Print side | Luk vindue

Billede "flyder over"

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141522
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 11:17

Emne: Billede "flyder over"
Skrevet af: jacobe
Emne: Billede "flyder over"
Skrevet den: 06-August-2015 kl. 00:20
Hej Alle, gammelt medlem vender lige tilbage med nyt problem!

Vi har lige skiftet vor gamle trofaste Toshiba MT200 ud med en Benq W1070+. Dejlig maskine, men jeg har et lidt pudsigt problem. Er sikker på at det kan løses med lidt hjælp fra eksperterne herinde, så - here's the deal:

Vores lærred er 234 x 128 cm (rammeophængt) og hænger helt oppe fra loftkanten, og projektoren hænger 3 meter væk ca. 20 cm under loftet. Billedet er fint dimensioneret fra kant til kant, men (og nu kommer jeg lidt til kort hvad angår de korrekte termer, men jeg skal forsøge...) udenom rammen ser jeg lys fra projektoren. Jeg kan bedst beskrive fænomenet med en tegning:

Lærredet er den tykke streg, og billedet passer fint indenfor rammen, men udenfor "flyder det over" med lys fra linsen (den tynde streg). Det er altså ikke selve billedet der er forkert dimensioneret, men lys som er "til overs". Håber det giver mening!?!
Er dette normalt, eller kan jeg gøre noget for at komme dette til livs?

Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 06-August-2015 kl. 03:16
Din ramme er for tynd/dårlig og/eller din projektor er dårlig og kaster rundt med lyset.

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 06-August-2015 kl. 10:34
Det er fordi projektoren ikke er vandret og vinkelret på lærredet. Ud fra din tegning vil jeg vurdere at den skal pege mere nedad og drejes over mod højre. Det kan vær du skal flytte beslaget eller lærredet for at få det til at lykkedes.

Skrevet af: michael1977
Skrevet den: 06-August-2015 kl. 10:46
Enig med Naiera, det tyder på en kombi af for tynd ramme og at så projektoren der kaster lyset rundt.
Jeg ved ikke om den projektor har lensshift, men din tegning ser ud til at dit lys breder sig ud fra bund til top, hvis det er tilfældet skal du evt bruge lensshiften (hvis den har) eller keystroke og så zoome så det kommer indenfor rammen. Hvis det ikke virker så få en bredere ramme, male en mørk kant rundt om rammen(bag den) :-)

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 11:38
Men keystone kompenserer jo netop for at projektoren ikke er monteret vinkelret på lærredet. Hvorfor bruge den funktion i stedet for at anbringe projektoren rigtigt?

Skrevet af: Himan
Skrevet den: 06-August-2015 kl. 13:04
Der er vel ikke aktiveret en form for digital zoom i projektoren eller afspilleren, så det viste billede ikke fylder 100%?

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Men keystone kompenserer jo netop for at projektoren ikke er monteret vinkelret på lærredet. Hvorfor bruge den funktion i stedet for at anbringe projektoren rigtigt?

Helt korrekt og enig men jeg forventer da at den korrekt monteret og i vatter, hvis den har lenshift (hvilket jeg ikke ved om den har) og han så vinkler den skæv. Måske vi kan få et billede af det, og det er nemmere at vurdere

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 13:48
Fejl indlæg:-(

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 20:41
Tak for ALLE Jeres inputs!! Trumle havde ret, projektoren var faktisk ikke helt vinkelret monteret, og da det blev rettet kunne jeg se præcist hvad han mente.
Det har dog taget mig hele dagen at regne ud, hvad I mener med at "rammen er for tynd". For jeg gik nemlig ud fra, at det optimale var at få billedet til at fylde HELE lærredet ud fra kant til kant (i det mindste i bredden). Men det skal man så åbenbart ikke stræbe efter, eller ...?

Og forresten - jo, W1070+ har lens shift. Det brugte jeg også, ellers kunne jeg ikke få billedet til at ramme lærredet, men efter maskinen er blevet sat vinkelret har jeg nu det problem, at billedet går for langt ned, selv med max. lens shift :( Men det kan vel løses ved ganske enkelt at flytte projektoren længere op?

Skrevet den: 06-August-2015 kl. 20:57
Man kan bruge den sorte ramme rundt om lærredet til at skjule mindre u-nøjagtigheder hvis billedet ikke er helt symmetrisk. Hvis rammen er for tynd (smal ) er det ikke altid nok så billedet kommer uden for, men normalt er det efter min erfaring ikke noget problem.
Billedet skal helst fylde hele lærredet og så kan du evt. lade det gå en lille smule ind på den sorte ramme for at få en skarp afgrænsning.
Hvis billedet er under lærredet nu, så flyt projektoren op eller lærredet ned Thumbs Up

Skrevet den: 07-August-2015 kl. 22:16
Okay, giver helt mening, men det skal måske lige nævnes, at vores lærred er et hjemmelavet, som vi har overtaget fra den forrige ejer af huset. Det er ikke professionelt (ved faktisk ikke, hvad det er lavet af!) og har ingen sort kant, men er blot spændt ud på en ramme. Hele dugen er altså hvid, og derfor var det min opfattelse, at det gjaldt om at fylde hele rammen ud med billedet :)
Men nu ser det meget bedre ud, så jeg takker atter engang Jer alle for hjælpen!!

Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 08-August-2015 kl. 15:23
En billig løsning ville være at selv lave en kant.

Dobbeltklæbende tape og noget velour stof, så laver du en kant på 3-4 cm hele vejen rundt.

Det vil give dig en skarp billedkant og samtidig et "kontrast boost"..

Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 08-August-2015 kl. 17:21
Har selv gjort det på den måde Strecker nævner og det fungerer bare:)

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 08-August-2015 kl. 17:35
Jamen, så skal det da klart prøves - tak for tippet!! Thumbs Up

Print side | Luk vindue