Print side | Luk vindue

Bedste kabel imellem DAC og int. forstærker, XLR?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142274
Udskrevet den: 29-April-2025 kl. 09:11

Emne: Bedste kabel imellem DAC og int. forstærker, XLR?
Skrevet af: isaac
Emne: Bedste kabel imellem DAC og int. forstærker, XLR?
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 18:42
Skal til at købe denne Dac, Cambridge 851D der blandt andet har XLR balanceret output. 

Og det skal kobles til Cambridge 851A integreret forstærker: 

Mit indtryk er at balanceret xlr-stereo feks dette her http://hificable.dk/produkter/7-kabler/336-viablue-nf-s1-silver-quattro-xlr-signalkabel-stereo/
er den bedste forbindelse de 2 enheder imellem. Er det ikke rigtigt? 851A den analoge integrerede forstærker har heller ikke digitale inputs, så et analogt input er eneste mulighed. 

Så 1.  Er bedste forbindelse imellem DAC og forstærker ikke XLR-Stereo Balanceret? 

2. Hvor meget bør jeg betale for sådan 1 kabel, uden at det ruinerer mig? Jeg tænker 1000kr max, kan man ikke få meget balanceret xlr-stereo kabel for de penge? 

Svar:
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 19:13
Nap et kabel fra  http://www.av-cables.dk/xlr-kabler/ - https://www.av-cables.dk/xlr-kabler/ til en brøkdel af prisen og brug de sparede penge på en stak fede cd'er.. 

Skrevet den: 20-September-2015 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Nap et kabel fra  http://www.av-cables.dk/xlr-kabler/ - https://www.av-cables.dk/xlr-kabler/ til en brøkdel af prisen og brug de sparede penge på en stak fede cd'er.. 

Først skal jeg lige høre om andre har fået valuta for pengene ift XLR. Og hvor meget man får for 500-1000kr på den front. Det er altid det nemmeste at købe de billigste kabler, men ikke altid det bedste valg ift kvalitet. 

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 21:30
Vil holde på at du bør henvende dig i den lokale musiker forretning og købe et par gode pro XLR kabler.  Så får du noget der virker uden at betale for HIFI voodoo.

Udover det står der intet i de offentliggjorte specifikationer der kan give et hint om at hvad der giver den bedste forbindelse med lavest støj og forvrængning. Der er ingen garanti for at XLR er bedst, så hvis det var mig ville jeg prøve med både det ene og det andet for at høre om der er nogen forskel. Grundstøjen kan godt være lidt forskellig.

Er der en speciel årsag til at du vælger at sætten en forforstærker foran en integreret forstærker? Der virker lidt som dobbeltkonfekt. Ville en dacmagic ikke fint kunne løse opgaven?

Skrevet af: Peter49
Skrevet den: 20-September-2015 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Først skal jeg lige høre om andre har fået valuta for pengene ift XLR. Og hvor meget man får for 500-1000kr på den front. Det er altid det nemmeste at købe de billigste kabler, men ikke altid det bedste valg ift kvalitet. 

Undskyld Embarrassed Jeg fik skrevet noget sludder.

Skrevet den: 20-September-2015 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Vil holde på at du bør henvende dig i den lokale musiker forretning og købe et par gode pro XLR kabler.  Så får du noget der virker uden at betale for HIFI voodoo.

Udover det står der intet i de offentliggjorte specifikationer der kan give et hint om at hvad der giver den bedste forbindelse med lavest støj og forvrængning. Der er ingen garanti for at XLR er bedst, så hvis det var mig ville jeg prøve med både det ene og det andet for at høre om der er nogen forskel. Grundstøjen kan godt være lidt forskellig.

Er der en speciel årsag til at du vælger at sætten en forforstærker foran en integreret forstærker? Der virker lidt som dobbeltkonfekt. Ville en dacmagic ikke fint kunne løse opgaven?

