OLED = unaturlig billedegengivelse
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139984
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 14:02
Emne: OLED = unaturlig billedegengivelse
Skrevet af: buller1
Emne: OLED = unaturlig billedegengivelse
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 12:22
Hej
Har nu ved flere lejligheder set OLED "live" i forskellige forretninger. Jeg synes at billedet ser unaturligt dynamisk og overmættet ud med farver. Håber det kan indstilles til et mere naturligt billede, men af de OLED-tv, jeg har set, der har billedet været direkte forfærdeligt overforskønnet og unaturligt.
Højeste billedkvalitet må uden tvivl betegnes som den billedkvalitet, som kommer allertættest på gengivelse af virkeligheden.
Selv forretninger gør en dyd ud af at præsentere OLED med unaturlig billedkvalitet? hvorfor? Her hos Dustin af LG 55EA970V:
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 12:32
Det er jo mere reglen end undtagelsen, ar man bare tager det ud af kassen og sætter det op, man gør ikke noget ud af at få et bare nogenlunde billede på, men bruger den "Demo mode" som mange er sat til fra fabrikken. Der skal jo være farver på, og det er der så, det naturlige er ikke tiltrækkende nok, så derfor er der knald på.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 12:36
Standard-indstillingerne på OLED er som på næsten alle LCD-skærme. Farverne er kraftigt overmættede, der er hældt masser af kunstig skarphed og bevægelses-"forbedring" på. Det meste ser unaturligt ud.
Der er dog en anden profil der giver meget mere præcis billedkvalitet. Og vil man videre derfra er der en del indstillinger.
Den store fordel ved OLED er jo ikke at den er bedre fabrikskalibreret. Det ændrer ingen skærmteknologi på. Den store fordel er at alle de grundlæggende billedkarakteristika; kontrast, betragtningsvinkler, farvemætning, responstid er tæt på perfekte. Altså på teknologiniveau. Så man skal ikke bruge en masse lappeløsninger som på LCD-skærme.
Tja, de fleste forretninger gør jo ikke meget ud af at præsentere skærme på bedst mulig vis. De er jo sælgere, ikke rådgivere. Men producenterne har lige så meget andel i det, for det er simpelthen sådan skærmenes "shop" opsætning ser ud. Det gælder om at råbe højest i butikkerne. Det er jo det konceptet i mega-elektronikvarehuse lægger op til - om man så handler der, er jo op til en selv.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 12:40
Altså siger du mere eller mindre indirekte, at vi kunder er for det meste "dumme" i knolden og falder for et billede med "knald" på farverne, i stedet for at indstille til et billede, så man næsten er i tvivl om man er til stede på stedet eller ej. Fabrikken må jo tro at det sælger bedst, efter som indstillingerne er således fra fabrikken.
Jeg er aldeles og grundigt blevet i tvivl, om OLED i det hele taget kan levere et nogenlunde naturligt billede, for jeg har ikke set et OLED-tv med ordentlig billedkvalitet endnu. Det må jeg så åbenbart have til gode eller hvad? Hvorfor sætter forrentningerne OLED til at vise en eksplosion af farver i forhold til de øvrige tv'er i forretningerne. Det er mig en gåde.
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 12:49
Ikke nødvendigvis dumme, men måske er de fleste bare ligeglade eller har en forkert reference. Måske fordi historien har lært os, at engang var billedet på tv-skærme lidt tamt, udetaljeret og ikke særlig farverigt. Så mere = bedre? I don't know. Jeg har selv stået på butiksgulvet for mange år siden og det virkede som om, at det var holdningen hos mange forbrugere, naturligvis ikke alle.
Min erfaring siger mig, at mange typisk skal bruge minimum 20-30 minutter foran et tv før de begynder at se de "tricks" som producenterne bruger (altså alt for kraftige farver, kunstig skarphed osv.). Det må jo sælge. Selv B&O siger, at de ved blindtests får det resultat tilbage, at deltagerne foretrækker billeder med alt, alt for meget blåt i billedet. Endnu mere i Asien end i Europa og USA. Mange opdager det derfor først når de får tv'et op hjemme i stuen.
