Print side | Luk vindue

Plasma vs. LCD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14200
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 16:44

Emne: Plasma vs. LCD
Skrevet af: bentzen
Emne: Plasma vs. LCD
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 14:20

Hej med jer proffer

Jeg er VIRKELIG i tvivl.....

Vores gl. Philips fra forrige årtusinde er ved at sætte ud...

hurra.

1.Vi ved vi vil købe enten et plasma eller LCD fjernsyn

2. Vi ved at budgettet er 20-25.000

3. Det SKAL kunne vise fodbold

4. Det skal være 40''

Efter en snak med en Fona mand i går om Plasma vs. LCD er jeg i tvivl. Han sværgede til Plasma da LCD ALDRIG kan få et helt sort billede (altid baglys) og ALDRIG har eller får en responstid der gør det "sjovt" at se fodbold/tennis mv.Iøvrigt det med Plasma og "brændte" logoer og lign. på skærmen er en saga blot.....

Efter at vi stod og sammenlignet et LCD og Plasma skærm kan jeg jo et eller andet sted godt se noget af det han siger, meeeen alligevel....

Nu havde jeg jo lige kigget på Sony KDL V2000 (flot billede/design) synes jeg) og min bedre halvdel var overtalt så det hele var klart, men nu ved jeg ikke rigtig....

Må tilstå jeg ikke rigtig har ideer til Plasma i samme kaliber til Sony's LCD??

Hvad synes i??

-------------
Med venlig hilsen
Bentzen

Svar:
Skrevet af: Giver
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 14:36
Lyt til din Fona mand og søg i dette forum, så har du svaret på dit spørgsmål.

-------------
MVH

Giver

Skrevet den: 13-August-2006 kl. 15:24

Oprindeligt skrevet af Giver Giver skrev:

Lyt til din Fona mand og søg i dette forum, så har du svaret på dit spørgsmål.

ja.....

Efter lige at have nærlæst indlægget "Hvorfor køber i store lcd skærme"

må jeg jo krybe til korset - det virker altså som om Plasma er foran på point....

Nu er spørgsmålet så bare - hvad er der i niveauet 20-25.000 i 40'' i plasma man kan tage ud og se på...?

-------------
Med venlig hilsen
Bentzen

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 15:31

Pioneer 436 (nok lidt dyrere end 25K)
Panasonic PV60 eller PV600 (vejl. pris for PV600 er 25K)

Hvis du har specielle krav til designet (læs: ikke kan lide Panasonic), kan det være relevant at kigge på andre modeller...

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 15:34

Jeg tror valget mellem LCD kontra Plasma er en eller anden form for overbevist "religion". Enten er man til det ene eller også til det andet.

Jeg tror det bedste du kan gøre er, at bede din "Fona-mand" om at opsætte begge typer, afspille f.eks.den samme film/TV-program, og brug rigtig lang tid på at finde ud af hvad DU synes er bedst. Når du har truffet dit valg, få TV´et hjem på prøve med returret, og døm i hjmmelige omgivelser.

Du skal op i 42´ for et plasma. Der er uendelig mange glimrende plasma tv i den prisklasse du vil satse på.

Held og lykke med dit valg.  

Skrevet den: 13-August-2006 kl. 16:16

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Du skal op i 42´ for et plasma.

Der findes også 37" plasma.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 13-August-2006 kl. 16:25
JesperLund - joh... det ved jeg godt, men det var de 40´ jeg aldrig har set i plasma.   

Skrevet den: 13-August-2006 kl. 16:31

Tak for jeres svar - det er super.

Desværre forudser jeg måske et lidt praktisk problem...

Kan ikke 42'' medmindre vi saver i vores reol system (vi har 101 cm præcist af give af). 
Jeg er dog helt enig i at sådan noget helt sikkert ikke KAN blive for stort. Stod det til mig var løsningen også bare at udskifte reolsystem, men liiiige hvad angår det punkt kan jeg rigtig opnå fælles fodslag.

