Print side | Luk vindue

Hvad vinder man ved en processor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142222
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 11:44

Emne: Hvad vinder man ved en processor
Skrevet af: aerik
Emne: Hvad vinder man ved en processor
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 10:32
Jeg planlægger stadig fremtiden for mit setup, og endte derfor med at blivenysgerrig på dette, DS jeg ikke selv kan gennemskue hvad gevinsten er.

Hvad vinder man ved en processer, som der skal tilsluttes effekter til kontra en receiver, der kan tilsluttes effekter til?

Har googlet list, men mangler det på menneskeligt sprog.

Svar:
Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 18-September-2015 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jeg planlægger stadig fremtiden for mit setup, og endte derfor med at blivenysgerrig på dette, DS jeg ikke selv kan gennemskue hvad gevinsten er.

Hvad vinder man ved en processer, som der skal tilsluttes effekter til kontra en receiver, der kan tilsluttes effekter til?

Godt spørgsmål ;O)

Der kan godt sidde en god Processor i en receiver og en Processor kan også være både god og dårlig. I OPPO 105 sidder der en faktastisk processor men volumen kontrollen er så dårlig en ikke må benyttes.

Dette leder mig til mine erfaringer med Receivere.

Ved receivere der prøver man at putte så meget som muligt ned i en kasse og det kan give nogle problematikker. Ofte spare man på volumenkontrollen eller trafoer. I den mere audiofile løsninger ser man ofte at det er bedst at have sepperarte trafoer til effekt del og til processor del.

Samme gælder når folk vælger at bruge 7 monoblokke til et 7.1 setup fordi her får hver kanal hver sin forstærker og ofte giver det en bedre "renere" kanal adskillelse.

Så der er ikke et let svar andet end gøre det sjoveste at LÅN en masse med hjem og test og test igen ;O)

Men mit råd er gå efter en god processor del så er udgangspunktet iorden ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 19-September-2015 kl. 01:11
Den teknologiske udvikling sker primært i processor delen, så ved at købe seperate enheder, kan du "bare" skifte processor, når der introduceres ny teknologi (ny hdmi, ny Dolby/DTS decodere mv), og du vil have nyt.
Det er det bedste argument, imo, for at købe seperate enheder.

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 19-September-2015 kl. 02:08
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Den teknologiske udvikling sker primært i processor delen, så ved at købe seperate enheder, kan du "bare" skifte processor, når der introduceres ny teknologi (ny hdmi, ny Dolby/DTS decodere mv), og du vil have nyt.

Det i sig selv, er bare ikke så godt et argument, da en ny receiver med nyeste tiltag og pre-out til alle kanaler, koster som regel mindre end en ny processor alene. Så det er stadig kun for at få en bedre processor, end dem der sidder i de fleste mellemklasse receivere.

Bare et eksempel: Yamaha RX-V779 koster 5700kr. Den har 7.1 pre-out og har HDMI 2.0 med HDCP 2.2.
Man finder vist ikke mange processorer til den pris. Og dertil kommer, at lige netop Yamaha er rigtig tit på tilbud i Elmutanten :)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 19-September-2015 kl. 08:11
Det er vel et fint nok argument.
Men det kræver at vil bruge pengene, hvilket igen kræver at resten af setup'et kan hænge med. Jeg går ud fra at du kan se hvorfor jeg skrev "bare" nu?

Skrevet af: aerik
Skrevet den: 19-September-2015 kl. 14:30
Så reelt skal man op i highend for at kunne udnytte fordelen ved en processor?

Jeg forstå godt argumenterne, men ender selv ved nagashs tanke hver gang. Men drejer sig måske om at lytte og finde en eventuel forskel?

Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 19-September-2015 kl. 14:55
testede marantz sr7009 op mod Marantz av8802 da jeg overvejede at at hoppe på pre / effekt vognen.
brugte kun 7009'eren som processor, test er foregået med samme effektblokke, så forskellene jeg oplevede skyldes udelukkende processor delen.

Første forskel jeg opdagede var den lyse støj jeg havde i højttalerne med 7009'eren, forsvandt fuldstændig da 8802'eren blev tilsluttet.

Nr.2 forskel var lydende samt tempo ved switch mellem de forskellige inputs/outputs.
Det hele kører meget mere flydende og med blødere "klik lyde" på av8802.

Sidst men ikke mindst lyden.
Generelt er lyden blevet mere fyldig og kontrolleret i bas/mellemtone og blødere i toppen efter skiftet.
Lyder lidt som om der er blevet slebet et par skarpe kanter i diskanten og tonerne er bedre defineret.

