Print side | Luk vindue

JVC GZ-MG505 anmeldelse

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Anmeldelser
Forumbeskrivelse: Debat om anmeldelserne på recordere.dk
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14016
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 13:03


Emne: JVC GZ-MG505 anmeldelse
Skrevet af: laursen
Emne: JVC GZ-MG505 anmeldelse
Skrevet den: 05-August-2006 kl. 16:41
Hej med jer,

Jeg er i gang med at lægge sidste hånd på en anmeldelse af JVC GZ-MG505 videokameraet, som vi har i fælleskøb i øjeblikket. Det vil være lækkert om I kunne læse korrektur - og evt. give feedback på fejl, ting der mangler, er beskrevet forkert eller andet i lige synes måtte være galt.

Lars, jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til at indsætte de refererede billeder (uploadet til JVC billedgalleriet http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?categoryid=365 - her ). Yderligere har jeg to billeder til sammenligning af still-billedkvaliteten mellem JVC videokameraet og mit gamle Canon Powershot digital kamera (men opløsningen er jo >2000x2000 - hvordan klarer vi lige den - måske beskære og lagre i GIF?).

Find anmeldelsen her: http://www.recordere.dk/indhold/viewarticle.aspx?articleid=814 - http://www.recordere.dk/indhold/viewarticle.aspx?articleid=8 14 (log på http://www.recordere.dk/kp - Kontrolpanelet først - artikel-ID 814).

/Lars

PS! Jeg synes ikke umiddelbart at kunne få det direkte link til anmeldelsen til at virke


-------------
Redaktør, recordere.dk



Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 02:53

Hej Lars

Er lige kommet hjem fra byen og har en smule alkohol i blodet  -  så korrektur bør nok være på et andet tidspunkt

Der er dog ingen grund til at kalde det en mini-anmeldelse - det er jo en rigtig anmeldelse du har lavet. Meget flot!

Jeg skal nok hjælpe med billederne inden udgivelsen

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 15:04

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Jeg synes ikke umiddelbart at kunne få det direkte link til anmeldelsen til at virke

Nej, det virker først når den er publiceret.

Men jeg har lavet billederne nu. Der er lige et problem med formateringen, som jeg ikke kan greje. Nogle overskrifter der står lidt længere ude end teksten - når anmeldelsen læses på selve hjemmesiden. Men det må jeg kigge på senere.

Nu vil jeg læse den

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 15:08
Hej Lars,

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Der er lige et problem med formateringen, som jeg ikke kan greje. Nogle overskrifter der står lidt længere ude end teksten - når anmeldelsen læses på selve hjemmesiden. Men det må jeg kigge på senere.

Ja, det havde jeg også bemærket (har brugt H3 heading for alle afsnit-overskrifterne).

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nu vil jeg læse den

God læselyst!

/Lars




-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 16:29

Hej Lars

Flot arbejde og det er absolut ikke nogen minianmeldelse!

Jeg savner lidt om skarphed i billedet og lydkvalitet.

Jeg synes ikke stillbilledet er specielt skarpt, måske skyldes det let rysten eller manglende macro funktion eller hvad ved jeg.

Lyd kvalitet på småkameraer er sjældent god, hvordan er den her?

Er der nogen remote ?

Måske skal du skrive 'hurtigt SD kort' i stedet for SD kort, der findes nogle forfærdelige langsomme SD kort på markedet.

Alt i alt rigtigt flot!

/Michael



-------------
mvh MichaelS


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 16:42

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Ja, det havde jeg også bemærket (har brugt H3 heading for alle afsnit-overskrifterne).

Jeg har vist ikke defineret H3 heading i styles for sitet. Selv plejer jeg bare at bruge den normale font (arial) i størrelse 3 bold.

Men jeg har rettet den til nu.

Kommentarer til anmeldelsen:

Indledningen passer ikke rigtigt mere. Den er tydeligvis skrevet dengang det kun skulle være en mini-anmeldelse.

Jeg kan godt følge tanken med løbende at putte mere på, men jeg tror vi skal passe på med at opdatere anmeldelserne for meget efter udgivelsen. Fejl-rettelser, jo, men ikke poste for meget nyt indhold. Så hellere vente med at udgive den, til den er færdig. Jeg tror nemlig ikke brugerne vil vende tilbage og læse den flere gange.

Jeg kan også godt se at billedet fra JVC-kameraet ikke virker helt skarpt. Men du kan sagtens bilde mig ind, at det ikke kan blive bedre. Det er en video CCD - og den er ikke god til fotos uanset hvad fabrikanterne prøver at bilde os ind.

Jeg har lavet nogle nye billeder, der er et udsnit af en af blomsterne. Disse billeder er gemt som jpeg uden farve-komprimering, så det er den ægte vare man ser. Forskellen imellem de 2 kameraer nådesløst udstillet.

http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=365&text=&imageid=1912&box=&shownew="> http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=365&text=&imageid=1913&box=&shownew=">
Canon Powershot S40 JVC GZ-MG505

Jeg syntes dog JVC-kameraet er bedre til at lave sort end dit Canon. Flere nuancer i f.eks. skyggerne ved sofaen. Men det kan selvfølgelig også være Canons blitz der bare er kraftigere.

http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=365&text=&imageid=1912&box=&shownew="> http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=365&text=&imageid=1913&box=&shownew=">
Canon Powershot S40 JVC GZ-MG505

Har du et stativ - en trefod ?