Det tænkte jeg også bagefter, at jeg betaler for ekstra dele i den digital forstærker, som allerede findes i den analoge. Jeg har også kigget på en ren DAC. Men Cambridge har ikke noget midt imellem. Det er enten eller. Så skal jeg kigge på et andet mærke. Den har fået rigtigt gode anmeldelser 851D, så spørgsmålet er sådan set om jeg kan få mere for pengene ved en ren dac. Så jo det er også en mulighed. Men tænker også at det er præcis samme serie, hvorfor der må være nogle fordele ved at koble dem sammen. 

Skrevet den: 20-September-2015 kl. 22:20
Hvis ikke du har brug for fjernbetjening til DAC vill jeg bare købe en dacmagic. Tror helt enkelt ikke på at du vil kunne høre forskel, selv om den er markant billigere. Den måler tæt ved perfekt, så jeg kan ikke se hvad mere der er at komme efter, med mindre den mangler funktioner som man evt har brug for.

Skrevet den: 20-September-2015 kl. 22:26
Hvad med Cambridges nye CX80A. Den har digitalinput og USB. Så skal du kun have én kasse?

Skrevet den: 21-September-2015 kl. 02:36
Det havde også været en mulighed. Men det skal indgå i et surroundsystem, hvor det er vigtigt at den kan indgå som forforstærker. Den har kun pre-out, og 851a har preamp-out. Håber jeg har styr på det Wink, men går stærkt ud fra at preamp-out er langt mere at foretrække i stedet for preout. Det var min opfattelse, at preamp out er den rigtige måde at bruge en stereoforstærker til at drive fronthøjttalerne i et surround-system, koblet til surround-receiveren. 
Jeg har læst en del i home-theater input tråden, og ja der er det mit indtryk at preamp-out skulle være bedre end pre-out. Sådan mere teknisk avanceret. Har faktisk ikke helt skåret ud i pap forstået forskellen, andet end preamp-out skulle være teknisk langt bedre end pre-out. 

Skrevet den: 21-September-2015 kl. 03:41
Det lyder meget dyrt og kompliceret. Kan ikke rigtigt se for mig hvordan det skal blive til en funktionel løsninger, da ingen af de to Cambridge forstærkere, efter hvad jeg lige kan lure fra web-billeder, har Home Theater input, som bypasser volumenkontrollen. Dvs, hvis du sætter en af dem efter en surround receiver får du en ekstra volumenkontrol til front højttalerne at bøvle med.

Anyway, preamp-out er det samme som pre-out, så det er IMO ikke det der skal være afgørende for hvilken du vælger. Men hvad skal du bruge pre-out til på stereo-forstærkeren? Du skal jo ikke have effektforstærker efter stereoforstærkeren. - Det er Surroundreceiveren der skal have en ordentlig pre-out, så den kan give signal til stereoforstærkeren hvis du lave en løsning med kombineret surround og stereo, men det kræver som sagt at stereoforstærkeren har HT-input.

Skrevet den: 21-September-2015 kl. 04:49
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det lyder meget dyrt og kompliceret. Kan ikke rigtigt se for mig hvordan det skal blive til en funktionel løsninger, da ingen af de to Cambridge forstærkere, efter hvad jeg lige kan lure fra web-billeder, har Home Theater input, som bypasser volumenkontrollen. Dvs, hvis du sætter en af dem efter en surround receiver får du en ekstra volumenkontrol til front højttalerne at bøvle med.

Anyway, preamp-out er det samme som pre-out, så det er IMO ikke det der skal være afgørende for hvilken du vælger. Men hvad skal du bruge pre-out til på stereo-forstærkeren? Du skal jo ikke have effektforstærker efter stereoforstærkeren. - Det er Surroundreceiveren der skal have en ordentlig pre-out, så den kan give signal til stereoforstærkeren hvis du lave en løsning med kombineret surround og stereo, men det kræver som sagt at stereoforstærkeren har HT-input.

851A har det der hedder preamp-out, hvilket i følge HomeTheater input tråden her på recordere, svarer til Home Theater input. Det giver også god mening, for de andre modeller der bare har pre-out kan heller ikke findes i HomeTheater input oversigten over for og integrerede forstærkere der har den mulighed/input. 