Du kan sagtens indstille et OLED-tv så det har et forholdsvis præcist billede. Vi giver et kalibreringsforslag i de foreløbige tre tests vi har lavet på FlatpanelsDK.
Men jeg synes nu ikke OLED står decideret dårligere fra start end mange andre LCD-skærme. F.eks. Samsung og Philips' tv er da også ret skrappe.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 12:56
Enig med dig, Rasmus, at Samsung og Philips's LCD tv også er forfærdelige i standardindstillinger. Jeg har også været på Flatpanels.dk websitet og set anmeldelser. Heldigvis findes der sådanne steder, hvor man kan se nogle indstillinger. Men jeg ville dog gerne opleve bare ET OLED-tv "live" som viser et bare nogenlunde naturligt billede, inden man evt. køber.
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 13:11
Det kan jeg godt forstå. Måske du kan lave en aftale med en af butikkerne om at du kan få det hjem i privaten og prøve det i en kortere periode med mulighed for returnering, no questions asked? :)
Personligt er jeg i hvert fald ikke i tvivl om at mit næste tv til stuen bliver et OLED. Jeg venter bare på, at de lidt større modeller (65-70") kommer ned i pris.
|
Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 17:26
Rasmus Larsen skrev:
Det kan jeg godt forstå. Måske du kan lave en aftale med en af butikkerne om at du kan få det hjem i privaten og prøve det i en kortere periode med mulighed for returnering, no questions asked? :)
Personligt er jeg i hvert fald ikke i tvivl om at mit næste tv til stuen bliver et OLED. Jeg venter bare på, at de lidt større modeller (65-70") kommer ned i pris. | Har du haft mulighed for at teste et af de nye SUHD fra Samsung, Rasmus?
I så fald, hvad synes du om dem, er de bedre end de "almindelige" LED topmodeller, og er de i øvrigt MEGET ringere end OLED?
Jeg har indtil videre kun hørt folk sige at OLED er langt foran SUHD... De eneste der er begejstrede over SUHD er åbenbart Samsung selv???
Jeg har dog ikke læst en decideret test/anmeldelse af SUHD skærmene endnu, kun hørt folk meninger fra messer osv.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 17:48
buller1 skrev:
Enig med dig, Rasmus, at Samsung og Philips's LCD tv også er forfærdelige i standardindstillinger. Jeg har også været på Flatpanels.dk websitet og set anmeldelser. Heldigvis findes der sådanne steder, hvor man kan se nogle indstillinger. Men jeg ville dog gerne opleve bare ET OLED-tv "live" som viser et bare nogenlunde naturligt billede, inden man evt. køber.
|
Spørg da i en af butikkerne, om ikke de godt lige vil sætte fladskærmen i indstillingen movie/film, eller hvad den nu hedder. Det tager ca. 5 sekunder, og vil vise dig meget bedre, hvad et OLED kan.
M.v.h.
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 17:51
Ja Mads, SUHD vil være ringere end OLED - altid! Det skyldes at LCD-teknologien har en del kompromisser og begrænsninger.
M.v.h.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 18:02
Helt ærligt, så mener jeg i modsætning til mange andre, at de seneste LED TV er kommet rigtigt godt med. I nednævnte anmeldelse fra AVFORUMS taler vi altså om et sortniveau på 0.0029, og så er vi efterhånden derhenne hvor mange af os nok ikke ville have den helt store fornemmelse for forskellen - med mindre altså man er ualmindelig nørdet - og jeg er det ikke mere. Jeg vil hellere sidde med et fremragende billede, og uden at tænke på skærmindbrænding osv.
LED, og her særligt VA paneler, har problemer med betragtningsvinkler - og OLED har så problemer med andre ting.
https://www.avforums.com/review/samsung-ue48js9000-review.11260
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 18:06
Henrik B. skrev:
Ja Mads, SUHD vil være ringere end OLED - altid! Det skyldes at LCD-teknologien har en del kompromisser og begrænsninger.