  /Lars

 



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 17:12
Hej Lars og Michael,

Ja, jeg vil forsøge at omformulere indledningen, så den passer (jeg er enig med dig i, at de færreste nok jævnligt vender tilbage - på den anden side ved jeg ikke lige hvornår jeg får tid at kigge på det medfølgende SW ).

Vedr. still-billed kvalitet, vil flere nok argumentere at Canon bruger blitz over JVC'en der ikke valgte at bruge blitz. På den anden side synes jeg billederne fint illustrerer svagheden ved Videokameraet - det er simpelthen helt overstyrede farver og skarphed som en mobil-telefon (min sofa er faktisk mere brun end rød, som det ses på Canon billedet - og mit bord mere hvidt, deraf 'hvid-bøg' ). Jeg har dog taget et par nye friske billeder i dag (som jeg har sendt til dig), taget med Makro-funktionen - ved ikke om du synes de er bedre.

Jeg har en lille 'lomme'-trefod, men har ikke brugt den på nogle af de billeder jeg har taget med nogle af kameraerne (men jeg medgiver at det ville have gavnet Canon billedet, for så ville jeg have kunne undgå blitz ).

Michael, gode pointer - lyden havde jeg glemt   (og ja, der er en remote - den tager jeg lige et billed af og ligger i galleriet). Omskriver lige lidt og opdaterer her når jeg mener at være færdig (Lars, kan jeg gå igang med at redigere - eller retter du stadig i teksten?).

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 17:15

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

(Lars, kan jeg gå igang med at redigere - eller retter du stadig i teksten?).

Skriv du bare. Jeg venter med de sidste billeder til du er færdig.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 17:21

Hej Alle

Gæt et billede

http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=370&text=&imageid=1915&box=&shownew=">   http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=370&text=&imageid=1917&box=&shownew=">

Men den røde er godt nok også svær. Selv de små billeder i ser her havde jeg svært ved at gemme, uden en alt for synlig degradering. Og det skulle jo gerne være nogenlunde tæt på originalen.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 17:30

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

på den anden side ved jeg ikke lige hvornår jeg får tid at kigge på det medfølgende SW .

Lav en note om at den medfølgende software ikke er anmeldt, så er det hængeparti ude af verden

Altså med mindre du prøver at beholde kameraet så længe som muligt

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 18:23
Så har jeg opdateret anmeldelsen (vedr. mikrofon i video afsnittet - og om skarphed i still-billed afsnittet).

Jeg har uploaded et http://www.brugermanualer.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=365&text=&imageid=1918&box=&shownew= - billede af den medfølgende (mikro) remote til galleriet - ved ikke helt om der skal indsættes et billed af den (jeg har ikke prøvet den).

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg kan også godt se at billedet fra JVC-kameraet ikke virker helt skarpt. Men du kan sagtens bilde mig ind, at det ikke kan blive bedre. Det er en video CCD - og den er ikke god til fotos uanset hvad fabrikanterne prøver at bilde os ind.

Det kan ikke blive bedre/skarpere!
Brian (JVC) ligger som han har redt. Han har tidligere afvist al sammenligning med Sony's MiniDV top-model, da dette super JVC kamera jo også kunne tage 5 Megapixel billeder (min anke gik bl.a. lidt på prisforskellen mellem Sony's 6.000,- kamera og dette til 10.995,-). Jeg er i hvert tilfælde (endnu engang) blevet overbevist om at video-kameraer ikke duer til still-billeder.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Lav en note om at den medfølgende software ikke er anmeldt, så er det hængeparti ude af verden

Jeg har skrevet at jeg har brugt det SW jeg allerede havde installeret på PC'en - så har jeg ikke lovet noget (men måske jeg får tid/lyst til at installere og prøve CyberLink programmerne senere).

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Altså med mindre du prøver at beholde kameraet så længe som muligt

Hvad mener du? (faktisk har jeg allerede modtaget en faktura fra JVC på kameraet - enten skal kameraet tilbagesendes inden d. 14/8 - eller også  skal betales 9.500,- for kameraet.... de må have spist søm).

Skriv stadig gerne kommentarer til anmeldelsen...

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 19:50

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Skriv stadig gerne kommentarer til anmeldelsen...

Jeg har ikke mere

Men jeg har siddet og opdateret de sidste billeder, samt lagt nogle ekstra ind for at bryde teksten lidt.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 20:00
Hej Lars,

Jeg synes det ser godt ud med dine opdateringer med billederne

Jeg har sendt en note til Brian, for lige at få afklaret at den vejl. pris rent faktisk er 10.995,- samt om der er noget vedr. 16:9 opsæt jeg har overset (det undrer mig at de resulterende MOD/MPG optagelser alle registreres som 4:3 format).

