Print side | Luk vindue

Et par Windows 10 spørgsmål

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141406
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 16:14


Emne: Et par Windows 10 spørgsmål
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Et par Windows 10 spørgsmål
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 03:29
Jeg sidder lige her og er ved at installere Windows 10 på ny.

Hvad skal man svare til alle de indstillinger med om man vil sende browser informationer, placerings information, information om brug af apps osv., samt fejldiagnostik?

Og bruger I alle ny Windows 10 brugere den nye Microsoft Edge browser, eller installerer i Google Chrome som man jo altid har gjort Big smile


-------------
          



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 05:53
Svarer nej til dem alle.

Og Chrome bruges stadig    Den var der jo inden og bliver efter opgraderingen.

Windows 10 virker helt fint og er et fint løft fra windows 8


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 08:11
Men hansie, jeg installerer jo Windows 10 på en frisk, så tænkte at det måske var på tide at prøve Explorer Edge men Chrome kan da hurtigt installeres igen.

Svarer du bare nej til alt eller kun til det jeg spurgte om?

-------------
          


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 08:14
Jeg fortsætte med at bruge IE (Edge), som altid...

M.v.h


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg sidder lige her og er ved at installere Windows 10 på ny.


Burde du ikke ligge i din sødeste søvn på denne tid af natten?

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men hansie, jeg installerer jo Windows 10 på en frisk, så tænkte at det måske var på tide at prøve Explorer Edge men Chrome kan da hurtigt installeres igen.

Svarer du bare nej til alt eller kun til det jeg spurgte om?
Jeg brugte ie på min win 8.1 da jeg syntes at chrome var for sløv, og bruger edge nu. den kan bladre frem i site historik som ikke er indlæst endnu, hvis men læser en lang tråd på flere sider. Men savner at swype frem og tilbage med fingeren på edge


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 09:22
Flemming, jeg havde nattevagt, så havde ikke andet at lave end at passe en død telefon men tak for tanke. I seng kl. 5 og er vågen igen nu! Er jeg virkelig ved at blive gammel?!

Nå, men kan forstå de fleste af jer bruger Edge browseren, så det vil jeg da lige prøve også.

Hvad med det med de spørgsmål/indstillinger under installationen. Er det bare mig der er paranoid og har lyst til at slå alt fra?

-------------
          


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 09:28
Lokation slår jeg fra, men alt mulig med søgning, brug af PC o.s.v. skider jeg på, at de ved. Jeg gør/søger ikke noget specielt.

M.v.h.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 09:55
Nu nævner du at du søger ikke på noget specielt, men hvad er det man KAN søge på, som de kunne få noget ud af at vide, som man ikke ønsker? Er det voksenfilm eller ulovlige film? Eller noget helt tredje?

Jeg har bare altid undret mig over om man skulle sige ja eller nej til disse muligheder. Hvorfor deaktiverer folk lokation osv. Men der er vel heller ingen grund til at give dem en chance for at snage i ens liv.

Men hvis man nu slår ALT fra, jeg mener det er 12 muligheder, vil det så have indflydelse på hvordan Windows 10 kører? Nu er jeg bare nysgerrig.

Det der med sideforudsigelse, hvor de sender browserdata til MS, er vel kun hvis man benytter sig af Edge og ikke Google Chrome fx.? Synes bare det er underligt at de altid skal have så meget at vide. Gad vide om de virkelig bruger de informationer de får ind.


-------------
          


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 10:11
Kan man forresten installere Windows 8.1 igen og så installere Windows 10 på et senere tidspunkt, med det gratis opdateringstilbud? Hvor skal man senest have benyttet sig af den gratis opdatering?

-------------
          


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kan man forresten installere Windows 8.1 igen og så installere Windows 10 på et senere tidspunkt, med det gratis opdateringstilbud? Hvor skal man senest have benyttet sig af den gratis opdatering?


Gratis opdatering skal benyttes inden 1. august 2016.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Nu nævner du at du søger ikke på noget specielt, men hvad er det man KAN søge på, som de kunne få noget ud af at vide, som man ikke ønsker? Er det voksenfilm eller ulovlige film? Eller noget helt tredje?

I princippet er det alt. Når din browser registrering en søgning, så kan man vha adsense (fx) få vist reklamer fra forskellige sites, med produkter du har søgt på.
Et eksempel. 
Jeg har søgt efter studie monitore på amazone. Det resultere i, at nogle af Recordere.dk´s reklamer, de er fra Amazone, med bla. studie monitore. Det er delvist noget recordere.dk styrer.
Havde jeg søgt efter mere skumle ting, og recordere ikke havde "filter" på, så kunne jeg lige så vel have set reklamer fra dette. "Filteret" foregår vist nogenlunde på den måde, at recordere fortæller hvilke faggrupper de vil vise reklamer for, fx elektronik, audio osv. Og det får de så penge for.

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

 Jeg har bare altid undret mig over om man skulle sige ja eller nej til disse muligheder. Hvorfor deaktiverer folk lokation osv.

Dem der deaktivere lokation er oftest ud fra en opfattelse af, at de føler sig overvåget. Lokations bruges primært til at fortælle dig om ting, som du har vist interesse for, hvilke afstand de findes fra din lokation. Det kunne fx være specialforretninger, begivenheder, personer osv. Det kan bruges smart, men det kan også misbruges.

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men der er vel heller ingen grund til at give dem en chance for at snage i ens liv.

