Print side | Luk vindue

Aaargh! Hjælp

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14158
Udskrevet den: 16-Maj-2024 kl. 15:17


Emne: Aaargh! Hjælp
Skrevet af: Lorentzen
Emne: Aaargh! Hjælp
Skrevet den: 11-August-2006 kl. 19:36

Endelig fik jeg så fundet ud af, hvorfor kvaliteten på mit optagede film fra mit Sony DCR-HC19E PAL var så dårlig på computeren: Jeg brugte USB hvor jeg skulle bruge FireWire...

Det fik jeg så rettet op på

Dernæst synes jeg så ikke kvaliteten var så god når man brændte det ud på CD - klart nok, der er mere plads på en DVD

Jeg anskaffer mig så en DVD-brænder til min stationære PC:

Men nu kan jeg ike få lov til at brænde mine film ud på DVD. Jeg bruger Nero 6 men der er ikke en valgmulighed der siger at man kan lave DVD film... damnit, hvad skal jeg gøre?

Jeg har gemt en film på 55 min via Windows Movie Maker. Ca. 11GB stor, men hvorfor kan man ikke komprimere filmen via Nero 6? Det kan man gøre, hvis filmen skal over på en CD...

Jeg håber det er til at forstå :)




Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-August-2006 kl. 20:39

 

 WMM format er IKKE noget man bruger til redigering af film til DVD, da det ikke kan gemme i et brugbart format. Du skal bruge f.eks Pinnacle Studio eller Video Wizzard til redigering, de programmer kan gemme direkte til DVD, og er langt mere seriøse programmer at anvende. WMM er rent skod.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 11-August-2006 kl. 20:54

Nero6 er opbygget i moduler - for at lave dvd med Nero6 skal man have et dvd-plugin. Men istedetfor at forsøge at få fat i sådan et vil jeg hellere anbefale dig at købe den nye Nero7 premium. Den indeholder alt hvad du skal bruge, og mere til.

http://www.nero.com - http://www.nero.com

PS:

Jeg tror Radiomand mener WMV filer - men Windows movie maker kan faktisk også arbejde med DV som kameraet optager i, og gør det ganske glimrende, man behøver ikke nødvendigs mere proffesionelle værktøjer hvis ikke man har mere proffesionelle krav. Når filen er 11GB stor og 55min lang og importeret via firewire, så er det højest sandsynligt snarere gemt korrekt som DV end som WMV - selvom der er brugt windows movie maker. Men jeg er enig i at der ikke skal arbejdes med WMV filer.

Men det kunne være interessant at høre lidt nærmere hvad Lorentzen har gjort med windows movie maker.

 

 



-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 11-August-2006 kl. 21:10

Hej - forklaring:

Jeg har faktisk overført (captured) via firewire gennem et ret professionelt program der hedder Adobe Premiere Pro 1.5

Men fordi det nu er så skide prof, fattede jeg ikke lige hvordan jeg gemte filmen i DV format. Det kunne jeg så gøre i Windows Movie Maker:

Dvs. jeg gemte filmen på 55 min i Windows Movie Maker i bedste kvalitet: DV (PAL)

Mht Nero 6, så ja: den siger jeg skal bruge et DVD plugin... damnit, hvorfor skal der være så mange ekstra ting at skulle anskaffe sig hele tiden: jeg vil bare have min film ud på DVD i god kvalitet

Forresten: filen er .avi



Skrevet af: spawn
Skrevet den: 11-August-2006 kl. 22:11

Filmen optages og gemmes på kameraet i DV, når du overfører (capturer) via firewire så overfører du faktisk i original DV (fil formatet hedder .avi) automatisk - også gennem Adobe Premiere

Så strengt taget har du ikke brug for både adobe premiere og windows movie maker.

Du kan sagtens nøjes med windows movie maker til at overføre DV filen fra kamera til computer og også til at lave lidt redigering, movie maker har nogle ganske gode transitioner (overgange) og andre sjove ting, og er nemt at bruge hvis man vil redigere i en DV fil. Når man er færdig med at redigere, gemmes en ny DV fil. Vil man ikke redigere, nøjes man bare med at overføre filen og det er så det.

Tilsidst skal denne DV fil så konverteres til DVD da en DVD afspiller ikke kan afspille en DV fil - det kan gøres på mange forskellige måder og med mange forskellige værktøjer.

I Nero7 pakken jeg omtaler findes eks. NeroVision som er glimrende til at importere DV og andre formater og konvertere dette til en DVD med menuer osv.

Du behøver altså kun dit kamera, din pc med en dvd-brænder, windows moviemaker samt Nero7 - så er du kørende.

Når du så bliver meget erfaren, kan det være du vil have mere udvidede redigeringsfunktioner end dem du finder windows moviemaker, så kan du til den tid bruge noget andet, men det er ikke nødvendigt som du beskriver dit behov lige nu.



