Print side | Luk vindue

Hvad kan man gøre af krav?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142217
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 16:02

Emne: Hvad kan man gøre af krav?
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Hvad kan man gøre af krav?
Skrevet den: 17-September-2015 kl. 21:15
Ikke ligefrem en jura sag, men en forespørgsel.
Jeg har haft min nad receiver til rep via hifiklubben og der blev konstateret fejl på hdmi boardet. Det er blevet skiftet (desværre ikke til v2 som eller forespurgt).

Imellemtiden har jeg haft lånt en nad receiver som uden nogle problemer har virket herhjemme i 14 dage.
Da jeg så kommer hjem med min t757 har jeg kort støj ved input skifte. Havde jeg ikke med lånte t748.
Senere har jeg gudhjælpemig sne på billedet, præcis som fejlen var oprindeligt. Forsvinder dog efter input skifte. Så umiddelbart ser det ikke skide stabilt ud og tænker ikke det har lang leve tid. Det skal siges min receiver får nok luft.
Hvad kan jeg stille af krav?
Hdmi boardet er IKKE skiftet til v2, som der ellers blev gættet på da man ikke satte ældre moduler i når der var nyere. Men arc og cec kan ikke tilvælges ihvertfald nu

Svar:
Skrevet af: aerik
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 06:36
Hvis den er lavet på garanti eller reklamationsret, har du ikke krav på at få en version 2, heller ikke selvom du har spurgt efter det.
Har du købt dig til det, så er snakken en anden.
Men når den stadig ikke dur, har du mulighed for at kontakte hfk gen, og bede dem kigge på den.

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 08:32
Det er en forsikringssag:).
Havde heller ikke omkrin om v2, men spurgte til det, hvilket værkstedet sagde de ville kigge på.
Hifiklubben forventede det, nu v2 er et nyere bundkort. Men det er nu heller ikke sp vigtigt. Det var mere hdmi delen, som jeg er usikker på holder ret længe.
Men ja det har jeg vel også 2 år på.
Det er bare lidt træls allerede at se sne osv, når den liiiiige har været inde og når en mindre dog nyere model ingen gener laver.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 09:45
Du skal give dem endnu en mulighed for at reparere, og foreslå skriftligt at de skifter til vers 2, da vers 1 åbentlyst ikke virker.

Hvis recieveren efter anden reparation af samme fejl ikke virker, har du krav på en total ombytning eller penge tilbage.

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal give dem endnu en mulighed for at reparere, og foreslå skriftligt at de skifter til vers 2, da vers 1 åbentlyst ikke virker.

Hvis recieveren efter anden reparation af samme fejl ikke virker, har du krav på en total ombytning eller penge tilbage.

Er der kommet jura på, at det er to gange?
Det har der nemlig ikke været tidligere, selv om de fleste butikker har haft den holdning.

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 10:05
Og i fald af der er kommet lovgivning om det, så må du gerne linke til det.

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 10:59
Hvis sælger "flere gange" har prøvet at reparere den samme fejll uden resultat, kan du forlange ombytning eller penge tilbage. Flere gange vil jeg mene er to gange.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 11:11
Nu er den jo ikke lavet på reklamationsretten, men det er en forsikringssag.

Så kan man ikke få receiveren ombyttet eller pengene retur.

Reelt skal man have fat i forsikringsselskabet og læse deres betingelser igennem.

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 11:13
Så er han på Herrens Mark, læs underlagt "det der er skrevet med småt"

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 11:26

Hvis sælger "flere gange" har prøvet at reparere den samme fejll uden resultat, kan du forlange ombytning eller penge tilbage. Flere gange vil jeg mene er to gange.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC

Det er så din definition af flere. Sælger kan og må have en anden, og generelt er det en afvejning for hver gang, hvorvidt det er køber til unødig gene.

Men som Per påpeger, er det her egentligt ligegyldigt :)

Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 12:00

7: Du kan klage i op til 3 år, hvis problemet kommer igen

Reparationer forældes normalt efter 3 år. Dvs. at hvis problemet kommer igen, inden 3 år efter reparationen blev udført, har forhandleren pligt til at løse det uden omkostninger eller besvær for dig.

Var varen knap 2 år gammel, da fejlen blev forsøgt ordnet, kan du med andre ord klage over det samme problem, indtil varen er knap 5 år. Dog er det dig, der har bevisbyrden for, at der er tale om samme fejl.

kilde: http://taenk.dk/gode-raad/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler

så hvis op mener det er samme fejl, så bare tilbage med den

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Det er så din definition af flere. Sælger kan og må have en anden, og generelt er det en afvejning for hver gang, hvorvidt det er køber til unødig gene.

Well ifølge Tænk har forhandleren kun 1 forsøg

6: Forhandleren har ét forsøg til at løse problemet

Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at løse fejlen, og lykkes det ikke inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage. Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde, for eksempel i tilfælde af en såkaldt "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.

Får varen en ny fejl, kan forhandleren også få ét forsøg til løse denne fejl. Opstår der flere nye fejl, vil der dog ikke blive ved med at komme nye forsøg. Grænsen afhænger af situationen og den tid, der har været brugt på at løse problemerne, og af det besvær forbrugeren har haft.

Ombytning gælder også som et afhjælpningsforsøg, og opstår samme problem flere gange ved en ny vare, vil det ikke give mening at bytte eller reparere igen. Handlen bør i stedet gå tilbage.

