Print side | Luk vindue

50 eller 100mbit

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138566
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 00:08


Emne: 50 eller 100mbit
Skrevet af: IrmaN
Emne: 50 eller 100mbit
Skrevet den: 16-Februar-2015 kl. 20:22
Hej alle

Lige nu har jeg fibernet via Waoo der hedder 50Mbit.
Men jeg kan se at der er mulighed for at tilvælge 100/100Mbit.

Er dog i tvivl om man vil kommer til at mærke en væsentlig forskel?
Jeg har 3 devices (2xapple tv og en computer)  der er tilkoblet nettet med kabel, og 2 der er
tilkoblet via wifi (en iMac og en computer).

Hvad siger i, ville det betale sig at opgradere?

Og hvad med de devices der vil være tilkoblet via WIFI? Lige nu har jeg en tima capsule som står for WIFI netværket, men det er udgaven fra 2011 så burde man måske også opgradere den?

På forhånd tak



Svar:
Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 16-Februar-2015 kl. 20:34
Spild af penge.


Skrevet af: IrmaN
Skrevet den: 16-Februar-2015 kl. 20:39
Det er smp 100kr ekstra om måneden :-)
Men tænker også at pengene ville være bedre brugt på en ny
time capsule, der har bedre WIFI performance :-)


Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 16-Februar-2015 kl. 21:42
Mere spild af penge. For at udnytte ny wifi AC, kræves modtager med understøtning af AC.


Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 16-Februar-2015 kl. 21:44
Men hvis du har 1200kr/året i overskud, sender du dem bare til mig 💲😄


Skrevet af: IrmaN
Skrevet den: 16-Februar-2015 kl. 21:49
Jeg har den nyeste MacBook og den nyeste iPhone og den nyeste iPad så alt er klar til det :-) de understøtter allesammen AC


Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 16-Februar-2015 kl. 22:13
Det handler jo om hvad du gerne vil opnå.

Alt "almindeligt", som surf, mails, streaming osv. vil der ingen forskel være på.

Du vil mærke forskel på hastigheden hvis du henter eller sender store filer. Så hvis det er noget du ofte gør vil det da helt klart være en fordel, men hvis du henter en iso 2 gange om året, er det nok i kategorien nice to have for de fleste.

Ingen grund til AC på indersiden medmindre du har specifikt behov for høje hastigheder der. 100mbit kan du dog sagtens opnår med et godt N setup (jeg får 100-150mbit på n her), så det vil teoretisk set kun være dit interne trådløse der vil køre hurtigere uanset hvad.

Men når det er sagt, så er jeg da selv svært glad for min 300/40. Skulle jeg selv betale, havde jeg nok valgt noget andet.


-------------
Panasonic VT50 - B&W CMs2


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-Februar-2015 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Det handler jo om hvad du gerne vil opnå.

Men når det er sagt, så er jeg da selv svært glad for min 300/40. Skulle jeg selv betale, havde jeg nok valgt noget andet.

Er du svært glad, fordi du har det? Eller er du svært glad, fordi du har behov for det?
Der er fandens til forskel, som du netop selv påpeger i første sætning. 

I den "almindelige sags tjeneste", så burde langt de fleste kunne nøjes med max 20mbit. Alene ved at optimere et evt. lokalt netværk, så kan man virkelig nå langt. 
Men voldsomt mange sidder i dag med trådløse forbindelser, og fatter ikke, at uanset hvor meget de betaler sig fra på WAN siden, så er det (W)LAN siden det er alpha og omega. Når (W)LAN er optimeret, så kan man begynde at fornemme, om ens behov måske er til mere WAN. Er man i tvivl, så drop alt trådløs og brug kabler. Så får man en følelse af, hvilket behov man har på WAN.




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 20
Skrevet den: 17-Februar-2015 kl. 18:25
Hvis du bruger cloud tjenester, specielt til store filer ville det da ikke skade med lidt mere båndbredde, og 100 Mbit er jo ikke voldsomt i vore dage.

Jeg har 300/300 Mbit, med 4 computere, 4 smartphone og tablets, NAS + det løse, på mit netværk, jeg har nok ikke ligefrem brug for den båndbredde, og hvis jeg selv skulle betale røg den ned på 100/100 mbit.

Men det suser godt nok afsted uanset hvor meget grej der bruger nettet samtidig, så det er jeg glad for :-)


Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 17-Februar-2015 kl. 20:49
Når du har en Fiber-forbindelse via Waoo er der hastighedsgaranti - dvs at du faktisk får de 50/50 du betaler for.
Hvis du får en given højere hastighed på fx Coax fra Stofa/YouSee, så er hastigheden ikke garanteret. Jo flere kunder på nettet - jo lavere hastighed, da Coax er en delt forbindelse.
Det betyder at din 50/50 faktisk er en ret høj hastighed i forvejen, sammenlignet med flere andre udbyderes. Derfor vil du med dit setup ikke behøve en højere hastighed, som jeg ser det.
Men igen, - det kommer an på behov - er flere enheder hos dig på nettet samtidig (hele familien streamer?), så kan du måske godt få gavn af en højere båndbredde. 
Har du fået et "godt tilbud" på en 100/100, så kan du vel teste den af - og så gå tilbage til din 50/50 igen, hvis du ikke oplever den store forskel?


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 17-Februar-2015 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Kristian3th Kristian3th skrev:

Når du har en Fiber-forbindelse via Waoo er der hastighedsgaranti - dvs at du faktisk får de 50/50 du betaler for.
Hvis du får en given højere hastighed på fx Coax fra Stofa/YouSee, så er hastigheden ikke garanteret. Jo flere kunder på nettet - jo lavere hastighed, da Coax er en delt forbindelse.

Jeg er stor fortaler for Fiberforbindelser, men det du skriver er noget vås. Yousee / Stofa garantere også hastigheden. 


Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 17-Februar-2015 kl. 21:46
Nej det gør de altså ikke. Se her hvad Stofa skriver:
"Hastigheden er forventet gennemsnitshastighed og gælder ved en kablet forbindelse mellem din router og computer. Kapaciteten deles. Du kan i nogle tilfælde opleve lavere hastigheder end den bestilte i forbindelse med forbigående spidsbelastninger i coax-nettet. Stofa udbygger løbende coax-nettet for at modvirke dette. "


Skrevet af: IrmaN
Skrevet den: 17-Februar-2015 kl. 21:46
Har besluttet mig til at beholde 50mbit :-) har ikke behov for mere -men skal helt klart optimere wifi
Da jeg har steder i huset der ikke er dækket helt


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 17-Februar-2015 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Kristian3th Kristian3th skrev:

Nej det gør de altså ikke. Se her hvad Stofa skriver:
"Hastigheden er forventet gennemsnitshastighed og gælder ved en kablet forbindelse mellem din router og computer. Kapaciteten deles. Du kan i nogle tilfælde opleve lavere hastigheder end den bestilte i forbindelse med forbigående spidsbelastninger i coax-nettet. Stofa udbygger løbende coax-nettet for at modvirke dette. "

Interresant, dog tror jeg alle udbydere tager forbehold for forbigående hastighedsploblemer.

Hvis du ser på, hvad Waoo skriver i deres betingelser:

18.2: Det er målsætningen, at abonnenten til enhver tid tilbydes den internethastighed i fiberboksen som det måtte fremgå af ordrebekræftelsen. 






Skrevet af: titan_jtl
Skrevet den: 18-Februar-2015 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kristian3th Kristian3th skrev:

Nej det gør de altså ikke. Se her hvad Stofa skriver:
"Hastigheden er forventet gennemsnitshastighed og gælder ved en kablet forbindelse mellem din router og computer. Kapaciteten deles. Du kan i nogle tilfælde opleve lavere hastigheder end den bestilte i forbindelse med forbigående spidsbelastninger i coax-nettet. Stofa udbygger løbende coax-nettet for at modvirke dette. "

Interresant, dog tror jeg alle udbydere tager forbehold for forbigående hastighedsploblemer.

Hvis du ser på, hvad Waoo skriver i deres betingelser:

18.2: Det er målsætningen, at abonnenten til enhver tid tilbydes den internethastighed i fiberboksen som det måtte fremgå af ordrebekræftelsen. 



Det er ikke et forbehold, det er en målsætning i forbindelse med den Hastighedsgarati Waoo har. Du FÅR det du betaler for.
(og gerne lidt mere faktisk, min 60/60 har jeg lige testet til 68/63:-)


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 18-Februar-2015 kl. 08:41
< ="text/" ="" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0">
Oprindeligt skrevet af titan_jtl titan_jtl skrev:

 
Det er ikke et forbehold, det er en målsætning i forbindelse med den Hastighedsgarati Waoo har. Du FÅR det du betaler for.
(og gerne lidt mere faktisk, min 60/60 har jeg lige testet til 68/63:-)

Hvad er forskellen på et forbehold og en målsætning?
Hvorfor skriver de så ikke bare i deres vilkår: "Vi garantere at hastigheden aldrig nogensinde går under det aftalte i ordrebekræftelsen.

Yousee giverogså mere end, hvad man betaler for. Har selv deres 100/20 og får vel 110/25 mbit/s, hvilket mange indlæg herinde vidner om andre også gør.




Skrevet af: tobywan
Skrevet den: 18-Februar-2015 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Det handler jo om hvad du gerne vil opnå.

Men når det er sagt, så er jeg da selv svært glad for min 300/40. Skulle jeg selv betale, havde jeg nok valgt noget andet.

Er du svært glad, fordi du har det? Eller er du svært glad, fordi du har behov for det?
Der er fandens til forskel, som du netop selv påpeger i første sætning. 

I den "almindelige sags tjeneste", så burde langt de fleste kunne nøjes med max 20mbit. Alene ved at optimere et evt. lokalt netværk, så kan man virkelig nå langt. 
Men voldsomt mange sidder i dag med trådløse forbindelser, og fatter ikke, at uanset hvor meget de betaler sig fra på WAN siden, så er det (W)LAN siden det er alpha og omega. Når (W)LAN er optimeret, så kan man begynde at fornemme, om ens behov måske er til mere WAN. Er man i tvivl, så drop alt trådløs og brug kabler. Så får man en følelse af, hvilket behov man har på WAN.
Om jeg er glad for mig behov. Det kan jeg nu ikke se den store relevans i :)

Men ja, er da glad for praktisk talt aldrig at skulle vente. Det skulle jeg heller ikke med 150mbit før Stofa opgraderede. Til mit behov er 20mbit for lidt, men ellers er jeg enig i din betragtning om at de fleste vil være fint tilfredse med 20mbit. Til sagen skal det siges, at den primære årsag til at jeg skiftede var at TDC ikke på daværende tidspunkt kunne tilbyde ordenlig upload. Gik fra 2 til 15, og nu til 40.

Jeg tror dog ikke der går længe før hastigheder ikke er noget man taler om, og hvor produktet blot hedder bredbånd eller internet.

Sålænge det virker og er stabilt vil de fleste være ligeglade med hastigheden, så snart vi når over et bestemt punkt. Som flere også er inde på, er det allerede nu folks eget wireless, som begrænser hastigheden på internetadgangen.

Den slags var relevant da produkterne var under 10mbit, men nu hvor man de fleste steder får kastet 20mbit eller mere i nakken som standardprodukt, giver det mindre mening, som hastighederne generelt stiger.

Og til debatten om at "få hvad man betaler for"... den slags giv jeg også op i, da jeg havde ½, 1 og 2mbit. Men om jeg i dag får 250 eller 300mbit (eller 95 eller 100 osv). pga. lidt aftenbelastning hos stofa er jeg dybest set ligeglad med. Det er vigtigere for mig at det kører stabilt.


