Kan ikke boot fra USB
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141024
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 08:06
Emne: Kan ikke boot fra USB
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Kan ikke boot fra USB
Skrevet den: 01-Juli-2015 kl. 01:23
Ja, så prøver vi lige igen.
Sidder med en Acer bærbar, som jeg skal prøve at "clean install". Vi har en Windows 8.1 ISO fil, som vi har lagt ind på et USB drev, og gjort den til boot-device med dette værktøj: http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/create-reset-refresh-media - http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/create-reset-refresh-media
Det virkede ikke. Vi prøvede så at downloade ISO filen til harddisken, og prøvede at lave en boot USB pen med dette program: http://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-download-tool - http://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-download-tool men det virkede så heller ikke. Vi kan simpelthen ikke få maskinen til at boot op.
Vi har inde i BIOS prøvet at slå UEFI boot fra og lavet om til Legacy boot. Virkede ikke. Vi har også prøvet at slå "Secure boot" fra, men det virkede heller ikke. Under Boot Menu F12 under opstart kan jeg ikke engang se min USB pen, som vi har lagt ISO filen ind på, men den skulle være lavet korrekt, og programmet sagde også at USB pennen var oprettet korrekt.
Er der noget vi har overset, eller kan man ikke boot fra USB på en Acer Aspire?
Her snakker de dog om, at man skal prøve Legacy Boot, hvilket ikke virkede for os. De snakker også om at man skal bruge det der Rufus til at lave USB-boot device med i stedet for, men det må jeg så prøve i morgen. http://www.tomsguide.com/answers/id-1805141/bootable-usb-flashdrive-work-acer-aspire.html - http://www.tomsguide.com/answers/id-1805141/bootable-usb-flashdrive-work-acer-aspire.html
Nogen mener også at siden det er USB 3.0 porte der sidder i maskinen, så kan man ikke boot op fra dem?
Det er Windows 8.1 64 bit vi bruger, og ISO filen er hentet med det download program fra Microsoft. Vi har hentet dansk, 8.1 og 64 bit. Som der stod vi skulle.
-------------
|
Svar:
Skrevet den: 01-Juli-2015 kl. 01:56
Jeg tror måske der skal bruges det program der hedder "Rufus" til at lave USB-boot pen med, da den laver den til BIOS og UEFI. Problemet er bare, hvis man ikke kan boot op fra en USB 3.0 port? Hvad gør jeg så?
-------------
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 01-Juli-2015 kl. 18:27
ladiesman217 skrev:
Problemet er bare, hvis man ikke kan boot op fra en USB 3.0 port? Hvad gør jeg så? |
Det er jeg nu også ret sikker på du kan, men der er vel også USB 2.0 porte på PC'en. Husk at USB pennen skal laves som UEFI, men ellers har du vel din IT nørd der kan hjælpe dig
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 01-Juli-2015 kl. 21:32
Ja jeg kunne læse at man skal bruge det Rufus da den laver den UEFI. Det gør den "oprettelse" fra Windows selv hvis ikke. Jeg må lige prøve mig frem. Takker.
Men nej der er kun USB 3.0 porte i maskinen, underligt nok.
-------------
|
Skrevet af: Dovenlas
Skrevet den: 01-Juli-2015 kl. 23:09
Hej,
Jeg oplevede at jeg ikke kunne boote fra en USB 3 stik, men samme image virkede fint fra en USB 2 stik. Noget med at USB 3 driveren, først bliver lagt ind med OS.
Det her var på en sprit ny Lenovo.
Bare en tanke /D
|
Skrevet den: 01-Juli-2015 kl. 23:13
Jeg har også læst det. Men kun med Windows 7?
Jeg har også læst at man ikke kan boot fra en USB 3.0 port. Jeg er dog sikker på det er et USB 2.0 nøgle da den er lidt ældre af dato.
Håber ikke det er tilfældet.
-------------
|
Skrevet af: Waqas
Skrevet den: 02-Juli-2015 kl. 01:29
boot fra usb2.0 port, ikke blå farve.
check om legacy keyboard support er on/off, hvis det findes i bios.
bruger selv denne metode til at lave bootbar usb og har endnu ikke fejlet. du skal bruge en windows pc med adgang til commandprompt og diskpart, windows vista eller nyere har det indbygget.
her er en hurtigt guide. der trykkes enter efter hver linie.
win tast + r cmd diskpart list disk (noter nummer på usb nøgle, typisk disk 1 hvis der ikke er andre diske tilsluttet) select disk 1 clean create partition primary select partition 1 format fs=ntfs quick active exit
herefter bruger du et pakke program, f.eks. 7zip eller winrar (win8 har også et indbygget iso extractor) til at udpakke alle filer fra iso til roden på dit nyoprettede usb.
det skulle nu virke.
|
Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 02-Juli-2015 kl. 09:02
Waqas skrev:
boot fra usb2.0 port, ikke blå farve.
check om legacy keyboard support er on/off, hvis det findes i bios.
bruger selv denne metode til at lave bootbar usb og har endnu ikke fejlet. du skal bruge en windows pc med adgang til commandprompt og diskpart, windows vista eller nyere har det indbygget.
her er en hurtigt guide. der trykkes enter efter hver linie.
