Samsung skærm gik ud og er død?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139791
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 19:12
Emne: Samsung skærm gik ud og er død?
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Samsung skærm gik ud og er død?
Skrevet den: 14-April-2015 kl. 20:34
Hej,
Jeg har en efterhånden 4-5 år gammel Samsung skærm SyncMaster B2430HD som bare har kørt som den skal. Jeg har været rigtig glad for den, og billedet har været ganske fint.
Men så her til aften tændte jeg for min computer, satte den til at installere et program og gik ud efter en kop kaffe. Da jeg kom tilbage kørte min computer stadig, men skærmen var sort. Ingen respons. Det var gået og død.
Jeg har testet med 3 forskellige strømkabler og i 3-4 forskellige stikkontakter, og den er bare død. Den vil ikke tænde eller noget som helst.
Jeg har hverken tabt den eller hældt vand i den. Kan den virkelig bare brænde sammen uden videre?
-------------
|
Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 14-April-2015 kl. 20:52
Ja det er helt normalt.
Og det er jo flot levetid af en samsung skærm ;-)
|
Skrevet den: 14-April-2015 kl. 21:08
Altså helt normalt, som i helt normalt? De er måske "programmeret" til at stå af efter en 4-5 år som man hører om?
Ej, mærke-krig til side, men det er måske et kendt fænomen, og der er ikke noget at gøre?
Det er en skærm der har både TV-tuner og PC-skærm funktion.
-------------
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 14-April-2015 kl. 21:25
Uden at kende lige din skærm, lyder det til at være strømforsygnings fejl.
Altså sikkert noget med defekte lytter, kan sikkert laves for få penge i reservedele, men arbejdsløn gør det måske for dyrt.
|
Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 14-April-2015 kl. 21:30
Mit JVC stoppede også pludselig. Prøvede med en ny fjernbetjening men intet hjalp. Der er jo mange dele - så ja en dag er der et eller andet der står af. Det skete også i gamle dage, men det sker nok lidt hurtigere og oftere nu om dage. Jeg havde selv en monitor dengang som gik i sort og som blev fixet til ingen penge. Dengang var der flere som reparerede TV osv. Men det kan jo ikke betale sig nu om dage med de lønninger vi har. Men du har vel afprøvet alle kabler og ikke kun strømkabler?
|
Skrevet den: 14-April-2015 kl. 23:25
Det lyder bare vildt den pludselig kan gå i sort. Den startede fint op og kørte i et par timer inden den stod af.
Hvad mener du med at prøve alle kabler? Der er kun et kabel til strøm så vidt jeg ved og jeg har prøvet alle dem jeg kan finde her hjemme fra alt mit elektronik, og der er intet tegn på liv. Helt dødt.
Har også prøvet med to forskellige fjernbetjeninger og touch panelet foran, men tv'et/skærmen er som sagt helt dødt.
Hvis det skal laves så skal det godt nok være billigt, da man jo kan købe en ny skærm i dag til næsten ingen penge.
-------------
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 33
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 04:18
Så,sidder selve kabler til billedet nok løst enten ved pc eller skærm eller så gør det nok ikke
|
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 08:56
Det er hverken mit grafikkort i computeren eller kablet der er noget glat med, for jeg kører med en anden skærm nu, som virker fint.
Det der er problemet er at min skærm gik bare ud, og den tænder slet ikke. Som om den er stået fuldstændig af bare med et fingerknips. Mega underligt, men er det et kendt fænomen?
-------------
|
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 09:03
Ja, det fænomen er velkendt. Det kaldes planlagt forældelse
|
Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 09:15
Hvis det havde været en Panasonic skærm ville det aldrig have været sket! Jeg har selv en fra det 14 århundrede som stadig kører, den har dog jævnligt lidt problemer med især DVI.
|
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 09:23
Så det med "planlagt forældelse" er altså ikke en joke? Det er virkelig noget de gør, eller hvad? Jeg undrer mig bare, for jeg har en anden Samsung SyncMaster CRT skærm, som nok er omkring 15 år gammel, og den kører upåklageligt?