Der kan være mange grunde til det, ligesom der kan være mange grunde til at ikke gøre det. Det paranoide overvågningsbillede, som mange har, det har jeg ikke. 

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

 Men hvis man nu slår ALT fra, jeg mener det er 12 muligheder, vil det så have indflydelse på hvordan Windows 10 kører? Nu er jeg bare nysgerrig.

Ikke som selve windows. Men der vil være funktioner, som du ikke vil kunne bruge eller få "fornøjelsen" af.

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

 Det der med sideforudsigelse, hvor de sender browserdata til MS, er vel kun hvis man benytter sig af Edge og ikke Google Chrome fx.? Synes bare det er underligt at de altid skal have så meget at vide. Gad vide om de virkelig bruger de informationer de får ind.

Det gør de. Læst eksemplet oven over. Der er penge i skidtet.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kan man forresten installere Windows 8.1 igen og så installere Windows 10 på et senere tidspunkt, med det gratis opdateringstilbud? Hvor skal man senest have benyttet sig af den gratis opdatering?

Inden for den første måned skulle du kunne "gå tilbage" til dit gamle OS. Jeg har ikke selv prøvet det. Jeg testede windows 10 preview på ren maskine. 
Den gratis windows 10 opdatering kører indtil juli 2016.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


[Inden for den første måned skulle du kunne "gå tilbage" til dit gamle OS. Jeg har ikke selv prøvet det.


Hvor har du det fra? Jeg mener ikke der er nogen tidsbegrænsning på hvis man har sit gamle OS på et installationsmedie eller backup image.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 11:29
Kandersen: Tusind tak for din gennemgang af mine 100 spørgsmål til professoren. Hvis jeg, lige som dig, er af den opfattelse, at det kan sgu være lige meget om de ved hvor min computer befinder sig og jeg er lidt ligeglad med de der bannere på forskellige sider viser det jeg har søgt på, så gør det vel ikke noget at jeg bare valgte "ekspress" funktionen og sagde "slå til" til alle de indstillinger jeg nu blev spurgt om.

Jeg er vel til dagligt "udspioneret" nok igennem facebook og min mobiltelefon og MacBook Pro, så om min bærbare computer også har GPS slået til osv. det kan være det samme.

Mht. det med Windows 8.1. Hvis vi nu leger at jeg kører træt i Windows 10, kan jeg så i næste uge "clean install" Windows 8.1 igen og så vente knapt et år med at installere Windows 10 igen?


-------------
          


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


[Inden for den første måned skulle du kunne "gå tilbage" til dit gamle OS. Jeg har ikke selv prøvet det.


Hvor har du det fra? Jeg mener ikke der er nogen tidsbegrænsning på hvis man har sit gamle OS på et installationsmedie eller backup image.

Flemming

læste det som en udtalelse fra Microsoft i går.. Skal se om jeg kan finde det igen.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


[Inden for den første måned skulle du kunne "gå tilbage" til dit gamle OS. Jeg har ikke selv prøvet det.


Hvor har du det fra? Jeg mener ikke der er nogen tidsbegrænsning på hvis man har sit gamle OS på et installationsmedie eller backup image.

Flemming

Fandt det hurtigere andre steder:

http://www.howtogeek.com/220723/how-to-uninstall-windows-10-and-downgrade-to-windows-7-or-8.1/ - http://www.howtogeek.com/220723/how-to-uninstall-windows-10-and-downgrade-to-windows-7-or-8.1/

Det ligger altså som en feature under recovery, i den første måned.




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kandersen: Tusind tak for din gennemgang af mine 100 spørgsmål til professoren. Hvis jeg, lige som dig, er af den opfattelse, at det kan sgu være lige meget om de ved hvor min computer befinder sig og jeg er lidt ligeglad med de der bannere på forskellige sider viser det jeg har søgt på, så gør det vel ikke noget at jeg bare valgte "ekspress" funktionen og sagde "slå til" til alle de indstillinger jeg nu blev spurgt om.

Nope, brug du bare express.

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Mht. det med Windows 8.1. Hvis vi nu leger at jeg kører træt i Windows 10, kan jeg så i næste uge "clean install" Windows 8.1 igen og så vente knapt et år med at installere Windows 10 igen?

Se ovenstående link.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Fandt det hurtigere andre steder:
URL=http://www.howtogeek.com/220723/how-to-uninstall-windows-10-and-downgrade-to-windows-7-or-8.1/]http://www.howtogeek.com/220723/how-to-uninstall-windows-10-and-downgrade-to-windows-7-or-8.1/
Det ligger altså som en feature under recovery, i den første måned


OK, det er så som jeg formodede - det er kun roll back funktionen der kun virker én måned.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 13:45
Kandersen tak. Men da jeg clean install mit Windows 10, hvor jeg formaterede først, så kan jeg ikke "Roll back" men jeg vil så høre om jeg alligevel bare kan formatere igen og så installere Windows 8.1 fra scratch. Derefter køre Windows Update og gøre klar til at hente Windows 10 igen, men så denne gang vente lidt og se tiden an, imens jeg kører med 8.1.

-------------
          


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kandersen tak. Men da jeg clean install mit Windows 10, hvor jeg formaterede først, så kan jeg ikke "Roll back" men jeg vil så høre om jeg alligevel bare kan formatere igen og så installere Windows 8.1 fra scratch. Derefter køre Windows Update og gøre klar til at hente Windows 10 igen, men så denne gang vente lidt og se tiden an, imens jeg kører med 8.1.


