iMac defekt grafikkort rep. i ovnen
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=140933
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 08:20
Emne: iMac defekt grafikkort rep. i ovnen
Skrevet af: Potter
Emne: iMac defekt grafikkort rep. i ovnen
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 08:31
Er der nogen der har prøvet at lægge et defekt grafikkort i ovnen "bage" hvorefter det så skulle virke?
Nogen der har erfaringer?
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Svar:
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 09:35
Man kan vel altid med varme eller kulde påvirke et kort fysisk og måske lukke en hårfin fraktur et sted i elektronikken.
Men risikoen er jo at komponenterne består af en stor del plastic som sikkert ikke kan tåle en tur i ovnen.
Jeg ville ikke forsøge, hvis det var mit kort. Så hellere bage en lækker kage og købe et nyt grafikkort i stedet for at gøre det omvendte ![Thumbs Up Thumbs Up](smileys/smiley20.gif)
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 10:09
hvis grafikkortet ikke virker kan du jo prøve, og kun kortet i ovnen. nogle har været heldige med den fremgangs måde.
|
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 11:59
Jeg havde sådan set også tænk mig at prøve det af, men pt.kan den boot i safe mode, det kan den ikke hvis kortet dør helt pga. varmen i ovnen. Men jeg er på jagt efter en anden defekt iMac 27" med et ATI 4850, hvor grafikkortet virker, eller en 27" mid 2010 hvor der sidder et ATI 5750 1GB kan også bruges. Ved godt den er gammel, men det er sgu synd at smide den ud. Et andet alternativ er jo at sende kortet ud til genlodning af gpu chip.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 12:44
Potter skrev:
Jeg havde sådan set også tænk mig at prøve det af, men pt.kan den boot i safe mode, det kan den ikke hvis kortet dør helt pga. varmen i ovnen. Men jeg er på jagt efter en anden defekt iMac 27" med et ATI 4850, hvor grafikkortet virker, eller en 27" mid 2010 hvor der sidder et ATI 5750 1GB kan også bruges. Ved godt den er gammel, men det er sgu synd at smide den ud. Et andet alternativ er jo at sende kortet ud til genlodning af gpu chip. |
Er det ikke bare et almindeligt pci kort? Så kan det vel udskiftes med andet til små penge?
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Rolias
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 12:50
Jeg har en kammerat, der har gjort det med succes.
------------- LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
|
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 15:17
Kandersen skrev:
Potter skrev:
Jeg havde sådan set også tænk mig at prøve det af, men pt.kan den boot i safe mode, det kan den ikke hvis kortet dør helt pga. varmen i ovnen. Men jeg er på jagt efter en anden defekt iMac 27" med et ATI 4850, hvor grafikkortet virker, eller en 27" mid 2010 hvor der sidder et ATI 5750 1GB kan også bruges. Ved godt den er gammel, men det er sgu synd at smide den ud. Et andet alternativ er jo at sende kortet ud til genlodning af gpu chip. |
Er det ikke bare et almindeligt pci kort? Så kan det vel udskiftes med andet til små penge? | Et alm. pci kort vil desværre ikke kunne sættes i en iMac.
|
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 15:21
Rolias skrev:
Jeg har en kammerat, der har gjort det med succes. |
Søgte også lige på nettet, og det ser ud til at rigtig mange har haft succes med at putte grafikkortet i ovnen på omkring 200 grader i ca.10min. Gælder både Mac og PC.
Nogle skriver så at der skulle sætte sig skadelige gasser fast i ovnen???
|
Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 20:31
Først giver du det 4 timer ved 125 grader, dette er for at fjerne fugt der er "fanget" inde i kredsene. Bagefter skal temperaturen måske over 200 grader det afhænger af hvad for en loddetin der er brugt. Hvis det ikke virker ved 200 kan du jo bagefter prøve med 220 grader. Det er kun første gang printet skal have en tur på 125 grader.
------------- Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.
En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
|
Skrevet af: HQgeN
Skrevet den: 25-Juni-2015 kl. 22:48
Hvad model er det? Hvis det er en mid-2011, så er du måske heldig at kunne få det byttet: http://appleinsider.com/articles/13/08/17/apple-opens-video-card-replacement-program-for-certain-mid-2011-imacs
Ved godt det overhoved ikke svarer på OP, men det var bare en service. :-)
|
Skrevet den: 26-Juni-2015 kl. 07:59
HQgeN skrev:
Hvad model er det? Hvis det er en mid-2011, så er du måske heldig at kunne få det byttet: http://appleinsider.com/articles/13/08/17/apple-opens-video-card-replacement-program-for-certain-mid-2011-imacs
Ved godt det overhoved ikke svarer på OP, men det var bare en service. :-) |
Go service er jo altid rart ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) men den er ude fra dette program
Maskinen er en 27" i7 late 2009, men et grafik kort fra en mid 2010 kan også bruges, dog med lidt modificeringer.
Hvis det med ovnen virker så er det fint, men man kunne måske også være heldig at finde en maskine der har defekt logicboard, en formue skal det heller ikke koste da den jo har alderen i mod sig, og da den jo kun benyttes som en køkken alrum maskine så er det nok til at overleve.
Alternativ er måske at bygge den om til skærm.
|
Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 26-Juni-2015 kl. 10:19
Potter skrev:
Nogle skriver så at der skulle sætte sig skadelige gasser fast i ovnen??? |
Brændt plastic m.m. er aldrig rart i en ovn. der skal bruges til mad bagefter.
Har set flere, der bruger en billig bordovn la den her - http://www.dba.dk/bordovn-andet-maerke-brugt/id-1016415397/ - www.dba.dk/bordovn-andet-maerke-brugt/id-1016415397/ - til reflow af grafikort, bundkort m.v.
|
Skrevet af: VC10
Skrevet den: 26-Juni-2015 kl. 18:50
Jeg ville ikke benytte en ovn til det formål, som der efterfølgende skal tilberedes mad i. Brug hellere en varmepistol der kan afgive 200 gr og derover. Jeg har selv repareret to ældre MacBook Pro fra late 2008, der ikke længere kunne starte op, fordi den integrerede grafikchip fejlede.
Motherboardet blev taget ud og flere lag staniol lagt over de øvrige komponenter, for at beskytte dem mod den kraftige varme. Kun de to chips: GPU'en + Northbridge chippen var blotlagt. De fik hver 10 min. reflow med varmeblæser ved 200-220 gr. Efter afkøling blev Mac'en samlet, og den startede op helt normalt. Begge MacBook Pro fungerer stadig den dag i dag.
|
Skrevet den: 11-Juli-2015 kl. 17:13
Så fik jeg endelig tid til at skille iMac'en af, jeg fik demonteret grafikkortet og lagde det i ovnen i 8min. på 200 grader. Det fik lige lov til at køle af og så i med det igen, og vupti det virker . Det tager ca. 30min. at grafikkortet ud og sætte det i igen.
|
|