Print side | Luk vindue

5.2 bedre end 5.1 med Y-adapter

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=140150
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 22:55

Emne: 5.2 bedre end 5.1 med Y-adapter
Skrevet af: je79ayps
Emne: 5.2 bedre end 5.1 med Y-adapter
Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 08:36
Hej!

Jeg har i dag en ældre Pioneer 5.1 forstærker som jeg har tilkoblet to subs til via en y-adapter (splitter kabel).

Nu kan jeg se Pioneer har en 5.2 forstærker (VSX-824-K) så jeg vil høre om det er en bedre løsning eller om resultatet er det samme? Vil det blive bedre med 2 dedikerede subs preout?

Hilsen
Jimmy

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 08:45
det kommer an på om receiveren kan kalibrere to subs individuelt..

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 12:32
Står dine subwoofere med samme afstand til lytte position ? Hvis de gør det, tror jeg ikke du skal regne der er noget og hente med ny receiver. Hvis de derimod står med væsentligt forskellig afstand til lytte position(>1m) er der potentiale for stor forbedring.

Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 12:41
Thomas.

Mange Entry level receivere har 2 sub udgange men nåler den ikke separat, og så er han lige så godt stillet med et splitkabel.

Så han skal lige undersøge hvordan maskinen opfører sig, ellers er det spild af penge.

Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 12:51
Enig. Glemte lige den ligger i den billige ende af markedet, og som du siger er det ikke sikkert de er individuelle. Ved bare de er begyndt med det på de større modeller.
Savner det på min egen LX-75, dengang var det kun én splittet udgang selv på de store modeller. Men måske jeg bare skulle sætte en lille minidsp boks efter den, og indstille dem forskelligt i tid den vej, i stedet for og købe helt ny receiver.

Skrevet af: je79ayps
Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 13:03
Tak for Jeres svar. Det er 2 ens subs som står i højre og venstre side (front), så det lyder til at jeg bare skal beholde mit splitkabel. Smile

Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 13:23
Ja en MiniDSP er en billig måde at få seperat delay osv på hver enkelt sub.

Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af je79ayps je79ayps skrev:

Tak for Jeres svar. Det er 2 ens subs som står i højre og venstre side (front), så det lyder til at jeg bare skal beholde mit splitkabel. Smile

Velbekommen 👍🏻

Jeg ville også beholde split løsningen, medmindre du går klasser op i receiver.

Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 14:19
Det må være mit næste projekt med sådan en MiniDsp. Har lige været igennem et større måle projekt, med og sammenligne small vs large vs Main + LFE, med hhv 50,80 og 100Hz crossover. Sejren gik til small 80Hz, så indkøbet af mine 70 kilos fronter var vist ikke helt nødvendigt Selvom de nu lyder meget godt :-)

Skrevet den: 06-Maj-2015 kl. 14:32
nej de er ikke nødvendige, men de kan jo meget andet godt end kun dybbas.

Skrevet den: 09-Maj-2015 kl. 14:01
De kan gå meget dybt, faktisk et par Hz dybere end de Ikon sub's. Men når de står til large, opstår der en masse huller/dips mellem 50-250 Hz, uanset hvordan jeg placerer dem. Men small 80Hz er kurven utroligt pæn og jævn, også før Eq.

Print side | Luk vindue