Det kan du som tidligere nævnt indtil udgangen af juli måned 2016.
Men hvordan bar du dig ad med at lave en clean install af Windows 10? Andre har nævnt at det ikke kan lade sig gøre, men at man skal igennem en upgrade først.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Kandersen tak. Men da jeg clean install mit Windows 10, hvor jeg formaterede først, så kan jeg ikke "Roll back" men jeg vil så høre om jeg alligevel bare kan formatere igen og så installere Windows 8.1 fra scratch. Derefter køre Windows Update og gøre klar til at hente Windows 10 igen, men så denne gang vente lidt og se tiden an, imens jeg kører med 8.1.


Det kan du som tidligere nævnt indtil udgangen af juli måned 2016.
Men hvordan bar du dig ad med at lave en clean install af Windows 10? Andre har nævnt at det ikke kan lade sig gøre, men at man skal igennem en upgrade først.

Flemming

Jeg ved ikke hvad det hedder, men jeg tror at serienummeret ligger i BIOS, og så kan man lave en clean install.

Det kunne ikke lade sig gøre at lave clean install i en virtuel maskine.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


[Jeg ved ikke hvad det hedder, men jeg tror at serienummeret ligger i BIOS, og så kan man lave en clean install


Direkte fra den downloadede ISO fil udenom Windows update? Man bliver jo bedt om at taste sin produkt key ind.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


[Jeg ved ikke hvad det hedder, men jeg tror at serienummeret ligger i BIOS, og så kan man lave en clean install


Direkte fra den downloadede ISO fil udenom Windows update? Man bliver jo bedt om at taste sin produkt key ind.

Flemming

Den produkt key man skal taste ind er den man har KØBT til Windows 10. Det virkede ikke med 8.1 key.

Og jeg var nødt til at gå uden om Windows Update, da jeg havde kørt kompatibilitetstesten, og fået at vide at jeg desværre ikke kunne opdatere til 10 pga. en skærmdriver fra WMware. Til trods for at jeg kørte Windows 10 preview med samme driver :-(





-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 15:10
Hej.
Hvad koster Windows 10 ?
Og hvor kan den købes ?
Mvh.nesager



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:



Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


[Jeg ved ikke hvad det hedder, men jeg tror at serienummeret ligger i BIOS, og så kan man lave en clean install


Direkte fra den downloadede ISO fil udenom Windows update? Man bliver jo bedt om at taste sin produkt key ind.

Flemming


Den produkt key man skal taste ind er den man har KØBT til Windows 10. Det virkede ikke med 8.1 key.

Og jeg var nødt til at gå uden om Windows Update, da jeg havde kørt kompatibilitetstesten, og fået at vide at jeg desværre ikke kunne opdatere til 10 pga. en skærmdriver fra WMware. Til trods for at jeg kørte Windows 10 preview med samme driver :-(


Jeg formoder, at du så ikke bootede fra dit installationsmedie, men blot klikkede på setup filen og dermed ikke fik en helt clean install og hvor der også blev dannet en Windows old fil som du så kunne slette eller lade blive slettet automatisk efter en måned - er det korrekt?

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Hej.
Hvad koster Windows 10 ?
Og hvor kan den købes ?
Mvh.nesager


Se her: http://www.recordere.dk/2015/06/her-er-prisen-paa-windows-10/

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg formoder, at du så ikke bootede fra dit installationsmedie, men blot klikkede på setup filen og dermed ikke fik en helt clean install og hvor der også blev dannet en Windows old fil som du så kunne slette eller lade blive slettet automatisk efter en måned - er det korrekt?

Flemming

Netop. Jeg satte også prik ved at Intet skulle gemmes fra Windows 8.
Og Windows.old fjernede jeg så med Diskoprydning.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

 
Det kan du som tidligere nævnt indtil udgangen af juli måned 2016.
Men hvordan bar du dig ad med at lave en clean install af Windows 10? Andre har nævnt at det ikke kan lade sig gøre, men at man skal igennem en upgrade først.

Flemming

Hvordan jeg bar mig ad med at lave en clean install af Windows 10? Det var nu meget simpelt.
Jeg læste på Microsofts hjemmeside at du godt kunne lave en clean install, du skulle bare hente opdateringen først, sådan din produktnøgle fra Windows 8.1 blev skrevet ned i dit bundkort/BIOS til Windows 10.
Og så fandt jeg dette link, som bekræftede dette:  http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-10/media-creation-tool-install?ocid=ms_wol_win10# - http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-10/media-creation-tool-install?ocid=ms_wol_win10#  - Hvis du scroller ned ca. midt på siden så vil du kunne læse:

Note

If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer.

Så jeg opgraderede mit Windows 8.1 til Windows 10 igennem den app jeg havde nede i uret i højre hjørne, og da det var hentet, installeret og aktiveret, så gik jeg ind på  http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 - https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10  - her hentede jeg så en ISO fil med Windows 10 64-bit og lavede et USB-drev. Med det USB-drev kunne jeg så boot op og installere Windows 10.

Som der står i det jeg har skrevet med kursiv, så har jeg ikke en Windows 10 nøgle, men i og med at jeg havde opdateret Windows 8.1 til Windows 10 og aktiveret det, så var det allerede registreret og jeg skippede bare de to gange jeg blev bedst om at skrive min Windows 10 nøgle ind. Og rigtigt nok da Windows 10 var clean installed og maskinen var online, så tog jeg Egenskaber for Denne pc, og der står Windows som aktiveret.

