Langsom overførsel mellem PC og Synology NAS
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=140728
Udskrevet den: 03-Maj-2025 kl. 05:57
Emne: Langsom overførsel mellem PC og Synology NAS
Skrevet af: Silentbob
Emne: Langsom overførsel mellem PC og Synology NAS
Skrevet den: 09-Juni-2015 kl. 21:20
Min opsætning er følgende:
Synology -> YouSee Netgear CG3000 -> Kabel -> Asus RT-AC66U -> Kabel -> Bærbar PC (Mediacenter)
Copy fra intern drev på bærbar og paste via NAS under netværksdrev (SBM share) giver en overførselshastighed på max 11 MB/s.
Jeg husker i tidernes morgen da jeg havde en PC koblet direkte på CG 3000 at jeg kørte med 60-80 MB/s.
Jeg kan desværre ikke huske tidligere hastigheder i min nuværende opsætning, men syntes 11 MB/s lyder af meget lidt.
Jeg har været igennem Synology guides og utallige tråde. Jeg har prøvet SMB 2, SMB 2 and Large MTU og SMB 3. Jeg har prøvet at "Disable Opportunistic Locking".
Men ingenting har hjulpet. Hastigheden er konstant max 11 MB/s.
Enhver hjælp vil være meget værdsat.
------------- In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
|
Svar:
Skrevet af: affer
Skrevet den: 09-Juni-2015 kl. 21:47
11 MB/s svarer ca til 100mbit, du er sikker på at der ikke et sted i kæden er et kabel der måske er samlet forkert, eller et netværkskort der er sat til 100mbit (måske kun er et 100mbit netkort)< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/3d1f8c0e//helpers/preHelper.js">
------------- Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 08:00
Hvor sidder din Synology i det system - den bør side på din Asus router.
|
Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 09:12
Kan også være et kabel der begrænser, du kan i dsm software se om den kører 100 eller 1000 mbit
------------- Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 09:24
I rækkefølge: Få ændret dine Syno-indstillinger for dit share tilbage igen. Check at du har slået trådløst netværk fra på den bærbare. Check at den bærbare bruger 1000mbit netværk. Check at NAS'en bruger 1000mbit netværk. Kan du kopiere fra den bærbare til en USB-disk med mere end 11MB/s?
|
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 10:12
Mange tak for alt input.
Jeg er på arbejde pt, men vil afprøve forslagene i aften.
Kan se jeg helt har glemt min Synology i min opsætning. Det er nu opdateret. Men det er desværre ikke muligt at placere den i Asus routeren.
tipsen skrev:
I rækkefølge: Få ændret dine Syno-indstillinger for dit share tilbage igen. |
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener? Tilbage til hvad?
------------- In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 13:11
Du skal til at få flyttet din NAS over i Asus routeren - det andet er noget biks. Hvorfor kan det ikke lade sig gøre nu?
Du kan eventuelt prøve som test at flytte den og se om ikke det hjælper voldsomt på hastigheden.
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 14:13
Det ser ikke ud til, at GC3000 kan klare Gigabit speed. Du kan derfor nok ikke forvente hurtigere hastighed, når den er en del af din kommunikationsvej mellem din PC og din NAS.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 20:47
Så har jeg været igang med noget fejlfinding.
Hvis jeg tager kablet fra GC3000 og putter den direkte i bærbaren, ryger overførelses hastigheden op på 70-80 MB/s.
Jeg har prøvet med flere forskellige kabler fra Asus RT-AC66U og til bærbaren og resultatet er det samme cirka 11 MB/s. Så det er ikke et kabel problem.
Det efterlader Asus routeren og to mulige problemer:
1) Det er selve opsætningen det er galt med:
Synology -> YouSee Netgear CG3000 -> Kabel -> Asus RT-AC66U -> Kabel -> Bærbar PC (Mediacenter)
Men jeg kan blot ikke forstå hvorfor det skulle være et problem.
2) Det er Asus routeren der er problemet. Spørgsmålet er blot om det er en indstillings fejl eller routeren der er defekt. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg finder frem til det.
|
Skrevet af: Damme
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 20:55
Måske en lidt tåbeligt forespørgsel, men har du slået jumbo frames til i din asus router?
|
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 21:16
Det er skam ikke et dumt spørgsmål. Specielt ikke når hensigten er at hjælpe mig:)
Men har siddet og kigget i indstillingerne på Asus routeren i lang tid og kan ikke finde noget somhelst omkring jumbo frames.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 21:43
Hvad sker der hvis du sætter både NAS og den bærbare på din ASUS router?
|
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 22:14
Godt spørgsmål. Det ved jeg faktisk ikke. Det må jeg prøve i morgen.
Har undersøgt nærmere med jumbo frames. Der er ikke en sådan setting under AP mode, som jeg har den i.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Juni-2015 kl. 23:33
Hvordan er de to routere koblet sammen (hvilke porte)?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 06:36
KlausDM skrev:
Hvordan er de to routere koblet sammen (hvilke porte)?
Klaus
|
De er koblet sammen via LAN -> LAN port.
|
Skrevet af: brafi
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 12:53
Nu benytter du ikke et af de der billige netkabler, et sted i din installation, hvor der kun er 4 kommertråde (2par)? For så er du kun på 100 mbit, som giver ca 11 MB/sek.
Til gigabit-forbindelser skal man benytte "cat 6" kabler, men cat5e kan i nødstilfælde benyttes.
