PC går i sort ved indlæsning af win 10
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=141838
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 03:37
Emne: PC går i sort ved indlæsning af win 10
Skrevet af: dreamz
Emne: PC går i sort ved indlæsning af win 10
Skrevet den: 24-August-2015 kl. 23:17
Jeg har store problemer med min Medion P6634 notebook, som
ikke vil starte, efter installation af Windows 10.
Win-loget og hjulet, der indikerer opstarten har rullet et
par sekunder skifter skærmen til sort. Der er undertiden stadig aktivitet på
harddisken kan jeg se på lysindikatoren; også efter at have prøvet forskellige
kommandoer.
Jeg har prøvet at geninstallere systemet med clean install,
nulstille det osv.
Kan nogle hjælpe?
|
Svar:
Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 25-August-2015 kl. 09:13
Jeg fik samme problem i morges. Nu vil den slet ikke komme videre fra bios og harddisken findes ikke. Start reparation virker heller ikke. Jeg mistænker master boot record er korrupt.
Skal rode med det i eftermiddag.
------------- Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2015 kl. 09:43
Min lavede også sort skærm da jeg installerede det. Det er en bug med logon-skærmen, som ikke bliver vist for systemet er faktisk klart, men du kan bare ikke se den boks der skal indtastes noget i. Ved mig gik det over efter en genstart, men jeg kan se på nettet at der er mange der har samme problem, hvor man skal prøve en del andre ting for at komme igennem.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 25-August-2015 kl. 11:36
ChrisJJ skrev:
Har du evt. et link Torben? Har haft samme problem på sønnens pc.
EDIT: Never mind. Har fundet lidt selv :) |
Burde du så ikke dele din viden med de andre, når nu de også har problemer?
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-August-2015 kl. 14:17
En af de lavpraktiske løsninger jeg læste handlede om, at taste koden til Windows ind, selvom man ikke kunne se inputfeltet, men for mig så havde jeg ikke oprettet kode førhen, så jeg havde nada idé om hvad det var for en kode den ventede på. Ved genstart, så kom der heller ikke nogen login-skærm frem, men den gik direkte til skrivebordet, så jeg er altså ikke 100% overbevist om, at der lå et inputvindue og ventede på at man tastede noget ind.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 25-August-2015 kl. 23:33
Efter at have koldstartet computeren et par gange blev skærmen helt sort (før var den sort med baggrundslys). Jeg tilsluttede en ekstern skærm (fladskærm via hdmi), og så lykkedes det at komme frem til skrivebordet. Men jeg kan ikke få kontakt til notebookens indbyggede skærm; skærmindstillingerne oplyser, at der kun er tilsluttet én skærm, som altså er fjernsynet.
Heller ingen af de øvrige workarounds, jeg fandt på nettet, har virket - herunder opdatering af skærmdriver.
Så nu har jeg en notebook uden skærm, men på den anden side er det vel bedre end en skærm uden notebook.
Gad vide om det er er et generelt windows 10 problem. Under alle omstændigheder har jeg aldrig oplevet så meget bøvl med opdateringen af et styresystem, og jeg har immervæk prøvet det siden Windows 95 ...
|
Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 06:48
Theilo skrev:
Jeg fik samme problem i morges. Nu vil den slet ikke komme videre fra bios og harddisken findes ikke. Start reparation virker heller ikke. Jeg mistænker master boot record er korrupt.