-------------
Panasonic VT50 - B&W CMs2


Skrevet af: Bruger udmeldt 20
Skrevet den: 18-Februar-2015 kl. 09:30
En test af min forbindelse, jeg ved ikke hvad deres målsætning/garantier er, men jeg måler aldrig under de her tal + - 1 Mb




Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 08:04
Sidder på en 15/5 forbindelse fra kabeltv - det virker rigtig godt :-)
 
"Desværre" kan man nu få fiber i vores område og jeg er godt nok kommet i tvivl om det er noget vi skal have??
 
Vores kabeltv kan levere op til 200/40 og er en smule billigere end fibernet hele vejen... Da jeg idag kun har 15/5 og det fint dækker mit behov for Netflix/Ipads og let surfen giver det vel næppe mening at opgradere?
 
Tænker også at desto flere der fravælger Internet fra kabeltv, desto sværre bliver det vel for foreningen at overleve? Og så er der jo ikke tale om fremskridt hvis kabeltv delen dør?
 
(man kan også få (dyr) tv via fiber) - har kun dr+tv2 :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 08:14
Hvis man ikke har store børn der selv streamer HD Så er 50/50 rigeligt


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 08:29
Jeg har bestilt fibia nu, har en 20-2Mbit fra TDC som til tider er så ustabil at man ikke engang kan få en webside frem, og når så forbindelsen endelig er i orden så er den ikke kraftig nok til at levere en film fra netflix i HD når sønnike spiller og snakker over skype. 

Jeg bestilte en 100Mbit med det samme, så er der også plads til 4K streamning. Ved godt de har leveringsgaranti, men får man virkelig 100-100 effektiv?


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: titan_jtl
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har bestilt fibia nu, har en 20-2Mbit fra TDC som til tider er så ustabil at man ikke engang kan få en webside frem, og når så forbindelsen endelig er i orden så er den ikke kraftig nok til at levere en film fra netflix i HD når sønnike spiller og snakker over skype. 

Jeg bestilte en 100Mbit med det samme, så er der også plads til 4K streamning. Ved godt de har leveringsgaranti, men får man virkelig 100-100 effektiv?


Ja det gør du!
Jeg har selv Waoo, godt nok fra Energi Midt, men min 60/60, henter snilt med 6,2-6,8MB fra Steam f.eks.


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af titan_jtl titan_jtl skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har bestilt fibia nu, har en 20-2Mbit fra TDC som til tider er så ustabil at man ikke engang kan få en webside frem, og når så forbindelsen endelig er i orden så er den ikke kraftig nok til at levere en film fra netflix i HD når sønnike spiller og snakker over skype. 

Jeg bestilte en 100Mbit med det samme, så er der også plads til 4K streamning. Ved godt de har leveringsgaranti, men får man virkelig 100-100 effektiv?


Ja det gør du!
Jeg har selv Waoo, godt nok fra Energi Midt, men min 60/60, henter snilt med 6,2-6,8MB fra Steam f.eks.
Nu er det bare sådan at der går 8 bit på en byte, så med din 60/60 forbindelse bør du (i og med de har hastighedsgaranti) kunne hente med 60/8=7,5 MB/s (såfremt den anden ende kan sende med minimum din downstream hastighed)...

Det er en typisk fejl at antage at der skal divideres med 10.


Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 15-Juni-2015 kl. 17:45
Du får typisk lidt mere end de 100/100. Men Waoo leverer med hastighedsgaranti (målt med kabel direkte på boksen på Waoos måler). Får du ikke det, så kan du ringe og "klage" :-).

Download-hastighed fra Steam matcher nok ikke præcis din internet download, da det er afhængig af Steams servere, samt øvrig net-belastning. Så det kan man ikke sammenligne :-). 


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 19-Juni-2015 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Nu er det bare sådan at der går 8 bit på en byte, [...] Det er en typisk fejl at antage at der skal divideres med 10.

Det er det faktisk ikke. Det er derimod en typisk fejl for nybegyndere at dividere med 8. Der er jo mere end blot de rå bytes, der skal overføres. Der skal også overføres checksum, headers, og så er der lidt ping-pong handshake (afsender skal bekræfte modtagelse, som også lige skal retur).

Så en faktor 10 er rimelig, hvis du vil beregne, hvor lang tid det tager at downloade en 100 Mb fil.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 19-Juni-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Nu er det bare sådan at der går 8 bit på en byte, [...] Det er en typisk fejl at antage at der skal divideres med 10.

Det er det faktisk ikke. Det er derimod en typisk fejl for nybegyndere at dividere med 8. Der er jo mere end blot de rå bytes, der skal overføres. Der skal også overføres checksum, headers, og så er der lidt ping-pong handshake (afsender skal bekræfte modtagelse, som også lige skal retur).

Så en faktor 10 er rimelig, hvis du vil beregne, hvor lang tid det tager at downloade en 100 Mb fil.
Langt de fleste udbydere idag ligger meget tæt på den "lovede" hastighed, især på coax baserede opkoblinger som jeg installerer rigtig mange af på jobbet. Så er der fiber som oftest ligger pænt OVER den lovede hastighed, og så har vi xDSL baserede opkoblinger som rigtigt nok kan ligge et stykke under den "lovede" hastighed. Især hvis man er langt ude på strengen... 

Så rent gennemsnitlig ligger de fleste på en faktor 8 ca. 

Det er meget sjældent at overhead m.m. tager så meget af toppen,  at en faktor 10 gør sig gældende. (medmindre vi som sagt taler om xDSL isoleret) 


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 19-Juni-2015 kl. 16:48
Og den der med nybegynder må du æde selv... Jeg har installeret internetopkoblinger m.m. i over 15 år, så jeg ved godt hvad der gør sig gældende 


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 19-Juni-2015 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Og den der med nybegynder må du æde selv... Jeg har installeret internetopkoblinger m.m. i over 15 år, så jeg ved godt hvad der gør sig gældende

Du lagde vel mærke til , ikke?