Jeg har selv oplevet 20 MB/sek forskel ved skift fra billigt Cat5e til Cat6, på et 20 meters patchkabel...
|
Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 12:57
Er med på en lytter ( har fået byttet CG3000 til en Netgear C6250 - mere liv på WiFi efterfølgende )
------------- * Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 * * Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 13:14
brafi skrev:
Til gigabit-forbindelser skal man benytte "cat 6" kabler, men cat5e kan i nødstilfælde benyttes.
|
VÅS 
Cat5e overholder 1000BASE-T specifikationen og kan derfor uden problemer benyttes til Gigabit Ethernet og IKKE kun i nødstilfælde som brafi beskriver.
Mere info: http:// en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable - http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 13:28
Kablerne er ikke problemet, som skrevet tidligere i tråden.
Alle kabler er testet uden om Asus routeren direkte i CG3000 og giver en overførelses hastighed på 70 - 80 MB/s.
Men når jeg kommer hjem i dag, vil jeg prøve med bærbar og NAS begge i Asus routeren og se hvad det giver.
|
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 19:44
Okay, så fik jeg prøvet med NAS og mediacenter i Asus routeren. Det giver så en overførelses hastighed på cirka 80 MB/s.
Samlet sammen:
Synology -> Kabel -> YouSee Netgear CG3000 -> Kabel -> Asus RT-AC66U -> Kabel -> Bærbar PC (Mediacenter) = Cirka 11 MB/s
Synology -> Kabel -> YouSee Netgear CG3000 -> Kabel -> Mediacenter = Cirka 80 MB/s
Synology -> Kabel -> Asus RT-AC66U -> Kabel -> Mediacenter = Cirka 80 MB/s
Alle kabler kontrolleret og er okay.
Jeg forstår det simpelthen ikke. Det kan ikke passe, at NAS og klient/mediacenter absolut skal være i samme router for at det fungere optimalt. Det fjerner en del af pointen med en NAS. Så kunne jeg næsten lige så godt bruge en USB harddisk.
|
Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 20:35
Lyder mystisk. Når du kobler routerne sammen lan-lan, lyser link-lysdioden på CG3000 for den brugte port så orange (100Mbit/s) eller grøn (1Gbit/s)?
------------- Øst, vest, ::1 bedst
|
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 21:08
Den brugte port på CG3000 hvor Asus routeren er sat i lyser orange. Det må jo så betyde 100 Mbit/s.
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 22:11
af ren og skær nysgerrighed. Hvorfor i himlens navn 2 routere? hvis det er for at få flere porte så køb dog en billig 5/8-ports gigabit switch. Man er dømt til at få problemer når man kobler 2 routere sammen. der må generelt kun være 1 fungerende router i et netværk. Alle de funktioner der er tændt må kun komme 1 sted fra.
Hvis det er for at få en bedre kvalitetsrouter end ISP'ens egen router, så må den anden kun bruges til en ting, nemlig at fungere som bro til asus'en, der må ikke sidde noget andet på den. (gør jeg selv for at undgå den absolutte crap zyxel router som fullrate stiller til rådighed.
|
Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 11-Juni-2015 kl. 23:12
Silentbob skrev:
Den brugte port på CG3000 hvor Asus routeren er sat i lyser orange. Det må jo så betyde 100 Mbit/s. |
Yep, det er problemet. Switchene i de to routere forhandler ikke korrekt hastighed mellem sig. Har du prøvet forskellige kabler mellem routerne og prøvet forskellige porte? Du skal ha' grønt lys i stedet, det si'r næsten sig selv
------------- Øst, vest, ::1 bedst
|
Skrevet den: 12-Juni-2015 kl. 06:49
claus_jac skrev:
af ren og skær nysgerrighed. Hvorfor i himlens navn 2 routere? hvis det er for at få flere porte så køb dog en billig 5/8-ports gigabit switch. Man er dømt til at få problemer når man kobler 2 routere sammen. der må generelt kun være 1 fungerende router i et netværk. Alle de funktioner der er tændt må kun komme 1 sted fra.
Hvis det er for at få en bedre kvalitetsrouter end ISP'ens egen router, så må den anden kun bruges til en ting, nemlig at fungere som bro til asus'en, der må ikke sidde noget andet på den. (gør jeg selv for at undgå den absolutte crap zyxel router som fullrate stiller til rådighed. |
Vi har et hus med kælder, stue og 1. sal. Jeg har brug for kablet forbindelse i stuen og på 1. sal, samtidig med god wifi på alle 3 etager.
Vores internet kommer ind i huset på 1. sal hvor CG3000 er placeret. Jeg ville udvide med bedre wifi i stuen/kælderen og kablet forbindelse i stuen, uden at miste mit kablet forbindelse/wifi på 1. sal. Dengang blev jeg af flere brugere på dette forum forslået denne løsning, med at udvide med en router opsat som access point.
|
Skrevet af: ab_kallenbach
Skrevet den: 12-Juni-2015 kl. 07:19
Det lyder helt sikker, som huntiedk skriver, som et problem mellem de to routere (Asus'en skal egentlig ikke kaldes router, når du har sat den op som kun at fungere som et AP). Jeg kan ikke gætte mig til, hvorfor de forhandler forkert hastighed imellem sig, men du kan prøve at sætte en billig gigabit switch ved Asus'en og koble CG3000, Asus'en og mediecenter-pc på den nye switch, så forbindelsen mellem PC og NAS ikke går gennem Asus'en.
------------- Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Juni-2015 kl. 07:41
Stil routerne ved siden af hinanden og forbind dem med et kort kabel, hvad sker der så?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
|