Ganske nemt og simpelt Big smile


-------------
          


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:11
Er det ikke noget hø at keyen nu er skrevet til dit bundkort. Dvs det er blevet til en OEM version, hvor du nu skal købe ny windows hvis dit bundkort står af??


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:21
Man skal vel bare kontakte MS, og få en nøgle...

M.v.h.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:25
Det er kun hvis du har en retail version af Windows 7/8 at det sker. Desuden så kan jeg ringe ind og få en ny, da jeg har købt computeren med Windows 8.1.

Men nu skal jeg heller ikke have nyt bundkort da det er en bærbar, og jeg skal heller ikke have nyt der til, for så køber jeg en ny i stedet.


-------------
          


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:27
Henrik B. Det kunne jeg ikke da mit bundkort gik i stykker.

Men nu har du bærbar :-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Henrik B. Det kunne jeg ikke da mit bundkort gik i stykker.


Ringede du til "talemaskinen"?

M.v.h.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 21:52
Altså jeg har nok været ud for før at andres computere gik i stykker, og så var de "låst" med deres gamle bundkort, men så ringede de til Windows og fik en ny nøgle, da de opgav deres gamle nøgle, og så var alt som det skulle være.

-------------
          


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 22:22
Næh. Fik ikke fat på en talemaskine. Nok et forkert nr, var til noget alm support gut :-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 30-Juli-2015 kl. 23:56
Så er det derfor. Ved talemaskinen får du bare en ny nøgle...

M.v.h.


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 01:39
Okay, det her bliver sgu lidt rodet nu, men jeg spørger alligevel.

I går havde jeg Windows 8.1 og nede i højre hjørne havde jeg et lille Windows flag, hvor jeg kunne hente Windows 10. Det gjorde jeg så, og jeg opdaterede mit 8.1 til 10.
Efter at have brugt det lidt frem og tilbage, så ville jeg egentlig gerne have Windows 8.1 igen, og da det var en ny installation af Windows 10 så kunne det ikke gøre noget at installere Windows 8.1 igen. Så det gjorde jeg (Jeg keder mig egentlig for vildt, men lad nu det ligge).

Nu har jeg så lige kørt Windows 8.1 ind igen og har hentet 150 opdateringer i Windows Update inkl. de Valgfrie, men jeg får ikke det lille Windows flag ikon frem igen nede ved uret. Det kan jeg måske ikke få frem længere? Men hvordan kan jeg så opgradere mit Windows 8.1 til Windows 10 igen nu?


-------------
          


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 06:55
Du installerer blot fra den USB stick eller DVD du har lavet. Nøglen er lagret i bios.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så er det derfor. Ved talemaskinen får du bare en ny nøgle...

M.v.h.


Kan du tilfældigvis huske nummeret, så må jeg prøve igen.


Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 08:39
Er det korrekt forstået at hvis man har opgraderet sin maskine til windows 10 via windows update, så er det efterfølgende muligt at lave en clean install ved at hente iso'en? Men hvad med nøglen? Skal man finde et program til at hive den frem så den kan indtastes når der bliver spurgt om det under installationen?

Jeg har min gamle windows 8 nøgle fra dengang jeg opgraderede fra windows 7 men det er vel ikke den der skal bruges eller...?


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 09:02
1. Jeg kan ikke lige se i den nye Edge browser hvordan man vælger sin egen startside eller hvordan man importerer foretrukne.

2. Jeg er klar over at man ikke kan slå automatisk opdatering fra i Windows Update, men er det heller ikke muligt at indstille et tidspunkt hvor opdateringer skal finde sted?

Og så havde jeg håbet på, at Microsoft havde fået rettet den mangel/fejl der er når man på en tablet går til et skrivefelt og det virtuelle tastatur desværre ikke automatisk popper op.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Nøglen er lagret i bios.

Flemming


Bare lige for god ordens skyld: Intet lagres i bios! Det kan ikke lade sig gøre "udefra", at skrive til/lagre noget i Bios. Den eneste måde der er adgang til en computers bios, er via producentens bios-flash program.

Det der sker er, at Microsoft indsamler et "hardware-fingeraftryk" af ens maskine, som så lagres hos Microsoft. Dette er bundet op på f.eks. den registrerede e-mailadresse, live-konto eller lign.
Derfor, efter første registrering, hvis man geninstallerer, så sker der det, at efter geninstallering, så når computeren er online, kontaktes Microsofts server, hardware-fingeraftryk udveksles og registrering sker automatisk.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:


Er det korrekt forstået at hvis man har opgraderet sin maskine til windows 10 via windows update, så er det efterfølgende muligt at lave en clean install ved at hente iso'en? Men hvad med nøglen? Skal man finde et program til at hive den frem så den kan indtastes når der bliver spurgt om det under installationen?

Jeg har min gamle windows 8 nøgle fra dengang jeg opgraderede fra windows 7 men det er vel ikke den der skal bruges eller...?


Du har ikke gidet læse tråden - vel? For dit spørgsmål er besvaret tidligere! Og ellers kan du læse mit svar herover...

M.v.h.


Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Du har ikke gidet læse tråden - vel? For dit spørgsmål er besvaret tidligere! Og ellers kan du læse mit svar herover...

M.v.h.