win tast + r cmd diskpart list disk (noter nummer på usb nøgle, typisk disk 1 hvis der ikke er andre diske tilsluttet) select disk 1 clean create partition primary select partition 1 format fs=ntfs quick active exit
herefter bruger du et pakke program, f.eks. 7zip eller winrar (win8 har også et indbygget iso extractor) til at udpakke alle filer fra iso til roden på dit nyoprettede usb.
det skulle nu virke. |
Hvis det er UEFI boot skal den formateres med fat32. format fs=fat32 quick
|
Skrevet af: aerik
Skrevet den: 02-Juli-2015 kl. 12:53
Er alle usbdrev bootable. Synes at huske, at jeg igennem tiden har haft et par stykker som ikke var
|
Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 02-Juli-2015 kl. 13:00
aerik skrev:
Er alle usbdrev bootable. Synes at huske, at jeg igennem tiden har haft et par stykker som ikke var |
Alle de originale USB jeg gennem tiden har prøvet, har kunnet boote. Men der findes desværre rigtig mange falske (såkaldte Couterfeit) USB-nøgler fra kina og Østasien, som heller ikke kan boote. Oftest så skriver de f.eks. at det er 32GB nøgler men der er rent faktisk kun en 16GB chip i eller lign. Og mange af dem virker overhoved ikke.
Der hvor jeg er ansat havde vores kommunikations afdeling købt 500stk. med logo og hele pisset på, lige til at smide i skraldespanden, men de var billige.
|
Skrevet den: 02-Juli-2015 kl. 16:48
Hvis der er DVD drev i den Acer, vil jeg foreslå at du brænder en DVD når du nu ikke kan få USB boot til at virke.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 02-Juli-2015 kl. 20:48
Det er alle samme USB 3.0 porte, der er ikke nogen USB 2.0 i denne maskine. Det er i øvrigt ikke min, men lovede bare at starte den op uden crap-ware.
Men jeg har fået den til at boote nu. Det jeg gjorde var at bruge Rufus til at lave et UEFI USB boot stik. Derefter lavede jeg boot om til Legacy og trykkede F12 under opstart, for at komme ind i boot menuen. Der kunne jeg vælge mit USB stik og boote op.
Jeg læste at man skulle bruge Rufus, da det program fra Microsoft selv ikke tager hensyn til UEFI, og derfor virkede det ikke for mig.
Om der så er andre måder at gøre det på, skal jeg ikke kunne sige, men det virker nu, og jeg vil prøve at foretage en clean install i aften.
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 02:00
x
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 12:00
Tja, så fik jeg sgu lige installeret Windows 8.1 Enterprise som clean install, helt af mig selv (det tror I jo nok ikke på, men den er god nok) ![](smileys/smiley2.gif)
Jeg er godt klar over det ikke er nogen vild bedrift, men jeg kastede mig ud i det og fik det gjort ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif) Synes lige jeg ville skrive om min succeshistorie.
Tak for alle dem der har svaret og hjulpet.
-------------
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 12:19
ladiesman217 skrev:
Tja, så fik jeg sgu lige installeret Windows 8.1 Enterprise som clean install, helt af mig selv (det tror I jo nok ikke på, men den er god nok) ![](smileys/smiley2.gif)
Jeg er godt klar over det ikke er nogen vild bedrift, men jeg kastede mig ud i det og fik det gjort ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif) Synes lige jeg ville skrive om min succeshistorie.
Tak for alle dem der har svaret og hjulpet.
|
Hvorfor ikke bare bruge den tilhørende licens i stedet for at smide en Windows 8.1 Enterprise licens på til 3.000 kr?
Det er mange penge efter min mening og giver ingen ekstra funktionalitet, når du ikke kører som VDI.
Enterprise kan heller ikke automatisk opdateres til Windows 10.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 12:22
Tja, det ved jeg egentlig ikke nu hvor du siger det. Det var en kopi min far havde liggende, som han ikke bruger til noget. Så fik den bare af ham. Nå øv.
Er du sikker på at Windows 8.1 Enterprise ikke kan opdateres til Win 10 automatisk? For så skal jeg da lige tage mine arme ned igen og installere det almindelige 8.1.
-------------
|
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 13:49
Jeg tror nu nok, I alle sammen skulle daffe over på Microsoft's forum http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum?tab=Threads&auth=1 - http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum?tab=Threads&auth=1 Når jeg linker til den engelske udgave af forummet, så er det fordi, det er langt, langt, langt det bedste, i forhold til det danske.
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 13:57
Okay, så fik vi da det på det rene.
Men nu har jeg lige opdaget noget væsentligt. Der sidder to diske i denne her computer, men jeg har lige fundet ud af at jeg kun kan se den ene under "Denne computer". Jeg er sikker på jeg har oprettet en partiton på begge diske. Jeg kan også se den anden harddisk inde under Enhedshåndteringen > Diskdrev, men jeg kan som sagt ikke se/bruge den fra Denne computer.
Er der noget der mangler?
Edit:
Jeg gik ind i Diskhåndtering, og der stod den disk jeg ikke kunne se til at være RAW filsystem. Jeg formatterede den igen så det blev NTFS og gav den et bogstave E: så kom den pludselig frem under "Denne computer". Hvordan kan det være den var gået tabt under installationen af Windows?
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 13:59
ladiesman217 skrev:
Okay, så fik vi da det på det rene.
