Internet i bilradio?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139411
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 12:25
Emne: Internet i bilradio?
Skrevet af: Thomas Jensen
Emne: Internet i bilradio?
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 01:30
Man kan jo så meget i dag, men jeg synes ikke at jeg kan finde bilradioer med 4G, eller 3G for den sags skyld.
Kan det virkelig passe, at man i 2015 ikke kan få en bilradio med f.eks. Spotify indbygget?
Hvad gør I andre?
Bilradio med Bluetooth og så connecte med eks. smartphone? Eller direkte USB-forbindelse?
Jeg synes bare at det kunne være fedt med en headunit med internetforbindelse, så man kunne høre internetradio eller streaming.
------------- AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
Svar:
Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 02:26
Kenwood har lavet en mener jeg.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt
|
Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 02:30
Nå den har kun wifi..
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 06:08
Jeg har lejet bil med ipad som navigation.
Og lyttede til P3 via bluetooth.
Det fungerede ret fint.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 08:42
Jeg tror grunden til at bilradioer med indbygget 3G/4G er sjældne har flere grunde:
1) Datakommunikation over mobilnettet er ikke ens i hele verden, en mobiltelefon der virker i Europa virker ikke nødvendigvis i USA og vice versa, så at indbygge den funktionalitet direkte i en bilradio ville kræve en stribe forskellige modeller, i stedet for en model der kan bruges world-wide. 2) Er du som forbruger villig til at betale for et ekstra dataabonnement for at få et sim kort udelukkende til din bilradio? 3) Er du som forbruger villig til at udskifte din bilradio ud hvis teleselskaberne skifter til nyere teknologi?
I min optik er det langt smartere at lade bilradioerne bluetooth connecte til en mobiltelefon. Du behøver ikke betale for et ekstra dataabonnement til din bilradio fordi den kan benytte det dataabonnement du har på din mobiltelefon, og når du opgraderer din telefon fra 3G til 4G får din mobilradio også glæde af opgraderingen.
|
Skrevet af: Puma
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 09:01
Hej Thomas
Det vil jo kræve man skal have et ekstra SIM kort til at sætte i bil enheden 😳😳😳 De fleste tilkobler vel deres mobiltelefon til bil enheden for at få håndfri så det er vel begrænset hvad fidusen vil være med mobil bredbånd i bilen det har men jo vi ens mobiltelefon. Jeg tror det er den konklusion producenterne er kommet til ligesom at markedet for eftermonteret car hi-fi er næsten udødt grundet at disse systeremer er en integreret del af bilen øvrige betjening typiske via en trykfølsom skærm som man ikke kan fjerne og erstatte med en 3. Part enhed 😳😳😳😳
Min Maszda styre / underholdning / navigations enhed har indbygget WIFI det kan jeg så skabe via min IPhone men det eneste jeg får er nogle nogle lidt ubrugelige information benzinpriser og road tax i forbindelse med den indbyggede navigation samt US musiktjenester som koster dollars 😄😄😄
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 10:10
Det findes i en del nye amerikanske biler, men de også vant til at tilbringe noget mere tid i deres biler end vi er. Det er så også allesammen noget der indbygget i bilens entertainment system og ikke eftermonteret.
|
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 12:05
Okay, så må jeg have en ny bilradio med bluetooth, og så lade min Lumia 1520 stå for 4G-forbindelsen.
Jeg takker for svarene.
------------- AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
Skrevet af: Flick
Skrevet den: 28-Marts-2015 kl. 19:19
Der findes nogle stykker, og der er endnu flere på vej med Android/CarPlay indbygget, de har ikke nødvendigvis 3G/LTE indbygget, men man kan sætte et USB 3G modem i nogle af dem, selv venter jeg på Parrot RNB6, som ser meget lovende ud!
http://blog.parrot.com/2015/01/05/ces-2015-parrot-rnb6-the-most-advanced-in-vehicle-infotainment-system/ - http://blog.parrot.com/2015/01/05/ces-2015-parrot-rnb6-the-most-advanced-in-vehicle-infotainment-system/
|
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 01:15
Ja, men min bil har desværre kun plads til 1-DIN, så jeg overvejer en Pioneer AVH-X7700BT med flip-display.