Du havde ret, fandt det jeg søgte...Embarrassed 
En anden ting er om der overhovedet er nogle fordele ved clean install kontra opgradering.
Tænker hvis man nu forestiller sig at man alligevel ønsker at installere de samme programmer, genbruge samme dokumenter osv, efter en ren installation? 
Kan være der var noget om det i win98 tiderne men i dag?



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Nøglen er lagret i bios.

Flemming

Dette er bundet op på f.eks. den registrerede e-mailadresse, live-konto eller lign.


Jeg ved ikke hvor Microsoft har fået disse oplysninger fra, for jeg har ingen af delene på den tablet, hvor jeg i går installerede Windows 10.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:32
Hvad hvis ens BIOS er passwordbeskyttet ? Som min er, og jeg har installeret win10 uden problemer, så jeg tror da ikke, at der bliver skrevet noget i BIOS :) 

Men jeg kan sagtens tage fejl :) 


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:34
Under indstillinger kan man stadig sætte op, hvilken startside din browser skal have. lige som ved den gamle :) det ser bare lidt anderledes ud :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Nøglen er lagret i bios.

Flemming

Dette er bundet op på f.eks. den registrerede e-mailadresse, live-konto eller lign.


Jeg ved ikke hvor Microsoft har fået disse oplysninger fra, for jeg har ingen af delene på den tablet, hvor jeg i går installerede Windows 10.

Flemming


Din mailadresse opgav du, da du registrerede den gratis opgradering. Når så du installerer opraderingen, så sendes dit hardware-ID til Microsoft, under installationen. Samtidig sendes dit installations/download-ID, som indeholder din mail-info.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Hvad hvis ens BIOS er passwordbeskyttet ? Som min er, og jeg har installeret win10 uden problemer, så jeg tror da ikke, at der bliver skrevet noget i BIOS :) 

Men jeg kan sagtens tage fejl :) 


Som jeg allerede har skrevet, INTET skrives/gemmes i ens bios - DET KAN IKKE LADE SIG GØRE!

M.v.h.


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:38
Ja
Så godt dit indlæg, da jeg HAVDE skrevet :)

Mente nok at dette ikke var muligt :) 


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Hvad hvis ens BIOS er passwordbeskyttet ? Som min er, og jeg har installeret win10 uden problemer, så jeg tror da ikke, at der bliver skrevet noget i BIOS :) 

Men jeg kan sagtens tage fejl :) 


Som jeg allerede har skrevet, INTET skrives/gemmes i ens bios - DET KAN IKKE LADE SIG GØRE!

M.v.h.

Det kan det faktisk godt, men det er mere end usandsynligt at det sker.


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:08
Vil det sige, hvis jeg har hentet Windows 10 ved det lille flag nede ved uret, og bagefter installerer Windows 8.1 igen, så kan jeg ikke få den "Hent Windows 10" app frem igen, og derved opdatere til Windows 10 igen på et senere tidspunkt, men skal selv lave et USB-drev hvor jeg så installerer Windows 10 den vej. Min produktnøglen er jo skrevet ned i bundkortet går jeg ud fra.

-------------
          


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Din mailadresse opgav du, da du registrerede den gratis opgradering.


Nej, for jeg downloadede ISO filen på en anden PC, lavede en installations USB stick, og installerede derfra.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: afk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Vil det sige, hvis jeg har hentet Windows 10 ved det lille flag nede ved uret, og bagefter installerer Windows 8.1 igen, så kan jeg ikke få den "Hent Windows 10" app frem igen, og derved opdatere til Windows 10 igen på et senere tidspunkt, men skal selv lave et USB-drev hvor jeg så installerer Windows 10 den vej. Min produktnøglen er jo skrevet ned i bundkortet går jeg ud fra.


Mit gæt vil være, at du (endnu) ikke har fået alle opdateringerne.

De kommer til tider i flere omgange/serier, så de KB*-opdateringer, der giver denne mulighed ligger nok stadig i en kommende opdatering. Jeg husker en artikel (nok her på rec.dk), hvor de eksakte KB-numre var nævnt...   Men prøv først WinUpdate, der måske har mere i posen :-)


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

men skal selv lave et USB-drev hvor jeg så installerer Windows 10 den vej.


Det har du vel allerede gjort da du lavede en clean install?

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:21
afk: Ja, men jeg tror at jeg ikke kan få den Hent Windows 10 app frem igen, da jeg allerede har benyttet mig af den en gang. Men jeg lavede efterfølgende en clean install af Windows 10 og derefter installerede jeg så Windows 8.1 igen, og det er så nu hvor jeg ikke kan få den App frem igen, for jeg tror måske at computeren kan se at jeg har benyttet mig af den, og skal nu bare selv manuelt gøre det. Men ved ikke :)

Jeg har scannet flere gange i Windows Update og den finder ikke flere opdateringer. Så tror kun den "Hent Windows 10" app kan fås frem én gang indtil man benytter sig af den.

fltk: Ja! Jeg har lavet den, bare rolig, men jeg ville bare høre om jeg kunne få den Hent Windows 10 app frem igen, sådan jeg bare kunne opgradere, fordi mit Windows 8.1 er jo helt clean.


-------------
          


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Når så du installerer opraderingen, så sendes dit hardware-ID til Microsoft, under installationen. Samtidig sendes dit installations/download-ID, som indeholder din mail-info.
M.v.h.


Mener du dermed, at man ikke efterfølgende kan lave en reinstallation uden internetadgang???