M.v.h. | Jo det ved jeg skam godt, men nu søgte jeg en mere teknisk udredning fra Rasmus om bl.a. det udvidede farverum om den højere kontrast ved SUHD havde gjort at de rykkede fra de øvrige LED og måske NÆRMEDE sig OLED... Altså ikke hvad vi alle ved og kan læse os frem til, men om han rent faktisk havde haft et i et test setup...
|
Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 18:09
Da jeg fik mit Samsung LED TV (selv efter justering) krævede det en del tilvending. Synes alting stod "for" skarpt - det føltes som et film set og ikke som en film. Man kom jo fra et lidt sløret TV med lidt blege farver. Når det gælder film er de jo i forvejen manipuleret en del for at skabe en stemning - ikke nødvendigvis for at gengive virkeligheden. Inden for foto er det jo også meget ind med HDR effekt osv.
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 18:17
Hother skrev:
Helt ærligt, så mener jeg i modsætning til mange andre, at de seneste LED TV er kommet rigtigt godt med. I nednævnte anmeldelse fra AVFORUMS taler vi altså om et sortniveau på 0.0029, og så er vi efterhånden derhenne hvor mange af os nok ikke ville have den helt store fornemmelse for forskellen - med mindre altså man er ualmindelig nørdet - og jeg er det ikke mere. Jeg vil hellere sidde med et fremragende billede, og uden at tænke på skærmindbrænding osv.
LED, og her særligt VA paneler, har problemer med betragtningsvinkler - og OLED har så problemer med andre ting.
| Nu er der jo rigtig mange andre ting end sortniveau der spiller ind, når der tales billedkvalitet... Hvad med shadow detail, når nu vi er i den boldgade...Rigtig mange skærme kan lave dyb sort, men ikke ret mange skærme kan SAMTIDIG få mange detaljer med i de mørke områder... F.eks. folder og konturer i et mørkt jakkesæt, her vil nogle skærme være meget utydelige i konturerne, da kontrasten skal boostes så meget kunstigt for at nå den dybe sorte farve, at detaljegraden i de mørke områder forsvinder og bare er udtværet sort/mørk...
Jeg skiftede selv fra Pioneer plasma til et LED fra Samsung (tidligere topmodel), men det var mest pga. funktionerne...
LED og fremragende billedkvalitet er i min optik ikke noget der hører til i samme sætning...
LED kan have en rigtig god billedkvalitet, men ikke fremragende... Der er de ikke nået til
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 18:19
Hother - Uanset om vi taler VA- eller IPS-panel, så ryger netop sortniveaet, så snart du sidder mere end 20-25 grader fra midten af skærmen....
LCD-skærme er og bliver - sat på spidsen - egoistskærme.
M.v.h.
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 20:56
Både AvForums,HDTVtest og WhatHifi er jo samstemmende vildt begejstret for det ene LG OLED 4k som de indtil videre har testet . For mig at se ligger det minimum et par niveauer over det bedste LCD 4k . Og seriøse test vægter altså mere end hvad man ser i tvivlsomme udstillinger rundt omkring . .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet den: 26-April-2015 kl. 21:02
Henrik B. skrev:
Hother - Uanset om vi taler VA- eller IPS-panel, så ryger netop sortniveaet, så snart du sidder mere end 20-25 grader fra midten af skærmen....
LCD-skærme er og bliver - sat på spidsen - egoistskærme.
M.v.h. |
Joh.... men det passer så nok også nogenlunde med den vinkel som vi sidder i
Og ville jeg have haft et OLED i denne omgang, jamen så havde jeg jo købt et.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 08:04
Mads Sørensen skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Personligt er jeg i hvert fald ikke i tvivl om at mit næste tv til stuen bliver et OLED. Jeg venter bare på, at de lidt større modeller (65-70") kommer ned i pris. | Har du haft mulighed for at teste et af de nye SUHD fra Samsung, Rasmus?
