Print side | Luk vindue

Nyt Apple TV og drømmen om at klippe antennekablet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141777
Udskrevet den: 19-Maj-2024 kl. 13:38


Emne: Nyt Apple TV og drømmen om at klippe antennekablet
Skrevet af: Raskolnikov
Emne: Nyt Apple TV og drømmen om at klippe antennekablet
Skrevet den: 20-August-2015 kl. 10:46
Hej. Hvis det nye Apple TV får en app store hvor stor er sandsynligheden så for, at vi får en DR DK app der kan streame live tv? 
På den måde kunne man jo i teorien slippe for et dyrt Youseee abonnement. Smile



Svar:
Skrevet af: frugtkompot
Skrevet den: 20-August-2015 kl. 10:55
Du kan allerede idag streame DR TV til både Apple TV & Chromecast, så hvis du virkelig vil spare pengene til YouSee, så kan det godt lade sig gøre med en nogenlunde brugervenlighed in takt.

-------------
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 20-August-2015 kl. 10:56
køb dig nuc


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2015 kl. 11:00

En DRTV App findes da til æble enheder, men derudover, så kan der jo modtages DR kanalerne med en antenne enten på taget eller andre steder. Det vi da også give en noget bedre kvalitet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 20-August-2015 kl. 11:03
Jeg er helt på linie her.. Men for at det skal blive en reel succes, tænker jeg også apps direkte i menuen på apple tv. Uden airplay - airmirror.

Bliver spændene at se hvad der kommer


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 21-August-2015 kl. 06:16
Tror ikke der kommer en DR app til Apple TV. DR satser på HbbTV. Jeg har selv droppet kabel-tv, men har sat en lille antenne op til DR kanalerne. Både af hensyn til kvaliteten, men også pga. adgangen til HbbTV.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 21-August-2015 kl. 09:51
Hvorfor ikke?
 
Jeg har DR app på min ipad.
 
Det burde også virke på den nye AppleTV.


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 21-August-2015 kl. 10:29
Ja. Der er en app på mobile enheder som iPhone og iPad, hvor du kan overføre til Apple TV via AirPlay.

Det der spørges om er en særskilt DR-app på selve Apple TV. Det tror jeg ikke kommer, da det ser ud til, at DR satser på HbbTV på TV og streaming bokse.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 21-August-2015 kl. 10:46
Det er nok fordi jeg går ud fra at det nye Apple TV kører på ios.


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 21-August-2015 kl. 11:48
Bliver nok en særlig version af iOS, som det er på Apple TV i dag, og som er på Apple Watch. Apps skal jo tilpasses TV-skærmen, og iPhone/iPad apps kommer nok ikke til at kunne installeres og køre på Apple TV.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 21-August-2015 kl. 19:39
det er på ingen måde en "særlig" version. Det er en standard ios installation med begrænsninger. DR satser på web-baseret streaming i høj grad og hvis apple vælger at der vil komme en app-store til apple-tv, så vil DR også kunne afspilles på den.
Apple Watch er et subset af ios, ikke mindst på grund af de meget begrænsede navigationsmuligheder og på grund af hvor meget der kan være på skærmen.


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 21-August-2015 kl. 20:11
... Altså en særlig version af iOS, der bevirker at man ikke kan installere og køre iPhone/iPad apps på en Apple TV ;-)

Hvorfor er der så ikke kommet en DR app til den nuværende Apple TV?


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 22-August-2015 kl. 12:32
fordi der ikke er nogen "appstore" til den. den er "blot" fjernet og derfor er der ikke mulighed for at installere andet end det som apple tillader - det gør den ikke "særlig". blot fordi du ændrer farverne på din windowsmaskine er det stadig en windowsmaskine. - same here.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 27-August-2015 kl. 07:43
Tror i det nye Apple tv vil have mulighed for plex? Jeg er selv skeptisk ift apple's normale arrogance, men ser samtidigt det lidt som et "must" ift markedsandel - på den lange bane.

Nyhedens interesse skal nok smide en hulens masse Apple tv afsted:).


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 27-August-2015 kl. 18:01
vent til efter Apple har introduceret en ny enhed. Det giver absolut nada mening at forsøge at spekulere over noget vi INGEN viden har om. Og der er absolut ingen specifik viden om hvad der udkommer når/hvis apple afholder et muligt event i september måned.


Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 27-August-2015 kl. 18:55
Apple har sendt ud invitationen til Sept 9 event. Tag line er: "Hey Siri, give us a hint".
Prøv det på jeres iphone/ipad :)

Så vi skal kun vente i et par uger før vi ved om der kommer en ny ATV :)


Skrevet af: Bladex21
Skrevet den: 28-August-2015 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Hej. Hvis det nye Apple TV får en app store hvor stor er sandsynligheden så for, at vi får en DR DK app der kan streame live tv? 
På den måde kunne man jo i teorien slippe for et dyrt Youseee abonnement. Smile


Jeg har klippet mit kabel og er nu på en stue antenne. Det er jo gratis.


Skrevet af: MichaelA
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 14:55
Man må vel næsten formode at den nye box omfatter support af 4K, da rygterne om iPhone 6s lover 4K video optagelse.

Kunne være fedt, med en opdateret iTunes med 4K film til en svedig pris...


-------------
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 16:00
Det tror jeg simpelthen ikke på. Apple er langsom til at implementere standardopløsninger i deres produkter og 4K er på ingen måder standard endnu.
Da ATV2 kom, var 1080p allerede standard. Alligevel var den kun med 720p. Da ATV3 så endelig kom med 1080p, så havde det været standard i mange år. Og alligevel gjorde de det kun halvhjertet, da den manglede support for 24fps.
Selv deres iPhones er langt bagude. Den første der fik 1080p skærm, var iPhone 6+.
Deres tablets og deres bærbare, har dog været foran med opløsningen.
Men de tidligere ATV taget i betragtning, så skal du næppe forvente 4K. Jeg tør ikke engang forvente 24fps, selvom de har hørt for den mangel rigtig mange gange.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 16:06

De er da stadigvæk heller ikke med på skærmformat på deres Tablets, de er i 4:3 format, hvor alle andres er 16:9.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 16:08
ATV understøtter først en opløsning, når kildematerialet er klar, så hvis ikke de kan få nok 4K materiale i iTunes, så kommer det ikke til at understøtte 4K fra start.

Ja, det er irriterende med manglende 24fps understøttelse, men det ser ud til at være normen blandt disse bokse.

Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


De er da stadigvæk heller ikke med på skærmformat på deres Tablets, de er i 4:3 format, hvor alle andres er 16:9.


Nu er tablets og mobiltelefoner jo andet end små videoafspillere, og de 4:3 giver mere plads i bredformat samt større tekst i højformat.

Og ved samme skærmbredde (i bredformat), vil du ikke miste billedstørrelse, når der vises 16:9 materiale.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


De er da stadigvæk heller ikke med på skærmformat på deres Tablets, de er i 4:3 format, hvor alle andres er 16:9.
Det er en smagssag. Jeg foretrækker også 16:9 på tablets, men der er godt nok mange, også her på dette forum, som foretrækker 4:3 formatet.
Ikke desto mindre, så var de først til at indføre de høje opløsninger på tablets, da de kom med iPad 3.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.

Hvis man ikke ser videoer på sin telefon, så er det lige meget. Men 1920x1080 giver rigtig god mening, hvis man gør, da der ikke skal skalleres for at tilpasse opløsningen.
Og tænk hvor let det ville være for app-udviklere, hvis alle telefoner følger VESA standarderne, i stedet for ukorrente opløsninger som disse, hvor der skal skalleres i alle mulige latterlige formater:  http://www.paintcodeapp.com/news/ultimate-guide-to-iphone-resolutions - http://www.paintcodeapp.com/news/ultimate-guide-to-iphone-resolutions


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 16:47

Det link fører ingen steder, andet end at der åbnes for denne side i et nyt vindue.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 18:21
[QUOTE=Radiomanden]
De er da stadigvæk heller ikke med på skærmformat på deres Tablets, de er i 4:3 format, hvor alle andres er 16:9.[/QUOTE
ved altså ikke helt hvilken verden du lever i Radiomand, men Samsung har rent faktisk ændret skærmformat på deres tablets nu. - så er Apple måske ikke engang så "gammeldags" alligevel.

@Nagash Og jo Apple er i høj grad med på 4K noderne, nu hvor deres imac kører 5K(som er beregnet til at lave 4K video på, så der er mulighed for at have nogle menupunkter ved siden af også.)
Så skal de selvfølgelig også have en enhed til at kunne afspille det. - Det kan godt være itunes store ikke har 4K film endnu, men det er jo primært på grund af datastørrelsen der skal ned og fordi de skal have "kataloget" konverteret til HEVC for at presse mængden ned. - Der er mange ting der skal gå op i en højere enhed og man kan være evigt forvisset om at de arbejder på det, men de har sindssygt mange ting der skal koordineres på samme tid for at de går all-in på den slags.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 18:25
Ja, deres computere og tablets er foran, hvilket jeg også nævnte. Men jeg tror ikke på 4K i den næste ATV. Jeg håber da jeg tager fejl, men jeg tvivler godt nok.