Skrevet den: 21-September-2015 kl. 05:17

Min erfaring med xlr kabler er at de plejer at være solidt kram stortset uanset pris, de plejer at være "bygget som en kampvogn" allesammen. Jeg tror egentlig ikke jeg nogensinde har mødt et "fesent" xlr kabel.

Hvis det er lydkvaliteten du er urolig for, så låner du et dyrt og et billigt kabelsæt og lader din kammerat montere enten det ene eller det andet uden at fortælle dig hvilket du lytter til og så skal du gætte om du lytter til det dyre eller det billige. Gentag øvelsen en række gange indtil du har erfaret at du kun kan høre forskel hvis du på forhånd ved om det er det dyre eller det billige, hvorefter du beholder det billige og køber en stak fede CD'er for det du sparer på ikke at købe det dyre.. LOL

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-September-2015 kl. 06:30

851A har det der hedder preamp-out, hvilket i følge HomeTheater input tråden her på recordere, svarer til Home Theater input.  

Forkert.....

Preamp out er pre out til subwoofer osv.

Fixed level input er det du mangler, læs side 9 i brugsanvisningen.....
https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/article_attachments/201573352/Azur_851A_Users_Manual_English.pdf

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 21-September-2015 kl. 10:38

851A har det der hedder preamp-out, hvilket i følge HomeTheater input tråden her på recordere, svarer til Home Theater input. Det giver også god mening, for de andre modeller der bare har pre-out kan heller ikke findes i HomeTheater input oversigten over for og integrerede forstærkere der har den mulighed/input. 

Det er altså ikke rigtigt. Pre-out og preamp-out er en og samme ting og er til tilslutning af f.eks en ekstern effektforstærker. Jeg kan så så se at 851A kan konfigurere sige linejeindgange så det har fast volumen hvilket svarer omtrent svarer til HT-input hvilket er ret smart i forhold til at bruge den som effektforstærker i et surround system. Det vidste jeg ikke at den kan.

Fra manualen:

"Fixed level inputs Any input of the 851A is able to be set for fixed gain. Whenever this input is selected the gain will automatically go to this value and will not be adjustable by the volume control. This feature allows the 851A to be effectively used as a stereo power amplifier (for that selected input only). For example, as well as operating as a pure stereo amplifier, the 851A can provide the amplification for the front left and right channels of a surround sound setup with an AV receiver providing amplification for the other channels and controlling the overall system volume."

Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 21-September-2015 kl. 14:27
Du skal benytte XLR stikker på de to, da Cambridge benytter balanceret opbygning. Det har jeg også skrevet på det helt samme spørgsmål der er lagt ud på H4A.

Du skal desuden deaktiverer den digitale volumen på 851D og den er nu ren DAC.

851C har mulighed for at sætte FIXED input på alle 8 indgange med vilkårlig volumen og her selvfølgelig også fuldt signal, så den kan benyttes som home-theater input.

Hvorfor ikke bare ringe til butikken og spørge ? Men det er måske for let :-)

Skrevet den: 21-September-2015 kl. 15:24
@Trumle okay det er lidt mere teknisk end jeg først troede. Jeg må lige kigge nærmere på det. Jeg har bare kigget i oversigten og set at kun 85x linjen er med på home theater input og det er det jeg har gået efter. Der er desværre ingen stik der direkte hedder HT-Input så kan være lidt svær for mig at hitte ud af hvad er hvad. Specielt når det bliver mere teknisk. 
Du skriver noget med fixed level, går ud fra at det er lidt det samme når feks jeg har et surroundoutput i en film, på min medieafspiller, så overtager forstærkeren også volumen helt. Så kan man ikke bruge medieafspilleren til at justere volumen, signalet bliver først behandlet eller styret i forstærkeren. 

Skrevet den: 21-September-2015 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Du skal benytte XLR stikker på de to, da Cambridge benytter balanceret opbygning. Det har jeg også skrevet på det helt samme spørgsmål der er lagt ud på H4A.

Du skal desuden deaktiverer den digitale volumen på 851D og den er nu ren DAC.

851C har mulighed for at sætte FIXED input på alle 8 indgange med vilkårlig volumen og her selvfølgelig også fuldt signal, så den kan benyttes som home-theater input.

