Print side | Luk vindue

Strøm til grafikkort

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=140272
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 19:38

Emne: Strøm til grafikkort
Skrevet af: Tommy Sørensen
Emne: Strøm til grafikkort
Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 09:12
Hej håber jeg kan få hjælp til hvordan man får strøm til et nyt grafikkort
da der ikke er disse extra strøm stik med 4pin  der er kun dette 20 elle 24 pin
til bundkort   skal man bare have en extra strømforsyning der har disse stik
Radeon R9 270X GAMING 4GB TwinFrozr4 MSI
Grafikkort
Tommy

Svar:
Skrevet af: azrael
Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 09:41
Du blander tingene lidt sammen. Moderne processorer kræver separat strøm udover det de får fra ATX hovedstikket (som er med typisk 20 eller 24 pins). Dette ekstrastik har enten 4 eller 8 pins. Jeg regner dog med at det er på sin plads, for ellers kan du slet ikke få liv i maskinen.

Du skal derimod have et særligt 6 pins PCIe stik i din strømforsyning. Har du ikke det, så findes der nogle adaptere, der kan lave 2 af de gamle Molex stik (de 4 pins man tidligere brugte til harddisk og/eller CD-ROM drev) om til et 6 pins PCIe stik.

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 10:53
Hej tak for svar men der er ikke disse 6pin stik på min strømforsyning
hvor kan man så tage strøm fra til disse 6pin  hvor der er et 
4 pin fra grafikkort.
det er disse stik

Skrevet af: Hesselburger
Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 11:12
det du skal bruge se sådan her ud

https://www.av-cables.dk/adapter-stroem-kabel/intern-2-x-5-25-plug-pci-express-6-pin.html

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Tommy Sørensen Tommy Sørensen skrev:

Hej tak for svar men der er ikke disse 6pin stik på min strømforsyning.

Så må det godt nok være en gammel strømforsyning.
Eller du har en eller anden samlet "mærkevare pc".
Er du sikker på, at der er power nok i strømforsyningen, til at kunne trække det grafikkort?

M.v.h.

Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Du skal derimod have et særligt 6 pins PCIe stik i din strømforsyning.

Eller 8-pins. Mange nyere (kraftigere) grafikkort kører med 8-pins stik. Og mange kører med 2 stk. 6-pins stik

M.v.h.

Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 11:46
Hej ja det er disse stik ,de er med grafikkort  men der er ingen steder jeg kan
sætte dem i der er ikke disse udgange fra strømforsyning.  kun dette 20pin og alle andre 
er faste

Og nej det er ikke en gammel pc er et halv år det er en Acer aspire t120 med 16gb ram
så det er en ny PC  og der er et 2GB Grafik kort i nu det få strøm fra bundkort
 bundkort kører PCI-Express 3.0 X 16
et AMD RADEON R7-240   DET SKAL SKIFTES UD TIL DETTE
Radeon R9 270X GAMING 4GB TwinFrozr4 MSI

Til Henrik  det er også derfor jeg spørger om man skal have en løs strømforsyning
til dette og med disse stik som der  er normal 4pin  6pin mm

Men jeg kan ikke lægge et foto ind selvom det er under 200kb.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 15:09
nej du skal ikke have en ekstra strømforsyning. Du skal have en strømforsyning som har nok watt og er inkl de stik for at din maskine vil virke med det grafikkort. lige umiddelbart hedder det mellem 5 og 600W. (se gerne på be quiet pure power l8 630W - den er modulær og behøver derfor ikke nødvendigvis smide alle kabler i kabinettet, og den er MEGET støjsvag)

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Du skal derimod have et særligt 6 pins PCIe stik i din strømforsyning.

Eller 8-pins. Mange nyere (kraftigere) grafikkort kører med 8-pins stik. Og mange kører med 2 stk. 6-pins stik

M.v.h.

Det ved jeg godt, men jeg så på hvilket kort han ønsker at smide i maskinen og det kræver ikke mere end et 6 pins PCIe stik, så jeg tænkte, at jeg ikke ville komplikere tingene yderligere. Smile Efter at have undersøgt tingene lidt nærmere kan jeg dog se, at kortet for det første har 2 stk. 6 pin PCIe stik og at der http://www.pcgameware.co.uk/images/MSI-270X-GAMING-OC-box-contents.jpg - tilsyneladende følger 2 adaptere med .

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

nej du skal ikke have en ekstra strømforsyning. Du skal have en strømforsyning som har nok watt og er inkl de stik for at din maskine vil virke med det grafikkort. lige umiddelbart hedder det mellem 5 og 600W. (se gerne på be quiet pure power l8 630W - den er modulær og behøver derfor ikke nødvendigvis smide alle kabler i kabinettet, og den er MEGET støjsvag)

Normalt ville jeg give dig ret at en ny strømforsyning er vejen frem, men af erfaring ved jeg, at ikke alle færdigbyggede PCs anvender standard komponenter. Jeg har f.eks. set maskiner fra Fujitsu Siemens, der ikke anvender standard ATX strømstik og derfor kræver en særlig strømforsyning. Det behøver ikke være tilfældet her, men det er en reel risiko.