@Radiomanden - Så virker linket.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Ja, deres computere og tablets er foran, hvilket jeg også nævnte. Men jeg tror ikke på 4K i den næste ATV. Jeg håber da jeg tager fejl, men jeg tvivler godt nok.

....


 
Ja. Jeg vil også se det før jeg tror det  :-)


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

ATV understøtter først en opløsning, når kildematerialet er klar, så hvis ikke de kan få nok 4K materiale i iTunes, så kommer det ikke til at understøtte 4K fra start.

Ja, det er irriterende med manglende 24fps understøttelse, men det ser ud til at være normen blandt disse bokse.

Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.

 
Der er nærmest perverst at man ikke har mulighed for korrekt refresh rate. Fatter ikke folk kan holde ud at se på det. PAL speed-up kan gå an, men hakkende pull down ser skrækkeligt ud. Hvis de dog bare kunne lave det som en option så dem der gerne vil have det og ved hvad det er kunne slå det til. Grrrr...


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 19:05
Enig.. Men desværre samme problem på Chromecast. Ved ikke om de har fået det rettet på Android TV, så den selv retter refreshrate efter filmen. Men i det mindste kan man gøre det manuelt. 

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

</span><span style="line-height: 16.7999992370605px;">Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.

Hvis man ikke ser videoer på sin telefon, så er det lige meget. Men 1920x1080 giver rigtig god mening, hvis man gør, da der ikke skal skalleres for at tilpasse opløsningen.


På en 5-6" enhed kan du næppe se den store forskel, og så vil der være andre ting, der var vigtigere, hvis det var ren billedkvalitet, du gik op i.

Det vil da være trist, hvis mobilopløsninger skal bestemmes ud fra tv-standarder. Computerskærme har meget sjældent været sammenkørt med tv-opløsninger, og de er endda nu forbi 4K.

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Og tænk hvor let det ville være for app-udviklere, hvis alle telefoner følger VESA standarderne, i stedet for ukorrente opløsninger som disse, hvor der skal skalleres i alle mulige latterlige formater: - http://www.paintcodeapp.com/news/ultimate-guide-to-iphone-resolutions"> </span> - http://www.paintcodeapp.com/news/ultimate-guide-to-iphone-resolutions


Der er netop ikke alle mulige latterlige formater. UI elementer skulle lave i 1x, 2x og 3x. Resten kan mere eller mindre klares automatisk (det samme er tilfældet på Android), og derudover er der nok næppe nogen, der i dag understøtter de gamle enheder.

I øvrigt består VESA standarderne af ca 30 forskellige opløsninger, så hvilken skal vælges?


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

ATV understøtter først en opløsning, når kildematerialet er klar, så hvis ikke de kan få nok 4K materiale i iTunes, så kommer det ikke til at understøtte 4K fra start.

Ja, det er irriterende med manglende 24fps understøttelse, men det ser ud til at være normen blandt disse bokse.

Og så kan jeg ikke lige se, hvad standard tv-opløsninger har med en mobiltelefon at gøre. Det er ikke vigtigt der, og havde de kunnet, var den sikkert også røget forbi de 1080p. Selve systemet arbejder internt med en højere opløsning, der skaleres ned til 1080p.

 
Der er nærmest perverst at man ikke har mulighed for korrekt refresh rate. Fatter ikke folk kan holde ud at se på det. PAL speed-up kan gå an, men hakkende pull down ser skrækkeligt ud. Hvis de dog bare kunne lave det som en option så dem der gerne vil have det og ved hvad det er kunne slå det til. Grrrr...


Kan de fleste tv ikke håndtere 3:2 pull down?

Men ja, jeg er enig, men branchen kører tilsyneladende efter amerikanske tv-standarder.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 19:27
Jeg ved ikke om de kan, men de burde ikke gøre det. IMO skal refresh raten være et helt multiplum af kildens frame rate. f.eks. 24p > 72p. Så slipper du for at nogle frames bliver vist flere eller færre gange end andre frames.

I 3:2 vises den ene billede frame 3 gange og den næste 2 gange og så fremdeles, for at få det til at gå op i 60 billeder pr sekund. Det giver synlig hakken i billedet.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 19:49
Ikke med reverse pull down/telecine, men jeg ved ikke hvor udbredt det er blandt diverse mærker.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 31-August-2015 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Ikke med reverse pull down/telecine, men jeg ved ikke hvor udbredt det er blandt diverse mærker.