Skal vi vente på svar før vi slipper anmeldelsen løs?

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 21:10

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Skal vi vente på svar før vi slipper anmeldelsen løs?

Må vi nok hellere - selvom det kunne være sjovere at slippe den løs nu

Siger manualen noget om 16:9 ?

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 21:26

Hej Lars

Jeg har fundet manualen på svensk her:

http://se.jvc-service.net/public/ - http://se.jvc-service.net/public/ http://se.jvc-service.net/public/document.cfm?prog=InstrBook .cfm&Model=GZ-MG505 -

Det er den øverste som er den egentlige manual. Den der står dansk udenfor er en form for redigeringsvejledning på flere sprog.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 22:25

Hej Lars

Smed lige nogle billeder ind af batterierne.

Det store batteri er noget af en klods

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 22:50
Hej Lars,

Brian har vist stadig ikke fået læst min note til ham.. (kan jeg se af min udbakke).

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg har fundet manualen på svensk her:

[...]

Det er den øverste som er den egentlige manual. Den der står dansk udenfor er en form for redigeringsvejledning på flere sprog.

Jeg har tidligere spurgt Brian efter en PDF udgave af den danske manual, men hans svar var, at den endnu ikke var tilgængelig (og han sendte mig derfor den engelske udgave). Den danske manual medfølger (selvfølgelig) kameraet i papir-udgave.


Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Siger manualen noget om 16:9 ?

Der ligger et løs-ark i æsken, som informerer om uhensigtsmæssigheden med 16:9 format optagelser i forhold til 4:3 format TV:
Citér Når de afspiller videoer på TV'er med 4:3-skærm
  • Video, der er indspillet i 16:9 tilstand, strækkes lodret, hvis de afspilles på TV'er med 4:3-skærm
  • Ret skærmformatet til 16:9-tilstand, hvis det er muligt at ændre skærmformatet på TV'et
    NB: Se i instruktionsbogen til TV'et angående ændring af skærmformat

Nogenlunde samme ordlyd er at finde i manulen på side 20 (her nænves noget om at billedet strækkes lidt i lodret retning på 4:3 format TV).
Dog synes jeg at det er for ringe at optagelserne ikke blot angives som 16:9 så DVD'er bliver dannet korrekt (for de vil også blive dannet med forkert proportions-angivelse) samt at 4:3 og 16:9 TV ville have en mulighed for at skifte automatisk til 16:9 (jeg formoder at et 16:9 TV ville håndtere billedet som 4:3 og derfor også manuelt skulle skiftes til 16:9 visning).

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det store batteri er noget af en klods

Ja, det synes jeg dog er tilfældet for de fleste video-kameraer - sådan nogle kameraer er strømslugere...

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-August-2006 kl. 23:18

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Brian har vist stadig ikke fået læst min note til ham.. (kan jeg se af min udbakke).

Jeg kan lige se af de autosvar der kommer tilbage på seneste nyhedsbrev, at han holder ferie frem til d. 28/8.

Derfor kigger han sikkert forbi ind imellem herinde, men han er ikke på kontoret og kan være bortrejst.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 07-August-2006 kl. 18:20

Den er fremragende!

Synd at fælleskøbet er slut, da kunne nok have solgt et par ekstra kameraer (selv om det jo ikke er meningen med et kamera).

/Michael



-------------
mvh MichaelS


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 01:32

Hej Lars

Så er de seneste billeder lagt ind.

Men jeg har nok udgivet den når du læser dette. Brian holder ferie. Der er auto-svar på hans mail og har ikke været forbi forummet mandag. Så jeg syntes vi skal sende den ud til brugerne.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 03:52

Hej Alle

Og så slap den ud

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 20:06

Hej,

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Og så slap den ud

Helt fint - Brian har heller ikke læst min post endnu (så må jeg tage øretæverne når han kommer hjem ).

Thorvald har iøvrigt heller ikke være på sitet i en uges tid - mon de er på ferie sammen i Japan ?!

/Lars



-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 20:24

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Helt fint - Brian har heller ikke læst min post endnu (så må jeg tage øretæverne når han kommer hjem ).

Det er min beslutning - så hvis der er noget brok henviser du bare til mig

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 20:49

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Thorvald har iøvrigt heller ikke være på sitet i en uges tid - mon de er på ferie sammen i Japan ?!

Ha ha, Brian er her igen.

Skriver i forummet og har lagt en kommentar til anmeldelsen.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 23:31

Hej Lars,

Ja, så har jeg også hørt fra Brian - og han tog den nu meget pænt (han roste mig ligefrem) .

Han bekræftede iøvrigt den vejledende pris (som helt nøjagtig er 10.999,-) og skrev - lidt vrøvlet - at valget af 4:3 angivelsen nok skyldtes at vi i Norden/Europa ikke er så langt med 16:9 endnu, så det var for at 'skåne os' .

Iøvrigt godt at se din sidste hånd med billederne også - tak for det!

/Lars



-------------
Redaktør, recordere.dk



Print side | Luk vindue