Hvorfor ikke bare ringe til butikken og spørge ? Men det er måske for let :-)

Jeg plejer bare at sende dem en mail i hifiklubben, det svarer de normalt fint på. Telefonen er dog lidt mere fleksibel indrømmet. Men det er lidt blandet, noget kan jeg lide selv at finde, andet spørger jeg om, og noget helt 3. ringer jeg til butikkerne angående. 

Skrevet af: rene49
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 09:53
Nu har jeg ikke læst alle svarene.
Men nu kommer jeg med min erfaring.

Kan du bruge XLR, så gør det. DU får foræret 6DB højere signal, end ved RCA.
Når det så er sagt, så er min egen personlige erfaring at du bestemt ikke skal spare på signalkabler...
Det er tråds alt det eneste signal mellem din dyre forforstærker og effektblok.

Der stor forskel på gode og og mindre gode kabler. Køb fra et kendt brand som ved hvad de laver, og ikke billige discount kabler, så kan du ligeså godt købe noget billigere forstærker også, hvis du ikke vil bruge de sidste penge på ordentlige kabler. - Folk som snakker om "hifi voodo" er dem som ikke selv lytter, men blot antager at der ikke er forskel. Lån evt. 3 sæt kabler med hjem i forskellige prisklasser og lyt, så behøver du ikke længere være i tvivl :)

Skrevet den: 22-September-2015 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Nu har jeg ikke læst alle svarene.
Men nu kommer jeg med min erfaring.

Kan du bruge XLR, så gør det. DU får foræret 6DB højere signal, end ved RCA.
Når det så er sagt, så er min egen personlige erfaring at du bestemt ikke skal spare på signalkabler...
Det er tråds alt det eneste signal mellem din dyre forforstærker og effektblok.

Der stor forskel på gode og og mindre gode kabler. Køb fra et kendt brand som ved hvad de laver, og ikke billige discount kabler, så kan du ligeså godt købe noget billigere forstærker også, hvis du ikke vil bruge de sidste penge på ordentlige kabler. - Folk som snakker om "hifi voodo" er dem som ikke selv lytter, men blot antager at der ikke er forskel. Lån evt. 3 sæt kabler med hjem i forskellige prisklasser og lyt, så behøver du ikke længere være i tvivl :)

Ja du får 6db mere signal, men hvor meget mere støj får du med i købet. Det er helt almindeligt at HIFI såvel som "pro" apparater internt er ubalancerede og derfor konverterer frem og tilbage mellem ubalanceret og balanceret hvis man bruger XLR. Dette kan gøres både godt og dårligt og kan med fordel bruges hvis man har lange signalkabler, men hvis apparaterne begge reelt er ubalancerede konstruktioner og de står lige oven på hinanden, som de ofte gør i hjemme HIFI, er det mit bud at du i praksis, i de fleste tilfælde, vil have det bedste signal/støjforhold ved at benytte de ubalancerede forbindelser. Som sagt er det vanskeligt at afgøre når Cambridge ikke skriver noget af værdi i spec. sheet.

Folk der snakker om HIFI voodoo har allerede lyttet (Hvad fanden ved du om hvad jeg har lyttet til ?) og læst i den relevante litteratur og er kommet frem til, at et signalkabel ikke behøver at være dyrt for at virke så godt som det kan komme til. Dyre HIFI kabler er dermed overflødige og tilmed er en del af dem bevidst fejlkonstruerede for at få dem til at skille sig ud på markedspladsen.

Skrevet af: nhj4
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 11:56
Prøv at finde en butik der hanler med PA-udstyr, forstærker og så vidre, der har de kabler til det du skal bruge.
http://www.4sound.dk/tilbehoer/kabler/mikrofonkabler/supreme-mc1-1-meter-xlr-xlr - http://www.4sound.dk/tilbehoer/kabler/mikrofonkabler/supreme-mc1-1-meter-xlr-xlr

-------------
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 22-September-2015 kl. 17:29
Hvis der tale om pseudo balanceret hvilket det er i de fleste tilfælde, så nøjes med de alm. phono stik, altså med mindre du har meeget lange kabel træk.