Men nu har jeg lige opdaget noget væsentligt. Der sidder to diske i denne her computer, men jeg har lige fundet ud af at jeg kun kan se den ene under "Denne computer". Jeg er sikker på jeg har oprettet en partiton på begge diske. Jeg kan også se den anden harddisk inde under Enhedshåndteringen > Diskdrev, men jeg kan som sagt ikke se/bruge den fra Denne computer.
Er der noget der mangler? Jeg kunne se disken i går. |
Jeg har lige rettet i mit indlæg, da jeg selv lige blev usikker, men prøv at spørg ovre på det engelske forum... Desværre er det korrekt, at Enterprise ikke opgraderes gratis: http://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-upgrade - http://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-upgrade
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 14:18
Fint nok, jeg har ikke aktiveret med min den gamles licens endnu, så jeg installerer bare det almindelige 8.1 igen.
Nu lige for at undgå at Windows "taber" min anden disk under den nye installation, er der så noget bestemt jeg skal gøre?
Edit: Nå, nu har jeg så clean installed Windows 8.1 (almindelig). Jeg slettede begge partitionen på begge harddiske og oprettede en ny på begge diske. Installerede så Windows 8.1 på min SSD disk, og denne gang huskede Windows så min almindelig disk, og jeg har nu det ekstra drev til syne inde i Denne computer.
Mærkeligt den ikke gjorde det da jeg installerede Enterprise.
Men nu er det på plads ![Thumbs Up Thumbs Up](smileys/smiley20.gif)
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 15:54
Har du så også installeret alle opdateringer? Både de vigtige og valgfrie?
Der vil være en pæn **vfuld opdateringer!
Hvis ikke, du har det, er den bedste måde, at tage lidt ad gangen, og de mindste først, hver gang. Det hele på én gang er for meget for computeren.
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 16:05
turbo2...
Jeg scannede bare med Windows Update og den fandt omkring 110 vigtige opdateringer. Der kom den så og meldte "Mislykkedes" og jeg tænker bare åh nej, men så tog lidt ad gangen, og så gik alle opdateringerne igennem, så du havde forudset det kunne ske, inden jeg læste dit svar. Tak!
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 17:02
Der skal også være en del valgfrie opdateringer - nogle af dem har med opgraderingen til Windows 10 at gøre - vist nok for at få opgraderingen til at "glide lettere ned".
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 17:09
Windows Enterprise er en version til dem, som har en Software Assurance aftale med Microsoft. Den aktiveres enten med en "Key Management Server" som er standard sat op fra starten. Her fornyes koden automatisk med et interval på 30 dage og det kræver mindst 25 Windows klient maskiner netværket.
Alternativt kan der indtastes en MAK licens nøgle (Multiple Activation Key), som firmaet har købt. Den registrere maskinen direkte hos Microsoft og tæller for en produkt aktivering. De giver besked til Microsoft når der køres Windows Update, så man ikke bare kan aktivere ubegrænset. Antallet bliver reset med et interval, hvis man har brugt det op.
Jeg tvivler på at nogen "bare" har en MAK licens nøgle til en Enterprise liggende, til at give ud. Da det er noget som udløber, hvis man ikke betaler for en fornyelse.
Windows Enterprise kan ikke opgraderes igennem Windows Update.
Enten bruger man et Windows 10 Enterprise medie og kører installationen. Eller også installerer man alt fra bunden og logger ind i domænet med "Roaming Profile"
Som nævnt tidligere... Hvis det havde været mig, så havde bare benyttet den Windows installation, der kom med maskinen, men afinstalleret det ekstra software som man ikke ønsker.
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 19:01
turbo2: Ja, der var 20 frivillige opdateringer også, og de meldte så også Mislykket, men nu er de alle kørt ind, da jeg tog lidt ad gangen.
Cyber: Jeg aner ikke noget om det. Jeg ved bare at den ansvarlige for IT-afdelingen i min fars firma havde en licens til Enterprise som jeg kunne få. Andet ved jeg ikke.
Men jeg har nu installeret det almindelige Windows 8.1 og det kører.
Noget helt andet: Kan man ikke fjerne det Windows 8.1 nede i højre hjørne?
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 19:11
ladiesman217 skrev:
turbo2: Ja, der var 20 frivillige opdateringer også, og de meldte så også Mislykket, men nu er de alle kørt ind, da jeg tog lidt ad gangen.
Noget helt andet: Kan man ikke fjerne det Windows 8.1 nede i højre hjørne?
|
Det har med reserveringen af Windows 10-opgraderingen at gøre, og du vil også kunne undersøge om computeren er klar, ved at åbne programmet, klikke på "hamburger-menuen" øverst til venstre, og "Kontroller din PC".
Husk, at selv om det nu er en ny installation, du lige har lavet, så skal der køres diskoprydning og optimering...
Rydder du op i systemfilerne, bør du nok i første omgang fjerne fluebenet ud for "Windows Update Oprydning", indtil du er sikker på, at den kører som den skal - heller ikke rydde op i gendannesespunkter endnu...
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 19:22
Hvordan kan det være at der skal køres diskoprydning og optimering? Jeg har jo lige formateret harddisken?
Hvilket program skal jeg bruge til at lave en diskoprydning og optimering, samt rydde op i systemfilerne?
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 19:29
ladiesman217 skrev:
Hvordan kan det være at der skal køres diskoprydning og optimering? Jeg har jo lige formateret harddisken?
