Print side | Luk vindue

Hvad med lyden...!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14062
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 12:47

Emne: Hvad med lyden...!
Skrevet af: neist
Emne: Hvad med lyden...!
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 09:02

Har netop anskaffet et Sony KDL-32-S2010 LCD TV.

Billedet står fornuftigt, men men, lyden er aldeles rædselsfuld.

Har prøvet at ændre på bas/diskant men det ændre ikke ved det faktum at det lyder som en billig transistor radio.

Nogen der har kenskab til andre TV med bedre lyd, der skal også være digital tuner?

Syntes egentlig ikke jeg har bemærket at lyden er beskrevet i de test  jeg har læst over LCD fjernsyn.

Neist

Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 11:07
Vil mene at philips 9831 er et af dem med absolut bedst lyd. Det har også DVB-T tuner.

JVC har også udmærket lyd.

Skrevet af: John G J
Skrevet den: 08-August-2006 kl. 19:14

Lyden er generel et stort problem i fladskærms-tv.

Har selv et pioneer plasma med sidehøjtalere til...disse er ok.

Dog hvis du har mulighed for det, så kør lyden igennem din forstærker. man skal selvfølgelig har lavet en opstilling, så lyden passer.

-------------
john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV

Skrevet den: 09-August-2006 kl. 10:28

Er enig i at bassen kan være et problem pga de fysiske forhold, men det retfærdiggør ikke de øvrige område som måske i mange tilfælde dækkes af en tarvelig fultone enhed.

Skal man til at køre lyden igennem sit anlæg for at kunne holde den ud går det hele ligesom lidt af fløjten med en fladskærm, hvis der skal trækkes kabler og tilsluttes eksterne bokse osv.

Nå, jeg må prøve om jeg kan finde nogen med bedre lyd.

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 09-August-2006 kl. 11:54

Hej Neist,

De små tarvelige enheder klinger ret sikkert bedre og mere åbent, når de er spillet til. Det var tilfældet på mit Sony TV, der lød ret "forkølet" som nyt. 

Det er aldrig fair at vurdere en højttaler på lyden, den giver som helt ny.

Vil du have andet end fuldtoneenheder, altså diskant for sig og evt. subwoofer, må du enten købe et TV, der har det eller spille via et anlæg og ikke bruge de indb. højttalere.

Gode film fortjener efter min mening i lige så høj grad surround-lyd som en skærm i 16:9. En skærm, der altså sælges som et TV og ikke som en hjemmebiograf. 

Forvent ikke noget videre af et fladt TV på lydsiden medmindre det er fra B&O eller er en model, hvor der er gjort noget ekstra ud af lyden. Se også lahans svar.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 10-August-2006 kl. 10:48

Hej Carser

Små fuldtone enheder har vel ikke nogen store gummiophæng der skal strækkes, men det er muligt du har ret angående tilspilning det hjalp
jo på dit.

Justering af bas og diskant var i dette tilfælde ikke særlig hørbart fra minimum til max stilling.
Umiddelbart lød det som om at selve kabinettet rungede med.

"Maybe I should screw down the exspectations a little bit"LOL

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 10-August-2006 kl. 14:00

Hej igen.

Du har nok ret i, at det er kabinettet, der runger med, det er der så ikke noget at gøre ved.

Det samme på mit TV, der dog har en subwoofer, er voldsomt tungt og kan spille pænt højt uden at lyde (mere) klemt eller ligefrem rasle. Men tale ved lavt niveau farves, det er meget nemmere at følge med i den ved samme lydstyrke gengivet via mit anlæg.

Det er enheder af plast eller med plast-coating, der åbner sig mest under længere tids tilspilning, hvor ikke bare ophæng, men hele enheden arbejder. Bladet High Fidelity skriver tit om nødvendig tilspilning i deres anmeldelser og om, hvad enhederne er fremstillet af.

Som jeg oplever og forstår det: Gummiophæng er allerede fra støbningen af mere "køreklare" og musikalske end syntetiske eller pap-ditto er.

Apropos: Jeg har et par hovedtelefoner, der ved en fejl kom til at sidde tilsluttet min forstærker en dag, hvor jeg spillede meget højt. Og efter det lød de langt bedre med en mere fri og åben lyd.

Og citatet: LOL, den vending er stadig lige sjov!

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Print side | Luk vindue