Fylder Windows 10 mere end 8.1?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141234
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 20:32
Emne: Fylder Windows 10 mere end 8.1?
Skrevet af: fltk
Emne: Fylder Windows 10 mere end 8.1?
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 13:52
Jeg kan se at der efterhånden er en del der har installeret testversionen af Windows 10. Måske der er en der kan svare på om den fylder mere end Windows 8.1?
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 15:31
Jeg har begge to i en virtuel maskine. Windows 8.1 fylder 20,71 GB, Windows 10 fylder 8,83 GB.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 16:02
Brixen skrev:
Jeg har begge to i en virtuel maskine. Windows 8.1 fylder 20,71 GB, Windows 10 fylder 8,83 GB. |
Lyder rigtig godt. Jeg har nemlig bestilt en bay trail PC med en disk på kun 32 GB. Den har Windows 8.1, som jeg så med fordel kan opgradere til 10.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 16:47
Det skal lige siges at Windows 10 er en frisk installation fra 10. juli, og Windows 8 er over et år gammel.
|
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 19:02
Brixen skrev:
Det skal lige siges at Windows 10 er en frisk installation fra 10. juli, og Windows 8 er over et år gammel.
|
OK, så kan jeg bedre forstå det. Jeg har netop installeret Windows 8.1 Pro 32bit på en PC og hentet samtlige opdateringer til dato. Det hele fylder kun 14,7 GB.
Flemming
|
Skrevet af: Cyberguy
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 20:26
[/QUOTE] OK, så kan jeg bedre forstå det. Jeg har netop installeret Windows 8.1 Pro 32bit på en PC og hentet samtlige opdateringer til dato. Det hele fylder kun 14,7 GB.
Flemming[/QUOTE]
"Kun" 14,7 GB ? For mig er det en fuldstændig vanvittig størrelse for et styresystem.
Er der nogen der har nogen anelse om, hvad alle disse GB bliver brugt til ?
Når man sammenligner med f.eks. XP, så er det jo grundlæggende de samme funktioner, men med mere sikkerhed indbygget i Windows 7 og 8, men når dette skal gøre +10GB ekstra i forskel, mener jeg der er noget der er gået fuldstændig galt for Microsoft
|
Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 20:35
Alle der har Windows 8.1 kan gratis opdatere til det nye Windows.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 21:24
Sven Palvig skrev:
Alle der har Windows 8.1 kan gratis opdatere til det nye Windows. |
Det er alle med på! Det er ikke det spørgsmålet går på...
M.v.h.
|
Skrevet den: 19-Juli-2015 kl. 22:20
Cyberguy skrev:
"Kun" 14,7 GB ? For mig er det en fuldstændig vanvittig størrelse for et styresystem |
Jeg er fuldstændig enig. "Kun" skal ses i relation til de 20,71 GB som Brixen nævner.
Flemming
|
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 12:16
De tal jeg nævnte var selve filen med den virtuelle maskine.
Men det passer meget godt. C:/WINDOWS fylder 18,4 GB i Windows 8.1. Hvordan pokker kan det blive til så meget. ISO filen fylder 4,09 GB.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 13:31
Ting fylder bare mere nu, da harddisken er større, så vil man ikke gøre så meget ud af komprimerer.
Windows 10 og Windows 8 har jo langt flere funktioner indbygget end Windows XP, så det vil også fylde mere.
Når du vælger at tilføje funktioner bliver du ikke længer bedt at indsætte mediet som i XP, da mediet ligger på disken.
Så har du en klar adskillelse af 32 ofg 64 bit os, så mange DLL ligger i 2 udgaver, 1 til 32 bit og en til 64 bit.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 14:34
Det er også fuldstændig ligegyldigt hvad det fylder. Hovedsagen er, at det der kører, at det er optimeret. Og disse ting er ikke sammenlignelige med, hvor meget windows fylder. Fylder det for meget, så er disken for lille.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 16:24
Kandersen skrev:
Det er også fuldstændig ligegyldigt hvad det fylder. Hovedsagen er, at det der kører, at det er optimeret. Og disse ting er ikke sammenlignelige med, hvor meget windows fylder. Fylder det for meget, så er disken for lille.
|
Det er netop ikke ligegyldigt hvad det fylder, specielt ikke på de små moderne PC'er hvor harddisken ikke kan udskiftes.
