Min væg er mit lærred
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142061
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 11:46
Emne: Min væg er mit lærred
Skrevet af: Vixual
Emne: Min væg er mit lærred
Skrevet den: 08-September-2015 kl. 13:17
Til at starte med vil jeg gerne undskylde på forhånd. Jeg kan forestille mig, at det bare IKKE er i orden at sætte projektor op uden brug af en slags lærred. Men nu må jeg arbejde med, hvad jeg har. Og kæresten og jeg er enige om, at vores i forvejen minimalistiske stue skal forblive sådan. Derfor har vi nu også droppet tv'et, og inden længe skal der sættes projektor op. Når det er sagt, vil jeg dog gerne få det bedste ud af hvad jeg har.
Er det muligt at få et pænt billede ud af en gang glat filt og den rette maling? Hvis ja, hvilke produkter søger jeg?
Tak på forhånd - jeg er helt grøn på det her område, så jeg sætter pris på enhver hjælp jeg kan få.
|
Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-September-2015 kl. 13:19
Skrevet den: 08-September-2015 kl. 13:38
Der er åbenbart brug for at jeg uddyber; Det er UDEN lærred eller film på min bærbar. Jeg går ikke ud og bruger en formue på en projektor af samme grund.
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 08-September-2015 kl. 13:58
http://www.projectorcentral.com/paint_perfect_screen_$100.htm - http://www.projectorcentral.com/paint_perfect_screen_$100.htm
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 08-September-2015 kl. 14:01
Du kan sagtens få et acceptabelt resultat ved brug af en hvid væg. Strecker herinde har gjort det så måske kan han bidrage med hvilken maling han brugte.
Vil resultatet ned et lærred blive bedre? Ja bestemt... Og der er sikkert også nogle som ikke ville kunne leve med resultatet en væg giver, men det betyder ikke at du ikke kan leve med det.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 08-September-2015 kl. 14:06
Kan laves meget fornuftigt med maling.
F.eks screen goo ikke billigt
Og kan findes i Danmark
|
Skrevet den: 08-September-2015 kl. 14:23
Tusinde tak for jeres input.
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 11:28
Jeg bruger også en hvid væg. Har eksperimenteret lidt med forskellig maling, men kan desværre ikke huske, hvilken jeg endte med.
Resultatet er, for mig, yderst tilfredsstillende, og fungerer IMHO lige så godt som et billigt lærred.
Fandt denne tråd på hifi4all der måske kan give et hint http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6719&KW=maling&PN=0&TPN=2 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6719&KW=maling&PN=0&TPN=2
|
Skrevet af: KeeZor
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 12:31
jeg havde oprindeligt heller ikke lærred, og det virkede fint med en glat hvid væg. min nuværende løsning er en mdf plade monteret på væg, som er malet med "screen goo", det har givet en væsentlig forbedring i kvaliteten, og kostede i alt ca 1500 kr.
|
Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 13:02
Har du tænkt dig at male en sort ramme rundt om det felt billedet projekteres på? Kantløs billede giver, efter min mening, ikke virkelig forfærdeligt billede. Især i mørke scener, skaber det et problem, da man ikke kan se hvor billedet ender og væggen starter.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema
|
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 14:03
Jeg må nok krybe til korset, og indrømme at det ikke var planen. Så medmindre jeg kan få overtalt damen til et 100" maleri, som kan vendes til et lærred, må jeg nøjes med væggen uden ramme.Hele udgangspunktet er, at vi vil lave en stue uden el-apparater over det hele. Der skal selvfølgelig være højtalere (stereo). Men det kan jo være jeg bliver helt religiøs omkring det, når først projektoren er sat op.
|
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 14:07
Hvor meget går du op i billede osv? Skal det bruges til lidt hyggefilm og TV, så mener jeg ikke, at en sort kant er nødvendig. Men hvis du går lidt op i, at få en "oplevelse" ud af filmen, så kan det godt være generende uden sort ramme.
|
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 14:22
Jeg går helt vildt meget op i billedet i kraft af mit arbejde som klipper. Men jeg er også klar over, at jeg må arbejde med hvad jeg har. En decideret hjemmebio må jeg vente med til vi har hus, eller flytter i en større lejlighed. Det sker forhåbenligt snart... Jeg ser vel en film eller et afsnit serie om dagen - og så ellers fodbold for resten af pengene.
Jeg skal derfor have mig en budget projektor, og jeg ved ikke om det skal være den nye Epson tw5300 (HC2040) eller den populære Benq 1070+. Jeg har læst mig frem til, at der kommer en opdatering til denne (1110) i næste måned. Det var en smule off topic, men har måske relevans ift at bruge væg som lærred.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 14:49
Vixual skrev:
Jeg går helt vildt meget op i billedet i kraft af mit arbejde som klipper.Men jeg er også klar over, at jeg må arbejde med hvad jeg har. En decideret hjemmebio må jeg vente med til vi har hus, eller flytter i en større lejlighed. Det sker forhåbenligt snart... Jeg ser vel en film eller et afsnit serie om dagen - og så ellers fodbold for resten af pengene.