-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 11-August-2006 kl. 22:24

Hej tusind tak for hjælpen. Jeg tror dog jeg har fundet en anden løsning: I Adobe Premiere Pro findes der en funktion der hedder File > "Export" > to DVD...

Herigennem har jeg nu prøvet at vælge en komprimering der hedder noget med Progressiv PAL DV 4:3 som fylder lige under 4GB, og den er netop igang med at koprimere filmen. Jeg tror det kan være en løsning der gør, at jeg ikke skal bruge ekstra 450 kr til Nero7



Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 10:06

Yes, jeg kunne så komprimere filmen ned til det jeg ville, i dette tilfælde lige under 4GB.

Kvaliteten er sådan set ret god, men når man ser filmen og der er filmet hurtigt op,ned eller fra side til side i hurtig fart, så ser det lidt ud som om at det hakker og det burde jo ikke være meningen.

Er der nogen der ved hvorfor det sker? Både brænder, redigeringsprogram og DVD-skive er alle i rigtig god kvalitet...



Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 12:52
Prøv at kigge på original optagelsen for at se om den også ser ud til at hakke. Hvis det er tilfældet så er du måske stødt på nedenstående fænomen, hvis ikke så kunne det være en fejl under komprimeringen.

Hvis din optagelse er i PAL format så har du 25 billeder per sekund til at gengive bevægelser, men øjet og hjernen kan sagtens opfatte mere end det der svarer til 25 billeder per sekund. Derfor vil en optaget bevægelse aldrig se ligeså flydende ud som en man iagttager, dette er mest tydeligt ved hurtige bevægelser, og ved mange bevægelser opfatter man det slet ikke.


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 12:59

Oprindeligt skrevet af Lorentzen Lorentzen skrev:

Yes, jeg kunne så komprimere filmen ned til det jeg ville, i dette tilfælde lige under 4GB.

Kvaliteten er sådan set ret god, men når man ser filmen og der er filmet hurtigt op,ned eller fra side til side i hurtig fart, så ser det lidt ud som om at det hakker og det burde jo ikke være meningen.

Er der nogen der ved hvorfor det sker? Både brænder, redigeringsprogram og DVD-skive er alle i rigtig god kvalitet...

...og MPEG er dårlig.

Desuden har kameraet ikke den ultimativt bedste billedstabilisering (=den optiske og dyre type) og dets elektroniske kan også at hakke lidt i det.

Ved (kun) 55 min. lagt på DVD og på næsten 4 GB bør det dog kun være synligt, at det hakker eller pixelerer ved meget hurtige scene-skift.

Men løsningen er fremover at holde kameraet mere roligt under optagelse.

http://www.videoviden.dk/optageteknik.htm - http://www.videoviden.dk/optageteknik.htm

Især vil andre end filmfotografen selv , der skal se på det, sætte pris på det.

PS: Her er i øvrigt og mest for sjov (man burde nok bygge et, men det fylder!) opskriften på et "fattigmands Steadycam" + klip med eksempler (de kræver Quick Time) på engelsk: http://www.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/ - http://www.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 13:26

Det må være komprimeringen den er gået galt med, for selve optagelserne på Mini-DV båndet er ikke hakkede  pis

Jeg må bare prøve nogle af de andre komprimerings valgmuligheder; der er mange, kan I se hvilken én jeg skal vælge?

http://imageshack.us">



Skrevet af: Carser
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 14:14

Hvis optagelsen er i 4:3 og man på billedet kan se alle de mulige: En med 2 pass VBR og høj bitrate, for problemet kunne tyde på, at det er CBR, der har ødelagt det hele lidt - helt som på digitalt TV2 med sport og knapt 4Mb CBR.

Af dem jeg kan se, ville jeg prøve "PAL DV 4x3 Low Quality 6 MB VBR 2 pass." Men det er et skud, da jeg ikke selv kender programmet og ikke ved præcist, hvad der ligger i Low Quality. Du kunne også prøve den, der ligger lige under den markerede, men den ser lidt speciel ud m.h.t. lyd.

Er optagelsen i 16:9: Den to trin over den markerede.

Hvis ikke du lige ved, hvad VBR og CBR betyder: http://www.abmedia.dk/video/ord/ordlist.htm - http://www.abmedia.dk/video/ord/ordlist.htm

2 pass tager tid, men udnytter dine bits bedst muligt. Hele indholdes analyseres først, og det giver bedre resultat end noget*, der sker i næsten real time, 1 pass.