Skal rode med det i eftermiddag. |
Du har vel ikke tilfældigvis en Asus PC? Der er nemlig rigtig mange Asus ejer (inkl. mig selv) der har det problem at HDD'en (MBR) bliver slettet ved opdateringen til Windows 10. ![Angry Angry](smileys/smiley7.gif) ![Angry Angry](smileys/smiley7.gif)
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 09:15
Det er kun bund kortet der er Asus. Jeg prøvede alle forskellige krumspring, men ingenting virkede. Satte en anden ssd, og installerede Win 7 på så jeg har en pc der kører. Skal rode mere med det i weekenden
------------- Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
|
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 11:29
Theilo skrev:
Det er kun bund kortet der er Asus. Jeg prøvede alle forskellige krumspring, men ingenting virkede. Satte en anden ssd, og installerede Win 7 på så jeg har en pc der kører. Skal rode mere med det i weekenden |
Jeg har selv brugt en uge på at undersøge problemet, og er nået til den konklusion at det må være et eller anden med Windows 10 og Asus BIOS. Jeg er blevet kontaktet af en Microsoft medarbejder som arbejder på problemet, men indtil videre er der ingen løsninger. Der er desvære rigtig mange Asus bruger der har problemet: http://news.softpedia.com/news/windows-10-installation-fails-with-missing-operating-system-error-488719.shtml - http://news.softpedia.com/news/windows-10-installation-fails-with-missing-operating-system-error-488719.shtml
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/windows7-to-windows10-upgrade-missing-operating/932a7b9d-bb4d-4b86-8ea4-f614c8620f9a?auth=1 - http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/windows7-to-windows10-upgrade-missing-operating/932a7b9d-bb4d-4b86-8ea4-f614c8620f9a?auth=1
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/updating-windows-10-after-first-reboot-i-receive/2158130e-54bd-447b-80ea-84aa6b4d26bd?page=1 - http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/updating-windows-10-after-first-reboot-i-receive/2158130e-54bd-447b-80ea-84aa6b4d26bd?page=1
Det er lykkes mig at få det til at virke ved at lave en clean Windows 10 installation fra en DVD, men så mangler jeg windows licensen ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 14:22
Axlon skrev:
Det er lykkes mig at få det til at virke ved at lave en clean Windows 10 installation fra en DVD, men så mangler jeg windows licensen![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) | Har du prøvet at lade den gå på nettet og søge efter Windows update efter clean installation?
Jeg har lige taget en tur med min søns Asus Eee PC. Skulle egentlig kun have haft en recovery installation af Win7 fordi den var blevet meget langsom. Så efter recovery ville jeg lave system image backup med Windows, her kom den og meddelte at der var problem pga. "klyngefejl" (cluster error?). Så harddisk var måske fejlbehæftet, kørte en clone til en større 320GB disk og kørte Win 10 upgrade herpå. Den blev godkendt af MS som valid. forsøgte igen en system image backup, stadigvæk klyngefejl. Fik udlæst den nye Win10 license key med Magicaljellybean. Og fik lavet en total sletning af den nye harddisk og ny clean Win10 installation. Forsøgte at indtaste den udlæste license key, den blev bare ikke godtaget. ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif) Så sprang over key, så det blev en trial installation. Efterfølgende updates fra MS installeret. Nu var maskine pludselig igen godkendt og aktiveret, og license key kunne igen udlæses med Magicaljellybean. ![Thumbs Up Thumbs Up](smileys/smiley20.gif) Og har lavet system image backup uden fejl efterfølgende.
Så spørgsmål er hvor i upgrade proces maskine registreres som godkendt til upgrade, og om din måske allerede er godkendt?
Mvh. JørgenT
|
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 14:30
JørgenT skrev:
Axlon skrev:
Det er lykkes mig at få det til at virke ved at lave en clean Windows 10 installation fra en DVD, men så mangler jeg windows licensen![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) | Har du prøvet at lade den gå på nettet og søge efter Windows update efter clean installation?
Jeg har lige taget en tur med min søns Asus Eee PC. Skulle egentlig kun have haft en recovery installation af Win7 fordi den var blevet meget langsom. Så efter recovery ville jeg lave system image backup med Windows, her kom den og meddelte at der var problem pga. "klyngefejl" (cluster error?). Så harddisk var måske fejlbehæftet, kørte en clone til en større 320GB disk og kørte Win 10 upgrade herpå. Den blev godkendt af MS som valid. forsøgte igen en system image backup, stadigvæk klyngefejl. Fik udlæst den nye Win10 license key med Magicaljellybean. Og fik lavet en total sletning af den nye harddisk og ny clean Win10 installation. Forsøgte at indtaste den udlæste license key, den blev bare ikke godtaget. ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif) Så sprang over key, så det blev en trial installation. Efterfølgende updates fra MS installeret. Nu var maskine pludselig igen godkendt og aktiveret, og license key kunne igen udlæses med Magicaljellybean. ![Thumbs Up Thumbs Up](smileys/smiley20.gif) Og har lavet system image backup uden fejl efterfølgende.