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 12:13

Ja det er da klart, jeg er forbruger. Hvis en sælger trækker reparationen i langdrag, rammer han under alle omstændigheder ombytnings/penge tilbage reglen.

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Well ifølge Tænk har forhandleren kun 1 forsøg

6: Forhandleren har ét forsøg til at løse problemet

Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at løse fejlen, og lykkes det ikke inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage. Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde, for eksempel i tilfælde af en såkaldt "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.

Får varen en ny fejl, kan forhandleren også få ét forsøg til løse denne fejl. Opstår der flere nye fejl, vil der dog ikke blive ved med at komme nye forsøg. Grænsen afhænger af situationen og den tid, der har været brugt på at løse problemerne, og af det besvær forbrugeren har haft.

Ombytning gælder også som et afhjælpningsforsøg, og opstår samme problem flere gange ved en ny vare, vil det ikke give mening at bytte eller reparere igen. Handlen bør i stedet gå tilbage.

I den citerede tekst står der: "Som udgangspunkt", "Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde"

så teksten er så upræcis som den kan være, til fordel for sælger.

@Kampus: jeg kan sagtens følge dig, men så længe sælger ikke giver sig, er det ham/hende der har fat i den lange ende. 
Og der snakkes ikke om, at sælger trækker i langdrag, men nogle reperationer kan tage længere tid end andre, specielt hvis det specielle/udgåede enheder.

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 19:50
Men I tager stadig udgangspunkt i at det er en reklamationssag inden for købelovens 2 års reklamationsret - og det er det ikke, det er en forsikringssag...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet den: 18-September-2015 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Men I tager stadig udgangspunkt i at det er en reklamationssag inden for købelovens 2 års reklamationsret - og det er det ikke, det er en forsikringssag...

lige meget om det er en reklamationssag eller forsikrings sag har man stadigvæk 3 års reklamationsret på rep

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

lige meget om det er en reklamationssag eller forsikrings sag har man stadigvæk 3 års reklamationsret på rep

Jeg tænkte på i forhold til hvor mange forsøg forhandleren har til at reparere før man kan gøre krav på at få sine penge tilbage osv. Smile

Men kan godt set at jeg ikke var præcis nok.

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 20:41
Vi plejer som regel at give værksted to chancer. Hvis det ikke hjælper på problemet, så finder vi som regel en løsning.

At det er en forsikringsag, betyder egentlig blot at vi ikke tilbagebetaler beløbet, hvis rep ikke kan klares, men afhælper med andet produkt. Sidstnævnte naturligvis i samspil med kunden, så alle parter får en positiv oplevelse ud af.

Umiddelbart vil det ikke være muligt at skifte et version2 board, da det også er baseret på en anden strømforsyning.

Se at få den afleveret til rep igen. Forsikringen behøver som hovedregel ikke inddrages denne gang, da det er vores værksted der ikke har fået løst problemet. Den betragtes intern som en almindelig genrep uden gener for kunden, andet at det lige tager en god uges tid (genrep har førsteprioritet blandt indkomne sager på værkstedet).

Skrevet den: 27-September-2015 kl. 12:26
Ville lige opdatere her...

Jeg fik min receiver tilbage og ret hurtigt fik jeg samme problem igen. Så jeg kontaktede hifiklubben som uden tøven har taget den retur. Da jeg via værkstedet havde haft en "aftale" om at de smed v2 board i, har de i hifiklubben lovet mig at der kommer v2 i nu.

Imellemtiden har jeg haft mulighed for at teste en anden t757 og den har sgu samme fejl. Kun HDMI indgang 3 på mit tv kan håndtere det fejlfrit. Måske det samme gør sig gældende ved min egen t757 der nu er på værksted.
Mærkeligt eftersom jeg har haft rigtig mange receivere tilsluttet og ikke mindst senest en t748 fra hifiklubben.
Hvilket bringer mig til en forespørgsel på en evt procedure.
Jeg har indleveret min T757 som en forsikrings sag, da den opførte sig mærkeligt efter noget torden/lyn. Måske mit tv har haft en belastning her.
Min tanke er imorgen at kontakte mit forsikring selskab og forhøre mig om det "går" under samme sag og hvad man så gør. Ses defekte hdmi indgange som en defekt? Og en defekt der kan svare sig at lave?
Har jeg selv noget at skulle have sagt her, hvis jeg eks er rigtig glad for mit tv og ikke ønsker et nyt? (afhængigt af erstatningssum, hvis totalskade).?

Skrevet den: 27-September-2015 kl. 13:11
Udskiftning af et hdmi-board er som regel ret dyrt, så et TV kan hurtigt blive erklæret "totalskadet", hvis alder, afskrivning og selvrisiko betyder en erstatningssum på omkr 2500kr

Skrevet den: 27-September-2015 kl. 13:15
Erstatningssum er vel afgjort at købs pris?
Jeg finder intet til 2500kr, jeg blir ligeså glad for som mit vt30. Tror jeg gav 12.000 tilbage i 2011.
Må se hvad de siger, tænker man kan "anke":).

Skrevet den: 27-September-2015 kl. 13:17
Nej, erstatningssum er udregnet efter hvad et tilsvarende TV koster lige nu minus afskrivning og selvrisiko.

Skrevet den: 27-September-2015 kl. 16:07
Ift tilsvarende vil jeg også mene man har lov at komme med indsigelser. Ikke sikkert der gives noget for det:)..
Hvad er et tilsvarende idag?

Skrevet den: 27-September-2015 kl. 16:48
Det må vel næsten være et Pana 750

Print side | Luk vindue