Og hvis du har installeret internetopkoblinger i 15 år og stadig mener, at man skal dividere med 8, så har du stadig noget at lære .

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: zemo
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 01:23
Men der går da stadig otte bits til en byte. Det kan vel ikke diskuteres?

-------------
/zemo/


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Og den der med nybegynder må du æde selv... Jeg har installeret internetopkoblinger m.m. i over 15 år, så jeg ved godt hvad der gør sig gældende

Du lagde vel mærke til , ikke?

Og hvis du har installeret internetopkoblinger i 15 år og stadig mener, at man skal dividere med 8, så har du stadig noget at lære .
Du har med garanti mere at lære på dette område end jeg har, for når jeg siger at en faktor 8 kommer meget tættere det faktiske gennemsnit, så har jeg faktisk en lang praktisk erfaring at underbygge med.

Vi installerer opkoblinger for bredbånd nord (waoo), yousee, stofa, trionet, tdc og fullrate og jeg VED at gennemsnittet af disse ligger omkring en faktor 8...

Hvilken baggrund har du for at udtale dig så skråsikkert om at en faktor 10 er mere gældende og hos hvilke udbydere? 

Og ja, jeg kan da sagtens lære mere - men tilsyneladende ikke af dig... Den der tror han ved alt, han ved intet


Skrevet af: mitri
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

Hej alle

Lige nu har jeg fibernet via Waoo der hedder 50Mbit.
Men jeg kan se at der er mulighed for at tilvælge 100/100Mbit.

Er dog i tvivl om man vil kommer til at mærke en væsentlig forskel?
Jeg har 3 devices (2xapple tv og en computer)  der er tilkoblet nettet med kabel, og 2 der er
tilkoblet via wifi (en iMac og en computer).

Hvad siger i, ville det betale sig at opgradere?

Og hvad med de devices der vil være tilkoblet via WIFI? Lige nu har jeg en tima capsule som står for WIFI netværket, men det er udgaven fra 2011 så burde man måske også opgradere den?

På forhånd tak


Hej irmaN

Jeg har også en 50/50 (reelt 57/57) via fiber fra Waoo, den trækker uden problemer en mobiltelefon, en bærbar (wifi), 2x downstream fra Netflix i HD, samt en PS4(wifi) på online spil, alt sammen samtidigt.
Så en 100/100 er efter min mening KUN "NICE TO HAVE", du vil ikke kunne mærke forskel, medmindre du henter/sender store filer.

Michael


-------------
Sony TV kld-55ex9005.
Apple TV 4K
MARANTZ NR-1606 .
2x Dali Lector 6 Front.
1xDali Concept 1 center.
2xDali Concept 1 Bag.
2xSubwoofer Dali SUB E-12F
Airties 7410 4K Tvboks
Fibia fiber Tv
Waoo 200/200


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Hvilken baggrund har du for at udtale dig så skråsikkert om at en faktor 10 er mere gældende og hos hvilke udbydere?

Udbydere er underordnet. Teknologi er irrelevant...

Lad mig spørge på denne måde: Hvis du har en STABIL TPC/IP netværks-forbindelse på PRÆCIS 100 mbit og du overfører en fil på PRÆCIS 100 Mb, hvor mange sekunder vil det tage at overføre denne fil via FTP fra du klikker på linket til du har filen på din HDD, hvis vi forudsætter, at filen allerede er komprimeret så meget den kan (så der ikke er nogen komprimering involveret, der kunne forkorte transmissionstiden)?

Tager det 10 sekunder, eller tager det 8 sekunder (eller hvad kommer det tættest på), hvis vi forudsætter at der ikke er udfald eller andre ting, der forhindrer, at forbindelsen holder sig på max. 100 mbit, og at begge ender uden problemer kan sende/modtage med denne hastighed?

Eller på denne måde: Hvis du er PRÆCIS 10 sekunder om at downloade en fil på PRÆCIS 100 Mb via FTP over TCP/IP, hvor hurtig er din underliggende forbindelse så?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 08:47
Jeg må tilslutte mig og sige, det skal divideres med 8. Da en byte er 8 bit. Er fuld klar over checksum og headeren. Men ellers skulle jeg med min 68/68 kun kunne hente med 6,8 efter din overbevisning hearteare. Men jeg henter med lidt over 8 hos and og de andre storer server


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 09:04
Hvis du henter med "lidt over 8" (lad os sige 8.2), så kører du ikke effektivt 68 Mbit på din linie. Så kører du effektivt noget i retning af 75-80 Mbit på linien. Det er muligt, at din NOMINELLE hastighed er 68/68, men din REELLE hastighed på TCP/IP laget er højere end dette...

At en byte er 8 bit er korrekt - men da du ikke blot overfører dine data RÅT uden nogen form for yderligere handshake/kommunikation, så kan du ikke overføre en 8 bit fil (1 byte) på 1 sekund på en 8 bit/sek forbindelse. Det er simpelthen en fysisk umulighed...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Hvilken baggrund har du for at udtale dig så skråsikkert om at en faktor 10 er mere gældende og hos hvilke udbydere?

Udbydere er underordnet. Teknologi er irrelevant...

Lad mig spørge på denne måde: Hvis du har en STABIL TPC/IP netværks-forbindelse på PRÆCIS 100 mbit og du overfører en fil på PRÆCIS 100 Mb, hvor mange sekunder vil det tage at overføre denne fil via FTP fra du klikker på linket til du har filen på din HDD, hvis vi forudsætter, at filen allerede er komprimeret så meget den kan (så der ikke er nogen komprimering involveret, der kunne forkorte transmissionstiden)?