Jeg vil for øvrigt mene, at 630W er lige i overkanten til det kort. Personligt ville jeg kigge på en god strømforsyning på mellem 450W og 500W. Det er *mere* end rigeligt. Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke, at maskinen nogensinde kommer til at trække mere end 300-350W. Bort set fra det, så er jeg såmænd enig med dig i at be quiet laver nogle gode strømforsyninger (jeg er mere til Seasonic, men det er nok overkill her) og at en modulær en af slagsen er ekstremt rar at have. Smile

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 17:35
Som jeg kan læse det, så har Acer Aspire t120 kun 250 watt strømforsyning, så man kan glemme alt om at sætte så stort et grafikkort i.
CPU er en AMD A10 7800, som i hastighed ligger under en Intel i3 4330. Så jeg ville glemme alt om at købe det grafikkort og den strømforsyning. Maskinen er ikke beregnet til det.

Det svarer til at man skulle få en fuldblods sportsvogn ud af en Kia Picanto ved at skifte motoren.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 17:36
Jep! Der er selvfølgelig en grund til, at der ikke er PCIe stik ud af strømforsyningen...

M.v.h.

Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 17:51
Sorry  - havde slet ikke set at han havde skrevet hvilken maskine det drejede sig om - GLEM alt om at skifte grafikkortet ud i den maskine.  Det vildeste du kan få installeret er et R7 250 så vidt jeg husker da den ikke skal have strøm ud over hvad den kan trække fra pci-e slottet.

Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 17:57
Hej tak for alle de gode svar det bliver en ny strømforsyning på ca 500W
og køber det fra samme som grafikkort
Det skal ikke bruges til at spille med, men se foto i 4k format fra min droner
har et nyt Samsung skærm der kan vise i 4k.

Skrevet den: 14-Maj-2015 kl. 18:18
Øhhhhh, så du ikke hvad der blev skrevet tidligere? Der kan være problemer med at skifte strømforsyning. CPU'en er for bovlam til at du kommer til at kunne udnytte det nye grafikkort ordentligt o.s.v.

M.v.h.

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 04:52
Ifølge guru3d.com's http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_radeon_r9_270x_gaming_review,8.html - review  kræver grafikkortet mindst en 500W strømforsyning !
Så prisen på kortet + en ny god og "stærk" PSU og evt. et nyt bundkort + CPU. Tja - så løber det op ! 
Så er det lige før, det bedre kan betale sig, at købe en helt ny PC. Hvor alle de forskellige HW-enheder kører optimalt sammen.
Der er heller ikke meget fidus i, at købe et godt grafikkort når resten af systemet er sløvt.
Jeg vil anbefale, at du lige tænker dig om endnu en gang, inden du du smider penge efter et kort, som når alt kommer til alt - ikke giver dig nogen væsentlig forbedring.
But it's up to you.

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 10:05

Hej tak for alle de gode svar det bliver en ny strømforsyning på ca 500W
og køber det fra samme som grafikkort
Det skal ikke bruges til at spille med, men se foto i 4k format fra min droner
har et nyt Samsung skærm der kan vise i 4k.
De skriver flere steder på nettet at AMD R7 240 grafikkortet understøtter 4k opløsning i 30 Hz. Det burde da være rimeligt til at se billeder og video fra din drone.

En anden mulighed kunne være at lade dit tv hente billederne fra din computer over netværket.

Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 10:45
Hej det kan det ikke i 4K kan ikke opdater hurtig nok, og mit TV er ikke til 4K
Men jeg kan godt se film på mit Samsung skærm til 4K hvis man køre filmen
gennem først i Movie Maker men så ser man ikke filmen i 4K  og ikke i
den høje opløsning der er meget forskel på klarhed i 4K står det bare kniv skarbt.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 13:39

Hej det kan det ikke i 4K kan ikke opdater hurtig nok, og mit TV er ikke til 4K
Men jeg kan godt se film på mit Samsung skærm til 4K hvis man køre filmen
gennem først i Movie Maker men så ser man ikke filmen i 4K  og ikke i
den høje opløsning der er meget forskel på klarhed i 4K står det bare kniv skarbt.

Hmm, så du vil:
Opgradere dit gfx kort, (samt indkøb af ny strømforsyning, omkring 5-600watt), for at remuxe en 4K film, så det kan afspilles på din skærm?
Eller har jeg misforstået?

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 14:56
Hej ja
Nu har jeg læst alle svar. også at mit gamle grafikkort kan køre i 4K opløsning og 30hz

Så vil jeg spørge hvordan kan det så dette hvordan indstiller man så grafikkort til dette
dette som er i PC.     I bruger måske ikke 4K
Nu har jeg fået 27 forskellige svar på dette  at det er  gammel PC  langsom mm.

Men skriv så hvordan man får det gamle grafikkort og Pc til at køre i 4K uden alle disse svar
at det er noget stor man vil købe.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 15:39

Men skriv så hvordan man får det gamle grafikkort og Pc til at køre i 4K uden alle disse svar
at det er noget stor man vil købe.

Sæt din 4K (30hz) monitor til, så burde det spille.
Hvis ikke, så kan det måske skyldes, at din monitor ikke understøtter 4K i 30hz.. Jeg ved det ikke. Men det er/burde ikke være nogen kunst, hvis dit gfx kort og monitor snakker samme "sprog"/opløsning+frekvens.

EDIT - Du skal bruge HDMI porten eller Display porten. Du får sandsynligvis ikke 4K ud af DVi porten, og slet ikke VGA porten.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 17:27
det skal være mindst hdmi 1.4a eller displayport, ingen andre porte er i stand til at føre 4K signal ud af computeren.

Skrevet den: 15-Maj-2015 kl. 19:14
Hej tak for alle svar har fundet en løsning på dette og det virker
med det nye grafikkort og støre strømforsyning.

Print side | Luk vindue