Print side | Luk vindue

Surround begynder spørgmål?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=140105
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 00:04

Emne: Surround begynder spørgmål?
Skrevet af: jespernr
Emne: Surround begynder spørgmål?
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 17:13
Hejsa.

Jeg er netop flyttet ind i en lejlighed, hvor der er af forrige ejer er lagt kabler i væggene til at sætte et surroundsæt op. Men jeg er desværre ikke så klog på det tekniske inden for dette område. Jeg tænkte at dette var det rette sted at få nogle gode råd Smile

Mine spørgsmål er:
  1. Nederst er et par billeder af stuen fra salgsannoncen. Er der nogen som kan se hvilket højtalermærke der er tale om? Det ser ret smart ud at de sidder monteret direkte på udtaget, og at der ikke er noget højtalerbeslag.
  2. Hvilken type stik skal der være på højtalere for at de passer i de stik som er sat op (billeder af installation nedenfor)?
  3. Forslag til en god receiver som kan fungere som afspiller til streaming (spotify osv.) og til lyd på tv?
  4. Man skal vel også have en fronthøjtaler af en slags for at lyden bliver god til film og tv?
Håber der der kan gøre mig klogere Smile
Vh Jesper

Installationen er som følger:
Udtag til receiver

I alle fire hjørner er der oppe ved loftet trukket kabler og lavet udtag til højtalere.

Fronthøjtalere
Forsiden af udtag

Bagside af udtag

Kabler ved front udtag

Baghøjtalere

Udtag ved baghøjtaler

kabler ved baghøjtaler

Stuen

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 17:35

De stikmonteringer der er på udtagene er til RCA og DIN. Hvad de udtag der er ved TV/Radio dåsen er beregnet til vides ikke, det må sælger oplyse dig om.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 17:54
Det svar blev jeg ikke meget klog af.

Mon trådstarter blev det?

Fedt med kabler i væggen. Men ud fra billeder er det svært at sige hvordan det hænger sammen.

Det jeg lige kan se er stik til netværk, din højttalerstik og phonostik.

Jeg vil spørge om der ikke er nogen fra recordere der kunne kigge forbi.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 18:06

Der blev jo stillet spørgsmål om hvilke stiktyper, og det er RCA og DIN, hvordan det ellers er lavet, kan ikke afgøres. Det må undersøges hvordan kabeltrækket er så det kan afgøres hvordan tilslutningerne forbindes.
Som placering af højttalere og TV er, så er det som det ser ud, ikke lavet som et Surround serup.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: karula
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 19:41
jeg tror det er anvendt til et BOSE 5.1 system

-------------
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af jespernr jespernr skrev:

Nederst er et par billeder af stuen fra salgsannoncen. Er der nogen som kan se hvilket højtalermærke der er tale om? Det ser ret smart ud at de sidder monteret direkte på udtaget, og at der ikke er noget højtalerbeslag. 

Svært at se på de billeder, men jeg tror du tager fejl mht. hvorvidt der er beslag eller ej, og jeg gætter også på et Bose system af en slags.

Oprindeligt skrevet af jespernr</span><span style=line-height: 1.4;>Hvilken type stik skal der være på højtalere for at de passer i de stik som er sat op (billeder af installation nedenfor)?</span><span style=line-height: 1.4;>[/QUOTE jespernrHvilken type stik skal der være på højtalere for at de passer i de stik som er sat op (billeder af installation nedenfor)?[/QUOTE skrev:

Det er lige meget, det er standard kabler der er trukket til stikkene, og alle højttalere vil kunne tilsluttes

Det er lige meget, det er standard kabler der er trukket til stikkene, og alle højttalere vil kunne tilsluttes på den ene eller den anden måde. DIN stiktypen er gammeldags og ikke ret brugt mere, om overhovedet, men det er bare et stik, og du kan altid lave et lille stykke kabel med dét stik i den ene ende, og hvad der nu skal i højttaleren i den anden ende.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke bare spørger sælger.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 20:38
Tak for svaret. Jeg har fundet ud, ved at zoome ind på billedet) at det blot er et http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hjemmebiograf-og-soundbar/HTB3560/philips-5-1-hjemmebiograf-3d-blu-ray-htb3560 - Philips 5.1 system . Så det vel surround, bare ikke særlig høj kvalitet.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 20:42

Installationen er som følger:
Udtag til receiver

Bagsiden af dette panel er "knudepunktet" i det hele. Uden at se bagsiden er det yderst svært at rådgive om noget som helst.

På den anden side, så er højttalerplaceringerne på billedet ikke meget bevendt i forhold til et surroundsystem.....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Nederst er et par billeder af stuen fra salgsannoncen. Er der nogen som kan se hvilket højtalermærke der er tale om? Det ser ret smart ud at de sidder monteret direkte på udtaget, og at der ikke er noget højtalerbeslag. 

Svært at se på de billeder, men jeg tror du tager fejl mht. hvorvidt der er beslag eller ej, og jeg gætter også på et Bose system af en slags.