Hvilket program skal jeg bruge til at lave en diskoprydning og optimering, samt rydde op i systemfilerne? |
Det undrer også mig... Men det har nok noget at gøre med opdateringerne, og ellers ved jeg det ikke - jeg har selv prøvet at der var en masse, som skulle ryddes ud...
Du går i Denne PC
Højreklikker på C-drevet Klikker på Egenskaber Klik på Diskoprydning
Den vil så beregne, hvor megen diskplads, der kan frigives Klik så på Ryd op i systemfilerne Den vil foretage en ny beregning, som tager længere tid...
Fjern så i første omgang fluebenet ud for "Windows Update oprydning" - ellers sæt flueben ud for alt andet
Klik på "Slet filer og klik ja i den nye boks, for at køre oprydningen
Når det er gjort, klikker du på fanen Funktioner Klik så på Optimer
Klik på Optimer i den næste boks, som dukker op...
Optimering svarer til defragmentering, og kør bare den et par gange.
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 20:19
Okay det var da underligt. Jeg går ud fra det er noget du også selv har oplevet siden du anbefaler mig det?
Hvad er det der kan gå galt, siden du siger jeg skal fjerne fluebenet ud for "Windows Update oprydning"? og hvad gør dette? Næste gang jeg så får lyst/skal køre diskoprydning, skal jeg også der fjerne fluebenet ud for "Windows Update oprydning"?
Og nu spørger jeg nok dumt, men det skal vel kun gøres ud for min SSD disk som er C:? Og skal det gøres før eller efter jeg har kørt Windows Update første gang, for jeg har jo som sagt kørt Windows Update nu første gang og installeret drivere, men til en anden gang i fremtiden, hvordan gøres det så korrekt?
"Lageret" i computeren som er en 1TB alm. HDD, skal vel ikke have samme tur, da der jo ikke har været installeret noget derpå endnu?
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 20:26
ladiesman217 skrev:
Okay det var da underligt. Jeg går ud fra det er noget du også selv har oplevet siden du anbefaler mig det?
Hvad er det der kan gå galt, siden du siger jeg skal fjerne fluebenet ud for "Windows Update oprydning"? og hvad gør dette? Næste gang jeg så får lyst/skal køre diskoprydning, skal jeg også der fjerne fluebenet ud for "Windows Update oprydning"?
Og nu spørger jeg nok dumt, men det skal vel kun gøres ud for min SSD disk som er C:?
"Lageret" i computeren som er en 1TB alm. HDD, skal vel ikke have samme tur, da der jo ikke har været installeret noget derpå endnu? |
Det er kun i tilfælde af, at noget KAN gå galt, at det er bedst at lade være med at rydde op i Windows Update i første omgang - kører den ordentligt, kan du godt sætte fluebenet der næste gang...
Ja - når jeg har geninstalleret, og resat Windows, så var der også en masse, som skulle ryddes ud bagefter.
Nej... "lageret" behøver ikke den omgang... Hvis du kun bruger det til billeder, dokumenter, og andet, så kan du nøjes med en optimering på denne almindelige harddisk.
UPS!! Når det er et SSD-drev, hvad jeg ikke vidste, så må der ikke køres optimering (Defragmentering), da det slider for meget på drevet... Diskoprydning har jeg ikke set noget om, at det skulle være skadeligt for en SSD - er der nogen, som ved noget om lige præcist diskoprydning slider for meget på en SSD?
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 20:33
Ja, det er selvfølgelig dumt at risikere noget, så heller fjerne det flueben. Men nu siger du at jeg godt kan lade fluebenet blive i fremtiden, hvis maskinen kører ordentligt? Hvordan definerer du ordentligt? Er det bare uden fejlmeldinger ved dagligt brug osv.?
Ja, det er en SSD på omkring 100GB som er C: og så er der 1TB som "lager". De sad i maskinen fra fabrikken af, så det er fedt nok det ikke bare er en hybrid disk.
Men nu hvor der ikke må køres optimering/defragmentering, så nøjes jeg bare med at køre Diskoprydning, og sletter eventuelle filer UDEN flueben uden for Windows Update oprydning.
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 20:39
ladiesman217 skrev:
Ja, det er selvfølgelig dumt at risikere noget, så heller fjerne det flueben. Men nu siger du at jeg godt kan lade fluebenet blive i fremtiden, hvis maskinen kører ordentligt? Hvordan definerer du ordentligt? Er det bare uden fejlmeldinger ved dagligt brug osv.?
Ja, det er en SSD på omkring 100GB som er C: og så er der 1TB som "lager". De sad i maskinen fra fabrikken af, så det er fedt nok det ikke bare er en hybrid disk.
Men nu hvor der ikke må køres optimering/defragmentering, så nøjes jeg bare med at køre Diskoprydning, og sletter eventuelle filer UDEN flueben uden for Windows Update oprydning. |
Når den kører, som den skal - uden bøvl, så kan du blot sætte fluebenet der efter nogle dage, så der bliver ryddet op. Til næste gang, når der er opdateringer, fjerner du det så igen, og lige venter nogle dage og ser, om alt er OK, inden du igen rydder op.
Det vil ved oprydningen af systemfilerne se ud som om, den er kørt fast - specielt ved Windows Update Oprydning... Det er den IKKE!! bare lad den køre færdig - du kan bruge den imens.
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 20:47
Dvs. du siger at jeg skal køre en Diskoprydning hver gang der er nye opdateringer i Windows Update eller hvordan skal det forstås?