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

fltk: Ja! Jeg har lavet den, bare rolig, men jeg ville bare høre om jeg kunne få den Hent Windows 10 app frem igen, sådan jeg bare kunne opgradere, fordi mit Windows 8.1 er jo helt clean.


Efter min mening er det altså noget nemmere at lave en ren installation fra en USB stick end at lave en opgradering, men det er måske en smagssag.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:28
fltk: Vi er helt enige. Jeg kan også bedst li en clean install, men nu var min Windows 8.1 installation jo HELT ren, så var det jeg tænkte hvis jeg kunne få den Windows 10 app frem igen, og så bare opgradere den vej, så var det lidt nemmere, men det ser ikke ud til jeg kan få den frem igen efter jeg har benyttet mig af den.

-------------
          


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Når så du installerer opraderingen, så sendes dit hardware-ID til Microsoft, under installationen. Samtidig sendes dit installations/download-ID, som indeholder din mail-info.
M.v.h.


Mener du dermed, at man ikke efterfølgende kan lave en reinstallation uden internetadgang???

Flemming

I roder tingene sammen:

Installering/geninstallering er een ting.
Aktivering er en anden ting:

Windows kan aktiveres på følgende to måder:

1. Via internettet. Her er proceduren som Henrik beskriver.
2. Via telefon, hvor man ringer op til en maskine og følger proceduren der. Dette bruges til OEM versioner, der principielt KUN kan installeres een gang på et bundkort/hardware ID. Men fordi muligheden for at en maskinedel går i stykker, så har Microsoft den mulighed, at man via telefon kan ringe op og få en ny nøgle, så man kan aktivere sin OEM på sit nye hardware. Og det funger. Jeg har gjort det flere gange til og med windows 8.1. Jeg har endnu ikke prøvet det med windows 10, men tvivler stærkt på, at Microsoft har ændret på dette.

INGEN af ovenstående metoder har noget med installering at gøre, eller forhindre nogen i at installere/geninstallere Windows. Windows kan ALTID installeres på alt. Det er først når man skal aktivere (efter senest 30 dage), at ovenstående kommer i spil.

Ovenstående gælder ikke for Entreprise versioner, da de ALTID kræver internetadgang, fordi de verificere sig op imod bestemte servere på nettet med jævne mellemrum. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

fltk: Vi er helt enige. Jeg kan også bedst li en clean install, men nu var min Windows 8.1 installation jo HELT ren, så var det jeg tænkte hvis jeg kunne få den Windows 10 app frem igen, og så bare opgradere den vej, så var det lidt nemmere, men det ser ikke ud til jeg kan få den frem igen efter jeg har benyttet mig af den.


Har du prøvet denne metode: http://www.ghacks.net/2015/06/08/how-to-display-the-windows-10-upgrade-icon-if-it-is-not-visible/

Den virkede fint hos mig på de 2 PC'ere hvor jeg ikke fik flaget.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Når så du installerer opraderingen, så sendes dit hardware-ID til Microsoft, under installationen. Samtidig sendes dit installations/download-ID, som indeholder din mail-info.
M.v.h.


Mener du dermed, at man ikke efterfølgende kan lave en reinstallation uden internetadgang???

Flemming


Nej, jeg mener at du efter installationen vil få at vide, at din version ikke er registreret, indtil du på et tidspunkt har internetadgang.

M.v.h.


Skrevet af: afk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:39
OK - det er muligt, at man kun kan få "ikon->Win10"-oplevelsen een gang :-)
Det lyder på sin vis fornuftigt, hvis man netop er bakket tilbage, så vil et ikon blive opfattet som påtrængende/irriterende, selvom det normalt ikke er den slags hensyn, der findes i branchen...

Jeg google'de så lige og fandt denne artikel - måske giver den lidt nyttig information/link: http://www.infoworld.com/article/2954362/microsoft-windows/you-don-t-need-the-windows-10-free-copy-icon-anymore.html


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

fltk: Vi er helt enige. Jeg kan også bedst li en clean install, men nu var min Windows 8.1 installation jo HELT ren, så var det jeg tænkte hvis jeg kunne få den Windows 10 app frem igen, og så bare opgradere den vej, så var det lidt nemmere, men det ser ikke ud til jeg kan få den frem igen efter jeg har benyttet mig af den.

Du skal bare gemme den fil du modtager fra microsoft. Det er en af de muligheder der var (og som du får næste gang), da du første gang opgraderede din windows 8 til 10. Når du har gemt filen, så kan du altid opgradere til windows 10, uden at skulle vente på det famøse ikon.
Alternativ er, at du skal hente ISO filen fra microsoft, som efterhånden er linket til rigtig mange gange inde for de seneste par dage, inkl. på nyheden på Recordere.dk.

Igen, når du har hentet og gemt den fil, så kan du opgradere når du har lyst, og som du har lyst. Det eneste det kræver, det er at du har windows 7 eller 8 installeret først. Og dette virker kun gratis indtil og med juli 2016.
Alternativ er en clean install. Det kræver du køber en licens, eller din licens er "gemt" på en nøgle, (USB) fra tidligere opgradering. Som også er beskrevet af Microsoft. Det er, såvidt jeg kan læse, en lidt mere tricky metode, for den nøgle bliver genereret ved opgradering, og skal bruges ved en clean install af Windows 10. Jeg har ikke selv prøvet denne procedure endnu, da jeg kun har brugt preview versioner af windows 10, og disse har ikke krævet nøgle.
Der går rygter om, at dit Microsoft ID (som du logger ind med) skulle være din nøgle eller "gemme på" din nøgle. Dette kan jeg ikke bekræfte, da jeg ikke har kunne finde dokumentation for dette. Jeg kan dog ikke afvise, at det kan være sådan det forholder sig. Jeg synes bare ikke det giver mening, for hvad hvis der er flere brugere på samme maskine, men ikke alle brugere har en "aktiveret" Windows.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Det er først når man skal aktivere (efter senest 30 dage), at ovenstående kommer i spil.