Tager det 10 sekunder, eller tager det 8 sekunder (eller hvad kommer det tættest på), hvis vi forudsætter at der ikke er udfald eller andre ting, der forhindrer, at forbindelsen holder sig på max. 100 mbit, og at begge ender uden problemer kan sende/modtage med denne hastighed?

Eller på denne måde: Hvis du er PRÆCIS 10 sekunder om at downloade en fil på PRÆCIS 100 Mb via FTP over TCP/IP, hvor hurtig er din underliggende forbindelse så?
Alle dine tænkte eksempler kan være aldeles ligegyldige... Vi taler om hvilke faktiske hastigheder i den virkelige verden man kan opnå ved f.eks. en 10 Mbit forbindelse... Hvis udbyderen giver dig lidt mere for at kompensere for overhead m.m. Så er det kun fint! 

Men faktum er, at du idag ligger meget tæt på den omtalte faktor 8!

Det er DET du skal forholde dig til, ikke et tænkt teoretisk eksempel... 

Derudover tager det ca. 1 sek. at overføre 100 Mb med en 100 Mbit forbindelse og ikke hverken 8 eller 10 sek... Du blander rundt i Mb (Mbit) og MB (MByte) 


Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 11:52
Stop nu den slåskamp

I har dybest set ret begge to; I taler bare bare om forskellige, omend relaterede, ting. Eet er når en udbyder lover x Mbit/s og så reelt gi'r lidt mere i de underliggende links for at overholde en evt. garanti. Et andet er at tage eet medium som fx. tcp/ip over 100Mbit/s ethernet, og gå ud fra det fysiske mediums hastighed. Førstnævnte kan sagtens ramme 8 ift. det lovede (men den underliggende hastighed i mediet er faktisk højere for at overholde dette). Omvendt vil det andet eksempel ramme et tal større end 8, måske 10.

-------------
Øst, vest, ::1 bedst


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Alle dine tænkte eksempler kan være aldeles ligegyldige...

Det er så din mening - den deler jeg ikke... Mine eksempler er nemlig den rigtige måde at beregne den effektive download-hastighed (hvilket er, hvad folk er interesseret i) ud fra en given FAKTUEL (og ikke NOMINEL) hastighed, eller at beregne den FAKTUELLE (og ikke NOMINELLE) hastighed, hvis man måler, hvor mange Mb man kan downloade på et givent tidsrum.

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Vi taler om hvilke faktiske hastigheder i den virkelige verden man kan opnå ved f.eks. en 10 Mbit forbindelse...

Ja - det gør vi. Og ikke på en 12 Mbit forbindelse, der sælges som en 10 Mbit forbindelse.

Hvis en forbindelse kan overføre 12 Mbit/sek, er det så en 10 Mbit forbindelse eller en 12 Mbit forbindelse? Jeg siger, at det er en 12 Mbit forbindelse, mens du tilsyneladende kalder det en 10 Mbit forbindelse.

Så må folk jo selv vurdere hvem af os, der har ret? Er 10=10 eller er 10=12 ???

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Hvis udbyderen giver dig lidt mere for at kompensere for overhead m.m. Så er det kun fint!

Det er fint - ja. Men det ændrer ikke på, at en 10 Mbit forbindelse med "lidt mere" ikke længere er en 10 Mbit forbindelse - det er (f.eks.) en 12 Mbit forbindelse, hvor du kun betaler for de 10.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Hancock
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 13:14
Måske I skulle starte med at være enige om hvilken hastighed I diskuterer Smile
Mads Sørensen er åbenbart installatør, og når han tester linjen, gætter jeg på at han tester brutto-hastigheden.
Dvs wirespeed, som er et udtryk for hvor mange bit/s linjen kan overføre.
Og her skal man rigtigt nok dividere med 8.
Det er bare ikke den hastighed forbrugeren oplever når PC'en tilsluttes !!
Netto-hastigheden bliver, som HeartWare pointerer, lavere pga. overhead til headers på hver pakke der flyttes over linjen.
Disse MAC/IP/Protokol headers fylder som tommelfingeregel i omegnen af 50 bytes pr, pakke som sendes.
Fylder programmet kun 500bytes i hver pakke, er der altså et overhead på 10% som man ikke har glæde af.
Udnyttes pakken derimod fuldt ud, med en payload tæt på 1500bytes, ja så er spildet kun ca. 3%
Men at dividere med 10 er en gennemsnitlig god tommelfingerregel, når vi taler om det tal som brugeren oplever.
Så HeartWare vil nok ramme mest rigtigt hvis vi taler om FTP overførsler, eller lignende.
Men det er en tommelfingerregel, og ikke matematisk korrekt, da der alt for mange faktorer der spiller ind.
Faktorer som fragmentering, delay, window-size, buffers, retransmissioner osv.
 

-------------
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Alle dine tænkte eksempler kan være aldeles ligegyldige...

Det er så din mening - den deler jeg ikke... Mine eksempler er nemlig den rigtige måde at beregne den effektive download-hastighed (hvilket er, hvad folk er interesseret i) ud fra en given FAKTUEL (og ikke NOMINEL) hastighed, eller at beregne den FAKTUELLE (og ikke NOMINELLE) hastighed, hvis man måler, hvor mange Mb man kan downloade på et givent tidsrum.

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Vi taler om hvilke faktiske hastigheder i den virkelige verden man kan opnå ved f.eks. en 10 Mbit forbindelse...

Ja - det gør vi. Og ikke på en 12 Mbit forbindelse, der sælges som en 10 Mbit forbindelse.

Hvis en forbindelse kan overføre 12 Mbit/sek, er det så en 10 Mbit forbindelse eller en 12 Mbit forbindelse? Jeg siger, at det er en 12 Mbit forbindelse, mens du tilsyneladende kalder det en 10 Mbit forbindelse.

Så må folk jo selv vurdere hvem af os, der har ret? Er 10=10 eller er 10=12 ???

