Print side | Luk vindue

Visning af pc billede på fladskærm

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=13897
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 14:50

Emne: Visning af pc billede på fladskærm
Skrevet af: Claus
Emne: Visning af pc billede på fladskærm
Skrevet den: 02-August-2006 kl. 10:40
Jeg skal ud og købe en fladskærm og har i den forbindelse kig på
Samsung M71 og Pioneer 436 rxe.

Hvis skærmen også på et tidspunkt vil skulle bruges til at se internet via fællesantenne har det nogen praktisk betydning, om skærmen er lcd eller plasma (måske et dumt spørgsmål).

Svar:
Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 02-August-2006 kl. 12:53
Øøøøh, bøh... nu har jeg selv LCD... Så jeg skal ikke kunne udtale mig med 100% sikkerhed om plasma...
Men jeg kan sige dette: begge dele ville kunne vise fine billder fra PC. Dog er der en lille forskel, i og med at LCD-paneler ofte har en højere opløsning end plasma (plasma er mig bekendt ofte 1024 x 768, hvor lcd er 1366 x 768). Dermed vil du, hvis, vel at mærke, at LCD'en kan lave 1:1 pixelmapping få et størrere billede.
Ang. 1:1 pixelmapping, skal det siges, at der ikke er mange paneler, der kan dette over VGA-indgangen. Benytter man derimod en DVI-indgang fra PC, og får den til at lave et regulært 720p-signal, så vil du kunne fylde hele skærmen på et 1366x768 panel... Det kan de fleste nuværende grafikkort med opdaterede drivers og DVI-udgang...

Så summasummarum: Det har ingen praktisk betydning for om, du kan få billede på panelet. Det er bare et spørgsmål om, hvorledes det kommer at stå på skærmen...

Somebody stop me, hvis noget her er forkert

/M

Skrevet af: ziphnor
Skrevet den: 02-August-2006 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af ZkiiFreak ZkiiFreak skrev:

Ang. 1:1 pixelmapping, skal det siges, at der ikke er mange paneler, der kan dette over VGA-indgangen. Benytter man derimod en DVI-indgang fra PC, og får den til at lave et regulært 720p-signal, så vil du kunne fylde hele skærmen på et 1366x768 panel... Det kan de fleste nuværende grafikkort med opdaterede drivers og DVI-udgang...

...

Somebody stop me, hvis noget her er forkert

Pas på hvad du påstår! Et 720p signal i fuldskærm på et 1366x768 display er sgu ikke 1:1 pixel mapping! Og det er faktisk de færreste TV der understøtter 1:1 pixel mapping via DVI->HDMI. Jeg vil klart foreslå et besøg til den wiki der er linke til i min signatur :)

Lige præcis Samsung for eksempel understøtter normalt 1:1 via VGA  men *IKKE* via HDMI/DVI.

1024x768 plasma'er kan give lidt ballade med forbindelse til PC da de har aflange pixels, så billedet vil komme til at blive hevet vandret. Nogle PC programmer kan dog kompensere for det(feks windows media player), men kvaliteten af kompenseringen kan jeg ikke udtale mig om. Men besøg hellere nedenstående side.

Skrevet den: 02-August-2006 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:

Pas på hvad du påstår! Et 720p signal i fuldskærm på et 1366x768 display er sgu ikke 1:1 pixel mapping! Og det er faktisk de færreste TV der understøtter 1:1 pixel mapping via DVI->HDMI. Jeg vil klart foreslå et besøg til den wiki der er linke til i min signatur :)

Jeg har heller ikke påstået noget sted, at et 720p signal er det samme som 1:1 pixelmapping!!! Jeg påstod, at det ville fylde skærmen helt ud! Det er ikke nødvendigvis lig 1:1 pixelmapping! Mig bekendt er et 720p signal en bestemt standard der, hvad pixelmapping angår, ikke har noget med 1366 x 768 at gøre... Rent teknisk set er et 720p vel "svarende" til 1280 x 720. De sidste pixels i 1366 x 768 er vel lavet for at kunne kompensere for over/underscan. Er sidstnævnte fuldstændigt i skoven?

/M

Skrevet den: 03-August-2006 kl. 17:45
Ah sorry, det lød bare sådan pga. af sætnings strukturen kombineret med det faktum at stort set alle TV har mulighed for også at få VGA billedet til at fylde hele skærmen. Og mht. til 1366x768 har du vist fuldstændig ret.

Skrevet af: Gooferen
Skrevet den: 04-August-2006 kl. 13:31

Godt så behøver jeg ikke oprette en tråd selv :)

Jeg har selv et GF5200 når jeg sætter tv'et til pc'en via et DVI -> HDMI kabel vil jeg vel få vist de opløsninger der er supportet af tv'et, herunder opløsningen 1280x720?

Herved vil jeg vel naturligvis også undgå de sorte bjælker over og under film der vises i widescreen uden at være tvunget til at zoome på tv'et?

På forhånd tak

Jonas B

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Jeg har selv et GF5200 når jeg sætter tv'et til pc'en via et DVI -> HDMI kabel vil jeg vel få vist de opløsninger der er supportet af tv'et, herunder opløsningen 1280x720?

Jonas B

Hos mig (GF FX5900XT) fandt den selv, at det var et LCD TV (Det skrev den faktisk) Hernæst fik jeg muligheden for at indstille den specifikt til 720p. (Det nytter ikke at forsøge at lave en custom resolution, TV'et vil højst sandsynligt bare lave 1280x1024 på det.) Vælg 720p og leg lidt med over/underscan...
Har ikke lige mit tilsluttet, men kan måske lige prøve igen i løbet af weekenden, hvis du har brug for hjælp...