Den korte ver. Hvis f.eks. en forstærker skal være fuld balanceret så skal der været dobbelt af alt pr. kanal. dvs. der skal være 2 forstærkertrin pr. udgang hvor den ene er 180grader faseforskudt. Så der skal faktisk være 4 forstærkertrin i en 2 kanals forstærker. Det samme gælder også i indgangstrinene. Og også i forforstærkeren, men mange benytter her en opamp og så er det ikke fuld balanceret, men pseudo balanceret. Hvis du har et diagram på din nye DAC så vil det hurtig afsløre om den er ÆGTE balanceret eller den er pseudo balanceret i form af en opamp eller lign.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 22-September-2015 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvis der tale om pseudo balanceret hvilket det er i de fleste tilfælde, så nøjes med de alm. phono stik, altså med mindre du har meeget lange kabel træk.

Den korte ver. Hvis f.eks. en forstærker skal være fuld balanceret så skal der været dobbelt af alt pr. kanal. dvs. der skal være 2 forstærkertrin pr. udgang hvor den ene er 180grader faseforskudt. Så der skal faktisk være 4 forstærkertrin i en 2 kanals forstærker. Det samme gælder også i indgangstrinene. Og også i forforstærkeren, men mange benytter her en opamp og så er det ikke fuld balanceret, men pseudo balanceret. Hvis du har et diagram på din nye DAC så vil det hurtig afsløre om den er ÆGTE balanceret eller den er pseudo balanceret i form af en opamp eller lign.

Okay. Jeg prøver at finde et diagram. Ellers må jeg se om jeg kan låne et balanceret kabel med hjem fra feks hifiklubben og et ikke-balanceret, for at se om der er forskel der kan høres, og om jeg vil betale for den forskel. 

Skrevet den: 23-September-2015 kl. 06:23

....for at se om der er forskel der kan høres....
Husk, du bør ikke SE om en forskel kan høres, du bør HØRE om en forskel kan høres - så få konen/kæresten/kammeraten til at montere signalkabler for dig uden at fortælle dig hvilke du lytter til og prøv så om du kan HØRE forskel, når nu du ikke har mulighed for at SE hvad der er monteret.. LOL

Skrevet af: henn
Skrevet den: 23-September-2015 kl. 17:47
Hej jeg har et rigtig godt kabel som du kan købe. Jeg har købt dyrere, har brugt det ca. 1 år. det er supra effi ,nypris 900, du kan købe det for 300. Det har en rigtig god mellemtone og diskant, og der er hul igennem.
Vh. Henning.

Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:13
Kan ikke blive klog, nogen siger det ene andre siger det andet. Ikke andet for end at prøve at låne nogle kabler med hjem. 

Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:16

Kan ikke blive klog, nogen siger det ene andre siger det andet. Ikke andet for end at prøve at låne nogle kabler med hjem. 

Det er også dine øre der skal lytte, så lån bare godt med kabler hjem, men giv dig tid.

-------------
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:41

Enig. Og prøv også med nogle billige......

Det er vel så heldigt at du kan have både xlr og phonostik i samtidig og kan dermed springe mellem de to ved valg af indgang på forstærkeren?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Enig. Og prøv også med nogle billige......

Det er vel så heldigt at du kan have både xlr og phonostik i samtidig og kan dermed springe mellem de to ved valg af indgang på forstærkeren?

Klaus
jeg vil anbefale 1 af gangen.

-------------

Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af nhj4 nhj4 skrev:

Fordi?
Den store fordel ved at bruge begge er at man kan lave direkte A/B sammenligning.
Kan man så få konen til at skifte mellem de to indgange, så man kan se om man vitterligt kan høre forskel.....

Klaus

-------------

Skrevet den: 25-September-2015 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af nhj4 nhj4 skrev:

Fordi?
Den store fordel ved at bruge begge er at man kan lave direkte A/B sammenligning.
Kan man så få konen til at skifte mellem de to indgange, så man kan se om man vitterligt kan høre forskel.....

Klaus
stel forbenelsen bliver dobelt op når man sætter dem sammen, så høre man jo ikke det enkeldte kabel man vil lytte på

-------------

Print side | Luk vindue