Print side | Luk vindue

iMac 27" - købe nu eller vente?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142025
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 04:53

Emne: iMac 27" - købe nu eller vente?
Skrevet af: KeWa
Emne: iMac 27" - købe nu eller vente?
Skrevet den: 06-September-2015 kl. 17:05
Jeg har længe gået om den varme grød og tror nu, at jeg må anskaffe min en iMac 27" (ikke 5k). Ikke fordi jeg har brug for den, men fordi den er fed (og jeg gerne vil prøve noget nyt). Har haft iPad og iPhone siden 2010, hvilket jeg er meget tilfreds med.

Mit spørgsmål er nu, om jeg skal købe eller vente med at købe en iMac 27"? Der kommer ny iPhone og iPad hvert år, som jeg typisk venter på, og jeg er også villig til at vente på en ny version af iMac, hvis der er en på 'trapperne'?

Hvad mener I? Er en ny iMac 27" (ikke 5k) på vej?

Kan jeg med fordel tilvælge noget ekstra (fx mere RAM) for at få en længere levetid?

Tak for hjælpe og fortsat god søndag.

Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-September-2015 kl. 17:20
uanset hvad vil der komme en opdateret udgave i år. desktop skylake maskiner er klar til udrulning hos de store producenter inden årets udgang, så den vil blive opdateret inden alt for længe. Spørgsmålet er hvor længe du kan holde til at vente.

Skrevet den: 06-September-2015 kl. 17:33
Hvis der kommer en bedre model i år, kan jeg godt vente. Jeg formoder, at prisniveauet forbliver nogenlunde det sammen (som fx iPad).

Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 06-September-2015 kl. 17:47
Ingen ved hvornår der kommr nye udgaver men læs fx her: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Her er anbefalingen at vente pga de kommende Skylake processorer

-------------
.

Skrevet den: 06-September-2015 kl. 19:32
Lige sådan en oversigt, jeg ønskede. Tak. Kan se, at gennemsnitstiden mellem lanceringerne af nye iMacs er 340 dage og med 110 dage siden sidste lancering, så skal jeg vente til omkring april 2016 med at købe.... Hmmm... Lang tid at vente. Må lige overveje.

Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 06-September-2015 kl. 20:13
Nu er der Apple event på onsdag, og det kan jo være at der kommer en melding. Så vent med at trykke 'køb' indtil da :-)

-------------
.

Skrevet den: 06-September-2015 kl. 20:39
Jeg venter ;) Troede dog at eventet var 9/9 altså onsdag.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-September-2015 kl. 20:55
tvivler rigtigt meget på at der kommer nogen som helst udmelding omkring imacs, notebooks, mini'er etc. De har det sidste lange stykke tid kørt som silent upgrades, altså lige pludselig er de opdateret med nye processorer. Det er ikke produkter der rykker i apple's portefølje, og derfor har de ikke nær så stor fokus. (på nær imac 5K som er lidt skelsættende i forhold til skærmopløsningen, men var nødvendig til 4K videoredigeringsfolket)
Eventet den 9. er primært baseret på mobile enheder, og en klargøring til julehandlen.

Hvis der kommer en ipad pro, kunne man godt forledes til at tro det ville kannibalisere så meget af macbook air markedet at en 11" mba ikke længere ville være brugbar i porteføljen selvom den er den primære indgangsvinkel til uddannelsesmarkedet sammen med ipads.

Skrevet af: zemo
Skrevet den: 06-September-2015 kl. 21:02
Nogen speciel grund til du ikke vil have 5K'eren?
Jeg har godt nok ikke selv set den, men hvis forskellen er den samme som da jeg gik fra MacBook Air til MacBook Pro med retinadisplay, så er der altså en verden til forskel. Jeg vil aldrig kunne gå tilbage til alm. opløsning. Og når jeg ser iMac'en i 27 tommer, ser den altså lidt grovkornet ud. Hvis det var mig, ville jeg finde de sidste tusindkronesedler, og gå efter en 5K

-------------
/zemo/

Skrevet den: 06-September-2015 kl. 22:29
Jeg vil hellere have en iMac med 5k-skærm alt aset lige, men synes at prisen lige ryger et nøk op til, at jeg ikke kan retfærdiggøre købet længere.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-September-2015 kl. 22:52
På maczonen.dk skriver de at der kommer en ny iMac slut oktober.

Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 07-September-2015 kl. 06:26
Der skulle komme en 4K iMac med 21,5" skærm. Den ville jeg personligt vælge, hvis valget stod mellem 27" non-retina eller 21,5" retina.

Tænk på det således: Med en invistering i denne størrelsesorden, har man man maskinen i lang tid, og man vil med en vis risiko komme til at ærgre sig over, at man har den lavere opløsning.

Et andet spørgsmål er, om Apple gør så meget ved de 27" non-retina iMacs. Det produkt er på vej i glemmebogen. Det er dog bare mit gæt.

Hilsen en retina iMac ejer

Skrevet af: askernedefragrillen
Skrevet den: 07-September-2015 kl. 12:54
Alt om hvornår og hvad der kommer er stadig kun på rygtebasis, så selvom der nok er hold i at der f.eks. kommer en iMac 21" med 4K display er der jo ingen der kan sige det med sikkerhed. 

I forhold til at vente på en opdatering til SkyLake CPU'en giver det i mit hoved ikke meget mening.

Clockfrekvens vil være den samme. Fokus på SkyLake er strømforbrug - hvilket giver mere mening når vi snakker bærbare. 

Jeg ville vente mandag d. 14. med at bestille. Så er vi forbi onsdagens event samt har givet Apple et par dage til at lave "silent" opdateringer af andre produkter i deres store. 

Husk så forøvrigt diverse rabataftaler:

Logbuy såfremt din arbejdsplads er tilknyttet.

Studierabat / rabat for ansatte på universiteter og gymnasier (typisk 10 % direkte hos Apple ved telefonisk kontakt). 

Og sidste ting:

I forhold til ram opgradering. På iMac 27" kan du stadig selv sætte ekstra ram i. Så går du efter denne, ville jeg købe en ram opgradering udenom Apple. Enten nu eller når man synes den trænger til nyt liv. 

Prioriter en SSD / Fusion Drive som det første, derefter marginalt hurtigere CPU / GPU. 

Køber du 21" er ram loddet til bundkortet. Her skal de prioriteres fra day one. Jeg har selv "topmodellen" af denne med 2.9 GHz i5, 8 GB ram + 1GB Geforce 750M. Den kører super. Inkl. spil i klassen BioShock, Diablo III og lignende.

Skrevet af: Mark RL
Skrevet den: 23-September-2015 kl. 16:11
Jeg venter her til Late Oktober, og HÅBER at de opgradere 27" sammen med 21,5". Ellers venter jeg til næste næste gang igen :)

Håber lidt at de opgradere CPU og GPU samt får DDR4.

Min bliver maxer ud pånær ram, dem køber jeg selv og sætter i :)

-------------
Med venlig hilsen

Mark

Skrevet den: 24-September-2015 kl. 10:37
Jeg har også besluttet mig for at vente. Kan forstå, at det giver mening op opgradere forskellige ting, men dog ikke ra (for 27"), da det kan tilkøbes senere.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 12:51
Du bør ihvertfald vælge en udgave med SSD i.
Om 5 år vil du være glad for den beslutning, hvis du planlægger at beholde den i lang tid.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 13:13
SSD vil man være glad for lige fra starten

Men købs-guiden på Macrumours er allerede blevet nævnt. Hvis der er nogen der ved hvornår noget fra Æble kommer, så står det der.

Print side | Luk vindue