Du behøver ikke komme til at mangle plads når du har din nas. Til en støjsvag/lydløs pc er ssd rent guld, ingen grund til at ødelægge freden med en snurrende harddisk i sådan en maskine.
I min optik er det genialt med en ssd i din pc. Lynhurtig til operativsystemet og det allermest nødvendige og lydløs, det er great.
Ssd disk nummer 2 synes jeg er meget sværere at forsvare, det er mange penge at betale for ikke ret meget mere plads. Det kan selvfølgelig være du har nogle data der er nødt til at ligge lokalt, så er det svært at komme udenom.
En snurrende disk i pc'en ødelægger det med en støjsvag pc til soveværelset, så det ville jeg personligt ikke gide.
Mit eget setup er en enkelt ssd i min pc, lige til det allermest nødvendige der bare SKAL ligge lokalt, resten af mit databehov klarer min nas med en masse store, snurrende diske i den anden ende af huset.
Du er naturligvis velkommen til at gøre lige præcis som du vil, jeg synes bare det er dyrt at smide en ekstra ssd i pc'en når du for de samme penge kan få 5-6 gange så meget plads til din nas.
Taktikken med nas'en kræver dog at du har en solid netværksforbindelse ellers bliver det hurtigt trættende at vente på data fra nas'en.
Problemet med din router der er optaget kan du fikse med en gigabit switch til et par hundrede. Nu ved jeg ikke hvilken model din router er, men en hel del routere har kun 100 mbit netkort i den indbyggede 4-port switch, så måske er det ikke en dårlig ide med en gigabit switch ved siden af så trafikken mellem din pc og din nas kan køre for fuld skrue og så er det kun når du skal hente ting på internettet at du må nøjes med de 100 mbit netkortet i din router kan levere med.
Hvad angår kabinet og strømforsyning så behøver du ikke gruble så meget over det. Du har valgt et ATX bundkort med en masse PCI slots, intet i vejen med det, specielt ikke hvis du regner med at fylde en stribe indstikskort i ved en senere lejlighed. Hvis du sætter pris på fremtidige udvidelsesmuligheder er det et fornuftigt valg.
Hvis du på den anden side ved allerede nu at dit setup aldrig bliver større end 1-2 diske, et bundkort og et grafikkort, så kunne du overveje et mini-itx bundkort, det fylder ca. det halve af det atx bundkort du har valgt, så kan du nøjes med et fikst lille mini-itx kabinet og en strømforsyning på ca. det halve.
Må jeg for øvrigt sige at det er fedt at se du har valgt en kvalitetsstrømforsyning allerede, det kommer du ikke til at fortryde. Problemet med de billige, noname strømforsyninger er, at de ofte er voldsomt ineffektive med mindre de belastes ca. 80% af deres kapacitet, så når din computer fx. trækker 150W til bundkort, ram, grafikkort osv. fra en 750W noname forsyning, så er effektiviteten så lav at størmforsyningen er nødt til at trække fx. 450W fra stikkontakten for at levere de 150W computeren har brug for, de øvrige 300W bliver til varme og blæserlarm.
Den 80+ gold du har valgt leverer typisk omkring 90% effektivitet uanset forbruget, dvs. den kun behøver suge ca. 165W fra stikkontakten for at levere de 150W din computer har brug for, dvs. der er sølle 15W til varmespild og det kan blæseren i strømforsyningen nemt slippe af med selv på meget lav hastighed. Bedre for elregningen og bedre for støjniveauet.
|