Flemming
|
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 17:36
Når man henter opdateringer fra Windows Update, smider Windows så ikke overflødige og gamle filer ud? c:/WINDOWS er svulmet til næsten det dobbelte på et år.
|
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 18:36
Brixen skrev:
Når man henter opdateringer fra Windows Update, smider Windows så ikke overflødige og gamle filer ud?c:/WINDOWS er svulmet til næsten det dobbelte på et år.
|
Det skal du vist selv gøre ved at gå ind i diskoprydning og vælge hvad du vil have fjernet.
Flemming
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 19:11
Selve filerne download'es til harddisken. Efterfølgende pakkes de ud og overskriver de gamle filer, med den nye version. De udpakkede installtionsfiler er midlertidige filer, og fjernes igen. Men selve de pakkede download'ede filer, vil fortsat ligge på HDD'en.
M.v.h.
|
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 19:20
fltk skrev:
Brixen skrev:
Når man henter opdateringer fra Windows Update, smider Windows så ikke overflødige og gamle filer ud?c:/WINDOWS er svulmet til næsten det dobbelte på et år.
|
Det skal du vist selv gøre ved at gå ind i diskoprydning og vælge hvad du vil have fjernet.
Flemming |
Og der kan jeg fjerne 30 MB, hvis jeg hakker alt af. CCleaner kan fjerne 670 MB, men ingen af delene forslår noget.
Hvor ligger de downloadede pakker egentlig? jeg synes ikke jeg kan se noget, selv om jeg slår vis skjulte og vis systemfiler til.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 20-Juli-2015 kl. 19:32
Henrik B. skrev:
Selve filerne download'es til harddisken. Efterfølgende pakkes de ud og overskriver de gamle filer, med den nye version. De udpakkede installtionsfiler er midlertidige filer, og fjernes igen. Men selve de pakkede download'ede filer, vil fortsat ligge på HDD'en.
M.v.h. | Det er så ikke helt rigtig. Inden filerne udskiftes tages der en "backup af de gamle filer samt instillinger i REG.Database og ini-filer". Denne backup gemmes i C:\Windows\WinSxS. MEN DET ER IKKE ET KATALOG MAN SELV SKAL SLETTE FRA! Windows vil ikke kunne startes op.
PÅ min Windows 8.1 fylder min Windows folder 18.2 Gb, WINSxs fylder 7.5 Gb
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 11:25
fltk skrev:
Kandersen skrev:
|
Det er netop ikke ligegyldigt hvad det fylder, specielt ikke på de små moderne PC'er hvor harddisken ikke kan udskiftes.
Flemming |
Disse små moderne PCére har et helt specifikt formål, hvor stort set alt andet er strippet i Windows. Men set ud fra et OS som windows helt generelt, så er det ikke størrelsen på OSét der er vigtigt. Det er helt grundlæggende optimeringen. Du kan sandsynligvis sagtens få en windows 10 til at fylde ganske få GB. Men så kan den heller ikke noget særligt, andet end det ganske specifikke formål du installere den til. Ikke at der er noget galt i det. Men det er ikke rigtig filosofien med windows, og har aldrig været det. Der er OSér som Linux langt bedre at benytte.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 11:34
Cyberguy skrev:
| OK, så kan jeg bedre forstå det. Jeg har netop installeret Windows 8.1 Pro 32bit på en PC og hentet samtlige opdateringer til dato. Det hele fylder kun 14,7 GB.
Flemming[/QUOTE]
"Kun" 14,7 GB ? For mig er det en fuldstændig vanvittig størrelse for et styresystem.
Er der nogen der har nogen anelse om, hvad alle disse GB bliver brugt til ?
Når man sammenligner med f.eks. XP, så er det jo grundlæggende de samme funktioner, men med mere sikkerhed indbygget i Windows 7 og 8, men når dette skal gøre +10GB ekstra i forskel, mener jeg der er noget der er gået fuldstændig galt for Microsoft [/QUOTE]
Det er jo heller ikke ren 'styresystem'. Virtuel Hukommelse/Page file tager 2-8GB. Hibernation(hvis bruges) tager også gerne et par GB. System gendannelses punkter tager også et par GB. Indexering af filer kan også tage et par GB. Som der tidligere har været inde på kan win updates (backup) tage ekstra plads.