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Hvis udbyderen giver dig lidt mere for at kompensere for overhead m.m. Så er det kun fint!

Det er fint - ja. Men det ændrer ikke på, at en 10 Mbit forbindelse med "lidt mere" ikke længere er en 10 Mbit forbindelse - det er (f.eks.) en 12 Mbit forbindelse, hvor du kun betaler for de 10.
Jeg forstår faktisk ikke hvorfor du insisterer på at diskutere æbler når jeg fra starten har snakket om bananer???

Det har været klart fra starten at jeg taler om hvad der kan måles hos kunden, og jeg har fra starten sagt at faktoren er 8 (eller meget tæt på). Det er den dels fordi udbydernes udstyr i krydsfelterne f.eks. bedre CMTS'er osv. bliver bedre dimensioneret til antallet af kunder og dels fordi at udbyderne i nogle tilfælde (skal ikke kunne sige hvor mange) giver kunderne lidt ekstra som kompensation for overhead osv... Om forbindelsen så er "mærket" den ene eller den anden hastighed er for så vidt ligegyldig, for hvis Fru. Jensen har købt en 10 Mbit forbindelse (uanset om der er skruet op eller ej) så måler jeg som regel meget tæt på 10 Mbit hos Fru. Jensen... Om der er skruet op hos udbyderen det ved kun udbyderen, så det eneste vi har at forholde os til, det er den hastighed som forbindelsen er "mærket"...

Summa summarum:

Hvis jeg måler 10 Mbit hos Fru. Jensen på hendes 10 Mbit forbindelse (uanset om der måske er tildelt f.eks. 11 Mbit) så er faktoren 8 - Færdig slut!

Vi ved godt allesammen at hvis vi ser rent teoretisk på tingene (som du gør) så har alle forbindelser et vist tab, hvilket udbyderne er blevet bedre til at efterkomme på den ene eller den anden måde...

Men når nu jeg siger til dig, at hastigheden hos de forskellige udbydere på f.eks. en 10 Mbit forbindelse den er meget tæt på 10 Mbit, så ER den faktisk tæt på 10 Mbit, for jeg måler ALTID om kunden får det der kan forventes... Kunden (og mig + kolleger) går op i om de får 10 Mbit ud af deres 10 Mbit forbindelse - ikke om den reelt er på 11 Mbit, hvilket de i øvrigt aldrig finder ud af om den er...


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Måske I skulle starte med at være enige om hvilken hastighed I diskuterer Smile
Mads Sørensen er åbenbart installatør, og når han tester linjen, gætter jeg på at han tester brutto-hastigheden.
Dvs wirespeed, som er et udtryk for hvor mange bit/s linjen kan overføre.
Og her skal man rigtigt nok dividere med 8.
Det er bare ikke den hastighed forbrugeren oplever når PC'en tilsluttes !!
Netto-hastigheden bliver, som HeartWare pointerer, lavere pga. overhead til headers på hver pakke der flyttes over linjen.
Disse MAC/IP/Protokol headers fylder som tommelfingeregel i omegnen af 50 bytes pr, pakke som sendes.
Fylder programmet kun 500bytes i hver pakke, er der altså et overhead på 10% som man ikke har glæde af.
Udnyttes pakken derimod fuldt ud, med en payload tæt på 1500bytes, ja så er spildet kun ca. 3%
Men at dividere med 10 er en gennemsnitlig god tommelfingerregel, når vi taler om det tal som brugeren oplever.
Så HeartWare vil nok ramme mest rigtigt hvis vi taler om FTP overførsler, eller lignende.
Men det er en tommelfingerregel, og ikke matematisk korrekt, da der alt for mange faktorer der spiller ind.
Faktorer som fragmentering, delay, window-size, buffers, retransmissioner osv.
 
Jeg tester på flere måder, både fra min Promax som måler retur til CMTS'en i vores hovedstation, men også fra PC når jeg tester om der er hul igennem når jeg er færdig med installationen...


Skrevet af: Hancock
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Jeg tester på flere måder, både fra min Promax som måler retur til CMTS'en i vores hovedstation, men også fra PC når jeg tester om der er hul igennem når jeg er færdig med installationen...

Så kan jeg regne ud at din ProMAX er sat op til at teste wirespeed, altså den hastighed som linjen clock'er med. Og den skal rigtigt nok divideres med 8.
Men du er jo nærmest den eneste som ser den hastighed, da kunden efterfølgende adderer en ethernet-header (14bytes) samt en IP-header (20bytes) plus headers alt efter hvilken protokol som håndterer transmissionen.
Og på dette tidspunkt har kunden endnu ikke sendt en eneste nyttebit (payload).
Det er her at HeartWares faktor 10 kommer ind i billedet, da der konsekvent er et spild set med kundens øje.
Og derfor kommer kunden aldrig til at overføre 10Mbit/s (~1,2Mbyte) over en linje som har en wirespeed på 10Mbit.
1Mbyte/s er nok tættere på virkeligheden. Og så føler man sig snydt, hvis man ikke kan gennemskue dette.
Men igen, I skal blive enige om HVAD og HVOR er I måler Smile
I har begge ret.



-------------
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor du insisterer på at diskutere æbler når jeg fra starten har snakket om bananer???

Måske fordi forbrugerne er interesserede i æbler, og ikke bananer?

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

hvis Fru. Jensen har købt en 10 Mbit forbindelse

Fint - lad os holde fast i den. Hvis fru Jensen har købt en 10 Mbit linie - OG LINIEHASTIGHEDEN ER 10 Mbit OG IKKE 12 Mbit - hvor meget kan hun så downloade pr. sekund på den linie?

Ca. 1 Mb eller ca. 1.25 Mb?

Hvordan beregner du, hvor meget fru Jensen kan downloade i sin browser pr. sekund, hvis hun har en forbindelse med 10 Mbit - PRÆCIS - linie-hastighed? Hvad dividerer du med for at få hendes reelle, faktiske download hastighed i hendes browser?