 
Ja det havde jeg ikke lige tænkt på. Det kan mit Panasonic Plasma i hvert fald ikke. Det kan være video processoren i receiveren kan, men jeg har ikke prøvet. Jeg vil bestemt ikke udelukke at nogle TV kan detektere det og korrigere automatisk. Det ville også forklare at nogen påstår at de ikke kan se problemet.
 
EDIT: Kommer i tanke om at det heller ikke løser problemet med europæisk TV som bliver vist ved 60 Hz på f.eks en chromecast. Det er sådan set meget værre.
 
Min Yamaha receiver ændrer ikke ved signalet selv om den bliver præsenteret for en 24p film der bliver afspillet med 60Hz refresh rate, så jeg har i hvert fald ikke mulighed for inverse telecine. Det ville være lidt interessant hvis sådan noget blev testet af flatpanels eller hdtvtest.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 01:26
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

EDIT: Kommer i tanke om at det heller ikke løser problemet med europæisk TV som bliver vist ved 60 Hz på f.eks en chromecast. Det er sådan set meget værre.

Det er ikke et større problem end det andet. Dit TV kan sagtens vise både 24, 50 og 60hz.
Problemet med CC er, at den er låst til 60hz, når kilden er 50. Hvilket den er ved de europæiske "regioner" af Netflix. Dit danske TV har derimod ingen problemer, hvis du bruger fx amerikansk Netflix gennem din Chromecast. HBO Nordic løste problemet ved at vise i 60hz, når der afspilles til CC.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

EDIT: Kommer i tanke om at det heller ikke løser problemet med europæisk TV som bliver vist ved 60 Hz på f.eks en chromecast. Det er sådan set meget værre.

Det er ikke et større problem end det andet. Dit TV kan sagtens vise både 24, 50 og 60hz.
Problemet med CC er, at den er låst til 60hz, når kilden er 50. Hvilket den er ved de europæiske "regioner" af Netflix. Dit danske TV har derimod ingen problemer, hvis du bruger fx amerikansk Netflix gennem din Chromecast. HBO Nordic løste problemet ved at vise i 60hz, når der afspilles til CC.

 

Ja TVet kan vise alle relevante refreshrates, men det kan CC som du skriver ikke, så hvis din kilde er en CC der viser en 24p film vil CC formodentlig spille den med en 3:2 60Hz refresh rate. Man kunne så tænke sig at TVet havde http://www.afterdawn.com/glossary/term.cfm/inverse_telecine - inverse telecine , som Lundal foreslog, så det kunne konvertere tilbage til 24p og vise det med en passende refreshrate og undgå judder. Det kan mit TV så ikke, men det udelukker ikke at andre TV kan have den funktion. Det er i hvert fald et kendt begreb inden for video, så hvorfor ikke.
Judder-problemet vil altid være det sålænge en CC ikke kan vise andre refresh rates end 60Hz Det er dog meget tænkeligt at mange ikke lægger mærke til 3:2 pull down, men jeg kan nu godt se forskel på det og 24p, så jeg kan ikke forstå hvordan du kan skrive at amerikansk netflix på en CC kan være problemfrit? Du kan jo selv prøve at lege med det og tvinge en BD spiller eller en WDTV til at spille en film med 60p frem for 24p.
Jeg kan heller ikke se hvad det løser at HBO viser 60Hz. Det vil da stadig give 3:2 pulldown.

Hvad europæisk netflix angår så er det ret utydeligt præcis hvad der sker når man bruger det via en CC. Jeg formoder at europæisk netflix viser en 24p film med 3:2 pulldown og viser en 25p film med en anden pull down for at komme over i 60Hz. F.eks. 1-1-1-1-2-1-1-1-1-2 hvilket vil give mere judder end 3:2 pull down. http://code.google.com/p/google-cast-sdk/issues/detail?id=374 - http://code.google.com/p/google-cast-sdk/issues/detail?id=374
 
Det er self også muligt at der bruges PAL speed up på 24p indhold for derefter at bruge ovennævnt pull down for at komme over i 60Hz. Det virker dog endnu mere molboagtigt når nu man kunne nøjes med 3:2.

 



Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 01-September-2015 kl. 11:51
Det er netop fordi 3:2 pulldown ikke genere mig. Hvorfor, kan jeg ikke svare dig på. Jeg bruger et Panasonic GT30 med alle billedbehandlingsprocessor slået fra. Derfor mener jeg, at amerikansk Netflix ser bedre ud. For jeg er sikker på, at du har ret i din antagelse med europæisk Netflix bruger noget alá 1111211112. For der ser jeg faktisk lidt hak.

EDIT: Men selvom 3:2 ikke generer mig, så vil jeg nu stadig helst se mine film og serier i oprindelig format :)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio



Print side | Luk vindue