Tak for info, jeg vil bare lade den stå og tygge så, og forhåbentligt kommer den igennem.
Lige en anden ting. Kan man egentlig formatere en harddisk for meget? Tager de skade af at blive formateret?
-------------
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 20:53
ladiesman217 skrev:
Dvs. du siger at jeg skal køre en Diskoprydning hver gang der er nye opdateringer i Windows Update eller hvordan skal det forstås?
Tak for info, jeg vil bare lade den stå og tygge så, og forhåbentligt kommer den igennem.
Lige en anden ting. Kan man egentlig formatere en harddisk for meget? Tager de skade af at blive formateret? |
Jeg gør det en gang imellem, også for at holde den i orden og oppe i fart - men nu har jeg bare en almindelig harddisk - og jeg kører en oprydning når opdateringerne er installeret - uden flueben ved Windows Update Oprydning i første omgang - nogle dage senere, så rydder jeg ud i Windows Update...
Og den skal nok komme igennem - du kan lige skrive, hvor meget, der blev smidt af, når du en gan når SÅ langt! ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Men om formatteringen slider skidtet for meget, ved jeg ikke - her må andre svare.
|
Skrevet den: 03-Juli-2015 kl. 21:20
Okay på den måde. Jeg vil prøve at gøre det på samme måde så. Så fordi du ikke har flueben ved Windows Update oprydning lige efter du har installeret nye opdateringer, er fordi den kunne risikere at fjerne noget der ikke skulle fjernes? Så tror jeg den fes ind ![](smileys/smiley1.gif)
Jeg skal nok vende tilbage med hvor meget den fjernede ved oprydning. Og som sagt, så diskfragmenterer jeg ikke!
Jeg har læst på diverse forums at det ikke skader harddisken noget at formattere, og man kunne gøre det 10 gange om dagen, hvis man gider. Måske slider det lidt, men det er så lille en slitage at det ikke har noget at sige. Det er som sagt kun noget som andre har skrevet, og jeg har ikke læst en direkte test på det, for jeg kan ikke finde noget officielt om det ![Stern Smile Stern Smile](smileys/smiley22.gif)
-------------
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 01:14
Er det ikke mærkeligt, at nu installerede jeg Windows Update som du anbefalede, med at tage de mindste opdateringer først. Da de var kørt igennem, og jeg havde genstartet computeren, så kunne den pludselig ikke finde alle de andre opdateringer som lå under Vigtige opdateringer før? Vildt mystisk, men den har måske installeret dem alligevel?
-------------
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 08:00
Nej,ikke mærkeligt. De blev måske "forældet" efter du havde installeret de øvrige.
Flemming
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 08:01
Det er ikke alle opdateringer, som kræver genstart - måske, den så bare har ædt dem uden videre?
Prøv at klik på søg efter opdateringer igen...
Imens den søger, kan du gå i Opdateringsoversigten, og se, hvad der lykkedes/mislykkedes. Se også Installerede opdateringer - her skal den vise, hvor mange opdateringer, den har installeret.
BEMÆRK: Selv om du lukker opdaterings-vinduet, så fortsætter den bare med at søge og hente opdateringer, hvis der stadig er noget at hente.
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 10:29
Jeg vender lige tilbage når jeg er hjemme i eftermiddag, og får tjekket ud hvordan det står til.
-------------
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 20:58
Jeg kan se at computeren nok har installeret alle opdateringerne alligevel. Jeg er sikker på at jeg kun valgte at installere 50 opdateringer i går, hvor jeg tog de mindste først. Da computeren så genstartede, og jeg ville installere de resterende, så var de væk. Nu har jeg så lige set under "Installerede opdateringer", og der finder den 151 installerede opdateringer, så den må have installeret dem alligevel.
Nu har jeg så lige installeret Office 2010, som gav 40 nye opdateringer.
Når jeg har installeret alle opdateringer som Windows Update finder, så er det jeg kører en Diskoprydning, lader den beregne plads og klikker derefter på ryd op i systemfilerne. Når den har beregnet det, så sætter jeg hak ud for alle punkterne pånær Windows Update oprydning, og venter et par date før der sættes flueben der?
Er det forstået korrekt?
-------------
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 21:04
Korrekt forstået! Og så HAR den allerede installeret opdateringerne - det var da en go' ting!!
Ved Office-opdateringerne gælder det igen: Tag de mindste først - lidt ad gangen - efter hver genstart, igen de mindste, og så videre...
Husk, du under oprydningen, fortsat kan bruge PC'en...
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 21:47
Ja, det var da skønt super og tak.
Hvad er det lige der kan ske, hvis jeg bare sætter den til at opdatere hele listen på samme tid? Jeg prøvede jo selv at den meldte "Mislykket", men kan der ske noget skadeligt for filerne?
Når du siger jeg skal tage lidt ad gangen, ud af 40 opdateringer fx. er det så 10 eller 20 i første omgang?
Ja tak, det husker jeg ![Thumbs Up Thumbs Up](smileys/smiley20.gif)
-------------
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 21:51
!0 opdateringer - eller mindre ad gangen... Grunden er nok, at det bliver en for stor "mundfuld" for hukommelse, harddisk, netværk, når man prøver at få den til at æde det hele på én gang. Om det er skadeligt for filerne, ved jeg ikke - men det er TRÆLST!!
Er nogle af opdateringerne MEGET store, bør du tage disse enkeltvis...