37'' er for lille.

hmm ikke nemt....

-------------
Med venlig hilsen
Bentzen

Skrevet den: 13-August-2006 kl. 16:48

Oprindeligt skrevet af bentzen bentzen skrev:

Kan ikke 42'' medmindre vi saver i vores reol system (vi har 101 cm præcist af give af). 

Panasonic PV60, som er 42" med højtalerne under TVet, er 102cm i bredden. Hvis du skal have et 40" LCD, skal du også gå efter en model med højtalerne under TVet, ellers vil det være bredere end 101 cm.

Jeg ville nok finde saven frem, eller overveje en udskiftning af reolsystemet. TVet er trods alt det vigtigste møbel i stuen...

-------------

Skrevet den: 13-August-2006 kl. 16:57
JesperLund .... hørt mht saven!!

Skrevet af: Klyde
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 17:24
Det var mig som lavede tråden "Hvorfor køber i store lcd skærme" - jeg var selv meget i tvivl om mit valg. Jeg skal også ud at købe en større skærm.

Efter alle de svar i tråden, er jeg næsten ikke i tvivl mere. Det bliver derfor med al sandsynlighed en plasma. Både lcd og plasma har problemer, men det ser ud som om at problemne er langt større m.h.t. lcd - se bare den nye Samsung M71 som lige er kommet i handlen.
I tråden står også at mange af de problemer lcd har er ikke børnesygdomme og kan derfor ikke rettes.
En Pioneer 43" model 436 kan fåes til kr. 20.000,- hos danske netfirmaer. Men jeg tror nok jeg venter og ser de nye Pioneer modeller som skulle kommer medio september og endda til lavere pris (det er dog en 42"). Det forventes at prisen for en 42" er et par tusinde lavere end den nuværende model 436 rxe.

Skrevet af: Tomgun
Skrevet den: 13-August-2006 kl. 20:57

Med fare for at være kætterisk - en enkelt kommentar: Er bundlinien ikke at plasma er bedst på analoge signaler, hvor det er omvendt, eller i det mindste lige på digitale signaler, og LCD er foran på HD signaler?

Og dermed en afvejning af hvorvidt man vil geninvestere på kort eller melemlang sigt baseret på tidshorisonten for den stigende kvalitet i tilgængelige signaler?

Tommy

-------------
Ad astra per aspera

Skrevet den: 13-August-2006 kl. 21:07

Oprindeligt skrevet af Tomgun Tomgun skrev:

Med fare for at være kætterisk - en enkelt kommentar: Er bundlinien ikke at plasma er bedst på analoge signaler, hvor det er omvendt, eller i det mindste lige på digitale signaler, og LCD er foran på HD signaler?

Ikke nødvendigvis...
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14114&PN=1&TPN=3 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14114& PN=1&TPN=3

-------------

Skrevet af: AndersPier
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 08:02

Der er i al fald meget delte meninger herom.
At jeg personligt har købt LCD frem for Plasma, munder altså ikke ud i religion, men i praksis og hvad jeg (mine øjne) synes står bedst (i forhold til mine kriterier).
HDTV står i al fald bedre (synes jeg) på mit LCD, end noget Plasma jeg umiddelbart har set (men verden ændrer sig jo konstant og folk har jo også forskellig smag).

Tror måske bare mange "lytter" mere end de kigger, når de skal finde et nyt fladskærms TV. Bundlinien er, Plasma eller LCD - brug øjnene og helst dine egne :-)

Og dermed en afvejning af hvorvidt man vil geninvestere på kort eller melemlang sigt baseret på tidshorisonten for den stigende kvalitet i tilgængelige signaler?

Tommy

-------------
Regards,
Anders Pier.

SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox
Logitech Harmony 600

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 15:39

Det er der mange der siger, men jeg savner i meget kraftig grad begrundelsen for at det skulle være sådan?