Det er DEN faktor fru jensen er interesseret i - ikke en eller anden teoretisk maksimum-grænse, der ikke tager højde for de reelle tilstande som en internet forbindelse lider under.

At udbyderen så - måske - leverer 12 Mbit i stedet for 10 Mbit betyder ikke, at man pludselig skal dividere 10 Mbit med 8 - det betyder blot, at man skal dividere 12 Mbit med 10.

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Men når nu jeg siger til dig, at hastigheden hos de forskellige udbydere på f.eks. en 10 Mbit forbindelse den er meget tæt på 10 Mbit, så ER den faktisk tæt på 10 Mbit

Dét har aldrig været til diskussion. Diskussionen har gået på, hvordan fru Jensen kan beregne, hvor meget hun kan downloade pr. sekund over denne 10 Mbit linie (hvis den ER på 10 Mbit og ikke 12 Mbit). Skal hun dividere med 8 eller 10? Hvilken faktor kommer tættest på, hvad fru Jensen rent faktisk oplever hendes download-hastighed er i hendes browser?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Jeg tester på flere måder, både fra min Promax som måler retur til CMTS'en i vores hovedstation, men også fra PC når jeg tester om der er hul igennem når jeg er færdig med installationen...

Så kan jeg regne ud at din ProMAX er sat op til at teste wirespeed, altså den hastighed som linjen clock'er med. Og den skal rigtigt nok divideres med 8.
Men du er jo nærmest den eneste som ser den hastighed, da kunden efterfølgende adderer en ethernet-header (14bytes) samt en IP-header (20bytes) plus headers alt efter hvilken protokol som håndterer transmissionen.
Og på dette tidspunkt har kunden endnu ikke sendt en eneste nyttebit (payload).
Det er her at HeartWares faktor 10 kommer ind i billedet, da der konsekvent er et spild set med kundens øje.
Og derfor kommer kunden aldrig til at overføre 10Mbit/s (~1,2Mbyte) over en linje som har en wirespeed på 10Mbit.
1Mbyte/s er nok tættere på virkeligheden. Og så føler man sig snydt, hvis man ikke kan gennemskue dette.
Men igen, I skal blive enige om HVAD og HVOR er I måler Smile
I har begge ret.

Jeg taler om faktiske hastigheder på en pc, ikke om hastighed på promaxen som måler noget højere... Jeg måler tit omkring 12 Mbit på en 10 Mbit forbindelse på promaxen (det samme på f.eks. speedtest.net) Det handler jo som sagt om at flere og flere udbydere kompenserer for det omtalte tab... 

Jo mindre filer der overføres, jo højere peaks vil man iøvrigt kunne opnå


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor du insisterer på at diskutere æbler når jeg fra starten har snakket om bananer???

Måske fordi forbrugerne er interesserede i æbler, og ikke bananer?

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

hvis Fru. Jensen har købt en 10 Mbit forbindelse

Fint - lad os holde fast i den. Hvis fru Jensen har købt en 10 Mbit linie - OG LINIEHASTIGHEDEN ER 10 Mbit OG IKKE 12 Mbit - hvor meget kan hun så downloade pr. sekund på den linie?

Ca. 1 Mb eller ca. 1.25 Mb?

Hvordan beregner du, hvor meget fru Jensen kan downloade i sin browser pr. sekund, hvis hun har en forbindelse med 10 Mbit - PRÆCIS - linie-hastighed? Hvad dividerer du med for at få hendes reelle, faktiske download hastighed i hendes browser?

Det er DEN faktor fru jensen er interesseret i - ikke en eller anden teoretisk maksimum-grænse, der ikke tager højde for de reelle tilstande som en internet forbindelse lider under.

At udbyderen så - måske - leverer 12 Mbit i stedet for 10 Mbit betyder ikke, at man pludselig skal dividere 10 Mbit med 8 - det betyder blot, at man skal dividere 12 Mbit med 10.

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Men når nu jeg siger til dig, at hastigheden hos de forskellige udbydere på f.eks. en 10 Mbit forbindelse den er meget tæt på 10 Mbit, så ER den faktisk tæt på 10 Mbit

Dét har aldrig været til diskussion. Diskussionen har gået på, hvordan fru Jensen kan beregne, hvor meget hun kan downloade pr. sekund over denne 10 Mbit linie (hvis den ER på 10 Mbit og ikke 12 Mbit). Skal hun dividere med 8 eller 10? Hvilken faktor kommer tættest på, hvad fru Jensen rent faktisk oplever hendes download-hastighed er i hendes browser?
Du fortsætter med at snakke forbi mig, og læser ikke hvad jeg skriver... Der er mange forbindelser der fra udbyderens side reelt er højere end den "mærkede" hastighed... Derfor KAN fru. Jensen tit opnå tæt på den lovede hastighed... 

Vi kender ikke hastigheden "før overhead" og det er derfor jeg i denne sammenhæng siger at man kommer tæt på en faktor 8 ud fra den "mærkede" hastighed... 


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Du fortsætter med at snakke forbi mig, og læser ikke hvad jeg skriver... Der er mange forbindelser der fra udbyderens side reelt er højere end den "mærkede" hastighed... Derfor KAN fru. Jensen tit opnå tæt på den lovede hastighed...

Hun kan da forhåbentlig ALTID opnå MINDST den lovede hastighed. Ellers har udbyderne da et problem...

Men tag nu lige og svar på dette spørgsmål:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Fint - lad os holde fast i den. Hvis fru Jensen har købt en 10 Mbit linie - OG LINIEHASTIGHEDEN ER 10 Mbit OG IKKE 12 Mbit - hvor meget kan hun så downloade pr. sekund på den linie?

Ca. 1 Mb eller ca. 1.25 Mb?