|
Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 12:57
Prospect skrev:
Hibernation(hvis bruges) tager også gerne et par GB.
|
hibernation fylder præcis lige så meget som du har RAM, da jeg har 16GB ram har jeg slået det skidt fra så det ikke fylder 12% af min 128GB system SSD
|
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 13:18
Moerkbak skrev:
Prospect skrev:
Hibernation(hvis bruges) tager også gerne et par GB.
|
hibernation fylder præcis lige så meget som du har RAM, da jeg har 16GB ram har jeg slået det skidt fra så det ikke fylder 12% af min 128GB system SSD |
Som jeg husker det er hibernation (dvale) noget man aktivt skal slå til hvis man vil benytte det. Har dette ændret sig så man nu skal slå det fra hvis ikke man ønsker at benytte det? Kan desværre ikke tjekke på den PC dette skrives på.
Flemming
|
Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 21-Juli-2015 kl. 15:32
ja, det er vist ganske længe siden at det har været omvendt. som jeg husker det været sådan ihvertfald fra windows 7
|
Skrevet af: MATRIX
Skrevet den: 22-Juli-2015 kl. 09:24
Slå det fra og spar diskplads via denne komando:
Kør CMD som administrator(højre klik når der er skrevet cmd)
Skriv så følgende i cmd boksen: powercfg -h off
|
Skrevet den: 23-Juli-2015 kl. 16:54
MATRIX skrev:
Slå det fra og spar diskplads via denne komando:
Kør CMD som administrator(højre klik når der er skrevet cmd)
Skriv så følgende i cmd boksen: powercfg -h off
|
Det er som jeg skrev tidligere allerede slået fra som default: http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2082951/disable-hibernation-windows-windows.html
Flemming
|
Skrevet den: 24-Juli-2015 kl. 10:22
Ok, men jeg tror der stadig er plads at spare, prøv at køre kommandoen. Har lige chekket på en 2 dage gammel win 8.1 installation(helt std installeret) fik frigjort 32GB diskplads her hos mig ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 24-Juli-2015 kl. 10:54
32 GB lyder jo helt vanvittigt, en fuld Windows 8.1 installation incl. samtlige updates fylder jo ikke engang det halve, så der må have været noget andet galt med din installation.
Flemming
|
Skrevet den: 24-Juli-2015 kl. 11:25
nej, det er mængden af ram som er reserveret på disk. Tror ikke helt jeg forstår hvorfor du ikke selv vil prøve, men ok, det er jo så din beslutning
|
Skrevet den: 24-Juli-2015 kl. 18:34
Jeg har nu prøvet for ikke at høre mere brok fra dig Det gav yderligere 2,1 GB på en PC med 4 GB ram. Det kan jeg så ikke få til at stemme med noget.
Flemming
|
Skrevet den: 25-Juli-2015 kl. 10:14
Dejligt at det gav noget. Mener ikke at jeg har givet nogen garantier over hvor meget du vil få frigivet. Jeg har kun sagt at det virker også på en windows 8 / 8.1 Hvilket du jo så også selv har konstateret
|
Skrevet den: 25-Juli-2015 kl. 15:08
MATRIX skrev:
Jeg har kun sagt at det virker også på en windows 8 / 8.1 Hvilket du jo så også selv har konstateret
|
Det gjorde det så ikke på min Windows 8.1 PC, kun på mine Windows 7 PC'ere.
Flemming
|
Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 27-Juli-2015 kl. 10:25
- maskinen hvor det gav 2.1Gb - som er udstyret med 4Gb ram - kører den en 32-bit udgave af Windows?
|
Skrevet den: 27-Juli-2015 kl. 11:27
tipsen skrev:
- maskinen hvor det gav 2.1Gb - som er udstyret med 4Gb ram - kører den en 32-bit udgave af Windows? |
Ja, det gør alle mine PC'ere, og jeg har tænkt på om det har noget at gøre med ramudnyttelsen på 32 bit platformen at gøre. Men PC'en udnytter altså mere end 2.1 GB ud af de 4.
Flemming
|
Skrevet af: pmalm
Skrevet den: 29-Juli-2015 kl. 10:25
Nu er win10 live. Er der nogen som IKKE er med i insider progammet som har opdateret ?
ISO filer kan også downloades fra windowsinsider siderne.
------------- Mvh Peter
LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
|
|