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 15:41

Oprindeligt skrevet af AndersPier AndersPier skrev:

Tror måske bare mange "lytter" mere end de kigger, når de skal finde et nyt fladskærms TV. 

Det er fuldkomment rigtigt! Men "vi" (dvs. sælgere generelt) gør det nu heller ikke altid nemmere for folk, da "vi" godt kan lide at snakke mere end at vise! Når flertallet af "os" så snakker ud fra hvad man på samme måde som kunderne har lyttet eller tænkt sig frem til, i stedet for hvad man har kigget sig frem til, så er det ikke nemt for en kunde at lytte sig til hvad der er bedst...

(okay, dén er der vist ikke andre end mig selv der fatter pointen i?)

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: MikeOne
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 15:57
He He - Jo jeg fangede den også

Skrevet af: Tomgun
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 16:58

Otto - nu er jeg selv sælger af teknisk udstyr, omend af den mekaniske slags - og jo jeg forstod den godt. En teknisk begrundelse kommer du til at savne fra mig, det er kun summen af de udsagn jeg har læst!

Jeg nævner det fordi mange glemmer deres nuværende/fremtidige signalkilde - hvor det i hvertfald i mit eget tilfælde krævede ekstra udstyr for at få LCDen til at spille.

Jeg kan i øvrigt godt sympatisere med Anders holdning, nemlig at man også skal huske at se - det er i sidste ende ens eget visuelle indtryk der bør gøre udslaget. Lidt som med vin. Man kan være vinkyper (Otto) og give en kompetent og faglig anbefaling - det nytter bare ikke noget hvis kunden ikke kan lide smagen.

Tommy

-------------
Ad astra per aspera

Skrevet af: Naim
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 17:05
Har også sat ca.25.000 af til nyt tv og har set på de fleste Lcd modeller og må bare konstatere, at de stadig ikke kan vise fodbold ordenligt, så turen går snart til TP for at kigge deres plasma og se hvordan de har det med fodbold og skal også lige tjekke med genskin fra skærmen ( er de meget sårbare for solskin )? så nu får de chancen for at vise hvad de kan. Hvis ikke kan jeg sagtens vente for godt nok viser nogle af de Lcd skærme jeg har set lidt bedre billede ved film end mit gamle tv men det er ikke meget og sort er visse steder grå.

-------------
Naim Nova
Dynaudio Heritage Special
ZEN MK.II STD

http://www.uwsonline.com/index.php

Skrevet af: hd-fan
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 15:29

hej.

jeg ville gå efter LCD vist jeg var dig.

du kan få nogle gode fra samsung i 40"

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 17:58
Hvorfor mener du han bør gå efter et LCD TV? Hvis han vil se fodbold lyder det da ikke optimalt, for ikke at nævne alle de andre mindre gode ting ved teknologien...

Skrevet af: Naim
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af hd-fan hd-fan skrev:

hej.

jeg ville gå efter LCD vist jeg var dig.

du kan få nogle gode fra samsung i 40"

Jeg har valgt Pioneer 43" plasma

-------------
Naim Nova
Dynaudio Heritage Special
ZEN MK.II STD

http://www.uwsonline.com/index.php

Skrevet af: LGR01
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 20:02

Er det nogen der hørt om forkerte farver på plasma ved brug af HDMI? Fandt dette på et svenskt forum

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=139758&forum=10#new - www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=13975 8&forum=10#new

Leif

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 21:00
Et godt bud på et rigtigt godt 40" fjernsyn der er værd at kigge efter er JVC LT-40S70 - med Dynapix HD for behandling af HD-signaler, MaxxBass for bedre lyd, supergod billedkvalitet, 2 HDMI tilslutninger... - og så måler det ifølge JVC kataloget 1000 mm i bredden!! Og det kan fås i tre forskellige farvevarianter - helsort, helsølv eller den enormt flotte sølv + sort.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Print side | Luk vindue