/M

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 14:31

Det var igennem DVI porten på grafikkortet?

Får du nu vist windows i widescreen format, så du kan se hele skrivebordet og det fylder hele skærmen?

Hvad med visning af widescreenfilm, ser det normalt ud der er ikke de der store bjælker over og under?

Sagen er den at jeg ikke har købt tv'et endnu, men regner med snart at købe det, derfor vil jeg gerne have alt på plads først :)

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 14:47

Det var igennem DVI porten på grafikkortet?

Jeps

Får du nu vist windows i widescreen format, så du kan se hele skrivebordet og det fylder hele skærmen?

Jeps (man skal som sagt lige lege med over/underscan for at halvdelen af taskbaren ikke mangler )

Hvad med visning af widescreenfilm, ser det normalt ud der er ikke de der store bjælker over og under?

Hvis filmen er regulær 16:9 fylder den hele skærmen uden bjælker. Selvf vil der komme bjælker ved 2.35:1

Sagen er den at jeg ikke har købt tv'et endnu, men regner med snart at købe det, derfor vil jeg gerne have alt på plads først :)

God ide! Bare lige et godt råd: hvis du ser dig varm på et Alfaview, så LAD VÆRE med at spørge herinde, om det er godt. Jeg synes det er fedt (har det selv, som det fremgår af signatur), men de fleste andre (som ikke har det selv) sviner det til (Religionskrig)

/M

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 14:49

hehe sådan er det vel altid :)

men jeg har nu set mig varm på JVC lt-32x70bu, så forventer at jeg køber det når det kommer lidt ned i pris :)

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 14:51

Men mange tak for hjælpen, så glæder jeg mig til snart at få prøvet det i praksis :)

Men du siger at du bare vælger 720p og dernæst leger med under og overscan, så ser det fornuftigt ud

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 20:24

Pas på med den antagelse, de fleste LCD TV rapporterer ikke deres egen native opløsning som en understøttet opløsning uanset om de rent faktisk understøtter den.

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 20:26

Hos mig (GF FX5900XT) fandt den selv, at det var et LCD TV (Det skrev den faktisk) Hernæst fik jeg muligheden for at indstille den specifikt til 720p. (Det nytter ikke at forsøge at lave en custom resolution, TV'et vil højst sandsynligt bare lave 1280x1024 på det.) Vælg 720p og leg lidt med over/underscan...
Har ikke lige mit tilsluttet, men kan måske lige prøve igen i løbet af weekenden, hvis du har brug for hjælp...

Du siger at dette var via DVI, har du prøvet at bruge feks. powerstrip til at sætte opløsningen til display'ets native opløsning(sandsynligvis 1366x768)? Jeg er interesseret om Alfaview rent faktisk understøtter 1:1 pixel mapping under disse omstændigheder, pga. af at jeg prøver at vedligeholde pixelmapping wiki'en som der er linket til i min signatur.

Skrevet den: 04-August-2006 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:

Du siger at dette var via DVI, har du prøvet at bruge feks. powerstrip til at sætte opløsningen til display'ets native opløsning(sandsynligvis 1366x768)?

Nu siger du powerstrip... så siger jeg øøøhhh bøøøhhh, was ist das?
Pg nej, jeg tror ikke Alfaviewen understøtter 1:1 pixelmapping i gængs forstand, kun hvis du sætter den til 720p. Jeg prøvede at indstille kortet til 1366 x 768, det brød hverken kort eller skærm sig om...
Kan nu se efter en googling, at powerstrip er noget monitorgøgl, kunne dog ikke lige hitte ud af, hvad det skulle hjælpe i dette tilfælde?

/M

Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 16-August-2006 kl. 20:00
hmm. kan være jeg er bagefter men er det ikke muligt i de nye nvidia drivere selv at indstille opløsningen/skaleringen af kortet... syntes jeg fik det fremvist ved vores JVC aften for et stykke tid siden...

Skrevet af: AndersPier
Skrevet den: 16-August-2006 kl. 21:24

Dog er der en lille forskel, i og med at LCD-paneler ofte har en højere opløsning end plasma (plasma er mig bekendt ofte 1024 x 768, hvor lcd er 1366 x 768). Dermed vil du, hvis, vel at mærke, at LCD'en kan lave 1:1 pixelmapping få et størrere billede.

Du får ikke større billede, ved større opløsning (det er samme størrelse og beskæring der vil være i billedet). Blot vil du opnå en bedre og klarere detaljering med højere opløsning - altså flere detaljer.

Ang. 1:1 pixelmapping, skal det siges, at der ikke er mange paneler, der kan dette over VGA-indgangen.

Hvis et TV kan levere 1:1 pixelmapping, er der flest der kan over VGA-porten, men derimod ikke så mange der kan over DVI/HDMI porten (hvilket er at foretrække, da signalet forbliver digitalt - og dermed undgår unødig konvertering mellem digitalt -> analogt -> digitalt signal og dermed tabe data).

Benytter man derimod en DVI-indgang fra PC, og får den til at lave et regulært 720p-signal, så vil du kunne fylde hele skærmen på et 1366x768 panel... Det kan de fleste nuværende grafikkort med opdaterede drivers og DVI-udgang...

Hvad mener du med det ?
Skærmen vil da blive fyldt uanset hvilken opløsning du fodrer TV'et med - det er her blot et spørgsmål om billedet bliver scalet eller ej. Det har da intet med drivere / grafikkort etc. at gøre ? Forstår nok ikke helt hvad du mener.

-------------
Regards,
Anders Pier.

SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox
Logitech Harmony 600

Print side | Luk vindue