yamaha RX-A830 VS Onkyo TX-NR636
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137766
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 11:26
Emne: yamaha RX-A830 VS Onkyo TX-NR636
Skrevet af: mikeczuba
Emne: yamaha RX-A830 VS Onkyo TX-NR636
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 17:55
Hej med jer. Når man læser jeres indlæg så er der enormt mange der anbefaler Yamaha A830 som den bedste receiver til under 5000 kr. Men hvad med Onkyo TX-NR636 det ser ud til at de har de samme specs bortset fra Onkyo også har Dolby Atmos hvilket er uhørt i den prisklasse, er det ikke værd at overveje denne også? De kan begge fås til 3500 kr. Lige nu.
|
Svar:
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 18:36
Jeg skal ikke gøre mig klog på den onkyo der. Men hæftede mig selv ved i sin tid, den meget kritik onkyo får efterhånden. Mange oplever hdmi problemer og i det hele taget hardware problemer.
Jeg købte selv a830, efter tidligere at have haft deres 1073.. Jeg er meget tilfreds. Jeg spiller med højtallere der spiller til den lyse side, så der er den virkelig guld værd, med den bløde lettere varme lyd. Havdetidligere en denon 2113. Den var nu god nok, men den a830 er hørbart i en anden klasse. Til den bedre side;-). En anke på yamaha er dog (hvis man ikke er til den slags) de mange indstillings muligheder. Jeg syntes selv det kan være sjovt at fifle med, men yamahaen kan man vitterligt justere sig træt på:-). Ville gerne selv have haft atmos, men ville ikke en onkyo, så det blev en a830 nu og så må vi se til næste år.. Du vil ihvertfald ikke blive skuffet. Til sidst vil jeg sige at den helt store forskel på a830 og denon 2113 er for det første detaljer. Man høre bare så meget mere. Det næste og imo meget vigtige er den sammenhæng lyden har fået. Jeg syntes jeg sidder i et lysfelt, hvor højtalerne spiller enormt sammenhængende. Jeg oplever ikke lyden kommende direkte fra en kanal, men blot en fyldig lyd i fra lytteposition - hvis det gir mening:-)
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 18:41
Det giver super god mening. Tak for det uddybende svar. Var ved at brænde varm på den onkyo. Men kan da være jeg skal genoverveje det.
|
Skrevet af: fredizy
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 20:15
Jeg har også lige købt RX-A830 og kan kun anbefale den. Den har i hvert fald løftet specielt min centerhøjtaler og baghøjtalere betydeligt i det samlede lydbillede.
|
Skrevet af: Danni
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 20:19
fredizy skrev:
Jeg har også lige købt RX-A830 og kan kun anbefale den. Den har i hvert fald løftet specielt min centerhøjtaler og baghøjtalere betydeligt i det samlede lydbillede.
|
Hvilken kasse kom du fra, om man må ha lov og spørge ? :)
|
Skrevet af: johnny57
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 20:20
Onkyo har haft en del problemer med dårlige Mainboard, netop på den model du kikker på, Om de har fået rettet op ved jeg ikke. Har selv 830 og den er super.
------------- Med venlig Hilsen
Johnny
|
Skrevet af: fredizy
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 20:27
Danni skrev:
fredizy skrev:
|
Hvilken kasse kom du fra, om man må ha lov og spørge ? :) |
Jeg kom fra en ældre Yamaha der har tjent mig de sidste mange år, så i forhold til mærke var der ingen tvivl.
|
Skrevet af: Danni
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 21:12
fredizy skrev:
Danni skrev:
fredizy skrev:
|
Hvilken kasse kom du fra, om man må ha lov og spørge ? :) |
Jeg kom fra en ældre Yamaha der har tjent mig de sidste mange år, så i forhold til mærke var der ingen tvivl.
|
Cool har lige bestilt en A830, da HDMI delen valgte og stå af i min Onkyo 809! Har aldrig haft Yamaha men lyder til folk, er godt tilfreds med deres Yamaha produkter.
|
Skrevet den: 13-Januar-2015 kl. 23:07
Ville et B&W M1 5.1 sæt passe til yamaha rx-a830 så? Tak for jeres svar indtil videre.
|
Skrevet af: andmm
Skrevet den: 14-Januar-2015 kl. 08:09
Bromberg5 skrev:
Jeg skal ikke gøre mig klog på den onkyo der. Men hæftede mig selv ved i sin tid, den meget kritik onkyo får efterhånden. Mange oplever hdmi problemer og i det hele taget hardware problemer.
