Print side | Luk vindue

Mindste av-receiver eller soundbar med h/v udgang

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137865
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 11:32

Emne: Mindste av-receiver eller soundbar med h/v udgang
Skrevet af: Jonas_R
Emne: Mindste av-receiver eller soundbar med h/v udgang
Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 08:12
Hej,

Jeg har problemer med lav dialog på mit Setup:

Beolab 8000, pana gt50gt og en nuforce dia som dac.

Problemet er at ved kilder uden stereo spor, så er dialogen næsten altid for lav.

Har kigget efter en mini av-receiver men kan ikke finde noget som er småt.

Med småt mener jeg sidde bagved fjernsynet, så nugorce dia størrelse.

Alternativt en soundbar man kunne bruge som center, som samtidig kunne fødde mine beolab højtalere.

Jeg har en beolab 3500 som evt skulle være center hvis jeg ku finde en mini av-receiver

Nogen gode forslag?

Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 08:57
Kan fjernsynet ikke sættes op til at konvertere alt til stereo?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 09:55
Det kan sættes til pcm, men det er jo ikke nødvendigvis stereo mig bekendt?

Det hjælper i hvert fald ikke.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 10:03

Det skulle det jo netop gøre, det er derfor  at DR har lavet det fjollede tiltag med kun at sende lyd ud i MPEG så man ikke kan få god lyd mere.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 11:06
Altså de kilder jeg bruger, fx film, tv-serier mm. som jeg har på min nas server.

Jeg har i sin tid kun rippet i dolby og en del havde slet ikke stereo spor.

De virker ikke.

Sagt på en anden måde, så er det galt med det meste som bliver sendt i dolby 5.1 problemer. 

Mit fjernsyn står permanent til PCM, da det er det eneste min dac kan forstå.

Men igen, så afhjælper det jo ikke mit problem at sende skidtet til PCM, som vi også diskuterede i en anden tråd :)

Deraf mit spørgsmål vedr. en meget kompakt AV-receiver eller evt. en soundbar som kunne virke som center og føde mine beolab samtidig.

Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 11:32

Når det er Mono lyd der modtages på et stereo setop, så er der jo ingen forskel på hvad der kommer i højre og venstre, da der kun er et lydspor, så Dialog og andet der måtte være i lydsporet er det samme fra begge højttalere, modtages det på et SR, så kommer der kun lyd fra Center, den lyd er den samme der i et stereo Setop kommer fra både højre og venstre.
DR gik bort fra Multikanal til fordel for Stereo for at få bedre Dialog på udsendelser, på bekostning af dårligere lyd og Dynamik på de udsendelser der ellers blev sendt med Multikanal, så nu er der ikke nogen videre god lyd på film som ellers havde Multikanal.
Hvorfor gjorde man det.? Jo det blev gjort fordi brugere ikke "kunne" finde ud af at stille TVet til MPEG som ville løse problemet, og det ville så ikke gå ud over andre som havde fin lyd som det var.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 12:16
Det er fint at du kan forklare, hvad og hvorfor DR har gjort, som de har gjort, men det hjælper ikke OP med at løse sit problem, da problemet ikke er der på DR kanaler!!!

M.v.h.

Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 12:31

Problematikken er nok noget af det samme, eller der er et problem med kilden (det rippede materiale), så er Dialogen der dårlig, hjælper det næppe på det med det der påtænkes.

-------------

Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 13:02
Dialogen er fin i dolby Setup.

Men du forudsætter at fordi jeg sætter mit tv til pcm så bliver det konverteret til stereo?

Mig bekendt så er pcm da ikke en downmixing til stereo.

Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 13:50

Oprindeligt skrevet af Jonas_R Jonas_R skrev:

Dialogen er fin i dolby Setup.

Altså i surround.? Det skulle den også være hvis kilden oprindeligt er multikanal, hvis den så ikke er det når du vil afvikle det med andet lydformat, så går der et eller andet galt undervejs.

-------------

Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 14:02
Ja og det må jo så være tv'et som ikke downmixer godt nok.

Derfor jeg leder en en meget kompakt av receiver så kan jeg lave et 3.0 setup

Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 17-Januar-2015 kl. 22:13
Marantz NR modeller kunne være et bud, da de også har Pre out på front, så du kan bruge dine Beolab.

Print side | Luk vindue