I så fald, hvad synes du om dem, er de bedre end de "almindelige" LED topmodeller, og er de i øvrigt MEGET ringere end OLED?
Jeg har indtil videre kun hørt folk sige at OLED er langt foran SUHD... De eneste der er begejstrede over SUHD er åbenbart Samsung selv???
Jeg har dog ikke læst en decideret test/anmeldelse af SUHD skærmene endnu, kun hørt folk meninger fra messer osv. |
Vi har endnu ikke fået et SUHD til test, selvom vi har presset Samsung flere gange. De danske demomodeller er åbenbart ikke klar til at blive sendt ud endnu.
Så jeg har kun de erfaringer fra CES og et par andre udstillinger at dele. Men kort fortalt så synes jeg ikke SUHD ændrer så meget mht. LCD. Det er stadig de samme grundlæggende ulemper og fordele. Nu bliver det naturligvis muligt at gengive udvidet farverum og HDR, men lige nu og her bliver det svært at udnytte fordi der ikke er noget indhold. Det meste af tiden kommer man til at se "normalt" indhold og her er SUHD ikke anderledes end tidligere LCD-topmodeller. Det bedste HDR har jeg set er i øvrigt på et OLED.
Husk også på, at flere producenter tager skridtet til større farverum og HDR på LCD-skærme i år. F.eks. Sony med X94C og Panasonic med 8-serien. De har bare ikke navngivet skærmene.
|
Skrevet af: Niller55
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 09:13
Det er kun OLED der står mærkeligt ved live tv jeg har lige
købt mig et 4K tv LG 49UB850V og det er også med blandede følelser om det nu
var et godt køb. Den stod også på fuld blus med farver osv.- så det første man
gør at lave en ny kalibrering og så komme jeg ud i nogen ting jeg ikke forstår.
De fleste HD kanaler står fint og se fodbold på nogen af dem er bare fantastisk
flot, men så kan en kanal som DR 1 som også er en HD kanal stå dårligt, her den
anden dag skulle jeg prøve at se 2 udsendelser som jeg ved normalt står
perfekt, det var en af de her BBC natur udsendelser og Downton Abbey og det var lige meget hvad
jeg prøvede af forskellige måder at kalibrere på så hjalp det ikke – fatter det
ikke !
Er der en grund til det er sådan ?
Jeg er med på at ringe udsendelser man opskalere til 4K kan
blive mere ringe..
Nils
|
Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 11:48
Hother skrev:
|
Du glemmer bare, at det sortniveau kun er der, så længe, der ikke er nogle lyse elementer på skærmen. Så snart "local dimming" (eller man skulle måske sige "local whitening") går i aktion, så er det sortniveau der ikke mere. Og det gør det konstant. Dynamisk sortniveau er hamrende irriterende, og jeg lægger altid mærke til det. Det kan slåes fra på mit SONY TV, men så er sortniveauet heller ikke imponerende mere. Det gør OLED op med, der er altid 100% sort, uanset hvilke pixels i området der er tændt.
|
Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 12:56
Simon R. skrev:
Hother skrev:
|
Du glemmer bare, at det sortniveau kun er der, så længe, der ikke er nogle lyse elementer på skærmen. Så snart "local dimming" (eller man skulle måske sige "local whitening") går i aktion, så er det sortniveau der ikke mere. Og det gør det konstant. Dynamisk sortniveau er hamrende irriterende, og jeg lægger altid mærke til det. Det kan slåes fra på mit SONY TV, men så er sortniveauet heller ikke imponerende mere. Det gør OLED op med, der er altid 100% sort, uanset hvilke pixels i området der er tændt. |
HELT enig pisse godt skrevet.
