbyderens speciel funktioner via deres WebTV/Apps til Tablets/PC.

-------------

Skrevet af: Simba
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 19:34
Nu mener jeg at vide at Pjoska har styr på sit set-up, så når han siger at der er ændret noget fra centralt hold (Stofa), så er det højest sandsynligt det der er sket! Jeg har selv oplevet ændringer i surround lyden fra Stofa, som passer på Pjoskas beskrivelser, så jeg læser lige med her! Hvad med et kompetent svar fra Stofa's egne folk som jo følger med her? 
Jeg har før diskuteret teknik med Stofa og hver gang haft ret. D.v.s. ½ og hele år efter at jeg påpeger problemerne. Det være sig billed formater, fast tekstning, (pt. tilbage igen på DR2 og DR K) manglende kanaler, billedkvalitet o.s.v. Det er bare SÅ op ad bakke med dem! Men følger spændt med her for in-put!

-------------
Bedste hilsner fra
Steen
Loewe Individual 55 ISF kalibreret
Loewe SoundProjector SL
Loewe Highline Subwoofer
Digital Signal by Stofa (Zaptorfri)
Antenneforeningen Helsingør
Apple all the way

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 19:40

Underligt at der ikke er andre der er kommet frem med havende samme problem, det lyder ikke til at du oplever problemet, selv om du også har Stofa.

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-December-2014 kl. 19:59
Jeg har lige testet min Motorola 1963 box. Der indikeres 5.1 i recieverns display, og der skrives DIAL NORM +4. Men der står altså kun STEREO. Så der modtages 5.1 diskrete kanaler, og der er kun stereo udsendelser lige nu.

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 20:09
Kampus, køre du lyd og billed over hdmi? Og hvis du gør har du så lyd på alle kanaler hvis du har slået det til med hdmi

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 20:39
Nej lyden er via coax. Hdmi er kun til TV.

Jeg kan ikke tjekke om der er lyd i alle kanaler, for har kun fronter og sub tilsluttet i øjeblikket. Men reciver siger med symboler, at der modtages 5.1 kanaler. Mangler dog at konstatere at der står Dolby Digital. Tjekker når der kommer en film på en af HD kanalerne.

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 20:44
Prøv at pil coax af og sæt lyden til at køre på hdmi, hvilket jo også ville være det rigtige da det andet er dobbelt krudt ;-)

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 20:46
Narnia på TV3 HD modtages i 5.1, men kun i stereo

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 20:48
Har du pillet coax kabel af og sat lyd til over hdmi på motorola boksen?

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Prøv at pil coax af og sæt lyden til at køre på hdmi, hvilket jo også ville være det rigtige da det andet er dobbelt krudt ;-)

Det er desværre ikke en mulighed for tiden. Mit TV står i kassen, så kan ikke komme til at skifte. Om lyden kommer via hdmi eller coax eller optisk er hip som hap.

Det tyder på Stofa kun leverer stereo. Jeg tar en snak med den tekniker der kommer på mandag, fordi min box vil ikke på nettet.

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 20:58
Lyder godt for måske han kan svare, for her har det altid virket og så kommer der opdatering osv vupti så døde det, og det er sgu underligt ik? Har snart prøvet alt, og det virker sgu ik logisk hvis jeg pludselig skal bruge flere kabler, det jo netop fordelen ved hdmi et kabel til det hele :-) ind i forstærker og derfra et hdmi til tv og intet andet! Har forøvrigt tjekket med at tænde hdmi lyd tidligere Idag og der var surround på bla, TV2 men har lige prøvet igen og så der nul lyd

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 21:09
TV2 sender for det meste i stereo. Det er kun film der er i surround.

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 21:11
Der slet ingen lyd nu på TV2 hvis jeg sætter boksen på hdmi

Skrevet den: 27-December-2014 kl. 21:38
Hvad hvis du sætter spdif til.

Skrevet den: 28-December-2014 kl. 08:57
Godmorgen, det ret morsomt det her 😄 det nok en tilfældighed, men man begynder at debattere det i offentlig forum og vupti løsning fremkommet. Tændte tv her til morgen og så stod der tillykke med opgradering og gå ind på hjemmeside og læs om det nye ved smarttv osv. tænkte tester sgu lige og sørme jo, problemet er løst 😄 det jo super

Skrevet den: 28-December-2014 kl. 09:20
Så du har exclusivt fået sendt en opgradering i nattens mulm og mørke, for min box skrev ikke tillykke med noget som helst, og spiller stadigvæk kun i stereo.

