Print side | Luk vindue

Har glemt kode til Mac!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139206
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 18:38

Emne: Har glemt kode til Mac!
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Emne: Har glemt kode til Mac!
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 12:36
Er ved at installere software til ny printer. Men Mac vil ha en kode, og har glemt hvad den er..

Hvad skal jeg gøre? Nulstille?

Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 12:56
Du kan måske nulstille dit password med din Apple-id. Det er den første mulighed her:

http://discussions.apple.com/docs/DOC-4101 - https://discussions.apple.com/docs/DOC-4101

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 13:54
Er i gang med anden mulighed og er inde i en slags bios med US flag i inform linien foroven til højre. Får dog ikke lov til at arkivere nyt password, selvom den skriver det er nulstillet.

Den skriver at brugerens adgangskode til standardnøglering blev ikke ændret. Hvis adgangskoden til standardnøglering er forskellig fra log ind-adgangskoden, bliver brugeren bedt om en adgangskode hver gang et program har brug for at få adgang til standardnøgleringen, hvis nøgleringen er låst.

Du ændrer adgangskode til standardnøgleringen ved at genstarte computeren og bruge hovednøgleringen (i mappen hjælpeprogrammer i mappen programmer)

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 13:57
der er lidt tips og triks om emnet her

http://imacguide.dk/tips-og-tricks/tip-sadan-nulstiller-du-macens-kodeord/ - http://imacguide.dk/tips-og-tricks/tip-sadan-nulstiller-du-macens-kodeord/

og her på apples hjemmeside

https://support.apple.com/da-dk/HT201240 - https://support.apple.com/da-dk/HT201240

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 14:02
Efter genstart af computeren, er der nu oprettet en brugerkode på åbningsskærmen. Åbner fint, men kan ikke bruge programmerne nu. Der står at Messages Agent ønsker at bruge nøgleringen "Log Ind". Skriv adgangskoden til nøgleringen.

Og min nye kode virker ikke!!! ALLE programmer vil ha en kode - HJÆLP!

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 14:08
hmm, du har rigtigt rodet dig ud i noget smuds..;o))

der var dette link https://support.apple.com/da-dk/HT203192 - https://support.apple.com/da-dk/HT203192 for nulstilling af keychain, ved ikke om det hjælper dig tættere en løsning :)

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 15:43
Ja mon ikke :-(

Hvor finder jeg mappen programmer? Systemindstillinger kan åbnes.

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 19:44
SÅ fandt jeg vist ud af det. Nu virker det med ny kode Big smile

Men nu skal jeg gennem en bruger startskærm. Hvordan fjerner jeg den igen?

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

SÅ fandt jeg vist ud af det. Nu virker det med ny kode Big smile

Men nu skal jeg gennem en bruger startskærm. Hvordan fjerner jeg den igen?

Hvad mener du med "bruger startskærm"?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 20:03
En startskærm med to cirkler, hvor den ene bærer mit navn og et billede. Og den anden er til en ny bruger med sit eget log-in

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 20:08
Kampus, gå ind i Systemindstillinger > Brugere & grupper. 
Er den anden bruger en gæstebruger, sådan er det hos mig. Eller er det noget andet?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Kampus, gå ind i Systemindstillinger > Brugere & grupper. 
Er den anden bruger en gæstebruger, sådan er det hos mig. Eller er det noget andet?

Klik på "Log ind" (billede af et hus) i højre side og aktiver "automatisk login"

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 20:26
Ja det er en gæstebruger, og det har jeg ikke brug for. Er rarere at computeren bare går direkte på Safari.

Er inde i brugere & grupper. Hvad gør jeg for at slette bruger startskærmen?

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 20:32
Fik slettet gæstebrugeren, men får stadig startskærmen med krav om kode.

Skrevet af: Datamax
Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 22:23
Gå ind i sikkerhed og anonymitet og fjern flueben i "Stå automatisk log in fra" så starter den op i din profil uden kode.

-------------
     CASH IS KING
3840x2160"2:2"3:3

Skrevet den: 18-Marts-2015 kl. 22:50
Under Generelt i Sikkerhed og Anonymitet?

Her er der ingen flueben i Slå automatisk log ind fra

Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 06:50
Systemindstillinger -> brugere & grupper:  Nede i venstre side af vinduet er der et lille hus og Log ind. Klik på det og i højre vindue er der øverst 'automatisk log ind' den står sikkert på 'fra' vælg din bruger og så skulle det virke.< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">

-------------
.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 07:51

Du kan måske nulstille dit password med din Apple-id. Det er den første mulighed her:

http://discussions.apple.com/docs/DOC-4101 - https://discussions.apple.com/docs/DOC-4101

Det kan han desværre kun hvis han har sat flueben af i "tillad bruger at nulstille adgangskode med Apple id" under bruger og grupper.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Er ved at installere software til ny printer. Men Mac vil ha en kode, og har glemt hvad den er..