|
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 01:56
Jeg har i min tidligere bil haft en 2 din Pioneer AVIC enhed virker super og de nye enheder har indbygget Apple CarPlay men det er jo måske ikke så sjovt for dig når du har Lumia telefon 😢😢😢
Tror dog fortsat dette markede for 3. parts enheder er i aftagende idet udviklingen de seneste år er disse systemer er blevet en integreret del af den moderne bil på godt og ondt 😉😉😉 Men det hindre at eftermontere en 3. parts enhed. så jeg tror disse producenter såsom Pioneer i fremtiden vil have fokus på, at blive systemleverandør til de forskellige bilproducenter på sammen måde som Apple har indgået aftale om Apple CarPlay med en række af de store producenter
|
Skrevet af: PC
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 10:35
Hvis du installerer et Parrot MKi9200 anlæg i din bil og du har en iPhone 5 eller nyere kan du benytte den nye service fra Spotify premium, Spotify connect til at streame over bluetooth fra din iPhone til Parrot'en. Det virker!
------------- Medie afspillere: Amazon FireTv, Amazon FireTv 2 gen, Chromecast 2 + 1 + Audio. http://www.speedtest.net/my-result/5417731079" rel="nofollow">
|
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 17:37
Puma skrev:
Tror dog fortsat dette markede for 3. parts enheder er i aftagende idet udviklingen de seneste år er disse systemer er blevet en integreret del af den moderne bil på godt og ondt 😉😉😉 Men det hindre at eftermontere en 3. parts enhed. så jeg tror disse producenter såsom Pioneer i fremtiden vil have fokus på, at blive systemleverandør til de forskellige bilproducenter på sammen måde som Apple har indgået aftale om Apple CarPlay med en række af de store producenter |
Det er så også et lille aberdabei, for hvis alt går efter min 5-års plan, så køber jeg ny bil om ca. 2-3 år (hvor den nuværende så vil være 10 år), og så har jeg sandsynligvis intet at bruge den nye head unit til.
Så måske skal jeg bare købe en billig bilradio med USB-afspilning og BT (f.eks. Pioneer MVH-X370BT) og så smide musikken over på en 4 GB USB-stick og nøjes med det indtil bilskiftet.
|
Skrevet den: 29-Marts-2015 kl. 17:49
Jeg har så netop bestilt en Pioneer MVH-X370BT til 699 kr. + fragt.Den har bl.a. Android Direct Access, så det bliver nok min hidtil ubrugte LG G3, der skal stå for forbindelsen.
Så jeg takker nok en gang for svarene og inspirationen.
|
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 09:04
Nå, så kom radioen og alt så fint ud, indtil det viste sig at multistikket bag på min hidtidige Pioneer DEH-1920R (som var monteret fra ny) er spejlvendt ift. multistikket bag på den nye MVH-X370BT. Desuden har Hyundai-importøren lavet noget fusk inde bag ved, så jeg ikke umiddelbart kan koble det medfølgende multistik til bilens ISO-stik uden at skulle skille det hele ad og lodde nye forbindelser.
Så det var godt, at den nye autoradio kun kostede 747 kr. med fragt.
Men så lærte jeg det: Aldrig en Hyundai igen!
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 09:11
Hmm, det er vel ikke bilens skyld. Der er firmaer der laver meget multimedie i bilerne. Dog er Hyundai nok mere sjældent at gøre det på. Men hvis nogen skal have lavet ting på deres VAG biler kender jeg nogle dygtige folk.
Det er jo ligesom det er ret svært at finde skærme til bagsæder med BD afspiller i eller hdmi stik ind. På min ny bil med indbyggede skærme bruger jeg min PCH 400 med 3TB hdd i, men det er sgu lidt underligt at tilslutte med et composite kabel i dag
------------- SVP03
|
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 09:36
Næh, men det er vel den samme importør, så en ny Hyundai lider vel af det samme fusk.
At få en professionel til at lodde et korrekt ISO-stik på svarer vel til at købe et 32" Samsung i Bilka til 1499,- og efterfølgende betale 3.500,- for en ISF-kalibrering.
Sorry, men jeg måtte bare af med lidt luft.
|
Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 18:03
Thomas, du skriver: Desuden har Hyundai-importøren lavet noget fusk inde bag ved, så jeg ikke umiddelbart kan koble det medfølgende multistik til bilens ISO-stik uden at skulle skille det hele ad og lodde nye forbindelser.citat slut.