Skrevet den: 28-December-2014 kl. 09:27
Prøv at søg efter software

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 18:17
Det gjorde teknikeren for mig. Har FW 3.17.2

Mht til surround, fandt jeg selv ud af at boxen leverer DD 5.1 på HD kanalerne. Dog var Die Hard på TV3 iaftes kun i stereo.

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 18:20
fik du forklaring af teknikerne hvorfor det ikke har virket på hdmi længe? Her køre det upåklageligt siden opdateringen. Husk du ikke behøver det ekstra kabel da du kan køre det hele over hdmi 😄

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 18:56
Nej det fik jeg ikke. Han havde så meget arbejde med at få min TV box trådløst på nettet, at den blev skiftet ud. Og bagefter blev routeren også skiftet ud. Så der var rigeligt at se til i den tid han var her. Men nu virker det hele som det skal.

Om der stadig er DD 5.1 tjekker jeg senere når der udsendes noget ifm film.

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:00
Jamen grunden til at jeg har coax fra boxen til reciever, er at de fleste udsendelser kun behøver lyd fra mine udmærkede TV højttalere.

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:06
du kan jo hvis du har hdmi indgang og udgang på din forstærker med fordel tilslutte din boks med hdmi til forstærker og derfra til tv. Så køre det rent digitalt både på lyd og billed

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:16

Det gør det jo i forvejen, både til TV og Reciver.

-------------

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:18
Jamen så har du da ikke noget at bruge coax kabel til? Lyden kan jo sendes digitalt gennem hdmi kabel

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:23

Kampus har jo svaret hvorfor det gøres som det gøres. Det kan jo være at der ikke er HDMI pass på Reciveren, og så giver det jo god mening.

-------------

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:32
Hvad mener du radiomand? surround forstærkere med hdmi indgang kan da alle sættes op til at få lyden over hdmi?

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:45

Ja, men de kan jo ikke nødvendigvis videresende lyd og billede når de er slukket. Nogen kan, andre kan ikke.

-------------

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:50
Hvis det kun er for at få lyd på tv, ville det så ikke være mere hensigtsmæssigt at tilslutte analog lyd direkte til tv og så få den digitale lyd igennem surround forstærkeren?

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 19:57

Hvorfor bruge noget Analogt når man kan bruge Digitalt.

-------------

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 20:08
Mig bekendt kan du da kun få digital lyd fra motorola boks over hdmi eller optisk kabel, eller har jeg glemt noget ?

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 20:12
Var lige henne og tjekke boks, der sgu også spdif udgang 😄

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 20:12

Det må du spørge dem om som har en Stofa kasse, jeg har anden udbyder, og bruger ikke deres kasse.

-------------

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 20:23

Var lige henne og tjekke boks, der sgu også spdif udgang 😄

Præcis. Jeg kører digitalt både billed og lyd. Hdmi i TV og coax i reciever.

Kunne også anvende optisk fra box til reciever. Men det andet var lettere, da den DVB-T2 box jeg kom fra, kun havde coax.

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 20:33
Er lidt nysgerrig 😄 hvis jeg forstår det ret nu, så køre du hdmi til tv og coax til forstærker ik? Må jeg så høre hvis dette er korrekt hvorfor du ikke køre hdmi igennem forstærker, for det lyder som du ser tv som jeg som altid har tændt hele setup, har rent faktisk ikke højtaler på tv for kan ik se hvad jeg skulle bruge dem til 😄

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det må du spørge dem om som har en Stofa kasse, jeg har anden udbyder, og bruger ikke deres kasse.

Synd for dig. Kassen er en multimedie afspiller med LEJ FILM, ARKIV, SE TV FRA IGÅR op til 48 timer siden, START FORFRA, PAUSE, og OPTAGE

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 20:45

Optage og multimedia klarer Recorderen, det øvrige klares via en App på Tablet. Ligeledes masser af musik uden extra udgifter.

-------------

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 21:51

Er lidt nysgerrig 😄 hvis jeg forstår det ret nu, så køre du hdmi til tv og coax til forstærker ik? Må jeg så høre hvis dette er korrekt hvorfor du ikke køre hdmi igennem forstærker, for det lyder som du ser tv som jeg som altid har tændt hele setup, har rent faktisk ikke højtaler på tv for kan ik se hvad jeg skulle bruge dem til 😄

Det undrer også mig, hvorfor man kører med et ekstra - unødvendigt - kabel?   

M.v.h.