Jeg købte selv a830, efter tidligere at have haft deres 1073.. Jeg er meget tilfreds. Jeg spiller med højtallere der spiller til den lyse side, så der er den virkelig guld værd, med den bløde lettere varme lyd. Havdetidligere en denon 2113. Den var nu god nok, men den a830 er hørbart i en anden klasse. Til den bedre side;-). En anke på yamaha er dog (hvis man ikke er til den slags) de mange indstillings muligheder. Jeg syntes selv det kan være sjovt at fifle med, men yamahaen kan man vitterligt justere sig træt på:-). Ville gerne selv have haft atmos, men ville ikke en onkyo, så det blev en a830 nu og så må vi se til næste år.. Du vil ihvertfald ikke blive skuffet. Til sidst vil jeg sige at den helt store forskel på a830 og denon 2113 er for det første detaljer. Man høre bare så meget mere. Det næste og imo meget vigtige er den sammenhæng lyden har fået. Jeg syntes jeg sidder i et lysfelt, hvor højtalerne spiller enormt sammenhængende. Jeg oplever ikke lyden kommende direkte fra en kanal, men blot en fyldig lyd i fra lytteposition - hvis det gir mening:-) |
Hvorfor skriftede du fra RX-V1073 til a830? RX-V1073 er jo en a1020 i forklædning, altså kraftigere end a830. Er a830 bedre?
------------- Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 14-Januar-2015 kl. 13:50
andmm skrev:
Bromberg5 skrev:
Jeg købte selv a830, efter tidligere at have haft deres 1073.. Jeg er meget tilfreds. Jeg spiller med højtallere der spiller til den lyse side, så der er den virkelig guld værd, med den bløde lettere varme lyd. Havdetidligere en denon 2113. Den var nu god nok, men den a830 er hørbart i en anden klasse. Til den bedre side;-). En anke på yamaha er dog (hvis man ikke er til den slags) de mange indstillings muligheder. Jeg syntes selv det kan være sjovt at fifle med, men yamahaen kan man vitterligt justere sig træt på:-). Ville gerne selv have haft atmos, men ville ikke en onkyo, så det blev en a830 nu og så må vi se til næste år.. Du vil ihvertfald ikke blive skuffet. Til sidst vil jeg sige at den helt store forskel på a830 og denon 2113 er for det første detaljer. Man høre bare så meget mere. Det næste og imo meget vigtige er den sammenhæng lyden har fået. Jeg syntes jeg sidder i et lysfelt, hvor højtalerne spiller enormt sammenhængende. Jeg oplever ikke lyden kommende direkte fra en kanal, men blot en fyldig lyd i fra lytteposition - hvis det gir mening:-) |
Hvorfor skriftede du fra RX-V1073 til a830? RX-V1073 er jo en a1020 i forklædning, altså kraftigere end a830. Er a830 bedre?
|
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Jeg vil da også mene at A830 er et væsentligt skridt ned i ydeevne. A830 har 4k upscale, men ellers vil jeg da mene at 1073 er den bedre af de to.
|
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 19-Januar-2015 kl. 11:36
Jeg skiftede har mit daværende setup dengang jeg havde en 1073. Fortrød så den nye investering og ville igen tilbage til yamaha. Jeg var dog bare begrænset i pladsen nu, så a830 gav sig selv:). Den var god den 1073, men med en dali zensor pakke er jeg i tvivl hvormeget forskel jeg i lyden jeg ville opleve 1073/830.
|
|