Jeg har hørt om "planlagt forældelse" ved printere, men det sker sikkert også ved skærme så. Men går den virkelig bare ud, sådan på et split sekund? Jeg troede at det ville komme sådan lidt efter lidt, hvor den til sidst må give op. Lidt som en printer der dør lidt efter lidt.
-------------
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 09:39
Det er måske lidt hårdt at kalde det "planlagt", men det er kendt, at de forskellige producenter bruger billigst mulige komponenter (folk vil jo ikke betale for kvalitet), og disse har altså en dårligere kvalitet/holdbarhed end de dyrere.
Og hvis bare komponenten de ender med at købe kan holde i mindst 2 år i snit, så skulle da pokker om de vil betale mere for en, der kan holde i 3 år, når de ikke behøver det...
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 10:37
Det er selvfølgelig rigtigt. Hvis man giver en 1.500-2.000 kr. for en skærm og den holder i 2-3 år, så er det vel også OK, eller sådan tænker mange vel i dag.
Jeg synes bare det er vildt at jeg ikke har set nogen tegn på at den var ved at stå af, og pludselig så sker det bare. Men der må vel være et eller andet som er brændt sammen, eller hvad ved jeg.
-------------
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 11:57
ladiesman217 skrev:
Det er selvfølgelig rigtigt. Hvis man giver en 1.500-2.000 kr. for en skærm og den holder i 2-3 år, så er det vel også OK, eller sådan tænker mange vel i dag.
Jeg synes bare det er vildt at jeg ikke har set nogen tegn på at den var ved at stå af, og pludselig så sker det bare. Men der må vel være et eller andet som er brændt sammen, eller hvad ved jeg. | Nu går de fleste ting jo i stykker på et eller andet tidspunkt, nogle tidligere end andre...
Hvorfor havde du forestillet dig at der skulle komme tegn på at den var ved at stå af? Stort set alle de elektriske ting, der er gået i stykker hos mig, er "bare" holdt op med at virke ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet af: LeChuck
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 12:17
Min forrige Dell skærm kom også bare med et enkelt "pop" som farvel. Den holdt dog otte år, hvilket er cirka en tusse i udgift pr år. Den var dog moden til udskiftning et par år før, da hvid var blevet til lysegul.
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 12:20
du kan nogle gange skille den ad tjekke om der er nogle lytter der "sveder" eller er "expanderet" i toppen, hvis ja, så bestilt et par nye (koster ikke alhverden) og igang med loddekolden, et fix som tit kan gøres for en 10-15kr..
samsung er ikke specielle her, samsung har bare en svaghed på lytterne, så det er det der går, andre skærme dør med paneler og andet, hvor det er væsentligt dyrere.
har endnu at et samsung tv har givet op på det, har dog skiftet lytter på en ven´s M86 40" men den er seriøst også ved at være gammel.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 19:42
Skrevet af: Bruger udmeldt 33
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 20:40
Skrevet den: 15-April-2015 kl. 23:32
Haha Japer, jeg håber dit fjernsyn holdte, og Bayern fik smæk, så sikke en dejlig CHL aften!
Men ja, jeg kan ikke være mere enig med dig i hvad du skriver. Det er sgu noget svineri, og da specielt hvis det er "planlagt".
-------------
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-April-2015 kl. 06:12
Japer skrev:
I gamle dage :-) Men der holdt lortet sgu- Som regel. |
I gamle dage var alt også meget dyrere.........
I 1992 betalte jeg 10.000 kroner for et 26" billedrørsfjernsyn i rimelig god kvalitet. Omregnet til nutidspriser vil det svare til 15.000 kroner. Hvor mange tror du vil betale 15.000 for et 25" tv i dag?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
|