Alle LCD projektoere skriver 1;100.000 i kontrast mn den dynamiske ligger på 1:300 hvor DLP ligger på 1:800 så i praksis har en DLP projektor med 1:5000 i kontrast 3 gange så god kontrast som en LCD opgivet til 1:100.000
Samme gælder OLED / LCD
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 15:15
Hvis man mener, at sortniveauet på et godt VA og et OLED er ca. sammenlignelige, så er det fordi man ikke har haft et OLED hjemme i stuen. Der er ganske enkelt ikke nogen sammenligning på dét punkt. Jeg er nok forkælet idet jeg har haft OLED'en, et Kuro samt toppen af poppen inden for LCD stående side om side i min egen stue, men der er absolut ingen tvivl om, at OLED er længder foran på kontrast og sortniveau.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: gah
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 15:24
Nu taler i alle om sort niveau, jeg går ikke ud fra at det fx. er DR i taler om. Fordi her er alt efterhånden Color Gradet. Selv nyhederne om søndagen er bruntonet lortebrunt og helt uden kontrast og sort niveau. Jeg kan godt se at dette kan give en stemning på på en film, men med den indstilling som DR har til Colour Grading så er det spild af tid at bruge masser af tid på at indjusterer et nyt tv. 😜 Jeg syntes at det er mærkeligt at folk går så meget op i billedkvalitet, men ikke har en holdning til hvad som skal Colour Grades.
|
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 15:30
Vi snakker om referencemateriale.
|
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 15:30
Torben Rasmussen skrev:
Hvis man mener, at sortniveauet på et godt VA og et OLED er ca. sammenlignelige, så er det fordi man ikke har haft et OLED hjemme i stuen. Der er ganske enkelt ikke nogen sammenligning på dét punkt. Jeg er nok forkælet idet jeg har haft OLED'en, et Kuro samt toppen af poppen inden for LCD stående side om side i min egen stue, men der er absolut ingen tvivl om, at OLED er længder foran på kontrast og sortniveau. |
Hvis det er mig du mener, der skulle have udtalt at sortniveauet er sammenlignelige, så har jeg skrevet noget i retning af, at LED er kommet godt med, og at værdierne på sortniveauet på LED også er kommet godt ned ad. Men ingen tvivl om, at der kan måles en forskel med fordel til OLED.
Nej jeg har aldrig haft et OLED i min stue (kommer sikkert engang), men så længe at jeg kan gå ind til flere forskellige forhandlere og se skærmindbrænding o.lign., så kommer der ikke OLED i min stue. Ellers så havde jeg minsandten købt et OLED.
Jeg har haft 3 Kuro-TV + flere andre af de bedste plasmaer i min stue (flere ISF kalibrerede), så jeg mener at jeg har en rimelig god idé om hvad et fornuftigt sortniveau er.
Omvendt, så vil jeg hellere lide under de forskellige tekniske beskrivelser for uhensigtsmæssigher for LED - alt i mens, at jeg nyder et godt billede.
Vi er heldigvis forskellige
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 27-April-2015 kl. 15:55
IMHO kan man ikke få en skid ud af at se et ikke-kalibreret TV i en overbelyst forretning. Man skal have det med hjem i kontrollerede omgivelser og have det kalibreret før man kan bedømme det ordentligt.
Alternativt kan man på forhånd udsøge sig seriøse reviews før man vover et køb, hvis man [som mig selv] ved at det er det naturlige reference billede man går efter.
|
Skrevet den: 02-April-2016 kl. 21:19
Har nu haft et OLED tv med hjemme, http://www.pricerunner.dk/pl/2-3055237/TV/LG-55EG960V-Sammenlign-Priser" rel="nofollow - LG 55EG960V . Efter forskellige indstillinger viser det stadigvæk ikke det naturlige billede, som jeg søger. Vores plasma tv leverer et mere naturligt billede, ikke mindst ved fodboldkampe. OLED har stadigvæk bevægelsesproblemer, hvilket overrasker mig meget. Det er et dyrt tv, som bør levere topkvalitet. Jeg er stadigvæk ikke overbevist om OLED. Hvorfor f... kan det ikke vise en fodboldkamp ordentligt til den pris.
|
Skrevet af: javilha
Skrevet den: 02-April-2016 kl. 21:38
Er det en 4K model? Eller noget deroppe af, for her skal det jo opskalere en væsentligt lavere antal pixel op til dette og det kommer der ikke altid noget godt ud af. Det er rigtigt mange pixels at jonglere med og det ses i bevægelserne. Dette kan jo også gøre farverne meget anstrengte. Det ser man jo også med et dårligt SD signal, der skal opskaleres til full HD. Det ser rædsomt ud på et LCD tv, det går lidt bedre på et plasma, da der jo ikke skal være så meget billedbehandling og speeden op med billedet, så det ser tåleligt ud.