Endnu en god grund til at lave et backup image af sin friske installation så snart den er aktiveret.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Det er først når man skal aktivere (efter senest 30 dage), at ovenstående kommer i spil.


Endnu en god grund til at lave et backup image af sin friske installation så snart den er aktiveret.

Flemming

Mja, eller når man har installeret det hele, inkl opdateringere osv. Så er det en god ide at lave et backup image. Det spare en masse tid.




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 11:56
Men Kim Andersen jeg gjorde ikke noget af det du skriver for at aktivere mit Windows 10 clean install?

Det eneste jeg gjorde var at opgradere mit Windows 8.1 til Windows 10 på min bærbare igennem den Windows 10 app.

Da Windows 10 var installeret og aktiveret så lavede jeg et USB-drev på en anden computer med en Windows 10 ISO fil, og den bootede jeg så op på, på min bærbare og lavede en clean install af Windows 10.

Da Windows 10 var installeret igen, så aktiverede den selv online.

Jeg havde ikke nogle nøgle på en USB og lign.?


-------------
          


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men Kim Andersen jeg gjorde ikke noget af det du skriver for at aktivere mit Windows 10 clean install?

Det eneste jeg gjorde var at opgradere mit Windows 8.1 til Windows 10 igennem den Windows 10 app.
Da Windows 10 var installeret og aktiveret så lavede jeg et USB-drev på en anden computer med en Windows 10 ISO fil, og den bootede jeg så op på og lavede en clean install af Windows 10.
Da Windows 10 var installeret igen, så aktiverede den selv online.

Jeg havde ikke nogle nøgle på en USB og lign.

Nej, jeg kan godt se, at Microsoft også beskriver det sådan. Og jeg afviser heller ikke, at den mulighed er der. Jeg kan bare ikke se, hvor din "aktivering"/nøgle ligger henne, udover som OEM. Dvs. det er et Hardware ID som Microsoft gemmer ved første opgradering. 

Microsoft skriver kort om det i den grå note på denne side:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install?ocid=ms_wol_win10# - http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install?ocid=ms_wol_win10#

Vælg disse punkter på siden:
1. If you chose to create installations media
2. How to perform a clean installation of windows



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 12:06
Ja lige præcis Kim, det var også der jeg læste det, og derfor kastede jeg mig ud i en clean install på den måde. Men hvordan kan det så være? Jeg har snakket med Microsoft om jeg må/kan skifte harddisk, og det kan jeg godt, så hvordan den kan registrere at jeg har en gyldig nøgle det ved jeg ikke.

-------------
          


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Ja lige præcis Kim, det var også der jeg læste det, og derfor kastede jeg mig ud i en clean install på den måde. Men hvordan kan det så være? Jeg har snakket med Microsoft om jeg må/kan skifte harddisk, og det kan jeg godt, så hvordan den kan registrere at jeg har en gyldig nøgle det ved jeg ikke.

Microsoft har en database hvor din hardware er gemt i, (Hardware ID). Præcis som OEm versioner af tidligere windows udgaver.

Du kan altid skifte harddisk. Men du vil garanteret opleve problemer, hvis du skifter bundkort og muligvis også skærmkort/netkort. Så er det at den tidligere procedure som jeg skrev om kommer i spil, uanset om du har internet adgang eller ej, så er du nødt til at ringe til Microsoft og få en ny nøgle via deres automatiske nøgle system.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Men Kim Andersen jeg gjorde ikke noget af det du skriver for at aktivere mit Windows 10 clean install?

Det eneste jeg gjorde var at opgradere mit Windows 8.1 til Windows 10 på min bærbare igennem den Windows 10 app.

Da Windows 10 var installeret og aktiveret så lavede jeg et USB-drev på en anden computer med en Windows 10 ISO fil, og den bootede jeg så op på, på min bærbare og lavede en clean install af Windows 10.

Da Windows 10 var installeret igen, så aktiverede den selv online.

Jeg havde ikke nogle nøgle på en USB og lign.?

Det er korrekt når opgraderingen er fuldført via windows update og windows 10 er installeret og (husk) aktiveret. Behøver man ikke en nøgle for at lave en clean install.

Her er en udførlig guide til clean install processen.
http://hexus.net/tech/features/software/85085-how-clean-install-windows-10-usb-drive/ - http://hexus.net/tech/features/software/85085-how-clean-install-windows-10-usb-drive/



Skrevet af: Roland
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 12:14
Omkring det med "Hent Windows 10" app'en, som mangler på proceslinjen. så tror jeg det er, som nævnt, fordi du evt. mangler nogle af de sidste MS updates.