Find normerne der viser at du har ret og brug dem mod forhandleren, altså den der har solgt dig noget, der ikke må udføres. Ellers har du ingen sag, men kun en mening, der desværre ikke kan bruges.
Find ud af om det er en fejl eller om det er tilladt. Det hjælper dig jo ikke økonomisk at få afløb for din vrede her. Desværre.
------------- Med venlig hilsen bentpetersson
|
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 18:35
Bilen er syv år gammel (den har været i husstanden fra fabriksny), så jeg vil ikke gøre mere ved sagen, og som sagt var den nye bilradio også billig, så jeg ser det som lærepenge.
Jeg går ud fra at det er importøren, der har været kreativ, da Hyundai i Sydkorea næppe har smidt en Pioneer-radio i ab fabrik.
Næh, det var noget nemmere da jeg for snart 11 år siden købte en ny Hyundai Getz, der var udstyret med en Blaupunkt, og hvor der sad Hyundai-ISO-stik, så jeg kunne skifte direkte til en Sony autoradio uden problemer.
|
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 19:29
Ja, Thomas, livet er ikke aldrig nemt, men for de fleste os, er det det bedste alternativ. Så skidt med de små ting, der generer os. Folk tænker heller ikke ens. De fleste vil det bedste. Også i udførelse.
Jeg kender ikke rigtig bilen ud over, at Hyundai også ejer verdens største skibsværft, hvor Mærsk også får bygget skibe. De ejer også næsten halvparten af Kia Motors og er dermed verdens 4. største bilproducent. Hav en god påske.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 19:49
bentpetersson skrev:
Find normerne der viser at du har ret og brug dem mod forhandleren, altså den der har solgt dig noget, der ikke må udføres. |
Hvilken norm? Hvad er det der ikke må udføres?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 01-April-2015 kl. 22:51
KlausDM skrev:
bentpetersson skrev:
Find normerne der viser at du har ret og brug dem mod forhandleren, altså den der har solgt dig noget, der ikke må udføres. |
Hvilken norm? Hvad er det der ikke må udføres?
Klaus |
Jeg tror, at emnet er færdigdebatteret Klaus, men du må gerne skrive privat til mig, så vil jeg gerne fortælle meningen med det skrevne. Dine spørgsmål kan desværre ikke svares i enkelhed uden at tage det tidligere i betragtning.
|
Skrevet den: 02-April-2015 kl. 02:12
Husk nu på at en bil som er 7 år gamle sandsynligvis et udstyret men et CANBUS system som desværre går det noget mere kompliceret at eftermontere en radio i modsætning til i gamle dage hvor man bare fandt en rød + ledning på med en strømtyv og så lige de sorte ledning til stel tilslutte antenne stikke og højtalerne 😄😄😄😄
Tro dog de fleste bilmærker sælger diverse mellem kabler som kan omsætte fra en stik type til en anden og specielt når det er en Pioneer radio du har købt, så tror jeg der er store chancer for at finde en sådan kabel hos Hyundai forhandler så er det jo bare spørgsmål hvad det koster 😉😉😉 alternativ er jo carsound eller bil tema....Jeg brugte Carsound dengang jeg monterede en Pioneer i en Mazda fra 2011 til at skaffe et mellemkabel
|
Skrevet den: 02-April-2015 kl. 10:03
bentpetersson skrev:
Jeg tror, at emnet er færdigdebatteret Klaus, men du må gerne skrive privat til mig, så vil jeg gerne fortælle meningen med det skrevne. Dine spørgsmål kan desværre ikke svares i enkelhed uden at tage det tidligere i betragtning. |
Nej, emnet er ikke uddebatteret når du skriver sådan noget (ja, undskyld mit ordvalg) forkvaklet vrøvl.
Thomas er heldigvis en (forholdsvis) fornuftig mand og er klar over at det du skriver giver ingen mening og ikke har hold i virkeligheden. Jeg skrev såmænd også med ham - dog på et andet forum - allerede inden han købte Hyundai'en.
Men som du skriver, vil en knapt så kvik person tro på det og måske tro at de kunne reklamere over tilslutningen af en bilradio, på en gammel bil og at der er lavet noget "der ikke må udføres". Det er jo, hvad du skriver.