*komprimering, MPEG encoding



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 14:25

Damnit, der er nogen der er kloge her! Tak for oplysningerne

Jeg tror jeg vælger at lave den samme film i to forskellige komprimeringer:
PAL DV 4x3 Low Quality 6 MB VBR 2 pass
PAL DV 4x3 High Quality 7MB VBR 2 pass med 5.1 dolby

Mht dit link  fra før: Sådan en steadycam-holder skal jeg sku have mig  bare ærgerligt jeg ikke er handyman, for han har da godtnok tænkt på det meste



Skrevet af: Carser
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 14:42

Velbekomme.

Ham der Johnny Chung Lee sælger faktisk et kit med delene, lige til at samle. Klik på billedet for at se et større. 

http://littlegreatideas.com/steadycam/kit_parts_big.jpg">

Se linket til kittet helt nede i bunden af siden.



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 14:47
Haha, sejt. "By popular demand"


Skrevet af: Carser
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 14:59

Ja, det er da sejt.  
Og rigtige Steadicams (TM) koster en formue.

Lad mig høre, om du nu får lavet nogle bedre DVD'er.

Og i øvrigt, så er den Lumatron recorder med DV-indgang, jeg tidligere har nævnt for dig, nu set til 799,-  Desværre har den CBR, men i højeste optagekvalitet er det ikke et problem, ihvertfald ikke noget, jeg har bemærket ved TV-optagelser.



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Ja, det er da sejt.  
Og rigtige Steadicams (TM) koster en formue.

Lad mig høre, om du nu får lavet nogle bedre DVD'er.

Og i øvrigt, så er den Lumatron recorder med DV-indgang, jeg tidligere har nævnt for dig, nu set til 799,-  Desværre har den CBR, men i højeste optagekvalitet er det ikke et problem, ihvertfald ikke noget, jeg har bemærket ved TV-optagelser.

Det var sku billigt. Det er værd at overveje

EDIT: Carser, jeg kan lige smide en post her i tråden imorgen, når jeg har lavet en film igen, for at fortælle om det blev bedre kvalitet.



Skrevet af: Carser
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 15:50

Oprindeligt skrevet af Lorentzen Lorentzen skrev:

Carser, jeg kan lige smide en post her i tråden imorgen, når jeg har lavet en film igen, for at fortælle om det blev bedre kvalitet.

  Det er en aftale og det haster jo heller ikke.



-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Lorentzen Lorentzen skrev:

PAL DV 4x3 Low Quality 6 MB VBR 2 pass
PAL DV 4x3 High Quality 7MB VBR 2 pass med 5.1 dolby

 Det er nok ikke en god ide at gemme i Low Quality, så får du ikke den fulde opløsning på 720X576.

5.1 Dolby er jo ikke på optagelsen, så hvad det gør må jo komme an på en prøve.

 Når jeg laver en film brugers der 6 Mb/s PAL HQ DVD 720X576 i Pinnacle Studio, der er ingen hakken.

Har du en hurtig processor og tilstrækkeligt med RAM. Min Processor er en Turion 64 1,9Ghz og der er 1024 Mb RAM.  



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 20:33

Nej, jeg må måske lade være med at gemme i Low Quality. Men så forstår jeg desværre ikke rigtigt meningen/forskellen på de der MB der er nævnt:
4Mb - 6MB - 7MB hvad betyder det for kvaliteten, for det er ikke muligt at komprimere noget i PAL High Quality 7MB uden at det er Progressiv eller 5.1 Dolby...

Radiomand: Jeg har en Pentium 4 processor 2.4 GHz og 1024 DDR RAM



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-August-2006 kl. 23:15

 

 Måske du skulle bruge et andet program til redigering/konvertering af dine film. Din processor og RAM er helt OK.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 12:00
Jeg ved ikke om det er programmet? Det er Adobe Premiere Pro 1.5 - det skulle være ganske godt. Jeg har endnu ikke fået lavet en film, men jeg gør det sikkert senere idag, så finder jeg ud af, om det kan lade sig gøre at gøre det uden alle de hak


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 13:22

Adobe Premiere er et super redigeringsprogram - når det gælder DV/AVI - men dens mpeg del er ikke specielt imponerende - heller ikke den konvertering til mpeg dvd. Der findes andre der er bedre.

Hvis afspilning hakker når du har konverteret DV til Mpeg/DVD skyldes det ofte forkert field order (upper/lower) i konverteringen. Du kan ændre field order under indstillinger for den konverterings profil du vælger.

Men ellers vil jeg stadig anbefale dig at downloade Nero7 (du kan hente en gratis prøveversion der virker i 30 dage) og prøve samme konvertering med NeroVision, jeg er overbevist om du her vil opleve et bedre resultat af den færdige DVD.

 

 



-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 17-August-2006 kl. 17:58
Spawn: Ja, Nero7 gør virkelig et godt stykke arbejde mht at konvertere, og desuden har det program jo uendelige muligheder, bare bittert det koster så mange penge  jeg må udnytte de 30 dage med prøvetid fuldt ud. Det er et kanont program



Print side | Luk vindue