Vi er enige om, at en udbyder, der sælger en 10 Mbit linie ikke BEHØVER at levere mere end 10 Mbit på linien, ikke? Lad os sige, at vi er hos en sådan leverandør (da der ikke er krav om, at der leveres mere end dette, så er dette altså hvad fru Jensen kan forvente - mere end dette er en bonus, som vi ikke kan tillade os at regne med, da der ingen garanti er for, at den er der, og specielt ikke, at den er der 100% af tiden).

Så hvor stor download-hastighed kan fru Jensen være 100% sikker på at kunne have i 100% af tiden (forudsat, at udbyderen leverer de 10 Mbit, der er lovet)?

Ca. 1 Mb/sek eller ca. 1.25 Mb/sek?

Svar nu bare på dette meget simple spørgsmål...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 20-Juni-2015 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Du fortsætter med at snakke forbi mig, og læser ikke hvad jeg skriver... Der er mange forbindelser der fra udbyderens side reelt er højere end den "mærkede" hastighed... Derfor KAN fru. Jensen tit opnå tæt på den lovede hastighed...

Hun kan da forhåbentlig ALTID opnå MINDST den lovede hastighed. Ellers har udbyderne da et problem...

Men tag nu lige og svar på dette spørgsmål:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Fint - lad os holde fast i den. Hvis fru Jensen har købt en 10 Mbit linie - OG LINIEHASTIGHEDEN ER 10 Mbit OG IKKE 12 Mbit - hvor meget kan hun så downloade pr. sekund på den linie?

Ca. 1 Mb eller ca. 1.25 Mb?

Vi er enige om, at en udbyder, der sælger en 10 Mbit linie ikke BEHØVER at levere mere end 10 Mbit på linien, ikke? Lad os sige, at vi er hos en sådan leverandør (da der ikke er krav om, at der leveres mere end dette, så er dette altså hvad fru Jensen kan forvente - mere end dette er en bonus, som vi ikke kan tillade os at regne med, da der ingen garanti er for, at den er der, og specielt ikke, at den er der 100% af tiden).

Så hvor stor download-hastighed kan fru Jensen være 100% sikker på at kunne have i 100% af tiden (forudsat, at udbyderen leverer de 10 Mbit, der er lovet)?

Ca. 1 Mb/sek eller ca. 1.25 Mb/sek?

Svar nu bare på dette meget simple spørgsmål...
Jeg mener selvfølgelig at Fru Jensen EFFEKTIVT kan opnå tæt på den "mærkede" hastighed...

Og nej jeg vil ikke svare på spørgsmål i dine tænkte scenarier... Jeg forholder mig stadig til mine erfaringer i praksis, som jeg svarede OP ud fra... Alle kender teorien, men den er ikke interessant i denne sammenhæng. Er du ikke enig i det, så er det bare ærgeligt, så taler vi ikke samme sprog...


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 21-Juni-2015 kl. 06:26
Godt - ud fra ovenstående må jeg så konkludere, at du må være enig i, at en division med 10 ud fra den FAKTISKE liniehastighed (i Mbit) giver et mere nøjagtigt resultat end en division med 8, når man skal komme frem til den hastighed en bruger REELT kan downloade en fil med (i Mb) over den pågældende linie.

Det var sådan set bare det jeg ville frem til.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 21-Juni-2015 kl. 07:23
Jeg synes I har glemt at diskutere om der leveres megabits/sec eller mebibits/sec.. LOL

For øvrigt at der ikke korrekt at vi slutbrugere ikke kender den rene liniehastighed før overhead, min router fortæller mig "Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 5.118 / 33.791" så jeg kender "før overhead" hastigheden på min 33.7 Mbit/s forbindelse (som min udbyder så vælger at sælge under navnet 30/5).


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 21-Juni-2015 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg synes I har glemt at diskutere om der leveres megabits/sec eller mebibits/sec.. LOL

Det er sådan set underordnet, så længe det bare er samme mega/mebi der bruges i begge ender af regnestykket (dvs. at M'et i Mbit og Mb er samme enhed) LOL.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 21-Juni-2015 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Godt - ud fra ovenstående må jeg så konkludere, at du må være enig i, at en division med 10 ud fra den FAKTISKE liniehastighed (i Mbit) giver et mere nøjagtigt resultat end en division med 8, når man skal komme frem til den hastighed en bruger REELT kan downloade en fil med (i Mb) over den pågældende linie.

Det var sådan set bare det jeg ville frem til.
Du skal være velkommen til at lave dine egne konklusioner... Det er der jo ingen der kan forhindre dig i


Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 21-Juni-2015 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

For øvrigt at der ikke korrekt at vi slutbrugere ikke kender den rene liniehastighed før overhead, min router fortæller mig "Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 5.118 / 33.791" så jeg kender "før overhead" hastigheden på min 33.7 Mbit/s forbindelse (som min udbyder så vælger at sælge under navnet 30/5).
Det var Fru Jensen der ikke kender den, altså den typiske kunde som jeg installerer hos... Folk herinde har for det meste en hel del mere teknisk indsigt end den typiske Fru Jensen Wink


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 21-Juni-2015 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

For øvrigt at der ikke korrekt at vi slutbrugere ikke kender den rene liniehastighed før overhead, min router fortæller mig...


Det står ikke opført i mit yousee-modem.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 29-Juni-2015 kl. 18:30
Så fik jeg forbindelse, en 100/100Mbit blev til 112/112 så man får jo lidt ekstra det er jo ikke så ringe endaSmile

Jeg fik fortalt at hvis man fik fik lukket ned for for det trådløse som er indbygget i fibermodemet, så kan man ikke lave portforwarding, da de 2 funktioner hænger sammen, hvis man får det lukket ned så skulle man styre dette fra sin egen router, i mit tilfælde en airport extreme som ligeleds også skulle står for DHCP til at levere ip-adresser samt firewall."DHCP og NAT" 

Nogen der ved om dette er korrekt?


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |



Print side | Luk vindue