Der findes flere "normer" over tilslutning til en bilradio, men der findes ingen steder noget om at en bil SKAL overholde disse normer. Det er ganske frivilligt og derfor ser du også masser af forskellige adapterkabler på markedet, som går at man kan tilslutte bilradioer med forskellige typer interfaces, til biler med forskellige typer interfaces.
Så du må meget gerne uddybe, hvilken norm du mener det er bilen skulle overholde og hvad det er at der ikke må udføres på bilen, her i offentligt rum.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: micker
Skrevet den: 02-April-2015 kl. 12:15
Der findes 100 forskellige android radioer på ebay/miniinthebox.com/pumpkinauto.com med både wifi og 3G til simkort, både i originalt design til en del forskellige bilmærker og meget universelt 1 og 2 din. De er billige og du kan få alle tænkelige apps på.
------------- Panasonic TH42PX70
Denon / B&W 800 bio
PS3
|
Skrevet den: 03-April-2015 kl. 01:11
Hejsa
Inden denne tråd i mudderkastning tror jeg den standard / norm som henvises til noget som populært i branchen kaldes en "ISO standard" uden at det er en sådan som den enkelte bilproducent skal opfylde som lovkrav som det er tilfældet med andre ISO standarder
Denne såkaldte ISO standard består tilslutningen af 2 lige store 8 polet stik det ene er til strømkablerne og det andet er til højtaler tilslutning man kan læse mere om dette inde på carsound' s hjemmeside, herunder hvordan man kan tilpasse et ikke ISO tilslutning til et ISO system....God arbejdslyst 😄😄😄
|
Skrevet den: 03-April-2015 kl. 01:45
Det var netop disse to 8-polede klodser, som Hyundai burde have loddet sammen med bilens elektronik, i stedet for at lodde et Pioneer-stik direkte på.
Nu er jeg nødt til enten at betale for at få dette juks loddet til ISO-standard, beholde den oprindelige radio, eller finde en ny radio der har lige netop det Pioneer-stik bagpå.
|
Skrevet den: 03-April-2015 kl. 16:08
Enig og tak Puma. Du har ret i normen, som jeg også efterfølgende fandt, men tabte lidt af energien efter angrebet.
Personligt og uden at søge dybere i, hvorvidt normen er anvendelig til juridisk at få ret, ville jeg, Thomas, skrive en mail til forhandleren og høfligt, men også sagligt, anføre, at da der er tale om en fejl udførelse, som der straks gøres opmærksom, da fejlen opdages, påhviler det forhandleren at udbedre fejlen uden regning. Så er det jo lige om du gider det, Thomas.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-April-2015 kl. 16:35
Bent.
Det hjælper ikke en fis, at skrive til forhandleren! Som Puma skriver, så er der en standard for stik (og der findes 1000 forskellige adaptere, til diverse radioer og biler), men der findes ikke nogen standard for stik. Alt forhandleren har gjort, er at montere en autoradio. Ingen steder står der noget om, hvordan denne skal monteres/tilsluttes.
M.v.h.
|
Skrevet den: 03-April-2015 kl. 18:26
bentpetersson skrev:
Personligt og uden at søge dybere i, hvorvidt normen er anvendelig til juridisk at få ret, ville jeg, Thomas, skrive en mail til forhandleren og høfligt, men også sagligt, anføre, at da der er tale om en fejl udførelse, som der straks gøres opmærksom, da fejlen opdages, påhviler det forhandleren at udbedre fejlen uden regning. |
Hvad er det for en fejl der skal udbedres?
Klaus
|
Skrevet den: 03-April-2015 kl. 22:47
For mig handler det ikke om at få juridisk ret, jeg ærgrer mig bare over, at jeg ikke vidste det om radiotilslutningen.
Men jeg skal alligevel have bilen til værkstedet ifm. at bilens centrallås skal kunne fjernbetjenes, så kan jeg jo bede dem kigge på det andet, når de alligevel roder med elektronikken.
Hvis jeg tør...
|
Skrevet den: 07-April-2015 kl. 11:44
Nå, det ser ud til at jeg må æde mine ord i mig igen, for jeg var lige ude hos forhandleren i dag, og det viser sig at der skam sidder ISO-stik og disse 8-polede klodser.