Oprindeligt skrevet af jespernr</span><span style=line-height: 1.4; -wr_replaced=true>Hvilken type stik skal der være på højtalere for at de passer i de stik som er sat op (billeder af installation nedenfor)?</span><span style=line-height: 1.4; -wr_replaced=true></td></tr></table></span></div><div><span style=line-height: 1.4;><br></span></div><div><span style=line-height: 1.4; -wr_replaced=true>Det er lige meget, det er standard kabler der er trukket til stikkene, og alle højttalere vil kunne tilsluttes på den ene eller den anden måde. DIN stiktypen er gammeldags og ikke ret brugt mere, om overhovedet, men det er bare et stik, og du kan altid lave et lille stykke kabel med dét stik i den ene ende, og hvad der nu skal i højttaleren i den anden ende.</span></div><div><span style=line-height: 1.4;><br></span></div><div><span style=line-height: 1.4; -wr_replaced=true>Men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke bare spørger sælger.</span></div></div></div>[/QUOTE jespernrHvilken type stik skal der være på højtalere for at de passer i de stik som er sat op (billeder af installation nedenfor)?

Det er lige meget, det er standard kabler der er trukket til stikkene, og alle højttalere vil kunne tilsluttes på den ene eller den anden måde. DIN stiktypen er gammeldags og ikke ret brugt mere, om overhovedet, men det er bare et stik, og du kan altid lave et lille stykke kabel med dét stik i den ene ende, og hvad der nu skal i højttaleren i den anden ende.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke bare spørger sælger.
[/QUOTE skrev:

Der er ikke nogle huller i væggen som indikerer at der skulle være sat et beslag op. 

Godt at vide at jeg kan købe hvad jeg vil. Må overveje om jeg skal bestille en tekniker til at sætte det op :-)

Der er ikke nogle huller i væggen som indikerer at der skulle være sat et beslag op. 

Godt at vide at jeg kan købe hvad jeg vil. Må overveje om jeg skal bestille en tekniker til at sætte det op :-)

Skrevet af: hunterSEG
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 20:47
Hej,
Cool med ledninger i væggen.

tror også det kan være noget Bose. De sender som jeg kan se det på nettet stereo signaler gennem phono RCA stik.

Så på væggen ved recieveren har du fire phono RCA stik (to sorte og to røde). Normalt bruges der to stik pr. højtaler. Men Bose nøjes med et. 

Så mit gæt er at et rødt stik og et sort stik er til fronthøjtalerne. Det andet sæt rød og sorte stik er så til baghøjtalerne.

De kommer så ud oppe ved højtalerne med to ledninger. En plus og minus (normalt hvid og rød eller sort og rød). Der skal så bare forlænges med ledninger hen til højtaleren.

Skal du ikke have et Bose sæt. Så skal du nok skille stikdåsen ved recieveren, den med de fire phono RCA stik og netværkskablet. Inde i den skulle der gerne være fire sæt ledninger. Et sæt til hver højtaler. Dem kan du så forlænge hen til din reciever. Du skal så ikke bruge de fire stik til noget.
Om man kan få nogle phono RCA stik der går over i to ledninger, ved jeg desværre ikke. Kan se der er nogle Bose nogen, men de er på 15 meter, og ved ikke om de kan bruges med ikke Bose.

Til at forlænge med skal du bare bruge noget kabel der ligner det, der kommer ud oppe ved højtalerudgangene. Gælder både ved reciever og ved højtalere.

Det er nok ikke optimalt at have to samlinger på højtalerkablet, men hvis du ikke skal op i super hi-fi high end. Så går det nok. Ser alligevel også ud til der går almindelige uskærmede højtalerkabler langs el ledninger i væggen, så er sikker på du overlever de to samlinger.

For at finde ud af hvilket stik der hører til den aktuelle højtaler, kan du nok rimelig nemt finde ud af. Når de fire højtalere er sat op. forbinder du kun en højtaler af gangen. F.eks. Front højre. Så er det jo bare at høre hvilken der spiller, og så bytte rundt så det passer.

Håber det jeg skriver giver mening.

Ellers, så vil jeg gerne prøve at uddybe på en anden måde.

Skrevet af: hunterSEG
Skrevet den: 03-Maj-2015 kl. 20:53
Som KlausDM skriver, så ville det nok hjælpe gevaldigt med billede af bagsiden af stikpladen ved recieveren.

Til min ovenstående post. Ok, så ikke bose. Så har den tidligere beboer, nok haft fat i en loddekolbe, og lavet nogle kabler med stik der passer.

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-Maj-2015 kl. 00:24
Hunter.

Jeg er også 100% overbevist om, at det er som du skriver, med front- og baghøjttaler tilslutninger i dåsen, blot udført med phono-bøsninger. D.v.s. at midten højst sandsynligt er "rød", og skærmen på stikket er "sort", men det er jo let at se, eller måle.

Jesper: Uanset så kan du benytte en hvilken som helst højttaler, til projektet, da det er almindelige højttalerkabler der er trukket ud til stikkene.

M.v.h.

Print side | Luk vindue