------------- Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 02-April-2016 kl. 22:58
buller1 skrev:
Har nu haft et OLED tv med hjemme, http://www.pricerunner.dk/pl/2-3055237/TV/LG-55EG960V-Sammenlign-Priser" rel="nofollow - LG 55EG960V . Efter forskellige indstillinger viser det stadigvæk ikke det naturlige billede, som jeg søger. Vores plasma tv leverer et mere naturligt billede, ikke mindst ved fodboldkampe. OLED har stadigvæk bevægelsesproblemer, hvilket overrasker mig meget. Det er et dyrt tv, som bør levere topkvalitet. Jeg er stadigvæk ikke overbevist om OLED. Hvorfor f... kan det ikke vise en fodboldkamp ordentligt til den pris. chrome-extension://lokadhdaghfjbmailhhenifjejpokche/css/content.css" rel="nofollow"> |
Du kan prøve at kopiere de indstillinger flatpanels kom frem til:
Lidt nede på siden.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1443938378" rel="nofollow - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1443938378
|
Skrevet den: 03-April-2016 kl. 09:45
Nu er nævnte OLED ingenlunde tilgivende over for et dårligt kildesignal . Hvad oplever du når den viser blu- ray ?
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 03-April-2016 kl. 12:37
Tjah, fodbold = en masse panoreringer, som LCD/OLED med sample and hold pr. definition ikke er gode til. Det bli'r ikke godt før vi enten får tv med black frame insertion (med deraf følgende "plasma-flimren") eller højere framerate i kildematerialet. Eneste alternativ er div. interpoleringsteknikker, som ka' gi skarpere panorering, men også flere tilførte billedfejl.
------------- Øst, vest, ::1 bedst
|
Skrevet den: 04-April-2016 kl. 20:38
Problemet er ydermere hjulpet på vej af, at LG ikke har den bedste interpolations-algoritme, samt at panelet ikke kan pulses med black-frame-insertion ligesom flere LCD'er efterhånden kan. Jeg ser stadig frem til den dag Sony får lov at prøve deres MotionFlow på et OLED-panel, da deres teknik pt. er den der klarer opgaven bedst. Men det bliver aldrig krystalklare panoreringer før vi får paneler, som kan sætte sorte billeder ind (i en tilpas høj frekvens!).
Samsungs Motion Plus er også rimelig habil, men de døjer så med spontan micro-stutter, hvilket er et skår i glæden.
|
Skrevet af: Aphex
Skrevet den: 23-Maj-2016 kl. 21:55
Jeg har selv LG55EG910V Altså den billigste model, jeg syntes det står tæt på perfekt, jeg har skiftet fra Panasonic Plasma, som jeg har været virkelig glad for.
Jeg bruger Expert1 indstillingen. + settings fra avforum, truemotion SKAL slås fra! Jeg syntes selv mit billede er meget tæt på mit plasma i farver, og så alligevel meget bedre! Nogen film kan ses igen bare fordi det ser fantastisk ud, det er altså fedt.
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Maj-2016 kl. 08:06
Jeg forventer selv til efteråret at få købt det nye OLED 65" fra LG "B model", Jeg afventer stadig testen fra flatpanels og læse om hvordan det opføre sig når der ses fodbold på det, hvis det bliver en kedelig oplevelse så er det måske slet ikke tid for OLED endnu, og så vil jeg da overveje et panasonic DX 900 i stedet hvis det kan give en god oplevelse når der ses fodbold.