Så spørgsmål er hvor i upgrade proces maskine registreres som godkendt til upgrade, og om din måske allerede er godkendt?
Mvh. JørgenT |
Jeg mener at licensen bliver tilknyttet til ens MS-live login. Da opgraderingen aldrig er nået til hvor man skal taste noget MS-live login ind, så er den ikke registreret. Da jeg havde installeret Win10 som en clean installation, var den da heller ikke aktiveret.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 14:31
JørgenT skrev:
Axlon skrev:
Mvh. JørgenT |
Jeg spang også licens-indtastningen over i forbindelse med mine clean install, og konstaterede også efterfølgende, at Windows var aktiveret.
|
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 14:36
dreamz skrev:
Jeg spang også licens-indtastningen over i forbindelse med mine clean install, og konstaterede også efterfølgende, at Windows var aktiveret. |
Og du havde ikke først lavet en opgradering? Hvis man først har lavet opgraderingen, så er windows 10 nemlig blevet aktiveret hos MS, og man kan så lave en clean installation uden nogen licens-nøgle.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 14:38
Axlon skrev:
dreamz skrev:
Jeg spang også licens-indtastningen over i forbindelse med mine clean install, og konstaterede også efterfølgende, at Windows var aktiveret. |
Og du havde ikke først lavet en opgradering? Hvis man først har lavet opgraderingen, så er windows 10 nemlig blevet aktiveret hos MS, og man kan så lave en clean installation uden nogen licens-nøgle. |
Jo, det har nok været sådan, det er foregået.
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 15:45
Axlon skrev:
Jeg mener at licensen bliver tilknyttet til ens MS-live login.Da opgraderingen aldrig er nået til hvor man skal taste noget MS-live login ind, så er den ikke registreret. Da jeg havde installeret Win10 som en clean installation, var den da heller ikke aktiveret.
| Jeg brugte ikke login på nogen konto, hverken til min søns Asus, eller min datters Acer Aspire PC.Men på en eller anden måde holder MS tjek på licens key. Spørgsmål er hvor i proces det sker.
Mvh. JørgenT
|
Skrevet den: 26-August-2015 kl. 19:13
http://www.zdnet.com/article/microsoft-quietly-rewrites-its-activation-rules-for-windows-10/ - http://www.zdnet.com/article/microsoft-quietly-rewrites-its-activation-rules-for-windows-10/
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 02-September-2015 kl. 23:02
Nu handlede tråden hverken om Asus eller aktivering af Windows 10, men om en Medion notebook, som gik i sort skærm kort før logon-skærmen.
Nu har jeg løst problemet ved at opdatere BIOS.
Andre Medion-brugere med samme problem skal gøre følgende:
Hen opdateringsprogrammet fra Medions hjemmeside: http://www.medion.com/dk/service/download/driver.php?highmain=3&highsub=1 - http://www.medion.com/dk/service/download/driver.php?highmain=3&highsub=1
Indtast modelnummer, hvorefter en lange liste med tilgængelige drivere dukker op. For mit vedkommende var det en opdatering af model P6634, og filen, der skal hentes er denne:
BIOS OPDATERING MEDION AKOYA P663X
Efter download, udpak filen og start programmet som administrator, efter et par minutter er den gamle BIOS overskrevet og erstattet af den nye, som har version 3.01.
Man skal selvsagt ikke slukke pc'en under BIOS-updaten. Computeren genstarter selv og for mit vedkommende med funktionsdygtig skærm :-)
|
|