Hvad skal jeg gøre? Nulstille?
Du skal boote i din recovery partition "Command+R" Når den er kommet op og køre i recovery mode skal du gå op i rullegardinet og vælge hjælpeprogram og benytte Terminalen. Skriv "resetpassword"

Vælg din disk og vælg din bruger skriv dit nye password 2 gange, går op og luk hjælpeprogrammet, du skal får en en besked om at du skal genstarte, gør det. Nu skulle du gerne kunne logge ind med dit nye password.

I gamle dage brugte man den DVD der fulgte med, som man så startede op på for at kunne resette sin adgangskode. Med mindre man også havde låst med firmware password, så skal maskinen ind til apple eller til en serviceprovider.

Når, skal ud af døren prøv evt. at søge info på ovenstående på nettet, der må være nogle billeder eller lign.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 09:14
Password problemet ER LØST!

Men vil gerne af med den log-in skærm der nu er kommet frem.

Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 10:36
Log in skærmen har Sylvest skrevet løsningen på.

Men jeg synes det er bedst at have log in skærm på. Så glemmer man ikke sit password, når det bruges hver dag. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Systemindstillinger -> brugere & grupper:  Nede i venstre side af vinduet er der et lille hus og Log ind. Klik på det og i højre vindue er der øverst 'automatisk log ind' den står sikkert på 'fra' vælg din bruger og så skulle det virke.< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">

Den stod med mit navn som bruger. Men skiftede til "fra" og genstartede med samme resultat. Skiftede til det der stod, og efter genstart virker det nu. Tak for hjælpen :-)

Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 13:05

Log in skærmen har Sylvest skrevet løsningen på.

Men jeg synes det er bedst at have log in skærm på. Så glemmer man ikke sit password, når det bruges hver dag. 

Ok, har fulgt hans anvisning og fået det til at virke efter lidt skiften frem og tilbage.

Jeg glemmer ALDRIG mit nye password ;-)

Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 13:21
Kampus, jeg har et par password som jeg ALDRIG må glemme. Dem har jeg lagt i en PDF og uploadet til e-boks. Så kan jeg altid få fat i dem igen.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 13:27
Der er jeg mere lavpraktisk. Har en internet mappe med kvitteringer på al nethandel, og en side med passwords til de utallige butikker. Her har jeg nu lagt mit password til Mac'en.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 19:18

Kampus, jeg har et par password som jeg ALDRIG må glemme. Dem har jeg lagt i en PDF og uploadet til e-boks. Så kan jeg altid få fat i dem igen.

Jeg håber kun at det er for egen skyld at du har gjort det på den måde og at det ikke skal beskytte noget vigtigt.

Der er rigtigt mange mennesker som har adgang til e-boksen, så man skal ikke lægge noget personligt i den.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg håber kun at det er for egen skyld at du har gjort det på den måde og at det ikke skal beskytte noget vigtigt.

Der er rigtigt mange mennesker som har adgang til e-boksen, så man skal ikke lægge noget personligt i den.

Hvem er alle de mennesker du påstår? Så vidt jeg ved er jeg den eneste som kan tilgå min e-boks, med mindre e-boks og min e-boks kto bliver hacket.

Skrevet af: keldp
Skrevet den: 20-Marts-2015 kl. 07:22
Jeg Bruger LOCK BOX på iphone og ipad til at gemme alle mine Password.

-------------
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
CD Afspiller : YAMAHA CDX-890
BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80    Højtalere
Front : Dali, Mentor 5
Center: Dali Suite C 0.8
Bag:Dali Suite Rear.
Sub: Dali S 12.

Skrevet den: 21-Marts-2015 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvem har egentlig adgang til mine egne dokumenter på e-boks?
Det jeg har lagt op er sikkerhedskode til Apple-id og kode til Crashplan backup. Med de to koder kan jeg reetablere alt på min Mac, selv om hytten brænder ned.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 22-Marts-2015 kl. 15:06
Alle teknikerne plus diverse supportere har adgang til de oplysninger.

Det er ligesom når de ansatte i din bank også har adgang til dine konti.

-------------

Skrevet den: 22-Marts-2015 kl. 15:08
Eller når ansatte i Nets, kan se hvad du har hævet og hvor det er hævet.

-------------

Print side | Luk vindue