Her snakker vi en nypris på 13.000,- på receiveren og 30.000,- på processoren, og om forskellen er mønterne værd er må være op til den enkelte.

Jeg syns personligt det har givet et stort løft her hjemme i biffen.

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 00:28

Det er vel et fint nok argument.
Men det kræver at vil bruge pengene, hvilket igen kræver at resten af setup'et kan hænge med. Jeg går ud fra at du kan se hvorfor jeg skrev "bare" nu?

Det var forstået sådan, at man også have spændt 7 monoblokke eller tilsvarende effekttrin i røven af receiveren, så den sådan set også bare virkede som processor. For så skal den jo også bare skiftes ud i ny og næ, mens monoblokkene/effettrinene bare kunne blive. Og derfor jeg mente, at dit argument ikke virker alene. Det skal stadig også være fordi, at processoren er bedre til at håndtere signalet, da det ellers er billigere, at købe en reel receiver og så bare bruge dens pre-out.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det i sig selv, er bare ikke så godt et argument, da en ny receiver med nyeste tiltag og pre-out til alle kanaler, koster som regel mindre end en ny processor alene. Så det er stadig kun for at få en bedre processor, end dem der sidder i de fleste mellemklasse receivere.

Bare et eksempel: Yamaha RX-V779 koster 5700kr. Den har 7.1 pre-out og har HDMI 2.0 med HDCP 2.2.
Man finder vist ikke mange processorer til den pris. Og dertil kommer, at lige netop Yamaha er rigtig tit på tilbud i Elmutanten :)

Det afhænger af temperament. Der kan hurtigt bruges for mange penge på effekttrin og højttalerne har meget at sige. Der skal ingen svage led være.

Der findes gode receivere og bedre processorer. Tit er det stereo delen du betaler for og det som Stecker er inde på med mere behagelig og homogen naturlig gengivelse. Det er dyrt, men ofte bedre. Selvom der også findes dyre recievere der gør det godt. Jeg vil holde på at luftigheden forsvinder og opløsningen ved billige receivere uanset om du putter effekttrin på. Det med masser af effekt løser alt, er jeg ikke enig i.

Jeg kan følge til LR og C hvis det er og ved meget store rum der bruges penge på effekt og mener selv at PA grej, kun høre hjemme til subwoofere og aktiv deling til bas. Effekt er ikke nok, selvom der sikkert findes masser af gode effekttrin, det retter bare ikke op på noget, nærmere farver lyden, hvis de ikke er neutrale og ikke gør væsen på sig selv.

Jeg har selv prøvet at køre med ialt 150 kg effekttrin med en Pioneer LX70 og endte i stedet med aktive højttalere og en G68ADV fra Meridian som der skulle have været brugt til effekterne, men valgte anden løsning.

Det var bedre ved høje lydtryk med LX70 og der var mere plads til voldsomme pludselige eksplosioner, masser af headroom, men ikke ligeså velopløst og naturligt. Selvom det var den lidt samme klang med Dynaudio, det blev først rettet op på da jeg fik en processor, alt hårdhed var væk.

Der kan hurtigt bruges for mange penge på effekt. Processorer gør det tit bedre som Stecker er inde på, men der skal også være mening med det hele.

Og om det er det værd, er op til den enkelte  for at få de sidste  max. 40%, men dyrt.

For det meste er vi vel nede i 20-30% hvis det kan gøres op i procenter Wink

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse

Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 20:22
Indlæg redigeret, til ikke morgen dansk LOL

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse

Skrevet af: E100
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Ved at adskille processor og effekttrin, fjerner muligheden for at de kan påvirke hinanden med støj.
Typisk fra de kraftige kredsløb i effekttrinnet til svag strøms kredsløbene i processoren.

Et eksempel er den Onkyo processor jeg havde indtil for nylig.
Som reciever hed den TX-NR5009, som processor PR-SC5509, som effekttrin PA-MC5501

Hvis du googler specs. og billeder kan du se at alt er det samme som i recieveren
 - nu bare delt i 2 kasser, til hver ca. 80% af prisen på recieveren, læg hertil 7 phono (eller XLR) kabler til at forbinde dem og du havner på ca. dobbelt pris. (en høj pris for en formegentligt meget lille forskel)

Jeg valgte processoren, da jeg fra starten vidste, at jeg ikke ville bruge en recievers effekttrin og derfor ligesågodt kunne udelukke den støjkilde (hvor teoretisk den end må være) spare et par tusinde på indkøbet + strømforbruget falder fra 200W til 100W. Med ca. 10 timers drift om dagen er det over 2200 kr sparet på elregningen i 3 år jeg havde den.