Men der skal jo også ses film - alm.tv osv. men fodbolden er er nok alene 30-40% af tiden.
Hvilket TV er i øvrig pt. bedst at se fodbold på?
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 24-Maj-2016 kl. 09:22
Hvis man så Hobro mod FCK forleden, så er alle tv-skærme lige dårlige. Nåh spøg til side
Jeg synes, at signalet er værd at tage med i den ligning. Jeg har set en del fodbold via streamingtjenester for nylig, herunder YouSee Play, Viaplay og Dplay og streaming har bare ikke lige så godt tag på live-sport som tv-signaler har endnu. På YouSee Play oplever jeg generelt, at streams cuttes i hvert fald 3-4 gange i løbet af kampen... Blandt udbyderne af tv-kanaler er der også forskel på bitraten. Helt generelt synes jeg, at man optager fodbold i lige lav nok billedfrekvens til at muliggøre fuldstændig problemfri kamerapanorering henover en græsplæne og publikum i baggrunden.
Blandt tv-skærme afhænger det nok meget af om man er til billedinterpolation eller ej. Sony har vel nok den bedste algoritme til at få mere ud af bevægelse, men på mange andre mærkers skærme foretrækker jeg personligt helt at slå disse motion-systemer fra fordi der kommer for meget fnidder om bolden, spillerne og kanter generelt. Samsung havde i en årrække problemer med micro-stutter eller et enkelt hak ved sceneskift i fodbold, som ikke rigtig var muligt at indstille sig ud af. Forhåbentlig er det blevet bedre med 2016-modellerne. Sådan på generelt plan synes jeg, at plasma-skærmene klarede fodbold bedst fordi de blev drevet som de gjorde (nytegning af billedet konstant), så der ingen slør var i billedet. Nogen synes så, at det var generende pga. flimmer. De kunne også være lige mørke nok i billedet til at følge med i VM eller EM i dagstimerne.
|
Skrevet den: 24-Maj-2016 kl. 09:23
Jeg skriver anmeldelsen færdig i denne uge, men den skal lige oversættes før den er klar, så publicering sker nok først i starten af juni. Begynd du blot at spare sammen...
Som Rasmus siger, så er kildematerialet helt klart også værd at have med i baghovedet. Vi har nogle fodboldkampe optaget i 4K med høj bitrate og de afspilles ret godt, hvorimod voldkomprimerede kampe ikke kan reddes af noget TV.
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Maj-2016 kl. 12:37
Jeg har da sparet sammen, så jeg er klar. så selv en 77" er med inde i mine overvejelserne! Men syns nu ikke størrelse og pris harmonerer helt i kalveskindet. Jeg benytter Canal Digital via sat, tror ikke der nogen udbyder der kan levere tilsvarende billede kvalitet som dem, herunder også fodbold live. Ligeledes benyttes der Netflix.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 24-Maj-2016 kl. 12:56
Nej, 77" modellen er helt vanvittigt prissat, så der skal man nærmest have ambition om at være first-mover for at overveje den. Hverken B6 eller E6 kommer endvidere ikke i 77" - der skal du op i G6. Det er nok også en måde at forsøge, at retfærdiggøre prisen, men det kan ikke skjule, at det basalt set blot er en E/B6'er med en større højttaler.
|
Skrevet den: 26-Juli-2016 kl. 12:30
Ja denne blindtest overrasker jo ikke mig, som starter af denne tråd - http://www.recordere.dk/2016/07/lcd-bankede-oled-britisk-hdr-blindtest/" rel="nofollow - LINK chrome-extension://lokadhdaghfjbmailhhenifjejpokche/css/content.css" rel="nofollow">
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-Juli-2016 kl. 07:54
LG'en roses for farvegengivelse, flot HDR-billedkvalitet og dybt sortniveau, så det er jo netop modsat af hvad du skrev i første indlæg.
|
Skrevet den: 27-Juli-2016 kl. 21:26
Der er netop IKKE tale om en blindtest . .
|
|