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 22:01

Hvis det var en faldskærm som de fleste med dårlige højttalere, så ville man bruge noget extern, men med et Pioneer som det Kampus har, er der ikke højttalere i, så man kan tilslutte nogle rigtig gode til det, og derved har man ikke behov for at bruge Reciveren i det daglige, kun når der skal høres i Surround..

-------------

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 22:23

Fordi mit Pio TV er en monitor, og jeg har tilsluttet et par gode højttalere. Surround anlægget bruges til film og musik på optiske medier.

Skrevet af: Warren
Skrevet den: 29-December-2014 kl. 22:45
Jeg har næsten lige fået Stofa kabel tv. Motorola vip1903 boks.
Da jeg havde Yousee kabel tv kunne forstærkersættet smide lyd ud i alle 5 højttalere også selvom der ikke blev sendt i surround.
Nu kan jeg kun få lyd i 5 kanaler på ac3 kanaler. Har prøvet både optisk/toslink og coax digital - har desværre ikke hdmi i forstærkersæt.
Har ikke ændret indstillinger på forstærker/forforstærker så er rimelig sikker på at begrænsningen ligger hos stofa. Det er rigtig træls.
Nogen idé?

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 22:54
Kan du ikke få Prologic II ?

Kan desværre ikke tjekke med min 1963 box, den med HD, da mine surround højttalere er pakket ned.

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 29-December-2014 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvis det var en faldskærm som de fleste med dårlige højttalere

Var ikke klar over, at faldskærme kom med indbyggede højttalere. Hvor henne er de placeret, og er det ikke lidt farligt at lytte til musik mens man styrter mod jorden med ca. 200 km/t - man kunne jo glemme at udløse faldskærmen...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Warren
Skrevet den: 29-December-2014 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kan du ikke få Prologic II ?

Kan desværre ikke tjekke med min 1963 box, den med HD, da mine surround højttalere er pakket ned.

Åbenbart ikke. Ingen lyd i bagkanaler på rigtig mange kanaler :(

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 23:15

Fordi mit Pio TV er en monitor, og jeg har tilsluttet et par gode højttalere. Surround anlægget bruges til film og musik på optiske medier.

Uanset at du har en "monitor", så er det smartere kun at benytte én forbindelse. Men dit problem er måske, at Pioneer på LX-83 har en dårlig implementering af HDMI-control, så HDMI-passthrough kun fungerer med bestemte skærme og afspillere - hovedsalig Pioneer og Sharp produkter?

M.v.h.

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 23:22
Der er ingen passthrough. Og det er ikke så svært med et ekstra kabel. Fungerer gnidningsfrit med Harmony Touch.

Skrevet den: 29-December-2014 kl. 23:38

Der er ingen passthrough. Og det er ikke så svært med et ekstra kabel. Fungerer gnidningsfrit med Harmony Touch.

Ok, så Pioneer lyver, når de skriver at LX-83 har 3D HDMI PASSTHROUGH!?
Og det samme gør dusinvis af ejere i diverse fora på nettet??

Jeg tror Pioneer kalder det HDAVI Control. Og der er et punkt i menuen, som hedder pass through.

M.v.h.

Skrevet den: 30-December-2014 kl. 11:19
Hdmi 3D passthrough er noget helt andet. Det tillader bare 3D at passere billedkredsløbene i recieveren, så du kan nøjes med eet hdmi kabel fra afspiller.

HDAVI er en Panasonic ting :-)

Skrevet den: 30-December-2014 kl. 11:28

Det er muligt. Jeg kan kun få passthrough til at virke når reciever er tændt.

Har du en beskrivelse af opsætningen, så det også virker i standby tilstand?

HDAVI er en Panasonic ting :-)

Google er din ven!

Men som jeg skrev, så i modsætning til andre producenter, som benytter en åben kommunikationsprotokol, til HDMI CEC, så er Pioneer lukket - og derved begrænset. Så efter hvad man kan læse på nettet, så er det meget tilfældigt, om man har held med at få det til at fungere. Nogle mener, at blot et apparat i kæden ikke er HDCP-kompatibel, så nægter LX-83 at åbne for passthrough i standby.

M.v.h.

Skrevet den: 30-December-2014 kl. 11:42
Eventuelt brugsforvirringen!

M.v.h.

Skrevet den: 30-December-2014 kl. 11:48
Tvivlsomt at Motorola - kinaboxen overholder protokollen. Så fortsætter med hdmi/coax tilslutning

Print side | Luk vindue