Print side | Luk vindue

Forbind bi-amp højtalere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141745
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 18:54

Emne: Forbind bi-amp højtalere
Skrevet af: Martin Sjøstrand
Emne: Forbind bi-amp højtalere
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 17:30
Hejsa. Jeg har et sæt fronthøjtalere, der kan bi-ampes. Jeg har så, efter anbefaling i hifiklubben, valgt at købe et kabel der er med 4 stik i højtaler-enden, og kun 2 stik i forstærker-enden.

Nu læser jeg så det her i min manual

http://www.onkyo.com/manual/txnr747/adv/en/044.html

Har jeg så faktisk købt forkert højtalerkabel?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 17:42

Der er selvfølgelig kun 2 i den ene ende, da den skal tilsluttes Rød og Sort til den pågældende højttaler, og de andre til de 4 terminaler der er på højttaleren, om det så gør nogen som helst forskel på den måde, end med et normalt kabel, og de 2 forbindelser mellem terminalerne, det er en anden sag.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 17:46
Men hvis du ser linket jeg har postet, så vil manualen have mig til at have 4 stik i forstærker-enden også. 2 i rød og sort, og så 2 i de kanaler man kan tilslutte ekstra højtalere i?

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 17:54

Det er ikke et klikbart Link.
Et Bi-amp kabel ser ud som det du har.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:03
Som jeg har forstået det, er det et biwire kabel jeg har. Hvis det også skal være bi-amping, skal det se sådan her ud?

http://www.calabrine.com/products/quadio-true-bi-wire-single-cable

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:04
Jeg er ret ny og blank i det her, og ved ikke hvad det ene skulle give frem for det andet eller tredje

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:08

Nu ser jeg lige, at du jo har skrevet Bi-Amp, og ikke Bi- wire, og ja det er ikke det samme.
Bi-Amp, så tilsluttes der fra hver sit forstærker trin og til hvert af de 2 inputs der er på højttaleren. Hvis ikke det er fra hver sit forstærker trin, så er der ingen forskel, så bruger du Bi- Wire.

-------------

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:11
Men det min manual siger er, at jeg kunne have biampet at også tilslutte i de kanaler man har tilovers, hvis man ikke bruger alle 7.2 på forstærkeren. Ville jeg så have fået mere ud af den løsning.... eller er vi ude i noget religion her?

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:12
Men det min manual siger er, at jeg kunne have biampet ved at også tilslutte i de kanaler man har tilovers, hvis man ikke bruger alle 7.2 på forstærkeren. Ville jeg så have fået mere ud af den løsning.... eller er vi ude i noget religion her?

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:27

Se i dette link www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91490 der finder du en forklaring.
Jeg skriver på en Tablet, så det er ikke nemt med klikbart Link.

-------------

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:27
Bi-wire set på forstærkerdelen, der skal tilsluttes to ledere i plus terminal, og to ledere i minus terminal ( dette gøres på både left/right udgang ). Disse ledere skal deles op på højttalerdelen, så der går en leder til hver plus terminal, og en leder til hver minus terminal ( gøres på begge højttalere ). Dine kabler kan være dobbelt termineret i den ende, hvor der kun er to ledere, så skal der kun forbindes en leder i plus og minus på forstærker. Hvis det er tilfældet, kan de ikke bruges til bi-amping, da der som minimum, skal bruges to forstærkere til bi-amping. Ved bi-amping, forbindes den ene forstærker til low input på højttaler, den anden forstærker forbindes til high input på højttaler.
Der må ikke være bøjler i mellem disse terminaler på højttalerne, disse er tit monteret fra fabrikken.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:30
JeTex
Du mangler at skrive at der intet som helst er at hente ved hverken Biwiring eller Biamping ud over en merudgift

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Men det min manual siger er, at jeg kunne have biampet at også tilslutte i de kanaler man har tilovers, hvis man ikke bruger alle 7.2 på forstærkeren. Ville jeg så have fået mere ud af den løsning.... eller er vi ude i noget religion her?

Mit tidligere indlæg gælder for stereo, og du spørger nu til surround. Her kan de ledige højttaler udgange bruges til bi-amping, men det kræver fortsat separate kabler, og ikke de kabler du nævner tidligere. Hvor meget bi-amping giver fra en surroundreceiver, det kan jeg ikke svare på, men lidt vil det nok give. De kanaler der oftest ikke bruges, er de ekstra bagkanaler, som måske yder mindst watt mæssigt, ville jeg montere i high input på højttaler. Denne indgang er oftest de øverste terminaler på højttaleren, men tjek din højttalermanual.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

JeTex
Du mangler at skrive at der intet som helst er at hente ved hverken Biwiring eller Biamping ud over en merudgift

Jeg kan nok give dig ret i bi-wiring, men bi-amping, der er vi så uenige.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Har jeg så faktisk købt forkert højtalerkabel?

