Print side | Luk vindue

Soundbar - coxial eller optisk til film?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=140474
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 21:15

Emne: Soundbar - coxial eller optisk til film?
Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Emne: Soundbar - coxial eller optisk til film?
Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 17:26
Jeg har en soundbar, Philips soundbar speaker HTL 2100, med audio koblet right og left direkte til tv, fungerer fint. Jeg har også koblet den til, som frit valg, via Coxial og Optisk til min surround receiver, Sony STR-DN1050 - her er løsning helt fin, når bare det er tv-kanal lyd alene. Men jeg kan ikke få trukket Coxial eller Optisk lyd ud fra mine Blu-ray afspillere til min receiver, så Blu-ray filmlyden hentes fra soundbaren.

Bud eller løsning?

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 17:38
Hvilken bluray afspiller.

Og hvad er der af udgange på den ?

Hvis de alle er til stede må det være i opsætningen du skal lave noget før der kommer signal ud.

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 17:47
På den ene er der Coaxial out, på den anden både Coaxial og Optisk out.
Henholdsvis Sony BDP-S4100 og Panasonic DMR-BCT820.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 17:52

Så er det at man spørger. Hvorfor bruges der ikke HDMI fra BD til Reciver.?? Uden HDMI er der heller ikke HD lyd.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Så er det at man spørger. Hvorfor bruges der ikke HDMI fra BD til Reciver.?? Uden HDMI er der heller ikke HD lyd.

Det er da klart, at jeg OGSÅ har HDMI fra BD til receiver! Den med HD er jeg helt med på!

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 18:08

Så er det jo heller ikke nødvendigt med andre kabler mellem Reciver og BD spiller.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 18:19

Så er det jo heller ikke nødvendigt med andre kabler mellem Reciver og BD spiller.

Allerede inden jeg satte de ekstra optiske og coxial kabler fra mine BD afspillere, der havde jeg problem med lydkontakt til min soundbar. Som sagt, alt virker perfekt med tv-kanallyd med optisk eller coxial kabel fra soundbar til receiver.

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 18:29

Hvad har en Soundbar også at gøre med en Reciver.? Den sluttes til TVet til lyd derfra. TV sluttes e.v.t så til Reciver med enten HDMI (ARC) eller via Toslink.
BD afspiller direkte til Reciver. Det er da sådan det gøres.

-------------

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Allerede inden jeg satte de ekstra optiske og coxial kabler fra mine BD afspillere, der havde jeg problem med lydkontakt til min soundbar. Som sagt, alt virker perfekt med tv-kanallyd med optisk eller coxial kabel fra soundbar til receiver.

Det er en lille smule uklart hvordan du har koblet det sammen, men jeg læser:

BD > HDMI-kabel > Receiver > toslink eller coax > soundbar

Hvis det er det du har gjort så render du nok ind at den digitale udgang på receiveren slukker, pga. kopibeskyttelse, når du ser Bluray med HD lyd. > Prøv med at afspille alm dolby eller dts fra BD spillen.

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 18:51

Hvad har en Soundbar også at gøre med en Reciver.? Den sluttes til TVet til lyd derfra. TV sluttes e.v.t så til Reciver med enten HDMI (ARC) eller via Toslink.
BD afspiller direkte til Reciver. Det er da sådan det gøres.

Din lydmæssige beskrivelse, det er også sådan jeg før har haft. - Men derfor kan man jo godt prøve noget andet. Smile

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det er en lille smule uklart hvordan du har koblet det sammen, men jeg læser:

BD > HDMI-kabel > Receiver > toslink eller coax > soundbar

Hvis det er det du har gjort så render du nok ind at den digitale udgang på receiveren slukker, pga. kopibeskyttelse, når du ser Bluray med HD lyd. > Prøv med at afspille alm dolby eller dts fra BD spillen.

Opsætningsforsøg er helt korrekt. Det kan godt være, at det har noget med kopibeskyttelse at gøre. Men som sagt med tv-kanal, så er det ok.

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 18:54

Det giver ingen mening. Kan da ikke få øje på meningen med det.

-------------

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:01
Mening? Det er jo bare et eksperiment

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:01

Det giver ingen mening. Kan da ikke få øje på meningen med det.

Det kan jeg faktisk heller ikke :-) Jeg tror heller ikke det er sat sådan sammen som jeg først troede. 1050 har vist slet ikke hverken coax eller toslink udgang. Tonice må forklare det lid nærmere, ellers bliver det vanskeligt at finde en løsning.

Det ville give mere mening med receiver som "nerve center" og almindelige passive højttalere, frem for receiver og soundbar.

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det giver mening. Kan da ikke få øje på meningen med det.

Det kan jeg faktisk heller ikke :-) Jeg tror heller ikke det er sat sådan sammen som jeg først troede. 1050 har vist slet ikke hverken coax eller toslink udgang. Tonice må forklare det lid nærmere, ellers bliver det vanskeligt at finde en løsning.

Det ville give mere mening med receiver som "nerve center" og almindelige passive højttalere, frem for receiver og soundbar.

Hvorfor ikke?
Hvorfor fungerer tv kanallyd så ok?  

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:12

Fatter hat af hvad pokker der er gang i. Det lyder helt skørt.

-------------

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:19
Det giver ingen mening fordi jeg ikke kan gennemskue hvordan du har sat det sammen. Derfor kan jeg heller ikke regne ud hvorfor noget virker og noget ikke virker. Jeg troede først det var sådan som skrevet omme på side 1, men det må være forkert eftersom 1050 ikke har en almindelig digital udgang. Den har kun HDMI ud.

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:28
Til nogle bidragsydere - spring tråden over, hvis I ikke har reelle input!

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:30

Til nogle bidragsydere - spring tråden over, hvis I ikke har reelle input!

WOW!

Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:39

Sådan som jeg lige kan se sagen, så er det da så vidt vides første gang nogen beder om hjælp ti at gøre det forkert.

-------------

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 25-Maj-2015 kl. 19:47
Trådstarter har bedt om at få lukket tråden, det sker herved

-------------
Mvh

René

Print side | Luk vindue