Print side | Luk vindue

Solformørkelse ødelægger mobilkamera??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139230
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 08:09


Emne: Solformørkelse ødelægger mobilkamera??
Skrevet af: aerik
Emne: Solformørkelse ødelægger mobilkamera??
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 14:01
I følge http://m.bt.dk/?redirect=www.bt.dk/danmark/advarsel-solformoerkelsen-kan-oedelaegge-dit-mobilkamera& - denne artikel kan solformørkelsen ødelægge kameraet, han forklarer dog ikke hvor. Nogen der kan komme med en god og plausibel grund?



Svar:
Skrevet af: dumb
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 14:14
Så vil solen vel generelt ødelægge en linse, hvis man tager et billede mod solen. Den er jo ikke kraftigere fordi der er solformørkelse.....Generelt virker det som om der er en del hysteri omkring hele det her solformørkelse, som om solen bliver farligere at kigge på, end normalt. Solen er ALTID farlig at kigge på, problemet under formørkelsen er at man ikke få den umiddelbare blænding, som vil få dig til at kigge væk eller lukke øjnene, så du kan kigge på den i længere tid og dermed blive udsat for større dosis UV stråler.

-------------
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 14:16

Det er jo det kraftige lys der ødelægger det, som også forklaret. Så brug et filter til at beskytte kameraet, på samme måde som man beskytter sine øjne med de specielle briller der fås til det

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 14:19
Forklar mig igen, hvorfor mit kamera ikke er død endnu. Har taget billeder af solen før, uden den er gået i stykker. Har jeg været heldig, eller hvad ligger der til grund for dette?


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 19-Marts-2015 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Forklar mig igen, hvorfor mit kamera ikke er død endnu. Har taget billeder af solen før, uden den er gået i stykker. Har jeg været heldig, eller hvad ligger der til grund for dette?

Det vil ikke død, men solen kan "brande" fast. Det har blandt andet noget med lukketiden at gøre.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.



Print side | Luk vindue