Jeg fik efter flere forsøg "Hent Windows 10" app'en på min proceslinje.
Godt nok skete der noget besynderligt !
Jeg tjekkede hvorfor jeg ikke havde fået den, med http://aka.ms/diag_gw10app - Windows trobleshooter og den fortalte at jeg manglede en bestemt update, selv om jeg havde denne update installeret ! :zconfd

Nå, men efter en ca. 4 forsøg med tjek for opdateringer og eftf. tjek med ovenstående tool, dukkede den så pludselig op - og har nu reserveret og får besked når 10'eren er downloadet. :gogo:

Flg. link er måske et kig værd: https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq?ocid=win10_wol_help_faq - https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq?ocid=win10_wol_help_faq hvis man er i tvivl om noget vedr. Windows 10 updaten. :gogo:

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Det er først når man skal aktivere (efter senest 30 dage), at ovenstående kommer i spil.


Endnu en god grund til at lave et backup image af sin friske installation så snart den er aktiveret.

Flemming


Mja, eller når man har installeret det hele, inkl opdateringere osv. Så er det en god ide at lave et backup image. Det spare en masse tid.




Opdateringerne er jeg enig i, men det er jo ikke sikkert at man vil have geninstalleret gamle versioner af diverse programmer, når man om måske et år eller mere vil lave en Windows reinstallation.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 12:52
Jeg brugte denne her 
http://www.recordere.dk/2015/07/spring-koeen-til-windows-10-over/
Og hentede så filen til Windows :) 


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 14:35
den app kommer ikke via obligatoriske updates, men derimod i en af de frivillige updates. Der står INTET om det når man er i upgrade og forsøger at læse hvad de indeholder (de skriver aldrig noget som helst af værdi med mindre man går på nettet og ser hvad den indeholder)

hvad angår backup, så er jeg enig med Kandersen. backup/usb recovery af den færdige install inden man begynder at smide applikationer på. Det kan hjælpe mod en søvnløs nat.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvad angår backup, så er jeg enig med Kandersen. backup/usb recovery af den færdige install inden man begynder at smide applikationer på. Det kan hjælpe mod en søvnløs nat.


Du mener formentlig at du er enig med mig. Kim foreslog jo at lave backup'en efter man havde installeret diverse applikationer.

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 15:29
claus_jac: jeg har installeret ALLE opdateringern (150+) inkl. de valgfrie opdateringer, men har stadig ikke fået nogen Windows 10 app, så noget kunne tyde på, at når jeg har brugt den én gang, så kan jeg ikke installerer Windows 8.1 igen og så få appen frem igen?

-------------
          


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Omkring det med "Hent Windows 10" app'en, som mangler på proceslinjen. så tror jeg det er, som nævnt, fordi du evt. mangler nogle af de sidste MS updates.

Jeg fik efter flere forsøg "Hent Windows 10" app'en på min proceslinje.
Godt nok skete der noget besynderligt !
Jeg tjekkede hvorfor jeg ikke havde fået den, med http://aka.ms/diag_gw10app - Windows trobleshooter og den fortalte at jeg manglede en bestemt update, selv om jeg havde denne update installeret ! :zconfd

Nå, men efter en ca. 4 forsøg med tjek for opdateringer og eftf. tjek med ovenstående tool, dukkede den så pludselig op - og har nu reserveret og får besked når 10'eren er downloadet. :gogo:

Flg. link er måske et kig værd: https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq?ocid=win10_wol_help_faq - https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq?ocid=win10_wol_help_faq hvis man er i tvivl om noget vedr. Windows 10 updaten. :gogo:

Roland, jeg har også lige tjekket med den troubleshooter som du linker til, og den siger også at jeg mangler at køre en opdatering, som jeg allerede har under "Installerede opdateringer". Den skriver KB3035538 has not run. Mærkeligt.

http://support.microsoft.com/en-gb/kb/3035583 - https://support.microsoft.com/en-gb/kb/3035583  - det er den opdatering der giver dig "Get Windows 10". Jeg har den altså installeret, men ikke noget ikon/app.

Den skriver jeg skal prøve igen om et par timer og genstarte computeren. Var det også det du gjorde?


-------------
          


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvad angår backup, så er jeg enig med Kandersen. backup/usb recovery af den færdige install inden man begynder at smide applikationer på. Det kan hjælpe mod en søvnløs nat.


Du mener formentlig at du er enig med mig. Kim foreslog jo at lave backup'en efter man havde installeret diverse applikationer.

Flemming


Mja.. Jeg skrev nu bare "det hele" Wink


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: ladiesman217
Skrevet den: 31-Juli-2015 kl. 21:41
Hold nu op, der er ikke et øje tørt.

Efter jeg kørte den Windows Troubleshooter som Roland linkede til, søgte et par gange i Windows Update og ventede et par timer, så kom det famøse Hent Windows 10 ikon frem igen nede på proceslinjen. Det er jo fantastisk!


-------------
          


Skrevet af: Roland
Skrevet den: 01-August-2015 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Hold nu op, der er ikke et øje tørt.

Efter jeg kørte den Windows Troubleshooter som Roland linkede til, søgte et par gange i Windows Update og ventede et par timer, så kom det famøse Hent Windows 10 ikon frem igen nede på proceslinjen. Det er jo fantastisk!

Super - så'n teede min win 7 update sig også. Det var så en anden update (KB2955664), men som jeg skrev tidligere. Så havde jeg også den pågældende installeret, selv om tool'en sagde jeg ikke havde. Weird !
Jeg genstartede og søgte efter opdateringer og kørte toolet en del gange og så wupti, så var den der.

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks



Print side | Luk vindue