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 22:03
Nu vi er ved optimering, så slå det lige fra,, for C-drevet... Højreklik på C-drevet Klik på Egenskaber Klik på fanen Funktioner Klik på Optimer - Dette sætter IKKE optimering i gang manuelt! I den fremkomne boks, vil der nok stå: "Planlagt optimering Til"
Dette skal vi have slået fra... Klik på Skift indstillinger I den næste boks, som fremkommer, fjerner du først flueben ud for "Giv mig besked, hvis tre planlagte kørsler i træk ikke blev udført"
Fjern så flueben ud for "Kør efter tidsplan (anbefales)" Klik OK
Gør det i denne rækkefølge, for at undgå, at den alligevel skulle brokke sig! ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 22:20
Jeg går ud fra at "!0" skal betyde 10? ![Tongue Tongue](smileys/smiley17.gif)
Dvs. mine 50 på én gang stadig var et "sats"?
Jeg har faktisk læst lidt om det du skriver om, med optimering af SSD = Optimering = Det vi kaldte for Defragmentering, ikke?
Jeg har læst at Windows 8 skulle kunne styre den optimering/defragmetering for SSD, med den automatiske optimering som er indbygget i Windows, men jeg ved så ikke om det er rigtigt. Er det ikke bare lidt underligt at Microsoft laver sådan en feature der ikke er god for en SSD, når alle nyere bærbare/desktop computere leveres med SSD i dag?
-------------
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 22:27
ladiesman217 skrev:
Jeg går ud fra at "!0" skal betyde 10? ![Tongue Tongue](smileys/smiley17.gif)
Dvs. mine 50 på én gang stadig var et "sats"?
Jeg har faktisk læst lidt om det du skriver om, med optimering af SSD = Optimering = Det vi kaldte for Defragmentering, ikke?
Jeg har læst at Windows 8 skulle kunne styre den optimering/defragmetering for SSD, med den automatiske optimering som er indbygget i Windows, men jeg ved så ikke om det er rigtigt. Er det ikke bare lidt underligt at Microsoft laver sådan en feature der ikke er god for en SSD, når alle nyere bærbare/desktop computere leveres med SSD i dag? |
Ja - det var vist en friveskejl!! ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif) Jeg ville nok mene, at dine 50 var lige i overkanten... Men Windows er det samme, uanset, hvilken type disk, det smides på, så om det er underligt, kan måske diskutteres i lange baner, men nu er det jo muligt at slå optimeringen/defragmenteringen fra - hvis det da ikke allerede ER slået fra...
Og jo - optimering og defragmentering er det samme
Men tilbage til opdateringerne.
Husk også at gøre det på denne måde, når "Lappe-Tirsdagene" kommer!
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 22:38
Supporten holder lige en pause - der er dømt Bond.......... James Bond, på TV2 - muligvis endnu en film bagefter!! Men vi skrives ved!
|
Skrevet den: 04-Juli-2015 kl. 23:01
Okay, men heldigvis så skete der ikke noget ved de 50 opdateringer så. Heldigt!! ![](smileys/smiley4.gif) Jeg tænkte bare at 10 ad gangen ud af 100 opdateringer var lidt "slavearbejde" men better safe than sorry!
Jamen jeg kan lige så godt slå det fra, nu hvor mit C: er installeret på en SSD. Så er der sat punktum for det område. Og ja det kan man sikkert diskutere fra nu af og i al evighed, men et eller andet sted så er det lidt underligt at Windows gør noget per automatik, som kan slide/skade de nye diske, men nok om det.
Du ser bare film, og mange tak for supporten indtil videre ![](smileys/smiley2.gif)
-------------
|
Skrevet den: 05-Juli-2015 kl. 09:30
Hvis nogen faktisk VED, om automatisk optimering/defragmentering for SSD-drev er slået fra, når der også er en mekanisk harddisk ombord, så skriv det lige.
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-Juli-2015 kl. 12:13
OS skelner ikke. du skal selv vælge hvilke diske der skal/må defragmenteres.
|
Skrevet den: 05-Juli-2015 kl. 12:23
claus_jac skrev:
OS skelner ikke. du skal selv vælge hvilke diske der skal/må defragmenteres. |
Så klikker vi OK til det! ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 05-Juli-2015 kl. 22:46
Vil det sige at hvis turbo ikke havde påpeget det, så havde jeg jo ikke kendt til det, og så havde Windows 8 ødelagt min C: disk som er en SSD?
-------------
|
Skrevet den: 06-Juli-2015 kl. 06:52
JEG har i hvert fald ikke kunnet gå på nettet uden at læse om at optimering på SSD er skadeligt for SSD-drev, forstået på den måde,at det både er unødvendigt og det slider alt for meget på den.
Har ikke set nogen steder, at diskoprydning skulle være skadeligt. Diskoprydning gør, at PC'en kører hurtigt og stabilt.
Og et SSD-drev er vel generelt dyrt at købe.
|
Skrevet den: 06-Juli-2015 kl. 12:25
Windows har indbygget at den kan se om det er en SSD eller et magnetisk lagermedie.
Så når den kører automatisk optimering på en SSD, så giver den i virkeligheden kun en TRIM kommando og flytter ikke data rundt.
Der er dog imidlertid en fejl i Windows 8/8.1, så den stadig laver læse/skrive funktioner på en SSD under defragmentering og derfor anbefales det at man slår funktionen fra på SSD diske.