Jeg skal derfor have mig en budget projektor, og jeg ved ikke om det skal være den nye Epson tw5300 (HC2040) eller den populære Benq 1070+. Jeg har læst mig frem til, at der kommer en opdatering til denne (1110) i næste måned. Det var en smule off topic, men har måske relevans ift at bruge væg som lærred. |
lissau laver så vidt jeg husker et lærred , hvor der bliver kørt et motiv ned over , når det ikke er i brug
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 16:11
Kunne man ikke lave en "pæn" kasse i loftet, hvor lærredet gemte sig i?
Nu ved jeg ikke hvordan du bor, men en herskabslejlighed med højt til loftet kunne godt gemme en kasse, hvis man gjorde det smart og snød med eksempelvis stukken.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 16:27
Det er en lejlighed uden stukke. Det er en mulighed vi har snakket om. Og hvis der absolut skal lærred op, så er det måden vi gør det på. Det kan vel ikke være så svært, hvis den får en gang pæn lak.Men til gengæld er der jo så alligevel frit udsyn til lærredet nedefra, hvis ikke kassen er lavet som en brevspække, som så også vil se lidt sjovt ud. Måske man kan lave et "låg" og så lave resten af væggen som en hylle. Nu fik du mig alligevel til at tænke :)
|
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 16:37
Hvis du selv arbejder med billeder, så kan jeg garantere dig, at du ikke kan leve med ikke at ha' en sort ramme. Hvis der ingen ramme er ødelægger du billedkompositionen, og sorte nuancer kommer til at virke grå og udvasket. Jeg er selv klipper og grader, og min påstand er, at det vigtigste overhovedet ved et lærred, er at der er en tydelig afgrænsning. Så jeg vil forslå, at du finder en anden løsning, evt. Rullelærred.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 17:38
Hva har jeres job som frisør ( klipper ) at gøre med projektor og lærred.? Kan ikke rigtig se sammenhængen.
|
Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 09-September-2015 kl. 18:07
Jeg tror ikke det er hård de klipper 😀
|
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 12:48
dr gonzo skrev:
Hvis du selv arbejder med billeder, så kan jeg garantere dig, at du ikke kan leve med ikke at ha' en sort ramme. Hvis der ingen ramme er ødelægger du billedkompositionen, og sorte nuancer kommer til at virke grå og udvasket. Jeg er selv klipper og grader, og min påstand er, at det vigtigste overhovedet ved et lærred, er at der er en tydelig afgrænsning. Så jeg vil forslå, at du finder en anden løsning, evt. Rullelærred. |
Det er en god pointe. Men det vil så også sige at det ikke er særlig rart at se 2.35:1 på sit lærred, hvis det er 16:9?
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 14:36
Bravo skrev:
Jeg tror ikke det er hård de klipper 😀 | Det er hække de klipper
|
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 17:45
Vixual >>> det er ikke optimalt at se cinemascope på et 16:9 lærred, men det er bedre end at se på et billede helt uden afgrænsning.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 18:02
strecker skrev:
Hva har jeres job som frisør ( klipper ) at gøre med projektor og lærred.? Kan ikke rigtig se sammenhængen. |
Ved du virkelig ikke hvad en klipper er.??? Det har i hvert fald intet med hår at gøre. En film skulle jo gerne vise de rigtige sekvenser i den rigtige rækkefølge, det gør en klipper, bortset fra, at der nok ikke klippes så meget nu som før i tiden, hvor en film jo virkelig blev klippet for derefter at blive samlet i den rigtige orden.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 18:05
Radiomanden skrev:
strecker skrev:
Hva har jeres job som frisør ( klipper ) at gøre med projektor og lærred.? Kan ikke rigtig se sammenhængen. |
Ved du virkelig ikke hvad en klipper er.??? Det har i hvert fald intet med hår at gøre. En film skulle jo gerne vise de rigtige sekvenser i den rigtige rækkefølge, det gør en klipper, bortset fra, at der nok ikke klippes så meget nu som før i tiden, hvor en film jo virkelig blev klippet for derefter at blive samlet i den rigtige orden.
|
|
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 18:13
Radiomanden skrev:
strecker skrev:
|
Ved du virkelig ikke hvad ironi er?
|
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 18:20
Ej Radiomanden - du må lige undersøge hvad det virkeligt går ud på i dag. Det er sgu ikke i orden ikke at kende klipperens rolle, hvis man på nogen måder er filmenthusiast. Kort opremset: Klipperen har til opgave at sætte stemningen, tempoet, dynamikken og vigtigst - fortælle historien du får ud på lærredet. På film sker det oftest i samarbejde med instruktøren. Der er langt mere i det end det. Men at skære det ned til at sætte sekvenser i rigtig rækkefølge er helt forkert. :)
|
Skrevet den: 10-September-2015 kl. 18:22
Jonas_h skrev:
Radiomanden skrev:
strecker skrev:
|
Ved du virkelig ikke hvad ironi er? |
Jeg var selv i tvivl om det var det ene eller det andet. Jeg håbede nok på at Strecker ikke vidste det, da det ellers bare er virkeligt dårlig humor.
|
|