-------------
Venlig hilsen E100

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 12:10
de forskelle som mange oplever. Hvem siger det er på grund af opdelingen i 2 kabinetter? de kan lige så godt være det er klang forskel fra mærke til mærke - og fra model til model.
At PA udstyr ikke høre hjemme til seriøs bio sammenhæng , er i mine øre lige voldsomt nok at generalisere. Eks Lexicons ældre...og meget roste multikanals effekt. Det var en Crown amp inden i.
Tingene alt andet andet end sort og hvid. Jeg er selv gået fra en Anthem AVM50v til 65000,-
Til en Yamaha receiver til 14000,-
Nej - de spillede ikke ens. Var Anthemen bedre - nej. Den var anderledes. Yamahaen spiller mere neutralt. Anthem havde mere "sparkle" i de høje frekvenser. Mellemtonen på Yamahaen er mere smooth. Og sådan kan jeg blive ved.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 12:41
Jeg er nu også meget tilfreds med min receiver+effekblokke løsning. Når man kommer op i 12-20000kr receivere gør de også mere ud af og adskille processor og effektdelen optimalt. På billigere receivere I 5-10000kr klassen har jeg oplevet lettere former for støj i baggrunden.

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

---

Jeg valgte processoren, da jeg fra starten vidste, at jeg ikke ville bruge en recievers effekttrin og derfor ligesågodt kunne udelukke den støjkilde (hvor teoretisk den end må være) spare et par tusinde på indkøbet + strømforbruget falder fra 200W til 100W. Med ca. 10 timers drift om dagen er det over 2200 kr sparet på elregningen i 3 år jeg havde den.

Det er da også meget smart, men dine effektforstærkere har da også et tomgangsforbrug, der skal lægges oven i processorens?

For reference kan jeg sige at min RX-a2040 receiver trækker ca. 100w i normal mode og ca. 60w i økomode. Tror da det bliver vanskeligt at finde en processor/effekt kombo der kan komme derned.

Angående støj, så har jeg prøvet at lave en fil i audacity med absolut stilhed og afspille den ved 0db. Kunne ikke høre om forstærkeren var tændt eller slukket med mindre jeg lyttede med øret meget tæt ved diskanten. IMO er problemstillingen omkring støj i receivere til at overse, selvom der da nok skal findes receivere der der ikke er lavet ordentligt.

Skrevet den: 22-September-2015 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

---

Det er da også meget smart, men dine effektforstærkere har da også et tomgangsforbrug, der skal lægges oven i processorens?

For reference kan jeg da sige at min RX-a2040 receiver trækker ca. 100w i normal mode og ca. 60w i økomode. Tror da det bliver vanskeligt at finde en processor/effekt kombo der kan komme derned.

Angående støj, så har jeg prøvet at lave en fil i audacity med absolut stilhed og afspille den ved 0db. Kunne ikke høre om forstærkeren var tændt eller slukket med mindre jeg lyttede med øret meget tæt ved diskanten. IMO er problemstillingen omkring støj i receivere til at overse, selvom der da nok skal findes receivere der der ikke er lavet ordentligt.

det er Sådan en Yamaha jeg har :-)

-------------

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 12:52
Tillykke! Thumbs Up Smile

Skrevet af: E100
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 14:00

---

For reference kan jeg sige at min RX-a2040 receiver trækker ca. 100w i normal mode og ca. 60w i økomode. Tror da det bliver vanskeligt at finde en processor/effekt kombo der kan komme derned.

Min bio var ikke specielt "grøn"
De 4 Rotel effekttrin jeg benyttede havde hver 2 x 1200 W strømforsyning, altså 10 kWh tilsammen, der var 3faset forsyning i elektronikskabet, en fase til processor og anden elektronik + 2 faser til effekttrinne.
tomgangsforbruget ved bio var 1kW.

Hvis du skæver til hifi verdenen og alt andet elektronik, er den primære grund til fysisk adskillelse af kredsløb og strømforsyninger støj, som sidegevinst giver det flere kombinationsmuligheder med mulighed for yderligere forbedringer.

-------------
Venlig hilsen E100

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio

Skrevet den: 22-September-2015 kl. 14:14

Tillykke! Thumbs Up Smile

Syntes at man for rigtig meget for pengene.

-------------

Print side | Luk vindue