Problemet lå i at jeg ikke vidste at man bare kunne trække lidt kraftigere i ledningsbundtet til radioen og Vupti! så var der det hele. Jeg var bare bange for at ødelægge noget, så jeg turde ikke bare hive i ledningerne.
So far so good.
Da jeg så kom hjem satte jeg den nye radios stikforbindelser til, og skulle bare lige slide radioen på plads i den gamle Pioneer's holder, men ak, radioen skal skam bruge sin egen medfølgende holder, da den kun er ca. halvt så dyb grundet manglende CD-drev. Problemet er bare at den gamle holder sidder med 10 skruer, hvoraf de 8 kræver en form for vinkelskruetrækker, så indtil videre bliver den gamle Pioneer-radio siddende og den nye bliver lagt på hylden hvor den kan samle støv, indtil jeg smider den på genbrugspladsen om et par år.
Snip, snap, snude, så er den historie ude...
|
Skrevet den: 07-April-2015 kl. 14:49
Thomas Jensen skrev:
Nå, så kom radioen og alt så fint ud, indtil det viste sig at multistikket bag på min hidtidige Pioneer DEH-1920R (som var monteret fra ny) er spejlvendt ift. multistikket bag på den nye MVH-X370BT.Desuden har Hyundai-importøren lavet noget fusk inde bag ved, så jeg ikke umiddelbart kan koble det medfølgende multistik til bilens ISO-stik uden at skulle skille det hele ad og lodde nye forbindelser.
Så det var godt, at den nye autoradio kun kostede 747 kr. med fragt.
Men så lærte jeg det: Aldrig en Hyundai igen!
| ------------------- Thomas.
Lyder da rigtigt godt med det i dag skrevne.
Så må det vel være tiden til status
Hvad har du så lært af din reaktion? 1. Aldrig mere Hyundai og sammenhængen med din radio? 2. Hyundai-importørens fusk? 3. Din vrede? 4. Lægge problemet ud på recordere.dk uden først at snakke med sælger?
Og det nye problem. Har forhandleren også en løsning på det?
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-April-2015 kl. 14:58
Bent.
Jeg synes at du skal gemme dine psykoanalyser, til dine "klienter"!
M.v.h.
|
Skrevet den: 08-April-2015 kl. 11:36
Sidste nyt:
Jeg var ude hos Hyundai i dag, da en anden nyindkøbt Pioneer-radio heller ikke kunne gå i brønden.
Derude var meldingen klar: Holderen i "radio-brønden" kan slet ikke pilles ud, i stedet skal man omvikle radioen med 4-6 gange isolérbånd helt fremme ved fronten, og så presse radioen ind på plads.
"Det har vi altid gjort hos Hyundai", var kommentaren fra værkføreren, der dog gav mig ret i at det var noget fusk fra Hyundais side. (Og nu jeg tænker over det, så var det faktisk lige præcist, hvad den daværende værkfører gjorde, da han satte en Sony-radio i den Hyundai Getz, jeg købte som ny i '04.)
Så selv om der ikke var fusk med ledingerne, så var der alligevel noget om snakken.
Nyere Hyundaier har vist for det meste integrerede head units, så det går nok an at give Hyundai en chance mere om ca. 2 år om alt går vel.
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 08-April-2015 kl. 13:33
For at svare på det oprindelige spørgsmål så gør jeg selv følgende: Vi har en Toyota Auris T2+ fra 2014 og den har en KANON god radio med BT, Navigation og alt muligt gøgl. dog ikke internet. Men Det har vores telefon jo. Så vi forbinder vores telefon via BT og så starter vi podcast, lydbøger, netradio. spodify eller hvad vi har lyst til på telefonen som spiller lyden ud gennem radioen. Hvis nogle ringer så muter den selv og man kan tage opkaldet. Denne funktionalitet har mange morderne radioer og syntes det virker ganske fint :)
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet den: 09-April-2015 kl. 04:41
Min nye bilradio (Pioneer MVH-X370BT) har også Bluetooth Audio, så jeg netop kan gøre det, som du her nævner. Især glæder jeg mig til at høre 'Radio VLR Fyn' via deres app, da FM-modtagelsen er lidt svingende her i Slagelse-området.
Jeg "installerede" den i går eftermiddags (med 6 omgange isolérbånd), og radioen spiller fantastisk.
|
|