Men fordi der køres defragmentering ved et uheld en gang imellem, så bliver disken ikke ødelagt.
Samsungs 850 diske har 10 års garanti og det ville de nok ikke have, hvis folk kunne dræbe dem på 2 år ved at køre defragmentering. Defragmentering hjælper dog ikke på en SSD, da firmwaren placerer data jævnt henover flashmediet, for at sikre sig at læse/skrivning på cellerne bliver holdt ens.
|
Skrevet den: 06-Juli-2015 kl. 21:17
Som cyberguyen siger, så er det i høj grad en skrøne at SSD'erne ødelægges af defragmentering i dag. Det var dog langt mere aktuelt for 2-4 år siden i SSD'ens barndom hvor holdbarheden var markant kortere end den er i dag. At defragmentering i bund og grund fuldkommen går stik mod den måde en SSD rent faktisk fungerer på er en helt anden sag. Defragmentering har udelukkende indvirkning på diske med plader der spinder rundt hvor der er en mekanisk bevægelig del (læshovederne!). Hele fidusen er at vores operativsystemer ikke fysisk sletter data på en disk, men derimod blot sletter den entry i databasetabellen på HDD/SSD. Problemet med en SSD er så at når først en bit er sat til 1 (altså der er noget der) så skal den nulstilles igen for at den kan bruges igen. Dette kaldes faktisk for en skrive/læse cyklus og det er det der er begrænsede antal af. Det er også derfor at SSD'erne faktisk har et ret markant overhead af ekstra gigabyte plads som bruges til når man fylder disken helt op. Garbage collection går så ind og ser på om en bit er sat og om der er en tilsvarende entry i tabellen, og hvis der ikke er et match, så nulstiller den bitten igen.
så glem ALT om defragmentering på SSD'ere. Den er fuldkommen og aldeles ligeglad med hvor data ligger henne. Hastigheden er nøjagtig den samme uanset hvor data ligger, Det er noget helt andet med spindende diske. I enterprise verdenen var der faktisk en overgang en mani med at man formaterede diskene så det kun var de yderste 20% af pladerne der blev brugt (hastigheden var størst!!) så man fik så høj en performance som muligt. Så en 300GB SCSI disk kunne så være formateret til 50GB måske for at optimere performance. - I dag findes der heldigvis andre metoder for at få performance.
|
Skrevet den: 07-Juli-2015 kl. 10:37
Tak for svar alle sammen. Så dvs. selvom Windows 8/8.1 har en funktion der burde kunne læse om det er en HDD eller SSD så virker den ikke alligevel? Jeg skal så slå den funktion fra alligevel som turbo forklarede tidligere? Korrekt? Og til Claus, så forstår jeg ikke så meget af din ellers fine forklaring, men jeg kan forstå at jeg ikke behøver at defragmentere en SSD og mange tak for det. Jeg må bare slå den auto funktion fra så. Måske de bliver udbedret til Windows 10?
Jeg kommer samtidig til at tænke på at jeg har en Windows 7 desktop med en 500GB alm. HDD fra 2012 som jeg aldrig har kørt Diskoprydning eller Defrag på. Måske det var på tide at gøre det nu? Burde jeg ikke kunne vinde lidt ved at gøre det? ![](smileys/smiley4.gif)
-------------
|
Skrevet den: 07-Juli-2015 kl. 16:58
Ladiesman217:Sæt du bare i gang, med din Windows7'er, og give den en ordentlig omgang!! ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) Og når du aldrig har kørt diskoprydning på den, så vil det SE UD som om, den er gået i stå - men det er den ikke! Bare lad den køre...
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-Juli-2015 kl. 18:02
Det tager lang tid med den der er i Win OS, brug Auslogics, den er hurtigere og lige så god, brug også lige CCleaner først til at rydde op, samt Auslogics Registry Cleaner.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 07-Juli-2015 kl. 18:14
Det anbefales bare IKKE at bruge register-rens af nogen art, da dette KAN ødelægge noget i Windows. Jeg vil nok indtil videre blot anbefale Ladiesman KUN at bruge Windows egen vedligeholdelses-programmer - dette synes jeg, er det bedste.
Bruges CCleaner, er det kun rense-delen, som skal anvendes, og helst uden at ændre i det allerede indstillede, så der ikke ryddes for meget ud. Og CCleaner har også en overvågnings-funktion, som MÅSKE? bør slås fra.
Men til Ladiesman: Brug blot Windows egne vedligeholdelses-programmer - så sker der ikke noget galt! ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 07-Juli-2015 kl. 18:26
Der har aldrig være problemer med de nævnte programmer.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 07-Juli-2015 kl. 23:24
Jeg savner et argument for hvorfor man skal bruge en registry cleaner.
Efter min overbevisning ville det kun være nødvendigt hvis man har mange udskiftninger af programmer og deres indstallations programmer er defekte.
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 06:57
Og i registerrens-delen, i CCleaner, har jeg fjernet fluebenet ud for "Kør ved opstart".
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 08:34
Cyberguyen skrev:
Jeg savner et argument for hvorfor man skal bruge en registry cleaner.
Efter min overbevisning ville det kun være nødvendigt hvis man har mange udskiftninger af programmer og deres indstallations programmer er defekte. | Det er korrekt, og desværre er der mange programmer der ikke rydder ordentlig op efter sig når de bliver afinstalleret.