Ja.

Du skulle have købt to almindelige kabler til hver højttaler. Og det behøves ikke at være dyrt......

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 19:33
Bi-amp og Tri-amp sparker numse i forbindelse med aktiv dele filter. Men der er vist godt nok en del som sætter ? ved om det nytter noget som helst igennem passiv dele filter.
Men syntes da absolut du skal prøve det, og poste din erfaring her i tråden

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

JeTex

Biamping på højttalere med passivt delefilter kalder du ellers for fools biamping
Og du mener vist også at biamping ikke har nogen effekt når forstærkerne for sin power fra samme strønforsyning.

Er det ikke rigtigt ?

Så i dette tilfælde må det næsten være fools biamping med absolut ingen effekt overhovedet

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 19:39
Jeg kan bare ikke eksperimentere så meget, da jeg har købt nogle færdigterminede kabler fra AudioQuest, så jeg kan kun tilslutte dem på en måde

Og ja, måske er det penge ud af vinduet, da der er mange der siger man ikke kan høre forskel på dyre kabler, og billige... Jeg syntes bare personligt der er noget lækkerhedsværdi over dem også, da det er skide flotte kabler. Nu sidder mange nok og slår sig for panden, for hvad fanden har det med lyd at gøre, at de er flotte. Ikke en dyt, og måske nok total blondine-dumt at spilde penge på så... Men for mig giver det lidt ekstra glæde

Så er der måske også placebo-effekten, som gør at man simpelthen mener man kan høre forskel, fordi man nu har betalt ekstra, men hvis den placebo-effekt virker, ja så har man vel principielt også fået noget for sine penge?

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 19:48
8x100: Laver man 'passiv bi-amp' hvor man har DSP muligheder på LF og HF er der bestemt noget at hente selvom man går gennem det passive filter. Der er ting man ikke kan lave i et passivt filter som er nemt med DSP.

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

8x100: Laver man 'passiv bi-amp' hvor man har DSP muligheder på LF og HF er der bestemt noget at hente selvom man går gennem det passive filter. Der er ting man ikke kan lave i et passivt filter som er nemt med DSP.

Helt enig.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 19:55
Men det er ikke dag og nat. JBL har aktive presets til mine højttalere på denne måde og skal godt nok koncentrere mig!

Skrevet den: 18-August-2015 kl. 20:19

JeTex

Biamping på højttalere med passivt delefilter kalder du ellers for fools biamping
Og du mener vist også at biamping ikke har nogen effekt når forstærkerne for sin power fra samme strønforsyning.

Er det ikke rigtigt ?

Så i dette tilfælde må det næsten være fools biamping med absolut ingen effekt overhovedet

Nu var dette ikke tråden til en længere gennemgang af tilslutninger, med fordele og ulemper, eller med mere eller mindre godt resultat. Bi-amping med aktivt delefilter, er den mest optimale løsning, med den største forbedring. Og bi-amping med højttalernes passive filter, kaldes ganske rigtigt for fools bi-amping. Men det udelukker jo ikke, at det giver en forbedring, men nok ikke en af de største.
Og som jeg skrev tidligere, jeg kender ikke effekten af bi-amping på en surroundreceiver, hvor strømressourcerne ikke er i uanede mængder. Men hvis der er forbedringer at spore eller måle, så er de nok marginale.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-August-2015 kl. 23:07

Og som jeg skrev tidligere, jeg kender ikke effekten af bi-amping på en surroundreceiver, hvor strømressourcerne ikke er i uanede mængder. Men hvis der er forbedringer at spore eller måle, så er de nok marginale.

Det er meget individuelt, hvor meget der er at hente. I første ombæring drejer det sig jo om at aflaste "basforstærkeren" med det strømtræk som mellemtone og diskant har.

Mellemtone/diskant (hvor end højttaleren nu deler) signalet er oftest det der trækker mindst strøm ud af strømforsyning/effektforstærker.
Lad og sige at vi spiller med 2x100W i bassen og 2x10W i "resten". Kan de 2x100W trække strømforsyningen i knæ, så er biamping lige meget, for så tømmer man strømmen ud af forsyningen uanset om man bruger bi-amping eller ej. Kan strømforsyningen levere mere effekt en strømbegrænsningen i udgangstrinnet er justeret til, så er det lidt at hente. Igen er det ganske lidt, idet det er bassen der virkeligt sluger effekten.

Klaus (der bruger bi-amping-kanalerne til multiroom - så er der lyd i køkkenet)

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Print side | Luk vindue