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 09:17
Så skal jeg bruge de i Windows 7 allerede installerede programmer såsom Diskoprydning og Defrag af min alm. HDD fra 2012 eller skal jeg bruge CCleaner? Jeg har nemlig for noget tid siden kørt en CCleaner uden at ændre på nogle indstillinger, jeg kørte den bare (gratis version) men fjernede godt nok flueben ved live scanning og start ved opstart kan jeg huske. Den fjernede en del og gav mange ledig GB, men har aldrig kørt Diskoprydning og Defragmentering.
-------------
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 09:54
CCleaner er en Diskoprydder. Alt efter hvor meget PCen bruges, er det en god ide at køre diverse værktøjer med jævne mellemrum. En gang om måneden f.eks.
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 16:10
Men hvis man ikke er så "meget inde i" hvordan software fungere, er Diskoprydning så bedre/mere idiot sikker end CCleaner fx.?
-------------
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 16:30
ladiesman217 skrev:
Så skal jeg bruge de i Windows 7 allerede installerede programmer såsom Diskoprydning og Defrag af min alm. HDD fra 2012 eller skal jeg bruge CCleaner? Jeg har nemlig for noget tid siden kørt en CCleaner uden at ændre på nogle indstillinger, jeg kørte den bare (gratis version) men fjernede godt nok flueben ved live scanning og start ved opstart kan jeg huske. Den fjernede en del og gav mange ledig GB, men har aldrig kørt Diskoprydning og Defragmentering. |
Eller begge dele - dog ikke på én gang! Når du nu HAR CCleaner, så kan du godt bare bruge rense-funktionen, men jeg mener ikke, den helt kan erstatte Windows eget diskoprydningsprogram. Et eksempel er Windows Update Oprydning - dette kan kun Windows egen Diskoprydning tage sig af.
Lad være med at bruge register-rens-delen, så er du på den sikre side. Efter, hvad jeg ser rundt omkring på nettet, så KAN register-rens godt lave ballade i Windows! (INDRØMMET!!! Har da selv brugt register-rensen - men stoppede med det, da jeg begyndte at læse om problemer, hvis man kørte register-rensen)
Og du har lavet de helt rigtige indstillinger i CCleaner, kan jeg se, efter hvad du beskriver. (Med "Start ved opstart", mener du sikkert "Kør ved opstart"......) ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Så denne rækkefølge: Ryd op, Windows eget oprydningsprogram, OG CCleaner - bagefter (KUN på alm. mekanisk harddisk, defragmentér, eller optimer)
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 16:34
CCleaner ER jo en oprydder. Når den er sat op til hvad den skal er det bare at køre den, som nævnt en f.eks gang om måneden
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 16:45
Radiomanden skrev:
CCleaner ER jo en oprydder. Når den er sat op til hvad den skal er det bare at køre den, som nævnt en f.eks gang om måneden |
Hvor sætter du den så til at rydde op i Windows Update Oprydning?? Ryddes der aldrig op, så kan der nemt ligge adskillige GB!! Og det kan sænke tempoet på PC'en.
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 17:09
Nu har jeg lige set hvad Win oprydning siger der kan frigøres, og det drejer sig om 2,70 Mb.
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 17:10
til gengæld må jeg indrømme at sysinternals suiten er en ekstremt vigtig ting hvis man er nørd, men det kræver altså man har bare en smule styr på hvad man gør. Ellers kan man også lave rigtigt meget lort på maskinen.
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 17:12
Radiomanden skrev:
Nu har jeg lige set hvad Win oprydning siger der kan frigøres, og det drejer sig om 2,70 Mb. |
Ryd op i systemfilerne, sæt flueben i det hele - se så, hvor meget der ryger.......
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 17:13
claus_jac skrev:
til gengæld må jeg indrømme at sysinternals suiten er en ekstremt vigtig ting hvis man er nørd, men det kræver altså man har bare en smule styr på hvad man gør. Ellers kan man også lave rigtigt meget lort på maskinen. |
Og SÅ meget nørd er Ladiesman217 vist ikke......... Og kan det ikke også gå i kage, når man kører register-oprydning?
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 17:21
turbo2 skrev:
Radiomanden skrev:
Nu har jeg lige set hvad Win oprydning siger der kan frigøres, og det drejer sig om 2,70 Mb. |
Ryd op i systemfilerne, sæt flueben i det hele - se så, hvor meget der ryger....... |
Det var godt nok i Gb størrelse, men kun 3, så ikke just i den høje ende.
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 17:25
Radiomanden skrev:
turbo2 skrev:
Radiomanden skrev:
Ryd op i systemfilerne, sæt flueben i det hele - se så, hvor meget der ryger....... |
Det var godt nok i Gb størrelse, men kun 3, så ikke just i den høje ende. |
KUN? Det synes jeg da også, var rigeligt!! ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif) Prøv at ryd op - det vil, som tidligere skrevet, SE UD, som om, den er gået i stå - det er den IKKE!! Bare lad den gøre arbejdet færdigt, så kører den godt og hurtigt igen...
Og igen: Hvor finder du funktionen Windows Update Oprydning i CCleaner??
|
Skrevet den: 08-Juli-2015 kl. 17:39
Der ser ikke ud til at være en sådan, men noget må den da have fjernet når den bruges, har ikke brugt Win oprydning i løbet af de sidste par år, og med kun 3Gb at fjerne efter gud ved hvor mange opdateringer i den tid.
|
|